<3 HuHTiKuuN MaSuaSuKiT <3 Maaliskuussa VOL.2

arg, taas alkoi se inhottava aika vuodesta. Nimittäin koirien karvanlähtö aika. Tuosta toisesta irtoaa karva ihan maltillisesti mutta tuolla toisella sitä riittää.... sen saa harjata kaksi kertaa päivässä ja kaksi kertaa päivässä imuroidakkin lattiat, ja vaikka koirankin. Silti sitä karvaa on jokapaikassa.
Mutta kaippa se on siedettävä kerran noi koirat on joskus halunnut ottaa....


Turvotuksesta. Mulla se liittyy selkeästi siihen kun tekee jotain. Eli jos olen vain rennosti ja lepäilen niin ei tule turvotusta.
Mutta sitten kun tekee jotain, käy lasten kanssa ulkona ja vähän kävelee. Pyyhkii pöydät ruuan jälkeen. Imuroi yms niin heti paisuu sormet.

Levolla ja veden juomisella se sitten helpottaa.

Vauvan alakertaan änkeemisestä. Tää meidän neiti tekee sitä aina iltaisin ja kun menen sänkyyn. Päivällä ei niitä poraamisia siis juurikaan tunnu. Mutta sitten illalla kun menee sänkyyn alkaa armoton poraaminen ja tunkeminen.
yritäppä siinä sitten nukkua...

vilijonkka, juu on samaa. Eli on hirvee vessahätä ja sitten kun pöntölle pääsee niin ihan kuin putki olisi tukossa ja ihan vain hitaasti liruttamalla saa tavaraa ulos. Ja sitten meneekin puolituntia vessassa sen takia. Tosi ärsyttävää.
Mutta sitten on sitä toista ääripäätäkin, eli housuun lirahtamista.
Jota on mulla kyllä ollut yllättävän vähän tässä raskaudessa kun vertaa aiempiin.

Vaaveli heh, niinpä. Vaivaista porukkaa. Mutta lienee kuuluu asiaan tässävaiheessa.

Otahan Manna rennosti äläkä rasita itseäsi yhtään nyt.


Lis69 suuren suuret onnittelut Pojasta, harmi että joutui teholla mutta toivottavasti hän toipuu hyvin ja vahvistuu vauhdilla.
Onnea kovasti koko teidän perheelle.



Hyvä että nannulin supistukset saatiin taukoamaan. Onhan teidän vauveli onneksi jo hyvillä viikoilla mutta onhan se parempi aina mennä täysaikaiseksi. Otat rennosti nyt vain pari viikkoa vielä.



Tajusin just ettei meillä ole vaunuihin sadesuojaa. Saa mies käydä penkomassa varastosta onko se siellä kun muistelen että niihin pitäisi olla... rattaidenkaan sadesuoja ei noihin vaunuihin oikein käy.
Noh, ehkäpä sitä uuden raaskii ostaa jos vanha ei löydy.



Meillä olisi tänään vuosipäivä, 8vuotta yhdessä. Eipä sitä nyt sen kummemmin juhlita. Mutta sen verran vaivauduin että imuroin ja jospa sitä kohta menisi piffei leikkaamaan niin tekisi vähän parempaa ruokaa eikä sitä iänikuista makaroonilootaa.


t: Solina ja Kirppu rv 35+4 vielä 12 yötä niin nähdään.
 
Heip!

Lis Onnea pojasta :flower:

aamulla vein pissanäytteen neukkulaan, kun oli eilen prot yhellä +. Tein huolellisen alapesun ja edelleen + :( . Nyt sitten huomenna taas uus näyte ja katellaan.

Onneks mies tulee ens yönä työmatkalta, niin huomenna on varmastti positiivisempi mieli.

M+Hymy 34+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nappi1984:
Talvitie: ei oo kyllä ihme että noilla paineilla vähän näkyykin tähtiä kun esikkoa nostelet. Eihän sulla kerkeä varmaan veri päähän ollenkaan. Aika jännä että pisti sut labroihin.. Noh, jokaisessa neuvolassa taitaa olla aika eri käytäntö. Meillä ollaan enemmänkin sellasella "rennolla" linjalla. Toisaaltahan se on hyvä että pidetään hyvää huolta =)
Niinpä |O. Mulla on aina ollut tosi matalat paineet ja niitä tähtiä olen tottunut näkemään koko elämäni, tosin nyt raskaana olessa enenevissä määrin. Terkkari kyllä mainitsi että voihan olla että tähdet näkyy matalan paineen vuoksi, mutta nyt ihan varmuuden vuoksi käyt antamassa näytteet. No mutta niin kai se on ajateltava että hyvä vaan kyn pitäävät hyvää huolta... :whistle: Ärsyttää vaan 1v7kk esikoisen kanssa rampata aamutuimaan labrassa :headwall: .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laala:
Mä muuten edelleenki nukun ilman vessaheräämisiä! :D Mikäköhän vika mussa on ku pääsen näin helpolla sen suhteen? Juon liian vähän? :whistle:
Täällä toinen :wave: ! Helposti menee koko yö ilman vessareissuja, mutta mä juonkin kylla iavan liian vähän - ja siinä varmaan ainakin osasyy miksi proteiinit siinä pissassa aina plussalla ovatkin... :/ . Pitäisi kyllä väkisellä juoda enemmän, liekö sillä vauvallakaan siellä massualtaassa enää yhtään polskimisvettä... B) .
 
Onnentoivotukset Lis69 sinulle ja perheelle vielä tähänkin pinoon! :heart:

Huhtimammat kuntoon -projektista: Hei tuo teidän pk-kuntoklubi kuulostaa hyvältä idikseltä, harmi kun ei pääse messiin... Tuli sitten mieleen että voitaisko perustaa tänne nettiin joku Huhtimammojen kuntoilupino tai kerhon puolelle jotain kuntoilujuttua (kerhon puolella voisi ihan rauhassa laittaa vaikka mittoja ja juttuja, eikä ulkopuoliset pääsisi lukemaan ;) )- voisi sitten vaikka virtuaalisesti potkia itseään ja muita persuksille tuossa liikkumis - ja laardinpolttoasioissa :). Kesä tietysti maltillisemmin ja imetyksen ja raskaudesta palautumisen ehdoilla... Miltäs kuulostaa? :wave:
 
Lis69, Tuhannesti onnea pienestä poikavauvasta! :flower: :flower:
Hienoa että synnytys meni hyvin! Jaksuja paljon! ja toivotaan, että pikkuinen parantuu pian ja pääsee äitinsä kainaloon nopsaan! :heart:

(.) Neuvola oli tänään. Kaik oli ok. Painoa ei ole onneksi tullut samaan tahtiin kuin ennen (1kg viikossa), nyt oli tullut 350g/vko. Hemppakin oli noussut 123 siitä 116:sta. Ja aurinko paistaa, ja oikein hyvä olo, mikäs tässä nyt kasvatella isoa masua!! :D

Tassutin, 34+1
 
Allusmamma: Juu, ollaan keskusteltu, hyvin on sun opit muistissa! :wave: :ashamed: . Tosiaan muutama viikko sitten maltoin juoda hyvin, n. 1,5l hörpin vettä ruokajuomien lisäksi päivittäin. Ja yllätys yllätys, seuraavassa neukussa protskut olikin negat :). No siihen se sitten lopahti, ja seuraus nyt sitten tämä että pääsen TAAAAAAAAS sinne labraan niitä putkia kiikuttamaan :headwall: . :headwall: . Mutta nyt mä lupaan taas skarpata tuon nesteytyksen suhteen... :saint:
 
millipilli
Lis, onnittelut vielä tähänkin pinoon ja kuten tonne toisaalle totesin niin onneksi noi infektiot on vastasyntyneillä useimmiten helposti ja nopeasti hoidettavissa ja TOSI yleisiä. Ihan noin vertailuna esim. TAYSassa viime vuonna viidesosa kaikista siellä syntyneistä vastasyntyneistä teki syystä tai toisesta mutkan vastasyntyneiden tarkkailuosaston kautta. Useimmiten syynä täysaikaisilla on juuri joko infektio tai sokerit.

laala, mä nukun myös yöni heräämättä :wave: esikoisen aikaan ramppasin varmaan parin tunnin välein loppuajan vessassa, mutta nyt ei oo tarvinnut ainakaan vielä.

Mulla esikoinen syntyi ihan ilman mitään ennakkovaroitteluita. Ei ollut supistuksia eikä mitään muutakaan ja synnytystä edeltävänä iltana liikkuikin ihan normaaliin tahtiin niin että sanoinkin silloin että pitkälle menee yli... niin vaan seuraavana aamuna heräsin siihen että vedet alkoi lorahdella ja iltapäivällä vauva oli jo kainalossa.

millipilli & Frank 37+4
 
Onnittelut Lisille :flower:! Aika varmasti nyt matelee kun ei pääse olemaan vauvan kanssa koko ajan, mutta ennenku huomaatkaan oot kotona hellimässä sitä :).

Tääl on kans eka raskausarpi bongattu tänään :|. Sitä vissiin ollu liikkeellä. Se on ihan pieni tossa navan yläpuolella, mut tähän sais jäädäkki. Ehkä se ei mun maailmaa kaada, mut tiedän tulevani tosi rasittavaks jos niitä ilmestyy lisää.

Talvitie: Toi kuulostaaki hyvälle. Sit ku laittais omaa painoaan muille luettavaks ja joutuis sitä kautta kohtaamaan totuuden niin luultavasti liikkuis enemmän.

Sit neuvolakuulumiset:
paino 67,3 (sama ku viime viikolla eri vaa'alla) eli yhteensä 11,8 kiloa
RR 120/74
pissa puhdas
sf 34
tarjonta RT
Syke 140 (vaihteli 109-160 välillä)

Vauva lähes kiinnittynyt. Lääkäri sano viime viikolla, että on lähes kiinnittynyt. Pääsee siis akselinsa ympäri mut ei pääse kuperkeikkoja tekemään. Toi terveydenhoitaja puhu jotain, et jos lapsivedet menee niin pitää mennä makuuasennossa sairaalaan, kun ei oo vielä ihan täysin kuitenkaan kiinnittinyt. Onks jollekki muulle puhuttu tällästä?

Sit se totes, että voi olla ettei mene ainakaan yli lasketun ku luki lääkärin tekstin ja kuunteli mun juttuja. Mut Gardenia tais tossa just todeta, että yli meni vaikka toisin sanottiin.

Säde ja poju 36+6
 
Tulee vauhdilla tätä tekstiä palstalle, mutta äkkiseltään kommenttia ja omaa napaa...

Lis, rutkasti onnea pienen pojan syntymän johdosta sinulle ja perheellesi!!! :flower: :hug: :heart:
Jaksuja paljon ja toivotaan, että saat pienen nyytin pian vierellesi hoitoon.

Paineiden ja plussapissien kanssa takkuileville kovasti tsemppiä! Enää ei onneksi ole kovin pitkä aika siihen kun itse kukin saa pienen tuhisijan viekkuun.

Kaikille kipuileville ja vaivaisille myös kannustusta ja tsemppiä! Ja sama juttu kuin yllä, loppumetreillä ollaan. Itellä ei vielä kovin kivuliasta ole ollut (normaalin liitosjuilinnan lisäksi), mut ny ihan viime päivinä on harjotussuppareihin tullut mukaan menkkamainen jomotus. Eli kyl vissiin hiljalleen alkaa paikat pehmetä... :D

Yöpissimiset: Laala ja millipilli (ainakin), täällä myös yksi "tuurihaukka" noiden öisten vessaravausten suhteen. Yleensä yksi kerta riittää, silloin tällöin saa nukutuksi läpi yön tai sitten pitää käydä pari kertaa.

Säde, meillä täällä on terkka myös antanut neuvoksi tulla makuuasennossa(mahd paljon) päivystykseen, jos vedet menee eikä ole vielä kunnolla kiinnittyny (eli jonkin verran ylhäällä on). Muistaakseni.

(.) Omaa napaa... Neuvolassa käyty. Ihan OK oli pissat ja paineet. Ja se helpottavin tieto oikeastaan: ultrassa selvisi, että pikkuinen on kuin onkin kääntynyt pää alaspäin eli RT, jee! Ny ei tarvii tuon takia pohtia vaihtoehtoja. Pikkuisen painoarvio tällä hetkellä noin 2800g eli kohtuullisen pieni ja siro vauveli tulossa, kuten tuttu kätilö viime viikolla arvioikin. En kyl itekään oo ollu iso vauva, täysaikasena synnyin ja paino muistaakseni jotain 3400g luokkaa.

OK, tämä tällä erää.

Jaksuja kaikille! :flower:

AuroraB + nasukki 36+2
 
sädeI mulle sanottiin samaa. jos ei ole vauva kiinnittynyt ennen vesien menoa, voi napanuora luiskahtaa vielä jotenkin vaarallisesti alas kun ei kellu enää vedessä, et siks ei saa liikkua enää juurikaan. näin mun nla-täti mulle selitti pari vkoo sitte. mulla ei oo vauva kai vieläkään ihan kiinnittyny vaik hyvin alhaal kuulemma on.

solinalle hyvää vuosipäivää :heart: mukava noita päiviä jotenkin juhlistaa! vaikka me ei todellakaan saada koskaan mitään aikaiseksi... tosin vasta kaksi vuosipäivää takana. no, jos vaikka hääpäivän ottaisi nyt jatkossa et silloin vähä juhlis :)

aurorab hienoo et vauva kääntyny oikein päin :)

kuntokerho netissä saa kannatusta täälläki :wave: kymmenisen raskauskiloo ois tiputettavana :whistle: sitte joskus, mä toisaalta ihan viihdyn nykyisissä kiloissani, ainakaan tisseistä tarvis lähtee mitään :D ja oliks se kadak ku sanoi et kävelyjä ja piknikkejä vois järkätä pk-seudun mammakuntoklubilaisille, niin sopii mulle mainiosti :p

katoin just johnny cashista kertovan leffan ja voi että itkin monta kertaa. en tiiä johtuuko raskaushormoneista ku oon normaalistiki melkonen tunnehormonihirviö mut ihana leffa oli, oih. seuraavaks varmaan sit nukkuun, en nyt keksi muutakaan tekemistä enää vaakatasos, ku mieski on viel töis :whistle: :D ONNEKSI on huomenna se ä-poli jos saisi vaikka vapautuksen tästä lepomääräyksestä, mut varmaan turhaa toivon :/

meidän vauva ei oo tainnu viel tajuta et sen pitäis tulla tuolta alhaalta ulos ja kylkiluiden kohdal ei todellakaan oo mitään exittii :D raukka pieni puskee itteään kylkiluihin ja kylkiin mutta kun ei sieltä vaan ulos pääse, ainoostaan saa äitin haukkoo henkeään... muutenki oon miettiny tuon möyrimisen vaan jatkuessa, että voiskohan meidän neiti tosiaan välillä keskittyy vähä kasvamiseenki eikä vaan riehuu elohopean lailla tuolla?? laihtuu vielä siitä entisestäänki alhaisesta painoarviosta :/
 
Lis69 Onnea prinssistä :heart: :heart:

neuvolassa täälläkin käyty, painoa tullut 600gr sitten viime viikon, ekaa kertaa elämässäni 60kg raja saavutettu. sf-mitta oli kasvanut 1,5cm ja oli nyt 34cm.

Terkkari meinasi, että tulen ensi viikolla ainakin vielä koossa sinne, mutta kyllä tämä kolmessa viikossa syntyy. Pelkään niin, että menisi viikoill 42+ jolloin koko on enemmän kuin esikoisesta. Tämä vauva kasvaa keskikäyrää ja esikoinen kasvoi alakäyrää enkä meinannut saada sitäkään miniä punnerrettua, että kuinka saan sitten edes sen 3500 ulos. Terkkari kyllä sanoi, että jos olen vielä la koossa niin tehdään koko arviota, ettei menisi 42 viikoille. Pää ei ollut kiinnittynyt, mutta se ei kuulemma uudelleen synnyttäjällä välttämättä ennen synnytystä, ettei sen takia kannata ruveta miettimään että menisi 5 vko

jaahassu ja sammo 37+2
 
Talvitie juu koitahan vaan juoda reilusti. Mä en normisti juo ku kahvia, vettä en juuri ollenkaan mehua vähän mutta, mutta :$ Nyt oon ku joku kameli |O päivän aikana menee vähintään kax litraa fun light mehua tai vettä + kaffit päälle ja yön aikanaki ronaan ainaki puol litraa, ei siis mikää ihme että ramppaan hyysis koko ajan :whistle:
 
kuntokerhosta kiinnostunut täälläkin. :wave: Mun puolesta esim joku kerhopuolen juttu olis just hyvä. :D Mulla on nyt paino jo n.95kg, ja haluan mielellään joskus viel painon sinne 75kiloon mitä se oli joskus kaks vuotta sitten. Lähtöpaino raskauteenhan oli 82kg, joten olin silloin jo vähän normaalia pyöreämmässä kunnossa ku mitä normaalisti oon painanu.. :saint:

Onnea Lis69 pojasta! :heart:

) .) Meidän pikkuriiviö on työntäny itseään mahasta läpi koko päivän about tosta rintalastan kohdalta. AIka tukalalta tuntuu. Se on ihan hirveen korkeella koko ajan, painaa rintalastaa ja palleaa, mut toisaalta just ei hipaisekaan rakkoa (mitä nyt joskus luulee sitä nyrkkeilysäkiksi).
Nyt odotellaan Punkeron kanssa vesi kielellä ruokaa, mies teki. :D Pitää vaan kuulemma tunti hauduttaa... Lääh mä kuolen nälkään. :D

Laala ja Punkero rv35+2
 
Ihanaa ko puhutte piknikeistä yms.Mä odotan niin paljon kevättä ja kesää.Sit voi vaavin kanssa ulkoilla urakalla ja käydä rypemäs kaikki merenrannat joita tästä kylästä muutama löytyy ;).Mun mielestä on niin rentouttavaa kävellä meren läheisyydessä ja olla.Ja kun nakkaan vaavin kantoreppuun niin mikäs siinä.Ja eväät löytyy toivottavasti omasta takaa niin olisi aikast helppoa..

Mies just eilen sanoi,vaikoskaseoli,että pitää koko toukokuun vapaata jotta voi olla meijän kanssa kotona,tosi kivaa.Ja sitten hänellä on vielä 5vkoa kesälomaa.Eihän raukka kerkee töihin koko kesänä tota menoo :D Ei,kiva se että kerrankin on kotona.

Kesäksi olisi jo aika lailla suunnitelmiakin,mutta katotaan kui niitten käy.
Mulla on tänään järjetön väsy pv,tai oikeestaan koko vko ja huomennakin lupasin mutsille lähtee sen kanssa bauhaussiin jotain ettiin(makutuomariksi;))Siinähän se vko sitten menikin..
 
Huoh.. on tää ihmisen elämä rasittavaa. Kahden tunnin neuvola-kauppareissun jälkeen olin niin kuitti että oli pakko ottaa kahden tunnin päikkärit. En tajua mistä tota unta voi riittää.. Neuvolassa kaikki ok, eka kertaa juteltiin imettämisestäkin ja sain vaikka minkälaista lippusta ja lappusta mitkä voin lukea kotona.

Painoa oli tullu järkyttävät 1200g sitten viime viikon.. taitaa olla äidin sapuskoilla vaikutusta siihen (oltiin siellä mökillä pari päivää mummon ruuilla), mutta eipä tuostakaan sanomista tullu. Paineet oli ihan hyvät 124/76 ja pissakin puhdas. Vauva ei oo vieläkään kiinnittyny.

Yöpissimiset on mullakin vähentyny pariin kertaan (koputetaan puuta..), jossain vaiheessa ravasin pissalla tunnin välein. Mutta vielähän tuo kerkee lisääntyäkin.

Eipä muuta tällä kertaa, taidan lähteä jauhelihakastikkeen tekoon. Ja jos jaksan niin väännän tänään itse vielä karjalanpiirakoitakin. Tai sitten teen sen huomenna. Ajattelin kokeilla ekaa kertaa niitten tekemistä, kun hesarissa oli ohje ja se vaikutti suht helpolta hommalta. Heippa mammat, palaillaan taas!

Nappi ja Himpulan pimpula 37+5
 
AAM
iltapäivää / iltaa...
mihis se ziki on kadonnut kun ei oo kuulunut mtn ? eikai vaan neiti ehtinyt kipittää jo.. :/
täällä taas joutenolo koko päivä.. ja pojan yskimistä. No onneks ei oo kuumetta mutta tuskin se kurkunpääntulehdus :) onneks.. joku muu kröhä..
kumartelu aiheuttaa sitten täällä kivuttomia suppareita kun tuon esikoisen vaippaa vaihdan niin tahatta tulee sit niitä.. no niin kauan ko ei kivuliaiksi käy niin :D minähän vaipan sille joudun vaihtamaan halusin tai en kun on päiväsaikaan mun kanssa. HUomenna perhekahvila aamusta.. jotai pientä aktiviteettia sentäs pitää itsekin harrastaa..

kuntokerho & piknikit on jees kesällä varsinkin :) :D ai just jossai kaivarissa, tai meren rannalla kuten milky suunnitteli kuulostaa ihanalta ..

kiinnittyminen.. ei oo mulla kiinnittynyt mutta ei se kyllä mtn kuperkeikkoja oo moneen viikkoon tuolla heittänyt.. akselinsa ympäri kyllä vetää sen huomaa, kun napa on esim sisäänpäin mulla niin on kuulemma naama niinko napaa päin.. eikös joku sen tällä sanonut vai mistä sen kuulin ?

am & hippunen 36+3 :heart:
 
Lis69 onnea pojasta :flower:

Täällä olo on sen verran ahdas ja tukala, että suonette anteeksi kun en täällä paljon käy. Kampaajalla jaksoin käydä ja nyt nykkumaan.
Olette mielessäni kyllä ja toivon hyviä vointeja kaikille tasapuolisesti.
Tää "homma" vaan ei enää tunnu kivalta
:(
Superheppuli ja "Helena" 36+4
 
Oliko teistä kukaan tulossa huomenna Kättärille rentoutumisryhmään? Eloveena mainitsi käyneensä eilen Kättärillä valmennuksessa? Olitko Haikaranpesässä niin kuin minäkin? Ollaankohan nähty siellä :)

Onnea Lis, pienen johdosta!!! Toivottavasti saatte pikkuisen pian vierihoitoon :heart:

Täällä loppulaskenta töiden suhteen jatkuu. Enää kaksi päivää jäljellä!! :D

Noomi- ja pieni 34+1
 
huh huh, nyt sitten särkee polvia ja alaselkää -> tänään neuvola, melkein 2 tuntia ulkoilua ja sitten intouduin vielä tekemään miehelle ruokaa ja tein mustikkamuffinssejakin, tuli niin hyvä mieli siitä neuvolasta, että kaikki väsyt ja kivut unohtui, mutta nyt sitten kostaantuukin näköjään :) mut ei se mitään - sain kerrankin jotain aikaiseksi!

nappi, ei näille lopputurboamisille oikein voi mittään...parempi syödä ku riutua molemmat :)

superheppulille jaksuja!

Kukas meille perustaa sen huhtikuun masuasukkien kuntoklubin kerhon puolelle? Mä voin kanssa laittaa sen pystyyn, ellei joku osaavampi ota haastetta vastaan? Mä en ole kerhopuolella ollut ollenkaan aiemmin.

k&otus
 
Kadak: Jos oot niin reipas, mä en osaa mitään kerhojuttuja enkä varmaa tiedä miten kerho eroaa muista jutuista :headwall: :D

Itkin äsken silmät (tai ainaki meikit) päästäni ku katottiin sellanen elokuva ku marley and me. Oli vähän liian rankka elokuva sekä mulle että miehelle koiraihmisinä.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1666464 miten voi olla, ettei tajua että kantaa mahassa neljä kiloa ihmistä :snotty:
 

Yhteistyössä