The Esikoishaaveista 2012 & 2013 plussanneet

Moikka masunaiset ihanaiset :)

Täällä on kamala kamala flunssa! Ottaa päähän että tämmösen sain kun jotenkin ajattelin että olisi niiin kiva selvitä tämä raskaus ilman flunssia tms.. Onneksi ei ole ollut kuumetta mutta muuten kyllä ihan kamala olo :(
Nyt on vaunut hankittu ja pinnis. Äityispakkaus pitäisi laittaa tilaukseen mutta en ole saanut aikaiseksi noita hakemuksia laittaa..
Vauva potkii jo niin että näkyy uloskinpäin. Ihan hassua kyllä miten liikkeet on parissa viikossa vahvistuneet :) Äippälomaan olisi vielä kaksi kuukautta aikaa.. tuntuu vielä pitkältä ajalta olla töissä.

Nanna: Itse hankin Mutsyn 4riderit. Uskon että jokaisella on vähän eri käyttötarkoitukset ja kaikille ei käy samat vaunut. Mutta huomasin myös että vaunut hyvin eri korkuisia joten on aika tärkeää että sinä ja mies testaatte niitä jotta ei tule selkä tms. vaivoja kun vaunut huonon korkuiset.

Marpa sulla on kyllä raskaus jo ihan loppusuoralla. Voit jo tuuletella että oon kaiken tän ohi selvinnyt siihen pisteeseen että vauva voi turvallisesti jo syntyä :) Sulla on hyvä asenne synnytykseen. Jostain luin että eihän urheilijatkaan mieti sitä mikä voi mennä pieleen vaan nimenomaan niitä onnistumisia kun valmistautuvat suoritukseen. Kai tässä täytyy mennä samalla asenteella :)

Ihanaa että ainakin täällä Oulun seudulla on kaksi päivää paistanut aurinko :) Katselen sitä täältä sohvalta nenäliina kädessä.. jospa tässä kohta toipuisi.

Jepu ja prinsessa 24+6.
 
  • Tykkää
Reactions: Marpa
Hihii meillähän on tässä kymmenen viikon välein melkein lasketut ajat.

Jepu toivottavasti paranet pian flunssasta. Mä olin kans tosi huono tekemään noita hakemuksia, mutta sain ne tehtyä onneksi sitten 5.2 kun tais 17.2 olla viimeinen päivä ne tehdä :D

(.) Täällä alkaa tosissaan olla jo aika pullea ja turvonnut olo. Viikonloppuna oltiin kotikonnuilla ja mun ihana äiti oli järjestäny mulle vauvakutsut ja ennen vieraiden saapumista tuli jalkahoitaja tekee mulle jalkahoidon. Vitsi oli ihanaa. Saatiin paljon vaippoja ja muuta pientä tarpeellista vauvalle ja minulle hieman "selvitytymispakettia" synnärille. Enää meiltä puuttuu hoitoalusta niin sitten alkaa olla jo kaikki kasassa. Toki jotain pientä puuttuu, mutta ei mitään kriittistä. Vauvalle annan luvan tulla maailmaan, vaikka heti huhtikuun alussa :)

marpa ja milli 34+5 (kohta ollaan jo täysaikaisia)
 
Marpa: Sulla on ihana äippä :) Varsinkin tuo jalkahoito ois kyllä ihana.

Soitin äsken neuvolan neuvontapuhelimeen.. Hemmetti noita nenäsumutteitakaan ei saa käyttää. Mulla niin tukossa nenä että yöt haasteellisia. Mieskin meni eri makkariin nukkumaan yöllä kun niiskutin niin kauheasti. Neuvolasta antoivat vaan saman perusohjeet. Painotti kyllä että pitää juoda paljon koska tää flunssa väsyttää vauvaakin.
 
Jepu eikös jotain nenäsumutteita saa käyttää, koska loppuen lopuksihan ne on hyvin paikallisesti vaikuttavia. Kannattaa käydä apteekissa kysymässä ihan farmaseutilta, ne tietää lääkkeistä enemmän kuin muut. Mites onko toi sarvikuonon käyttö tuttua? Se on ainakin ihan sallittua :) Toivotaan että helpottaa pian, koska kipeänä olo on muutenkin ikävää, saati sitten raskaana.
 
No vastaukset on ristiriitaisia apteekissa. Tosin en tiedä kuka on ollut aina farmaseutti ja kuka ei vastaajista. Otin eilen nasolinsuihketta yöksi mutta ei se kyllä avannut sen kummemmin röörejä. Pakkausselosteessa lukee että ei saa käyttää sitäkään raskaana. Sarvikuonoa olen käyttänyt nyt muutamia kertoja.. vesi vaan ei tahdo mennä läpi kun nenä niin tukossa. Taidan silti jatkaa sitkeästi sen kanssa läträämistä. No kaipa tää tästä. Tämän viikon olen saikulla niin täytyy toivoa että pikkuhiljaa helpottaisi. On kyllä ihan arsesta tämmöinen sairastelu.. onneksi ei tämän pahempaa. Influenssaakin on jyllännyt töissä ja sehän olisi pahinta jos sen saisi..

Jepu ja prinsessa JO 26+1 (mihin tämä aika menee :D)
 
Jepu Toivottavasti pian selätät sen flunssan. Vitsi kun mulla oli kerran sellanen listä mihin oli ihan merkitty nenäsumutteet mitä saa käyttää raskaana, eli siis A-luokituksen lääkkeitä. Mutta sen vaikutus on kyllä niin paikallinen, että pienissä määrin en usko, että siitä on haittaa. Toivottavasti vähän aukeis röörit niin sarvikuonostakin olisi enemmän apua :)

Mulla on niin kova närästys ja sain siihen sitten reseptilääkkeen ja siitäkin on niin ristiriitaista tietoa saako sitä nyt käyttää vai ei. Mutta pakko sitä on ottaa kun niin kauheasti korventaa ja mikään muu ei auta.
 
Heipä hei! Täälläkin oli flunssa kylässä viimeviikolla, pari päivää olin töistäkin pois, kun ei kovemmin flunssaisena huvita rehkiä töissä raskaana ollessa. Yleensä meen pää kainalossakin, mutta nyt pitää ajatella itseä ja pientä. Onneksi on jo helpottanut. Edelleen joskus aamuisin nousee mahahapot ja yökkäyttää, mutta huonoa oloa ei ole enää. Viimeviikolla oli myös närästystä. Onko sen hoitoon mitään käteviä kotikonsteja? Maidolla sain sen sit lopulta taltutettua, kun netistä neuvoja luin. Ikään ennen raskautta ei oo närästänyt. Kävin viikonloppuna hakemassa kuitenkin apteekista varuiksi Rennietä...
Kovasti oon yrittänyt viimeviikot liikkeitä kuulostella ja tunnustella, mutta en oo ihan varma onko niitä vielä ollut. Välilä on sellaisia muljauksia ja "elohiiriä", että niitä liikkeiksi epäilen, mut sit niitä ei taas tunnukaan... Milloin te ootte tuntenu ekat liikkeet??
Tänään oli töissä eka päivä, kun tuntui, että maha on jo vähän tiellä. Tai kohtua painaa ikävästi, kun joutuu kumartelemaan ja nostelemaan. Noinkohan tuota voi olla äippäloman alkuun saakka töissä normaalisti? :/ Vieläkään en oo töissä raskaudesta kertonut.
Ihanaa, kun tuo aurinko paistaa ja on valoisaa! On paljon virkeämpi ja parempi mieli. :)
Viikko sitten oli neuvola, pienen sydänäänet kuului hienosti, hemppa oli noussu vaan, vaikka epäilin sen laskeneen. Oon syönyt jo kuukausia raskausvitamiinia, jossa rautaa mukana. Paino oli laskenut eka käynnistä, syynä lienee siinä välissä ollut pahoinvointi. Ei kyllä tuon painon tartteis ihan kauheesti noustakaan. :p Mutta kaikki hyvin siis. Seuraava neuvola kolmen viikon päästä.

Ihanaa aurinkoista viikkoa kaikille!

Nanna ja pikkunen 16+1 (niin ne viikot vaan lisii hurjaa kyytiä, kohta jo puoliväli!!)
 
Nanna En muista milloin ekat liikkeet tuntu juuri tuon takia, kun heti ei tajunnu, että mitkä on liikkeitä. SItten kun alko epäilemään, että jotkut tuntemukset vois olla liikkeitä mutta en ollu varma kuitenkaan. Neuvolakortista kuitenkin kattelin, että terkalle olin sanonu 18+0 tuntevani liikkeitä, eli korttiin merkattu yksi + liikkeiden kohdille. Eli jossain viikkojen 14+4 (edellinen neuvolakerta, jolloin liikkeisiin ei vielä merkattu mtn) ja 18+0 välillä olen alkanu liikkeitä tuntemaan. Nyt niitä liikkeitä tuntuu sitten niin paljon, että välillä on tosi huono olo sen takia kun tää vauva myllää niin paljon. Luulis jo että tila loppuu kohta kesken... tai niin se loppuukin kun tää oikeasti varmaan kohta tulee nahasta läpi.

Tänne on rantautunut kauhea ärrimörri. Mikään ei huvita ja kaikki itkettää. Olisi kiva liikkua, mutta nivuset on ihan kipeet sitten. Eilen päivällä kävelin lyhyissä erissä yht. n.2km niin illalla sitten ei käveltykkään enää kotona kuin pakolliset vessareissut ja sama jatkuu tänään, onneksi on jo vähän paremmassa kunnossa noi nivuset. Ja voi kiesus näitä turvotuksia, mistä nää tuli ihan yhtä äkkiä. Tekee ihan kipeetä kävellä tai nostella asioita, kun iho on niin pinkeenä turvotuksesta. Yrittänyt juoda vettä ja syödä mansikoita ja ananasta, mutta ei ne auta :S Noh vielä kk laskettuun aikaan. Kyllä tää kohta helpottaa tältä osin.

marpa ja milli 35+5
 
Oli pakko tulla hehkuttamaan vielä tännekin, kun oon niin ihmeissäni! :) Meille plussa tuli eilen pp 8 ja tänään sain digiin "Raskaana 2-3". Meillä onnistuminen tuli vihdoin yli kahden vuoden hoitojen jälkeen 1. IVF:n 3. PAS:sista. Olo on hyvin hyvin epäuskoinen, kun olin jo varma, että meille ei ihmeitä tapahdu. Hyvin varovaisesti siis tässä mennään päivä kerrallaan.

Ihanaa odotusta ja aurinkoista kevättä kaikille! :) Itse taidan jatkaa jutusteluja tuolla IVF-hoidoista plussanneissa, mutta olen käynyt ja jatkossakin käyn teidän kuulumisia lukemassa.

Hydra rv 4+0 (LA 27.11.) :heart:
 
Hydrangea ihanaa.. Mä kun näin, että sä oot kirjottanut tänne ja tonne haavelijoihin niin sydän pomppas kurkkuun. <3 Lähetän kasan liimaa ja tarrasukkia ja kaikkea mahdollista, että pieni pysyy matkassa mukana. Onpa ihanaa.. :) Ja käy aina välillä ainakin kertoo kuulumisia sitten.

marpa ja milli 36+0 poks
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Oi, ihanaa Hydrangea!! Onnea ihan hirmuisesti! Oon tasaisin väliajoin käynyt kurkkimassa tuolla haaveilijoissa, onko sulla hyviä uutisia ja kyllä nyt tuli tippa silmään, kun luin sun plussanneen! :)

ON: Tänään on jotenkin tuntunut, että tuikkii tonne alapäähän, siis sisälle. Silleen lyhyesti aina välillä tuntuu sellainen tuikkaus. Mitähän moinen mahtaa olla? Muutoin täällä voidaan oikeen hyvin.

Mulla on muuten ollu poikaolo jo useamman viikon. Ihan alkuun oli tunne tytöstä, mutta nyt tosiaan jo pitempään oon aatellu poikaa. Johtuneeko siitä, että mies pientä pojaksi puhuttelee. :p Ihan kumpi vaan on kyllä niin tervetullut, on tämä niin odotettu ja toivottu. :)

Nanna ja pikkunen 16+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Nanna: Taitaa olla niitä ihanan kuuluisia sukkapuikkokipuja? Mullakin on ollu :) Paikat ja liitokset vaan siellä venyy luultavammin. En olisi huolissaan. Toki aina kannattaa terkalle puhua jos mieltä painaa.

marpa ja milli 36+1
 
Marpa: Voimia sulle loppurutistukseen :) Uskoisin että nuo päivät loppuraskaudessakin vaihtelee mitä jaksaa tehdä ja mitä ei..
Tai ainakin toivon niin :D

Me vaihdettiin viikonloppuna huonejärjestystä ja vaikka kuinka pyöriteltiin huonekaluja niin todettiin että meidän kolmion kumpaankaan makuuhuoneeseen ei mahdu fiksusti pinnasänky ja tavallinen sänky.. alan jo haaveilla isommasta asunnosta :)

Terkuin Jepu ja prinsessa 26+5
 
Marpalla rupee pikkuhiljaa olemaan jännät paikat. :)

ON: Täällä masu kasvaa ja todennäköisesti liikkeet on ruenneet tuntumaan. Aina väliin tuntuu jotain, mut sit kun rupee oikeen kuulosteleen, niin ei mitään. :D Mutta melko varma oon, että liikkeitä ne on. :) Töissä eivät oo vieläkään huomanneet mitään tai ainakaan kukaan ei oo mitään sanonut, vaikka omasta mielestä masu näkyy jo ihan selkeesti. Ensiviikolla pitää varmaan pomolle kertoa, kun meidän kesälomat pitäis vahvistaa enskuun loppuun, niin hyvä jo kysellä saanko pitää kaikki pois ennen äippälomaa. Ja muutenkin.
Vielä reilu kolmeviikkoa RU:hun. Ootan kyllä innolla, mutta samalla jännittää. Sen jälkeen voiskin rueta tekee sit hankintoja. ;) Vielä ei oo hommattu yhtään mitään.
Hormoonit vissiin ruennut nyt enemmän jylläämään, kun tuntuu, että suutahdan tuolle miehekkeelle pikkuasioista oikeen kunnolla...

Aurinkoista viikonloppua! :)

Nanna ja pikkunen 17+5
 
Mä oon niin kypsä tähän raskauteen jo. Mä olen turvonnut kuin ilmapallo ja jalat on niin kipeet sen takia. Kävely sattuu ja kengät ei mahdu jalkaan kunnolla. Selkä on tosi kovilla ja päänsäryt tulleet riesaksi. Olen alkanu juomaan eilisestä lähtien vadelmanlehtiteetä ja tänään aloitan syömään puolukoita, nämä on kuulemma jotain vanhankansan poppaskonsteja nopeuttaa synnytystä. Ei haittaa jos niistä olisikin vähän apua.

Viime yönä heräsin siihen kun vauva junnas päätää tonne alaspäin. Ai että kun tuntu kivalta se vihlonta. Reilukaveri.

En muista kävinkö jo päivittämässä viime neuvolakäyntiä. 37+0 siis sain sen hetkiseksi painoarvioksi 3,3kg eli lähemmäs 4kg tää lapsi tulee olemaan jos menee lasketunajan tienoolle saati sen yli :S Mä olen sen verran pieni ihminen, että mua kyllä kauhistuttaa synnyttää 4kg vauvaa. Pitää taas keskiviikkona puhua ton terkan kanssa tosta vauvan koosta, koska se on ainoa asia mikä synnytyksessä mua pelottaa, että eka pusketaan monta päivää lasta ulos ja päädytäänki sektioon, koska lapsi ei mahdu tulemaan ulos. Mielummin sitten käynnistäisivät aikasemmin jos näyttää että lapsi on liian iso mun synnytyskanavaan.

marpa ja milli 37+4
 
POKS 38+0!

Voisko tää vauva jo syntyä. Eilen käyty neuvolassa ja painoarvioksi annettiin 3.5kg :S Pelot jättiläisvauvasta ovat käymässä toteen. Tällä 159cm (ennen niin hoikalla) varrella pelottaa kyllä joutua synnyttämään yli 4kg vauvaa. Jouduin myös tänään viemään pissanäytteet labraan, koska on epäilys raskausmyrkytyksestä. Mulla on tullu viimeisen kk aikana yli 5kg painoa ja todellakaan ole syönyt näitä kiloja itelle. Kokonaispainon nousu on nyt yli 23kg ja se tuntuu. Verenpaine pomppasi myös ylös ja päänsärkyjä tullu sekä vielä lisäksi proteiinit oli eilen selkeesti yhden plussalla ellei jopa kaksi. Huomiseksi otettiin extraneuvola, koska neukkutäti oli vähän huolissaan tästä tilasta.

Ja eikä siinä vielä kaikki. Joudun ensi tiistaina sokerirasitukseen ja lähete on laitettu äitipolille vauvan koon takia. Sokerirasituksesta ei oikeastaan enää tässä vaiheessa ole hyötyä (paitsi seuraavia raskauksia silmällä pitäen, jos niitä tulee), mutta se pitää olla periaatteessa käytynä, jos kokoarvioon äitipolille meinaa päästä. Toivottavasti kutsu tulisi sinne nopeasti, etteivät kauheen isoksi vauvaa päästä. Olisi ikävä joutu sektioon vaan siksi, että vauva ei mahdu ulos alakautta.

Kauhuskenaarioni on se, että synnytyksessä kesken kaiken joudutaan sektioon siksi, että vauva jää jumiin tms. Tai että vauvaa kiskotaan ulos kaksin käsin ja mä repeen ihan totaalisesti. hrrr... Jospa nää selkiintyis nää asiat ensi viikolla. En tosin olisi tarvinnu tätä stressiä nyt tähän.

marpa ja milli 38+0
 
miss_piggy
Marpa, meidän poikahan oli 3970g syntyessään ja säästyin ilman repeämiä :D Tosin treenailin sillä epi-no laitteella ennen synnytystä mikä varmaan auttoi. Poika kuitenkin oli vähän jumissa ja vedettiin ulos, ja varmaan tästä johtuen oltiinkin sitten sairaalassa se 10 päivää kun pojan tulehdusarvot oli kohollaan ja sitä sitten lääkittiin laittamalla päähän kanyyli ja 5 päivää antibioottia 3xpvä.

Nyt poika täyttää jo tulevana maanantaina 2 kuukautta, viikko sitten oli pituutta 58cm ja painoakin huimat 5510g :D Tissi maistuu ja kasvaa kamalaa vauhtia :) Kastejuhlatkin oli viime viikonloppuna ja poika sai nimen Leevi.
 
  • Tykkää
Reactions: Marpa
Kiva piggy kuulla kuulumisia :)

Marpa: Miten käytännössä tehdään synnytystapa-arvio.. kun olen käsittänyt että enää ei ultrata niin mistä ihmeestä ne tietää miten päin se tuolla asustaa ja minkä kokoinen se on? Neuvolalääkärikö sen arvion tekee ja millä viikoilla?

Täällä viikon loma takana ja työmotivaatio tosi "korkealla".. vielä olisi reilu kuukausi ennen mammalomalle jäämistä. Supistelee kyllä inhottavasti kävellessä ja enemmän pystyasennossa ollessa. Saa nähdä miten tässä vielä jaksaa. Äityispakkaus oli loman aikana tullut :D

Täällä jännitän jo marpa sun puolesta milloin h-hetki koittaa :)

Jepu ja pienokainen 28+5
 
Jepu Mulla ainakin terkka tunnusteli (ja tunnustelee edelleen joka kerta) ihan mahan päältä miten päin vauva on, onko laskeutunut ja onko kiinnittynyt. Sitten vielä siellä viimosessa lääkärineuvolassa lääkäri katto pikaisesti neuvolan ultralla, että mikä tarjonta on. Mun lääkäri ei sitten muuta osannutkaan sanoa, koska ultra laite oli huono. Lääkäri vaan osotti kuvaa ja sano, että tässä on pää ja tässä selkäranka..ja tässä... on käsi tai jalka. Jotkut lääkärit sitten taas kertoo kaikkea mahdollista ja ovat jopa sukupuolta tarkistaneet.

ON: Jouduin perjantaina (38+1) menee päivystykseen äitipolille, kun verenpaineet oli taas noussu. Siellä kuitenkin totesivat, että kaikki ok. Myrkytystä ei siis ole, joka olikin päivän paras uutinen. Samalla lääkäri teki kokoarvion vauvasta, koska lähete sinne oli jo tehty, joten se sitten katottiin samalla rykäsyllä. Ultran mukaan vauva oli silloin jo 4kg. Lääkäri teki tosi ronskin sisätutkimuksen siinä toivossa, että synnytys käynnistyisi, mutta ei käynnistynyt viikonloppuna. Vähän limatulppaa tosin alkoi irrota.

Nyt 14.4 (39+4) menen uudelleen kokoarvioon ja sitten päätetään jatkosta. Lääkäri suunnitteli käynnistystä jo perjantaina, mutta synnytyssaleissa oli ruuhkaa, joten päättivät toisen lääkärin kanssa, että odotetaan vielä tohon toiseen arvioon. Nyt sitten saanki olla pelko persiissä, että miten isoksi tämä kasvaa, koska lääkäri sano, että tääkin vielä kasvaa sen 200g/vkossa, eli ehtii kasvamaan melkein 4.4kg ensi viikkoon mennessä. Ei ne varmaan anna tän kauheesti mennä yli.

Mielelläni kyllä ottaisin luonnollisesti käynnistyvän synnytyksen, koska äidilläni on kaikki jouduttu käynnistämään (Ne ei vaan ole käynnistynyt koskaan luonnollisesti). Olen kuullut kiitettävästi siitä, miten minun synnytykseni varsinkin oli yhtä tuskaa kolme päivää ja minä painoin vain 3.7kg ja minun äitini on minua pidempi. Eihän se pituus suoraan vaikuta kuinka ison voi puskea ulos, mutta kyllä vähän kauhulla odotan nyt tulevaa synnytystä, vaikka koko raskauden olen ollut hyvin luottavainen omaan kehooni ja en synnytystä ole pelännyt ollenkaan.

Huomenna tosiaan se sokerirasitua..yyh.. :(

marpa ja milli 23+4
 
Joo on minullakin tunnustellut terkka että miten päin se siellä mukeltaa. Jotenkin vaan mietin että miten se voi sen tietää kauhean luotettavasti ja sitten tuota painoa miten osaavat arvioida..
Minuakin ärsytti se sokerirasitus. Olin koko päivän ihan väsynyt sen jälkeen ja edellisenä päivänä rasittava kun piti jo seitsemältä olla syömättä ja juomatta. Toivon että en joudu siihen enää uudestaan.
Itsekin olin syntyessäni painanut 4,1 kg eli aikamoinen jötkäle.. mutta ei se taida olla aina ihan koostakaan kiinni. Voi olla pienikokoinen myös hankala synnyttää jos on esim huonossa asennossa tulossa pois.
 
Ainakin luotan siihen, että käsikopelolla osaavat hyvin tuntea miten päin vauva on. Terkka tossa viime viikolla heilutti vauvaa päästä ja sano, että hyvin on laskeutunu, mutta ei vielä kiinnittyny, koska pysty vielä heiluttamaan. Kyllähän sen itekkin tuntee nykysin itekki missä menee peppu ja jalkoja kun ojentaa.

Painoarviothan todellakin on vain arvioita ja ne voi heittää sen 20% suuntaan tai toiseen. Ultralla annettu painoarviohan perustuu pään ja vyötärön ympäryksiin ja reisiluun pituuteen ainakin. Selkeesti kuitenkin mulla pomppas sf-mitta ihan omille käyrille tossa pari viikkoa sitten, kun aikasemmin oli menny kauniisti keskikäyrän tuntumassa.
 
Täällä oli tänään neuvola. Kaikki oli hyvin. Pienen sykkeet löytyi heti, kun anturin vatsalle painoi. Sf mitta oli 16cm, se mitattiin nyt multa eka kerran. Hemppa jatkaa nousuaan, johtuneeko raskausvitamiineista, joissa sitä on. Eipä ainakaan tarvi lisärautaa popsia... Paino ei mulla oo kyllä noussu juurikaan lähtöpainoon verrattuna. Taitaa olla kropassa tuota vararavintoa pienelle asti... :p
Potkuttelut on täällä ruennu tuntumaan. :) Lähes päivittäin joitain muksahduksia tuntuu. Ihanaa! Vielä pari viikkoa RU:hun.

Nanna ja pikkunen 19+1
 
  • Tykkää
Reactions: Marpa

Yhteistyössä