Toukokuun Tuhisijat tammikuussa <3 <3 <3

mahakivuista: en tiiä mikä on normaalia, mutta itsellä on myös monenlaisia. Tietty jatkuva kipu ja säännölliset supparit ei ole normaalia. Eilen oli jomottavaa myös selän puolella. Yöllä suppaili pariin kertaan ja taas aamulla niitä ihania että sentiäkään et liiku. Jos pissatessa tulee varmaan olis hyvä sulkea virtsatietulehdus pois sekin kun lisää keskenmeno/ennenaikaisen synnytyksen vaaraa?
En osaa noita silleen noteerata ku viimeksikin niitä oli vuotojenkin kera, mutta ne mitään saaneet aikaan. Sitten tietty nytkun niitä ei noteraa niin paikat sitten salaa aukeaa..
 
Toukotytsylle onnea

Huomenna on neuvola, niin sitten saa tarkemmat kuulumiset. Muuten olo ok. Maha kasvaa paljon äkimpää kuin esikoiselta ja mahallaan ei enää voi nukkua. Ihme ällötysoloa on myös ilmassa. Kaveri kyllä potkii masussa hurjasti ja mä jo panikoin, että nukkuuko se ollenkaan, kun musta se aina liikkuu, yöllä ja päivällä :LOL:

Äippälomalle täälläkin jäädään 30 pv ennen. Nyt olen siis kotihoidon tuella. Meillä tulee sisarusten välille ikäeroa 1,5 vuotta eikä sitä onneksi kukaan ole kauhistellut. Kaikki vaan kyselee, että eihän jää kahteen meidän lapsiluku. Lapsihullua sukua meillä... Minä kyllä haaveilen vielä kolmannesta, mutta miestä saa vielä vähän suostutella. No, kunhan nyt saadaan tää kakkonen maailmaan.

Varsinaista synnytyspelkoa ei oo, vaikka samanlaista kärvistelyä kuin ekassa, en kyllä toivo. Toisaalta kun sairaalaan tulee matkaa 100 km, en toivo myöskään samanlaista syöksysynnytystä kuin veljen avokilla oli. Mulla ei viimeks tehonneet mitkään puudutteet, niin kyllä se kipu hieman pelottaa,mutta jos se olis toisella kerralla hieman helpompaa.

viikuna ja toukka 23+1
 
Kiitos onnitteluista ! =)

Mä oon ainakii päätyny noitten mun mahakipujen takii, siihen että kun mul ei sit pissatulehust siel nyt oo, niin sit siel on oltava joku muu tulehus, koska mua on alkanu sillee jännäst polttaa yhdynnänaikana tuolt alapäästä ja EI kyl TOD. tunnu kivalta et siihi on jääny meiän Sekstailut.. :D :ashamed:
Onneks huomeen on se neuvola ja sais vaik sen lähetteen labraan!
 
Suzyanne
Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Niiksu täällä myös yksi vaivainen odottaja. :/ Itse olen päässyt siinä mielessä helpolla, ettei ei missään vaihessa ole tarvinnut oksentaa, edes alussa. Mutta kaikkea muuta onkin sitten ollut. Alkuvaiheessa oli pissatauti joka teki kipeitä suppareita. Sitten alkoikin jo hiivatulehdus, joka ei helpota apteekin käsikauppalääkkeillä, siitä olen kärsinyt nyt yli 2 kk. Lääkkeet saavat vain alapään limakalvot ärtymään niin että iho menee rikki. Muuta, tuhdimpaa lääkettä en ainakaan vielä viime lääkärireissulla saanut, käski vaan ostaa taas yhden satsin käsikauppalääkettä, joka ei siis auta. :headwall:

Sitten nuo supparit joita on ollut nyt viikon, ne myös kuulemma saattavat johtua jostain tulehduksesta, muttei hiivatulehduksesta, ja pissatautia ei voi olla, koska nyt on estolääkitys sitä varten. Eilen kävin otattamassa labrassa näytteen, ja siitä tehdään bakteeriviljely, ensi ma saan tietää onko joku pöpö. Kunhan ei vaan olisi joku, joka voi aiheuttaa jotain pahaa vauvalle.

Niin, noiden lisäksi kärsin päivittäisestä närästyksestä ja vatsalaukun sisällön nousemisesta kurkkuun, sekä lähes päivittäisistä nenäverenvuodoista. ( nytkin paraikaa on tuppo nenässä, kun äsken taas alkoi vuotaa itsekseen. ) Mitähän vaivoja vielä tuleekaan! |O

No, täytyy lohduttautua sillä, että henkisesti voin paremmin kuin koskaan, en muista vuosikausiin olleeni näin onnellinen ja tasapainoinen. Eiköhän nämä vaivat kestä, kun tietää mistä johtuvat. :heart: :heart:

Toukotytsy itsellä myös polttelee tuolta "alhaalta", itselläni se johtunee tulehduksista/limakalvojen kuivuudesta ja ärtyisyydestä, täällä on siis jalat olleet ristissä jo jonkin aikaa. :LOL:

Nara, onko se emätintulehdus eri asia kuin hiivatulehdus? Tuli mieleen, jos ei hiivatulehduslääkkeet siksi auta, jos minun tulehdukseni ei hiivaa ole ollutkaan, tai sitten minulla on sen lisäksi joku muukin. no, maanantaina saan onneksi labratulokset.

Äippälomasta, että varmaankin jään sen 30 päivää ennen. Kun luulen että jokatapauksessa joudun "lopulliselle" saikulle jo ennen äippäloman alkua, niin se voi hyvin olla tuon 30 päivää ennen. Yllätyin juuri kovasti, kun kuulin, että työnantajani maksaa äitiysloman 3 ensimmäistä kk täyttä palkkaa, ja vasta sitten kesäkuun lopulla putoan Kelan äitiyspäivärahalle. Onkos se kaikilla noin, että työnantajan kuuluu tuo aika maksaa, vai onkohan vain työpaikkakohtainen juttu? Itselleni tuo ainakin tuli ihan täytenä yllätyksenä, mutta hyvänä sellaisena.

Synnytyspelosta, kyllä sellainen on, aika kovakin. Kaikkein eniten pelottaa kipu, ja tuntuu kamalalta katsoa telkusta synnytyksiä, kun aina naiset huutaa tuskissaan, sen kuuntelu suorastaan hirvittää. Mutta, sitten kun se tulee omalle kohdalle, se on tietty eri juttu, ja itselläni onneksi on aika korkea kipukynnys. Silti tiedän olevani kauhuissani kun tunnen tuon ajan olevan lähellä. Onneksi siitä kivusta kuitenkin seuraa maailman ihanin palkinto. :heart: :heart: :heart:

Otin huvikseni kuvan vauvanvaatteista ja -tarvikkeista, joita olen hankkinut tähän mennessä. Vaatteet on pinottu koon mukaan, eli vasemmalla on ihan muutamia 50-senttisiä, sitten koosta 56 aina kokoon 74 asti, eniten 62-senttisiä. Minulla ei ensikertalaisena ole vielä oikein käsitystä kuinka paljon vaatteita vauva tarvitsee, voi siis olla että noita on liikaakin jo, ehkä pitäisi hillitä sitä kirppis-shoppailua.

 
Nara Mua kyllä pelottaa kanssa synnytys. Lähinnä se kipu, että kuinka kestän. Telkkarista jos tulee synnytys, niin mä myötäelän sitä kipua kyllä kotisohvalla ja itkeä pillitän. En ole vielä tästä neuvolassa puhunut, mutta täytyy tässä ottaa puheeksi kevään aikana.
Sektiota en minäkään haluaisi, tai ainakin sitten suunniteltu sektio. Pahin painajainen olisi varmaan se, että ensin yrittää normaalia alatiesynnytystä, joka ei onnistu ja sitten hätäsektioon...

Suzyanne En usko, että mulla ainakaan työnantaja maksaa yhtään äitiysloman palkkaa. En tosin tiedä, mutta oletan olevani heti Kelan rahoilla.
 
Suzyanne mulle maksettiin nelosen aikaan myös työnantajan toimesta 3kk:tta palkkaa. Terveyskeskuksessa olin töissä. Sitä en muista että onko sen maksaminen lakisääteinen vai työnantajakohtainen.
Eikä minusta mitenkään liialta noi vaatteet näyttänyt, etenkin ottaen huomioon että siinä on useampaa kokoa =) Mulla tuppas nelosen aikaan menemään vähän överiks noi vaatehankinnat, kun mitään ei ollu enää säästössä ja koko ajan vaan tuntu siltä ettei raukalle oo mitään vaatetta, no pikkuhiljaa aina ostelin ja tuuppasin johki kaapin perukoille, noh sitten kun kerran ne kaikki vaatteet sieltä kaivoin ja aloin laitella kaappiin niin vauvalle olikin mm. 47 bodyä koossa 50/56 :whistle: Nyt en oo antanu lupaa itelleni ostaa yhtään vauvanvaatetta, kun niitä on ihan hirveesti (kaikkia ei oo keretty ees käyttää) vaikka mieli kyllä tekis nättejä vaatteita nähdessä.


villahousu, taas.... oonpas mä tänään notkunukin täällä ahkeraan :ashamed:
 
Tota emätintulehdusta /hiivaa mäkin epäilen..

Synnytys pelkoa täälläkin tai sitä KIPU pelkoa.. ja mul ei oo kovin hyvä toi kipu kynnys! :ashamed: oon aika varma että paniikki iskee kun aika lähenee TAI sit se pelko hiipuu kun haluaa vaan sen pikkusen ulos.. =) mut pahaa tekee kattoa noita synnytys juttuja töllöstä,kun äidit näyttää niin tuskaisilta !
 
Iltaa. Ihanilta näyttävät Suzyannan ostokset. Minulla on vielä ollut vähän hillitympää, kun mies ei oikein sulata näin varhaisia hankintoja. Se on aina niin järkevä, että tulen varmaan hulluksi. Tosin nyt sen autohaaveet alkoi olla sitä luokkaa, että jouduin vähän toppuuttelemaan. Auto on kulkuneuvo, ei statussymboli, sanon minä. Toki sen täytyy olla turvallinen ja toivon ympäristösyistä vähäpäästöistä ja vähän kuluttavaa kohtuullisen uutta peliä. Meillä on siis työn puolesta ollut aina mahdollisuus auton käyttöön, joten omaa ei vielä olla hankittu

Hiivat ja muut tulehdukset on tosi rasittavia. Itse hankin jatkuvasti toistuvat hiivat, kun halusin tuossa pari vuotta sitten vaihtaa hyvin toimineet pillerit kaikkien kehumaan ehkäisyrenkaaseen. Siitä sitten alkoi kierre, jolle ei loppua näy... Ja siis rengas hylättiin kolmen kierron jälkeen. Raskauden aikana on mennyt kolme tai neljä käsikauppakuuria ja melkein koko ajan olen käyttänyt maitohappobakteerivalmisteita. Kalenterin välissä odottaa myös ihan oikearesepti, jonka olisin saanut hakea jo 13 viikon jälkeen, mutta olen jotenkin säästellyt sitä. Mutta nyt tuntuu siltä, että käsikauppatavara ei auta, joten taidan popsia sen pillerin ja olla taas vähän aikaa ilman ärsytystä. :kieh:

Synnytyspelosta en ole kyllä ainakaan toistaiseksi kärsinyt. Kai se pitää vaan ottaa vastaan mitä tuleman pitää. MIkään supersynnyttäjä en kyllä aio olla, vaan haluan kaiken mahdollisen kivunlievityksen mitä vain voi/ehtii saada.

Nuha vain pahenee ja poskiontelot tuntuvat pahalta. Täytyy varmaan varailla aikaa punktioon, en hiivojen takia halua antibioottikuuria ollenkaan jos vain mahdollista.

Nyt pesulle ja nukkumaan. Hyvää yötä.

Ai niin. Piti vielä kommentoida tuota työnantajan velvollisuutta maksaa äitiysloma-ajan palkkaa. Se liittyy monesti virka- ja työehtosopimuksiin tietyillä aloilla. Toki saattaa olla myös jotain yksityisiä tahoja, jotka sen vapaaehtoisesti maksavat, mutta ainakaan meidän firmassa näin ei tapahdu. Eikä se kauheasti ahdista, koska sen ansiosta meillä varmaan on sitten muuten aika hyvät liksat, kun työnantajalla ei ole tuollaisia velvotteita.

t. PilkkuPantteri ja Jyvä 22+0
 
Mukava kuulla sinustakin uneksija pitkästä aikaa :heart:

Synnytyspelosta: Esikoista odottaessa terkkari ehdotteli mulle pelkopolille menemistä kun olin pelännyt synnytystä aina, jo ennen kuin olimme edes alkaneet yrittää lasta :ashamed:
Mulla on yleensäkin joku kamala sairaalakammo, en tiedä mistä se tulee kun en ole sitten oman syntymäni ollut sairaalahoidossa muuta kuin kerran muutaman tunnin ensiavussa autokolarin jälkeen. Pelkään myös kaikkia leikkauksia ihan kamalasti, nielurisaleikkaukseen olis pitänyt mennä muutama vuosi sitten mutten pystynyt kun pelotti niin paljon :ashamed: :ashamed:

Jouduin esikoista odottaessa osastolle jo ennen la:a ja sanoivat etten pääse kotiin ennen kuin sitten vauvan kanssa. Yhteensä olin siellä melkein kaksi viikkoa ja siinä ajassa ehkä se yleinen sairaalakammo vähän lieveni mutta leikkauksia pelkään edelleen.

Esikoista odottaessa se synnytyspelko vähän lieveni kun päästiin sairaalaan synnytysvalmennukseen sekä katsomaan synnytyssalia, osastoa ym. En sitten siellä pelkopolilla käynyt ja loppujen lopuksi synnytyskin meni paremmin kuin mitä olin luullut sen olevan. Mulle oli kerrottu kaikenmaailman kauhutarinoita ja pelkäsin sen kivun olevan jotain aivan sietämätöntä. Sitten loppuraskaudessa aloin kuitenkin ajatella että kyllä minä siitä jollain konstilla hengissä selviän kun niin moni muukin on selvinnyt. Ehkä se 9kk valmisti henkisesti synnytykseen parhaiten! Ja loppuraskaudessa siellä sairaalassa maatessa sitä jo oikein HALUSI synnyttämään kun oli niin ikävä omaa lasta jo syliin eli ihan luonnollisesti se halu synnyttää voitti pelon.
Koko ajan odottelinkin sitä sietämätöntä kipua, mutta sitäpä ei tullutkaan! Eli loppujen lopuksi olin turhaan pelännyt, oli tosi positiivinen yllätys että se sattuikin paljon vähemmän mitä olin pelännyt. Tietty ne kivut oli kovia, muttei sietämättömiä. Ainoa sietämätön kivun tunne tuli ihan lopussa kun vauvan pää syntyi, sitä kyllä säikähdin ihan järkyttävän paljon mutta se oli niin nopeasti ohi ja sitten kipu katosi kun sai vauvan maailmaan ja rinnalle :heart:

Nyt en enää niinkään pelkää sitä kipua kun jo vähän tietää mitä se voi olla, mutta pelko sektioon joutumisesta on voimistunut entisestään. Mua kammottaa se ajatus ihan hillittömästi, toivon niin etten leikkaukseen joutuisi :ashamed:

Toukotytsylle synttärionnittelut :flower: :flower:

Narttu: Sitä samaa mallia, Twin City Crossia mekin on ajateltu. Niissä kun ainakin näytti renkaat olevan sellaiset isot ja hyvät, joilla pääsisi kulkemaan sekä lumessa että hiekassa asfaltin lisäksi. Mietin vaan kun ne ei ole ilmakumipyörät että onko yhtä hyvät? Ja toinen mikä mietityttää on se miten kauan esikoinen niihin mahtuisi, nyt pituutta jotain 82cm ja painoa 11,5kg melkein 1,5-vuotiaana.

Suzyanne: Voi ihanalta näyttää nuo vauvan vaatteet ja tarvikkeet :heart:
Ei minustakaan tuossa ole vielä liikaa vaatetta vauvalle. Tietty riippuu siitä miten usein ehtii/haluaa pyykkiä pestä ja miten nopeasti saa ne kuivaksi että miten paljon sitä vaatetta tarvitsee. Me saatiin esikoiselle lainaan vauvan vaatteita, otin kaikki säkilliset mitä annettiin ja sitten kun aloin niitä pestä ja silittää niin huomasin että niitä olikin aika paljon. Pesin siis kaikki kokoon 68cm ennen vauvan syntymää, ja esim. bodyja oli siinä haitarilla 50-68cm yhteensä 104kpl! Itse oltiin ostettu niistä vain muutama, muut siis lainassa. Silloin se tuntui että niitä on ihan hirmuisesti mutta sitten kun vauva syntyi niin ne 56cm:kin oli niin isoja eikä niitäkään ollut kuin ehkä 15-20, 50cm kokoa muutama ja loput 60-68cm. Eikä todellakaan ollut liikaa vain päinvastoin liian vähän, vauva kun pulautteli niin paljon että joutui jopa 10krt/vrk vaihtamaan vaatteet. Onneksi kaikki vauvat eivät yhtä runsaasti pulauttele kaikkia vaatteitaan läpimäriksi.

Ja meillä pyykkikone pyöri todella ahkerasti, niin paljon kuin mahtui kuivumaan. Silloin ei ollut muuta kuin pari telinettä, nyt on kuivauskaappi mutta haaveilen kyllä ennemmin kuivausrummusta.


Siksakkia & KultaPieni 22+4

 
Sompio: asutaan tällä hetkellä Kiinassa. Suomeen paluusta ei ole vielä tietoa. Synnyttämään tulen kyllä Suomeen.

Äitityslomasta: Koska olen ihan vain kotona, niin ole niin merkitystä koska sen aloitan, mutta ajattelin aloittaa 50 pv ennen, koska tuossa alussa on niin paljon kaikkea hankittavaa, varsinkin kun ei saada mitään oikein lainaan tms. Joten rahaa palaa kohta niin paljon, joten siksi aikaistettuna.

Synnytyspelosta: Ennen raskautta pelko oli kovempaa, nyt jotenkin ajattelen, että se kipu kuuluu asiaan ja se siitä. Toki haluan kaiken mahdollisen kivunlivityksen, jos vain mahdollista.

Kissinminttu ja muut vaivoista kärsivät: pikaisia paranemisia

Täälläkin pitäisi keräillä joulukoristeet pois. Miksi se on niin kivaa laitella niitä esille jo marraskuussa, mutta niin tylsää kerätä pois?

Pianissimo ja tahvo 20+6
 
heipat kaikille!

Suzyanne minkä alan hommissa olet? Mä kaupanalalla, ja me saadaan sitä "palkkaa" se eka 3kk. Eli kela maksaa päivärahat ja työpaikka sen erotuksen mikä jää normaalipalkka-päivärahat. Meillä pomo sanoikin, että tuo kelan lappu heti kun sen päätöksen saa, että varmasti palkka juoksee niinkuin pitääkin. Kestää ilm hetken, että saa menemään perille saakka.

Täällä edelleen supistelee. Alkaa ärsyttää jo liikaa, kun mitään jaksa tai "saa" tehdä. Oma äiti päivystää miehen lisäksi. Tosin mies hakkaa tällä hetkellä 12h/päivä töitä, joten sitä ei pahemmin nää. Tosin eilen ku tuli kotiin, mulla just supisteli aika pahastikin, kun koitin nostaa tota pientä (8v poikaa) et nukkuis paremmin.
Eilen aamulla leivoin yhden rahkapiirakan ja pasteijoita ja olin täysin finaalissa!eikä auta kuin lepo. Sama juttu oli la, kun oltiin mökillä. Kävelin max kilometrin 3h aikana ja illalla kostautui aika hyvin..
Ensi viikon pe asti olisi sairaslomaa, onneksi neuvola ennen sitä. Ja äippäpolille jos olo menee ihan hulluksi. Lääkärit oli vähän erimieltä, onko kohdunkaula lyhentynyt merkittävästi vaiko ei. lepoa tosin kannatti molemmat.

Olipa taas omaa napaa! :whistle:

Toukotytsy oikein hyvää syntymäpäivää, mä juhlin kanssa tuossa öö kahden viikon päästä nämmä jo. Tosin tie onko enää juhlimista, vaan 2 vuotta jo 30 lasissa- huh :/
Pitäisi silloin vlk lähteä miehen kanssa kaksin hesan suuntaan, hiukan ostoksille ja vaan oleileen kahdestaan. Synttärien ja joulun kihlauksen vuoksi :heart:
Ajateltiin tota uutta Flamingo hotellia, onko kellään kokemuksia? Työkaveri oli käynyt juhlistamassa hääpäivää ja kehui! Siellä olis kylpylä, mutta mitäs luulette supistelujen tekevän (jos sinne saakka jatkuu) jos ui?

Mutta nyt kai on mentävä ottamaan lepoa taas tai yrittää saada tuohon 1000palan stenwallin palapeliin järkeä :p

Onnea ultraan menijöille :wave:
 
Kauheasti teillä on vauvoille hankittuna. Meillä ei oikein mitään :whistle:
Eilen katselin kaupassa lastenvaatteita ja oli ihana rimpsumekko. Siitä puhuin illalla miehelle, niin kyseli miksi en ostanut. Hän on niin varma tytöstä :heart: Mutta perjantaina on rakenneultra ja jos sen jälkeen ostelisi jotain... Onhan meillä 1 pussillinen siskolta saatuja, mutta siinä on vain muutama pieni ja sitten on lähemmäs 1-vuotiaalle osa.

Isyyslomasta kysymys. Kun en oikein ota selvää noista Kelan sivuista. Onko isyyslomalle mahdollista päästä heti vauvan syntymän jälkeen, kunhan se on etukäteen sopinut työnantajan kanssa. Kuinka paljon aiemmin se pitää sopia? Kun eihän sitä tarkkaa alkamispäivää osaa sanoa, kun ei tiedä milloin se vauva sitten lopulta päättää syntyä...
 
Synnytyspelosta en ole koskaan kärsinyt. Ennen esikoisen syntymää vähän jännitti ajatus sairaalassa olosta, kun en ollut aiemmin ollut. Synnytyssuunnitelma oli, että otetaan vastaan, mitä tulee. Olen ainakin osaavan henkilökunnan käsissä. Kipua en tainnut edes ajatella.
Synnytys oli kaikenkaikkiaan aivan ihana kokemus. Vaikka supistukset teki kipeää, ei se mitään sietämätöntä ollut. Uteliaana otin vastaan kaikki tuntemukset ja sen ainutlaatuisen kokemuksen. Heti synnytyksen jälkeen olisin voinut tehdä sen saman uudestaan. Jälkitarkastuksessakin lääkäriä nauratti, kun sanoin, että synnytys oli aivan mahtava ja ihana kokemus.
Samalla ajatuksella mennään nytkin kohti synnytystä. Oikeastaan odotan sitä jo innolla. On se niin hieno hetki.

Meillä alkoi tänään arki. Esikko meni aamusta päiväkotiin ja mies töihin. Tuntui vähän orvolta jäädä yksin kotiin lepäilemään, kun ollaan lomailtu koko perhe pari viikkoa. Hyvin kyllä taas alkoi supistaa tuo kävelymatka päiväkodille. Tuntui, etten takaisin enää pääse, vaikka matka on ihan lyhyt. Että kyllä se lepo on ihan paikallaan. Mulla on koko vatsakin niin arka tuosta supistelusta, että kipeää tekee, jos koskee tai jos pikkuinen oikein möyryää.

Iltapäivästä olisi sitten ohjelmassa neuvolakäynti.


Joie ja Sippu rv 22+1

 
Sompio Meillä mies on aloittanut isyysloman aina siitä päivästä kun vauva on syntynyt. Se pitää muistaakseni 2kk ennen la:ta ilmoittaa työnantajalle, että jää sitten vauvan synnyttyä isyyslomalle. Eihän sitä tarkkaa aikaa voikaan ilmoittaa, ihan mahdottomuus. :D Korjatkaa ja tarkentakaa jos muistan väärin. :whistle:

Äitti ja minivitonen 20+1 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äitti-83:
Sompio Meillä mies on aloittanut isyysloman aina siitä päivästä kun vauva on syntynyt. Se pitää muistaakseni 2kk ennen la:ta ilmoittaa työnantajalle, että jää sitten vauvan synnyttyä isyyslomalle. Eihän sitä tarkkaa aikaa voikaan ilmoittaa, ihan mahdottomuus. :D Korjatkaa ja tarkentakaa jos muistan väärin. :whistle:

Äitti ja minivitonen 20+1 :heart:
Juuri näin meilläkin on toimittu. 2kk ennen la:ta tosiaan pitää vaan ilmottaa työnantajalle, että on jäämässä isyyslomalle kun vauva syntyy.

 
Äitti ja villahousu Onko se ihan lakisääteinen juttu vai voiko työnantaja vaikuttaa isyysloman alkamiseen tms.? Kun miehen pomo on tosi kettumainen välillä. Nyt joulun aikaankaan ei saaneet pitää perheelliset vuosilomia. Hän itse kyllä piti.
 
Huomenta,

Kamalasti tullu kirjoituksia,en millään muista kaikkea mitä piti kommentoida.

Suzyanne: Mun silmiin tuossa pinossa on vielä vähän vaatteita ku oli useaa eri kokoa.

Isyyslomasta en osaa valitettavasti sanoo oikeen mitään.Meillä mies on aina aloittaut isyysloman siitä päivästä ku vauva on syntynyt. Oisko se niin että sen periaatteessa sais aloittaa sillo ku LA mutta pahimmassa tapauksessahan vauva ei ole vielä syntynyt ja suurin osa isyyslomaa vois mennä ilman vauvaa. Meillä just eilen suunniteltiin mitä piha/terassi rakennus projekteja isyyslomalla vois tehdä. Tulee hieno kesä miehelle.3 viikkoa isyyslomaa ja 4 viikkoa kesälomaa. Ei varmaankaan pysty sitä kaikkea putkeen pitää. Viime isyyslomalla mies rakensi pikku varaston takapihalle,se varasto kulkeekin isyysloma-varasto nimellä. :LOL:

Mua pelottaa synytyksessä se mieletön kipu.Onneksi menee nopeesti synnytys mutta se tekeekin supistuksista rajuja eli tosi kipeitä. Pelottaa myös se että voiko viides synnytys mennä ilman ongelmia.

ja taas hommat kutsuu.Pesukoneen tyhjeystä,puhtaiden vaatteiden kaappeihi laittoa jne. Meinasin myös kokeilla kääntää tuossa yhdessä huoneessa vähän huonekalujen paikkoja.

NN rv 18+5(19+6)


 
Isyyslomasta. Meillä ainakin mies sai jäädä töistä pois heti kun napero syntyi. Joutuikin sitten tulemaan kesken päivän kotiin, kun tuli sairaalaan lähtö. Oli lähtiessään käynyt vaan pomolle ilmoittamassa, että nyt tuli lähtö! =) Miehen pomo on vielä sen verran joustava, että sai pitää talviloman samaaan syssyyn, ei tarvinnut tietää aikaisemmin sen tarkemmin!!

Peloista... Esikoisen synnytys oli aika kauhea kokemus, joten kovin hyvät muisti kuvat ei jäänyt... Eniten pelkään ponnistusvaihetta, ja sitä, että mahtuuko vauva tulemaan. Esikkoa ponnistin 1h48min, ja lopulta neiti autettiin imukupilla ulos. Oli sitten lääkärin mukaan maksimi kokoinen vauva minun lantiolleni (3180g) Joten nyt sitten sairaalassa tarkkaillaan kovin tämän uuden tulokkaan kokoa...

Otan osaa, jos joku joutuu kärsimään hiivasta. Itselläni todettiin n. 3 vuotta sitten krooninen hiiva. Viimeisten vuosien aikana ei ole ollut kovin montaa tervettä kuukautta... En edes jaksa laskea, että kuinka monta kertaa olen käynyt asian takia lääkärillä, kuinka monella lääkärillä, ja kuinka monta kertaa olen jalkojani levitellyt... :( Ainoa lääkekuuri joka on auttanut itseäni, oli jokin suunkautta otettava kuuri, jota ei tietenkään saa käyttää raskaana, eikä imettäessä, eikä edes raskautta yritettäessä... Joten sen jälkeen kun esikkoa alettiin yrittää ei ole apua kuulunut...Mutta ajan myötä tähän TURTUU!! tiedän sen!!!
Ihanaa pakkaspäivää kaikille!! B)

nasu ja nipsu 22+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Äitti ja villahousu Onko se ihan lakisääteinen juttu vai voiko työnantaja vaikuttaa isyysloman alkamiseen tms.? Kun miehen pomo on tosi kettumainen välillä. Nyt joulun aikaankaan ei saaneet pitää perheelliset vuosilomia. Hän itse kyllä piti.
Niin enpä muuten tiiä tosta lakisääteisyydestä, meillä kun on isännällä onneks ollu aina sen verran joustavat työnantajat, että on riittäny kun vaan on ilmottanu että jää lomalle. Mutta Kelan sivuilla sanotaan, että isyysrahaoikeus alkaa lapsen syntymästä, eli isyysrahaakin maksetaan vasta kun lapsi on syntynyt, joten luulisi ettei työnantajalla ole oikeutta määrätä että isyysloma pitäis alottaa vaikka sillon la:na. Mutta tosiaan ei mulla mitään 100 varmaa tietoa asiasta ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja villahousu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sompio:
Äitti ja villahousu Onko se ihan lakisääteinen juttu vai voiko työnantaja vaikuttaa isyysloman alkamiseen tms.? Kun miehen pomo on tosi kettumainen välillä. Nyt joulun aikaankaan ei saaneet pitää perheelliset vuosilomia. Hän itse kyllä piti.
Niin enpä muuten tiiä tosta lakisääteisyydestä, meillä kun on isännällä onneks ollu aina sen verran joustavat työnantajat, että on riittäny kun vaan on ilmottanu että jää lomalle. Mutta Kelan sivuilla sanotaan, että isyysrahaoikeus alkaa lapsen syntymästä, eli isyysrahaakin maksetaan vasta kun lapsi on syntynyt, joten luulisi ettei työnantajalla ole oikeutta määrätä että isyysloma pitäis alottaa vaikka sillon la:na. Mutta tosiaan ei mulla mitään 100 varmaa tietoa asiasta ole.
Minäkin kävin kelan sivuilla lukemassa noita isyysloma-juttuja. Ja nimenomaan sanotaan, että isyysrahaoikeus alkaa lapsen syntymästä. (Eikä lasketusta ajasta... ) joten kai se sitten on ihan lain mukaan niin, ettei työnantaja voi estää... en kyllä varmaksi voi sanoa. Kuten en yleensä mistään kelaan liittyvästä... :snotty: Aina pitää olla kyselemässä sieltä tarkennusta... :whistle: Meidän toinen lapsi syntyi viikon la:n jälkeen, olis ollut aika typerää jos mies ois joutunut viikon oleen turhaan isyyslomalla... ei kai se niin voi mennä?? :whistle:

 
Aah, ihanaa koulut alkoivat ja pienin hoidossa, täällä vain ihan yksin kotona. Mies on vielä tään viikon kotona, mutta puuhommissa nyt.

Synnytyspelosta: Mä en pelkää, mutta tiedän kiroavani mihin jamaan olen itseni saattanut, kun kovat kivut alkavat. Mulla on synnytykset olleet suht helppoja ja viimeisissä kovaa kipua ollut vain 0.5-2h ajan. Esikoisen aikana tosin paljon pidempään, mutta silloin otin sitten puudutuksia niihin, joten kyllä ne kesti.

Isyysloma: Meillä mies on onneksi voinut aina jäädä isyyslomalle heti synnytyspäivästä alkaen ja toivottavasti nytkin, kun jonkun pitää kuitenkin täällä kotona olla lasten kanssa, kun synnytän ja olen osastolla. Ja alkuun on ollut kiva, kun mies on voinut hoitaa isommat kouluun, kun vauvan rytmit vielä sekaisin ja itse olen tarpeen mukaan voinut sitten nukkua pidempään.

Pulauttelijoiden äideille: Minkä verran teidän vauvana pulauttelijat pulauttelevat nyt isompina? Meillä kun yksi pojista nyt 6v pulautteli vauvana eniten, niin hän vieläkin oksentelee herkästi. Muut kun oksentelevat vain vatsataudissa, eivätkä pahemmin vauvanakaanpulautellut... mitä nyt tietty ruoanjälkeen.

Mahakivuista: Mulla sattuu milloin minnekin päin mahaa. Mutenkin olen kauhea köntys nykyään. Nuorempana ensimmäisiä kun odotteli, ei pahammin kipuja ollut ja muutenkin olin lähes yhtä ketterä kuin ilman vauvamasuakin. Siihen tulokseen tulin eilen, ettei raskaus sovi enään yli kolmekymppisille ;) Nii ja mullekin voi pistää vuoden lisää eli olen 33v täyttänyt jo viime vuoden puolella.

rv 22+1
 

Yhteistyössä