Toukovauvat-07 TAMMIKUU

HeLiNä-83: Mä en noista liekki siivistä oikein tykännyt.
Mä olen kyllä aina tykännyt kaikista tulisista, mutta kyllä mun mielestä hornetit on parempia. No makuasiasta ei voi kiistellä. :D

Tultiin vähän aikaa sitten poikien ja koiran kanssa lenkiltä.
Miro halusi metsään ja käytiin sitten siellä.
Kyllä oli vaikeeta liikkua vaunujen kanssa siellä, kun oli niin kapeat polut.
No sai ainakin käyttää lihaksiaan oikein kunnolla.
Samu nukkui koko lenkin ajan vaunuissa.

Hanna ko kyseli omasta blogista ym.
Sinne vaan tekemään omaa blogia, se on todella helppoa vuodatuksella.
Rekisteröidyt ja sitten alat vaan tekemään kaikkea sinne.
Aihe voi olla mikä itse vaan haluat.
Jos tarvitset apua, niin minä voin auttaa. Laita vaikka yv:tä tai ota yhteyttä nelli2@jippii.fi.
Mulla on itseasiassa ruoka, koira ja pojille omat blogit.
Sit mulla on vielä yksi, jossa harjoittelen tekemään blogeihin pohjia.

Samun herkku ruoaksi on nyt tullut Piltin spagetti ja jauhelihakastike.
Eilen annoin sille Toscanan pataa ja siitä se ei oikein pitänyt.
No mustakin se tuoksuu aika voimakkaalle, olisko basilikan ansiosta.

Kuinka moni täällä tekee itse vauvalle ruoat?
Mä teen aina silloin tällöin, mutta jotenkin olen ollut laiska niitä tekemään.
Jotenkin on vaan niin helppo antaa valmista purkkiruokaa.
:ashamed:
No kun muutama kuukausi vielä mennään eteenpäin, niin sitten pitää ruveta enemmän tekemään itse.

Mutta nyt pitää mennä

T: Bruschetta ja Samu + Miro
 
Tiitteräinen Tässä yksi ohje mitä minä olen käyttänyt, ei tosin keveimmästä päästä mutta aikas hyvää tulee :p

-4dl vehnäjauhoja
-1/2dl sokeria
-1tl leivinjauhetta
-1tl suolaa
-1tl vaniliinisokeria
-8dl maitoa
-3 munaa
-100g margariinia sulatettuna

EKÄ minä tosiaan kyselin missä asustelit. Unohdin viimeksi mainita =)

Nyt syömään! (Meillä on tänään broilerin rintapaloja kevyessä kermakastikkeessa, 4%, ja riisiä :p )
 
Kiitos Äippä78 :hug:

Me käytiin tänään työn kanssa tuossa parin kilsan päässä hakemassa yhdeltä maatilalta ihan oikeaa maitoa, että saan tehtyä pannaria. Ei sen väliä onko kevyttä kun en itse sitä syö, vaan naapurin emännät :D Tarviikohan muuten tuota rasvaa laittaa noin paljoa kun on suoraan tankista otettua maitoa joka on melko rasvaista jo itsessään?

Neiti oli ihan innoissaan lehmistä, ei pelännyt yhtään ja silitti varmaan kaikkia lehmiä ja vasikan olis tahtonut ottaa kotia mukaan :whistle: Sen jälkeen piti mennä kauppaan, että minä se olin joka haisi jos ihmettelitte :D Äkkiä tarttuu navetan haju kyllä vaatteisiin.

Nyt jatkamaan siivoilua, oon paikkoja järjestänyt oikeen urakalla!
 
Mennis; Kiitos neuvoista! ajelin huomisesta alkaen kokeilla sitten sitä maidotonta. Viitsisitkö laittaa mulle jotain neuvoa hieman että mitä sitten päivässä voisin tarjota?! Siis sitä Almironia sitten voin kyllä antaa ihan vellin tilalta, ei se välttämättä velliä kaipaa. Mutta mitä ruokia sitten päivällä? mango sosetta ostin eilen mikä oli maidotonta mutta entäs lämmin ruoka? Olen antanu peruna lihasosetta ja purkissa ei kyllä lue maidosta, joten olettaisin sen olevan maidoton. Voihan tietenki tehdä sitten itsekkin ruokaa.

Me ollaan tosiaan tuolla Tyksin lastenklinikalla tutkimuksissa ja kaks eri lääkäriä meihin ollu yhteydessä. Ja se vanhempi mieslääkäri oli sitä mieltä, että näin ei ala maitoallergia, mutta mistäs sen voi tietää ja parempihan se on kokeilla. Tänään tuli toisen bakteerikokeen vastaus, joka myös negatiivinen. Huomenna aikoo se lääkäri taas soitella, että mitäs nyt sitten seuraavaksi.
Miten teillä sitten se maitoallergia ilmeni? ja mitä oireita, sitä ripulia vaan vai mitä?
No mun pitää puhua sille lääkärille huomenna niistä kokeista. Miten ne tehdään? ja onko sekin jotain inhottavaa ja pistelyä? Huh, vauva raukka kun taas kiusataan näin paljon.

Tosi kiva jos ehtisit tai ehtisitte joku vastata noista kokeista ym. niin voin huomenna puhua sille lääkärille.
Mutta nyt on mentävä kylvettään... kiitos teille taas avusta, ehkä se on sitten allergiaa.
Moonlight
 
Moonlight
Jos ostat kaupan soseita niin tarkistat vain tuoteselosteesta, ettei löydy mitään maidon osia. Esimerkiksi jossain soseissa on juustoa tai raejuustoa niin ei. Oikein herkät maitoallergikot voivat myös reagoida naudanlihalle eli senkin voit halutessasi jättää tauolle. Tämmöisen listan löysin netistä:

Kiellettyjä ruoka-aineita maitoallergiselle ovat

* maidon proteiinit: maitoproteiini, hera, heraproteiini, kaseiini, kaseinaatti, laktalbumiini
* maito, maitojauhe, kerma
* luomumaito, ternimaito, yömaito
* hapanmaitotuotteet: piimä, jogurtti, rahka, viili, smetana, ranskakerma, kermaviili
* vähälaktoosiset Hyla- ja Intotuotteet
* laktoositon maitojuoma, laktoositon kerma, laktoositon jogurtti, herajuomat
* jäätelöt ja maitopohjaiset vanukkaat
* juustot, raejuusto, kotijuusto, tuorejuustot
* voi, margariinit jotka sis. maitoa
* kasvirasvapohjaiset jäätelöt, juustot ja rasvasekoitteet
* lehmänmaitoa sisältävät äidinmaidon korvikkeet
* vuohenmaito ja muiden nisäkkäiden maito
* valmisruoat ja elintarvikkeet, joissa on käytetty maitoa tai maidon osia
* ternimaitotabletit

Eli jos imetät vielä, niin sinunkin pitäisi nämä dieetata.

Meillä tytöllä maitoallergia ilmeni vihreänä limalöllökakkana :x ja rauhattomuutena (nukku huonosti jne.). Vatsakipujaan myös itki. Tosiaan vasta maidon dieettauksen jälkeen altistuksessa tuli nokkosurtikaria jo iholle tiputetuista maitotipoista.

Maitoallergian voi todeta verestä, prick-kokeilla ja altistuksena. Kaksi ensin mainittua ei aina anna positiivista tulosta, vaikka kyseessä olisikin maitoallergia. Sinnalla ei esimerkiksi näkynyt prickeissä maito. Verestä ei koskaan katottu. Altistuksessa ensin tiputetaan maitoa iholle ja katsotaan tuleeko reaktiota, jos ei niin pikku-hiljaa juotetaan lapselle maitoa (korviketta). Jos lääkärin valvonnassa ei reaktiota tule, jatketaan altistusta kotona.

Tässä nyt pikasesti. Kysy, jos vielä kysyttävää... :)
 
Viikko ollu varmaan väliä, kun oon kirjoittanut. :ashamed: .
Pari kertaa oon jo kirjoittanut, mutta kadonnut bittitaivaaseen. :kieh:
Ja nyt on sitten ruvennut netti takkuamaan. Pirskatti.

[b]Moonlight[/b] onnea valtavasti!! :flower:

Meillä justus ei vilkuta, mutta nostaa käden ylös, kun sanotaan heippa ja nostaa itekkin käden ylös. Iskä opettanut. :heart:
Jonkun verran vierastetaan. Äiti on pop varsinkin väsyksissä.

[b]Hanna-77[/b] kun taas innostun polkeen crosstrainerilla, niin poljen 15 minuuttia, sinä aikana kerkiää 5km päähän. Vastus on toiseksi kevyimmällä, että niin huono kunto mulla. :whistle:

Mulla on jäänyt tää laihdutus aivan taka-alalle. Kerkiäähän täs vielä, kun sais ittiänsä niskasta kiinni.

[b]Parasta aikaa[/b] toivottavasti ootte nauttinut lomasta. Ja aivan mahtava joululahja.

[b]Bruschetta[/b] meillä säikähdetään helposti, mutta ei pelata ainakaan vielä mitään. Kutomista tulee harrastettua jonkun verran, nyt juusolle työn alla villasukat. Joululahjaksi tein 2 huovutettut lapaset. Meillä, kyllä ruoka uppoaa ja sen huomaa. Reisiin ja käsiin on ruvennut tuleen pikkuisia muhkuroita. :heart:

[b]Lumikko[/b] meillä ei oo vaikeutta saada hoitajaa, varsinkaan nyt, kun äitee on työttömänä Justusta en uskalla muille vielä jättää hoitoon. Mutta juuson voi viedä jo toisen mumman ja paapan luo tai kummeilensa. On jo niin iso poika ja osaa sanoa mitä haluaa.

[b]Balou[/b] hyvä, kun ultras kaikki ok.

[b]Äippä78[/b] neuvolassa juteltiin tuosta kala-allergiasta, sanoivat että monelle aiheuttaa oireita.

Meillä vetää posket välillä aivan tuli punaisiksi. Pitääs vaan nyt ruveta kirjaan mitä syödään, että aiheutuuko ruasta vai jostain muusta.

[b]Vanilijatäti[/b] toipumisia! :hug:

[b]Bianca[/b] onnea rouvalle! :flower: Kyllä sen hää yön voi muuloinkin viettää. ;)

[b]Tiitteräinen[/b] mulle kelpais se ruskian kastikkeen ohje. Kiitos.

[b]Helinä-83[/b] rakentaminen on kivaa, kun muistaa asennoitua siihen oikein. :whistle: Meillähän tehtiin tuo laajennus osa....ja edelleen jatkuu remontoiti vanhalla puolella. Muistakaa välillä pitää taukoa, jos rupeea seinät kaatuun päälle.

[b]Miam[/b] Iso :hug: . Onneksi kerkesit näkemään isäsi vielä.

Kylläpä oli kommentoimista. Nyt omaa napaa.

Meillä on siirytty takaasin yö syömisiin. :| :headwall: Oma vika, mutta ei viitti raukkaa huudattaan montaa aikaa. Aluksi meni erittäin hyvin, aamulla vaan n. 6 aikaan syötiin, mutta sitten ruvettiin vaatiin 1-2 aikoihinkin tissiä. Annoin periksi, kun ei jaksa joka yö sitä huutoa. Lopetettaan pääsiäisenä kaikki yö syönti, niin voi onnistuakkin.

Meillä on opittu viimme perjantaina karhukävely, aina välillä mennään sillä. :heart:

Terveinä ollaan oltu. *koputtaa puuta*.

Ostettiin sitten akvaario, on ollut puhetta, mutta uutena ollut liian kalliita. Saatiin 200L akvaario 250e. Ja säästyttiin perustamiselta.
Poijat sitä tykkää kattoa ja tykkään itekkin. Haetaan tänään jotain kaloja lisää sinne.

Mäkin meinaan hakia hoitajan paikkaa. Jos niin hyvä onni kävisi, että tulisi valituksi niin menisin jo maaliskuussa töihin. Pakko hakia, kun täällä päin niin usein ei oo vakipaikkoja vielä auki.

Mutta nyt mun järki lyöö aivan tyhjää. Meen aamupalalle.

Pitää palailla, kun on saanut ajatuksen juoksemaan edes jotenkin. :lauhg:

Juuso on kerhos ja Justus nukkuu pihalla...saa aivan rauhas istua koneella. :D

Onko muilla ongelmia pukia vaateita vauvoille päälle? Meillä Justus on aivan kauhia venko puet mitä vaateita hyvänsä päälle. :/

Oon kyllä käynyt lukemassa teidän juttuja tän viikon aikana, kun en oo kirjoitellut. Niin koukussa on tähän palstaan. :laugh:

Mä kans varmaan jäisin koukkuun naama kirjaan. Olis kyllä kiva kattella näkyyskö vanhoja tuttuja.
Eileen löysin mun vanhat koulukuvat. :laugh: Kyllä oli kiva kattoa kuinka ihmiset on muuttunut, vuosien aikana.

Kyllä kello menee nopiaa, pitää mennä hakeen Juuso kerhosta. :wave:

Elli Ja Justus
 
Herättiin molemmat Konstan kanssa äsken 2 tunnin päikkäreiltä. Hyvää teki, mutta nyt on pää ihan jumissa. Hörpin tässä kahvia samalla että ehkä ajatus lähtee taas kohta juoksemaan. Aamulla pesin jääkaapin mutta sitten päätin mennä Konstan kanssa nukkumaan kun meinas silmät mennä väkisin kiinni.

Bruschetta: Mä oon tehny itse Konstan soseet. Eilen kyllä ostin kokeeksi tuota mainitsemaasi piltin spagettia ja jauhelihakastiketta. Äsken annoin ja hyvin uppos. Ihan hyvä välillä syöttääkkin noita valmissoseita ettei sitte tuu nirsoksi ja vain äidin tekemä kelpaa. Meillä on kyllä toisinpäin että kaupan on Konstan mielestä parempaa. Äidin tekemät soseet on varmaan kaikki ihan samanmakuisia :LOL:

Elli: Täytyy pitää sun vinkki mielessä meinaan mä oon varmaan just sellanen piiskuri että ahdistelen kokoajan miestäni että eikö se jo kohta oo valmis ja etkö todellakaan oo saanu enempää tehtyä... :LOL: Just eilen kysyin saunassa et koska sä nyt kaadat ne puut sieltä tontilta...!? Tai sitten toinen vaihtoehto on se että mä keskityn niin täysin keittiön, kylppärin ym. suunnitteluun etten kerkiä ahdistella miestä. ;) Mies on jo nyt kypsä kun mulla on aina joku projekti menossa pään sisällä.

Vaatteiden pukeminen ja vaipanvaihto on yhtä taistelua tätä nykyä ja tuntuu että kaikki konstit on jo käytetty moneen kertaan. Neuvolassa kun käytiin niin sivusilmällä seurasin hieman vanhempien lasten pukemista niin näytti siltä että tää on vasta jäävuorenhuippu.. :whistle:

Sitä piti kysellä että joko te ootte siirtyneet isompiin purkkeihin liha- ja kasvissoseiden kanssa vai vieläkö riittää tuo pienempi pilttipurkillinen?
Konsta on saanut vielä noita pienempiä purkillisia ja sitten aina jotain jälkkäriä lisäksi esim. banaania tai hedelmäsosetta ja sitten hetken kuluttua vielä maitoa. Usein oon tehny omatekemien soseiden kanssa niin että oon keittäny perunan ja muussannu sen soseen kanssa niin tulee niitä paloja, siinä on varmaan aika tarkalleen sitten samankokoinen satsi kuin tuossA isossa purkissa.

Me tilattiin eilen netanttilasta Canonin powershot kamera kun vanha meni yllättäen rikki. Oli mun mielestä hyvä tarjous, kun alennus oli 34% ja kameralaukun sai kaupan päälle. Pääsee taas ottamaan Konstasta kuvia kun niitä ei ennestään oo kuin muutama sata ;)

Nyt meen Konstan kanssa leikkimään :wave:
 
HeLiNä-83 Meillä on jo jonkin aikaa syöty isommista purkeista ruokaa.
Tänään ostin Samulle 12kk soseita, kun niissä oli niin hyvät päiväykset ja olivat tarjouksessa. En vielä anna niitä Samulle.
Samalla ostin 8kk soseita.
Välillä Samu syö kokonaisen ison purkin sosetta ja toisinaan vaan puolet.
Tuo spagetti ja jauhelihakastike on edelleen Samusta parasta.

Tänään ostin myös Samulle ekaa kertaa maissinaksuja.
En vielä ole ehtinyt niitä sille antamaan, mutta tänään kumminkin kokeilen.
Ostin niitä vaniljan makuisia, kun ei näyttänyt paljoa olevan tuoteselosteessa eroja. Saa nähdä mitä poika pitää.

Meillä Samu antaa hyvin pukea päällensä.
Vielä ei ole tullut sitä vaihetta, että ei saisi pukea.
Mutta tuon isomman kanssa on jatkuvasti pukemis ongelmia.

Meillä huomenna perjantaina sauna ilta.
Inhottaa mennä poikien kanssa yksin saunaan, kun joutuu kantamaan yksin kaikki pesuvehkeet ja Samun sitterissä sinne.
Miehellä kun on iltavuoro niin hän ei pääse mukaan.
Kyllä heti huomaa mikä apu miehestä on, näin saunailtoinakin.

Mutta nyt pitää siirtyä toiletin puolelle, joten heippa :D

T: Bruschetta ja Samu + Miro
 
Helinä: Kyllä meilläkin menee jo enemmän kuin sellainen pieni purkillinen; teen usein itse soseet, reissuun ostetaan. Parhaimmillaan poika on syönyt kerralla 2 keskikokoista perunaa+kokonainen fenkoli muussattuna (just silleen muussannu että jää isoja paloja). Et ei sellanen mahu kyl ees isompaankaan purkkiin.. =) Ruokahalu on valtava siis.

Tulin juuri ruokaostoksilta, ja voi kauhistuksen kanahäkki, rahaa kului lähes 200e!! Enkä siis ostanut tipantippaa alkoholia, ainoastaan hedelmiä, pojalle muutamia purkkisoseita (3kpl), pojalle keksejä, juustoja jne.. lihakaupasta ostin muutaman päivän lihat, maanviljelijältä 20kg perunoita (5e/20kg), no tosin ostin kyllä pupuille 20kg ruokaa sekä hevosille myös.. ja leipäkoneleipäjauhoja ostin kans, sellasia joihin pitää vaan lisätä vesi. Tulee tosi hyviä leipiä ja helposti, ja laskin että tulee ainakin puolet halvemmaks ku jos ostais leipomosta tai kaupasta leipää. No mutta siis aina jaksaa kauhistuttaa noi ruokalaskut, vaikka kuinka koittaa katsoa halvimpia tuotteita.. No, nyt ei taas viikkoon tarvii mennä kauppaan. Käyn n. kerran viikossa-puolessatoista kaupassa, joten sit meneekin vähän enemmän kerralla. Ei onneks joka kerta tartte pupuille ostaa ruokaa ;) Aijuu ja ostin muffinssipellin jota ajattelin testata tänään :)

No sellaista vuodatusta.. nyt pitää mennä vaipanvaihtoon ku poika komentaa siihen malliin äitiä :wave:

balou
 
Moikka kaikille! Voi jestas näihden laihdutusyritysten kanssa... mutta pakko yrittää vielä. Parasta aikaa musta tuo sun elämäntapamuutosajattelu on kuulostanut hirveän hyvältä. Ja se varmaan pitkän päälle onkin ainoa oikea tapa, ei yksittäinen kuihdutuslaari auta. Mutta mun ainakin ois ihan pakko alkuun pitää kertakaikkiaan ihan oikea laihdutusjaksokin. Tuntuu vaan siltä, että mitä enemmän ikää tulee, niin sitä mieluisampaa tuo syöminen olisi, ja samaan aikaan yhä vähemmän saa syödä. Olen jo niin paljon jättänyt pois kaikkea mahdollista. Muutenkin syön mielestäni tosi terveellisesti, mutta mun ongelmat on nuo iltaherkuttelut. Syön tosi paljon kaikkea täysjyvää, vähärasvaisia maitotuotteita, kasviksia, hedelmiä, marjoja, vain vähärasvaista lihaa. En makeita mehuja, sipsejä, makkaroita, hamburgereita yms. Mutta iltaisin kyllä saatan syödän esim. puoli pakettia keksejä tai jos on nameja, ja ottaa pari lasia kuivaa viiniä. Noista iltapupelluksista se mulla kiikastaa. No, toivon todella, että nyt kun taas alkaa päästä paremmin liikkumaan tuon leikkauksen jälkeen, niin jos palailisi normaaliin liikkuvampaan elämäntyyliin, kävelemään, lenkkeilemään, pyöräilemään, jumppaan, ehkä tanssitunneillekin taas.

On muuten paikat pitäneet toistaiseksi hyvin leikkauksen jälkeen!! Jee! Tosin mitään rankempaa en ole tietty kokeillutkaan, mutta on tässä ollut muutamia testitilanteita, joista selvitty hienosti.
 
Heipähei:)

Eilen taas joku ihme nettikatkos enkä sitten päässyt tänne :headwall: Meinas ihan tulla (taas) vapinoita. Kauheeta miten kiinni on tässä koneessa, aina kun vaan mahdollista niin napsuttelemassa pitää käydä.

Mulle sitten se lääkäri soitti niistä röntgenkuvista eikä siellä ollut mitään poikkeavaa. Sanoin sitten lääkärille, että mitäs mä nyt sitten teen kun näihin käsiin särkee koko ajan enkä pysty ilman kipua kantamaan mitään:( Enkä halua särkylääkkeitä vetää ruoan korvikkeena. Vastaus siihen, että pitää varata aika vastaanotolle ja tutkitaan lisää ja sitten mahdollisesti lähete kirurgiaan..Tässä mietin vaan et mitä ne oikein vielä tutkii kun missään testeissä ja kokeissa ei ollut mitään :/ Oi voi, pakko nyt vaan taas tovi kestää. Harmittaa vaan kun joudun sitten jättämään rakasta ratsastusharrastusta väliin välillä kun ei ranteet kestä:(

Eilen käytiin siellä Peppin hoitopaikassa ja oltiin tunnin verran. "leikittiin" muiden lasten kanssa ja ihan kivasti Peppi siinä leluja tutki ja ihmetteli niitä lapsia. Mutta vilkuili kuitenkin selän taakse, että olenko paikalla ja tuli hakemaan turvaa välillä kiipeämällä syliin :heart: Suostui kuitenkin hoitajankin syliin:) Huomenna sitten uudestaan ja sillon Peppi jää yksin hetkeksi. En vaan tiedä mitä tekisin sillä välin, kierrän ehkä taloa ympäri.
Ensi viikolla alkaa hoito kunnolla ja mulla työt :'( Nyt jotenkin tuntuu epävarmalta tää kaikki. Olin jo niin ajatellut että sitten tyttö menee hoitoon ja minä töihin ja sillä sipuli. Mutta nyt sitten kun tilanne oikeasti päällä vähän harmittaa/epäilyttää...Luultavasti ensi viikon jälkeen kaikki on taas hyvin:)

Vinkki tuohon pannariin...Laitoin viimeksi niitä sellaisia mariannerakeita taikinan joukkoon, nam! Ei tarvinnut hilloja eikä muita lisukkeita.

Meillä kans menee sellainen pieni purkki ruokaa, jos sitäkään kerralla syö. Jotenkin taas tosi huonosti syönyt tässä viime päivinä. Ja mikä on pikkuisen raivostuttavaa kun meitin neiti on kyllä niin hienokurkku, että ei mene ne 8kk valmisruoat sitten ollenkaan. Olen antanut sitten 6kk ruokaa, jos annan valmista. Omatkaan ei must ole kovinkaan hienoja ja niitä kyllä syö mutta valmisruoka jos sisältää pienenkin palan niin oksentaa sen pois eikä suostu enää ottamaan lusikallistakaan:(

Balou meillä kans käydään kerran viikkoon kaupassa ja sillon se raha mitä sinne menee on melkoisesti. Mutta vähemmän tulee ostettua turhaa kun ei käy joka toinen päivä ihmettelemässä siellä.

Viime hetket Housea:) aika jännä jakso.
Palaan taas!

Ihanaa, mun mies tulee kohta kotiin..enää kaksi yötä.


:wave:
EKÄ ja Peppi
 
Ja taas vierähti päivä mukavasti :wave:

Oli se "kylän äitien ja lasten tapaaminen meillä". Ja väkeä oli 6 aikuista ja 20 lasta =)

Kiitos äippä vielä pannariohjeesta, hvyää tuli ja pitihän sitä itselläkin yks pala syödä :p Kirjoitin nyt ohjeen muistiin.

Aitoa lehmän maitoa jäikin vielä ja nyt mulla kiehuu tuolla riisipuuro, vielä ois vähän mut en keksi tähän aikaan illasta mihin sen käyttäisin. Harmi viemäriinkään kaataa.

Illalla kävimme koko porukalla luistelemassa/pulkkamäessä. Peetu viihtyi hienosti kiikussa ja pulkassa. Nyt onkin lapset untenmailla ja mies sählyä pelaamassa. Äippä ottaa rennosti keitellen puuroa ;)

Tuota elämäntapamuutosta minäkin kokeilen. Pakko kertoa että oli viikossa 800g tippunut paino, ei paljon, mutta riittävästi kun pikkuhiljaa laihdutan. Nyt on joulusta tultu 5 kiloa alaspäin, joista pisteiden laskulla reilut 2kg kolmessa viikossa. Vaniljatäti, minä herkuttelen nykyään porkkanoilla ja hedelmillä :p Hyviä nekin, lisäksi syön vähintäänkin joka aamu puuron, nyt piti tehä itelle ihan iltapuurokin. Toinen iltasuosikko on rasvaton viili johon marjoja päälle tai kiisseliä :p Senttejä muuten on lähtenyt lantiolta kuus ja vyötäröltä 3, ja sen huomaa kun vetää vanhoja housuja jalkaan mitkä ennen puristi niin kovasti B) Jee, hyvä minä B)

Jeps, nyt tuli omanapainen sepostus, mutta riisipuuro odottaa hämmentäjää.
Huomenna lähden ehkä lasten kanssa vähän shoppailemaan.

Huomisiin! :wave:
 
Heipä hei taas!

Kävin taas tänään kokeilemassa yhtä hääpukua ja nyt olen ihan ulalla. Olin jo päättänyt että otan sen ekana kokeillun, mutta nyt en tiedäkään enää mitään... Molemmat nättejä ja suurimpiirtein saman hintaisia. Toisessa minulle sopivampi helmikirjailtu yläosa ja toisessa taas niin kovin kaunis laahus. No ehkä se tästä kun yön nukkuu. =)

Kiva Tiitteräinen että maistui! Ja hienoa miten sulla edistyy tuo painontiputus! Mulla on nyt tällä viikolla vähän liikaa lipsunut noiden herkkujen kanssa; eilen täytekakkua ja tänään runebergin torttua :ashamed: No, ei se ole niin vakavaa, kyllä välillä saa herkutellakin :p Ostin kaupasta huomiseksi kevyttä kermaviiliä ja valkkaridippi ainekset, dippaillaan tytön kanssa porkkanaa ja kurkkua ja niitä maissinaksuja. Kevyttä ja hyvää! Sama tehtiin viimeviikonloppuna.

Dani syö nyt niitä 8kk ikäisten ruokia. Sinnikkään yrittämisen jälkeen palat ruuassa eivät enää haittaa. Omat tekeleet ei kelpaa edelleenkään. Teen yleensä Danille meidän ruuasta maustamattoman version (tai yrttejä ja pippuria käytän kyllä), mutta yleensä käy niin että pari lusikkaa menee alas. Ja sitten siirrytään kaupan ruokaan... En ymmärrä mikä äitin tekeleissä on vikana :/ Paljoa ei kyllä ruokaa mene päivän aikana; puolen päivän maissa annan puolet siitä isosta purkista ja yleensä vähän jää. Iltapäivällä sama juttu. Eli ei siis pikkupurkillistakaan mene kokonaan.

Meillä on sama juttu tuon kaupassa käynnin suhteen. Tänään kun kävin prismassa niin mielessäni ajattelin, että nyt ei tule iso lasku, kun ei tarvinut vaippoja ostaa eikä pesuaineita ym. Mutta pelkästä viikon ruuasta tuli 112e! Siellä on kyllä nyt vuodenvaihteen jälkeen noussut niin monen tuotteen hinta (maidoista juustoista, jugurteista ja melkein kaikista päivittäistuotteista) että oikein ärsyttää. En tiedä miten muissa ketjuissa sitten on.

Mutta nyt unille! :wave:
 
Ai niin Ellille vielä se kastikkeen ohje:

RUSKEA PERUSKASTIKE, annoksia neljä, Pisteitä/annos 0,5

4dl tummaa lihalientä
4rkl vehnäjauhoja
1dl vettä
1rkl soijakastiketta
1tl sinappia
jauhettua mustapippuria, suolaa

Kuumenna lihaliemi kiehuvaksi. Valmista suurus sekoittamalla jauhot veteen ja lisää ohuena nauhana kuumaan lihaliemeen. Lisää soijakastike ja sinappi ja hauduta miedolla lämmöllä 10 minuttiia. Mausta!

Ja laitan vielä vaaleankin kastikkeen samalla. Itse lisään siihen sitten kalaa, kananmunaa tms.

VAALEA PERUSKASTIKE annoksia 4, pisteitä/annos 1

2dl kasvis/kanalientä
4rkl venhäjauhoa
3dl rasvatonta maitoa
(0,25tl muskottipähkinää)
valkopippuria, suolaa

Ja valmistutapa samanlainen kuin ruskeassakin kastikkeessa.
 
Nyt on vierähtänyt useampi päivä enkä ole saanut kirjoiteltua, toki kuulumisenne olen ehtinyt lukemaan.

Meillä ollaan yhä flunssaisia, eilen käytin Helmin lääkärissä kun niin haroi korviaan, ne punoittivatkin, mutta eivät vielä onneksi olleet nestettä alkaneet kerätä, siinä rajoilla oliko flunssa korvat vai tulehdus, kuurin kuitenkin laittoi, kun neitiä ne selvästi vaivasivat, oli tosi kärsimätön, vain sylissä viihtyi.

Mie olen myös ton elämän tapa muutoksen kannalla, olen nyt yrittänyt vähintää kaksi kertaa viikossa yrittänyt löytää aikaa urheilulle, mikä kyllä on ihanaa. Eilen illalla kun tein pitkän kävelylenkin pienessä pakkasessa päätin, että en hanki mitään kuudenkympin kuukausi maksullista kuntosalikorttia, kun ihan ilmaiseksi tuolla saa tallata ja kun siitä vielä saa niin hyvän olonkin! Ja jos sataa menen sitten vaikka uimahalliin.
Kasviksia olen yrittänyt lisätä entisestään ruokavalioon ja veden juomista. Kuitenkaan en mitään tiukkaa diettiä en noudata, voidaan yhä viikonloppuisin tilata pitsa ja saunan jälkeen juoda siiderin. Katsotaan tuottaako tämä muuta tulosta kuin hyvän mielen.

Pukemisesta oli puhetta, just totesin, että kyllä se meilläkin on melkoista sitkoilua, vauhdissa pitäis neidille päälle saada. eilen mies totesi muutenkin, että Helmi taitaa olla meidän lapsista kaikista liukas liikkeisin, tekee kaiken ihan hurjalla vauhdilla.

Kyllä minäkin olen moneen kertaan kauppa laskuja päivitellyt, ruoka on todellakin kallistunut, pitäisi opetalla hiukan hinta tietoisemmaksi, kärryyn kun tulee mätettyä mitä mieli tekee, ilman, että hintoja vertailee.

Miam voimia suuren surun keskelle :hug: .

Nyt taas jää kirjoittelu kesken kun äitiä tarvitaan....

T:Minnihiiri
 
Miamille iso halaus!!! Onneksi ehditte katsomaan isääsi vielä kerran...

Tietääkö kukaan sitä painonvartijoiden suklaakiisselin ohjetta ja pisteitä? Voiskohan siinä olla heikkojen hetkien pelastus... Nyt edessä rahkaa: purkki rahkaa, soseutettua mansikkaa ja ananasmörskää purkki.
 
Taas nopeasti vaan, siivoamassa pitäisi olla kun pieni mies unilla :whistle:

Unohdin eilen sanoa EKÄ että toivottavasti vika ranteessa selviää :hug: . En tiedä mitä mieltä olet kiinalaisesta lääketieteestä, mutta ystäväni sai avun akupunktiosta kun hänellä oli nimenomaan ranteissa kipua. Lääkäri oli käskenyt vaihtaa alaa, koska kädet joutuivat koville työssä. Kuitenkin yksi kerta kiinalaisen lääketieteen harjoittajan luona riitti poistamaan kivut. Eivätkä ole tulleet takaisin. Ja samalla alalla on edelleen. =)
 
Miam: :hug: on varmasti raskasta, etenkin kun asutte niin kukana. Minulla on myös aina huoli läheisistäni siellä Suomessa. Onneksi sait vielä isäsi nähdä!

Tiitteräinen: Toistan vielä kysymykseni (taisi mennä sulta aiemmin ohi ;)) niistä ruisleipäaineksista; mistä niitä saa ja minkämerkkisiä? Hamstraisin mielelläni seuraavalla suomenreissulla mukaan =)

Voi kökkö, pitäis siivota - pestä ainakin lattiat ennen puoltapäivää, kun yks suomalaiskaveri tulee poikansa kans kylään. Ei kehtaa olla pesemäti ku tuo koira aina sotkee niin kuraseks joka paikan.. pesen nykyään monta kertaa viikossa lattiat sekä imuroin joka päivä. Sellasta se on kun on koira ja lapsi :/ Siis kun koira saa pihalla juosta ihan vapaana ja osaa itse avata ulko-oven, niin eipä siinä aleta sit tassuja pesemään jne. JA tässä mä vaan istun koneella :D Poika nukkuu vaunuissa, käytiin just ruokkimassa hepat sunmuut. Kahvikupposen vaan ajattelin täs hörppästä samalla, mut se on liian kuumaa vielä. NII-IN, selityksiä, selityksiä ;)

Mut ny tositoimiin! OIKEIN hyvää viikonloppua kaikille toukomammoille ja toukovauvoille!!

t. balou & dude
 
Miamille myös täältä osanotto ja voimia suuren surun keskelle :hug:

Vaniljatäti m inulla on yksi painonvartijoiden ohjekirja, siinä on suklaamoussen ohje, joka on 4 pistettä/annos. Voin laittaa jos sitä ohjetta tarkoitat. Sit on sellainen puolukkalumi mikä näyttää herkulliselle mutta en ole vielä kokeillut, siinä vain 1 piste/annos. Ja hei, kurkkasin väliin, tuossa mun ohjelmassa on myös paljon ohjeita ja sieltä löytyi suklaakiisseli. Laitanpa ohjeen heti.

SUKLAAKIISSELI
annoksia 4, pistearvo/annos 4

6dl kevytmaitoa
0,5dl ohrakasta
2rkl sokeria
2rkl sokeroimatonta kaakaojauhetta
2tl vaniljasokeria

Sekoita kattilassa kylmä maito, ohrakas, sokeri ja kaakaojauhe. Kuumenna koko ajan pohjaa myöten sekoittaen kunnes kiisseli kiehuu. Nosta kattila pois liedeltä, jäähdytä hieman ja mausta vaniljasokerilla. Kaada tarjoilukulhoihin ja jäähdytä.

No, kuulumiset vain tulin lukemaan, pitää lähteä valmistautumaan jotta ehtii sinne shoppailemaan.

Terveisin painonvartijoiden ohjepankki Tiitteräinen :D
 
Heippa pitkästä aikaa täältäkin! :wave: Ahkerasti olette kirjoitelleet! Päivittäin luen kuulumisianne, mutten muka itse ehdi sitten kirjoitella...

Pakko oli ryhtyä kysymään, että millainen se on se äitiyspakkauksen kirja, jossa noita vauvaruokien reseptejä on? Otin pakkauksen (-06 vuoden pakkaus) ja en äkkiseltään muista nähneeni moista kirjasta. :ashamed:

Voimahalit kaikille, joilla sairasteluja, allergiaa tai muita suruja! :hug:

Meillä arki on nykyään mamman mielestä kiireistä, kun neiti on niin kova liikkumaan ja touhuamaan koko hereilläoloaikansa. Ihana touhuaja on tosiaan tullut meidän neidistä! Ajatella, että meidän vauvat alkaa lähestyä jo vuoden ikää... :)

Sitten sellainen gallupin tynkä vielä pakko laittaa vireille, että te joilla on useampi lapsi tai jotka olette nyt toistamiseen raskaana, milloin olette jättäneet imetyksen? Vai oletteko jatkaneet myös raskauden aikana? Itse en ole raskaana, mutta maitoa tulee edelleen ihan hyvin ja ajattelin vain, että jos tulevaisuudessa on tilanne, että tulisin raskaaksi, miten imetys onnistuisi. Kiitos jo etukäteen vastauksistanne. :flower:

Tällaista tällä kertaa, on pakko mennä, että ehdin vielä hetken istahtaa, ennen kuin neiti herää päikkäreiltä.

Hyvää viikonloppua kaikille! :wave:
 
Tiitteräinen kiitoksia tuosta ohjeesta!! Ja tosi mielellään sen 2 p:n ohjeenkin ottaisin. Siinä ehkä on rasvatonta maitoa ja makeutusainetta. Tuo kiisseli varmaan ois hyvä korvike vielä tuhoisammille herkuille. Lueskelin tänään sellaista pv-ostajan opasta, ja olihan siinä tiettyjä kipupisteitä, kun näki, mitä tietyistä ruuista tulee (varsinkin monet leipomotuotteet, huh, esim. joku Fazerin korvapuusti!! Jatkossa ostan aina omenan tai banskun tai vaikka lakupötkön enkä enää pullan pullaa). Toisaalta ihan mukaviakin löytöjä oli, kuten nuo kasvispaistikkaat 1 p/ kpl, joista tykkään kovasti, sekä pinaattikeitto.

Balou tuota Tiitteäräisen mainitsemaa jauhoa minäkin olen käyttänyt ja sillä saa kyllä helposti ihan aidot herkulliset ruisleivät olematta mikään mestarileipuri.

Minnihiiri sai mut muistamaan, miksi kannattaa lähteä ulos steppailemaan. Saattaa olla, että siinä jokunen kalorikin karisee, mutta tärkeintä se upea reipas virkeä olo, minkä siitä saa.
 
Helmiäisen äiti Meillä on myös tuo 2006 vuoden pakkaus ja siinä oli se kirjanen missä oli ruokaohjeita. Mutta nyt se kirjanen on varmaan kaatopaikalla, kun poika meni sen repimään. Siis tämä vanhempi poika.

Täällä rupesi tuulemaan kovaa ja luntakin rupesi pyryttämään.
Saa nähdä minkälainen myräkkä tällä kertaa tulee.

Mies iltavuorossa, eikä pääse tänään saunaan.
Laitamme saunaan toivomuslapun, jossa toivoisimme että saunavuorot siirrettäisiin lauantaille. Niin miehenikin pääsisi aina saunomaan meidän kanssa.
Tuntuu niin hankalalle aina mennä poikien ja tavaroiden kanssa saunaan ja takas.

Tein tänään Samulle kokeeksi lohi-kasvissosetta.
Katson sillä, että tuleeko Samulle kalasta oireita.
Jos posket alkaa punoittamaan enemmän, niin sitten olen aika varma että kala aiheuttaa pojalle ihovaivoja.
Sitten on syytä jättää kalaruoat kokonaan pois, ja kokeilla uudelleen joskus 1 ikävuoden jälkeen.

Kala-kasvisose

Pala lohta
1 Peruna
1 Porkkana
Muutama nuppu kukkakaalia
2rkl Herneitä
4dl Vettä
1tl Basilikaa
1tl Persiljarouhetta

Kuori ja paloittele porkkana ja peruna.
Pieni kukkakaalin nuput.
Laita vesi kiehumaan joka on persiljalla ja basilikalla maustettua.
Kypsennä aluksi porkkanan palasia 5min ja lisää perunan palat.
Anna hetki kiehua ja lisää kukkakaali ja herneet.
Kypsennä kasviksia 5min ja tarkista kasvisten kypsyys, lisää pieniksi paloiteltu nahaton/ ruodoton lohipala.
Anna kypsyä vielä muutama minuutti.
soseuta.
 

Yhteistyössä