Toukokuiset (2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläpäin oli sellainen verikoe, jossa piti nimenomaan käydä rv 10 jälkeen, mutta kuitenkin ennen rv 12. Jotkin arvot näkyvät noilla viikoilla parhaiten (tai ollenkaan?). Noita verikokeiden tuloksia verrataan sitten nt-ultran tulokseen.
5 putkea verta otettiin. Osahan on veriryhmän määritystä varten.

Helou.
Loma pidetty ja huomenna alkaa taas työt =(.
Mulla on tiistaina np-ultra. Viikot silloin 12+? menivät sekaisin itellä loman aikana =)
Mulla noi veri seulat otettiin ekalla neuvola käynnillä ja tulokset saan kuulla varmaan tuolloin ultrauksen yhteydessä.

Öklö olo on jo poistumassa vaikka ei söisikkään enään niitä inkivääritabbletteja.

Joku kyseli muiden ipanoitten ;) kokoja. Mulla ensimmäinen oli 40+4, 3730g ja 50cm, toinen 38+4, 3610g ja 48ca, kolmas 41+2, 4420g ja 52cm, ja neljäs 38+5, 3840g ja 52cm. Mulla noiden ensimmäisen ja viimeisen painoarvio piti paikkaansa, mutta noi keskimmäiset heitti aika paljon. Toisen olisi pitänyt olla korkeintaan 2600g. Ultra mittaus olis muutama päivä ennen kuin syntyi. Toiselle kätilö kokeili synnytys pöydällä et on n 3700g.

Ja sokerinrasituskokeistakin on ollut puhetta. Minä joudun sinne taas kanssa vaikka ei ole ollutkaan virtasassa koskaan sokeria tai verikoekessa edellisessä. SEn takia laittaavat mut sinne, kun mun äipällä on todettu sokeri tauti niin sen takia on tarkempi seuranta mulla.

ohva ja hippunen

Tuntuu olevan eri paikkakunnilla todella erilaisia käytäntöjä seerumiseulojen ja ultrien kanssa. Mulla otettiin verikokeet ensimmäisellä neuvolakäynnillä, viime viikolla, kun viikkoja oli 9+5. Np-ultra mulla on puolestaan vasta viikolla 18! En millään malta odottaa tuonne saakka, joten varasin yksityiselle alkuraskauden ultran tälle viikolle.

Mikä on muuten nt-ultra, jonka moni mainitsee?
Minkälaisia erityistutkimuksia tms. tarjotaan yleensä iäkkäämmille odottajille? Itse olen 36-v, enkä tosiaan tiedä kuin ottaa vastaan mitä tarjotaan... Ai niin, terkkari siirsi la:ni 14.5., eri laskuri käytössä kuin itselläni.

veluna 10+5

Meillä neuvolan täti kertoi, että Suomessa olisi tavoitteena päästä valtakunnallisesti yhtäläiseen neuvoloiden raskaudenseurantasysteemiin vuoteen 2009 mennessä. Meidän pienellä paikkakunnalla oltiin ensimmäisten joukossa alettu noudattaa tuota tulossa olevaa "systeemiä".
Nt-ultra kannattaa tehdä rv 10(?) - 14. Rv 14 jälkeen niskaturvotus ei välttämättä ole enää mitattavissa. (Luin tämän vastikään tekay.fi sivuilta...)

Tällä viikolla tulee tieto siitä riskisuhdeluvusta, mikä on laskettu nt:n ja verikokeiden perusteella. Ihmeesti jännittää. Kolmisen vuotta sitten, kun odotin esikoista, ei tuota nt-ultraa meidän neuvolassa tehty. Silloin ei osannu tuollaista edes jännittää.

Olo on energisempi kuin pitkiin aikoihin. Viikonloppuna siivoilin, vaihdoin verhoja, leivoin, laitoin ruokaa, haravoin pihaa ja peuhasin esikoisen kanssa, ja ihan ilman sen suurempaa väsymystä =)

Ulpu74 rv...12+3?

Nt-mittaus "tasoitti" riskiä, eli nyt on ns. puhtaat paperit. Tosin kiikun kaakun paremmalla puolella. Kunhan rakenneultra on joulun alla, voidaan tehdä vielä joku ns.ylimääräinen testi, jolla kuulemma nähdään "lopputulos" varmemmin.
Siis ei pidä ymmärtää väärin; mikään testihän ei anna 100% varmuutta terveestä lapsesta, mutta siis minun tapauksessani tuolloin nähdään tarkempi tulos.
Olipa monimutkaisesti selitetty ;-).
Olo on helpottunut kovasti, ja pahoinvointikin alkaa olla loppusuoralla :-).

Mirkku32: olipa hyviä uutisia. Rakenneultrastahan sitten näkyy, että onko rakenteet normaalit ja että näkyykö nenäluu. Sitä ainakin minä odotan kuin lehmä uutta veräjää. Mulla rakenneultra joskus joulukuun puolella vissiin.

Meinaakos kukaan mennä 4d-ultraan? Täällä on vielä mietinnässä, kun Kela on tällä seudulla poistanut omatahtoisen 4d-ultran korvattavuuden kokonaan. Hintaa 230 euroa, joten onhan se aika kallis omasta pussista maksettavaksi. Mutta pitää nyt miettiä, josko itsellensä joululahjaksi sen kustantaisi...

Tämä on vähän tällaista odottelun aikaa. Pahoinvointi on poissa ja olo on ihan normaali. Kun mahaakaan ei kummemmin vielä ole, niin ei ole oikeastaan ollenkaan raskaana oleva olo. Senpä vuoksi ei ole oikein mitään kirjoiteltavaakaan...
Hyviä vointeja kaikille!

Täällä vaivaa dementia. Menin tänään sinne äiti-polille, mutta se onkin vasta huomenna =). Huomenna meneekin melkein koko päivä tuolla sairaalalla, kun ekaks on nuorimmaisen verikoe 8-9 aikaan ja sitten on oma aika 10.30.
Tuun huomenna kertoon sitten et mitä sanoivat siellä.
Mirkku hyvä et oli hyviä uutisia =)

Hienoa että hyviä uutisia tulee!! Mua jännittää huomisaamu tosi paljon, en tiiä miksi on niin pahat aavistukset... Osittain johtuu varmaan siitä kun jo ennen raskautumista juteltiin kaverin kanssa että voiko vielä neljännen kerran saada täysin terveen lapsen jne jne... Hölmöähän se on sellaista miettiä mut nyt jotenkin tosi alakuloinen olo, voiko kaikki tosiaan mennä taas niin hienosti kuin ennenkin?? Muutenkin nyt on ollut tosi kipee olo, maha on ollut tosi kipee ihan alusta asti mut taas toisaalta tosi vahvat raskausoireetkin on koko ajan ollut ja mahakin jo kasvaa... Ihan outo olo, kai ne hormonit sit vaan heittelee ja huomenna olis sit parempi olo kun näkee mitä massussa on. Hyvinkäällä ainakin viimeksi oli ensin ultra ja sitten suoraan labraan, saa nähdä miten nyt.

Plääh, töitäkin pitäis tehdä eikä oikein pysty keskittyy... Toivottavasti teillä muilla seesteisempi olo, ainakin näyttäisi joillakin jo olevan!! Perästä tullaan...

Hei kaikki!

Täytyy välillä kirjoitella, vaikkei tässä nyt mitään ihmeempiä uutisia olekaan. Vointi on edelleen ihan hyvä - mitä nyt iltapäivisin aina iskee kauhia väsy. Ja muutamat ruoka-aineet on alkanut edotuttamaan (esim. en voi aatellakkaan syöväni/näkeväni banaania tai sitten mitään noita sulatejuustolevitteitä...hrrrr...) ja toisaalta taas sitten esim. kinkkumakkara maistuu (mitä ennen en voinut syödä)...omituista...

Meillä on ultra vasta vajaan 3 viikon päästä ja sitä ennen ehtii olemaan jo toinen neuvolakin. Vähän tätä olotilaa tietysti helpottaa se, että kävin siellä alkuraskauden ultrassa yksityisellä - tietää nyt, että siellä oli ainakin silloin joku...

Me ollaan päätetty, että kerrotaan sukulaisille ja kavereille vasta tuon ultran jälkeen raskaudesta - vähän vaikeetahan tää on olla kuuluttamatta sitä jo kaikille. Töissä kertomista venytän vielä niin pitkään kuin vain mahdollista...Tuleepi olemaan nimittäin täällä melkoinen shokki...

Mutta nyt pitää taas jatkaa aherrusta...

Hyviä vointeja kaikille!

- Kirsihei rv 9+3 -

hei Titti70, täällä aivan samoja ajatuksia... voiko onnestaa todella neljä kertaa..?? Meillä kärvistellään vielä muutama viikko ennen kuin päästään sinne ekaan ultraan. Jos siellä kaikki näyttää hyvältä niin voin kai hieman huokaista helpotuksesta. Sinänsä outoa, että missään raskaudessa en ole ollut näin järjettömän huolissani siitä onko kaikki hyvin vai ei. Ja kaikki onkin mennyt ok. Mutta nyt... ja sepä tässä huolettaakin.
Me ajateltiin kertoa muille vauvasta sitten vasta kun ollaan käyty siellä ultrassa. Jännittää että mitähän lapset siihen tuumaa. Luultavasti ottavat ihan positiivisesti. =) Meillä lapsetkin olivat sitä mieltä että meille voisi tulla vauva, siis kun keväällä asiasta hienovaraisesti juteltiin.

Onnellista odotusta kaikille toukokuun äideille (ja miksei kaikille muillekin) !

-Milla Maqia rv10+3-

Mulla oli eilen np-ultra ja kaikki on kunnossa. Laskettu päivä on 2.5. Ihan helpottavaa, että kaikki on hyvin. Ja onnittelut Mirkku32:lle hyvistä ultrauutisista.

Meillä np-ultra tehdään viikoilla 12+0-13+6 eli se on aika lyhyt aikaväli.

Huomenna mulla on neuvola lääkärintarkastuksineen. Katsotaan sitten lisää...

Mari-71, rv 12+5

Mirkku32: ihanaa, että sait hyviä uutisia!

Hienoa kuulla, että muutamilla jo pahoinvointi hellittää. Itellä pahoinvointi on nyt keskittynyt iltaan entisen aamun ja illan sijaan. Väsymys hiipii myös iltaisin suht aikaisin. Erilaisilta raskaudenaikaisita huolilta ei varmaan välty kukaan. Ite oon ajatellut, että tästä kai se alkaa lopun elämän vastuu ja huoli, mutta ennen kaikkea erilainen, antoisa elämä.

Ultrassa nyt käyty ja siellä se pienokainen vilkutteli meille!!! Turvotus oli 1 mm eli täysin normaali, pääperämitta 5,3 cm eli kokonaisuudessaan noin seitsämänsenttinen vauveli meillä. Iso kivi vierähti hartioilta, aina näin jälkikäteen ihmetyttää mitä sitä oikein turhaa huolehtikaan... Istukka oli tällä kertaa takaseinässä, edellisissä ollut aina edessä joten jännä nähdä tuntuuko liikkeet erilailla sit myöhemmin. Edellisellä kerralla tunsin liikkeet jo 15. viikolla, vaikka siis edessä oli istukka!! Ei siis kauaa enää tarvis odottaa. Ens maanantaina lääkäri ja sit ollaan taas vähän viisaampia, ehkä...

Onnea myös kaikille muille tuleviin ultriin ja muihin koitoksiin!!

Onnittelut Titti70:lle iloisista ultrauutisista! Eli epäilyksesi ja pelkosi osoittautuivat onneksi turhiksi. Hyvä niin.

Itse olin tänä aamuna neuvolassa ja lääkärissä ja nyt ne sydänäänetkin kuuluivat Dopplerilla pienen taustakohinan läpi. Se on kyllä maailman ihanin ääni se sydänsyke kun se jumputtaa niin terhakkaasti.

Nyt tässä pitää vain jatkaa odotusta ja muistaa huolehtia itsestään (ja pikkuisesta) kaikinpuolin. Niistä liikkeistä sen verran, että täälläkin odotellaan niiden tuntemista kuin kuuta nousevaa. Tosin esikoisen kohdalla aloin tuntea liikkeet vasta viikolla 21, tällä kertaa luultavasti jo aiemmin kun tietää, miltä ne tuntuu.

Hyvää päivänjatkoa kaikille!

Hei kaikille!

Olen uusi kirjoittelija täällä ja kiva olisi jakaa ajatuksia muiden samalla viivalla olijoiden kanssa :)

Me ollaan raskaana vkolla 11+3 ja la 11.5. äitienpäivänä :) Np-ultra oli eilen ja kaikki oli hienosti. Kyllä oli mahtavaa nähdä se pikkuinen jumppaava olento siellä ruudulla :) Meillä on yksi keskenmeno takana ja sen jälkeen tämä ultra tuntui entistäkin makeammalta. Joskin pelotti aivan törkeästi :o

Kävin äsken antamassa pissinäytteen ristiselkäsärkyjen takia. Ei tulehdusta, mutta sokeriarvo oli yhden plussan koholla :( Ikinä ei ole ollut ongelmia sokerin kanssa. Höh, nyt sitä vain kuulemma seurataan vähän useammin.

Onko kellään teillä muilla jalkoihin säteilevää särkyä reisissä ja pohkeissa? Erityisesti yöaikaan?

Mukavaa loppuviikkoa kaikille toukokuisille!

Kevät78 ja 11+3

Tervetuloa joukkoon Kevät78=)

Täällä kärvistelen kamalan närästyksen kourissa. Kävimme työkaverin kanssa syömässä "tuhdit" lounaat ja nyt se kostautuu. Rennietä olen popsinut, mutta kun se ällöttää. Aina ajattelin, että närästys on loppuajan vaiva, mutta ei ainakaan täällä. Onko muilla vastaavaa? Paha olo vaivaa vielä vaihtelevasti, mutta ehkä olo on jo parempaan päin. Massu on myös melko turvoksissa ja pahiten iltaisin, vaikkei olisikaan syönyt mitenkään paljon.

Mukava kuulla hyviä uutisia ultrista. Mulla vasta 8.11. NP-ultra ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa. Ekalla kerralla, kun ei sinne asti aivan päästy. Mutta onneksi ainakin tämän odottajan aika menee nopeasti;)

Mukavaa loppuviikkoa!

t.Hemuli 10+0

Hei.

Minut voi poistaa listalta :(
En ole kirjoitellut alun jälkeen tänne ollenkaan. Oli epäselvyyttä lasketusta ajasta jne. Tänään kävin uudestaan ultrassa (9+4) ja sikiön sydääniä ei enää kuulunut. Sain lähetteen sairaalaan jossa todettiin pienoikaisemme kuolleen n. 2 viikkoa sitten, rv 7+. Huomenna sairaalaan jossa mulle tehdään lääkkeellinen keskeytys :(. Tätä surun määrää en pysty kuvailemaan :(

Onnea teille kaikille raskauteen, toivon sydämeni pohjasta että teillä kaikilla menee asiat hyvin!!

Erica.

Voi Erica! Suunnattoman suuri lohdutushali!!!!

Meillä turvotus oli 1,5mm ja pääperämitta 6,3cm. Isohko viikkoihin nähden mutta ei lähdetty LA muuttamaan.
Nyt olen kurkkutulehduksen kourissa ja kuumeessa sekä jumalaton päänsärky. Ikävää kun ei voi mitään lääkettä ottaa; minulle kun tulee lääkemyrkytys lähes kaikista särkylääkkeistä. Nämä kehutut panadolit ja parasetamolit on pahimpia, ketoprofeinipohjaiset sopisi, vaan ei suositella raskausaikana, joten pakko kärsiä.
Olen loppuviikon sairaslomalla, jospa tauti menisi ohi.
Varmasti sain pöpön OYSissa käydessäni; missään muualla en ole käynyt, eikä kukaan lähipiiristä sairasta tai ole vastikään sairastanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Uusi ketju:
Thelma, toinen, la ?
Piritta, toinen, la 1.5. Helsinki
Mari -71, toinen, la 1.5.
Ulpu74, toinen, la 3.5., P-Savo (KYS)
Henskuliina, toinen, la 4.5. (EKKS)
äiti-06, toinen, la 4.5 K-Uusimaa (HYS)
ohva, viides la 5.5 Iisalmi (kys)
Chansey, toinen, la 5.5.
Mirkku32, neljäs, la 5.5., OYS
Titti70, neljäs, la 8.5. HYS
manna-83, toinen, la 8.5.
Indima, toinen, la 9.5., Helsinki
nenna77, neljäs, la 14.5. SEKS pohjanmaa
Kaino Vieno, toinen, la 16.5, EKKS
Veluna, eka, la 16.5. , OYS
rosa80, eka, la 21.5.? Tampere
Hemuli-81, eka, la 21.5. Vantaa
Tytteli25, la 21.5.
Leeniliini, toka, la 22.5. PKKS Pohjois-Karjala
halina, ?, la 23.5.0
Erica, eka, la 24.5.?, Espoo
Apila85, toka, la25.5.(?) MKS Mikkeli
Kirsihei, eka, la 25.5.
emmi eka, la 14.5 kuopio

hei kaikille.
Olen uusi odottava äiti täällä ja vihdoin löysin tällaisen jossa voi keskustella samassa vaiheessa olevien kanssa:)

Minulla nyt 11 tasan ja on ollut kyllä aika paljon mutkia matkassa, elikkäs kun tein raskaustestin en tiennyt missä vaiheessa olin menossa, koska kuukautiseni ovat niin epäsäännölliset, mutta sitten menin heti seuraavalla viikolla eka ultraan ja siellä ei näkynyt kuin pieni piste, sitten viikon päästä taas uudestaan uä:n ja sitten näkyi vain ruskuaispussi mutta ei alkiota, noh sitten taas 2 viikon päästä uä:n ja siellä piti kuulemma näkyä jo vauvan sydänäänet muuten se olisi kuulemma tuulimuna vauva, joten kaksi viikkoa oli kauheimmat elämässäni, odotuksen tuskat:( no sitten menin ja siellä näkyi pikkuisen hennot mutta vahvat äänet ja silloin olin viikolla 7 + jotain, ei oltu mistään varmoja!! sitten odotin seuraavaan ultraan joka oli luulemani tasan 10+ viikolla, mutta kaikki oli niin hyvin jo siellä, että meidän pikkuinen vilkutteli meille, ja hikotteli, mutta parasta oli se että sydänäänet olivat vahvat ja viikkoja oli 10+5 eli viidellä päivällä oltiin menty eteenpäin, ja niskaturvotus tehtiin samalla ja se oli 1.6mm, kuulemma normaali ja hyvä:) eli kaikki olisi nyt ihan hyvin ja jopa uskaltaa ystäville jo kertoa:) sen verran minulla ollut muuten alkuoireita, eli melkein kaikki mahdollinen, pahoinvointi, hirveä heikotus, kauhea migreeni, alavatsakivut kovat, hirveä närästys joka vaivaa joka päivä, ja on paha:( nivuskivut on nyt tullut esiin, eli helppo alkuraskaus ei täällä päin, miten muilla, millainen olo nytten? joko olette ostanut vauvalle vaatteita? minä jo retkehdin ja loppua ei meinaa näinkäään varhaisessa ajassa tulla:):) hyvää ja iloista odotusta kaikille, voikaa hyvin:)

Thelma, toinen, la ?
Chansey, toinen, la 5.5.
emmi eka, la 14.5 kuopio
Veluna, eka, la 16.5. , OYS
Tytteli25, la 21.5.
halina, ?, la 23.5.0
Kirsihei, eka, la 25.5.

Tässä vielä päivitys... Surullista että muutama on tipahtanut täältä pois, en edes osaa kuvitella sitä surun määrää... Voimia teille, toivottavasti tulette kertomaan tänne kun uudestaan raskaudutte!!

Mulla tänään 12 viikkoa täynnä, jippiiiiiii!!! Yksi virstanpylväs on saavutettu, tänä aamuna heti mieskin sanoi että hehku on taas tullut kasvoille... Vielä kun olo vähän paranisi, tänään taas vähän paha olo, kyl sais jo loppua!!!

Nyt töihin, jatkoa kaikille!!

Thelma, toinen, la ?
Chansey, toinen, la 5.5.
emmi eka, la 14.5 kuopio
Veluna, eka, la 14.5. , OYS
Tytteli25, la 21.5.
halina, ?, la 23.5.0
Kirsihei, eka, la 25.5.

Osanottoni Ericalle.

Meillä oli eilen ultra (rv 11+0), ja voi sitä ihmeen ja ilon määrää nähdä se pieni pyörivä ja raajojaan sätkivä ihmisen alku ruudulla. Nyt tämä raskaus todella konkretisoitui meille. Niskaturvotusta oli 1 mm, ja pääperämitta 5.1cm, ilmeisesti isompi kuin viikot antavat ymmärtää, mutta laskettua aikaa ei muutettu. Nyt on ihmeen levollinen olo tuon ultran jälkeen. Hyvää päivän jatkoa kaikille!

Osanottoni Ericalle, en osaa muuta sanoa.

Onnea teille, joilla oli hyviä ultrakuulumisia!
Ja tervetuloa uudet!
Närästyksestä joku mainitsi. Ikävä kyllä täälläkin on jo kärsitty siitä. Mulla tulee se joko liiasta syömisestä, liian rasvaisesta syömisestä tai vaikkapa kahvin juonnista. Tai joskus tuntuu, että ihan ilman syytäkin. Mitenkähän loppuraskaudessa, kun nyt jo närästää...

Taitaapi olla rv 12+6. Välillä tuntuu, että aika menee nopeasti, mutta nyt on kyllä viikon verran suorastaan madellut.

Ulpu