¤¤ ALLERGISET KULLANNUPUT - vol. 5 ¤¤

Heippa kaikille vanhoille ja uusille tuttavuuksille :wave:

Hui, mitä oireita Coombs teillä on! Minäkin kyllä sinun sijassasi hakeutuisin yksityiselle saamaan ns. toisen mielipiteen asioihin. Jaksuja kovasti! :hug: Jaksuja myös ursulaiselle ja muille, joilla vaikeaa tällä hetkellä. :hug:

Minttu-mamma: Sopiikos teille riisijauho? Meillä tehtiin aiemmin paljon lettuja, niin suolaisia (lisäsimme keitettyjä / raakoja kasviksia taikinaan) kuin makeita Farinan lettujauhoilla. Nesteenä käytimme joko Keijun riisijuomaa tai vettä. Kananmunaa ei tarvita. Täältä löytyy myös muita jauhoseoksia ja pakettien kyljissä on usein leivontaohjeita. http://www.farina.fi/tuote.html

Meillä on nyt kokeiltu kananmunaa hyvällä menestyksellä. Lapsen eilisessä ruoassa oli kananmunanvalkuaista, eikä oireita tullut. Kyseessä oli Hippin valmisruokapurkki, eli kananmuna oli tuossa hyvin käsitellyssä muodossa. Nyt sitten jatketaan kokeiluja leivonnaisilla, sitten uuniruoilla jne. Allergialääkärillä kävimme perjantaina, ja sovimme, että kokeilemme maidon nyt kesän aikana. :) Vähän jännittää, mutta haluamme testata maidon ennen syksyä ja päivähoidon aloitusta. Meillä on saatu nyt kaikki ruoat niin hyvin ja vähäisillä oireilla ruokavalioon, joten luottavaisia olemme. Ahmuttaren poitsullakin on näköjään kivasti asiat! Hienoa! Meillä muuten lohi tekee aina pientä ihottumaa, mutta valkoiset kalat eivät. Lihoista ei tule oireita enää mistään, eikä viljoista. Jotkut kasvikset, marjat ja hedelmät aiheuttavat satunnaisesti kutinoita, mutta rasvaillaan rasvaillaan. VitKivin lopetimme, mutta kalsiumlisä menee tietty edelleen.

Mitenköhän tuon lapsukaisen saisi syömään kasviksia, marjoja ja hedelmiä. :/ Ei oikein tunnu maittavan. Voi olla, että niistä on jäänyt muistijälki kutiamista aiheuttavana, mistä syystä lapsi on epäluuloinen (ei välttämättä suostu edes maistamaan). Samoin kuin puurot tuntee ulkonäöstä ja hajusta, eikä edelleenkään maista. On varmaankin jäänyt niin vahvana muistiin kaikki puurot, mitkä on aikanaan oksentanut. :/ Puuroja emme ole nyt sitten enää viitsineet edes tarjota (viimeksi kokeilin n. kk sitten), mutta kasviksia ja hedelmiä laitan tarjolle päivittäin. No, ehkäpä hän vähitellen niitä alkaa syömään. Kurkku ja jenkkisalaatti ovat ainoat, mitä syö mielellään ja paljon. Mansikkaa, viinirypäleitä, retiisejä ja raakaa sipulia :D maistaa myös aina, muttei välttämättä toista kertaa. Muita maistaa satunnaisesti tai sitten ei.
 
Huolitteko joukkoon puolivuotiaan allergia-neidin äidin? :wave:

Tämä on jo meidän perheen toinen allerginen lapsi, joten ihan outoa ei kaikki ole. Nyt vasta löysin tämän teidän ketjun ja vertaistuki olis kyllä tarpeen.

Meillä siis iho-oireinen allergia. iholla reagoi epäsopiviin raaka-aineisiin ja maito on se pahin. Vielä mennään imetyksen voimin ( ja minä välttelen maitoa, kananmunia, suklaata, tomaattia, paprikaa ja kalaa). Lisäksi vauvalle on olleet sopivia kasviksista kukkakaali ja parsakaali, hedelmistä/marjoista päärynä ja mustikka. Seuraavana olis vuorossa vadelman kokeilu. Bataattia kestää jonkin verran, mutta ei pelkästään ja paljoa. Perunaa reagoi lähes yhtä vahvasti kuin maito.

Missä iässä teidän lapsilta on ne ruokarastit testattu verestä? Mietin tässä että kannattaiskohan mun ´vaatia jo niitä kokeita vai vielä odotella?

rasvavinkkejä otan myös mielelläni vastaan, mitkä ootte hyväksi havainneet? Joutuuko muut läträän kortisonivoiteiden kanssa? Kun ilman niitä ei meillä ainakaan pärjätä. Minkälaisia ohjeita ootte saaneet niiden käyttöön?

Tässähän tätä asiaa jo tulikin, jatkan joku toinen kerta jos vain joukkoonne mut huolitte. :xmas:
 
heiippa:) maitoaltistuksesta palattiin, ei käynyt almiron peptidi, 10ml. päästiin niin alkoi rohina ja limanousta. harmi, nyt 8.6 soijamaito kokeillaan, tässä välissä voidaan kokeilla kauraa tai ruista. PERKULE kun kismittää.-
Meillä testattiin verikokeissa oisko ollut tuossa pääsiäisen aikoja, nyt tänään otettiin vielä joitain yksittäisiä ruoka-aineita, sitten hengitettäviä Pölyjä-- kokonaista 5 putkiloa verta,. Rasvoista meillä käytössä nyt ceralan kortisonia ja nyt saatiin sitä fucidinia tulehtuneisiin kohtiin. kortisoneista ohjeena meillä että yhtä monta välipäivää kun on käyttänytkin sitä.
vaan nyt ruuan laittoon KAIKILLE TERVESIÄ, IHANA ILMA ULKONA :flower:
PS. MAITOO tervetuloa minun puolesta vaikka uutena minäkin tänne kirjoittelen mukava kun on ihmisiä joilla on samoja ongelmia, tai ei siis mukava tietenkään mutta mukava kirjoitella:)
 
Mä oon uusi kans tällä puolella. Oon vähän kirjotellu tonne Joulukuisiin-08. Meillä on kolmas lapsi 5kk poika joka sai allergisen reaktion perunasta. Eka huusi sit oksensi rajusti limaista oksennusta ja välillä meni taju. Sairaalassa oltiin pari päivää. Siellä oikeen kokeiltiin peruna ja siittä se tuli. Onko muilla ollu tällästä? Mä ymmärrän ton yäkkäämisen ja huudon mutta että taju menee siinä välissä :eek: Sitten toinen kysymys onko riisi ja riisitärkkelys sama? Eli jos riisi ei käy niin ei käy riisitärkkelyskään... auttakee tyhmää!! Tää on mun eka allergia lapsi. Tutuks on tullu kirurgian poli, syöpä osasto ja nyt sitten vissiin allergia polikin. Tiistaina päästään neuvolaan lääkärille että saadaan lähete allergologille.

Vitsi tää on ihana kun täältä voi kysellä neuvoja kokeneemmilta.

Halit kaikille teille T. Vanu ja jäbä 5kk
 
Tervetuloa maitoo ja vanilja-77

Sitähän tämä on, että uusia tulee ja vanhempia onneksi joskus "jää pois". Itsekin olen vasta muutaman kuukauden täällä ollut ja paljon on tullut tukea ja ohjeita. Valitettavasti minulla ei ole teille antaa neuvoja.

lonelylily :hug:
 
Maitoaltistus menossa eikä oireita havaittavissa!!!!!!!! Viime ke oltiin lääkäriasemalla valvotussa altistuksessa ja koska välittömiä oireita ei tullut altistusta on nyt jatkettu kotona. Vauvan iho on kunnossa, refluksi ei vaivaa ja yötkin ovat meidän mittapuumme mukaan ok. Jokohan voisi alkaa elätellä toivetta, että meillä ei sittenkään maitoallergiaa olekaan?!?!
 
anteeksi kun tungen tänne teijän pinoon mutta tuun kysymään teiltä vähän neuvoa..eli tilanne on tämä että meidän 1v2kk ikäiselle pojalle tulee kauheet punaset läiskät iholle ympäri kehoa jos saa jotai appelsiinia yms ja kakkakin on nyt taas ollut tosi löysää ja ärtsyn hajuista ja minä epäilen että voisko johtua allergiasta ja oon ollut asiasta jo lääkäriinkin yhteydessä ja he eivät ota mua tosissaan ja väittävät että ei se voi mitään allergiaa olla,no mitä sitten jos ei sitä??nyt kummiski on pojalla meneillään maitoaltistus joka tehään kotona kun kuulemma lääkäreillä ei ole semmoseen aikaa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja taaperotx4:
..eli tilanne on tämä että meidän 1v2kk ikäiselle pojalle tulee kauheet punaset läiskät iholle ympäri kehoa jos saa jotai appelsiinia yms ja kakkakin on nyt taas ollut tosi löysää ja ärtsyn hajuista ja minä epäilen että voisko johtua allergiasta ja oon ollut asiasta jo lääkäriinkin yhteydessä ja he eivät ota mua tosissaan ja väittävät että ei se voi mitään allergiaa olla,no mitä sitten jos ei sitä??
Kyllä tosiaan voi olla allergiaa. Iho- ja suolioireita allergiareaktioina nuo kuulostavat. Minkä alan lääkäri on kyseessä? Kannattaa pitää ruoka- ja oirepäiväkirjaa, jos et jo pidä. Esim. appelsiini ei ole yhtään harvinainen allergiaa aiheuttava ruoka-aine.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
Alkuperäinen kirjoittaja taaperotx4:
..eli tilanne on tämä että meidän 1v2kk ikäiselle pojalle tulee kauheet punaset läiskät iholle ympäri kehoa jos saa jotai appelsiinia yms ja kakkakin on nyt taas ollut tosi löysää ja ärtsyn hajuista ja minä epäilen että voisko johtua allergiasta ja oon ollut asiasta jo lääkäriinkin yhteydessä ja he eivät ota mua tosissaan ja väittävät että ei se voi mitään allergiaa olla,no mitä sitten jos ei sitä??
Kyllä tosiaan voi olla allergiaa. Iho- ja suolioireita allergiareaktioina nuo kuulostavat. Minkä alan lääkäri on kyseessä? Kannattaa pitää ruoka- ja oirepäiväkirjaa, jos et jo pidä. Esim. appelsiini ei ole yhtään harvinainen allergiaa aiheuttava ruoka-aine.

Hän on allergialääkäri mutta hän on vaan semmonen että määrää vaan uusia salvoja kun siellä käydään vaikka oon monesti sanonu että vois tutkii kunnolla että onko hän allerginen noille appelsiineille yms mitä oon jo epäillyt itse jonkin aikaa mutta hän ei vaan ota sitä kuuleviin korviinsa..ja kyllä meillä pidetään tuommosta ruoka ja oirepäiväkirjaa niin näkee vähän mitkä aiheuttaa jotai jos on aiheuttaakseen.Nyt kun ei olla annettu maitoa eikä mitään appelsiineja tai muita vastaavia niin onneksi iho on jo paljon parempi ja jos poika saa jotai maitoa yms niin eikös iho tuu taas täyteen punasia täpliä ja peppukin punottaa kauheasti aina silloin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vanilija-77:
5kk poika joka sai allergisen reaktion perunasta. Eka huusi sit oksensi rajusti limaista oksennusta ja välillä meni taju. Sairaalassa oltiin pari päivää. Siellä oikeen kokeiltiin peruna ja siittä se tuli. Onko muilla ollu tällästä? Mä ymmärrän ton yäkkäämisen ja huudon mutta että taju menee siinä välissä :eek: Sitten toinen kysymys onko riisi ja riisitärkkelys sama? Eli jos riisi ei käy niin ei käy riisitärkkelyskään... auttakee tyhmää!!
Huhuilen viä josko joku osais neuvoo minuu :heart:

Vanu
 
taaperotx4: periaatteessa tuo pitämäsi ruoka- ja oirepäiväkirja, josta voidaan todentaa allergiat, pitäisi riittää. Käytännössä _keskimäärin_ päiväkirjan avulla todetaan varsinkin vauvojen ja pienten lasten allergiat luotettavammin kuin allergiatesteillä. Jos lääkärinne ei usko selvästi toteamiasi oireita appelsiinista, maidosta yms., niin olisiko mahdollista vaihtaa lääkäriä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vanilija-77:
Alkuperäinen kirjoittaja vanilija-77:
5kk poika joka sai allergisen reaktion perunasta. Eka huusi sit oksensi rajusti limaista oksennusta ja välillä meni taju. Sairaalassa oltiin pari päivää. Siellä oikeen kokeiltiin peruna ja siittä se tuli. Onko muilla ollu tällästä? Mä ymmärrän ton yäkkäämisen ja huudon mutta että taju menee siinä välissä :eek: Sitten toinen kysymys onko riisi ja riisitärkkelys sama? Eli jos riisi ei käy niin ei käy riisitärkkelyskään... auttakee tyhmää!!
Huhuilen viä josko joku osais neuvoo minuu :heart:

Vanu

Olisikohan voimakas limaisuus estänyt hengittämistä tai muuten ollut jopa ihan hengitysteiden turvotusta allergiaoireena? Meidän perheessä ei ole kokemusta noin voimakkaasta reaktiosta, joten tämä on pelkkää arvailua.

Usein jos riisi ei käy, ei käy riisitärkkelyskään. Mutta joillekin on käynyt riisitärkkelys, vaikka riisi ei käy. Silloin todennäköisesti kestää lapsi pieniä määriä riisiä, jota riisitärkkelyksessä. Kokeilemalla selviää.

 
Kiitos ruokaohje linkeistä. Nyt tulin itse kipeäksi, niin etten oikein jaksa mitään väsätä. Meille ei tosin käy mitkään jauhot vielä, ei riisijauhokaan, joten leipominen on vaikeaa. Tattari on vielä kokonaan kokeilematta. Taidan yrittää tehdä siitä leipää, jos sitä kestäisi paremmin kuin puuroa.
Tervetuloa uusille! :flower:
Vanilija-77 Mitä lääkärit sanoi tuosta tajuttomuudesta? Hengittikö lapsi kuitenkin hyvin, kun oli tajuttomana?
iippulainen, hyvä jos teillä käykin maito. Tosin oireet voi tulla viiveelläkin.. en halua masentaa. :)
Meillä on sellainen tilanne, että riisi ei käy, mutta Bonan sose sopii, jossa on riisitärkkelystä. Joten kokeilemalla selviää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu mamma:
Vanilija-77 Mitä lääkärit sanoi tuosta tajuttomuudesta? Hengittikö lapsi kuitenkin hyvin, kun oli tajuttomana?
Lääkärit eivät ottaneet mitään kantaa. Siirsivät vastuun allergia lääkärille->että kysy sieltä sitten. Mun mielestä vauva hengitti kokoajan. Meni vaan veltoks ja silmät puoli ummessa eikä reagoinut mihinkään. Alahuulen alta meni siniseks ja naama muuten viti valkoinen. Se oli kyl aika järkkyä :eek:

Kiitos Ahmutar vastauksestasi!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
taaperotx4: periaatteessa tuo pitämäsi ruoka- ja oirepäiväkirja, josta voidaan todentaa allergiat, pitäisi riittää. Käytännössä _keskimäärin_ päiväkirjan avulla todetaan varsinkin vauvojen ja pienten lasten allergiat luotettavammin kuin allergiatesteillä. Jos lääkärinne ei usko selvästi toteamiasi oireita appelsiinista, maidosta yms., niin olisiko mahdollista vaihtaa lääkäriä?

no kun oliskin mahollista vaihtaa mutta ei ole ja hän vaan sanoo että pojalla on vaan atooppinen iho eikä mitään allergioita eikä aina jaksa tapella vastaan vaikka minä itse tiedän kyllä paremmin onko pojalla allergiaa vai ei,no nyt ollaan maitoaltistuksessa kotona ja kiikutan laput sitte sille lääkärille katotaas miten sitte hänen suu pannaan kun ei ensin millään voinu uskoa ees sitä että pojalla vois olla maitoallergia kun testi ei näyttänyt mitään,ja aattelin kyllä sanoo että voitas kyllä tehä altistus noille hedelmillekkin kotona kunhan ensin saadaan tää maito alta pois.
 
vanilja-77: Voisko kyse olla anafylaktisesta reaktiosta? Se tosin harvoin menee itsekseen ohi vaan vaatii sairaalahoitoa tai vähintään adrenaliinipiikin. Huulten sinisyys ja muu kalpeus viittaa hapensaanti vaikeuteen ja jos lapsi saa toistamiseen samanlaisen reaktion ruoka-aineesta, pyytäisin lääkäriltä tarkat ohjeet vastaisuuden varalta ja ainakin tuota adrenaliinia kotiin piikkinä (Epipen). Meillä vastaavaa ei ole ollut mutta itse olen saanut kaksi anafylaktista shokkia lääkkeistä ja olen ollut sen takia sairaalassa aika huonossa kunnossa (alkaa nopeasti, hengitys ei kulje kunnolla, sydän hakkaa, verenpaine pilvissä jne. ja mä olin tosiaan ihan letkuissa, ei sentään elvytetty mutta toisella kerralla sekin oli jo lähellä.) En halua pelotella mutta täytyy pitää mielessä että allerginen reaktio voi olla hengenvaarallinen. Tässä ketjussa kirjoitti aikaisemmin yksi äiti, jonka lapsi reagoi uusiin anafylaksialla ja sen takia uudet ruoka-aineet kokeiltiin sairaalassa. Nikkiä en nyt tähän hätään muista.
 
weiss
Moi! Olen kirjoittanu täällä joskus aiemminkin, mutta siihen kertaan se taisi jäädä. Esikoinen on iso ekaluokkalainen ja allerginen vielä aika monelle ruoka-aineelle, koivun siedätyshoitoa on menossa kolmatta vuotta. Astma löytyy ja atooppinen ihottuma, joka melkein onneksi on kadonnut.. Mutta, tämä nuorempi sitten.. Vuosi tuli mittariin ja ruoka-valiossa on maito, kaura, riisi, peruna, bataatti, päärynä ja luumu sekä possun liha. Viikko sitten todettiin altistuksella vilja-allergia ja lauantaina sai vahingossa vehnää ja siitä sitten oireina paha ihottuma, vatsakipu ja hengenahdistus. Helsvetti.. vaikka sitä on 7 vuotta pelannut näiden juttujen kanssa, niin kyllä vietiin taas jalat alta. Miltäköhän tuntuu se päivä, kun lapset saisi syödä mitä vain ja varsinkin ilman pelkoa, että henki lähtee. No, tänään sitten lääkäri määräsi Epipenin varuille. Myös pienellä on astmatutkimukset menossa ja siihin päivittäinen lääkitys. Atooppinen ihottuma on välillä niin pahana, jottei voida kokeilla uusia ja ihottuma saattaa puheta ihan vaikka kauppa käynnillä. Aattelin tänne nyt kirjoittaa ja hiukka purkaa, jospa teiltä saisi hieman tukea näiden asioiden keskellä. Ja kaiken päälle jäin viellä yksinhuoltajaksi, kun pienempi oli vasta muutaman kuukauden, joten arjen pyörittäminen tuntuu välillä hurjan raskaalta..
 
vanilija-77;teilläpäs on on ollut todella voimakas reaktio perunasta.meillä tuli maissivellistä myös raju kohtaus, hengenahdistusta ja limaa nousi, jota ei saanut oikein ulos eikä alas, lääkäri epäili meillä anafylaktista kohtausta, joka aika nopeasti meni ohi, saatiin vaan siaraalassa antihistamiinia ja kortisonia. voi mahoton tuota tajuttomuus- kohtausta, meillä on ollut samantyyppistä; velttoutta, ja tosiaan tajuttomuutta,sekä syke LASKUA, on ollut kun annetaan rasimista adrenaliinia spirana, KAMALA TUNNE kun oma lapsi on kyseessä :hug: sinulle! meillä on allergia oireena tuo hengitysputkien turpoaminen, tosiaan eilenkin kävi niin kun tehtiin maitoaltistusta muttei kuitenkaan niin rajuna. meillä on nyt nuo astma lääkkeet käytössä. onko teillä nyt milloin allergipolille menoa?
taaperotx4; meillä kanssa TOSI hankala lääkäri, täälläkään ei muita ole ja tämä on oikein ylilääkäri... olen ajatellut siirtyä yksityiselle kunhan sais nämä maito asiat hänen kanssaan jollekkin mallille. kommenttina oli mm. ettei allergioita kannata liiaksi tutkia kun muuten lapsi juo kohta pelkkää vettä.. MITÄ IHMETTÄ!! meinasin sanoa että tervetuloa vaan tänne kantelemaan itkuista lasta sitten!!!! mutta jospa teilä helpottaa jos voit välttää allergiaa aiheuttajaa. :wave:
 
weiss, tsemmppiä sulle kovasti :flower: samanlaisia ajatuksia on täälläkin päin..välillä tekisi mieli heittää pyyhe kehään muttei sitä pienen takia pysty antamaan periksi! jospa ne asiat helpottuu, toisille on vaan annettu hiukan kivisempi tie :wave: vähän noita kirjoitus virheitä, poju sylissä vähän hankala kirjoittaa!
 
weiss: Voimia sinulle!
Minä olin eilen valmis avioeroon ja antamaan vauvan aoptoitavaksi, kun poika oksensi kiinteiden yrityksen (1/2 tl) jälkeen ja mies päätti olla ylitöissä :ashamed: No, onneksi sain pahan olon purettua ja nyt taas kaikki hyvin.

Taaperotx4:
Meillä sitrukset tuli läpi rintamaidossa ja lisäksi samat oireet vielä noista vitamiinien makujutuista. Pojan isällä on ollut sitrusallergia eikä hän halua vieläkään edes kokeilla onko allergiaa vai ei, joten ei tiedossa millaisia oireita hänellä nykyään tulisi. Siksikin olen pojan kanssa niiden osalta normaalia varovaisempi. Tavallaan ymmärrän lääkärin kannan, mutta kun tuntuu, että kaikki allergiat pistetään yhteen nippuun. Jokainen kuitenkin reagoi niihin omalla tavallaan ja jollekin oireet ovat pahemmat kuin toiselle. Esim. itse en nyt keväällä (koivun siitepöly) syö tomaattia, koska ei ole kivaa kun suupielet kutiaa (lähes sattuu). Muulloin tomaatti ei aiheuta oireita ja silloin syön niitä mielelläni. Minä voin tehdä valinnan, mutta miten pieni lapsi? Ja varsinkin, jos lääkäri ei suhtaudu vakavasti. Tulipahan vuodatus...

Tänään tein ihan vesivelliä kukkakaalisoseesta ja tuli ainoastaan iso puklu, ei oksennusta. Poika onneksi suostui syömään ihan halukkaasti. Huomenna uskaltudun jatkamaan sillä.


Ja uusille tiedoksi, jos haluatte tiedot etusivun listalle ("hirteen" ), laitakaa viestiä, niin lisään teidät.
 
mut vois lisätä listaan elikkä tiedot on taaperotx4 ja poika 3/08

ilmotan myöhemmin sitte sen maidon mitä ruvetaa käyttää tämän altistuksen päätteeksi,nyt pojalla kyllä käytetään soijamaitoo tällä hetkellä
 
Luppis Siellä sairaalassa kyllä sivumennen puhuivat adrenaliini piikistä ja kortisooneista tulevaisuudessa kun poika kasvaa ja saattaa saada vahingossa perunaa jostain käsiinsä...siis suuhunsa :D meil on suvussa(mun siskolla) anafylaksiaa et saattaa hyvinkin olla. Verenpaineet oli kyl hyvät kun terkkarissa otettiin samoin verensokeri. Meillä tuli riisistä ihan hirvee limaisuus, siis ihan tukossa ja maha oireet.

Lonelylily Meillä on aika koskikeskukseen ens viikon torstaina ja huomenna mennään verikokeisiin.

Illan jatkoja kaikille :wave: Vanu
 

Yhteistyössä