*** Toukokuun Toiveet 2011 *** Helmikuussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nöösi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ei "huolittu" niitä siksi sinne etteivät ole meistä kiinni sitten missään roikkumassa :)
Ja meillä Kela oli samassa talossa niin samalla ne ihmiset sai ne sinne vietyä jos halusivat jotain niistä vielä tarkistuttaa kuin olivat siinä meillä käymässä. Tosin jos halusivat niin laitoin toki sisäisenä postina ne kelalle menemään.
Mutta en todellakaan ottanut vastuulleni tarkistella toisen tahon papereita että ne on täytetty oikein :)

Hei vaan pitkästä aikaa!

On taas aivan hurjaa vauhtia tuo aika mennyt. Tuossa laskin, että mulla on 4 ja puoli viikkoa töitä jäljellä :) Jess!!! Ilo se on pienikin ilo!

Meillä on selvitty kuumetaudista joka tosiaan iski kaikkiin muihin paitsi meikäläiseen, tosin minä sain kummallisen vatsapöpön toissapäivänä. Olin iltavuorossa kun alkoi koskemaan vatsaan. Eilisen olin kuitenkin töissä kun oli tärkeä palaveri uuden arvokuljetusfirman kanssa. Tänään on vasta suht normaali olo. Ollaan kuitenkin tuon 4v:n kanssa sisällä kun tuo pakkanen on aika korkea.

Huomenna pitäis mennä tuon pikku ukon kanssa neuvolalääkäriin ja sit olis kaikki 4v tarkastukset tehty. Oma neuvola on taas viikon päästä. Meillä on noita neuvoläkäyntejä nyt ihan urakalla kun omat ja tuon pienen miehen. Voitais kohta muuttaa sinne ;)

Mulle ei ole vielä kelasta tullut kun tuo äitiysavustuspäätös ja kovasti odottelen sitä rahapäätöstä. Pitäis saada liittoon nuo äippälomapäivät ettei tartte sinne sitten maksaa ja sit täytyis pojan hoitopaikkaan kans ilmoittaa milloin jäädään pois hoidosta. Mulla ei varmaan kelan sivuilla näy tuo rahapäätös, koska mun paperit meni meidän työpaikan sairaskassaan (joku kelan piste) ja ainakaan viimeksi sairaskassan päätökset ei näkyneet mun tiedoissa kelan sivuilla. Joten odotellaan vaan...

Mut nyt pitää lähtee laittamaan sapuskaa, että "pääsee" taas tekemään sokerimittausta :headwall:

Tänään sitten 27 raskausviikkoa kasassa, kyllä tuntuu hullulta. Vauva senkun vain kasvaa ja kasvaa vain. Potkut tuntuu tosi hyvin.
Parin viikon päästä on se kontrolliultra vauvan munuaisaltaan takia, pelottaa vähän :/.

Mutta tänään menen hakemaan postista äitiyspakkauksen, kun se tuli sinne :). Eipä tässä kauaa olekkaan enää laskettuun aikaan :O.

Tiia ja toukka rv 27 poks :) !

Pikainen merkkaus vain ketjuun...

ON: puolentoista vkon saikun jälkeen eilen eka työilta takana, ja itku tuli väkisin välillä silmiin, supistukset on niin mojovia ja tukivyöt ei auta tohon jalan ja takapuolen hermokipuun....Ens vkolla olis kontrolli polilla, ettei supistukset ole muuttaneet kohdunsuun tilannetta, toivotaan ettei muutosta ole tapahtunut...

Onko muilla tunteet pinnassa ihan super herkästi koko ajan? Mulla menee välillä jo ihan yli tän tunteilun ja itkemisen kanssa, ja mitä ihmeellisimmistä syistä..Raskauden puoliväliin asti olin niin viilipytty kuin vain olla ja voi, ja nyt kyllä senkin edestä tunteilua joka ikisestä asiasta..Huoh...Ja nyt kauhean huono omatunto tosta töissä jaksamisesta ja oman kropan kestämisestä, minä kun en ole tottunut juuri ikinä saikkua pitämään, vaikka ehkä välillä olis ollut syytäkin :(. Vauvan vointi on mulle nr.1 , mutta jokseenkin sitä soisi itsensä nyt vaan olevan vähemmän "herkkä" joka asialle koko ajan:headwall:...

JA & jurmu 27+1

JA82 Mä oon kans herkistynyt viimeaikoina aikalailla. Itku tulee pienemmästäkin asiasta ja hermotkin on välillä vähän liiankin kireällä.

Hahh hauskaa huomasin just etten enää näe napaani!! Piti oikein peilin eteen mennä ja tarkistaa onko sitä enää!! :)
Maha on ruvennut kasvamaan kovaa vauhtia ja ihmiset alkaa vihdoinkin tulla rohkeasti kyselemään raskaudestani. Ennen huomasin vaan, että opettajat kattoi mun mahaa, mut ei ne ikinä uskaltanut sanoa mitään. Nyt se on kuitenkin jo niin suuri, ettei voi enää lihoamiseksi luulla. :)

rv 30+0 Aivan uusi kymmenluku rikki!!!! Enää 10 viikkoa laskettuunaikaan!!! :)

Heippa :)

On: Neukkukuulimiset eiliseltä, paastoarvot rasituksessa koholla :/ Sain mittarin onneksi kotiin ja nyt mittailtuani olen huomannut että aamuarvo korkea, tänään 5,9. Voi ei, nyt on pakko tiukentaa ruokavaliota! Nyt taas vähennän hiilareita minimiin ja lasken ettei päivittäinen kalorinsaanti ylitä 1600kcal. Onneksi sain ohjevihkosen noista kaloreista niin helpompaa kun tietää paljonko saa syödä :)
Suututtaa kun sokerit koholla, olen ollut varmaan aikamoinen sokerihiiri:ashamed: Painoakin tullut n. 600g/vko eli paljon :( No nyt vaan tarkempaa syömistä ja enemmän liikuntaa :)

Onko kellään tietoa vatsalihastreenistä odotusaikana? Olen kuullut että suoria ei saisi tehdä, vain syviä ja vinoja? Kysyin neuvolasta niin eivät tienneet tästä mitään. Samoin kysyin mikä olisi hyvä syke treenatessa, siellä sanottiin että niin korkea kuin vaan itse jaksaa mutta olen lukenut useilta odotuspalstoilta että ihan maksimilla ei saisi treenata jos itsellä on korkea verenpaine, tietääkö täällä joku tuosta jotain?
Itse pyrin käymään salilla joka toinen päivä, ja taas joka toinen päivä treenaan aerobisesti. Tämä ei kuitenkaan aina ole mennyt suunnitelmien mukaan sillä löystynyt lantio sanoo oman sanansa liikkumiselle, siksi liikunta onkin ajoitettava aina aamuun sillä illalla kävelen kuin ankka eikä mikään onnistu.

Ainiin tänäänhän mä poksun taas :)
Lilya ja murmeli 28+0

Lilya, mun kuntosalin tarjoama ilmainen personal trainer just kyseli myös noista vatsalihaksista enkä osannut oikein vastata. Ohjelma on muuten valmis, mutta vatsalihastreeni puuttuu, kun hän ei uskaltanut mitään vielä laittaa ennen kuin tarkistaa jostain. Voin sitten tulla kertomaan, kun itselleni selviää. Mulla on toi sama käsitys, että ei suoria vaan pelkästään syviä ja vinoja. Mä käyn salilla yleensä lihaskuntotreenissä 4 x viikko, johon sisältyy kolmesti viikossa 20 minuutin aerobinen osuus ja kerran viikossa 45-50 minuutin spinni. Muuten varon sykkeiden nousua, mutta spinnissä se nousee väkisin aika korkealle. Mulla ei oo sykemittaria käytössä, ei ollut esikoisenkaan kanssa vaikka kävin rv 40 asti kerran viikossa spinnissä, joten kuuntelen omaa kroppaa tässä. Ei oo vielä supistellut ollenkaan, mutta jos hengästyn liikaa tai alkaa yhtään pistää, tulee epämukava olo tms. niin hiljennän vauhtia heti. Maksimisykkeillä en kyllä uskalla mennä vaikka aika kovaa jaksankin.

(.) Vauva on kyllä todellinen ikiliikkuja! Ihanaa toisaalta, ettei tarvitse huolehtia liikkeistä niin kuin esikoisen kanssa; jätkää sai töniä välillä reippaastikin ennen kuin suostui vähän venyttelemään. On vielä 2-vuotiaanakin pääasiassa tosi rauhallinen ja kärsivällinen pieni poika. Katotaan, millainen riiviö tästä toisesta pojasta tulee! :D

Mulle ei siis ä-pakkausta tietenkään tule, mutta olemassa olevien vaatteiden inventaario on kyllä edessä. En kehtaa enää ostaa lisää ennen kuin tiedän, mitä meillä jo on. Ja jos esikoisen koosta voi mitään päätellä (3,9 kg ja 53 cm sekä 1-1,2 kg lisää/kk ekat puoli vuotta) niin eipä nuo pienimmät mene päälle kuin pari ekaa päivää - jos sitäkään! :D

Tunteet on tosiaan herkässä, kaikentasoiset... Harmittaa, miten pojan kanssa menee hermot niin helposti. Kaipaan mieheltä enemmän haleja ja lähellä oloa, ja mainokset itkettää. Onneksi mies tajuaa kyllä, mistä nämä mielialanvaihtelut johtuvat ja tietää (yleensä) miten niihin suhtautua. :)

Luomuvaimo 26+3 (hullua että täällä on ekat jo saavuttaneet 30 viikkoa!)

Moi,

Ehtii näin töissä taas välillä kirjoitella... :whistle:
Itsellä alkaa äippäloma 22.4, eli 30 päivää ennen laskettua.

Munuaisaltaan koon takia käytiin tarkemmassa ultrassa ja kuukauden päästä uudestaan. Toinen oli ihan normaali, mutta toinen isompi ja vissiin jotain rakkuloita? Mutta toiveissa on vielä, ettei ole mitään toimenpiteitä vaativaa, kun noi voi korjaantua ajan myötä. Lääkäri sanoi, että joka päivä tulee yks vastaava diagnoosi ultraääniyksikössä, eli todella yleistä on. Tiudeliinille kans tämä tiedoksi! ps. painoarvio vajaa kilo! :heart:

Mun synnäri on nyt sitten todennäköisesti OYS , kun tulee BMi raja vastaan käsittääkseni. Mikäli se nykypainosta lasketaan eikä ennen raskautta painosta?? Pitää kysyä joltain vielä.

Äitiyspakkaus tuli! =) Huomenna muutto ja sitten saakin uuteen kotiin alkaa laittaa kaikki jo vauvalle valmiiksi, jee!!! Vielä kun ei oo voinu mitään laittaa, kun tiedossa on ollu eron tiimoilta tuo muutto kuitenkin.

Kaikki kuitenkin hyvin täällä, en stressaa hirveästi tuosta munuaisjutustakaan, moni muukin asia vois olla ja mennä paljon huonommin!

Hyviä vointeja kaikille!!!

Miuku + pötkylä 26+5

Meillä esikolla oli kans munuaisaltaissa häikkää, mutta ajan myötä kaikki normalisoitu. Sanoivat että poikavauvoilla se on tosi yleistä, kehittyvät jotenkin hitaammin tietyissä jutuissa. Eli en tosiaan vielä hirveästi murehtisi, tod.näk. kaikki on lopulta ok.

Mun äippäloma alkaa 11.4, eli ihan normisti. En aatellu aikaistaa, kun kotona kuitenkin olen ja kivempi sit et loppupäästä on vauva isompi, kun hoitovapaa alkaa. Tosin aattelin jäädä kotiin siihen asti, et vauva ois sen 1,5 v vähintään, mieluummin 2 v jos rahat antaa myöden.

Täällä vauva melskaa oikeen urakalla iltasin mahassa, välillä oikeen ahistaa kun maha menee ameebana ees taas. Muuten olo ihan ok, mitä nyt kenkien laitto jalkaan on jo hankalaa...

nepula 28+2

Aikani kuluksi kirjoittelen, vaikka olis paljon tehtävääkin.

Pääsin sokerirasituksesta läpi puhtain paperein, vaikka hilkulla oli ekan tunnin arvo. Neuvolasta suositteli ruokavalion tarkkailua. Noh, sitä yritetään tehdä. Tosin äsken sorruin taas suklaaseen. Katotaan, mitä vaaka taas näyttää seuraavassa neuvolassa. :|

Mullakin kaveri möyryää välillä niin, että läpi kohta tulee. On vielä perätilassa ja tunnen ihan selvästi, kun pää pyörii (tai jotain vastaavaa) tossa vähän kylkiluiden alapuolella. En tiiä sitten, et yrittäiskö hän jo kääntyä, kun on välillä poikittain. Eihän noista ulokkaista ja liikkeistä nyt ihan varmaks voi sanoa, mut näin ainakin kuvittelen. Onhan siellä vielä melkoisesti tilaa liikkua, vaikka itse lyhyt oonkin. Sitten taas, kun on hetki, et ei oo vähään aikaan tuntenut kunnon tönäsyjä, niin on ihan hukassa, et mikäs sillä nyt on. Eilen oli sellainen päivä, et kaveri tais nukkua jatkuvasti. Illalla olin jo ihan hermoraunio ja mietin, et mihin pitäis soittaa. Pienestä sitä saa itselleen tehtyä stressin.

TUUtikki + PIKKUhärkä 27+1

Pikaisia kuulumisia lääkärineuvolasta: kohdunsuun tilanne ok (pehmentynyt) supisteluista huolimatta, sf-mitta 27 ja vauva tuntui lääkärin mukaan suht kookkaalta. Näin sanottiin tosin esikoisestakin, joka painoi 3 kg syntyessään. Painoa on mulle tullut nyt kaiken kaikkiaan 7 kg.
Ainoo juttu on, että sokerit oli tässä taannoin kahdella plussalla pissanäytteessä. Sain kotiin niitä tikkuja, ja tänä aamuna oli paastonäytteessäkin yhdellä plussalla. Varailenkin ensi viikoksi aikaa sokerirasitukseen. Mulla oli esikoisenkin raskaudessa muutamaan otteeseen sokerit plussalla (myös paastonäytteissä) ja varsinaisessa rasitustestissä arvot silti normaalit, mutta eihän sitä tiedä mikä nyt tällä kertaa on tilanne. Kysymys onko teillä muilla ollut sokerit plussalla ja mitä siitä on seurannut? Ajattelin että voisin joka tapauksessa tarkistaa ruokavaliota, oli rasitus sitten ok tai ei. Pitkään jatkuneen (eikä vieläkään täysin loppuneen) pahoinvoinnin takia syöminen on ollut välillä vähän eriskummallista eikä aina niin terveellistä...

Täälläkin on masussa aktiivinen liikkuja ja kummalliselta tuntuu heti, kun liikkeitä ei vähään aikaan tunnukaan.

Calypso ja muru 28+1

Perjantaita kaikille:wave:

Kävin tänään lääkärissä kontrollissa sen keuhkokuumeen takia. Onneks kaikki veriarvot oli ok, eikä keuhkoistakaan kuulunut enää ylimääräisiä rohinoita ja vinkumisia:) Eli maanantaina voin taas työt aloittaa. Viikon päästä on sitte neuvolalääkäri ja siellä vielä kuulostellaan tilannetta.

Äippäloman aloitan 9.4. Tässä olin nyt viikko töitä, sit talvilomaviikko ja sen jälkeen vielä 4 viikkoa töitä, mikäli pystyn sinne saakka töissä olemaan.

Miukulle tsemppiä muuttoon ja onnea uuteen kotiin:flower:

Masukki on tänään ollut rauhallisella tuulella..Pari päivää pitikin sellasta myllerrystä mahassa, että välillä tuntu et maha repee irti:D Tänään sitte vissiin keräilee voimia..liikkeitä siis tuntuu mut paljon rauhallisempina ku paripäivää aiemmin.

Viikonloppuja kaikille! Nyt lupailikin oikein kivoja ulkoilukelejä:)

-leena ja mustikka 28+3

Tunteista, itse en ole juurikaan huomannut mitään eroa "normaaliminääni" eli aika lailla normaalit fiilikset on ainakin toistaiseksi ollut. Ei hirveitä raivonpuuskia (siis mitenkään lisää mitä yleensäkin on ;)) tai itkukohtauksia.

Äitiysloman alkamisesta, itse aloitan 23.4. ja jos vointi sallisi voisin kuvitella jatkavani vielä viikon sen jälkeen töissä, sen verran kesken taitaa jäädä hommat kun realistisesti ajattelee että ei tässä montaa viikkoa ole enää lomaan...

Miuku, onnea uuteen kotiin! :) Millä fiiliksellä olet eron suhteen? Toivottavasti ei liikaa kuormita mieltä vaan pystyt nauttimaan raskaudestasi myös!

Calypson ja Tuutikin tavoin mulla on mahassa levoton lapsi ja sitten joskus harvoin kun vauva on rauhassa pidemmän aikaa niin tulee sellainen huoli että mitä nyt on tapahtunut... Ja sitten pitää vähän herätellä vatsaa että saa itselle mielenrauhan :D Mutta tosiaan, ehdottomasti parempi niin että liikkuu paljon kuin se että joutuisi kalastelemaan liikkeitä.

Täällä myös neuvolalääkäri käytynä ja kaikki näytti kuulemma hyvältä. Sf-mitta 23cm ja painoa oli tullut 350gr/vko. Verenpaine oli vähän noussut ja oli 106/60 (jee :)) ja vaikka hb:ta ei mitattukaan niin luulen että lisärauta on vaikuttanut kun ei niin enää väsytä ja huimaa kuin vielä kuukausi sitten.

Raju flunssa on iskenyt myös tänne ja ehdin jo pelätä keuhkokuumetta tai keuhkoputken tulehdusta kun oli niin kova kipu keuhkoissa tuossa alussa mutta nyt 4 päivän vuodelevon jälkeen alkaa jo olla elävien kirjoissa. Harmi vaan kun ei raskauden takia saa ottaa mun suosikkilääkettä Finrexiniä. Mutta kyllähän sitä ilmankin pärjää, en muutenkaan ole tottunut käyttämään särkylääkkeitä usein, jotenkin sellainen fiilis että niitä saa olla koko ajan napsimassa jos pieneenkin kipuun ottaa ;)

Saatiin myös äitiyspakkaus tällä viikolla ja ihania hyödyllisiä tavaroita siellä kyllä oli. Äitiysraha-päätöstä ei ole vieläkään kuulunut Kelalta että olisiko siinä sitten ollut jotain epäselvää.

Miten teillä on muuten suunnitelmissa pitää miehen isyysloma? Heti kun vauva syntyy niin kolme viikoa putkeen vai pätkiä jotenkin? Meillä ehkä niin että ainakin kaksi viikkoa heti kun vauva on syntynyt ja sitten mies menisi hetkeksi töihin ja pitäisi sitten kesäloman yhteydessä sen jäljelle jääneen viikon pois. Itse ainakin epävarmana tuoreena äitinä haluaisin ehdottomasti toisen aikuisen rinnalleni kenen kanssa pohtia että teemmekö nyt oikein vai täysin väärin :D

Toinen kysymys että nukkuuko kukaan odottajista enää selällään? Itse tykkään nukkua mutta olen vähän huolissani siitä että onko siitä jotain haittaa vauvalle. Neuvolasta kysyin mutta ei kuulemma ole jos ei kipuja ole mutta kuitenkin olen netistä eri saiteilta lukenut että selällään nukkuminen blokkaisi jotenkin veren kulkeutumisen vauvalle. Että hieman on epävarma olo :(

Nelli ja Kultahippu 26+5

Iltaa!

Pikaisesti tulin vastaamaan tuosta selällään nukkumisesta. Sitä ei suositella sen takia enää loppupuolella raskautta kun kohdun ja vauvan paino vaikuttavat niin, että alaonttolaskimo blokkautuu eikä veri kierrä normaalisti. Mitään raskausviikkorajaa tähän ei sanottu kyllä. Joillekin tämän takia selällään makaamisesta tulee itsellekin huono olo, mutta toiset eivät tunne mitään erityistä. Siksi meitäkin neuvolaharjoitteluun lähteviä ohjeistetiin niin, ettemme turhaan makuuttaisi äitejä selällään siinä pöydällä neuvolassa kuin ihan sen ajan mitä on tarpeen mikäli pääpuoli ei ole kohotettuna. Jos haluaa nukkua selällään niin ainakin pitäisi tehdä asennosta puoli-istuva eli laittaa tyynyjä taakse sen verran, että ei olisi ihan vaakatasossa. Itsellenikin tämä oli uusi asia, vaikka olinkin kuullut, ettei suositeltaisi, mutta mitään perusteluja en ollut kuullut aiemmin. Tämä siis selkeästi tosiaan avasi minulle miksi näin on. Sehän on ihan ymmärrettävääkin nyt kun sen tietää.

Äitiysloma alkaa mulla ihan normisti eli 12.4. Tosin mulla loppuu harjoittelu 8.4. ja sopii hyvin tuohon äippäloman alkamiseenkin.

Miukulle onnea uuteen kotiin!! Ja jaksamisia uuteen elämäntilanteeseen!

Enempiä ei ehdikään nyt kirjoittelemaan...

Catalia ja HyaSintti 28+2

Huomenta!
Ä-loma alkaa 25.3. Mies pitää siinä synnytyksen jälkeen pari viikkoa isyyslomaa. Hän on opettaja, joten kohtahan tuo jää sitten kesälomillekkin.

Vauva muuten mitattiin 1,5kg painavaksi torstain ä-polikäynnillä.

Tunteet menee vuoristorataa. Nyt on hyvä olla, siivosin ja aletaan pitsan syöntiin lounaalla. Eilen illalla taas olin ihan toisessa äärilaidassa hormoonieni? kanssa...

Miksiköhän neuvolassa ei mitään tosta selällään nukkumisesta kerrota... Itse vaihtelen asentoa yön aikana.

Palaillaan!
valdemaria ja vauva 30+6

Haaveilija: Voisko johtua siitä, että kohtu on jo kasvanut sen verta isoks, että painaa alimpia kylkiluita.. Mulla ainaki itellä kohdun korkeus yltää just alimpien kylkiluiden korkeudelle ja ne jää sinne alle ja istuessa tulee tukala olo..Varsinkin ku ipana potkii just tohon oikealle puolelle kylkiluiden kohdalle...

Joku kyseli miehen isyyslomasta: Meillä joutuu pitämään heti synnytyksen jälkeen, kun on nuo kaksi isompaa lasta... Mutta kuulema ihan mielellään pitääkin isyysloman ja heti jatkoksi kesäloman:)

-leena ja mustikka 28+5

Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille tsempeistä! Muutto meni hyvin ja uusi koti on tosi hyvä! Ei mua ero stressaa, mutta myymättä oleva talo kylläkin hieman. Jospa sekin menis tässä pian kaupaksi.
Liitoskivut on aika hirveät ja painoa tullu melkosen paljon tässä kuukauden sisään, perjantaina neuvola...:$

Miuku + pötkylä 27+1

Huomenta!

Talvilomalla olen. Tytön vien kuitenkin vielä tänään hoitoon kun tunnin päästä on lääkärineuvola. Puolen päivän aikaan odottelen ystäviäni kylään, ihana päivä tulossa.

Yhteistyössä