Tammimammat 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanilja

Vieras
Mimitsu 32v. la 1.1., toinen lapsi, Vantaa
pouta 29v. la 4.1. ensimmäinen, Turku (ex Marika)
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Isolde 27v. la 6.1. esikoinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Joanna 32v, la 15.1, ensimmäinen
Nina la 15.1, neljäs
Lyyli
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
Tiuhti 29v. la 16.1. ensimmäinen, Turku
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Vanilja 28v. la 19.1. ensimmäinen, Hki
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Pive 36v. la 26.1, toinen, Vantaa
Elin@ 24v. la 26.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Aloitin meille uuden ketjun. Ovatko kaikki lomatunnelmissa, kun on näin hiljaista täällä?

Tänne ei mitään ihmeitä kuulu.. Odottelen malttamattomana, että raskaus etenee niin pitkälle, että saan esitellä vauvamahaani ylpeänä! :) Tässä odotellessa saan purkaa äidillisiä hellyyskohtauksiani anopin 5 -kuukautiseen koiranpentuun, joka on meillä viikon hoidossa. :)

Vanilja 12+4

Ritu la 13.1
Nina la 15.1, neljäs
Lyyli
janzku 26v. la 28.1. ensimmäinen

heipsan!!
taas täällä...aika hiljasta näyttää olevan:)
tervetuloa janzkulle..mukaan vaan!! tännepäin ei mitään ihmeellistä,aika pitkälti olo on aika hyvin tasottunu...taitaa olla tätä raskauden kulta aikaa ku oireet helpottaa eikä masukaan oo viellä pahemmin edessä:)
mielialat edelleen kyl heittelee ja tunteet on pinnassa mut se jatkuu varmaan koko loppuajan(elämän)..eilen meni hermo kaverin kanssa joka lapsettomana ja sinkkuna KUITENKIN tietää asiat paremmin jo pelkästään sivusta seuraamalla muiden elämää ja antaa tosi inhottavalla tavalla kuulua mielipiteensä...aaargh...aina ollu sellanen mut nyt toi kynnys kuunnella häntä on aika matala ja varsinkin kun häntä ei voi arvostella(täydellinen) niin johan keskustelusta tuli melkosta huutoa:) kellään samanlaisia tuttavapiirissä? sorry rutina mut ärsyttää!!!!
jahas,lapsoset tuli kotio...tarttee mennä:) kuullaan taas!
masun kasvuja ja kesän jatkoja...

Ritu la 13.1
Nina la 15.1, neljäs
Lyyli
Heaven 25v. la 15.1. toinen lapsi, Lahti

Korjasin ton lasketun päivän...Tänne ei ny kuulu mitään kummempia, pikkuhiljaa masu kasvaa ja jouduinpa eilen ostaa äitiyspikkupökät, kun tuntu että tavalliset puristaa masua...Väsymyskin on helpottanut.Ensi viikolla seuraava neuvola, jospa niitä sydänääniä pääsis vihdoinkin kuulemaan...Ai nii, ihan ku oisin muutamana iltana tuntenu jo liikettä masussa, ihmettelin vaan että näin aikasessa vaiheessako??Aurinkoisia päiviä kaikille!!

Heaven ja Tiuhti 13+2

Kaura: kiva kuulla, et löytyy muitakin jättimelonit omaavia :) Täytyykin sitten metsästää anita-liivejä jostakin kun on ajankohtaista.

Mulla on viikon aikana vauvan liikkeet vahvistuneet. Varsinkin päivällisen jälkeen alkaa kova rytinä, samoin iltapalan jälkeen kun asetun makuulleen.

Kävimme parin vuorokauden kylpyläreissun alkuviikosta koko perheellä. Olin valmistautunut, et pääsen lopultakin shoppailemaan äitiysvaatteita itselleni kun pääsen isompaan kaupunkiin, josta löytyy edes h&m, mutta toisin kävi. Mieheni hikoili sovituskopin vieressä hetkisen ja sitten oli päästävä pois ja äkkiä. Hänellä jostain kumman syystä tulee aina siinä liikkeessä ahdistunut olo. Johtuu kuulemma siitä, et siellä ei ikinä ole muita miehiä tai jos on niin ovat saletisti hinttareita. Eli vaatteet jäi ostamatta. Täytyy lähteä naisporukalla käymään kuun lopussa ostoksilla.

Masu kasvaa ja pahoinvointia on edelleen. Väsymyskään ei ole vielä jäänyt taakse.

Mut nyt ulos istuttamaan kukkia kun on hyvä ilma... Jaksuja kaikille masukkaille!

Ei ole tullut pariin päivään kirjoteltua, kun tuo poika oli kuumeessa maanantaista asti. Meinasin jo huolestua ku aina vaan kuume jatku ilman muita oireita, mutta ilmeisesti tänään helpotti! Saa nähdä oliko uusi vauvarokko.

Täällä jännitetään iltapäivän np-ultraa. Yöllä tuli vähän rusehtavaa vuotoa, siis tosi vähän, eikä tänään mitään. Silti vähän huolestuttaa, esikoisesta ei tullu mitään muuta ku normia valkovuotoa. Viiden tunnin päästä selviää onko kaikki hyvin. Maha on vähän kipeänä, vaan taitaa johtua lähinnä kaasuista =). Kerrottiin taas muutamalle kaverille eilen ku oltiin heidän luona käymässä. Tänään aattelin kertoa miehen isovanhemmille ja omille mummoilleni kun tullaan sieltä ultrasta. Tän päivän jälkeen ei enää salailla jos joku kysyy.

Hassua kun ei yhtään odota mahan kasvamista. Esikoiselta se oli ihan erilaista. Halusin hehkuttaa kaikille ja esitellä pientä kumpua, jota tietämätön luuli lihomiseksi. Kai se sitten on vain erilaista. Varsinki kun viimeinkin oon kuukauden verran mahtunu vanhoihin vaatteisiin ekan kerran pariin vuoteen, niin niitä olis nyt mukava pitää mahdollisimman kauan!

Leonor, sulla on sitten ihan perinteinen MIES. Meillä on sama juttu, mies hikoilee koko ajan vieressä ja hokee et mennään jo, ei kestä olla! Enpä ole hetkeen häntä ottanut kaupunkiin mukaan ;). Eikä käydä tänäänkään ku korkeintaan jossain isossa marketissa...

Tänään on ilmeisesti mun yksinpuhelupäivä =). Ultrassa oli kaikki hienosti, eikä menty veriseulaan. Kuultiin syke ja vaavi jopa vastasi viikkoja parin päivän heitolla! Ihana yllätys, tammimammoissa pysytään! Pää-perä-mitta oli 44mm ja pikkuisella oli kova vauhti päällä. Alkoi miestäkin jo hymyilyttää kun niin kovaa vipelsi. Ja lopuksi sitten vaavi nukahti ihan yhtäkkiä. Nyt sitä voi uskoa ihan oikeasti että vauva on tulossa!
Laskivat muuten neuvolassa että menkkojen alkamispäivä olisi nollapäivä ja vasta seuraava on ensimmäinen. Ku oon ihmetelly että neuvolan mukaan la on päivää myöhemmin ku laskureissa. Korjasin nyt kuitenkin listaan ultran mukaisen la:n, vaikka virallisesti se on pari päivää aiemmin.

Ritu la 13.1
Nina la 15.1, neljäs
Lyyli
Elin@ 24v. la 29.1, toinen, Keski-Pohjanmaa

Elin@ 11+2

Mitenkäs teillä on synnytykset käynnistyneet, joilla on jo ennestään lapsia?
Onko mennyt yliaikaiseksi vai tullut jo ennenaikoja?

Itselläni 1. raskaus: supisteli kovastikin jo n. 20 viikolta lähtien ja lääkärit varoittelivat, et täytyy hiljentää tahtia ettei vauva vielä ala syntymään. Lopputuloksena vauveli ei meinannut tulla ulos ollenkaan vaan viihtyi masussa viikolle 42+1 saakka. Eli loppulta kun maksimi aika 2 viikkoa oli mennyt la:sta niin käynnistettiin. Synnytys kesti reilun 24 tuntia.

2. raskaus: taas supistelut alkoi jo "hyvissä ajoin" ja sama virsi rauhallisesti ottamisesta. Synnytys käynnistettiin viikolla 39+4 (koska täällä peräkylässä valmistauduttiin synnytyslaitoksen kesäsulkuun). Poika syntyi sitten viikkoja ollen kasassa 40+2 eli käynnistystä yritettiin monta päivää. Synnytys kesti vain n. 5 tuntia ja oli kyllä nopea toimitus kokonaisuudessaan, ainakin jos edelliseen vertaa :)

Nyt tässä kolmannessakin raskaudessa tuntuu että pieni muotoisia supistuksia olisi jo alkamassa, jos liikun tosi paljon. Eli jos vaikka juoksen lasten perässä pihalla ja kyykistyn ottamaan palloa tms niin mahassa alkaa kyllä kiristämään.

moipsan!!
leonor kyseli noista synnytyksiä...mulla ensimmäinen synty sektiolla vkolla 41+1...synnytys käynnisty ittekseen ensin ,sairaalassa supistukset loppus ja annettiin keinopolttoja(mukavaa ainetta tipan kautta) eikä sekään hyödyttänyt...pojalta lähti sydänäänet ja sit mentiin leikkaus saliin:)
toinen vkolla 40+2 mulla toi avautumis vaihe on kivuliain ja kärsisin kotona niin kauan kun vaan kykenin...sairaalaan,epiduraali ja kaikki meni melkosen hyvin..ponnistusvaiheessakin puudutusta niin paljon jäljellä etten tuntenu suppareita vaan piti ponnistaa ku kätilö käski!!
kolmas synty vkolla 40+1 ja nyt odottelin taas kotona ja kitusin:)
sairaalan päästessä paikat oli auki vasta4cm ja yritin kuuman suihkun kanssa lievittää kipuja kun epiduraalia eivät suostuneet viellä antamaan!!!tässä synnytyksessä selvisi mitä tarkottaa et on PAKKO saada ponnistaa...loppujen lopuksi kyljelläni maatessa kun olin juuri saamasssa puudutuksen huusin kätilölle et nyt se tulee..inttivät viellä vastaan mutta katsoivat ja noin 20min ponnistelujen jälkeen sain vauvan syliin..se oli todellisen rankka luomu synnytys..siitä oppineena yritän saada lääkitystä ensi kerralla ajoissa...heh!!
nyt tämä pallo lähtee siivoomaan(aaaaarrghhh) palaillaaan...

Lisäystä vielä nuihin synnytyksiin... ekassa synnytyksessä sain epiduraalin, josta ei kyllä mielestäni ollut apua. Puudutetta lisättiin kovien kipujen vuoksi monia kertoja mutta kivut ei vain helpottuneet. Ponnistusvaihe kesti n. 16 min eli oli nopea ensisynnyttäjäksi. Toisessa synnytyksessä en sitten ehtinyt saada mitään kivunlievitystä, paitsi et pääsin lillumaan ammeeseen, joka kyllä olikin tosi hyvä paikka. Siellä paikat aukeni nopeasti ja vesi hieman lievitti kipuja. Ponnistusvaihe kesti vain n. pari minuuttia eli kaks ponnistusta ja poika oli pihalla.

Kaiken kaikkiaan toisesta synnytyksestä jäi paljon parempi mieli kuin ekasta vaikka en mitään puudutteita saanutkaan. Kaikki tapahtui niin nopeasti, että kivut oli suht helppo kestää.

Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa synnytys käynnisty viikolla 37+4 aamuviideltä limatulpan lähtöön ja samalla alko tiputella lapsivettä. Pari päivää oli ollu menkkamaista jomotusta, minkä en kyllä yhtään tajunnu enteilevän tulevaa. Kasilta oltiin laitoksella näytillä ja olin 3cm auki, joten sinne jäätiin, vaikka olisin kotiin ollu lähdössä =). Viideltä iltapäivällä alko säännölliset supparit ja puol yhdeltätoista mentiin saliin. Kolmen tunnin päästä 14 min ponnistusvaiheen jälkeen poika synty. Synnytyksen kestoksi merkittiin 6h30min ja kipupiikit jäi laittamatta. Mullekin kävi niin, että kun piti alkaa laittaa piikkiä niin oli jo pakko ponnistaa! Ilokaasua vetelin eikä sillä ollu niin mitään vaikutusta. Tällä kertaa pyydän kivunlievitystä ajoissa jos vaan ehdin! Pitänee pistää teltta pystyyn sairaalan pihalle ;) Meiltä kun menee tunti jo matkaan...

Mun synnytys kesti 15h, josta ponnistusta 2h ja lopulta päädyttiin imukuppiin, kun en enää jaksanut. Sain epiduraalia 2 kertaan, supistuksiin se auttoi, mutta ei enää sitten kun alkoi ponnistuttaa. Ilokaasua vetelin koko synnytyksen ajan. Se tehosi aika hyvin, kun opin tekniikan.
Pahimmat muistot jäi ompelusta..... puudutusaineet eivät tehonneet ja lääkäri ei uskonut mua. onneksi kätilöopiselija otti lopulta todesta, kun itkin ja huusin. Jota en tehnyt synnyttäessä. Lopulta ommeltiin ilokaasun voimalla!

Pahoinvointi jatkuu, mutta ehkä aavistuksen heikompana. Väsymys on sitäkin pahempaa! Odotan ultraa, kuin kuuta nousevaa, jotta saadaan täysi varmistus, et kaikki on ok. Sit tarvii mennä sinne töihin ilmottamaan....Miten senkin saan parhain päin kääntymään...

Nyt ruuan laittoon. Kaura 11+2

Minä en kyllä tajua tota, että miten kätilöt ja lääkärit voi sivuuttaa äidit tolla tavoin, että kun he "tietää" ettei esim. ompelu voi sattua, niin eivät sitten usko kun sanotaan että sattuu! Oon lukenu tollasista tilanteista monta kertaa, kun kätilö on sanonu äidille ettet sä vielä kipeä ole tai just noista omeluista, että ei sua voi sattua kun on puudutettu. Sympatiat on kyllä äitien puolella! Toivottavasti ei vain ikinä satu omalle kohdalle...

Ultra oli tänään, kaikki oli oikein hyvin, olen helpottunut. Sikiö vastasi oikeita viikkoja, eli la pysyi 19.1., viikkoja nyt kasassa 13.

Eli nyt sitten lomamatkalle rennoin mielin. Tai no, vähän jännittää monta kertaa pitää lentokoneessa ravata vessassa ja milloin aina yökötys iskee, mikä on ehkä hiukka laantunu.

Lomaterveisin,
Nelly

Ihana lukea teidän jo synnyttäneiden kertomuksia, itsellä kun on vasta se ensimmäinen tulossa =). Mä kuulun tähän porukkaan, joka haluaa tietää etukäteen mahdollisimman paljon kaikesta, vaikka eihän sitä yhtään tietenkään tiedä miten itsellä tulee menemään.

Liikkeitä tuntuu! Ensimmäiset "poksahdukset" tuntui jo viikko sitten illalla ku oikein keskittyi, mutta en ollut varma oliko ne niitä. Nyt tiedän että oli, koska ne ovat koventuneet. Edelleen vain iltaisin tuntuu, kun oikein hiljentyy ja keskittyy kuuntelemaan, mutta eilen oli jo kova vilske. Miehenikin tunsi nykäyksen kun oltiin nukkumaan menossa ja piti kättään vatsallani. Ihanaa!!!

Muutenkin nyt on ihana olo ku kaikki oireet ovat hävinneet kokonaan ja on hyvä ja energinen olo. Vatsa pömpöttää kivasti ja on (ainakin minusta ja miehestäni) kaunis ja kiva kun kaikki huomaavat. Hieman ylpeyttä ilmassa tästä raskaudesta, hihhii... Mutta mä en voi sietää ku ihmiset tulee lääppimään mun vatsaa! Miten teillä muilla? Siis ihan ok ku mies tai muut ihan lähimmät koskettavat ja sivelevät kumpua, mutta mä kavahdan heti ku joku ei-ihan-niin-läheinen alkaa silittelemään ja taputtelemaan masuani. Tekisi mieli läppäistä ne kädet pois ja huutaa: Näpit irti! Joudun tosissani hillitsemään itseäni etten kivahda!

Terveisin pouta 15 + 2

Pitkästä aikaa..
HIljaista on ollut,ollaan vietetty lomaa jo 2 viikkoa,ei ole paljoa tullut koneella oltua.
Käytiin tossa mummolassa ja siellä oltiin niin iloisia vauva uutisista.Hih!
Tiistaina meillä on np-ultra ja ensimmäinen lääkäri.Huih,alkaa jo jännittää.
Aika oireettomasti ollaan alku tultu,pieniä kipuiluja vatsassa ja rinnat ovat arat,ei oikeastaan mitään muuta.
Ilmoitellaan sitten tiistaina lisää.

masi 12+2

Täällä ensimmäinen synty 41+2. Olo oli koko odotus ajan mitä mainioin, kunnes supistukset alkoi yhtäkkiä yks ilta.(tuli ehkä paria päivää aiemmin limatulppaa) Just oltiin miehen kans menossa nukkumaan kun ne alko, mies otti kellon kanssa aikaa supistusten kestoista ja väleistä. Kolmen tunnin tuskailun jälkeen lähettiin sairaalaan. Olin auki vasta yhden sentin, mutta näin on kuulemma ensi synnyttäjillä yleensä kun tulevat sairaalaan...Jäimme miehen kanssa perhehuoneeseen ja sitten vaan odoteltiin aukeamista. Kolmen tunnin "loikoilun" jälkeen supistukset tuli niin kipeiksi että siirryttiin synnytysosastolle jossa sain ilokaasua, siitä ei kyllä ollu mitään apua, tai sitten en ottanut sitä ajoissa...Paikat siis aukeni pikkuhiljaa ja taas kolmen tunnin päästä tarkastettiin tilanne ja muutama sentti vielä uupu, joten lääkäri ehdotti kalvojenpuhkaisua, olin vaan että mikäs siinä. Ja kyseli epiduraalista ja sehän sitten laitettiin jonkun ajan päästä kun sopiva laittaja löyty...Onneksi otin sen sillä supistukset sattu ihan älyttömästi...Sitten tulikin aika ponnistaa ja puudutus lakkasi juuri ennen tätä(puudutus vaikutti n. 3 tuntia), joten kipuja kyllä oli. Tyttö syntyi n. 14 minuutin ahertamisen jälkeen!!On se vaan sanoin kuvaamatonta. Koko synnytys kesti 12h ja 45 min.Hienointa kaikessa oli se että mies toimi koko ajan melkein toisena kätilönä, iso kiitos hänelle siitä!!Auttoi jaksamaan.

Ei muuta ku tsemppiä teille ensisynnyttäjille!! Sattuuhan se mutta kyllä jälkikasvun nähtyä kivut häviää =)

Heaven ja Tiuhti 13+5

Mulle lääkäri sanoin ettei ne potkut voi vielä (rv13) tuntua, kun niin paksu kerros välissä ja sikiö vielä niin hento ja pieni.
Mansikoitten jälk maha kyllä pömpöttää, mutta ei kuulemma eka näy vielä pitkääään aikaan.
Miten joillakin voi sitten olla asiat ihan toisin? Eikö se sikiö aika samaan tahtia kasva kuitenkin?

Pipsa:
Mulla kasvoi mieletön turvotusvatsa jo ennen ku testi näytti plussaa, siinä sainki sit vähän vältellä tuttuja, ku ei haluttu kaikkien vielä tietävän. Mun äidillä on ollut kaikista raskauksissa sama. Nyt se turvotus on selvästi hävinnyt ja tilalle on tullu vauvapömppis. Ja vieraatkin arvuuttelevat koska laskettuaika... Olen (siis normaalisti) suht hoikka ja aika urheilullinen, mutta omat housut ei tosiaan mennyt enää kiinni kuudennesta viikosta eteenpäin. Mulla on myös neuvolassa todettu, että kohtu on jo napaan asti korkea, normaalisti siellä vasta viikolla 20. Sekin varmaan vaikuttaa, en tiedä. Joka tapuksessa reilu vatsa jo ja iltaisin tunnen liikkeitä.

pouta 15 + 2

Pitää laittaa viestiä ettei meidän ketju ihan katoa! On ollu hieno viikonloppu joten ei varmaan monikaan oo viitsiny koneella istua =). Mekin oltiin poitsun kanssa päivä pihalla ja illalla käytiin vielä kävelyllä. Käytiin jopa anoppilassa kyselee kuulumisia, kun he oli viikon reisussa. Asuvat tossa linnuntietä parinsadan metrin päässä :/ Pojan päiväunien aikaan puhdistin pakastearkun ja meinasi kyllä mahaa nipistellä ikävästi jälkeenpäin kun sinne piti niin kurkotella. Mansikat on pakastettu ja seuraavaksi pitäis suunnata mustikkametsään kun saan pojalle hoitajan. Huonompi juttu vaan ku ei oikein saa käyttää noita ötökkäkarkotteita niin pitää olla kunnon pitkähihainen ja pitkät housut päällä. Voipi tulla kuuma...

Onnea Nelly sullekin hyvistä ultra-uutisista!
Ompa sulla Pouta kohtu korkeella. Kävitkös sä ultrassa? Ettei vaan oo tuplat ku noin on kasvanu ;).

Elin@ 11+5

Elin@: En tiedä tosiaan miksi kohtu on jo niin korkealla, mutta kahdessa ultrassa tarkistettu; EI kaksosia! Niitäkin meinaan lähipiirissä on, joten se on ollut ultrissa meidän eka kysymys =). Ajattelen asian näin, että kiva ku tolla kaverilla vatsassa on tilaa temmeltää, suuri leikkikenttä. Eihän isosta kohdusta ole haittaa, eihän?

Nyt lähtö mökille, pakkaamaan.

Aurinkoisin terveisin pouta 15 + 4

Nautiskelen ensimmäisestä päivästä ilman pahoinvointia! Toivottavasti se olisi nyt takanapäin. Sunnuntai menikin lähes nukkuessa, en tiedä mikä vaivasi. Onneksi oli viikonloppu ja mies kotona. Olivat pojan kanssa pihalla, jotta sain levätä.
Nyt tekisi mieli omenoita ja tietenkin jääkaapissa ei oo! Täytyy ettii jotain muuta rouskutettavaa :)
Kaura 11+5