Tammimammat 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heiss

Tosiaan, kivaa lukea muiden synnytyskokemuksista. Mua ei juurikaan synnytys pelota, vaan myöskin tietämättömänä ensikertalaisena haluan tietää mitä kaikkea siellä tapahtuu ja miten synnytys etenee.

Nyt olis ihan viimeistään mentävä vaateostoksille. Ärsyttävää kun vaatteet puristaa, enkä ole vieläkään saanut ostettua mitään. Kaupoilla olen kyllä käynyt, mutta jostain syystä en ole jaksanut sovitella mitään. Ihme laiskuri musta tullut, en muka jaksa shoppailla! Jotenkin siellä kaupassa ollessaan miettii vaan, että kun ei tiedä miten isoja vaatteita sitä vielä tarvitsee..

Muuten täällä ihan samaa rataa, melkeinpä unohtaa välillä olevansa raskaana kun on niin oireeton. Kai pitäis yrittää nauttia tästä ajasta, kun ei mikään paikka kremppaa.

Meilläkin on nyt ihan ekat vauvanvaatteet saatu! Anoppi toi ulkomailta tuliaisiksi pienen, söpön samettipaidan ja samaan sarjaan pikku farkut, sekä helistimen! Ihana oli niitä hypistellä ja kuvitella täytettä vaatteiden sisään.. :)

Huomenna lähdetään miehen isän ja tämän uuden naisystävän kanssa muutamaksi päiväksi veneilemään. Olivat kuulema menneet kihloihinkin, joten nyt pitäisi keksiä jokin kihlalahja n. 50 v. pariskunnalle.... Ideoita????

Vanilja 13+3

Eilen käväisin neuvolassa, kuunneltiin vaavin sydänääniä ekaa kertaa, kiva tunne =) Verenpainekin oli ihan älyttömän hyvä, oikein yllätyin. Kun sunnuntaina tuli oltua yksissä rippijuhlissa ja tuli syötyä vaikka mitä...parempi näin!!Oon tässä miettiny kun mulla oli ekassa raskaudessa paineet koholla, onneks kuitenkin parani loppua kohti, ni se varmaan johtu siitä kun olin töissä silloin ja tuli vedettyä pitkiä päivä niin ei mikään ihmekään jos sellasesta stressaa...Mutta hyvä siis että nyt kaikki kohallaan. Ainoo että on flunssaa, mies jo sairasti, toivottavasti tyttö pysyis kuitenkin terveenä...Tytölle tulee tällä viikolla ikioma uus sänky,sellanen jatkettava.Aateltiin näin pikkuhiljaa totuttaa asiaan, häkkisänky pääsee muutamaks kuukaudeks varaston puolelle. Saas nähä mitenkä suhtautuu asiaan...Taidanpa tästä lähtee teeveden keittelyyn.Jakselkaahan!!

Moi kaikille helteen kanssa kärvisteleville.. Eilen kävin ensimmäistä kertaa kätilöllä, joka kehotti varomaan helteen kanssa, tulen kuulemma helpommin huonovointiseksi. Juu juu, huomattu ollaan, johan tuota hellettä täällä "etelässä" on riittänytkin viikkotolkulla. Vesi, appelsiinimehu ja ruisleipä vain maistuu, välillä vähän hedelmää koitan heittää nassuun "monipuolista ruokavaliota" ajatellen ja toivon, että omituinen vastahakoisuuteni nimenomaan hedelmiä ja vihanneksia kohtaan katoaisi. Varmaankin oikea puolisuomalainen Mies tulossa, kun ei kaninruoka kelpaa.. ;) Ai niin, esittelyistä sen verran, kun en tänne aiemmin ole kirjoitellut: asustelen Tanskassa paikallisen mieheni kanssa ja odottelemme esikoistamme, la 17.1. Raskaus on kolmen vuoden yrittämisen ja kolmen turhan inseminaatiohoidon jälkeen tehdyn lomamatkan tulos, enkä ollut uskoa silmiäni, kun kauan viivyttelemäni raskaustesti Lordin voittopäivän aamuna oli positiivinen. Tein toisenkin, ja tippa linssissä kerroin uutisen miehelleni. Pääsin vakituiselle gynelle ultraan heti samalla viikolla, hän kun ei ollut uskoa korviaan, minun munasarjoillani luonnollisesti alkava raskaus kai on niin epätodennäköistä. Siellä ilmeni, että olin 6. viikolla, sikiöitä yksi, ja tarkkasilmäiset jo erottivat sydämenlyönnit. Siitä asiat edenneet paikalliseen tahtiin, ja olen ravannut pitkin kaupunkia eri vastaanotoilla, täällä kun ei neuvolakonseptia vielä olla keksitty. Seuraavan kerran onneksi tarvii juosta mihinkään vasta elokuun lopulla, silloin olisi rakenneultra vuorossa. Sitä ennen ehtii käydä koto-Suomessa lomailemassa, ja elän toivossa, että helteet edes pohjoisessa sen verran hellittäisivät, että voisin olla ulkona! Helteistä puheenollen, liekö aurinkoihottumanikin johtuu raskaudesta? En muuten pode moisia, mutta nyt sitä on tullut käsivarsiin, kutisee kovasti, ja ajankohta ihmetyttää, isälläni kun on sama ongelma mutta vain alkukesästä, sitten iho tottuu aurinkoon... [Miksikähän moisia ei ikinä muista kysellä niillä vastaanotoilla juostessa? Kai se tosiaankin pitää se muistilappu kirjoittaa.. ;)]

Heippa!
Hyppään tuonne helmikuisten puolelle, kun ultrassa siirrettiin la viikolla eteenpäin 6.2. kaikki oli ok. pikkuinen liikkui vilkkaasti ja sydän jyskytti yhä 169, mutta täti ei siitä mitään sanonut.
Onnellisia odotuksia kaikille :))

Täällä nyt rv 15+5, ja tänään oli neuvola. Kuunneltiin ekan kerran sydänääniä, oli ihana saada jotain konkreettista vauvan olemassaolosta! Siellä se sydän jumpsutti, potkaisipa vaavi kerran doppleriakin ja vilisti alta pois pariinkiin otteeseen. =o) Kyllä nämä viikot menee ihan kiitettävän nopeaan, ennen kuin huomataankaan on meillä kääröt sylissä! =o) Perhevalmennuskin alkaa elokuussa, onko teillä kaikilla tulossa miehet mukaan? Mun mieheni tulee ja tietysti se on hienoa. Mä niitä aiheita katselin ja musta kyllä tuntuu että voi aika paljon turhaakin löpinää siellä tulla. Mutta varmasti hyödyllinen valmennus näin ummikolle ensisynnyttäjälle! =o)

Mulla oli mies mukana valmennuksessa yhtä kertaa lukuunottamatta. Ja kahdesti en päässy itse paikalle. Toivottavasti teille esikkoja odottavilla on parempi valmennus ku meillä oli. Meille pidettiin kalvosulkeisia, jotka oli vuodelta miekka ja vasara, huonosti näkyviä, käsinkirjotettuja, epäselviä ja vähän suuntaa-antavia. Terkka oli sellanen että älkää vaan kysykö mitään... tieto lisää tuskaa... Ja en minä ainakaan edes osannu kysellä mitään, kun en mitään mistään tienny. Aion ottaa ainakin kunnolla selvää kaikista tarjolla olevista lääkkeellisistä kivunlievityksistä, kuinka ne laitetaan, toiminta ja sivuvaikutukset =). Ja olis hyvä, jos sairaaloilla olis omat räätälöidyt valmennuskurssit, kun oon todennu, että lähes joka paikassa on omat käytännöt ainakin mitä kipulääkityksiä on tarjolla ja mitkä on yleensäkin synnytyksen ja vauvanhoidon "periaatteet". Ei niitä sillonkaan ehdi eikä osaa kysyä kun käydään tutustumassa sinne laitokselle.

Omaa napaa... Käytiin eilen koko perheen voimin suunnistamassa. Tai lähinnä rauhallinen iltakävely metsässä se oli. Poika oli miehen selässä kantoliinassa. Mun selkä meinaa tulla kipeäksi kun oon yrittäny nyt liikkua vähän ahkerammin. Taitaa olla vaan harjotuksen puutetta.

Miten se tämä meidän ketju aina hukkuukin nuiden muiden taakse...

Mulla on alkanut supistelemaan jos liikun vähänkään enemmän ja persaus puutuu jos istun jonkunkaan aikaa paikoillani. Ihan jo hirvittää, et miten loman loputtua selviän töissä, kun teen istumatyötä. Täytynee jutella asiasta maanantaina neuvolassa.

Aika hiljaista on tammimammojen ketjussa ollut. Loman vietossa varmaan suuri osa. Onkos teillä paino jo noussut? Itsellä viikkoja nyt 16+2, ja alkuperäisestä punnituksesta tullut lisää 200 grammaa. =O) Eipä sitä vielä tarvitsekkaan tulla kun ei se vauva siellä vielä juuri mitään paina. Toivon muutenkin että selviäisin vähillä kiloilla, joten yritän etten mässäilisi ylimääräistä. Poikkeukset sallittakoon. =o) Aamulla oli taas ihan hassun näköinen masu kun heräilin. Makasin selälläni ja vasemmalla puolen alamasua oli iso pallura, ja oikea puoli mahasta oli ihan normaalin kokoinen. Näin on ollut jo useampana yönä/aamuna. kait se ihan normaalia on että masuasukki vaihtelee paikkaa??? Näytti kyllä tosi hassulta! Mutta vointi on ollut hyvä, tosin migreeniä mulla on nyt ollut lähiakoina aika useasti. Mites teillä muilla on mennyt?

Eipä ole paino noussut, viimisistä menkoista saldo on -5,5kg. Ja ekasta neuvolasta heinäkuun alusta on noin -1kg. Eikä haittaa. Nuokin tippuneet oli jäämiä edellisestä raskaudesta ja vielä on liikakiloja. En kuitenkaan oo laihdutuskuurilla ja toi paino on tippunu vähän liian nopeesti. Terkkakin käski juoda tooosi paljon, että laihtuessa irtoavat kuona-aineet poistuu hyvin. Tavoitteena on, ettei paino nousis paljoa, niin olis sitten synnytyksen jälkeen toiveita päästä normaalipainoon. Tähän vois tulla noin 10kg lisää, muttei enempää. Saa nähdä miten onnistuu, kun sitten on joulu ja kylmä tammikuu, ettei tuu varmaan pojan kanssa kauheesti ulkoiltua! Mutta turha sitä on varmaan vielä tässä vaiheessa pohtia ;).

Mulla on alkanu masu uhkaavasti työntyä esiin. Housut on taas alkanu kiristää ja vauvamaha jotenki tuntuu koko ajan. Ja kun halailin tänään miestä niin jo tuntui maha välissä. Pitääkin halailla nyt koko puolen vuoden edestä!

Mites teidät rinnat? Onko kipeät ja/tai kasvanu? Mulla ei oo varsinaisesti kasvanu, mutta vaikka muuten on paino pudonnu, niin rinnat ei oo pienentyny. Ne on kuitenki ihanasti täyteläisemmät. Välillä joskus vähän jomottelee, mutta ei oo kipeät.

Sain taas tänään vähän hoidella vauvaa ku oltiin miehen siskontytön (2kk) ristiäisissä ja vaihdoin vauvalle toiset vaatteet ja puin kastemekon. Vaikka ei hän kyllä ole enää yhtään pikkuvauvan oloinen. Vanttera ja jäntevä tyttöp! Mutta kyllä sitä vain muistaa kummasti kuinka vauvoja käsitellään, kun vähän harjottelee. Esikoinen kun vilistää jo niin vauhdilla paikasta toiseen, ettei häntä enää paljon hoivailla...

Elina 13vk

Mullakaan ei oo vielä paino noussu, onneks. Viime raskaudesta jäi nimittäin kaikki kilot tallelle...joten nyt ei oo varaa hirveesti tulla ylimäärästä. Tulee syötyä samoihin aikoihin aina tytön kanssa, ennen tuli aina napsittua vähä sitä sun tätä, mutta nyt on onneks nää rytmit. Mulla on alusta asti vaavimasu ilmotellu itestään, koko ajan on sellanen jännä tunne tuolla masussa, en tiiä mistä johtuu. Rintojakin jomottaa välillä ja varsinkin nännit on tosi kipeet! Eilen tuli syödessä ihan yht äkkiä huono olo ja jouduin vessaan yökölle, varmaan johtu huonosti nukutusta yöstä ja pienestä lämmöstä.
Taidanpa ottaa pienet torkut ku tyttö vielä nukkuu...

Heaven 15+0

Mä luulen, että mulla on paino noussut.. Kotona ei ole vaakaa, mutta torstaina neuvolassa selviää. Ainakin vaatteet on jääneet pieniksi ja maha pömpöttää. Olen aina ajatellut, että "sitten kun minä olen raskaana, niin syön kyllä niin terveellisesti ettei tule ylimääräisiä kiloja..." Saa nähdä kuinka käy! Vähän turhan paljon on tullut viimeaikoina herkuteltua. Mulle tulee joka päivä jossain vaiheessa hirveä makeanhimo ja on pakko saada jotain hyvää, yleensä jäätelöä... Pitäisi yrittää pitää himot paremmin kurissa. No mulla onneksi lähtöpaino on normaaleissa lukemissa.

Kylläpä aika on mennyt nopeasti!!!!! Mulle iski pieni stressi, kun olen lähdössä työmatkalle Australiaan syyskuussa ja tajusin miten paljon on vielä tehtävää ja sinne ei ole kuin reilu kuukausi aikaa! Raskausviikkoja pitäisi olla tuolloin about 20-22, joten ihan turvallisin mielin voi kai vielä matkustaa. Onko kellään kokemusta kaukomatkoista raskauden aikana? Lennot Sydneyhin kestää yli 20 tuntia... Miehen raahaan kuitenkin reissuun mukaan ja jäädään töiden jälkeen vielä lomailemaan, mutta minne, se on vielä auki. Ihanaa päästä kauas lomalle, kun on tehnyt töitä koko kesän..

Rinnat ei ole juurikaan kipeät enää, mutta ne ovat ehkä vähän muhkeammat kuin tavallisesti. Mies sanoi, että kovemmat. Ja mahassa myös koko ajan se jännä tunne, että se kulkee mukana. :) Mahallaan on jo vähän inhottavaa maata, kun tuntuu, että painaa.

Mukavaa viikonalkua!

Vanilja 14+3

Heissan kaikille!

Täytyypä nostella kun ollan tipahdettu.. Ihanaa että kaikilla on mennyt hyvin tähän asti ja vauvamasut alkaa pikkuhiljaa näkyä :)

Minullakin on hieman jo masu kasvanut ja muutamat mammahousut oon ostanu. Ihanaa!
Selkä vaan on alkanut vaivaamaan ja olenkin muutamaan otteseen ollut sairaslomalla siitä. Nyt menen iltapäivällä lääkäriin. On kai jotain issiastyyppistä vaivaa ja siihen ei särkylääkkeet auta, kiva! Oon kaupassa töissä ja sielä selkä joutuu välillä koville.
Muuten kaikki mennyt hyvin ja kovasti odottelen ensimmäisten liikkeiden tuntemista:)

Minulta myöskin kaikille mukavaa viikonalkua!!

Heissan kaikille pitkästä aikaa!
Viikot ne vaan vierii eteenpäin hurjalla vauhdilla ja masu on jo kasvanut pieneksi vauvamasun aluksi ;) Liikkeitä olen myös muutamana iltana tuntenut. Lähinnä ne on olleet sellaisia ilmakuplia, jotka tuolla masussa pulputtaa. Paras asento liikkeiden tuntemiseen on makuu selällään jalat koukussa ja yleensä illalla ennen nukkumaanmenoa vaavi ilmoittelee itsestään. Aika ihanalta tuntui kun ekan kerran tajusin, että nyt tuo ei olekaan normaalia mahan murinaa tai myllerrystä =)

Eilen olin TYKS:ssä lapsivesinäytteen otossa. Syy siihen oli nt-ultrassa havaittu 3 mm turvotus. Näytteenotto meni ihan hyvin, mitä nyt jouduttiin pistämään yht. 4 krt, kun neula ei meinannut mennä sikiökalvojen läpi.. Epämiellyttävä vaan ei kivulias toimenpide! Lopulta kuitenkin onnistui ja pikkuinen ei ollut pistoista millänsäkään.. Jatkoi vain jalkojen ja käsien heiluttelua kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan =) Eilisen otin vähän rauhallisemmin ja nyt tänään masu ei ole enää edes arka. Hyvin siis meni, mutta nyt on edessä pari viikkoa piinaavaa odotusta =(

Huomenna neuvolaan ja siellä varmaan annetaan rakenneultraan aika..

Ihanaista viikonalkua kaikille tammimammoille!
Tiuhti ja Viuhti 15+4

Mimitsu 32v. la 1.1., toinen lapsi, Vantaa
pouta 29v. la 4.1. ensimmäinen, Turku (ex Marika)
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Isolde 27v. la 6.1. esikoinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Tiuhti 29v. la 12.1. ensimmäinen, Turku
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Joanna 32v, la 15.1, ensimmäinen
Nina la 15.1, neljäs
Lyyli
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Vanilja 28v. la 19.1. ensimmäinen, Hki
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Pive 36v. la 26.1, toinen, Vantaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
janzku 26v. la 28.1. ensimmäinen
Elin@ 24v. la 29.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Korjasin lasketun ajan, joka aikaistui hieman..

15. raskausviikko meneillään ja kesäloma puolessa välissä. Etelän lomamatka takana, mikä meni ihan hyvin, vaikkakin harmitti ettei ruokahalu ole vieläkään palannut normaaliksi, vaan välillä nousee ruoka kurkkuun. Aamupala ja välipalat kyllä maistuu mutta kunnon ruokaa ei saa paljoa syötyä vieläkään. Väsymys vaivaa, ja mielellään otan joka päivä kunnon päiväunet.
Onko teistä kenelläkään ollut ongelmia häntäluun kanssa? Mulla se on vaivannu ennenkin ja nyt viimeset kolme viikkoa en ole mielelläni kauaa paikallaan istuskellu, en tiedä johtuuko se nyt tästä raskaudesta. Saa nähdä vaikeuttaako se synnytysasentoa... Mahassa välillä hassuja tuntemuksia ja painontunnetta. Paino ei kylläkään ole noussut, mutta kyllä se masu pömpöttää, eikä kaikki housut mahdu päälle.
Seuravaa neuvolakäynti pitäis varata...

Mukavaa kesän jatkoa!

Minäkin korjailen tuon la:n neuvolan mukaiseen. Menee muuten ihan sekasin. Eikä siinä olekaan ku kaks päivää eroa ultran antamaan =).

Olin ihan tuntevinani eilen illalla pari muljahdusta, mutta taisivat olla ilmaa! Tosin niitä tuntui kolme kertaa peräjälkeen samassa kohtaa. En silti anna itselleni lupaa uskoa niihin vielä tässä vaiheessa. Onnea Tiuhtille liikkeistä!

Mä sain rakenne-ultraan ajan jo samalla ku np-ultraanki ja se on syyskuun alussa. Eikä siihen ole enää ku reilu kuukausi! Ens viikolla on lääkärineuvola. Terkka sanoi viimeksi, että neuvolaan/terveyskeskukseen on tulossa upouusi ultrauslaite ja pidän peukut ja isovarpaat pystyssä että se olis jo saapunut! Tosin ei se "vanhakaan" mikään aataminaikainen ole ;). Ihana kun saa nähdä vaavin varmaan melkein joka neuvolakäynnillä!

Mimitsu 32v. la 1.1., toinen lapsi, Vantaa
pouta 29v. la 4.1. ensimmäinen, Turku (ex Marika)
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Isolde 27v. la 6.1. esikoinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Tiuhti 29v. la 12.1. ensimmäinen, Turku
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Joanna 32v, la 15.1, ensimmäinen
Nina la 15.1, neljäs
Lyyli
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Vanilja 28v. la 19.1. ensimmäinen, Hki
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Pive 36v. la 26.1, toinen, Vantaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
Elin@ 24v. la 27.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
janzku 26v. la 28.1. ensimmäinen
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Elin@ ja vaaveli 13+3

tervehdys mammat!
Sainpahan minäkin viimein raahattua ahterini koneelle kertoilemaan kuulumisia. Ah mikä ihana rauha vallitsee mökissä kun isäntä on töissä ja tyttö on kaverinsa luona leikkimässä.
Kyllä tytöstä huomaa ettei ole päässyt kerhoon yli kuukauteen. Virtaa riittää enemmän kuin pienessä kylässä! Eikä äiti tältä väsymykseltä jaksa aina keksiä ohjelmaa. Onneksi mies jää lauantaina kesälomalle niin jospa se vähän helpottaisi.

Sitten omia kuulumisia. Täällä ollaan sairaslomalla kovien supistusten takia.
Onneksi lääkäri tajusi tilanteen vakavuuden ja kirjoitti kerralla kuukauden saikkua. On vaan aika vaikeeta kun mitään ei pysty tekemään ilman että supistelee. Tosi kurjaa. Mutta jospa se loma helpottaisi.
Muuten vointi on ihan kohtalainen paitsi että väsyttää edelleenkin ja maha kasvaa huimaa vauhtia.
Ei kyllä esikoista odottaessani maha näin alkuvaiheessa alkanut kasvamaan.
Kovasti jo odottelen seuraavaa neuvolakäyntiä joka on vasta ensi viikon perjantaina. Aion kyllä ihan ensimmäiseksi pyytää kuuntelemaan sydänäänet kun en niitä vielä ole kuullut.
Tässä yksi päivä hoksasin että eihän tässä ole enää kun muutama hullu viikko niin raskaus on jo puolivälissä ja pääsee rakenne ultraan.
Mites muut mammat aiotteko kysellä asukin sukupuolta?
Minä ainakin aion kysäistä vaikka eihän se vastaus koskaan varmaa ole.
Eiköhän siinä tullut tärkeimmät vuodatukset.

mukavaa viikon jatkoa!!

katja78 14+6

Katja78: Mulla myös supistelee päivittäin. Olen nyt lomalla ja kauhulla odotan loman loppumista, koska teen istumatyötä ja tiedän aiemmista kokemuksista, et miten se lisää supistelua. Toivotaan kuitenkin, et sulla supistelut loppuis kun levähtämään pääsit.

Minä aion kyllä kysyä rakenneultrassa sukupuolta. Tosin sain tietoon, et sen ultran tekee lääkäri, joka ei tykkää et sukupuolta udellaan. Hän kuulema useinkin sanoo tahallaan väärin tai sit ei kerro vaikka näkisikin. Pitäisi lähteä satojen kilometrien päähän yksityiselle ultraan jos haluaisi tarkempia tietoja.

Aloin tänään kutomaan rinnanlämmitintä, koska ainakin täälläpäin Suomea on aivan sairaan kylmää. Rintoja vihloo, jos yhtään tuuli pääsee kosketuksiin ohuen puseron läpi. Ja talvellahan sitä sit tarviikin tosissaan :)
Mutta nyt taas kutomaan ennenkuin nukkumatti tulee...

Terveisiä neuvolasta! Olipa ihanaa käydä taas pitkästä aikaa kuuntelemassa rääpäleen sydänääniä. Kopotikop ja välillä TUMPS, potki kovasti mahan läpi dopplerin anturia, ei kaveri tykännyt painelusta ja yritti livahtaa karkuun ;) 150 kieppeillä olivat.

Pisu oli ok, verenpaine 111 / 70
Paino on noussut 2 kg lähtötilanteesta, turvotusta ei ole onneksi tullut!
Hemppa oli 113, eli ei nyt älyttömän matala vielä, mutta terkka suositteli rautaa ja kävinkin heti ostamassa kuurin

Ainiin.. joskus aiemmin valittelin sitä kun terkkari merkkasi äitiyskorttiin "kyllä" siihen huumeidenkäyttön ennen raskautta, vaikka kerroin kokeilleeni KERRAN ja siitäkin on vuosia, vuosia. Nyt sitten se korjattiin ja ei tarvii stressata tuon takia. Olisivat muuten puuttuneet siihen mm. vakuutusyhtiössä kun/jos haetaan vauvalle vakuutusta ennen syntymää! Lisäksi kuulema Kätilöopistolla oltaisiin vauvalle tehty huumeseula ja ties mihin syyniin olisin itse joutunut. No, eipä nuo sinänsä olis haitanneet kun ei todellakaan ole pelkoa jäädä mistään "kiinni". Nyt on kivempi näyttää korttia esim. äidille tai anopille kun sitä kyselevät. :)

Seuraava neuvola onkin sitten 23.8. ja samana päivänä myös rakenneultra.

Työstressiterkuin,
Vanilja 14+6

Aijuu, unohtui.. Me varmaan jännätään sukupuolta ihan loppuun saakka, vaikka toisaalta olisi kiva tietää.

Mulla on jostain syystä tyttöolo, vaikka olen kolme kertaa nähnyt pojasta unta. Mun hyvä ystävä, jota pyysimme kummiksi on alusta saakka puhunut "kummitytöstä". ;) Mun on ehkä pakko myöntää, että vaikka todellakin kumpi tahansa on enemmän kuin tervetullut ja toivottu, ehkä pikkuriikkisen toivon tyttöä.. En edes miehelle ole kehdannut sanoa. Ehkä se saattaa vaikuttaa tuohon "tyttöoloon". Hävettää myöntää.. Älkää tuomitko, pliiiis..

Vanilja, minäkin salaa toivon tyttöä (ja mies hokee masulle että isi prinsessa siellä) =). Ei ole mikään pettymys, jos poika onkin, onpahan veljeksistä toisilleen kunnolla seuraa! Ja kun on nyt tottunut poikaa hoitamaan niin vähän tyttövauvan hoito oudoksuttaa. Mutta olis se tyttö kuitenki ihana! Mulla on kuitenkin semmonen fiilinki, että vasta kolmas meidän lapsi tulee olemaan tyttö. En tiiä mistä johtuu, mutta näin tuumin. Olen saanut kerran ennustuksenkin, että niin tulee olemaan =).

Oon koko päivän tehny pihahommia ja selkää jomottaa ikävästi. Pitää ottaa loppupäivä rauhallisesti. Esikoinenkin on mummolassa huomiseen, joten hiljaista on...

Maha se vaan uhkaavasti pönnää esille! Piti jo nostaa verkkareiden vyötärönauha reilusti navan yläpuolelle kun kiristi alavatsaa ikävästi. Viime yönä näin unta että oltiin jossain kylpylässä ja aina ku laskin liukumäestä veteen mun toinen tissi tuli esiin uikkareista ja monesti ehdin kuljeskella pitkään ihmisten joukossa ennenku huomasin sen! Johtuu varmaan siitä ku viikon sisällä tisseihin on tullu ihan mukavasti täytettä niin että ne oikein vähän painaa! Esikoiselta siirryin B/C kupista D/E kuppeihin ja nyt on D joten saa nähdä "pääsenkö" F-kerhoon ku maito nousee ;)

Elin@ 13+4

Vanilja: minäkin voin avoimesti myöntää toivovani tyttöä :)
Mulla on ennestään sekä tyttö että poika ja tästä kolmannesta tosiaankin toivon tyttöä. Mieheni taas toivoo poikaa. Saas nähdä, et kumman toive käy toteen. Toki lapsi on toivottu ja rakastettu oli hän sitten kumpaa sukupuolta tahansa. Mutta mukavahan nuiden ajatusten kans on leikitellä.

Miten teillä muilla on neuvoloissa ehdoteltu raudan syömistä? Hämmästyin nimittäin ekalla neuvolakäynnillä kun hemppa oli 127 ja täti ehdotteli multivita2+ tabletteja, ettei hemppa lähtis enää laskeen. Ostin kyllä purkin, mutta en ole vielä niitä syönyt ja hemppakin oli viime viikolla 136, joka on hyvä minun arvoksi.
Aiemmin mulle on suositeltu raudan lisäämistä vasta jos hemppa on tipahtanut lähelle 115. Mutta näissäkin lienee neuvola/terkka kohtaisia eroja.

Moi! Maha on pyöristyny täälläki hiukkasen, mutta omat vaatteet farkkuja lukuunottamatta menee vielä hyvin päälle. Toivottavasti TOOOSI pitkään vielä, siskolta perityt äippähousut on niin valtavan suuren näköset! Ite en oo vielä harkinnukaan äippävaatteiden ostoa, varmaan sitte ku tarvis tulee pitää käydä. Paino on noussu kilon kotivaakan perusteella, tiiä sitte kuin tarkka se on.. ;)

Täällä Tanskassa suosittelevat rautalisää vasta raskauden puolivälistä (hemppa on mulla kuulemma ihan normaali), mutta monivitamiineja syön päivittäin, omega-3:a kun muistan (syön tosi vähän kalaa, siksi lisänä) ja maitotuotteita sen puoli litraa, mistä sekä terkkari että kätilö jaksovat muistutella. Aika totuttelua oli aluksi, ku en oikeen tykkää maidosta, mutta päädyin sitte jogurttiin ja kaakaoon, kai se sokerista huolimatta parempi on ku ei mitään. Muuten en syö hirveitä määriä sokeria, ei oo kovin maistunu näiden viikkojen aikana, vaikka yleensä oon tosi namusuu.

Hyvin menee, paitsi että huippaus on vaivannu vähän parina päivänä. Lauantaina konsertissa ollessa pyörryin ihan kokonaan, turvamiehet oli retuuttanu mut ensiapuun, en ite muista muuta ku tuumineeni, että pitää vaan hetki istahtaa ennenku pimeni. Ongelmia ei oo jos liikun, mutta heti ku pitää paikallaan seistä, ei mee kauankaan, ku tulee huono olo, aika epäkätevää.. Verenpaine on kyllä ihan normaali aina mitattaessa, mikä lie. Pitää sitte alkaa tanssimaan paikallaan, jos jossain joutuu ootteleen ;)

Jännityksellä ekoja "kuplia" odotellen..

hei,
onpas mukavaa kun muillakin mammoilla on "toiveita" vauvan sukupuolesta.
Minäkin toivon enemmän tyttöä mutta tottakai myös poika on todella tervetullut. Ainakin eilisen episodin jälkeen.
Olin nimittäin tytön kanssa iltapäivällä sängyssä köllöttelemässä kun tuntui että housuun lorahti jotakin.Juoksin tukkaputkella vessaan ja vertahan se oli. Ja sitä lorahti pönttöökin ihan reilusti,ei mikään pikku tuhru.Pönttökin värjäytyi punaiseksi. Olin tietysti ihan paniikissa ja yritin ensimmäiseksi soittaa neuvolaan ja sitten äippäpolille,eikä kummassakaan vastattu. Otin ja soitin terv.keskuksen päivystykseen kerroin tilanteen niin hoitaja käski tulla heti näytille.Eikun miehelle soittamaan että nyt tuli päivystykseen lähtö.Eipä ole mieskään ikinä tullut niin nopeasti töistä kotiin. Oli jäänyt lypsykin kesken ja oli vasta matkalla muistanut soittaa talon emännälle että jos kävisit lypsämässä lehmät loppuun.
Mentiin päivystykseen ja onneksi pääsin heti lääkärin luo joka sattui vielä olemaan joku nuori pojankloppi. Hän sanoikin heti alkuun ettei ole varma saako ultralaitteella mitään näkymään kun on viimeksi sitä käyttänyt opiskeluaikoina.Lekuri ultrasi ensin emättimen kautta muttei nähnyt kun pään mutta vatsan päältä ultratessa näkyi koko vauva ja helpotuksekseni sydämensyke! Siellä kaveri kovasti liikuskeli ja vilkutti meille että kaikki hyvin täällä. Sitten vielä terv.hoitaja kuunteli dopplerilla sydänäänet mikä oli hieman vaikeeta kun kaveri lähti aina karkuun. Mutta kyllä sieltä saatiin kuulumaan se ihana viuh,viuh!.
Lääkäri ei osannut sanoa mistä vuoto johtui, niinpä menenkin tiistaina neuvola lääkärille että jos hän keksisi syyn vuotoon. Onneksi vuoto sitten loppui ihan yhtä nopesti kun oli alkanutkin.
Nyt en saa tehdä suurinpiirtein yhtään mitään kun supistelee niin kovasti. Täytyy opetella ottamaan rennosti.

Että semmosta jännitystä täällä. Tarkoitukseni ei ole pelotella ketään tällä kertomuksella, mutta näinkin voi käydä.
Loppu hyvin,kaikki hyvin! (ainakin toistaiseksi)

katja78 15+1

Oih ja voih! Selkä on ihan järkyttävän kipeä ja säteilee välillä kouristuksen omaisesti vatsan puolelle. Olen valvonut kaksi yötä kovien kipujen kanssa, särkylääkkeestä ei mitään apua. Tänä aamuna oli sitten pakko mennä lääkäriin. Epäilivät ensin munuaistulehdusta (niinkuin epäilin itsekin), mutta pissatestissä ei kuitenkaan mitään. Tulehdusarvot mystisesti koholla, ei vaan tiedä mistä johtuu... Maanantaina uudelleen lääkäriin ja labraan, seurataan mihin suuntaan tulehdusarvot ovat lähteneet ja mietitään jatkotutkimuksia sen mukaan. KOSKEE! Arvatkaa onko öisin pelottanut kouristavien mahakipujen takia??!!! Olen niin pelännyt meidän pikkuisen puolesta, mutta onneksi nuo kivut eivät taida (?) liittyä vauvaan millään tavalla.

Sitten iloisempiin asioihin. Mä olen ihan hötkypötky silloin, kun saan jotain päähäni. Olen jo pitkään suunnitellut jossain vaiheessa kerääväni miehelle isyyspakkaukseen tavaraa. Tänään ostin Tiimarista koottavan pahvilaatikon ja pari viimeistä jutskaa.. En enää malta pitää sitä piilossa, vaan pakko antaa se huomenna miehelle!!! Vähän aikaista ehkä, mutta kun ei malta niin ei malta... Olisin vaan niin kovasti halunnut siihen enemmän vaatetta, nyt siinä on vaan vauvalle 2 paria sukkia. Stockmannilla on aikaisemmin ollut myynnissä "Isin kulta" potkareita, mutta niitä ei ollut enää. :( En myöskään ole löytänyt tulevalle isälle mitään hauskaa paitaa, boksereita tms. Netissä niitä kuitenkin näyttäisi olevan, joten ehkäpä tilaan ne myöhemmin ja annan miehelle "jälkitoimituksena".

Oletteko muut koonneet tuota pakkausta? Itse laitoin siihen seuraavia juttuja: korvatulpat, ilmanraikastin, kumihanskat, pyykkipoikia, mulle pesusieni (miehen käytettäväksi kuitenkin ;) , sisuja, energiajuomaa, brejk suklaata, pari muuta suklaapatukkaa, tutti ja tikkari, kylpyöljyä, autolehti, uusi vauva - huoltajan opas -kirja, sikari varpajaisiin, särkylääkettä seuraavaan aamuun, kuvakirja, tulitikut, sulakkeet (jos kaikesta huolimatta palaa käämit..), vaippoja, ruokalappu, puhdistusliinoja vauvalle ja nessuja liikuttuneelle isälle

Jahas, tulikohan siinä kaikki mainittua? Mä rakastan tehdä kaikkia tällaisia yllätyksiä, jonkun mielestä hölmöjä. Mutta pääasia on, että tiedän kultani tykkäävän tuollaisista jutuista. Suunnitteilla on jo tuleville isovanhemmille jotain vastaavaa...heh. Ehkä joululahjaksi! :)