Allergiset kullannuput - vol. 2

MOi!

Meillä on allergioista jo selvitty ja nyt jäi tavallisen maidon tultua neocaten tilalle monta purkkia ylimääräistä neocatea.
Jos joku vaan tarvitsee niin myyn kaikki pois. Etteivät hukkaan mene.
Laita yv:tä jos kiinnostaa!
 
Hei!
Lueskelin tätä teidän ketjua ja haluaisin kysyä tuosta lisämaidosta jos sopii.. Tiedätkö Luppis tai muut, annetaanko Jorvissa siis kaikille vauvoille Almironia jos lisämaitoa tarvitsee vai vaan pyydettäessä?
Meidän neiti syntyi viime keväänä Jorvissa ja sai lisämaitoa pariin otteeseen. Silloin en ajatellut asiasta mitään, mutta näin jälkeenpäin on mietityttänyt, että miten tuosta noin allerginen tuli, kun kukaan muu koko perheestä tai edes suvusta ei ole allerginen millekään. No eipä tämä pohtimalla parane, mutta kun kuitenkin mietityttää..
Kiitos jos ehditte vastata. :flower:
 
Täällä olikin mielenkiitoista keskustelua kun nyt tarkemmin luin.
Esikoisella ei ollut minkäänlaista allergiaa, kakkonen oli sitten jo heti laitoksella tosi itkuinen ja samantien alkoi kauheat oireilut. Sai myös heti laitoksella lisämaitoa minun raskausdiabeteksen takia. Nyt odotan kolmosta ja vielä ei ole tuota RAd:ia todettu joten sen puoleen olen hyvin positiivisilla mielellä että vältytään tuolta lisämaidon antamiselta.
Aijon myös siitä sanoa että en halua että vauva saa yhtään lisämaitoa, muuta kuin ehkä pumpattua omaa maitoani.

Jotenkin tuntuu että se pahensi tai ehkä toi allergiat nopeammin esiin, tuo lisämaidon antaminen sairaalassa heti syntymän jälkeen.

Nyt olen syönyt maitohappobakteereita jo pari kuukautta ja aijon jatkaa niitä ihan imetyksenkin ajan. On hyötyä ihan itsellenikin. Terveellisesti ja monipuolisesti, mitään maitoa kuitenkaan välttäen olen syönyt.
Hieman jännittää alkaako sama kauhea ruljanssi taas uudestaan. Mutta, sitä on kyllä vaikea sanoa mikä noihin allergioihin altistaa enemmän. Meillä suvussa on yhdellä lapsella meidän pojan lisäksi ollut näin pahoja allergioita. Meillä vanhemmilla ei ole mitään allergioita.

Mietinkin tässä jo että onko turhaa edes myydä noita neocateja pois vaan säästää varmuuden varalle. Kakkoselle neocate aloitettiin lääkärin ohjeen mukaan 4kk iässä, imetyksen ohella. Paino ei noussut kunnolla.
 
Meillä oli perjantaina almiron altistus ja saatiin kelaan b-todistus neocatea varten. Pojalla on kuitenkin vatsaoireet edelleen, pelottaa vaan ettei ne lähde pois ollenkaan :(

Meidän poika oli syntyessään pieni (2404g) ja hänen sokerit olivat alhaalla, joten sai tuttelia jo 2 tunnin vanhana ja siitä eteenpäin joka syötöllä, koska oma maidontuotanto ei vielä ollut käynnistynyt. Poika olikin sokeriseurannassa kaksi ekaa päivää...voiskohan meilläkin olla tuo allergisuuden syynä :/ siinä oliskin jollekin hyvä gradun aihe...voiko aikaisin annettu lisämaito aiheuttaa allergiaa...
 
Hyvä keskustelun aihe on allergioiden ennaltaehkäisy, vaikka on hyvä meidän äitien muistaa, että vaikka "seisoisimme synnyttäessä päällämme" emme välttämättä voi vauvan allergioita estää. Moni meistä varmaan synnyttäisi päällään seisoen, jos siitä olisi apua...

Mun käsittääkseni vaikka suoraan vauvalle annetulla lehmänmaidon pohjaisella korvikkeella on havaittu jotain yhteyttä maitoallergian puhkeamiseen, se ei selitä asiaa kokonaan. Selittäviä tekijöitä (sikäli kuin niitä yksittäisissäkään tapauksissa voidaan llopullisesti löytää/tietää ) on useita. Atoppinen perimä / allerginen perimä on asia, jolle ei mahda mitään, koska se on geeneissä. Mullakaan ei ole koskaan virallisesti diagnosoitu atooppista ihoa ja allergioita, mutta olen tuon oman allergisen lapsen kautta tullut tietoisemmaksi siitä että olen itsekin atopiataipuvainen ja jotkut ruoat eivät taida niinkään sopia minulle (suun kutinoita, vatsavaivoja ). Omassa lapsuudessa allergioista ei puhuttu oikeastaan mitään, vaikka olisi ollut mitä oireita, kertoi äitini... Se että suvussa ei ole diagnosoitu allergioita, eis siis aina tarkoita että niitä ei olisi ollut. Nykyistä vielä enemmän mun lapsuudessa kuulemma puhuttiin koliikista, pidettiin iho-oireita pelkästään huonon hygienian seurauksena yms. Meillä lapsen isällä on diagnosoidut selvät ruoka-allergiat, samoin hänen suvussaan on ruoka-allergikkoja, laktoosi-intolerantteja ja keliaakkoja. Antibiottikuureilla raskauden aikana, imettävälle äidille tai suoraan lapselle annettuna on ilmeisesti myös havaittu joitain yhteyksiä ruoka-allergioihin.

Maitohappobakteerien ja omega-happojen on havaittu mahdollisesti pienentävän allergioiden todennäköisyyttä ja/tai vähentävän allergioiden laajuutta ja oireiden vakavuutta. Niitä tässä nyt sitten popsitaankin toisen kohdalla jo raskausaikana. Ainakin omalle vatsalle ne ovat hyväksi, jos ei muuta hyötyä olisikaan :whistle: Hyvä rintapumppu on myös etsinnän alla. Tietäisikö kukaan suositella mitään mallia :wave: :attn: Mulla oli/on yhä ekan lapsen jäljiltä Aventin käsipumppu, mutta ei se mulla oikein toiminut. Joku hyvä sähkökäyttöinen malli on siis etsinnässä.

Varautunut kyllä olen henkisesti allergiarumbaan toisenkin kohdalla. Tällä kertaa onneksi edes sitten tietää nopeasti miten toimia, jos epäilystä heräilee allergioiden suuntaan. Esikoisen kohdalla on kuitenkin myös se kokemus, että allergioiden kanssa voidaan myös pärjätä varsinkin sen jälkeen kun tilanne on saatu ensimmäisen kerran hallintaan ja että allergioissa tilanne menee ajan myötä parempaan suuntaan. Esikoisen jäljiltä on jäänyt muutama Neocate-purkki myös meillä kaappiin, kun hän siirtyi Nutri Soijan käyttäjäksi, enkä niitä vielä aio myydä.
 
Pikainen vastaus Ahmuttarelle täältä synttäreiden keskeltä :) Mulla on ollut se aventin käsikäyttöinen rintapumppu ja sain kokeilla myös aventin sähkökäyttöistä. Itsellä molemmat toimi -sähkökäyttöinen paremmin sillä käsikäyttöiselle ei meinannut herua...

Täällä onkin mielenkiintoiset keskustelut :) Meillä on molempien puolelta perimässä allergiaa ja astmataipumusta -osasin siis hiukan ajatuksen tasolla miettiä mahdollisuutta tähän allergiaan jo raskausaikana -vaikka se lopulta sitten yllätyksenä tulikin - tähän vauva-ajan rankkuuteen ei osannut valmistautua mitenkään... Raskausaikana minäkin söin rasvahappoja ja maitohappobakteereita. Oli ainakin hyväksi omalle vatsalle. Ihan raskauden alussa jouduin syömään antibiootin ja myös silloin kun poika oli 1vkon ikäinen... Meidän lääkäri "pitää syyllisenä" tai ainakin laukaisevana tekijänä näitä antibiootteja, tosin kumpaakaan en olisi voinut jättää syömättä. Se mitä olisin voinut tehdä toisin olisi ollut voimakkaampi maitohappobakteerivalmiste samaan aikaan.. meillä oli bioteekin baby käytössä ja se ei kuulemma ollut tarpeeksi tehokas . En sitten tiedä. Mysteeriähän nämä ovat. Tuttavapiirissämme on lapsia jotka on saaneet itse ekan vauvavuoden aikana 6antibioottia ja ei mitään vatsavaivoja...

Meillä poika sai Kättärillä lisämaitoa 2x ja se oli miehen mukaan luovutettua äidinmaitoa. Lehmänmaidolle tosin altistui kyllä koska itse söin kokoajan maitotuotteita... tosin oma masunikaan ei kovinkaan hyvin maitoa siedä, että ehkä sitä meni pilkkoutumattomana sitten äidinmaitoon..

Oon kyllä ajatellut että jos uusi raskaus alkaa, niin kyllähän sitä kaikkensa yrittää -ja ainakin on tietoa valmiiksi enemmän kuin tämän esikoisen kanssa. En ainakaan enää neuvolan lääkäriin usko, että vihreät kakat, jatkuva itku ja ihottuma olisivat normaaleita...

Jaahans, nyt keräämään voimia huomiseen synttärijatkoon. Silenciolle kiitokset bataattilaatikko-ohjeesta. Sitä eilen paistelin ja itselle maistui hyvänä vaihteluna. Poika ei ihan syönyt, mutta tottunee ajan kanssa. :) Riisiletut upposivat paremmin!

Mukavaa viikonlopun jatkoa!!
 
Meillä on suvussa sen verran allergiaa että mun äidille puhkesi muutama vuosi sitten paha hajusteallergia, yhdellä siskosta on ollut pienestä asti atooppista ihottumaa, miehen mummilla astma, miehellä itellään pölyallergia ja minä saan oireita joskus siitepölyistä. Esikoisen odotusaikana en muistaakseni syönyt maitohappobakteereita enkä omegaa, sai keltaisuuden takia lisämaitoa sairaalassa ja kotona myös välillä tuttelia ja mitään allergiaa ei ole. Toisen lapsen odotusaikana söin Gefilusta ja omegaa eikä saanut missään vaiheessa lisämaitoa ja täysimetin 5,5kk ja söin kyllä imetysaikanakin maitohappobakteereita koska syön niitä ihan säännöllisesti aina. Ja tytölle syötin silloin tällöin Rela-tippoja sekä Gefilusta. Molemmista sain synnytyksen jälkeen vahvan antibiootin suoneen ja esikoisesta vielä jotain suun kautta otettavaakin. Tyttö oli pinenenä aika huono nukkumaan ja silloin tällöin heräili yöllä ja vähän itkeskeli ja kakkas välillä öisinkin, mut en osannut ajatella noita allergiaoireena. Ihottumat tuli siinä 3kk:n ikäsenä enkä niitäkään osannu pitää allergiaoireena kun ihotautilääkärit oli sitä mieltä että atopiaa. Vasta sitten kun otettiin hapanmaitotuotteita ja maito käyttöön ja oireet paheni huomattavasti niin aloin epäilemään maitoa. Voishan sitä ostaa jotain erityiskorviketta varalle jos imetys ei jostain syystä alkais sujumaan ja lisämaidon tarvetta tulis. Mikä siis kannattais ostaa Almiron vai NC?
 
Meillä oli myös esikolla alhaiset sokeriarvot ja pienehkö syntymäpaino (alle 3 kg) ja hän joutui sokeriseurantaan. Lisäksi alkoivat heti imetysvaikeudet, jotka näin jälkikäteen katsoen saattoivat olla merkki allergioista... Kättärillä annettiin ekan kohdalla aluksi parin vuorokauden ajan lisämaitona luovutettua rintamaitoa. Sen jälkeen annettiin lisämaitona korviketta (en tiedä mitä). NKL:llä oli synnyttämässä samoihin aikoihin kaverini. Siellä oli vaihtoehtoina luovutettu rintamaito, Almiron Pepti ja tavallinen lehmänmaitopohjainen korvike. Näitä oli valmiina jääkaapissa ja sai itse valita ja ottaa sen lisämaidon, jonka halusi. Kättärillä lisämaito pyydettiin aina erikseen eikä itse voinut valita mitä lisämaitoa annettin. Käytännöt vaihtelevat HUS:in sisälläkin aika paljon. Näin oli puolitoista vuotta sitten.

Mä otan varmaan sekä Almironia että NC:tä mukaan synnärille. Tällä hetkellä ajattelen että antaisin tarvittaessa lisämaitona mieluiten luovutettua rintamaitoa (jos se on mahdollista) ja sitten mieluummin Almironia kuin NC:tä, kun on kyseessä "pelkkä" lisämaidon antaminen siinä tapauksessa että imetys ei onnistu täydellisesti eikä ole kyse maitoallergiaepäilystä. Rintamaidon (tavallinen, ei-dieetattu) kauttahan maitoproteiinia tulee joka tapauksessa "pilkottuna". Aminohappopohjainen NC taasen on aika tujua kamaa vastasyntyneen pikkuvauvan ruoansulatukselle. Sehän voi aluksi ummettaa isommallakin vauvalla. Muuta perustelua/tietoa mulla asiasta ei ole. Jos jollakulla on muuta tietoa asiasta, niin mielellään lukisin :wave: :attn:

Voikohan tuolla Aventin sähkökäyttöisellä rintapumpulla pumpata molemmista rinnoista yhtä aikaa (ostamalla lisäosan tms.)? Tehokkuus ennen kaikkea :D Erään yksityisen imetystuen kautta voi vuokrata myös sairaalatasoisen sähkökäyttöisen pumpun.
 
Mulla oli Lastentarvikkeen kautta vuokrattava rintapumppu, samanlainen kuin sairaalassa. Se oli paras. Suosittelen. Lisäksi kokeilin Ainun käsi- ja sähkökäyttöistä, kokeiluksi jäi. Sillä sähkökäyttöisellä vuokrapumpulla mulla onnistu lypsäminen hyvin ja tehokkaasti. Siihen muistaakseni olisi saanut toiminnon että voi lypsää molemmista yhtä aikaa. Ainoa miinuspuoli on korkea hinta, jos laitetta joutuu käyttämään pitkään (muistaakseni 1,68 euroa/vrk).. paljonkohan sellanen maksas, jos ostais?

Jorvin käytännöstä en tarkemmin tiedä, kaveri oli siellä nyt syksyllä ja olivat siis tarjonneet Almironia automaattisesti (kätilö oli lisämaitoa tuodessaan sanonut että tämä on nyt sitten semmosta, että jne.).

Itse söin raskausaikana sekä omega-3 rasvahappoja että maitohappobakteereja, jälkimmäisiä ummetukseen (en siis allergioiden ehkäisyyn vaan omaa napaa varten). Meilläkään ei kummallakaan ole kummempia allergioita (mulla on antibioottiallergioita), itse en syönyt antibioottia raskaus- tai imetysaikana.. Että näin jälkeenpäin en keksi, mitä olisi voinut tehdä toisin.
 
Liitytään uusina mukaan...Neiti on nyt 9kk! 2 kuisena todettiin maitoallergia ja 6kk alkoi vilja-allergia epäily, ja epäily on edelleen.. Tekevät vasta 1vuotiaana altistuksen, verikokeista ei löytyny mitään(ei kyllä maidonkaan aikaan löytyny), On vaan kamala huuto ja suolioireet,jos sattuuu vahingossa antaa jotain maitoa/viljaa...
Meillä on käytössä nyt nutri-soija ja ostetaan sit lisäx kaupasta laktoositonta maitojuomaa.
Kiukuttaa kun ei alle 1vuotias saa kelasta sitä "vammais"tukea,vaikka olis mikä allergia....
 
Hello ja hyvää toista adventtia kaikille! :wave:

Onpas täällä taas ollut mielenkiintoista keskustelua! =) Me olemme miehen kanssa molemmat olleet vahvasti allergisia, tosin ruoka-aineallergioita ei ole muuta kuin siitepölyallergiaan liittyvää herkkyyttä joillekin hedelmille ja kasviksille. Miehellä on ollut lapsena astma ja molemmilla meillä on ollut pikkulapsena paha "maitorupi" ja atooppinen iho. Molempien allergiat ovat parantuneet muuten, mutta eläinallergia on molemmille jonkinasteisena jäänyt. Siitepölyaikaan saattaa myös hieman aivastuttaa, muttei lähellekään joka vuosi edes. Suvussa on molempien puolilta allergioita, ja keliakiaa sekä laktoosi-intoleranssia löytyy myös. Perimä allergioihin ja herkkyyksiin on siis vahva. Hattara syntyi perätilan vuoksi sektiolla ja sai myös lisämaitoa jo ensimmäisenä yönä alle vuorokauden vanhana. Me, kuten myös ahmutar, olimme Kätilöopistolla, enkä tosiaan älynnyt kysyä, mistä maidosta on kyse. :/ Lisämaito kun tosiaan piti aina erikseen pyytää hoitajilta.

Luppiksen galluun: Raskaus meni mukavasti; niitä tavanomaisia vaivoja oli, mutta olin terveenä koko ajan ja vauvallakin oli kaikki hyvin. Sokerirasituksessa olin ja siinä oli yksi arvo koholla, mutta sain arvot laskemaan ruokavaliolla, joten varsinaista raskausdiabetestä ei siis kai ollut (vai miten se määritellään?). Söin koko raskausajan e-epaa (eli noita hyviä kalaöljyjä) sekä loppuraskaudesta myös maitohappobakteereja. Maitohappobakteereja aloimme antaa tyttärelle vissiin viikon vanhana ja rintamaidon kauttahan hän sai niitä jo aiemmin. Hattara oli perätilassa varmaankin koko raskauden ajan; mitään erityistä, yksittäistä syytä sille ei löytynyt ja lääkärin kanssa keskustellen päädyimme siis suunniteltuun sektioon. Sektio meni hyvin, mutta olin kyllä todella kipeä sen jälkeen. Onneksi mies piti lomaa siinä, koska minusta ei tosiaan ollut yksinolijaksi vauvan kanssa. :/

Hattaralla oli pieniä iho-oireita jo synnärillä (voi tietysti olla muutakin iho-oireilua kuin allergiasta johtuvaa), mutta varsinaisesti aloimme allergiaa epäillä varmaankin joskus kun hän oli kuukauden ikäinen. Meillä on siis varsin monta tekijää kuvioissa, jotka ovat varmasti edesauttaneet allergioiden puhkeamista: vahva perimä molemmilta vanhemmilta, varhain saatu lisämaito (vaikkakaan en siis tiedä, mitä maitoa Hattara sai), melkoisen lyhyeksi jäänyt imetys (vaikka en uskokaan sillä meidän tapauksessa olleen merkitystä, koska iho-oireilua oli siis jo todella varhain) ja synnytystapakin ilmeisesti voi edistää allergioiden puhkeamista (alakautta syntyen ehtisi kai saada jonkinlaista vastustuskykyä ) .

Tervetuloa uusille! :) Ja kiitos Silenciolle pipariohjeista! Täytyypi tehdä jouluksi niitä! :) Ja synttärionnitteluja ainakin Lyyti-mamman bebelle ja olikos tässä muitakin onniteltavia... :flower:
 
mielenkiintoinen keskustelu..mä en osannut ajatella raskausaikana allergiaa kaikkea muuta kylläkin. Raskausaika meni hyvin ja voin mainiosti, söin kalatabletteja, maitohappobakteereista ei ollut tietoa. poika syntyi hätäsektiolla, ja olin horteessa hänen elämänsä ekat tunnit, jotain maitoa hän sai kolme pulloa (harmi), imetys sujui hyvin, tutttelia sai muutamaan otteeseen, kun olin menoillani. n. 3 kk iässä alkoi huutu, jota neuvola väitti ilmavaivoiksi jne...sitten ykstityisen kautta altistuksiin jne..vanhempian kanssa keskustellessa me joteinkin hämärästi ovat muistelleet, että mulla olis ollu vauvana ihottumaa ja mieheni ei voinut syödä juustoa, mutta muut meni?...muualla suvussa ei ole allergioita, atooppista ihoa vähän..eli taitaa meillä olla geeneissä kanssa alttuitta...joka ilmeni vasta pojan myötä uudelleen...jos joskus haaveilen toisesta, niin jotain teen varmasti toisin auttaa se sitten tai ei...
 
Synttäreistä selvitty :) Pieni mies on kyllä väsynyt ja aika kiukkuinen tänään. Paljon hälinää ja hulinaa koko viikonlopun niin ei ole ihmekkään. Keskiviikkona mennään neuvolaan ja perjantaina olis se allergialääkäri ja maitokokeet -hiukan jännittää... Huomasin tuossa että kun annan riisimaitoa enemmän niin alkaa pojan posket punoittaa... Ricedream kalcium+ on se merkki mitä on nyt annettu, mutta siinä luki että saattaa sisältää ohraproteiinin jämiä... eli saattaa selittää tuon poskien lehahtelun. Onko kellään tiedossa mistä saisi puhdasta riisimaitoa? Meidän marketeissa on vaan tuota... yritin googlettaa, mutta vielä en ole löytänyt mitään puhdasta merkkiä..

Luppiksen galluppiin: Raskausaika meni hyvin, ei pahoinvointeja juurikaan. Söin ladyvita+ , kalaöljyä ja maitohappobakteereita. Kuusi viikkoa ennen laskettua aikaa sain raskausmyrkytyksen, ja olin sitten välillä hoidossa Kättärin osastolla ja välillä kotona. Synnytys käynnistettiin sitten pari pv ennen laskettua aikaa. Pitkä synnytys, mutta alateitse. Imetys lähti käyntiin, mutta poika sai kaksi kertaa luovutettua maitoa. Kättärillä kätilöt sen maidon toivat, eli en päässyt itse näkeen oliko todella luovutettua, mutta siihen käsitykseen me jäätiin miehen kanssa. Lääkäri myöhemmin mainitsei että saattaa olla että esim. mangnesiumin puutos aiheuttaa raskausmyrkytyksen... Keskieuroopassa sitä hoidetaan vahvalla mangnesium-valmisteella -mutta en sitten tiiä kun siitäkin on monia mieleipiteitä :)

Jaahans, ruoan laittoon. Mukavaa päivää.... Ahmuttarelle vielä siitä Aventin sähköläyttöisestä pumpusta, mä en huomannut silloin että olisko siinä voinut molemmat rinnat yhtäaikaa tyhjätä -itse kokeilen vaan yksi kerrallaan vauvan ottaessa toisesta...
 
Moi!

Raskaudesta: Poika meinasi tulla viikolla32 ja saatiin keuhkon kypsytyspiikit ja vuodelepo määräys loppuraskauden ajaksi. Poika oli myös "alimittainen" ultrassa, joten jouduimme painoarvio seurantaan. Ja kuten aikaisemmin totesin, poika oli pieni 2404g, tosin viime viikolla (ei vielä 3kk) pojan paino oli 6200g, joten onneksi poika on ottanut muita kiinni :)

Edelleen mua pelottaa ettei pojalle sovi tuo neocatekaan...itkuisuus lisääntyy koko ajan ja uni on aamuyöstä todella levotonta, lisäksi tänään naamalla oli haaleita näppyjä :/ jalat vispaa ja kitinä kuuluu...mitähän sitä seuraavaks??

Rupeaa toivo (ja rahatilanne) pettämään :'( Miten teillä muilla on talous kestäny? varsinkin kun noi kokeiluvaiheen maidot joutui kokonaan maksamaan itse (kela ei kuulemma korvaa edes jälkikäteen) ja kaikki lääkäri, vyöhyketerapia yms. niin rahaa on menny varmaan lähemmäs toista tuhatta jo nyt.. saati mitä se sit tulevaisuudessa maksaa, jos tulee muitakin allergioita.

no siinäpä pieni purkaus, mutta hyvää aurinkoista joulukuun päivää kaikille!
 
Lyyti-mamma: eikö Natumin riisimaidon pitänyt olla puhdasta kotimaisista viljoista??? Sellainen mielikuva mulla on, tosin meillä käy RiceDreamkin, joten en ole itse testannut... Ainakin Allermiinasta tuota Natumia voi tilata. Mutta soita vielä sinne ja tarkista puhtaus:)
 
Mulla raskausajat mennyt hyvin, alussa kyllä on aina ollut kauhea pahoinvointi!! Esikoisen jälkeen oli kaks keskenmenoa, eka rv8-9 ja toka keskenmeno rv18+6. Rakenneultrassa selvisi että oli kaksoset tulossa mutta pojat oli kuolleet joskus rv14. Alateitse olen synnyttänyt, esikoisen synnytys kesti 11h ja toisen 7,5h. Molemmat olleet yli 4kilosia joten isoa vauvaa odotan tälläkin kertaa =) .
Lyyti-mamma: ite olen ostanut Natumin riisimaitoa ihan Citymarketista. Aion myös kysyä voisiko tilata tohon lähempänä olevaan k-kauppaan. Meillä käy myös RiceDream.
Tänään alotettiin kokeilemaan bataattia, toivottavasti sopii. Ens maanantaina on vihdoin aika Tuomelalle =)
 
miiak: meillä on vakuutus joten kaikki lääkärikäynnit ym. saadaan takaisin vakuutuksesta. Korvikkeita ei kylläkään korvaa mut meillä on käytössä kaupan riisimaito. Almironia ja Nutri-Soijaa kokeiltiin mut ne ei käyny ja lastenlääkäri oli sitä mieltä että jatketaan kaupan maidoilla. Tyttö oli silloin jo yli 1v. Meillä oli jo korvauspäätös kelasta kun noi maidot kokeiltiin.
 
Ragge: Kuten joku jo tuolla totesikin, niin se laktoositon maitojuoma ei ole tarkoitettu maitoallergisille eli yhtälailla sisältää maitoproteiinia kuin tavallinen maitokin.

Sitten galluppiin:Raskausaikana pientä kremppaa. Sokerit oli aina ihan hyvät, mutta verenpaineet meinasivat välillä nousta. Pissakokeissa ei ollut koskaan kuitenkaan mitään häikkää. Omituista oli se, että minä turposin aivan valtavasti. Kiloja tuli ainakin 20 lisää raskauden aikana. Suurin osa oli ihan nestettä ja olin oikea nestemöykky, jolle ei enää mahtunut kengät jalkaan ja käveleminen sattui, koska jalkapohjat olivat niin turvoksissa. Mulla jäi käsiin ja joka paikkaan myös sellaiset kuopat, kun ihoa painoi. Minusta se ei enää ollut normaalia...? Meillä tehtiin painoarviota, joka meni ihan pieleen. Piti tulla 3,5 kg, mutta tulikin 2,5 kg:n vauva rv 38+5. Istukka oli kuulemma todella kalkkinen ja lapsi viikkoihin nähden pieni. Mitään selitystä ilmiölle en ole saanut/keksinyt, joten jos jollain on jotain teoriaa, niin olen kiinnostunut!

Raskausaikana söin kahmalokaupalla maitohappobakteereita.

Imetys ei lähtenyt käyntiin heti, koska tyttö ei jaksanut imeä kunnolla. Lisämaitoa ei tarvinnut antaa, koska heruin pumpulle hyvin. Ekan kuukauden pumppasin ja sitten alkoi imetys luistaa. Oireita alkoi olla ristiäisten aikoihin. Tilanne paheni oleellisesti, kun sairastuin ja jouduin parille antibioottikuurille. Synnytyksessä oli istukkaa jäänyt kohtuun ja sitä piti kaapia ja sitten tuli rintatulehdusta yms. eli sai antibioottia rintamaidon kautta. Mä nuija imetin, koska se oli lääkäristä paras ratkaisu :headwall: Jälkeen päin olen miettinyt, että olisi täytynyt antaa korviketta ja lopettaa koko imetys. Imetys sitten loppuikin jossain vaiheessa erinäköisten dieettiversioiden jälkeen ja alkoi tämä korvikerumba.

Miiak: Mä en ole edelleenkään uskaltanut laskea, kuinka paljon tähän allergiasoppaan on mennyt rahaa...Kyllä niillä rahoilla olisi ainakin ihan kohtalaisen etelänmatkan heittänyt :D
 
Ai niin. Mä sain sairaalasta lainaan ilmaiseksi sähköpumpun, koska vauva oli niin pieni, ettei jaksanut imeä ja maitoa tuli kuitenkin paljon. Olisin varmaan voinut sitä luovuttaakin, mutta en todellakaan jaksanut enää siihen rumbaan. Pumppaaminen yhdellekin ja niiden välineiden pesut ja puunaukset vei ihan tarpeeksi aikaa. Meillä piti vielä kellon kanssa herätellä vauvaa syömään ja aika pian ne unet huononi kyllä vauvalla sitten ihan itsekseenkin, kun tämä allergiasoppa alkoi puskea päälle.
 
moi! jäi laittamatta tuoho aikaisemmin, ettämullakin oli rintatulehdus, jota hoidettiin antibiooteilla silloin kun poika oli 3 viikkoa...eli riskitekijöitä löytyy, vanhemmilla lievä taipumus atooppiseen ihoon, ei allergioita, hätäsektio, antibiootit, korvikemaito heti syntymän jälkeen, ja raskausaikana ei juurikaan mitään ennelta ehkäisevää, kun ei tiennyt...hmm! jotain lohtua tuo se, että tietää, että meitä on monia äitejä yrittämässä eteenpäin kaikesta huolimatta---
 
:wave: hei kaikki uudet! Laitatteko tietonne etusivua varten: nikki, tyttö/poika synt. ja mitä maitoa ja lääkkeitä käyttää!!

Vastaanpa omaan kyselyyni: mulla oli veristä vuotoa pariin otteeseen ihan raskauden alussa. Pahoinvointia (oksentamista noin 6 h/vrk) oli rv:lle 18. Rv 20 alkoivat ennenaikaiset supparit ja rakenneultrassa todettiin eteisistukka (istukka peitti kohdunsuun). Olin sairaslomalla tämän takia noin 6 viikkoa ennen varsinaista äitiyslomaa koska kohdunsuu ei saanut aueta ollenkaan ettei istukka repeä :/ Sokerit oli ok mutta verenpaine nousi rv 36 ja siitä sitten seurantaan äippäpolille istukkaseurannan lisäksi (näitä istukkaseurantoja oli kahden viikon välein ja päivystyksessä kävin muutaman kerran supistusten takia). Supistukset loppui sitten tossa rv 36 eli vaivasta toiseen..söin raskausaikana kalaöljykapseleita ja maitohappobakteereja. Painoa tuli koko raskausaikana 10 kg kun oikein yritin herkutella.. Lisäksi kävin pariin otteeseen sisätautilääkärillä muna kilpirauhassairauden vuoksi. |O Mitsä muuta.. synnytys oli sitten lopulta normaali alatiesynnytys koska 40+1 ultrassa istukka oli irronnut kohdunsuun toiselta reunalta eikä siis enää tavallaan peittänyt kohdunsuuta. pinoarvio oli 3800g ja tod. syntymäpaino 3782 g eli voisi sanoa että hyvin onnistui (tosin muahan ultrattiin harva se viikko ja käyrällä oli aika monta pistettä, joiden mukaan arvio tehtiin). Eteisistukasta johtuen tai sitten muusta syystä istukka ei sitten irronnutkaan vauvan syntymän jälkeen vaan tehtiin leikkaussalissa istukan käsinirrotus ja kaavinta sekä ommeltiin revennyt kohdunkaula. Verenhukka oli 3 litraa ja olo aika pihalla..kuumekin nousi mutta laski sitten itsekseen (eivät uskaltaneet aloittaa antibioottia kun olen niin monelle allerginen). Poika oli lasten vastasyntyneiden valvontaosastolla 3 vrk kohonneiden tulehdusarvojen ja huonon syömisen vuoksi, sai siellä ja sitten osastolla lisämaitona luovutettua rintamaitoa. Alkuun oli imetyskielto koska ruoka ei meinannut maistua ja poika oli uninen eli heräteltiin vielä pitkään kotonakin välillä syömään. Imetys ei sitten - yllätys, yllätys - sujunutkaan alun muutaman viikon jälkeen ja silloin alkoi huuto-syömis-pulautus-lisämaito-nukkumattomuus-kierre.

NallePuh82: Mä veikkaan että toi kalkkeutunut istukka viittaa istukan huonoon toimintaan, joka on saattanut johtua tosta sun turvotuksesta tai sitten istukan huono toiminta on aiheuttanut sulle turvotusta. Olisko ollut jonkinlainen lievä raskausmyrkytys tms. Mulla aina noissa istukkakontrolleissa katottiin noita kalkkeutumia (ei ollut) ja napanuoravirtauksia sekä lapsen kasvua kun haluttiin varmistua istukan riittävätä toiminnasta.

miiak: Mä joskus silloin synkeimpinä aikoina aattelin että onneksi saatiin säästettyä tätä vauva-aikaa varten kun rahaa meni ihan tolkuttomasti (maitoaltistusx2, NC, Almiron jne eikä vakuutusta). :hug: Ymmärrän ahdinkosi, mulla olis varmaan pää levinny jos ois kaiken lisäksi pitänyt huolehtia raha-asioista. Onneksi olimme molemmat töissä ennen vauvan syntymää eikä esim. opiskelijoita. Oletteko kysyneet isovanhemmilta apua tai lainaa?
 
Moi kaikille!

Meillä on jo tosi heikko tilanne, mulla ei tule maitoa ja neocate sai eilen pojan hengityksen vinkumaan, hirveät kivut(huusi 2h putkella) ja naama näppylöillä...rupesin epäilemään anafylaktista shokkia ton hengitys vaikeuden takia ja annoinkin pojalle 0,5 ml ataraxia jolla oireet helpotti ja lähettiin lastenklinikalle.

No lastenklinikalla sanoivat ettei ihottuma näytä pahalta |O ja antoivat ventolinea mukaan ettei henkisalpaannu. Lääkäri totesi suoraan ettei osaa sanoa juuta eikä jaata että menkää hoitavalle lääkärille huomenna ( eli tänään). No omalle yksityisallergologille ei ole aikoja vasta kuin ensi viikon torstaina. Jätettiin soittopyyntö kiireellisenä, mutta ei ole vieläkään soittanut. Rupeaa pää hajoamaan huolesta ja itku on herkässä pojan puolesta. Usko terveempään huomiseen ei ole kovin korkealla...
 

Yhteistyössä