¤¤ ALLERGISET KULLANNUPUT - vol. 5 ¤¤

Luppis... Oisko maidoilla jotain merkitystä noissa ohjeissa. Mulla tässä Almiron Pepti-ohje edessä, ja siinä sekoitus ohje: "Kiehauta kylmä vesi. Jäähdytä se noin 40-asteiseksi. Voit luopua veden keittämisestä, kun lapsi siirtyy lisäruokiin 4-6kk:n iässä. Käytä annosteluun mittalusikkaa....." jne
Ehkä tärkeimpinä ohjeina vielä, että annos on tehtävä juuri ennen ruokailua. Ja että voi lämmittää mikrossa, jos kiehuu pitää heittää pois, ei saa pakastaa ja että lämmintä vesijohtovettä ei saa käyttää...

(.) No, meillä mennään vielä täysimetyksellä ja mulla siis se maidoton ruokavalio. Nyt on tytöllä mukana peruna, porkkana ja luumu, joita maistellut. Tällä viikolla pitäis tulla tuo KELA:n korvaus tuohon Almiron Pepti 2:een ja sit varmasti pikkuhiljaa sitä alkuun osittain, että voisi ainakin vellit tehdä siihen..
 
rakuuna: Vedenkeitto-ohje valmistajan ohjevihkoissa saattaa olla ns. vanhentunut tms. ja osissa pakkauksissa harhaanjohtava. Evira on antanut ohjeet, joita valmistajien noudatettava ja tämä kirjoittamani ohje on suoraan heiltä. Veden keittämisestä voi tosiaan luopua mutta virallisen ohjeen mukaan ei. Useampi allergikon äiti on huomannut että jos valmista korviketta lämmittää mikrossa, se tekee helpommin mahan väänteitä. Eviran mukaan valmiin korvikkeen mikrottamisessa on se riski että lämpiää liian kuumaksi pinnasta, jolloin vitamiineja tuhoutuu tms. Meillä on ollut useampia maitoja käytössä/kokeilussa (Nutri Soija, Almiron pepti, Almiron pepti 2, Nutramigen, Neocate, Profylac, Nan1, Tutteli Omneo) ja ohjeet tosiaan hieman vaihtelevat. Siksi laitoinkin alkuun että koulukuntaeroja on.
Ja itse teen sitten kans omalla tavallani mutta ei siitä sen enempää, jokainen pähkätköön itse, mitä ohjeita noudattaa.
 
Rotaatiosta: On useampaa mallia. Jokainen vanhempi sitten kehittää vielä oman toimivan versionsa. Se, mikä sopii kenellekin riippuu lapsen oirekuviosta jne.
Vaihtoehto 1) Uutta ruoka-ainetta annetaan kolmena peräkkäisenä päivänä esim. 1 tl-1 rkl-2 rkl ja jos oireita ei tule, ruoka otetaan mukaan rotaatioon eli seuraavalla viikolla annetaan esim. 2-4 rkl ja annosta nostetaan hiljakseen.
Vaihtoehto 2) uutta ruokaa annetaan 1 tl, seuraavalla viikolla esim. 1 rkl jne. eli ei tehdä ns. minialtistusta. Määriä nostetaan hiljalleen.
Rotaatiossa uutta ruokaa annetaan yleensä kerran viikossa yhdellä aterialla ja ideana on että väli on vähintään 7 vrk tai pidempi. Joillekin sopii siis vielä pidempi väli eli esim. 2 viikkoa. Kun ko. ruoka näyttää sopivan ja sitä on syöty kuukausia, voidaan antoväliä tihentää ja lisätä muutenkin kertoja eli esim. meillä ruusunmarjaa syödään kahtena päivänä viikossa ja ko. päivinä kahdella aterialla.
 
Eviran (elintarviketurvallisuusvirasto) nykyohjeen mukaan tosiaankin jauhemaista korviketta käytettäessa korviketta varten vesi pitäisi keittäää. Mä olen tehnyt korvikkeen tekemisessä samoin kuin Luppis. Keitän vettä 1-2 kertaa vuorokaudessa ja annan jäähtyä huoneenlämmössä. Säilytän kannussa vettä ja siitä kaadan pulloihin syöttöjä varten. No big deal! Meillä isompi lapsi aika pian alkoi tykkäämään huoneenlämpöisestä vedestä korvikkeessaan. Tuo meidän pienempi eli kohta 2 kk vauva tykkää myös aika haaleasta korvikkeesta, joten lämmitän mikrolla ihan hieman. Jossain vaiheessa jäänee hänenkin kohdalla lämmitys pois. Musta on aika pieni vaiva tuo veden keittäminen. Eihän sitä tosiaankaan tarvitse keittää juuri ennen syöttöä ja jäähdyttää vauvan huutaessa ruokaansa tai yrittää ennakoida veden keitolla jokaista syöttöä... Mutta jokainen tekee toki omalla tavallaan ja arvioi haitat/riskit/edut sekä omat tavat toimia yms. :D Pullojen sterilointi on musta se isompi homma (sitäkin varten on hyviä steriloijalaitteita, niin välttyy vesien kuumennuksilta kattiloissa). Pullojen steriloinnin voi lopettaa, kun vauva/lapsi syö kunnolla kiinteitä.
 
Meillä syödään parsakaalia, tuorekurkun, palsternakan ja kurpitsan lisäksi ainoa kasvis vuoteen. Herranjumala, valoa tunnelin päässä :attn:
Taino, viikossa mennyt jo 12 jääpalallista parsakaalisosetta.. Toisaalta saa aika usein aeriusta, kun siitepölyt kutittaa, mutta ei päivittäin. Saas nähdä sitten syksyn tullen että tippuuko parsakaali + muut koetettavat pois kun lääkitys harvenee.
Miten pienestä sitä voi äiti olla iloinen, muiden kuin allergisten äidit eivät varmaan moista hypeä tajua syömisestä :D
Pinjalla oli siis elokuussa päiväkodin alkaessa muistaakseni 10 ruoka-ainetta, nyt varmasti lähennellään jo 25! Että hitaasti, mutta edeten.
 
Dora09; täällä kanssa yksi imetysdiettaaja :wave: alkuun oli kyllä hankalaa, mutta meillä pojasta huomasi melko pian että helpottui olo kummasti ja rupesi jopa hymyilemään ja viihtymään lattialla. tosin kyllä nytkin on näitä huonompia kausia ja ensimmäisenä miettii mitä minä nyt söin!? minä oon pitänyt ruokapäiväkirjaa ja kirjoitellut ylös syömisiä. Minulla vältettäviä on maito-kananmuna ja kotimaiset viljat, nyt ruista kokeillut. muita välteltäviä on silti vielä esim. kaalit,kala jne. ja muut erikoiset jotka saattaisivat aiheuttaa maha-vaivoja,ihottumaa. aika lailla ministi on syöty.. minkälaisia kokemuksia haluaisit kuulla:) Kyllä se ruppee siitä sujumaan.. :hug:
 
weiss
Dora09: :hug: Koitahan jaksella. Kuinka tiukalla dietiillä joudut olemaan ja onko ollut apua. Mie jouduin lopettamaan imetyksen pojan ollessa 5kk, kun ruokavaliossa ei olisi saannu olla muuta kuin pottua ja mustikkaa.. Toivottavasti teillä helpottuu ja voisit imetystä jatkaa, vaikka kasvaahan nuo lapset muutoinkin. :hug:
 
weiss
Niin ja tuntuu, etä meillä ei ainkaan ruokavalio laajene, taas on poika päästä varpaisiin ihottumassa.. prkl, että ottaa nuppiin, mustikka kokeilu kuitenkin jatkuu ainakin vielä viikon, jotta voi olla taas ainakin melkein ihan varma jotta käykö vaiko ei. Kuinka monella muulla on niin paha atooppinen iho, jotta sotkee noita kokeiluja ja venyttää niitä jopa parin viikon jaksoiksi? Taas on syöminen ollut muutaman päivän tosi heikonlaista, onneksi edes puurot maistuu.. :D
 
Weiss: Meille on myös tosta koivun siedättämisestä puhuttu. Sovittiin, että katsotaan tämä kevät vielä ja päätetään sitten. Tuolla tosiaan turpoaa silmät umpeen ja kasvot, kasvoihin tulee nokkosrokkoa, yskii, pärskii ja hengitys vinkuu. Tuolla on lisäksi astma, että se voi vaikuttaa siihen, että menee myös henkeen. Päivystyksessä on jouduttu käymään spiralla, kun ei Ataraxit ja Ventolinet riitä.

Tällä nuorimmalla on vaikea atooppinen ihottuma näiden allergioiden lisäksi. Tosin kukaan ei tiedä, että johtuuko ihottuma allergiasta, vaiko atopiasta. Toistaiseksi imetän ja diettaan, mutta iho on jatkuvasti huono. Pakko varmaankin ennen kiinteiden aloitusta etsiä sopiva korvike, jos saisi pojan edes suunnilleen oireettomaksi. Olis helpompi nähdä sopimattomat kiinteät. Alkais vaan olla vissiin kiire, kun poika tulee kuun lopussa jo 5kk.
 
weiss
Coombs: Tuttua tarinaa.. :hug: Minkä ikäinen esikoinen on? On se kurjaa, kun lapset joutuu niin koville jo niin pienenä noiden oireiden takia. Muistissa on kyllä esikoisen pahimmat oireilu ajat ennen siedätystä ja monet itkut pääsi kyllä äidiltäkin. Meillä noissa silmien turpoamisissa kamalinta oli se, jotta jollei ollut silmätippoja liki, niin jouduttiin aina kiireellä ensiapuun hakemaan, jottei silmät kuivuisi, niin pinnalle turpos valkuaiset.

Millainen dieetti sulla on? Toivottavasti iho paranis.. On nämä kyllä sellaisia, jottei aina tiiä mihin seinään sitä päätään hakkais.. Meilläkään ei ole uusia ruoka-aineita löytynyt yli kuukauteen.
Kiitos tuosta rotaatio valistuksesta luppikselle. Mutta edelleen ihmeissäni, että miksi meillä ei ole käytössä tuollaista "siedätystä", koska moni ruoka-aine sopisi noin ja antaisi oikiasti sitä vaihtelua. Ainoa hoito muka täysvälttö.. Taidanpa ottaa puheeksi seuraavalla kontrollilla..
 
weiss: Rotaatio kannattaa silloin kun lapsi oireilee vasta kolmantena päivänä tai sen jälkeen kun on uusi ruoka aloitettu. Tai jos oireet tulevat vasta isommista määristä. Tai jos uusia ruokia ei muuten löydy (meillä ei ole v. 2009 löytynyt yhtään uutta). Tai jos allergioistuu helposti, jos saa jotain liikaa/liian usein. Eli se lapsen allergiakuvio vaikuttaa aika paljon. Jos riskinä alkaa olla syömishäiriö johtuen kovin suppeasta ruokavaliosta, silloin rotaatiosta voi olla apua.
 
weiss
Luppis: Meillä on juur ollut hirveät kamppailut tuon syömisen suhteen, koska päivästä toiseen syödään samaa mössöä, josta ei edes huippukokki saa vääntämälläkään erimakuista tai edes näköistä. Sitten ongelmaksi on tullut tuo limaisuus, kun ilmeisesti oireilee astmakin niin, jotta oksentaa helposti, koska nielu on täynnä limaa. Nyt vasta ollut muutaman viikon jatkuva astmalääkitys. Tosin poika oireilee aika nopiaan ruokiin joille on allerginen, mutta tuolla tavalla voisi löytyä edes yksi sopiva kasvis, joita ei muutoin ole ollenkaan. Mustikan sopivuuskin on tosi epävarmaa, kortisonikuuri päällä, muttei tuo ihottuma lähe mihinkään. Ja mie pelkään, ettei tähänkään soppaan niitä sopivia löydy, ainoa sopiva oli tuo peruna, joka saatiin takaisin 5kk aikana.. Eikä sen jälkeen sopivia ole löytynny.. Alkaa usko loppua, jos/kun taas herra lopettaa syömisen kokonaan.. :eek:
 
Luppis... Kiitos noista korvikkeisiin liittyvistä faktoista!! Musta tuntuu, että mä olen ihan pihalla... Meidän perheessä on kyllä allergioita jonkin verran, mutta tämä 5kk vauva on eka, jolla lehmänmaitoallergia...

Dora09... Mä olen imetysdieetillä. Ollut nyt 2 kk. Meillä on reseptit apteekin korvikkeisiin ja haetaan niitä kun KELAn korvaus ok. (Pitäis olla tällä viikolla) Mä aion kyllä jatkaa vielä imetystä sit päällekkäin jonkun aikaa. Mutta kyllä nyt helpotti, kun sain muut takas omaan ruokavaliooni, paitsi tuon maidon.

weiss... Meillä on paha ja laaja-alainen atopia. Nyt ollaan aoiteltu kiinteiden harjoittelu... Ja tänään lähti taas hydrokortisonijakso käyntiin, että iho olisi sitten taas selkeämpi, kun aloitetaan seuraava maku...

Neuvoja ohjeita ottaisin taas vastaan...

Meillä siis vasta alkanut kiinteisiin siirtyminen. Aloitettiin perunalla, sit otettiin porkkana. Porkkanasta sitten ulticariaa kasvoihin "lehahtaen", mutta en kyllä huomannut ekan kerran jälkeen mitään, vasta seuraavana päivänä kun oli jo isomman määrän saanut. "Lehahdus" EI ollut niin massiivinen, kuin esim maitoaltistuksessa sairaalassa. Onko jotain "nyrkkisääntöjä" siitä, millä mauilla kannattaa aloitella ja onko olemassakaan mitään ruoka-aineita, jotka ovat epätodennäköisesti allergisoivia?

Ja nyt kun ollaan siis siirrytty takas siihen pelkkään perunaan, niin montako päivää olisi hyvä pitää taukoa, ennen kuin seuraavaa kokeillaan, vai voiko heti, kun iho ok? Tänään alkoi taas hydrokostisonijakso. Meillä ohjeistus, että HC 2xvrk 3-10(14) pv ja tämän jälkeen yhtämonta päivää ilman.

Hydrokortisonista vielä haluaisin kysäistä, että miten te muut käytätte? Kun mä olen ajatellut, että niin vähän päiviä, kuin välttämätöntä, koska sit ei niitä HC:ttomia päiviäkään tarvi olla sen enempää... kun tuntuu, että tuo iho lähtee huononeen kyl heti ku sen HC:n lopettaa...

Mahtaako helpottaa sitten, kun siirrytään korvikkeisiin, koska nyt tosiaan imetysdieetin aikana mulla ei ole muita ku maito, joita välttää ja lekuri ohjeisti, että kiinteiden aloittelu normaalisti, mitään ei vältetä ennen kuin todetaan, että saa reaktion ko. aineesta (mikä on ihan ymmärrettävää, mutta mä syön kyllä kaikkea muuta ku sitä maitoa, joten rintamaidon mukana saa kyllä kokoajan niitä aineita, joille mahdollisesti on allerginen... siis jos nyt on sitten muita allergioita...)
 
Kuulumisia taas täältä sunnalta... pitkästä aikaa. Ruokavalioon ei olle saatu uusia ruokia. Tuntuu, että jokaisesta kokeilusta kakka menee löysälle ja ihottuma taas pahenee. Nautaa aloittaessa kyllä iho lehahteli alussa, mutta kun jatkoin syöttämistä, lehahtelut helpotti. Vedän rajan siihen märkivään ihottumaan.....

Nyt sitten yhtäkkiä taas aiemmin sopivalla ruokavaliolla ihottuma alkoi taas pahenemaan. (Täysin oireettomaan tilaan ei olle päästy vielä kertaakaan.) Yritin nautaakin korvata nyt porolla... mutta ei tuloksia. Riisin lisäksi annan kuningatarsosetta, mutten oikein tiedä millä voisin yrittää korvata sitä. Onneksi ensi viikolla on varattu allergialääkäri, mistä voin taas kysellä hyviä neuvoja.

Bataattikin meni sitten taas hyvän alun jälkeen sopimattomien listalle. Siinähän voisi tietenkin yrittää tuota rotaatiota... Kiitos Luppikselle asian valottamisesta.

Osa on ilmeisesti käynyt ravintoterapeutilla? Mitä vaaditaan, että sinne saa lähetteen? Pitääkö kasvun pysähtyä vai riittäkö, että on äiti on toivoton kun saa lapselleen menemään vaan 3 ruoka-ainetta? Poika on nyt melkein 8 kk vanha.

Kortisonista Meillä ihottuma helpottaa jo yhden päivän käytön jälkeen. Sitten se voi tulla takaisin jo sen yhden taukopäivän jälkeen. Ihan turha antaa sitä sitten 5 päivän kuureissa, kun ei enää tiedä mihin kohtaan sitä laittaisi... taukoa pidän sen yhden päivän jälkeen niin pitkään kuin mahdollista, joskus yhden päivän, joskus useamman. Katsotaan mitä lääkäri tähän mun tapaan sanoo :ashamed: En tiedä onko oikein...?
 
Olin viime viikon ilman maitoa, soijaa, munaa ja nautaa, vauvan oireet helpottivat hyvin vähän muutamaksi päiväksi, sunnuntaina jätin pois vehnän, ohran ja rukiin ja oireet on taas vaan pahentuneet, nyt jätän sitte kauran pois. Vauva syö tosi usein ja on tosi levoton kun syö. Öihin ei ole edelleenkään vaikuttanut mitenkään vaan yöt meillä nukutaan hyvin. Päivällä nukkuu huonosti ja on itkuinen.
 
:hug: Jaksamisia tarviiville ja ihanaa kun joillain näkyy jo valoa siel tunnelin päässä :D

En tiiä mikä mei jäbän taas veti ripulille...johan sitä normi kakkaa tulikii useemman vkon.
Ehkäpä se vaan joku pöpö *toivon*

Tänää vien helikobakteeri näytteen labraan...siis kakkanäytteen pojalta ja huomen sitte labrast verenkuva ja sen jälkee 1v nla =)
 
Meilläkin on käytössä ollut moni eri kortisoneja ja muita salvoja mutta niistä ei ole ollut mitään hyötyä pojalla.

Ataraxiakin on käytössä annetaan aina iltasella ennen nukkumaan menoa varsinkin nyt kun kutiaa niin paljon nuo jäljet.

 
rakuuna: Hydrokortisonin käytöstä. Meillä pojalla oli/on ollut hyvin harvoin ihoreaktioita. Ainoastaan oikeastaan kerran on ollut allergiareaktiona iho-oireitakin, kun puolivuotiaana oli antibioottikuurien perään maitoaltistukset... Silloin kun on ollut ihoreaktioita tai on tullut vaippaihottumaa, joihin on käytetty hydrokortisonia, olen pitänyt 1-2 päivää ilman hydrokortisonia ennen uutta kokeilua. Näin olen saanut varmuuden siihen, että iho on parantunut ja pysyy kunnossa ilman hydrokortisoniakin. Jos tulisi uutta kokeiltaessa ihoreaktioita, tietää varmemmin niiden johtuvan uudesta kokeilusta eikä jostain vanhasta.

Kokeiluista. Jos lapselle ei sovi suoraan joku kiinteä tms, kannattaa ainakin tarkkailla alkaako rintamaidon kautta myös tulla oireita samasta. Välttämättä ei heti automaattisesti tarvitse pudottaa sitä pois omasta ruokavaliosta.

Dora09:lle voimia!!

Meillä tytölle alkoi valvottu maitoaltistus eilen. Tähän mennessä ei ole tullut oireita.
 
weiss
Rakuuna: Täällä mennään kolmen päivän kortisonijaksoissa, pojan iho ei parane kortisonilla ollenkaan jos kokeilussa joku allergisoiva ruoka-aine. Muutoinkin on tosi hankalia nuo kokeilut, kun venähtää muutaman viikonkin jaksoiksi, kun ihollaan reagoi kaikkeen ulkoiseenkin. Helpompaa silloin, kun reagoi myös massullaan. Bataatti on kai ainakin monelle sopiva alotus kiinteisiin. Meillä pojalle ei sopinut alkuun muutoin kuin tuo bataatti, kaikki "ei niin allergisoivat" olikin meille niitä pahimpia mm. riisi ja maissi. Kokeilua kokeilua, sitähän tämä on..
 

Yhteistyössä