Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat


Vähän jo ihmettelinkin, että minne se IIda-Liina on hävinnyt!!

No olihan ihana uutinen :)

Onnea Onnea, Iida-Liina, tuplasti Onnea!! :heart: :heart: :heart:
Millään en voi edes kuvitella, että miltähän se on tuntunut sillä hetkellä kun lääkäri sen sinulle kertoi :) Mahtavaa..
Minäkin kävin ravitsemusterapeutilla alkuraskaudessa. Suosittelivat neuvolasta kun olen kasvissyöjä että olisi hyvä käydä. Kyllä siltä sai ihan hyviä ideoita, mutta ehdottomasti HUONOIN oli se, että voisinko alkaa syömään lihaa...

Nyt en ole vähän aikaan pässyt koneelle asti.. Alkoi nyt sitten nuo ihanat liioskivut kunnolla. Lonkat särkee ja häpyluun alla jomottaa kävellessä ja istuessa.. Ja eikä siinä vielä kaikki.. supistelutkin jatkuu. Ei minua vielä ole totaaliseen pakkolepoon laitettu, ONNEKSI. Tässä koneella on aika hankala istua, joten pikaisesti nytkin tässä käväisen.

Mietinpä muuten samaa, kun joku muukin, (nyt en muista kuka, kun luin yhteen pötköön niin paljon viestejä) että missä on Lauralein??? Ja voih..myös Olivia ja pikkupoika käyvät mielessäni välillä =)

Nyt alkaa olla nuo kelanpaperit ajankohtaislistalla.. ja edelleen jännittää se äippäpakkaus.. tahtoisin tosiaan sen uuden. Sain ystävältäni 2006 pakkauksesta vaikka mitä kivaa niin olisipa kiva saada erivärisiä nuttuja ja juttuja.

Voimia kaikille!
 
Hauskaa Wappua mammat! :heart:

Iik Iida-Liina! Ihan hurjan jännittävää! Onnea!! :heart:
Hullusti sitä vaan minäkään en tullut ajatelleeksi, että tuolla voisi olla enemmän kuin yksi ja sit vasta, kun ultra-lääkäri sanoi, että sikiöitä on yksi, niin tuli mieleen, että toisaan, voisihan niitä olla enemmänkin. No, nyt ei ollut :)

Vappuaatto meni rauhallisesti kaveripariskunnan kanssa. Siis juuri sen kaverin, joka ei edelleenkään puhu vauva-asiasta. En usko, että heillä olisi yritystä ollut, kun kaverini on useasti pohtintut, ettei ole minkäänlaista vauvakumetta koskaan potenut, eikä tiedä tuleeko sitä ikinä.
Luulen, että hän on enemmänkin kateellinen/hämmentynyt tilanteesta ylipäätään, eikä vauvasta, mutta kai se siitä.

Mulla on huomenna neuvolan nt-ultra. Jännää nähdä, paljonko toukka on kasvanut...toivottavasti on. Ainakin maha pömpöttää lupaavasti :)

Jos koittais houkutella kavereita vaikka munkkikahville Vapun kunniaksi. Meiltä Tampereelta saa Pyynikin näkötornilta järkyttävän hyviä munkkeja :p

ps. Niin, Lauralein vointia minäkin olen miettinyt. Toivottavasti kaikki on hyvin :heart: <br><br>
 
Kai se täytyy tännekin ilmoittautua, ns. vanhana akkana :p
Eli ikää 33v, ensimmäisen la n. 25.12. (laitoinkohan joulukuisten listaan 26.? No voihan tuo vaihtua vielä moneen otteeseen...) ja Helsingin seudulla majaillaan.

Unohdin jo muiden nimimerkkejä, mutta Iida-Liinalle huimasti onnea! WAU!

Kuinkas teillä muilla osuu kesälomat raskausaikaan? Mulla on ekaa kertaa elämässäni huikeat 6 vkoa (myös lomarahat lomana) putkeen, osuvat rv 12-17. Jännittää hieman noi pari vkoa ennen lomaa, tulevat olemaan kiireistä aikaa, toivottavasti ei ole mikään yrjövaihe menossa...
Samoiten loman jälkeinen 6 vkoa on haipakkaa, sitten voikin olla että yritän jo häipyä töistä, on sen verran hankala paikka jos alkaa maha töröttämään, tiedä häntä?

On totisesti hankala tilanne kertoa raskaudesta kaverille, joka on yrittänyt jo vuosia ja mahdollisesti aloittamassa hoidot. Etenkin kun ehdin sanoa että "niin, meidän ikäisillä tuntuu olevan paljon vaikeuksia saada lapsia, saa nähdä miten meidänkin käy" ja seuraavassa kuussa huomaan että 2kk ehkäisyn poisjättämisen jälkeen onkin tärpännyt...

Vappuja vain!!!
 
Tervehdys kaikille!

Ja anteeksi hiljaiseloni. Olen kyllä käynyt säännölllisesti täällä lukemassa kuulumiset, mutta ollut niin kiireinen viime viikon plus saamatonkin kirjoittelemaan yhtään mitään. Tänne kuitenkin kuuluu yhä hyvää. Ainakin tietääkseni. :) Tämä siksi, että kun tällä hetkellä mulla ei ole yhtään mitään oiretta tai tuntemusta siitä, että olisin raskaana niin sitä alkaa vähitellen taas epävarmuus kasvamaan. No eihän siitä ole kuin viikko, kun kaikki näytti olevan ultrassa hyvin, joten toivotaan, että kaikki on yhä niin ja nythän on jo nuo kriittisimmät viikot takanapäin. Neuvola vasta ensi viikon perjantaina, joten pitää siihen asti vaan taas uskoa, että kyllä se pikkuisen sydän siellä yhä sykkii. Viimeisestä vuodostakin on jo yli kolme viikkoa ja seksiäkin alkaa taas uskaltaa normaalisti harrastaa, eikä koko ajan vain pyöri päässä pelko siitä, että vuoto taas alkaa. :)

Oireita ei siis tällä hetkellä ei niin mitään. Alavatsa tuntuu itse tunnustellen hieman kasvaneen ja on kova, mutta kovin odotellen, että se sen verran edes kasvaisi, että edes itse sen ilman vaatteita huomaisi. Vielä ei siis näkyvissä yhtään mitään. No kaipa sitä vielä ehtii isoon mahaan moneen kertaan kyllästymäänkin, joten ehkä pitää olla vain tyytyväinen, ettei kovin aikaisin ala vatsa kovin kasvamaan.

Ainoa vaiva, josta en kyllä tiedä, että voiko jo johtua raskaudesta vaiko ihan jostain muusta, on alaselkäkipu, joka heijastuu myös oikeaan jalkaan. Siis sellainen issias-tyyppinen tuntemus. Esim. vasenta lahjetta ei saa housuista jalkaa ilman, että pitää ottaa jostain tukea, koska oikeaan jalkaan sattuu niin kovin, että meinaa mennä alta ja tätä ollut pian jo viikon verran. Jostain olen lukenut, että jollain vain voi tollasta tulla jo aika alkuraskaudesta, vaikka yleisempää onkin vasta myöhemmillä viikoilla. Johtuu ilmeisesti siitä, että kohtu painaa johonkin hermoon. Jos tämä kipu on tosiaan sellaisesta peräisin niin toivotaan, että kun kohtu kasvaa niin muuttuisi tilanne tuolla sisällä jotenkin niin, että vapauttaisi tuon hermon, sillä jos tätä on seuraavat 6 kuukautta ja vielä pahenee tästä niin ei kiva. :(

Valtavasti onnea Iida-Liinalle! Varmasti uskomaton tunne, kun tuollaisen uutisen saa kuulla. Sulla siis todella clomit tehosivat, kun ekasta kierrosta tuli heti tuplatulos! Toivotaan, että kaikki jatkuu molemmilla pikkuisilla hyvin. Tänä aamuna muuten näin jossain telkkuohjelmassa pätkän kymmenvuotiaista kolmosista, joista oli samassa ohjelmassa tehty juttu heidän syntyessään. Olivat todella sosiaalisia ja reippaita lapsia ja vaikka tietty varmasti esim. vanhemmilla ollut tuohon vaikutusta, mutta varmasti myös sillä, että heitä on ollut kolme samanikäistä toistensa seurana ja väkisin ovat joutuneet toimimaan ryhmässä ja esim. jakamaan huomiota. Kaksosillakin taitaa olla yleensä aivan erityinen side keskenään, joka varmasti rikastaa heidän elämäänsä. Olen tässä lähellä seurannut parin pienen kaksosparin kasvamista ja heistä on jo tosi nuorena huomannut, miten näillä on ollut aivan oma tapansa/kielensä kommunikoida keskenään ja sitä on ollut jännä seurata. Vaikka kaksosissa onkin tuplatyö, mutta niin kuulemma myös vähintään tuplaonni. :)

Jälleen oli odotettavissa ultrauutisia huomiseksi. :) Jään siis odottelemaan Danan kuulumisia.
 
Heippa taas,

vapusta on toivuttu ja arki jatkuu taas...

Mini, lämpimät onnittelut ja tervetuloa mukaan! :)

Voi miten ihanaa että Lauraleillä on kaikki hyvin! Mulla on ihan sama tilanne, että ei ole mitään oireita mutta alavatsa tuntuu vähän kovalta, varsinkin aamuisin. Joitakin kertoja olen kuvitellut tunttevani pientä kutittelua, mutta en tiedä sitten olisiko se jo "sitä itseään"... Mulla on nyt siis viikot muistaakseni 17+2. Tosi jännää on odotella milloin ensimmäiset selkeät liikkeet tuntuu!

Mies vaahtoaa nyt autonvaihdosta. Ei siihen taida olla mitään vastaansanomista, tuntuu että on jo asian päättänyt vaikka minusta kyllä me pärjättäisiin nykyisellä. No, se on jo sitä farmariautoa haaveillut vuosikausia joten ehkä nyt voi jo antaa periksi kun on ns. "hyvä syykin" :LOL:

Danan ultrauutisia täälläkin odotellaan... Mukavaa päivää kaikille!
 
Ainiin, mini kyseli noista lomista. Mä aion pitää heinäkuussa ensin kesäloman, sitten palata vielä töihin joksikin aikaa ennen äippäloman alkua. Pari viikkoa lomaa jätin vielä "jemmaan" äitiysloman jatkeeksi ns. extraksi, joten ei sitten tartte keskellä kesää palata töihinkään. Tuntuu mun kohdalla oikein hyvältä ratkaisulta :)
 
Hui, oltiin tiputtu jo neljännelle sivulle. Ups, ups.

Kiitokset kaikille tuplaonnitteluista. Nyt alkaa kohta jännittämään tuleeko tyttö ja poika vai molemmat samaa sukupuolta. Laskeskelin, että rakenneultran pitäisi osua kesäkuun alkuun ja siinä pitäisi sukupuolten selvitä. Olen hieman malttamaton, tiedän. :ashamed: Mietin jo pitäisikö mennä rakenneultraan 4D-paikkaan, sillä jotenkin olen ymmärtänyt, että niillä 4d-laitteella myös mahdolliset poikkeamat huomataan tarkemmin. Vai onkohan tämä vain omaa kuvitelmaa?

Tervetuloa mukaan Mini. :flower: Meillä kesälomasuunnitelmat menivät vähän uusiksi tämän kaksosraskauden myötä. Lääkäri kun sanoi, että elokuussa ei olisi enää hyvä matkustella. Ja tänne Lähi-Idän 50 asteen kesähelteisiin ei voi jäädä lomailemaan joten tiedossa on väkisinkin pitkät lentomatkat. Eli taidetaan lomailla kesä-heinäkuun vaihteessa, jolloin viikkoja kasassa päälle kaksikymmentä.

Täällä vähän samat fiilikset kuin Lauraleilla eli hyvin oireettomasti on menty tässä viimeiset kaksi viikkoa. Minulla seuraava lääkäri vasta toukokuun lopulla ja saa nähdä jaksanko sinne asti odottaa jos tämä totaalinen oireettomuus jatkuu. Pitäisi varmaan olla vain tyytyväinen sen seitsemän viikon pahoinvoinnin jälkeen. Enää en muuten ole edes väsynyt, tosin pitkiä yöunia pitää silti nukkua.

Tuplaraskaudesta on nyt kerrottu melkein kaikille ja onneksi ketkään eivät ole tilannetta kauhistelleet. Muutamat ovat tosin aluksi luulleet sitä vitsiksi. Ystäväpiiriini olen kuitenkin tainut tartuttaa varsinaisen vauvakuumeen. :D
Itseniäkään ei pahemmin pelota se, että kuinka pärjään kahden vauvan kanssa vaan pikemminkin se, että kuinka selviän loppuraskaudesta ja synnytyksestä.

Ja sitten on vielä pakko kertoa. Kävin eilen aivan ihanassa lastentarvikeliikkeessä, jossa oli eritoten huonekaluja, hoitopöytiä ja pinnasänkyjä. Niiiin iiihania. :heart: Vielä ei mitään viitsi ostella, mutta voipahan ainakin käydä kuolaamassa.

Mukavia oloja! :heart:
 
Pitkästä aikaa taas minäkin täällä. :wave:

Dana76: Meillä kävi samalla tavalla eräiden ystävien suhteen. Kun kerroimme heille raskaudesta, he menivät ihan vaisuiksi ja lopulta kertoivat yrittäneensä itse lasta jo lähes vuoden. Tämän jälkeen ystävyytemme on hiipunut todella harvaksi yhteydenpidoksi. :(

Vilma76: Minä olen syönyt myös masennuslääkkeitä aiemmin useamman vuoden. Mielialani heittelevät todella reilusti nyt raskauden aikana ollen lähinnä siellä pakkasen puolella. Mieheni on jo vähän huolestunut, palaako masennus minulle takaisin. :\| Toivotaan, että pärjätään kumpikin!!!

Ginnifer: Saman olen minäkin huomannut. Osa ihmisistä on NIIN tietäviä, miten raskaana ollessa pitää olla, miten lasta pitää hoitaa, syöttää yms. Huvittavinta asiassa on, että kyseessä on itseäni lähes 10 v nuorempi tyttö, jolla ei ole itsellään lapsia. :kieh:

Iidaleena: Tuplasti onnea!!! :flower:

Oma napa: Liitoskipuja oli tosi paljon viime viikolla. Tällä viikolla ei olekaan tuntunut oikeastaan mitään. Välillä se huolettaa, kun edellinen neuvola/lääkäri oli viikolla 12. Ensi tiistaina on rakenneultra. Toivon todellakin, että masussa ollaan vielä hengissä ja voidaan hyvin!

Piipa rv 18+0
 
Onnea Iida-Liina! =) tosi jännää varmaan odotella tuplia!

Joku puhui alaselkävaivoista: ne on tyypillisesti raskauteen liittyviä kuulemma. Mua vaivas heti alkuraskaudessa enemmänkin, mutta kun aloin käydä säännöllisesti hierojalla, on auttanut. perjantaiks taas varasin, kun öisin on selkä kipeenä.

Piipa75... todettiin lääkärin kanssa, että mun kannattaa vielä syödä kuukauden ajan Seronilia, sitten 1 kk ennen laskettua aikaa jätän ne pois. Heti olo helpottui, tuli balanssi elämään. Katsellaan sitten synnytyksen jälkeen miten sitten tarvitaan, toivottavasti ei tuu voimakasta synnytyksen jälkeistä masennusta :(

Meillä meni vappu rattoisasti sisustaessa: kolme päivää suursiivousta ja huonekalujen järjestelyä, ja nyt koti on kuin uusi! Molemmat ollaan miehen kanssa nyt ihasteltu että olipa meillä kiva koti siellä kaiken alla, ei vaan oltu aiemmin saatu sisustusta näin hyvin toimivaan järjestykseen. (Oli muuten mun tekemä sisustussuunnitelma =) ) Vielä kun kesäkuussa saadaan alivuokralainen isosta makkarista pois niin päästään muuttamaan siihen vauvansänkyinemme!

Nyt on hommattu vauvalle turvakaukalokin, joten voin lähteä synnyttämään heti kun siltä tuntuu ;) Vaavi olikin jo raivotarjonnassa viime neuvolakerralla, eilen se tosin myllersi niin kovasti etten ole varma mahtoiko vaihtaa asentoa.

Koiralenkeistä olen joutunut nyt luopumaan. Jos teen pidempiä kävelylenkkejä, tulee supistuksia. Nyt vain sellasilla kahden korttelin lenkeillä jaksan käydä päivittäin. Ja koirista... miehelle on tainnut tulla astma :'( Huomenna pääsee lääkäriin tutkimuksiin, mutta nyt pelottaa että mitäs me tehdään meidän karvakorvien kanssa. Ne on kuitenkin olleet "meidän pojat" tähän saakka ja ovat tosi rakkaita.

Kävin äsken Suomalaisessa ja siel oli lastenkirjoja alessa.. tietty sorruin ostelemaan. Oon miettinyt, että pitäskö mun paketoida noita jo muutaman vuoden joulu- ja synttärilahjoiks valmiiksi kun ei kukaan ehdi noin paljoo kirjoja lukee mitä oon tullut ostelleeksi ;)

Vilma ja Leo 30+1
 
neuvola teveisiä ajattelin laittaa. Eli rv 39+1 ja kaikki oli tosi hyvin. Vauveli ei ollut vielä ihan kokonaan kiinnittynyt joten terkka oli sitä mieltä että ensi viikolla vielä tavataan. Seuraava aika onkin sillon ke 9.5 jolloin on laskettu aika. oma olo on ihmeen hyvä ja pirteä nukuttua saa yllättävän hyvin. Tänään olenkin tehnyt suursiivouksen. huomenna ajattelin lähteä kaupungille ostoksille. Täytyy jotenkin kehitellä kaikenlaista pikku puuhaa ni kuluu päivät nopeammin ja mieli pysyy pirteänä :D Zemppiä kaikille mammoille odotukseen tää on kyllä ollu tosi jännittävää aikaa..
 
Nostan :wave:

Sen verran omaa napaa, että nyt olen vissiin jossain ihmeellisessä mielialojen vaihtelu/herkistymis- vaiheessa. Parina iltana tässä lähiaikoina on tullut itkettyä ja valitettua miehelle ilman että oikein itsekään tietää miksi. Mies suunnittelee meille innolla pientä lomamatkaa kesäksi ja mä jostain syystä rupesin siitä kiukuttelemaan... ??? Aivan naurettavaa, jotenkin käänsin miehen syyksi sen että se vaan tuputtaa mulle ideaansa lomakohteesta enkä mä saa sanoa omaa mielipidettäni. Ja oikeastihan mulla ei ole parempaakaan ideaa, ja tuo miehen ehdottama kohde on varmasti oikein loistava.

Hohhoijaa, no onneksi mies ainakin toistaiseksi jaksaa ymmärtää...
 
Terveppä terve!

Ajattelinpa imoittautua tähän pinoon kun kohderyhmään kuulun.=) Ensikuussa tulee mittariin 31 ja mies on 33, ja esikkoa odotellaan. Oulusta olen kotoisin. Viikkoja on täynnä vasta 8+0, mutta aika tuntuu kiitävän nopeasti. Eilen kävimme alkuraskauden ultrassa, ja siellä oli kaikki ok. Toljanteri köllötteli, ja sydän äänetkin kuuluivat. Jotenkin silloin konkretisoitui tämä asia, silleen aikuisten oikeesti. Eli meillä laskettu aika on 14.12 ja synnärinä toimiipi OYS.
 
Moikka!

Nostoa täältäkin...

Ehdin viimein laittaa niitä ultrakuulumisia.
Olin siis nt-ultrassa keskiviikkona ja sattui olemaan sama lääkäri, jolla kävin yksityiselläkin alkuraskauden ultrassa. Lääkäri on tosi mukava, mutta muuten kaynnistä jäi jotenkin liukuhihnamainen olo verrattuna viimekertaan. Yksityisellä käytössäni oli oma monitori, josta näki tosi hyvin, mutta nyt sellaista ei ollut ja näin kuvaa tosi surkeasti. Mies varmaan näki vähän enemmän.
Ultrattiin sekä päältä, että sisältä ja mitattiin reisiluu, pää-perämitta ja lakimitta ja niin se niskapussi tietty. Mitat vastasivat viikkoja, ei liiallista turvotusta ja kaikki muutenkin kuulemma hyvin :)
Sain mukaan kaksi kuvaa. Toinen tavallinen ja toinen 3D. Eipä mitään hääppöisiä kuvia, mutta kuitenkin.
Heti Juhannuksen jälkeen on rakenneultra.

Neuvolantäti-gallupiin:

Mulla on tosi mukava neuvolantäti. Ei mitään valittamista. Tosin en ole osannut vielä hyödyntää häntä kauheati, kun kaikki on mennyt toistaiseksi niin hyvin, ettei ole herännyt juurikaan kysymyksiä. Varmaan asiat vielä muutuvat senkin suhteen.
Lääkärin olen nähnyt kerran. Tuntui olevan ihan mukava. Tyypillisesti vähän virkamiesmäisempi(on siis nainen), kuin neuvolantäti, mutta ihan ok.

Eilen ostin ekan oikean äitiysvaatteen. Ostin sellasen resorivyötäröisen farkkuhameen, joka menee itseasiassa varmaan ihan raskauden jälkeenkin riipuen siitä paljonko venähtää kaytössä. Oikeastaan yritin löytää mekkoa kahden viikon päästä oleviin kavereiden häihin, mutta Ideaparkin kokoisesta "ostosparatiisista" sitä ei sitten löytynyt.
Yllättävän vaikeaa löytää jotain, mikä ei ole liian kireä, missä ei silti näytä norsulta ja olisi tarpeeksi asiallinen häihin.
Täytyy jatkaa viikolla metsästystä, blääh.
Mietin myös yksinkertaisen a-linjaisen mekon ompelua itse, johon sitten laittaisi vaikka leveän rusettinauhan vyöksi...

Noh, sellasia tänne.
Hyviä vointeja kaikille
:wave: <br><br>
 
Hei,
kiva kuulla, että Danan ultrassa kaikki oli hyvin. Itsekin odotan jo innolla seuraavaa ultraa, jonka pitäisi olla jossain kesäkuun alkupuolella.

Täällä meidän miehellä on vähän sama vimma kuin Emmankin miehellä eli tässä 'vauvantarvike' -hankinnoissa ensimmäinen tärkeä asia on auto. Eilen tulikin sitten miehen mieliksi koluttua autoliikkeitä. Vaikka tottahan se on, että minun nykyiseen pieneen autooni ei laiteta kaksostenrattaita takakonttiin ja ilman autoa ei tässä maassa yksinkertaisesti pärjää. Kaksostenvaunujakin olen jo aika hyvin ehtinyt katselemaan ja tullut siihen tulokseen, että valikoima on melkoisen suppea. Yhdet ainoat varteenotettavat vaunut ovat tulleet vastaan. Katselin jo Suomenkin vaunuvalikoimaa ja mietin, että pitäisikö ne ostaa lomalla Suomesta, mutta tietenkin kaikki Suomessa myytävät vaunut on suunniteltu kylmempiin olosuhteisiin eivätkä välttämättä sovellu tänne auringon paahteeseen. No onneksi tässä vielä on aikaa pähkäillä.

Huomenna minulla on aika ravintoterapeutille, jota lääkäri suositteli nyt kun odotan kaksosia. Minä en varsinaisesti ole kasvissyöjä, mutta nyt raskausaikana liha ei ole maistunut minulle ollenkaan. Muutenkin makutottumukset ovat minulla muuttuneet ja entisenä kaikkiruokaisena olen nykyisin ruuan suhteen aika nirso. :/

Ja tiistaiksi varasin hammaslääkärin. Pelottaa. :\| Silloin pahoinvointiaikoina join päivittäin sitruunamehua, joka ei varmasti tehnyt hampaille kovin hyvää.

Nuo MyrskyTuulen lonkkakivut kuulostavat varsin ikäviltä. Voikohan niitä jotenkin ennaltaehkäistä? Onkos ne lonkkakivut sama asia kuin liitoskivut? Mietin vain kun nyt tuplien odottajana tuplaan myös mahdollisuuteni saada kaikki mahdolliset raskausajan ongelmat. Onneksi ainakaan vielä mitään vaivoja ei ole ilmaantunut, joten täytyy osata nauttia tästä oireettomuudesta.

mamma 76 uutisia odottelen innolla. Siellä on jo jännät päivät käsillä. Onnea lähestyvään koitokseen! :flower:

Täytyy varmaan pikkuhiljaa siirtyä imurin varteen, vaikka tämä tarinoiminen täällä olisi huomattavasti mukavampaa.

Mukavaa sunnuntaita! :flower:
 
meme
Hei Kaikille!

Onpas mukavaa kuulla iloisia ultrauutisia ja kertomuksianne raskauden etenemisestä. Itse olen vain kovin laiska kirjoittamaan, vaikka päivittäin käyn lukemassa teidän kuulumisianne.

Rv 21 pyörähtää juuri käyntiin. Masu on kahdessa viikossa kasvanut huomattavasti. Tiukemmissa vaatteissa ei jää epäselväksi mistä on kysymys. Nyt viime päivinä vauva on myös alkanut selvästi "mylläämään" selvemmin alavatsan kohdalla. Ainakin näin nuo tuntemukset tulkitsen tai sitten mulla on tosi kovat ilmavaivat! Nyt koko raskaus on jotenkin todellinen ensimmäistä kertaa. Ensi viikolla aion kertoa töissä, kun ei se enää kauaa salassa voi pysyä.

Tiistaina on neuvola ja odotan kovasti, että pääsen kuulemaan vauvelin sydän ääniä. Se on jotenkin koskettava hetki! Meidän neuvola täti on tosi mukava ja rento, ei mikään niuhottaja. Samoin neuvolalääkäri on tosi kiva ja sille uskaltaa esittää tyhmiäkin kysymyksiä. Muuten neuvolakäyntäntöön systeeminä olen täällä jyvässeudulla aika pettynyt. Enää ei järjestetä edes synnytysvalmennusta... Pikkuhiljaa synnytyskin alkaa kummittelemaan mielen pohjalla. Välillä on ihan levollinen olo ja välillä pakokauhun ajatukset iskevät. Nyt se on menoa. Paluuta entiseen elämään ei ole!

Mites teidän paino on noussut raskauden aikana? Mä en ole nyt käynyt lähiaikoina. Tiistaina sekin selviää. Toivottavasti ei ole riistäytynyt hallinnasta... Mullakin on ollut puutumista ja pistelyä toisessa etureidessä. Liekö joku hermo puristuksessa?

Mukavaa viikonloppua kaikille! Kertokaahan taas vointejanne!

meme

 
Tervehdys!

Täällä oireeton olo jatkuu ja selkäkivutkin ovat toistaiseksi taas taakse jäänyttä elämää eli kaikki loistavasti. Ruoka maistuu liiankin hyvin, mutta onneksi kotivaaka näyttää yhä samaa kuin ennenkin ja ensi perjantain neuvolassa sitten varmistuu, että pitääkö tosiaan paikkansa. Mullehan tuli pari kolme kiloa lisää jo ihan alkuraskaudessa, kun kuvotukseen auttoi syöminen, joten tuli syötyä jatkuvasti ja sehän näkyi. Vatsasta varmaan voisi sanoa, että sen on nyt ihan viime päivinä voinut huomata vähän jo kasvaneen. Siis vieläkään ei todellakaan edestä itsekään huomaa yhtään mitään muutosta, mutta kun sivusta katsoo niin maha on alkanut makkaroiden alapuolelta pullistua ja luulen, että jos olisin vyötäröltäni vähän hoikempi niin mahakummun jo itse selkeämmin huomaisi. Huomenna siis alkaa 15. rv.

Ja vaikka vaatteissa ei vielä huomaa vatsan kasvua niin tein eilen saman kuin Dana eli että ostin ekat äitiyshousut tai itseasiassa kahdet, kun olivat 20 prossan alennuksessa. Tuntui kyllä vähän tyhmältä niitä vielä hankkia, mutta kun seuraavat kolme viikonloppua ovat täynnä menoja ja viikkoisin ei helposti ehdi kyseisiin kauppoihin niin päätinpä jo hankkia, että on valmiina, jos tässä välillä tulevat ajankohtaiseksi. Kumpikaan hankkimistani housuista ei kyllä näytä selvästi äitiyshousuilta kun oikeastaan ainoa ero on, että mahapuolelta ovat madalletut, joten niitä voisi kyllä hyvin käyttää jo vaikka nyt, mutta periaatteesta jätän ne odottamaan aikaa, kun todella ovat tarpeen. :)

Neuvolatädistä ja -lääkäristä kyseltiin. Neuvolatäti on meillä ihan mukava. Ehkä vähän kaipaisin aktiivisempaa otetta asioista kertomiseen, mutta ei suurempaa valittamista. Sen sijaan kerran tapaamastani neuvolalääkäristä jäi sen verran huono kuva, että pyysin, että pääsisin jatkossa jollekin toiselle. Täälläkin muistaisin tilittäneeni sitä papa-koe juttua ja ilman tuotakin olisin pitänyt häntä vähän omituisena. Mielestäni lääkärin tulisi vetää tuollaista äitiysneuvolakäyntiä, kun mistä ihmeestä minä voisin tietää, että mitä kaikkea siellä kuuluu tehdä. Nyt kuitenkin se lääkäri oli jotenkin ihan omituinen ja välillä vain istuskeli ja katsoi ja olin ihan ihmeissäni, että mitä tässä nyt pitäisi tehdä. Pitäisikö mun jotain kysellä, onko tämä käynti nyt ohi vai mitä tapahtuu. Argh! Alkoipa taas ärsyttämään, kun tapausta mietin. No saas kattoa saanko seuraavalla kerralla jonkun toisen. Taitaa olla, ettei helposti onnistu, kun ovat jotenkin sidoksissa neuvolatäteihin. :(

Tähän asti en muuten ole huomannut mielialassani juurikaan muutoksia, mutta ihan viimeisen viikon aikana hermoni ovat selvästi alkaneet kiristyä ja voin tiuskia ihan pikkuasioista. Syynä voi tosin olla työjututkin, jotka tällä hetkellä stressaa vähän liikaa tai sitten pari vuotta sitten sairastamani masennus alkaa nostaa jälleen päätään. :( Olo muuten kyllä hyvä, mutta mietityttää, että miten jotkut pikkuasiatkin saavat minut niin kovin harmistumaan. Toivottavasti tämä on pian ohi menevää ja töissä helpottuu ja sen myötä myöskin iloisuuteni ja pitempi pinna palaavat. :)

Onneksi kesälomaan ei ole enää kuin 5 tai 6 viikoa. :) Eli siis pidetään kesäloma poikkeuksellisesti jo kesän alkupuolella. Tämä siksi, että olisi suurempi todennäköisyys pystyä vielä puuhaamaan lomalla kaikkea normaalia ilman, että maha olisi tiellä. Tarkoitus kuitenkin olla purjehtimassa suuri osa lomasta ja kovin isolla mahalla se tuskin enää on kovin kivaa tai helppoakaan. Loman jälkeen töitä olisi vielä 2 ja puoli kuukautta, mutta mulla on niin pitkät päivittäiset työmatkat, että saattaa olla etten ihan loppuun asti pysty töihin matkustamaan, kun vaatisi lähes 4 tuntia junassa istumista päivittäin. Toivon kyllä, etten sairaslomallekaan joutuisi jäämään, kun aika kävisi varmasti pitkäksi, mutta josko voisin siirtyä pysyvästi etätyöskentelyyn. No ties vaikkei tämä maha missään vaiheessa kovin isoksi kasvaisikaan ja nämä etukäteispohdinnat ovat turhia. Aika näyttää. :)

Koskakohan saadaan toinen vauva tähän ketjuun? :)
 
meme
Unohdin aiemmin mainita, että kävin viime viikolla yhdessä äitiys- ja vauvantarvike liikkeessä. Katselin pikaisesti vaunuja. Löysin sieltä ihanan kesämekon ja housut. Aion käyttää mekkoa pienin muunnoksin ystäväni häissä ensi viikonloppuna sekä veljeni lakkiaisissa. Meinasi jo alkaa paniikki iskemään, kun en mistään tavallisesta vaatekaupasta löytänyt mitään juhlamekkoa. Nyt on sitten ostettu ensimmäiset "mammavaatteet"! Mulle mahtuu kunnolla jalkaan enää yhdet vanhat housut, joten piakkoin joudun ostamaan lisää housuja. Jotenkin on vaikeaa ajatella, mitä ostaisi ja milloin. Miten paljon äitiysvaatteita sitten lopulta tarvitsee?
Vauvalle en vielä ole rohjennut ostaa mitään. Yhdet potkuhousut ostin jo ennen raskautta, mutta muuta en olekaan hankkinut.
Voi kun meilläkin olisi miehellä jonkinlainen auton osto vimma vauvan tulon myötä, mutta eipä tuota vielä ole ilmennyt. Meillä se olisi tosiaankin ensimmäinen hankinta...siis MUN mielestä!

Mukavaa alkavaa viikkoa!
 
Meme kyseli niisä äitiys vaatteista. Itse olen pärjännyt ostamalla kolmet äitiyshousut. Kotona tulee kuitenkin oltua yleensä vaan verkkareissa ja t-paidassa. Huutonetistä kannattaa katsella äitiysvaatteita sieltä olen itse ostanut tosi hyväkuntoisia paitoja ym edullisesti. Joo ja on tässä täytynyt miettiä että eipä nuo omat vanhat vaatteet mene ihan heti synnytyksen jälkeen päälle. Joten olen hommanut myös sellaisia vaatteita joita voi käyttää vielä synnytyksen jälkeenkin.

T:Mamma 76 "3 päivää laskettuun aikaan"
 
Moi! Ihanaa kun täällä on taas paljon juttua :) Mamma76, jännitys puolestasi nousee... Mulla yksi kaveri on kanssa saamassa ihan näinä päivinä vauvan, joten jännityksentäyteisiä päiviä elämme!

Mä olen käyttänyt äitiyshousuja jo varmaan pari viikkoa (nyt siis rv 18+), kun omat puristaa ja ahdistaa. Sain onneksi kaverilta paljon mammavaatteita, joten olen itse ostanut vaan yhdet farkut ja pari paitaa. Saa nyt sitten nähdä miten vaatteet riittää. Onneksi meillä on töissä aika rento pukeutuminen joten siitä ei tartte huolta kantaa. (no en sentään verkkareissa tule töihin)

Massu näkyy päivä päivältä enemmän, mutta liikkeitä ei tunnu vaikka kuinka kuulostelisi! Kävin lokamassuissa vakoilemassa ja siellä vaikuttaa suunnilleen kaikilla tuntuvan liikkeet... No en mene paniikkiin, varmaan tässä vielä niitäkin ehtii tunnustella :) Rakenneultra meillä on kahden viikon pääsä, ihan hurjaa miten äkkiä tämä aika menee!

Vauvalle en minäkään ole vielä ostanut yhtään mitään, paitsi on meillä jo turvakaukalo ja sitteri kun saatiin "kierrätyksenä" kavereilta. En usko että tulee mitään vauvanvaatteita hankittuakaan ennenkuin äippäpakkauksen saannin jälkeen. Mutta kai tässä sinne vaunukaupoille pitäisi jossain vaiheessa lähteä kartoittamaan tarjontaa...

Mulla on kanssa ihan kiva neuvolantäti, ei ole valittamista. Lääkärillä oon ollut vasta kerran, ja se oli vähän semmoinen liukuhihnamainen käynti enkä oikein tykännyt siitä lääkäristä, mutta kaipa tuo nyt sai tärkeimmät selvitettyä. Meme, eikö tosiaan jyvässeudulla ole mitään valmennusta? Unohdin tuota viimeksi neuvolassa kysyä, mutta eipä ihmekään etteivät ole siitä maininneet jos sitä ei kerran ole. Voi kökkö!

Ai niin, vielä yksi juttu. Kuulin tässä jokin aika sitten tutuista (myös kolmekymppisiä ensikertalaisia) jotka olivat päätyneet raskauden keskeytykseen kun sikiöllä oli todettu Downin syndrooma. Mulle tuli siitä jotenkin tosi paha mieli, vaikka tietenkin jokainen perhe tekee päätöksensä omista lähtökohdistaan. Mutta se tunne, mikä mulle tuosta uutisesta tuli, vahvisti vain omaa käsitystäni siitä että meidän ratkaisu olla menemättä kromosomitutkimuksiin oli meille ihan oikea.
 
Heips taas pitkästä aikaa. Niin se vaan aika rientää etiäpäin, että nyt mennään jo viikoilla 25+5. Ja enää kolmisenkymmentä työpäivää jäljellä... Ihan hullua!

Vointi on ollut oikein hyvä. Lomareissullakin käväistiin Barcelonassa vappuna, eikä masu haitannut menoa yhtään, vaikka aika pitkiäkin kävelyreissuja tehtiin pitkin ja poikin kaupunkia. Täytyy siis olla tyytyväinen, ettei pahempaa kremppaa ole vielä ilmennyt.

Neuvolahenkilökunnasta oli täällä kyselyä. Mulla on ollut siinä mielessä vähän kurja tilanne, että joka kerralla on ollut eri täti. Ensin johtuen paikkakunnan vaihdoksesta ja sitten vaan varsinainen tätsä on ollut lomilla ja erinäisiä sijaisia olen treffannut. Ensi viikolla on taas käynti ja toivon, että nyt olis se varsinainen täti paikalla. Yhden kerran perusteella vaikutti ihan mukavalta, tosin hiukan oli sellaisen sählän oloinen, että itse sain muistutella mm. verenpaineen mittauksesta jne. Neuvolan yhteydessä mulla on myös sokerirasituskoe, koska alku-BMI oli aavistuksen liian korkea. Kunpa niissä arvoissa ei olisi mitään häikkää.
Neuvolalääkäri oli sellainen keski-ikäinen, hiukan pelottavan oloinen nainen, joka teki myös rakenneultran. Ihan asiallinen kuitenkin ja enpä hänen kanssaan kauaa ehtinyt aikaa viettää, kun kaikki oli kunnossa, eikä mullakaan ollut mitään kysyttävää. Hänet varmaan tapaan pian uudestaan, kun eikös noin viikoilla 28 taas käydä lääkärin syynissä?

Hyviä vointeja kaikille!
 

Yhteistyössä