Toukokuiset (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai niin, sitähän minun piti vielä ketomani, että meillä puolestaan pikkuinen ei nt-ultrassa niin kamalasti vilkutellut ja sätkytellyt, vaan suurimman osan ajasta näytti nukkuvan. Muutaman kerran heilautti käsiään ja jalkojaan, sitten käänsi kylkeä ja ilmeisesti tosiaan nukkui. Tai yritti nukkua, koska lääkärihän joutui sitten painelemaan minua mahasta, että sai sikiön kääntymään sopivaan asentoon nt:n mittausta varten.

Osanotto Erican suruun!

Minä kävin ti Hyvinkäällä ultrassa ja verikokeessa. Muuten kaikki oli näytti olevan ok nt arvoa kätilö mittaili moneen kertaan. Lopulta päätyi 2,4 mm. Arvo kävi väillä riskirajoilla. Viikon päästä saa tietää verikokeen tuloksen. Vähän pelottaa miten käy vaikka ei riskirajan 2,7 yli mentykään. Esikoisella nt oli vaan 0,9. Rauhallisempi tapaus oli muutenkin kuin esikoinen heilui niin paljon ettei mittauksesta meinannut tulla mitään. Pääperä mitta oli 77 mm, joten la olis nyt kai 1.5.
Närästystä on vielä välillä ja muuten epämääräistä oloa, ehkä vähän vähentynyt kuitenkin.

Odottavan aika on välillä pitkä mutta pidetään kaikille peukkuja!

äiti-06 13

Vieläkö pääsisi mukaan listalle? Meillä on ensimmäinen raskaus ja viikkoja 11+3. Laskettuaika 12.5. OYS.

Raskausaika on mennyt hyvin ilman enimpiä murheita, raskauspahoinvointikin on poistunut viime viikolla ja olo taas suhteellisen "normaali".

Luin tuossa kiinnostuneena neuvola ja ultra-ajoista, jotka tuntuvat olevan muilla huomattavasti aiemmin kuin minulla. Ensimmäinen neuvola oli minulla kun raskausviikkoja 10+0, np-ultra on vasta parin viikon päästä kun viikkoja jo 13+1.
Seuraavan neuvola-ajankin sain vasta kun viikkoja kasassa jo 15+3.

huomenta, hei sellasta kysyisin kaikilta, että onko kukaan huomannut mahan kasvavan näin varhaisessa vaiheessa? itselläni selvästi pullottaa maha, ja olen ollut aina tosi hoikka, mut nyt kiloja tullut jonkin verran alkupainoon!!!

Mulla on ainakin jo maha vähän kasvanut, mutta odotankin toista lasta. Ekassa raskaudessa maha alkoi kasvaa rv 16 jälkeen.
Paino mulla ei ole noussut, päinvastoin, se jopa laski vähän. Johtuupi siitä, ettei ruoka ole oikein maistunut. Tai se mitä olen pystynyt syömään, on ollut vähemmän lihottavaa: hedelmiä ja kasviksia, sekä päivittäin monta desiä rasvatonta piimää!

Heips!

Halauksia kaikille suru-uutisen saaneille.

Täälläkin on piimä maistunut oikein hyvin, mistäköhän johtuu? Ja satsumat ja klementiinit myös. Muut raikkaat hedelmät tulevat hyvin perässä, ei siis esim. banaani.
Kahvia en ole juonut kuukauteen. Enää ei samalla lailla ällötä, mutta ajattelin että miksi juoda, kun ei enää kahvihammasta kolota.
Mulle ei kiloja ole tullut (tai en ainakaan usko), mutta melkein kaikki housut kirraa jo masusta. Tai aamulla menee kyllä ihan hyvin, mutta maha turvoksissa iltapäivän jälkeen aina iltaan asti. Ajattelin ensihätään hankkia vähän reilumman kokoiset pöksyt ja sitten vasta siirtyä äitiysvaatteisiin. Vaikka äitiysvaatteitakin varmaan löytyisi säädettävinä, mutta silti tuntuisi oudolta hankkia niitä.

Viimeksi kirjoitin, että aika kuluu nopeasti, mutta nyt on taas sellainen olo että aika ei kulu millään. Katselin vanhaa kalenteria ja huomasin, että edellisen raskauden km huomattiin, kun viikkoja oli 11+3, nyt siis menossa 10+1. Jotenkin jännittää, vaikka hyvinkin epätodennäköistä olisi, että samalla lailla menisi kesken kuin edellinen.

Tulipa taas purettua.

t.Hemuli

Mikä lie siinä piimässä. En juo maitoa, joten kaipa se jotain kalsiumin kaipuuta on? Ja ihan sama juttu mullakin, Hemuli, raikkaat hedelmät maistuu parhaiten. Kotimaiset omenatkin on tosi hyviä. Alkuun en pystynyt syömään banaaneja, mutta nyt menee jo nekin.
Kahvia juon vähän, korkeintaan kupin päivässä.
Jogurtit on jo pitkän aikaa maistuneet liian sokerisilta, vaikka ennen söin lähes joka aamu jogurttia.
Just nyt himottais saada tuoreita mansikoita! Mutta vähän huono vuodenaika siihen...

Mulla ois vajaa 1½vkoa töitä ja sit pidän talviloman. Juu, aika aikaista, mutta pakko saada levätä vähän välillä. Sittenhän ei menekään kauaa, kun on jo joulun pyhät.

Ulpu

Hmmm... olkaa kuitenkin varovaisia sen piimän juonnin kanssa, taikka muidenkin maitotuotteiden kanssa.
Minulla oli edellisessä raskaudessa sokeriarvot koholla, ja raskauden loppupuolella kiellettiin maitotuotteiden juonti lähes kokonaan, vain lasillinen päivässä. Maitotuotteetkin kun kohottaa sokereita hetkellisesti aika paljon.
Minunkaan kohdalla mitään syytä sokerien koholla olemiseen ei löytynyt koskaan, eikä jälkeenpäinkään ole mitään ollut. Mutta erikoista miten jotkut ruoka-aineet kohottavat kovastikin sokereita.

Minusta maito oli parasta, mitä tiesin! Helposti meni 3 litraa rasvatonta maitoa päivässä :-), aika tiukkaa teki, kun maito kiellettiin lähes kokonaan.

On nämä ravintoasiat niin jänniä... ekassa raskaudessa söin kilon karkkia viikossa eikä sokerit kohonneet yhtään.. ja lakua ja salmiakkia yli kaikkien suositusten ja verenpaine oli niin alhainen koko ajan että lääkärikin huolestui. =)

Mulla onkin eka ultra jo ensi viikolla. Pelottavaa. Ja toi la on 17.5. Ellei ultrassa muutu.

Nyt täytyy mennä hakemaan miestä töistä ja kauppaan!

-Milla Maqia-

Täällä on ollut puhetta äitiysvaatteiden ostamisesta. Minua hiukan ihmetyttää monien aikomus ostaa vain isompia housuja, kun vanhat ovat alkaneet kiristämään. Toisaalta ymmärrän sen, jos viikkoja ei ole vielä kovin paljoa ja keskenmeno pelottaa. Mutta toisaalta äitiyshousut ovat vain niin paljon mukavammat ja usein paremmannäköiset kuin mahan kohdalta sopivat mutta muuten liian isot housut. Myönnän kyllä, että itsekin jouduin viimeksi synnytyksen jälkeen melko pitkään käyttämään yhtä kokoa isompia housuja, kun lantio oli raskauden aikana leventynyt. Se kuitenkin painottui raskauden loppupuolelle, ja alussa kasvoi vain maha. Äitiyshousuja pystyy useimmiten säätämään, jolloin ne pysyvät hyvin päällä myös alussa. Itse käytän suorien housujen kanssa näin alussa vyötä, joka varmistaa ylhäällä pysymisen.

(.) Omaan napaan ei kuulu paljon uutta. Olo on hyvä ja nyt jo melko virkeäkin. Osittain johtuu kyllä siitä, että esikoinen on nukkunut viime aikoina poikkeuksellisen hyvin.

Chansey rv 13+4

En minä nyt sentään litroittain sitä piimää juo, vaan sanotaan nyt vaikka 4 - 8dl...

Viime raskaudessa ostin tasan yhdet mammahousut ja yhden mammamekon. Lisäksi käytin ihan tavallisia, yhtä numeroa isompia kuminauhavyötäröisiä housuja sekä löysiä trikoohameita. Itse en hirveästi tykännyt noista mammahousuista, ne oli sellaiset mahan yli menevät, säädettävät. On ne vieläkin tallessa ja meinaan niitä käyttää, sitten kun ovat sopivat. Kokeilin niitä jo ja ovat aivan järkyn isot.
Nytkin olen ajatellut ostaa, jos vain löydän jostain, tavallisia isompia housuja sekä yhdet, kahdet, hyvät mammahousut. Tässä raskaudessa joudunkin panostamaan housuihin enemmän, kun on talvi, esikoista odottaessa oli kevät ja kesä - pukeutminen oli helpompaa.
Talvitakinkin joutuu varmaan ostamaan jotain "teltta"mallia. Täytyy katsoa sitten tammialesta. Jokin a-linjainen sopisi varmaan hyvin.

Rv 13 tasan. Kulu aika, kulu aika!

Ulpu

Halaus Ericalle, jos olet vielä kuulolla. Mulle kävi just noin kuin Sulle tämän vuoden alussa. Lääkkeellinen keskeytys oli maaliskuussa. Ja tosi ikävä juttu se oli. Mutta lohdutukseksi Sulle voin kertoa, että kun kroppasi on toipunut keskenmenosta ja kuukautisesi taas alkavat, voitte aloittaa uuden yrityksen ja tärppi voi tulla lyhyenkin ajan sisällä ja sitten kaikki meneekin ihan hyvin.

Ja onnea kaikille hyvät ultrauutiset saaneille! Siitä on mukava jatkaa odotusta. Mulle ei mitään ihmeempiä kuulu. Äitiyshousuja voin kyllä kehua kun olen niitä jo jokusen viikon pitänyt. Ne on niin ihanat päällä kun ei ole mitään kiristäviä saumoja alavatsan ja nivusten kohdalla. Mutta muistan esikoisen kohdalla, että pärjäsin tavallisilla housuilla 5. kuulle asti, nyt tilanne onkin vähän toisenlainen :-)

Rinnat ovat alkaneet olla entistä kipeämmät ja käytän jatkuvasti rinnanlämmittimiä (sellaisia pieniä silkkivillaisia lätysköitä), ne tuntuvat mukavilta paljasta ihoa vasten kun rintaliivikangaskin tuntuu ärsyttävän. Ja kyllä nämä rinnat ovat meikäläisellä jo melkoisesti täyttyneet viime viikkojen aikana. Mitenkäs teillä muilla?

Päivitän vielä oman lasketun aikani kohta kun se on nyt 2.5.

Thelma, toinen, la ?
Piritta, toinen, la 1.5. Helsinki
Mari -71, toinen, la 2.5.
Ulpu74, toinen, la 3.5., P-Savo (KYS)
äiti-06, toinen, la 4.5 K-Uusimaa (HYS)
ohva, viides la 5.5 Iisalmi (kys)
Chansey, toinen, la 5.5.
Mirkku32, neljäs, la 5.5., OYS
Titti70, neljäs, la 8.5. HYS
manna-83, toinen, la 8.5.
Indima, toinen, la 9.5., Helsinki
Lilja-77, eka, la 12.5., OYS
nenna77, neljäs, la 14.5. SEKS pohjanmaa
emmi eka, la 14.5 kuopio
Veluna, eka, la 14.5. , OYS
Kaino Vieno, toinen, la 16.5, EKKS
rosa80, eka, la 21.5.? Tampere
Hemuli-81, eka, la 21.5. Vantaa
Tytteli25, la 21.5.
Leeniliini, toka, la 22.5. PKKS Pohjois-Karjala
halina, ?, la 23.5.0
Apila85, toka, la25.5.(?) MKS Mikkeli
Kirsihei, eka, la 25.5.

Ja tervetuloa kaikki uudet! Lisäsin Sut, Lilja-77, listaan.

Nopeasti omaa pulleaa napaa.. :))
Kaikki oireet kaikonneet ja olo mitä mainoin. Ihanaa..! Jopa kahvi haisee taas hyvälle! Painoakin varmaan kertynyt jo vaikka kuinka. Vaa'alle en edes uskalla. Neuvolassa sitten vasta, kun on pakko.. Ensi viikolla vihdoin np ultra, ja tulee kyllä niin oikeaan saumaan kuin ikinä. Alan tässä jo vähän ihmetellä hyvää oloani. Vaikka näinhän sen pitäisikin mennä; 1/3 elämäsi huonoimmassa kunnossa 2/3 elämäsi kunnossa 3/3 odottelua, odottelua, odottelua.. Viimeksi piti aika tarkkaan paikkaansa.
Nyt Hotelli Babylonia odottamaan!

Thelma, toinen, la ?
Ulpu74, toinen, la 3.5., P-Savo (KYS)
Chansey, toinen, la 5.5.
emmi eka, la 14.5 kuopio
Tytteli25, la 21.5.
halina, ?, la 23.5.0
Kirsihei, eka, la 25.5.
Minki76, toka, la 30.5. K-PKS

Koitin käydä tässä jo aikaisemminkin kirjautumassa, mutta en muka keksinyt uutta kutsumanimeä, kaikki olivat jo käytössä. Nyt näköjään tärppäsi.

Mulla tosiaan toinen raskaus menossa, edellisen tytön la oli 27.5. Eli sisarukset tulee samoihin aikoihin, jos hyvin menee.

Meikän ois kans jo aiheellista siirtyä mammavaatteisiin, mutta ku oon lainannu edelliset kavereille, ni ei viittis ihan vielä pyydellä takasin.. En oo kertonu vielä asiasta ku miehelle ja mahdolliselle sijaiselleni töissä, joka siis toimi sijaisenani edelliset lomatkin. (Palasin vasta syyskuun alusta töihin.) Maha on kasvanut aika lailla. Olen jounut mm. unohtamaan yhdet kuukausi sitten ostetut housut. Silloin en vielä tiennyt olevani raskaana.

Raskaustestin tiesin tehdä ensimmäisestä pahoinvoinnista. Lopetin imetyksen edelliseltä lapselta vasta heinäkuussa ja ennen raskautumistani ehti tulla vain yhdet kuukautiset. Siitä syystä en hätäillyt tekemään testiä, vaikka kuukautisia ei kuulunutkaan. Nyt on etonut ympäri vuorokauden reilun parin viikon ajan. Muita oireita ei ole onneksi vielä ilmaantunut. Mitä nyt painoa on tullut useampi kilo:( Edelliseltä tuli painoa lähes 20kg, joka oli kyllä lähes kokonaan nestettä. Edelliseltä oli lähes kaikki mahdolliset negatiiviset oireet.

Minulla on sama tilanne kuin Liljalla. Neuvola on vasta vk:lla 10+1 eli ensi viikon perjantaina. Saa nähdä sen jälkeen olenko vielä tällä listalla vai muuttuuko la:ni, kun se on noin kuun vaihteessa.

Helou.
Mulla on ollut kone korjattavana jotenka en ole päässyt kirjoittamaan np-ultra kuulumisia.
24 päivä oli mulla se ultra ja np mitta oli n 1mm kun sen antoi mitata. Olisi halunnut olla vaan pelkästään kylellään =) Viikkoja menkkojen mukaan 12+2 tuolloin, mutta ultran mukaan 13+3. Laskettua aikaa ei muutettu.

Mullekkin maistuu piimä. Sellainen litran verta menee päivässä. Myös vesi on alkanut maistumaan.

Otan osaa suruun joilla on keskenmeno tullut. Ja pikaista raskautumista uudelleen toivon.

ohva 13-14+1 tai jotain siltä väliltä

Heippa!

Ja terveiset Barcelonasta. Tultiin sieltä kyllä jo viime viikolla mutta en millään ole ehtinyt taas koneen ääreen. Pahoinvointi on helpottanut toisin tilalle on tullut närästystä.Väsyttää edelleen myös ihan vietävästi. Joku joskus sanoi minulle muuten että jos tulevalla lapsella on paljon hiuksia niin raskausaikana närästää kovasti :) saa nähdä pitääkö tällä kertaa paikkaansa. Esikoista odottaessa närästi kyllä loppuvaiheessa tosi paljon ja komea musta pystytukka pojalla tosiaan oli syntyessään.

Huomenna seuraava neuvola-aika ja 7.päivä nt.ultraan ja verikokeisiin!!

Mutta nyt täytyy lähteä valmisteleen esikoista (1v.10kk) hammaslääkärikäynnille :) Saa nähdä miten se sujuu!!

T:Ansuliini rv10+4

Niin juu ja saa mutkin sinne listalle lisätä, la on ainakin vielä näillä tiedoilla 22.5. synnyttämään mennään LAS:iin (Loimaan aluesairaala)

Thelma, toinen, la ?
Ulpu74, toinen, la 2.5., P-Savo (KYS)
Chansey, toinen, la 5.5.
emmi eka, la 14.5 kuopio
Tytteli25, la 21.5.
Ansuliini -78, toinen, la 22.5. LAS (Loimaan aluesair.)
halina, ?, la 23.5.0
Kirsihei, eka, la 25.5.
Minki76, toka, la 30.5. K-PKS

Lisäsin Ansuliinin listaan ja laitoin neuvolakortin mukaisen lasketun ajan itseni kohdalle. Alkurask. ultran mukaan ja omien laskelmieni mukaan la olis kyllä 3.5., mutta miten lie neuvolassa laskenut...

Eipä uutta. Paitsi närästys, se vaivaa jo lähes jokapäivä syönnin jälkeen =(
Muuten on olo ihan hyvä. Ja talviaikaan siirtyminen oli minulle aamu-uniselle JES juttu =)

Ulpu rv 13+3

Hyvää alkanutta viikkoa!!

Mulla oli aamulla lääkäri, kaikki näytti olevan hienosti. Ultras vielä sielläkin, dopplerilla vauvelin pulssi oli 163, kaikki sen osalta hyvin. Itellä verenpaineet ok, hemppa 129, pissa puhdas, painoa tullut kolmessa viikossa kilo lisää!! : O Meitsu meinaa näköjään olla satakiloinen toukokuussa... ; ) Ei vaan, kokemuksesta tiedän että kohta syöminen loppuu kun maha kasvaa, vatsalaukkuun mahtuu kerrallaan yksi jugurtti. Mulle on aina ollut tosi vaikeeta kahden tunnin välein syöminen, mieluummin kaksi isoa ateriaa päivässä ja muut ajat ihan nälissään tai ähkynä... Kai sitä joskus oppii oikein syömään.

Sit taas töitä jatkamaan, heippa!!

Alkuperäinen kirjoittaja Ulpu74:
Lisäsin Ansuliinin listaan ja laitoin neuvolakortin mukaisen lasketun ajan itseni kohdalle. Alkurask. ultran mukaan ja omien laskelmieni mukaan la olis kyllä 3.5., mutta miten lie neuvolassa laskenut...

Eipä uutta. Paitsi närästys, se vaivaa jo lähes jokapäivä syönnin jälkeen =(
Muuten on olo ihan hyvä. Ja talviaikaan siirtyminen oli minulle aamu-uniselle JES juttu =)

Ulpu rv 13+3

Johtuu siitä että ensi vuosi on karkausvuosi. :)

Laskiko siis nettilaskuri väärin vai nauvolan täti? Laskuri vissiin?

Missäs kaikki luuraa? Eikö kenelläkään ole vaikka ultrakuulumisia kerrottavana?

Mulla armoton päänsärky, taas. Niskat ja hartiat vissiin jumissa. Sain huomiseks lääkäriajan, joten jospa sitten sais vaikka lähetteen hierojalle. Pidempiaikaista apua tarviis kuin sen, mitä Panadolia syömällä saa. Kun en niitäkään uskalla kauheasti syödä...

Kysyin neuvolasta sitä nt-ultran ja verikokeen ja iän perusteella laskettua down-riskisuhdelukua ja se oli ihan "outo". Tai kaikki ovat yleensa puhuneet paljon pienemmistä luvuista. Mulla se luku oli 1:11805. Pelkän iän perusteella 1:548.

Huoh, odottavan aika on pitkä. Rv 13+4.

moi!
Meillä ultra takana ja kaikki hyvin. Vintiö oli kova liikkumaan (tullut siis isäänsä). LA 21.5 ja viikot nyt siis 10+6. Nyt voi taas rauhallisin mielin jatkaa odotusta!!

Mä oon kans kuullu tosta tukasta suhteessa närästykseen. En sit tiiä paikkansa pitävyydestä, mutta närästi kyllä edelliseltä ihan kiitettävästi. Typyllä oli syntyessään jonkin verran tukkaa ja nykyään aikamoinen pehko. Tullu vanhempiinsa:) Tästä vois päätellä, et tulokkaallaki saattas tukkaa piisata, mut toivottavasti se ei tarkota taas närästystäki:(