TOUKOKUUN TUHISIJAT joulukuussa <3 <3 <3

heipparallaa! :wave:

ihanaa aikaa tämä keskiraskaus. :D Massu ei ole liian iso, vauva liikkuu mutta potkut ei häiritse tai satu, alkuajan pelot ja pahat olot on takanapäin... ihanaa. :D

Kantoliinaa haluan kokeilla ehdottomasti. Ajattelin ommella sellaisen trikoisen... :p saas nähä kuin käy kun en oo varsinaisesti käsityöihminen....

Masukuvaa seuraa huomenna kun poksutaan taas...

EM ja Dodo 20+6 :heart:
 
Äh, mulla on niin malttamaton olo, toivois et neljä kuukautta menis aika haipakkaa..

Vatsa on erittäin hyvin näkyvissä, mitenkään ei voi sitä peitellä. Alkaa rasittaa kun ihmisille kertoo lasketun ajan ja saa aina vastaukseksi "vasta!!!???". Ei tuo vatsa kuitenkaan niin iso vielä ole.

Lenkkeillessä välillä supistaa ja levossakin, ei kuitenkaan kivuliaasti. Lenkkeillessä vois kyl mielellään olla kestokatetri, sillä jatkuvasti pissattaa ja se on harmillista. Aamulla oli joku hermo varmaan pinteessä, kun oikeaa kättä särki peukaloon saakka tosi inhottavasti. Muutenkin oikea puoli kropasta on ihan juminen.

Pitäis alkaa hankkimaan kestovaippatarvikkeita, niihin menee kuitenkin jonkin verran rahaa. Oon vaan ihan hukassa niiden kanssa, niitä kun on niin miljoona erilaista. Ajattelin alkuun harso+villahousut yhdistemää ja sit myöhemmin niitä muita vaihtoehtoja.

Kerttu & nakki 21+1
 
ihania masuja. Munkin masu on iso mut mun mielestä ei selkeä vauvamaha vaan valas. Oletteko jo löytäneet talvitakin? Mun takki ei enää mene kunnolla kiinni, tai menee just ja just mutta tiukkaa tekee,liia tiukkaa. Elloksen plus mallisto a linjaista takkia katselin.Mutta en tiiä uskallanko tilaa. Kokeilin yhtä topaptakkia tyyliin xxxxl ja se ei menny kiinni.Hihat oli kyllä kilometrin pitkät.

Mun vauva on kovin hiljainen edelleen. Pientä liikettä olen tuntenut joten toivottavasti kaikki on hyvin. Tuntuu,että vauva on paljo alempana kuin yleesä.Kai se on jossain syvälllä ja liikkeet ei tunnu se takia.

NN rv 17+3 (18+4)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jasmin84:
Saakos lastentarvikkeesta erikseen pumppua emmaljungan ilmakumipyöriin?
Katselin Lastentarvikkeen nettisivuja, mutta en ainakaan siellä nähnyt (vaunu- ja ratastarvikkeet osiossa) että olisi pumppuja myynnissä. Ainahan kannattaa kuitenkin soittaa ja kysyä tai käydä katsomassa. Meillä on ne Emmaljungan Duo Edget olleet esikoisella jokapäiväisessä käytössä jo melkein 1,5 vuotta ja kaksi tai kolme kertaa on vaan tarvinnut lisätä ilmaa renkaisiin. Nyt alkaisi olla tarvetta neljännelle kerralle. Tuossa tahdissa mä en ainakaan ole kokenut että tarvitsisi olla itsellä pumppu, vaan ollaan käyty huoltoasemalla ne täyttämässä :)


Alkuperäinen kirjoittaja moerri:
Nuista rattaista ollut puhetta niin onko kukaan hankkimassa tuplarattaita? Meillä taitaa tulla niiden osto eteen kun neiti on vauvan syntyessä 1v2kk. Mikähän olisi hyvä merkki? Harmittaa kyllä kun viimevuonna tuli hankittua kalliit yhdistelmävaunut ja kohta niillä ei tee enään mitään |O
Meillä myös tuplarattaiden hankkiminen edessä :wave: Ja mielelläni minäkin lukisin kokemuksia niistä. Meillä esikoinen on vauvan syntyessä n. 1v10kk mutta ei vielä jaksa varmasti kävellä kovin pitkiä matkoja. Ja kun kesä tulossa, niin mukavampi rattailla liikkua eikä aina autolla paitsi tietty pitemmät matkat.
Meillä kyllä varmasti käyttöä myös yhdistelmille, koska niissä vauva sitten toivottavasti nukkuu päiväunet. Esikoinen nukkuu vieläkin päiväunet ulkona yhdistelmien ratasosassa (ei edes osaa nukkua sisällä päikkäreitä) ja jos edelleen vauvan synnyttyä nukkuu ulkona niin pitäis hankkia toinen alaosa rattaisiin tai sitten toivoa että lasten päikkärit sattuu eri aikaan. Onneksi vauva kuitenkin nukkuu alkuun useammat unet (ainakin luulisin) niin ehkä hän sitten nukkuu sillä välin unet sisällä kun esikoinen nukkuu ulkona.

Meillä ollut mietinnässä Emmaljungan tai Brion tuplat, mutta ne molemmat maksaa vähintään n. 550?. Mistään muusta merkistä/mallista en ole ainakaan vielä ole löytänyt niitä ominaisuuksia, jotka meidän tulevissa tuplarattaissa tulisi olla. Mielellään tietysti vähän halvemmalla selviäisi, mutta minkäs teet jos ei sopivia halvemmalla löydy.

Kertokaa ihmeessä kokemuksianne näistä seuraavista malleista:

http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=797&valikoimaid=1

http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=1274

Ja jos muita malleja olisi sopivia, niin niistä myös sekä hintoja jos vaan muistatte. Eli rattaissa pitäisi olla ehdottomasti:
-erikseen säädettävät selkänojat
-selkänoja makuuasentoon
-vaihdettava työntösuunta

ja mielellään:
-5-pistevaljaat
-säädettävä työntöaisan korkeus
-tilava tavarakori
-hyvin suojaava kuomu


Kantoliinaa en esikoisen kanssa tullut kokeilleeksi, vaikka olin etukäteen niin ajatellutkin. Ne sidonnat vaan tuntui niin utopialta kun yritin netistä niitä opiskella, eikä ollut ketään tuttua kuka olisi voinut näyttää ihan kädestä pitäen miten vauvan saa siihen turvallisesti laitettua.

Esikoinen tykkäsi olla sylissä ja häntä onkin sylitelty tosi paljon, mutta se liinailu jäi. Esikoisen kanssa se oli sillein helppoa, kun ei ollut mitään niin pakollista etteikö olisi ehtinyt pitää vauvaa koko ajan sylissä, mutta nyt sitten tämän toisen lapsen kanssa onkin asia erikseen kun on kaksi pikkuista hoidettavana. Se kantoliina voisi siis olla hyvä idea.
Pitäisikö vastasyntyneelle olla trikooliina vai millainen? Ja miten pitkä? Vai riippuuko se liinan käyttäjän pituudesta? Oon tosiaan pihalla kuin lumiukko noista kantoliina-jutuista :xmas:
 
nikunaku: Minulla on sama takkiongelma, maha alkaa olla niin iso että nykyinen toppatakki ei oikein enää tunnu mukavalta päällä kun on jo niin tiukka masun kohdalta :/ Esikoisen kanssa kun leikkii ulkona, niin olisi huomattavasti mukavampi jos olisi vähän väljyyttä :whistle:
En vaan ole vielä ehtinyt kauppoihin, mutta jospas se sopiva vaikka löytyisi alennusmyynneistä :saint:
 
Vieläkö sopii mukaan??? Olen kyllä taustaillut mukana - ensin vauvakuumeen puolella ja nyt täällä alusta asti. Ja nyt mielellään tulisin tänne ihan "julkisesti". Laskettu aika 18.5, synnytyspaikkana SEKS, odotuksessa neljäs lapsi ja ikää 33vuotta. Ennestään lapset -98, 2000 ja -03. Eli kuten nimimerkki kertoo, tila-auto on jo hommattu :)
 
Tervetuloa alhambra! =)

Mulla on sellanen Stuffin talvitakki, siinä on masun kohdalla tilaa aika hyvin paisua. Mutta en tosin tiedä, mahtuuko sekään ihan raskauden loppuun asti, mutta toivossa on hyvä elää. :D

Tänään tuli taas niin paha olo, että oli pakko käydä kumartamassa pönttöä. :x Toivottavasti ei tule tavaksi.

Lapsilla on tosi ikävän kuuloinen yskä. Saa nähdä, meneekö uus vuos ihan vaan kotona sisällä... :/

Äitti ja minivitonen 19+0 :heart:
 
voi ei.Pitää lähteä uudelleen 1 v kanssa lääkäriin.Ei näköjään pure tuo antibiootti korvatulehdukseen.Su iltana alkoi kuuri ja tänään on selvästi kipeämpi.Kuumekin on kokoaja siiä 39 C. Onneks saatiin päivystyslääkäri aika ettei tartte päivystykseen mennä jonottaa. Vein koiran ulos ni sillä aikaa pikkanen on nukahtanut isän syliin.

Meidän uusi vuosi on ihan auki ku neiti on niin kipeä. Pitäis mennä Hesaan hakemaan esikoinen kotiin lomallekin.

Pyysin jos pääsisin joku päivä yksin shoppailee aleen tuota talvitakkia. Miehellä on vielä viikko lomaa.

Tänä aamuna selvästi vauva potkaisi.Toivottavasti kaikki on kunnossa.

NN rv 17+4 (18+5)
 
Siksakkia trikooliina on oikein hyvä vaihtoehto vastasyntyneestä jopa lähemmäs vuoden ikää (riippuen lapsen painosta). Trikooliinalla on helppo aloittaa, sen saa helposti sidottua ja se antaa anteeksi pienet kurtut mitä ehkä jää varsinkin selkäpuolelle, ne eivät tunnu samallatavalla kuin kudotussa liinassa. Sittenhän näitä on nykyään jos jonkinlaisia pikaliinoja, kantopussukoita ja rengasliinoja jotka ovat todella helppo käyttösiä. Itse aloitin rengasliinalla liinailuharrastuksen, mutta aika pian siirryin pitkään trikooliinaan ja täytyy kyllä sanoa, että käyttömukavuus sidottavalla liinalla on niin huomattavasti parempi, ettei siitä ja rengasliinasta voi samana päivänä edes puhua ;) Lapsen kasvaessa trikooliina alkaa jossain vaiheessa tuntua liian lörpöltä eikä kantaminen ole enää niin mukavaa, siinä vaiheessa kannattaa ottaa mukaan kuvioihin kudottu pitkäliina, sillähän sitä sitten kanteleekin niin pitkään kuin vaan haluaa. ElinaMaria aikoikin ommella liinan itse, se on ihan helppo juttu ja saa edullisesti liinan. Kannattaa myös katsastaa huuto.netin tarjonta, sieltä saattaa tehdä hyviä löytöjä! Itse löysin sieltä aivan uuden veroisen tricot slen trikooliinan 15 eurolla! Kantamiseen ja kantovälineisiin sekä sidontaohjeisiin kannattaa tutustua kantoliinakanvalla http://www.kantoliinakanava.fi/ eikä niitä sidontoja tarvitse pelätä. Eikä suinkaan opetella niitä kaikkia. Kannattaa opetella kietaisuristikaksi sidonta, se on todella helppo ja nopea ja siinä voi kantaa sekä kehto-, että pystyasennossa ja oikeastaan muita sidontoja ei edes tarvitse. Lisäksi tuon sidonnan etuna on se, että sen voi sitoa jo valmiiksi päälle, esim. jos menee autolla vaikka kauppaan niin sitoo liinan jo kotona valmiiksi ja perillä vaan vippaa vauvan liinaan. Monet muut sidonnat kun on sellaisia mitkä pitää sitoa vauvan kanssa.

Meillä nelosen ja vitosen ikäeroksi tulee n. 1v11kk, mutta ajateltiin selvitä ilman tuplarattaita, mä niin inhoon niitä! Vauva saa matkustaa liinassa ja taapero rattaissa tai päinvastoin.

Talvitakki mahtuu onneksi vielä päälle. Ostin tuossa alkutalvesta uuden takin ja otin silloin pikkuisen reilun mahan kasvua ajatellen. Vielä ei tee edes tiukkaa, joten toivon että tuolla takilla pärjää myös lopputalven.

On kyllä ihania masukuvia laiteltu :) Täytys itekin varmaan jo alkaa masukuvia ottamaan, yhtään ei vielä ole. Nyt sentään on jo vähän muutakin kuin pelkkää läskiä kuvattavaksi.

Alhambralle vielä tervetulotoivotus!

villahousu & Sulo 20+5
 
Kiitos villahousu kantoliinavinkeistä.

Mä ajattelin siirtyä jossain vaiheessa miehen talvitakkeihin, kun sillä on monta hyvää takkia. Omakin on onneksi aika väljä mahan kohdalta, että uskoihin aika pitkään siihen mahtuvani.
 
Heissan!

Vaunuista: Mulla on vaunuissa ollut tärkeimmät kriteerit: kunnon isot renkaat, iso metallinen kori vaunun alla, johon ostokset mahtuvat, istuinosa käännettävissä kasvot eteen ja taakse, "merkkituote" johon löytyy varaosia vielä vuosien jälkeenkin.

Kesä vauvalle on riittänyt ihan kuomurattaat ja äippäpakkauksen makuupussi. Talveksi sitten isommalle lapselle tarkoitettu pussi siihen. Nyt kun ei kerrostalossakaan asuta, niin ei koppaa tarvitse esim. jos parvekkeelle vauvan haluaisi siirtää nukkumaan kotiin tultaessa.

Niin ja noiden kuomurattaiden lisäksi löytyy matkarattaat, jotka yleensä onkin autossa aina valmiina ja mulla siis oma auto aina käytössä ja mies nyt kun autonsa on rikki, kulkee yleisillä töihin.

Kantamiseen: On mulla riittänyt omat kädet. Meillä on ollut niin rintareppu kuin kantoliinakin, mutta vähäksi on niiden käyttö mulla jäänyt.

Vatsakivut: Mulla ei supistele, mutta ihme vihlominen ja kipu tulee välillä kävellessä. Välillä voin kävellä ihan normaalisti, mutta toisinaan vatsa käskee mun köntystelemään mummotahtiin.

Ultra: Eilen oltiin ultrassa ja kaikki oli vauvalla hyvin. Sukupuolta kysyin ja kovasti kätilö yritti sitä tiirailla, mutta asento oli sellainen, josta ei varmasti mitään nähnyt, joten synnytyksessä sitten selviää kumaa odotan.

Meillä ei mies sitten päässytkään ultraan mukaan taaskaan. Olisi ihana jos mies olisi vähän enemmän kiinnostunut ja järjestäisi asiansa niin, että pääsisi tarkastuksiin mukaan. Laskin juuri, että 8 ultrasta mies on ollut 2 mukana :/ Ja 5 raskaudesta on tainnut 4 kertaa olla neuvolassakaan mukana... Tosin yleensähän noi tarkastukset sattuvat työpäiville, mutta jos itse olisin mies, niin koittaisisin järjestää noita aikoja niin, että joskus itsekin pääsisin mukaan. MIten teidän miehet on noissa ultrissa tai neuvolakäynneillä mukana?

Sen verran vielä omasta elämästä, että järjestettiin joulun jälkeen vähän parisuhde aikaa ja oltiin 2 yön reissulla Tallinnassa. Mukava oli kerrankin seikkailla sielä aikatauluitta, kun aiemmin on ollut vain muutama tunti aikaa ennen laivan lähtöä.

Talvitakki: On mulla onneksi pari untsikkaa, joissa tilaa löytyy vaikka loppumetreille (toivottavasti ei enään toukokuussa tarvitse ;) ) Toinen kotikäyttöön ja toinen siistimpi. Muissa takeissa tila alkaa loppua ja viime talvena ostettua vyötärömallista en varastosta viitsi kaivellakkaan.
 
Tervetuloa alhambra!! :wave:

Siksakkia. Noista liinoista vielä. Oletko käynyt katsomassa noita kantopusseja? Itsestänikin nuo sidonta jutut tuntui niin hankalilta, että siksi itse päädyin pussiin. Se on valmiiksi muodossaan, eikä tarvitse muuta, kuin heittää olan yli! =) Tosin itselläni aluksi kipeytyi hartiat kovin, kun vauvan paino tulikin yhtä-äkkiä vain toiselle olalle, mutta se lienee ihan tavallista...

Jos sitä nyt itsekin saisi tuoreen kuvan laitettua... Oma massu tuntuu ihan olemattomalta, mutta ainakin Jonzilla on jo ihana iso massu!! =)

tässä 21+1


nasu ja nipsu 21+5
 
piina Meillä mies on ollut ultrissa mukana. Tai siis yksityisellä varhaisultrassa ja sitten np-ultrassa. Rakenneultraankin on tulossa, jos vain työkohde on lähellä, että pääsee. Itse ei juurikaan pysty vaikuttamaan siihen, mihin päin lähtee seuraavaan kohteeseen. Neuvolaan on tulossa nyt 1. kertaa. Se on mun 3. neuvola. Emme ole kumpikaan ajatelleet, että hänen niihin kaikkiin pitäisi ehtiä, koska se vaatisi aina 2 tunnin poissaoloa töistä. Seuraavan neuvolan ajoitin loman ajankohtaan, joten mieskin pääsee mukaan.
 
Tervetuloa alhambra! :flower:

villahousu kiitos hyvistä vinkeistä. toi oli hyvä kikka että sitoo liinan kotona ja sit vaan sujauttaa vauvan siihen. :D Ei olis varmaan tullu tämän hormonihuuruisen naikkosen mieleenkään... :whistle:

talvitakin saan lainaan ystävältä. Ihanaa kun ei tarvitse ostaa!!! :D Vielä menee tosin omat kiinni.



EM ja Dodo-neiti rv 21+0! :heart:
 
Ihania masukuvia olitte laittaneet :) Mä en ole montaa kuvaa edes vielä ottanut vaikka masu on jo mahdoton pallo, pitäis varmaan alkaa ahkerammaksi tuossa asiassa :ashamed:

Tervetuloa alhambra :wave: :wave:

Äitti-83:lle pidän peukkuja ettei pahoinvointi palaa bd Tiedän kuinka kurjaa se oksentaminen on, viikonloppuna viimeksi itse jouduin oksentamaan, tällä viikolla ei taas ole ollut pahaa oloa ainakaan vielä :saint:

Ja kaikille keillä sairastetaan pikaista paranemista! :hug: :hug:

Kiitos arvokkaista kantoliina-vinkeistä villahousu :flower: Ihan ymmärrettävästi ja selvästi kyllä kirjoitit :) Ja kun tuon luki, niin tuli sellainen olo että se liinailu on ihan helppoa - vaikka käytännössä tuntui esikoisen vauva-aikana ihan mahdottomuudelta mitään siitä ymmärtää :xmas:

piina Harmi ettei sun mies ole päässyt/lähtenyt useampiin ultriin ja neuvolakäynneille :hug: Onko teillä millainen terkkari neuvolassa, siis ottaako yhtään isää huomioon jos hän on siellä mukana? Silloin kun odotettiin esikoista ja oli ensimmäinen neuvolakäynti, oli meidän vaki-terkkarilla sijainen, joka ei huomioinut miestä millään tavalla! Ainoastaan tervehti kun mentiin huoneeseen sisälle ja siinä kaikki :/ Se oli kyllä jo törkeää, kun tosiaan kohteli kuin ilmaa ja käyttäytyi kuin olisin ollut siellä yksin. Ei edes vastannut kun mies jotain kysyi :headwall:

Mies sanoi ettei lähtisi sinne ollenkaan enää mukaan jos meno olisi jatkunut samanlaisena, onneksi kuitenkin jo seuraavalla kerralla oli se oikea terkkari paikalla ja hän on kyllä kivasti huomioinut molemmat vanhemmat, joskus mittaa isältäkin verenpaineen ja hb:n ja aina muistaa kysyä isän tuntemuksia yms.

Esikoista odottaessa käytiin ultrassa todella monta kertaa, jotain 10-15 ainakin. Mies oli mukana yhtä lukuunottamatta kaikissa. Myös neuvola-käynneillä oli loppuraskauteen asti joka kerta mukana. Sitten kun käynnit alkoi olla joka toinen viikko niin ei päässyt kaikkiin mukaan kun ei saanut työvuoroja järjestettyä niin usein. Ja oli kesä niin neuvolassa ei ollut terkkareiden lomien takia paljoa valinnanvaraa ajoissa.
Myös esikoisen syntymän jälkeen on ollut yhtä kertaa lukuunottamatta kaikilla neuvolakäynneillä mukana, samoin tässä odotuksessa kaikki kolme ultraa + neuvolat.

Nuo onkin olleet nyt meidän kahdenkeskistä aikaa kun esikoinen on ollut aina mummolla tai kummitädillä hoidossa =)

Nasu21 Kantopusseja en ole nähnyt missään/kenelläkään eikä ole minkäänlaista kokemusta sellaisestakaan :whistle: Oon kyllä ihan keltanokka noissa jutuissa :ashamed: Mutta onhan tässä vielä aikaa etsiä tietoa ja jos vaikka löytyisi kerhosta tai muualta joku joka voisi näyttää sitten käytännössä niitä sidontoja. Varmaan ne niissä liikkeissäkin neuvovat ihan mielellään jos kalliin liinan aikoo ostaa ;)

Meillä oli muutes kerran kerhossa sellainen kantoliina yms. tuote-esittely. Sit sai alehinnoin tilata tuotteita ja esittelijä neuvoi tuotteiden käytössä ja myös kantoliinan sidonnoissa. Silloin ei vaan tullut juuri katsottua niitä neuvoja kun ei ollut ajankohtaista, juoksin vaan pojan perässä ettei se päässyt tekemään tuhojaan :heart:
Mutta siis se esittelijä oli ihan jostain liikkeestä ja varmaan ne mielellään tulevat mammakahviloihin ja kerhoihin pitämään esittelyä pyydettäessä, jos joku haluaa omaansa kutsua.

 
Vielä noista kantoliinoista, että jos pitkä liina tuntuu kertakaikkiaan liian hankalalta ja jonkinlaisen kantoliinan kuitenkin haluaa niin suosittelisin ennemmin tällaista combo-liinaa http://www.vaippatalo.fi/cat/product_details.php?p=127 kuin rengasliinaa tai yhdelle olkapäälle tulevaa kantopussia, nuissa kun on tosiaan se ongelma, että paino tulee vain toiselle puolelle ja varsinkin pidempiä aikoja kantaessa kantaminen käy raskaaksi, varsinkin kun vauvalla alkaa olla painoa enemmän kuin 4-5 kiloa. Nämä on tietysti makuasioita ja se millainen liina kellekin sopii riippuu myös paljon siitä millaiseen käyttöön se tulee, pidempäänkin kantamiseen vai vaan lyhyisiin tuokioihin.

Niisku-rouvalle ja piinalle (ja olikohan muitakin) onnea hyvistä ultrauutisista!!

Kurjaa, ettei piinan mies ole päässyt mukaan ultrauksiin. Meillä mies on ultriin osallistunut kaikissa raskauksissa, paitsi nelosen aikana ei rakenneultraan päässyt, mutta neuvolakäynneillä ei ole ollut kuin esikoisen odotusaikana ensimmäisellä käynnillä. En mä tosin sitä oo neuvolaan edes kaivannut mukaan.

villahousu & Sulo 20+5 (edelleen... ;) )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Onko teillä millainen terkkari neuvolassa, siis ottaako yhtään isää huomioon jos hän on siellä mukana? Silloin kun odotettiin esikoista ja oli ensimmäinen neuvolakäynti, oli meidän vaki-terkkarilla sijainen, joka ei huomioinut miestä millään tavalla! Ainoastaan tervehti kun mentiin huoneeseen sisälle ja siinä kaikki :/ Se oli kyllä jo törkeää, kun tosiaan kohteli kuin ilmaa ja käyttäytyi kuin olisin ollut siellä yksin. Ei edes vastannut kun mies jotain kysyi :headwall:


Mulla on jo 6 eri äitiysneuvolaterkkari meneillään näiden 5 raskauksien aikana

:whistle: joten on montaa eri sorttia persooniakin ja mies ei ole heitä kaikkia edes tavannutkaan, saati sitten niitä lasten neuvoloiden terkkoja ;)
 
meillä on tosi kiva terkkari ja tuleva isä on ollut joka käynnillä mukana. Omasta halustaan... on otettu huomioon mieskin, terkka juttelee meille molemmille. Ens kerralla meen yksin kun mies on töissä mutta se on ihan ok. Kivaakin välillä mennä yksin niin voi puhua vähän eri juttujakin. :)
 

Yhteistyössä