Toukokuiset (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!

Täällä odotellaan ultraa, joka siis viikon päästä torstaina. Olo on aika hyvä. Päänsärkyä ja huimausta on ollut viimeaikoina, mutta ei sentään joka päivä. Ja olen huomannut, että noihin auttaa liikunta ja nukkuminen.

Oliko meidän ketjussa jo puhetta liikunnasta? Itse käyn n.3 kertaa viikossa erilaisissa jumpissa ja vielä pari kertaa sauvakävelemässä/kävelemässä. Kävin joskus myös juoksemassa pieniä lenkkejä, mutta ne on nyt jäänyt. Onko mitään liikkeitä mitä ei suositella tehtäväksi? Itse kuulin jostain, että vinoja vatsalihaksia ei saisi tehdä.
Kaipa se parhaiten menee kun tekee niitä juttuja mitkä tuntuu hyvältä.

t.Hemuli 11+0

Monta päivää asiaa kuunneltuani ja tunnusteltuani mun on pakko uskoa että tunnen jo vauvan liikkeitä!!! En aluksi kyl uskonut että se on mahdollista mut nyt jo liikkeet välillä niin selviä että kyl tää täytyy olla sitä, nyt kyl jo osaa erottaa liikkeet ilmakuplista... Kuten jo aiemmin kerroinkin niin ed kerroilla istukka ollut edessä ja silti viimeksi tunsin liikkeet jo 15. viikolla, nyt siis istukka takana ja huomenna alkaa 14. viikko. Kyllä oon tässä äimistellyt asiaa tosi paljon, en ole kyl kuullut että näin aikaisin tuntuisi kenelläkään liikkeet. Miten teillä muilla joilla on jo paljon lapsia, kuinka aikaisin teillä aiemmin tuntuneet??

On tää ihmeellistä.... ; )

Olen minäkin jo muutamia kertoja jähmettynyt "kuuntelemaan", kun on tuntunut ihan kuin liikkeitä mahassa. En vieläkään ole varma, että ovatko olleet vauvan liikkeitä vaiko vain ilmakuplia mahassa! Mulla on nyt rv 13+5. Jotenkin en usko, että niitä liikkeitä vois vielä tuntea, kun sikiöhän on tooooosi pieni ja kevyt vielä, ei kai sellaista voi vielä tuntea?
Muistelisin, että esikoista odottaessa tunsin ekat liikkeet rv 17 - 18, en muista nyt tarkkaan.

Mulla on ollut närästystä ja kivistystä sun muuta, joten on ihan mahdollista, että ilma siellä vain on kiertänyt, mutta... ainahan sitä niin kovasti odottaa, että alkais ne liikkeet tuntumaan =)

Hei pitkästä aikaa!

Enpä ole pahemmin jaksanut tänne kirjoitella,väsyttää niin mielettömästi koko ajan.Päivä uniakaan en saa nukuttua kuin joskus harvoin.Pahoinvointikin vaan jatkuu,nyt olen alkanut myös oksennella(ennen oli vaan huono olo).Ultraan on vielä aikaa melkein 2 viikkoa,en millään malttaisi odottaa....

Siinäpä oikeastaan minun kuulumiset,ei ole mitään erikoista tapahtunut paitsi että ollaan kerrottu melkein kaikille.Anoppi ei edelleenkään tiedä asiasta,mutta kaipa sillekin on kohta kerrottava.

Netistä etsin aiheesta tietoa, jollain vauva-sivuilla luki, että rv 13-16 "äiti ei tunne vielä näin hentoja liikkeitä". Että kyllä ne mulla taitaa ainakin mennä vatsavaivojen piikkiin =/
Muistelinkin, että liikkeet rupee tuntumaan vasta rv 16 jälkeen. Noo, eihän tuohon enää pitkä aika ole.

Apila85: No onpas kurjaa, ettei sulla ole paha olo väistynyt, vaan pahentunut =(
Mekin ollaan jo aika monille uskallettu kertoa, esim. minun työpaikalla tietävät, samaten lähisuku tietää ja muutamat ystävät. Miehen työpaikalla eivät tiedä, ei ole mies halunnut kertoa, kun on niin uteliasta sakkia siellä töissä =D Esikoisen hoitajakaan ei vielä tiedä, ei vissiin ole esikoinenkaan osannut asiasta höpöttää. Vaikka muistaa kyllä aina saunassa tms. sanoa, että "äitin mahassa on vauva".

Enpä minäkään ole jaksanut uskoa että vielä voisi tuntea liikkeitä mutta silti jotain outoa tuntuu. Muutenkin tää kerta on ollut koko ajan niin erikoinen, ekat oireetkin tuli jo 3+3, koko ajan ikäänkuin tunnen kohdun, ihan kuin se oikein painais nahkaa vasten.. Ekalla kerralla liikkeet tuntu 20+ viikolla, toisella 17-18 (en tarkkaan enää muista), viimeksi siis jo 15. viikolla ja nyt... en tiiä, ehkä tosiaan sit kuvittelen, kyl ne sit voimistuu kun on oikeesti tuntuakseen. Sitä odotellessa!!! ; )

Ensimmäinen lääkärineuvola takana, ja niihän se sydän siellä jumputti, ja välillä tuli potkuja. Mulla on viikkoja takana 12+1, mutta lääkäri itse mainitsi, että hoikalla ihmisellä, kuten mulla, potkut voi levossa ollessaan kohta alkaa jo tuntemaan. Saapa nähdä, en ole tuntenut vielä kuin vihlaisuja, joskus makuulla kylkeä kääntäessä tms.

Vaatetuksesta oli jo aiemmin puhetta ja oli vakuuttunut, että taidan ensin ostaa numeron isommat housut ennen äitiyshousuihin siirtymistä. Niinhän minä kuitenkin päädyin H&M:n äitiysfarkkukihin, kun joku tästä ketjusta piti äitiyshousujen istuvuutta parempana. Ja niihän se oli, tosi mukavat housut eivätkä kiristä, eivätkä roiku väärästä paikasta. Vielä tosin jemmaan housuja kaapissa, kun ajattelin käyttää tavallisia housuja niin pitkään kun vielä menee, niitä farkkuja ehdin varmaan pitää vielä kyllästymiseen asti...

Onko teillä oireet helpottuneet 12 vkon jälkeen? Mulla pahoinvointia on enää illalla ja sekin vähäisempää, tosin kauhean väsynyt olen illalla. Entäs henkinen helpotus kun 12 vkoa on tullut täyteen? Nyt kai keskenmenon riski on romahtanut, ja voi(si) jo alkaa nauttimaan raskaudesta. Minä olen jonkin verran jännittänyt ja odottanut tuota 12 vkon rajapyykkiä ja tosiaan nyt uskaltaa jo paremmin iloita asiasta.

Hyvää vointia kaikille toukolaisille!

Heips!

Nyt tarvitsisin vähän kokeeneempien apua...Mulla on nyt eilisestä lähtien aina välillä ollut sellaista menkkamaista jomotusta tuolla masussa...Jomotus voi kestää pitkänkin aikaa kerrallaan ja sitten taas hävitä...Mitään vuotoa ei tule (lukuunottamatta runsasta valkovuotoa)...Eli onks tää ihan normaalia vai onko epäiltävissä, että jotain ois vialla? Viikkoja on nyt tällä hetkellä 11+5...

Neuvolan täti sanoi kyllä ekalla kerralla, että vihlontoja on mahassa, mutta pistää vain näin ekakertalaisena tällaiset jomotukset miettimään, että onko kaikki kunnossa...

Ens viikon maanantaina ois seuraava neuvola ja ultra siitä viikon päästä...

Kiitos vastauksista etukäteen!

Terkuin,

Kirsihei

Koko raskauden ollut menkkamaisia tuntemuksia, eikä ole käynyt mielessäkään huolestua. Kaikki on mennyt esimerkillisesti tähän saakka. Ekaa odotan ja rv 20 menossa.

Mullakin oli esikoista odottaessa menkkamaisia kipuja, viiltelyä. En vain muista, että millä viikoilla.
Ystäväni juuri tänä aamuna kysyi täsmälleen samaa asiaa kuin Kirsihei, hänellä rv 14 ja esikoista odottaa. Sanoin ystävällekin, että melko varmasti ihan normaaleja "kasvukipuja" =) (Hänellä lääkärilläkäynti huomenna, eri syystä tosin, mutta samalla asiasta kysyy ja saa varmuuden sitten.)
Toista odottaessa noita venymiskipuja sun muita ei ehkä tulekaan niin helposti vai mitenkä? Mulla ei ainakaan vielä ole ollut mitään.

Kirsihei, minäkin kyllä luulen et noi sun kivut on vaan kasvukipua. Itelläkin on välillä menkkamaisia kipuja ja selkään saattuu nin vietävästi, mutta kaikki on hyvin kuitenkin.
Mites muuten muilla on unet muuttuneet raskauden myötä? Ite olen alkanut nähdä mitä sekopäisimpiä unia. Tänäänkin päikkäreillä näin unta et tarhassa olevat lapset olivat tulleet jo kotiin ja minä heräsin siihen et vanhin tyttö kysyi et äiti mikä täällä pirisee. Sitten yht äkkiä olinkin ulkona ja mietin et mitenkäs noi meijän ipanat on olleet hiihtämässä tarhan kaa,kun ei niillä ollut suksiakaan mukana, kun en ole tiennyt et ne jo nyt hiihtäää. Tarhatäti siinnä vaan selittää et myö nyt hiihetään tää hiihtokausi ja sittenkun se loppuu niin alkaa luistelu.
Sitten olen menossa sisälle niin meijän talon on rivitalo ja sen eteen on jäädetetävänä kokomatkalle aivan oven eteen asti jääkiekkokaukali. Siinnä vaiheessa mietin et mitenkäs minä pääsen kotiin kuivin jaloin kun toi jää on ihan sohjona. ja siihen jää vielä isoja jälkijäkin kun siinnä joutuu käveleen ennenkuin se on jäätynty.

Housuistakin on ollut puhetta. mulla on uhet lappuhaalarit jotka mahtuu mulle nyt päälle. Muut housut alkaa jo kiristää jo. JA verkkarit on kanssa hyvät koti housut =)

Mainio uni! ;D Ihan noin vauhdikkaita en itse näe mutta olen alkanut hikoilla ihan älyttömästi öisin. Välillä herään tukka aivan märkänä.

Kävin tänään ultrassa ja kätilö vakuutti kaiken olevan hyvin Niska turvotusta oli jotain 0,9mm ja kaikki näytti olevan paikoillaan. Pienet sormetkin jo erotti hyvin. Kovasti vaapero siellä sätki mutta oli hankala kuvattava, ei olisi millään kääntynyt. Eli nyt on huoli pois ja voin täysin rinnoin alkaa odottamaan kevättä.

Mullakin on ollut joissain raskaudessa kanssa kovasti vatsakipuja. Ekassa ainakin oli oikeita kunnon vihlaisuja! Että älä huoli Kirsihei.

terkuin Milla Maqia 11+5

Heips!

Kiitos vastauksista, helpotti huomattavasti ;-).

Jotenkin nyt tässä vaan vähän hermona (vaikka yritän olla ajattelematta liikaa pahinta)...No, onneksi se neuvola on maanantaina ja ultrakin jo lähestyy...

- Kirsihei -

Heippa pitkästä aikaa...Olen kyllä käynyt katselemassa kuulumisianne täällä, mutta en ole aikaiseksi saanut kirjoittaa mitään. Eli täällä voidaan hyvin. Pahoinvointi on helpottanut, mutta alavatsa pömpöttää. :-) Ensi viikolla olisi eka lääkäri ja sitten 16.päivä olisi niskaturvotus ultra...aika kuluu vain tooosiii hitaasti.
Mä näen nykyään painajaisia, jotka herättävät minut aina aamuyöstä ja sitten on tietysti rynnättävä veskiin ennen kuin saa nukuttua uudestaan. Ei kiva.
Minullakin on ollut alavatsa ja selkäkipuja, pari kertaa selkä on mennyt ihan kramppiin ja olen joutunut ottamaan särkylääkettä.
Sitten olisi muuten kysymys... syön multivita raskausmonivitamiinia yhden tabletin päivässä ja kysymys kuuluukin, että voinkohan ottaa vielä Devisol d-vitamiinia lisäksi. Sillä neuvolassa ekalla käynnillä käskettiin ostaa vielä lisäksi D-vitamiinia, mutta noi on hieman "vahvempia" kuin ne mitä neuvolassa mainostettiin...En viitsi tuon asian takia soitella neuvolaan enää ennen lääkäriä, niin ajattelin, että josko asia selviäisi täällä.
No mutta täällä toistaiseksi kaikki hyvin...vaikka koko ajan kyllä on huoli toukasta, että miten se tuolla masussa voi. Mutta ultrassa sitten selviää. Pitäisi vain malttaa odottaa...

Itse sain taas neuvolasta (ja äippäpolin ravintoterapeutilta) sellaisia ohjeita, että lisävitamiinejä ei kannattaisi vielä tässä vaiheessa popsia, vaan vasta viimeisellä kolmanneksellä.
Tietysti siihen vaikuttaa omat ruokailutottumukset ja se että syö monipuolisesti.
Tuo aikaisin aloitettu vitamiinien syönti voi kuulemma vaikuttaa siihen, että ruoka maistuu tarpeettoman paljon ;-) eli vaikka ollaan raskaana, ei kahden edestä pidä syödä. Mistään laihdutuksesta ei siis kuitenkaan ole kyse, vaan siitä ettei painoa tulisi 20kg raskaudessa, se kun rasittaa muitakin elimiä.
Itse en siis syö mitään vitamiinejä taikka valmisteita, hemoglobiini oli 142, joka luonnollisesti laimenee, kun veren määrä kasvaa.

(.) vointi on hyvä. Enää ei ole pahoinvointia, ruokakin maistuu ihan hyvälle taas :) pikkuhiljaa jaksaa taas kuntoilla entiseen malliin, joskin hyppelyt ja juoksut on mennyttä aikaa :)

Ennen raskautta ja ensimmäisen kolmanneksen aikana suositellaan syötäväksi ainakin foolihappoa, joten en nyt sitten tiedä, että meneekä syteen tahikka saveen, jos napsii Multitabs-raskausmonivitamiinia vaikka koko raskausajan.
Tuosta D-vitamiinilisästä kysyit, Tytteli25: En osaa vastata, kun pitäis jaksaa laskea yhteen Multitabsin sisältämän d-vitamiinin määrä ja sitten sen Devisolin d-vitamiinimäärä, ja sitten pitäisi vielä tietää raskaana olevien d-vitamiinin saantisuositus... Mutta silleen laskemallahan sen saat selville.
Itse en ole samana päivänä ottanut d-vitamiinia ja monivitamiinia, vaan vuorotellut niiden kanssa. Nyt en ole kyllä pariin viikkoon muistanut ottaa kumpaakaan...

Onko teillä muilla muuten mitenkä noussut jo paino? Mullahan se alussa laski pari kiloa. Rv 12 mennessä oli tullut peräti 300g takaisin. Nyt oma vaaka näyttäisi, että olisi tullut ehkä 1 - 2kg lisää. (Mutta meidän vaaka näytti kyllä suurempaa lukemaa kuin neuvolan tuolloin rv 12:kin, että en sitten tiedä...)

En ole vieläkään ehtinyt (jaksanut lähteä...) housuostoksille, joten aika vähissä on sopivat housut =(
Ylänappi auki vaan, ei tässä muu auta. Tänä aamuna kokeilin yksiä aika uusia rintsikoita, heh, ei puhettakaan että niitä vois käyttää. Vaikkei oo isot tissit, niin niistä kyllä meinasi pursua yli ja olivat kuin tarjottimella tuossa leuan alla =D
No, ihan positiivinen muutos tällaiselle normaalisti A/AA-kuppiselle...

Mulla on ensi viikko lomaa, jee! Eikä ole mitään suunnitelmia. Kotona vaan meinataan olla. Nukutaan pitkään (niin pitkään kuin esikoinen antaa...) ja vietetään aikaa perheen kesken. Sukuloimaan ei lähdetä missään nimessä, se vie ilon lomasta... Ai niin, paitsi että sunnuntainan taitaa olla yhden miehen lähisukulaisen 80-vuotisjuhlat, sinne pitää mennä. Jokohan suku huomaa kasvaneen mahan...

Ei kai tässä tällä kertaa tän kummempia. Voikaahan paksusti ;)
Ulpu rv 14

Heipä hei pitkästä aikaa!

Kirsiheille vielä minäkin sanoisin, että elä huolestu, mulla on ollut erilaisia juilimisia, särkyjä ja vihlontoja pitkin raskautta. Mulla kipu säteilee herkästi myös reisiin, aivan kuten kuukautisten aikana. Tuosta meinasin itse jossain vaiheessa huolestua, mutta kun ultra näytti hyvältä eikä reisikipuun liity vuotoa eikä vatsakipua, ei syytä huoleen ole. Ja nyt viikkojen kuluessa se on myös vähentynyt huomattavasti.
Tuntuu, että ovat hyvin yksilöllisiä nämä herkkyydet tuntea muutokset elimistössä, toiset eivät huomaa juuri mitään ja toiset taas joka ikisen kasvupyrähdyksen ja hormoniaallon.

Oletteko muut huomanneet muutosta mielialassa viime aikoina? Minä olen kuin uudestisyntynyt, olo on todella hyvä :) Pahoinvointia on edelleen, eli muutos ei perustu vain fyysisen olon paranemiseen vaan jotain on täytynyt tapahtua hormonitoiminnassa, koska vointi on huomattavasti parempi. Olin koko kolme ekaa kuukautta todella väsynyt, vetämätön ja huolestunut, mikään ei huvittanut, ketään ei kiinnostanut tavata ja heikotus oli kamalaa. Nyt tuo kaikki tuntuisi hävinneen kuin tuhka tuuleen :)

Hyvää odotuksen jatkoa kaikille!

Kevät78 & papu 12+5

Niskapoimu-ultra täälläkin takana ja hyvin meni. Vekkula jumppasi niin kovasti koko ajan että ihan nauratti. LA aikaistui parilla päivällä ja on nyt 7.5.
Mukavaa viikonloppua!
Indima 13+2

Luitko sen Marin haastattelun? Siis Jani Sievisen tyttöystävän? Siinähän sanottiin hänen olevan lähes neljännellä kuulla. Mietin silloin samaa ja luulen, että rv 13 - 16 ollaan neljännellä kuulla. Oletan, että raskauskuukausi on 4 viikkoa.

Piti tulla kotiin kesken työpäivän kun päiväkodista soitettiin, että tyttö heittää laattaa. No, siellä onkin kuulemma vatsatautia liikkeellä joten ei mikään ihme.

Siitä D-vitamiinista: Mulle sanottiin neuvolassa, että raskaana olevien kuuluu lokakuun ja maaliskuun välisenä aikana syödä D-vitamiiniä lisäravinteena 10 mg päivässä. Itse syön yhden Multitabs-tabletin raskaana oleville (yhdessä on 5 mg D-vitamiiniä) ja lisäksi Dee-tabletin (toiset 5mg). Tähän pimeään aikaan vuodesta D-vitamiini on tosi tärkeä sikiön kasvun kannalta ja oman hyvinvoinnin kannalta joten ei se mikään "samantekevä" asia ole. Itse otan lisäksi joskus Calcichew-tabun kun ei aina tule juotua 6 dl päivässä maitoa.

Muuten ei kummempaa, vatsa ja rinnat kasvavat...

Mari-71, rv 14+0

No, noi vitamiinit ja lisät ovat varmasti sitten yksilökohtaisia, koska minulle niitä ei suositeltu vielä tässä vaiheessa hyvien veriarvojen ja ruokailutottumusten vuoksi.
Aion aloittaa lisien ottamisen vasta viimeisellä kolmanneksella saamani ohjeen mukaan, aiemmissa raskauksissa en mitään lisiä ole ottanut lainkaan, kun ei ole katsottu tarpeelliseksi. Siitäkään kun ei ole mitään hyötyä, että vitamiineja tulee liikaa.

Moi.

Minullekin sanottiin ettei tartte syödä mitään vitamiinilisiä (paitsi kalkki ja d). En ole kyllä muissakaan raskauksissa syönyt vitamiineja. Kaksi ekassa raskaudessa jouduin syömään rautaa, sitäkin hetkellisesti. Mutta kaitpa näissäkin suosituksissa on paljon neuvola kohtaisia eroja. Ja toisaalta varsinkin viime kerralla (3raskaus) ei oikeastaan neuvottu yhtään mitään. Oletti kai että tiedän miten toimia. ;) Ja kun neuvolan täti on aivan tuttu niin uskon ettei nytkään tule sylikaupalla neuvoja. Tai saas nähdä. Onhan edellisestä jo aikaa...

...piti korjata noita D-vitamiiniyksiköitä eli ne ei ole milligrammoja (mg) vaan mikrogrammoja, on semmoinen lyhennemerkki, jota ei ainakaan meikäläisen koneelta löydy.