Tammimammat 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nelly:lle

Eikös np-urtaan pidä itse varata aika? Sehän ei ole mikään pakollinen.. Minä ainakin varasin itse. Voihan se olla että teillä on eri käytäntö.

Nelly: soitin naistenklinikalle saadakseni tietää np-ultra aikani, kun olemme lähdössä lomalle ja kutsuhan tulee postitse. Kätilö ei voinut antaa aikaa, kun mun papereita ei oltu ehditty käsitellä, vaikka lähetet meni ennen juhannusta. Hitto, voi olla byrokraattista touhua. Saa nähdä meneekö koko aika sivu suun, jos emme ole kotona ja kutsu käy muutaman päivän varoitusajalla!??
Mulla on jatkuva nälkä, jota ihmettelen suuresti. Ihan mahaa koskee, kun on nälkä ja mä sitten syön melkeinpä parin tunnin välein. Huonoa oloa silti jatkuu silloin tällöin ympäri vuorokauden.
Viime yönäkin oli pakko syödä, kun kävin vessassa ja nälkä kurni niin en ois saanut unta muuten. Onko muilla tällaista?

Neuvolasta lähti siis lähete naistenklinikalle ultraan, ja siihen sai laittaa toivomukset millä viikolla sopii, olen nimittäin rvko14 ulkomailla, joten sitä ennen oli toivomus se suorittaa. Ja eikö se muutenkin ole aina rvkolla 12-13. Kuulemma sieltä sitten tulee kutsu, ettei sitä aikaa itse varata. Mutta ois vaan jo kiva tietää mille päivälle se napsahtaa.
Mulla on kanssa tota samaa Pive, että vaikka on huono olo, niin välillä iskee niin kauhea nälkä tunne mahaan, että yölläkin on jotain laitettava suuhun. Äsken olin pitkästä aikaa työporukalla lounaalla, ihme, aikasemmilla viikoilla en vaan ole kyenny sinne ruokalaan menemään, vaan oon syöny eväitä.

Nelly: Joo, lähete meni naistenklinikalle, mutten saanut toivoa mitään viikkoa. Aika tulee sitten kirjeellä kotiin. Kun soitin sinne eilen sain jonottaa 1h15min ennen kuin pääsin läpi, soittoaikahan on vain klo.14-15. Kätilö sanoi, ettei voi valitettavasti auttaa, kun mun tietoja ei oltu ehditty vielä käsitellä. Pyysi soittelemaan mökiltä sitten lähempänä ko viikkoa. Sanoi, että he ovat pyrkineet np-ultran tekemään 12-13viikoilla. Kesällä on ihmisiälomilla niin sanoi, että se voi aiheuttaa viivytyksiä.

Heips,
Mulle tuli kutsu kättäriltä melko pian ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen ja h-hetki on siis maanantaina. HUI! :) Jouduin kyllä vaihtamaan ajan, kun se mulle varattu ei käynyt miehelle ja haluaa ehdottomasti mukaan.

Mullakin on aikaa vierailla täällä kun töissä olen. Ja vaikken olisikaan, on sen verran addiktoitunut, että olen kotonakin koneella vähän väliä tarkistamassa josko olisi tullut uusia viestejä... get a life!

Tänään olisi ehkä tarkoitus kertoa pomolle..

Ainiin. Olin eilen ihan kauhuissani, kun koko pitkän päivän koski ihan todella kovaa alavatsaan oikealle puolelle ja samaan kohtaan selkään. Kävin vähän väliä tarkistamassa vessassa, onko tullut verta. Onneksi ei ja tänään kivut olivat jo ohitse... huoh!

Kipu tuntui nimittäin samalta kuin marraskuussa, kun tuulimuna rupesi vuotamaan. Onneksi taisin selvitä säikähdyksellä.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

heippa!
ajattelin minäkin kertoilla kuulumisia taas pitkästä aikaa. Eli keskiviikkona oli ensimmäinen virallinen neuvola käynti.Eipäs siellä mitään ihmeempiä tapahtunu,juteltiin kaikkee yleistä tunnin verran ja sen jälkeen kävin labrassa kokeissa.
Haluttiin miehen kanssa että otetaan se downin syndrooma (sori jos kirjoitusvirheitä) verikoe samalla. Meillä neuvolassa on myös joku uusi koe jolla katsotaan onko äidillä geeni virhe joka aiheuttaa perinnöllistä munuais sairautta. Otettin sekin sitten samalla.
Ensi keskiviikkona olis sitten np-ultra. Muita raskaus oireita ei oo enää jäljellä kun tää kauhee väsymys! Ja kyllä sitä riittääkin! Voisin vaan nukkua vuorokaudet ympäri.
Jännää miten tämä toinen raskaus on ihan erillainen kun ensimmäinen.Esikoista odottaessa en voinut edes kuvitella moneen kuukauteen että olisin juonut kahvia,nyt ei tuota mitään ongelmia. Toinen oli grillimakkara,pelkästä hajusta lensi yrjö mut nyt pystyy sitäkin syömään.
Ei kai tässä sen kummempia kun lämmintä viikonloppua kaikille!

katja78 11+1

Ilmottelenpa minäkin itestäni. Miehen kesäloma on paria päivää vaille loppu ja ollaan kotiuduttu. Onkin tullu reissattua ristiin ja rastiin. Masu on jonkun verran kasvanu, pikkasen pömpöttää,sen verran että housut puristaa...Väsymys jatkuu vieläkin, varsinkin aamuisin, sängystä ei meinaa päästä ylös ei sitte millään...Jussina kerrottiin molempien porukoille, isä jopa purskahti itkuun kun kuuli että tytöt saavat samassa kuussa perheenlisäystä...On se vaan niin ihana juttu!Ai niin ja veljen avokilla on laskettu aika helmikuun puolessa välissä, joten vanhuksien luona saattaa pikkasen olla vilskettä aina juhlapyhisin =) Innolla odottelen ensi potkuja =)
Meidän pikku neitonenkin on joten kuten selvillä siitä että äitin masussa kasvaa vauva, kovasti ainakin sitä hokee,vaikka ei kyllä varmaan vielä ymmärrä...Mutta kesäpäivien jatkoja kaikille!!

Heaven ja Tiuhti 11+5

Terveisiä yökötyksen keskeltä!

Mulla vaan olo pahenee. Juuri ja juuri saan pojan ruokittua, muun ajan saan maata lattialla. Ruoka pysyy sisällä ainoastaan vaakatasossa. Onneksi on viikonloppu edessä ja sisko tulee miehensä kanssa kylään, joten saadaan lisähoitajia.
Jos nyt voi sukupuolta arvuutella, epäilen et tää vaavi on tyttö. oksentamisesta päätellen....

lähden ens viikoks vanhempieni luo, joten hekin saavat sitten tietää.

nyt ei riitä voimat enempään
Kaura 9+2

Heippa! Mä en ole moneen viikkoon päässyt lukemaan viestejä, aina kun yritin tulla sivulle niin kone ilmoitti että tämä ohjelma ei vastaa. Täällä ei sen kummempaa uutta, np-ultrassa kaikki oli hyvin, tosin verikokeiden tuloksia en ole kuullut. Olen kyllä ymmärtänyt että täällä kyllä tuloksista soitellaan siinä tapauksessa että jotain on vialla. Joten voinen olettaa kaiken olevan hyvin. =o) Nyt siis rv 13+1. Edelleenkin mä olen selvinnyt lähes oireitta, voin aivan hyvin. Mikään muu ei vaivaa kuin se että työnteko ei kiinnostä yhtään, olisin mieluummin vaan kotona löhöämässä ja suunnittelemassa kaikkea vauvaan liittyvää! Tänään ostin ekan vauvan vaatteen, oli pakko saada jotain konkreettista kun itsellä olo on samanlainen kuin aina ennenkin. Onko teillä tullut jotenkin jo erilainen olo tunnetasolla, jotenkin "äitimäinen"? =o) Itseä huolettaa kun oikeastaan ei mitään erikoisia tunteita ole vielä ilmennyt...!

Älä huoli, Neppis. Mulle tuli esikoiselta äitimäinen olo vasta ku oltiin pari päivää poitsun kanssa tutustuttu. Sitte se kyllä iski ja lujaa!
Laitoin sitte Madam Mammalle ennustuspyynnön, vaikka ensin meinasin että enpä taida. Hän ennusti meille poikaa 31.1 ja seuraavaksi tyttöä heinäkuussa `09. Mulle on kyllä pikkuhiljaa kasvanut sellanen poikaolo, vaikka ensin en osannu kyllä yhtään sanoa. Esikoisesta olin alusta asti varma että poika tulee. Onpahan vauvalle vaatteet valmiina jos ennustus käy toteen! Tosin olis tytöllekin, kun miehen siskolla on 1kk ikäinen tyttövauva =).
Olo on lähestulkoon "normaali". Mahaa vähän nippailee ja pieni kumpu on havaittavissa kun oikein tällää peilin edessä! Rintoja "täyttää" ja ne on täyteläisemmät. Pahoinvointi on vieläkin poissa. Enkä kaipaa takasin! Maitoa tulee helposti puristamalla varsinki saunassa. Saa nähdä alkaako sitä tulla ihan itsekseen. Ostin kyllä liivinsuojiaki valmiiksi. Virtaa ei kyllä ole tehdä yhtään mitään. Eilen mietin koko päivän, että kun pitäisi siivota... jos sitten huomenna ennen neuvolaa sais imuroitua.
Mites muut, onko pahoinvointi alkanu helpottaa ja tuleeko teillä esimaitoa?
Elin@ 10+1

Pahaolo vaivaa vielä ajoittain.
Tuli kerrottua nyt tänään jo vanhemmillenikin. Oli tuo kesälomalle lähdön selvittely helpompaa, kun pystyin selittämään, että postista pitää katsoa Naistenklinikan kuori ja ultra aika ja hälyyttää meidät mökiltä takaisin (tai mun siirtää aikaa) siiheksi. YMS.
En ole huomannut esimaitoa. olen ollut just kuukauden imettämättä.
Pive rv.10+3 (Naistenklinkan laskuopin mukaan)

Yksi epäselvä juttu: missä vaiheessa ja missä se veriseula otetaan ja otetaanko sitä kaikilta? Otetaanko se samaan aikaan kuin np-ultra?
rvko 12 meneillään. Yökötys on tavallaan samanlaista kuin aiemmin. Mutta paino ei ole laskenu ollenkaan, joten kaipa olen tarpeeksi pystyny syömäänkin. Rintoihin sattuu varsinkin aamuisin kun nousee ylös, mut ei ne kauheesti ole kasvaneet, oisko niin että pienet rinnat kasvaakin vähemmän kuin ennestään isot, vai miten?
Vielä tää viikko töitä... mies lomareissulla.

Heippa kaikille!
mäkin "päivystän" täällä palstalla vielä tämän viikon, sitten alkaakin loma joten en varmaan kovin usein eksy koneelle... täällä töissä on niin kätevää töitten lomassa käydä lueskelemassa, mutta kotona en millään viitsi avata konetta kun ensin on koko päivän tuijotellut näyttöä töissä.
Nelly, mä olen pienikokoinen ja samoin on aikas pienet rinnat, mutta nyt ainakin omasta (ja miehen : )mielestä ne ovat kasvaneet suunnattomasti... vaikka oikeesti varmaan vain sen yhden koon.
Mulla on vatsakin kasvanut, en millään tahdo saada kiinni housuja enää... turvotus ei oo laskenut missään vaiheessa joten sitä odotellessa : )
Tällä viikolla olis toinen neuvola ja uusi np-ultra, kaks viikkoa sitten ei saatu vielä mitattua mutta onneks sentään kaikki kuulemma näytti hyvältä. Hauska päästä taas katselemaan pikkuista : ) On ollut niin hyvä olo että ilman tuota pallomahaa ei tuntuisi ollenkaan raskaana olevalta. no hirveän väsynyt olen edelleen, toivottavasti loma auttaa siihen : )
aurinkoista viikkoa kaikille!

rv 13+2

Heips! Eka neuvola takana ja terkka oli saanut meille ultranki käyttöön! Siellä se pikkuinen liikuskeli ja sydän sykki hienosti. Kyllä oli helpotus nähdä että kaikki oli hyvin! Tosin joudun alkupainon takia sokerirasitukseen (taas). Paino oli kyllä tippunu 5kg raskauden aikana ja terkka käski juoda kovasti, ettei tuu liikaa ketoaineita.
Tuosta veriseulasta, terkka sano mulle, että ainakin meillä ollaan tarkennettu sitä verikokeen ottamisaikaa niin, että se pitäisi tehdä välillä 11 - 11+6. Aika pieni väli, kun ei aina ole se sikiön ikäkään niin varma. Mullakin on nyt viikkoja kasassa todennäkösesti vasta 9, joten terkka lupasi koittaa tähdätä np-ultran ihan tohon 11+6 (jolloin onki vasta 10+risat) Me otetaan veriseula jos niskaturvotusta on liikaa. Niin tosiaan, mun la menee siis helmikuun puolelle, mutta jospa saisin täällä jatkaa?
Elina 10+2

Heips ja terveisiä np -ultrasta. Kaikki näytti olevan pienokaisella oikein hyvin. Siellä se veijari heilutteli kovasti käsiä ja jalkoja, oli oikein vauhdikas kaveri. :) Mullakin on viikkoja tänään siis vasta 11+3 ja kätilö ei ollut ihan varma, saisiko mitat otettua, mutta onnistui kuitenkin.

Vanilja 11+3 ja 44.2 mm pitkä Itiö :)

Nelly: pienissä rinnoissa turpoaminen näkyy paremmin kuin isoissa.
Minä huomasin kaverini odottavan vauvaa, kun hänellä kasvoi rinnat aivan yllättäin isommaksi :)
Itselläni huolettaa, et mistä saan sopivia imetysliivejä sitten kun niiden aika on. Täytyy varmaan käydä agrimarketista ostamassa lehmien rintaliivejä. Raskauden alkaessa kuppikokona on F, joten mitä se tulee olemaan kun maito nousee rintoihin!!!

Onnea ihanista ultra-uutisista Elinalle ja Vaniljalle. On se vaan helpottavaa aina nähdä liikkeet masussa.

-Leonor 12+6

Onkos muilla samanlaisia "oireita" kuin mulla, tuntuu että pienimmästäkin asiasti pillahtaa itku... muutenkin oon herkkä ja nyt tuntuu että kaikki heittää kuperkeikkaa. Hyvä kun en just töissä revenny kyynelehtimään muitten munauksista, kun ois tullu mulle yhen päivän verran ihan ylimäärästä työtä.. ei kyllä millään jaksais olla töissä enää, lomalle olis jo pakko päästä hermoja lepuuttamaan. Tuntuu että täältä työpaikalta löytyy lähinnä vaan pähkähullua sakkia, noinkohan ihan oikeesti vaiko vain mun hormoonit : )
niin ja mukavaa kun Vanilja ja Elina saitte ilosia uutisia np-ultrista, mulla se on torstaina.

Hei vaan kaikki! Kiva kuulla että teillä on kaikki hyvin ja np-ultrassakin on jo moni päässyt käymään. Se on ehdottomasti ollut tähän mennessä raskauden ihanin ja tunteikkain hetki, kun näki pienen vauvelin siellä vehtaavan. Okei, ehkä vielä tunteikkaampaa oli jo se kun testiin pamahti ne kaksi viivaa. Tuntuu, että siitä on jo ikuisuus.. :)

Tänään mulla oli jo toinen neuvola, Viikkoja 13 + 5. Oma neuvolatäti oli lomalla ja oli siis sijainen ja toivottavasti ei tarvitse sillä tädillä enää käydä. Kamala hössö. Multa jäi kaikki mun kysymykset esittämättä ku se vohkas koko ajan jotain. Kaikki oli kuitenkin hyvin ja se on pääasia. Pelästyin oikein kunnolla ku ei meinannut ensin sydänääniä löytyä. Tuijotin jo miestäni paniikin omaisesti ku se etsi ja etsi ja ei kuulunut edes heikosti. Viimeksi löytyi heti ja viikkoja oli vasta 8+5!!! Sit ne yhtäkkiä pamahti kuuluviin, HUH. 150 löi sydän. Multa mitattiin myös kohdun korkeus (tai mikä se on), luulin että vasta kuukauden päästä. Se oli 14, enkä mahtunut asteikolle ollenkaan. Kai se kasvu siitä tasaantuu, muuten olen oikeasti kohta jo vuoren kokoinen. Mut enhän ole omiin housuihin mahtunutkaan enää puoleentoista kuukauteen. Painoa ei nyt ollut tullut lisää, viimeksi sitä oli jo tullut kolme kiloa, eli hyvä näin. Mutta juoda pitäisi kuulemma paljon enemmän, oli pissassa ketoaineita liikaa. Tuntuu, että nytkin juon jo tosi paljon, mut ei näköjään riitä.

Isolde: juu, itkuun olen minäkin pillahtunut tai ainakin useasti meinannut. Ja yleensä jostain ihanasta asiasta.

Oletteko käyneet alennusmyynneissä ostamassa äityisvaatteita? Mä ostin pari paitaa - 50 %, vielä vähän reiluja vatsasta, syksyllä sitten sopivia, tai tätä menoa viikon päästä =)

Hei kaikille! Nyt se on sitten todistettu, mahassa todella on joku! Np-ultra kyllä siirsi laskettua aikaa peräti kaksi viikkoa eteenpäin, mutta kai se on ihan mahdollista? On vain sattunut joku pidempi kierto kohdalle. Tarkistuskäynti ensi viikolla, että se todella kasvaa. Mutta sydän löi, joten ei kai se voi vaan oleskella siellä kasvamatta yhtään?

Heips!

Joanna, kyllä se pikkuinen siellä varmasti kasvaa. :) Mullakin siirtyi ekassa ultrassa la reilulla viikolla eteenpäin. Se selittää mulla ainakin sen, miksi sain niin monta haamuviivaa testitikkuihin ja oikean positiivisen tuloksen vasta tosi myöhään, kun kierto oli ilmeisesti venähtänyt normaalia pidemmäksi.

Täällä pitäisi myös lähteä mammavaateostoksille. Kaikki vanhat vaatteet mahtuu mutten, mutta mahasta kiristää. Ikävän tuntuista ja karmean näköistä.. Kuitenkaan mun paino ei ole noussut vasta kuin 500 g!!

Isolde, mä olen myös sellainen herkistelijä että! Meille tuli ystäväpariskunnan hääkutsu, niin melkein tuli itku. Lisäksi alkaa itkettää kun luen täältä kesäkuulaisten listasta synnytyskertomuksia... Tsemppiä sullekin siihen huomiseen ultraan. Sielläkin tulee kyllä helposti tippa linssiin, on se niin uskomaton tilanne.

moikkelis taas pitkästä aikaa kaikille!!!
oon ollu pienoisessa nettipimennossa ja nyt oli ihanaa lukea teijän hyviä uutisia np-ultrista:) mekin oltiin viime perjantaina ja kaikki oli hyvin...mahtavaa nähdä pikkunen omin silmin..LA ultran mukaan aikasemmin mut ei vaihtanu päivää kun oli niin pieni heitto,mut nyt onneks 12viikon paniikki aika ohi!olo on suht hyvä..pientä pahoinvointia ja väsymystä mut ei niin hirveesti enää:) masu on melkoinen ja kaikki tietää varsinki jos on mut nähny..heh! huomenna neuvola ja taas ollaan sen jälkeen pikkasen viisaampia..tai jotain:) hauskoja kesä päiviä ja masun kasvuja kaikille...

Lämmintä iltapäivää mammat!
Elikkäs minulla oli tänään NP-ultra ja kaikki on hyvin.
Kovin vaan taitaa olla itsepäinen asukas tulossa kun ei lääkäri meinannut alkuun saada mitattua koko turvotusta.Asukki vaan sitkeästi pötkötti väärällä kyljellä vaikka lääkäri tökki ja paineli mahaa 20 min.Onneksi sitten lopulta liikkui sen verran että sai mitan otettua joka oli 0,9mm.
Laskettu aika siirtyi muutaman päivän aiemmaksi eli 16.1 mut en viitsi sitä tuonne listaan vaihtaa.
Kaverilla oli pituutta huimat 52mm.
Onneksi tuntuu muillakin housut kiristävän.Oon ajatellut että kuvittelen koko housujen kiristämisen mut pakko kai se on uskoa että kyllä se maha kasvaa jo nyt kun painokin on tippunut peräti kilon.
Täällä on myös itkut aika herkässä mut sehän vaan kuuluu asiaan.
Joku kirjoitteli aiemmin että joutuu sokerirasitukseen alkupainon takia.Minä joudun kans viikoilla 17 ja 26. Vaikka ei ne arvot ollut koholla edellisessä raskaudessa.Mut parempihan se on aina varmistaa.
Siinäpä taisi olla tärkeimmät kuulumiset. ;)

katja78 11+6

Tänään oli sit np-ultra ja siellähän se kaveri köllötteli, liikutteli käsiään ihan hirveesti. On se aina niin liikuttava hetki...=)Harmi vaan ku mies ei päässy töitten takia mukaan, mutta onneksi noita kuvia saa mukaan!! Ukki oli kattomassa tyttöä ja pärjäsivät tosi hyvin. Meidän kaveri oli 65 mm kokonen ja 5 päivää isompi, mutta ei vaikuttanu laskettuun aikaan...Eilen oli eka lääkäri, saa nähä onko muuta lääkäriä enää ollenkaan...Parin viikon päästä seuraava neuvola, jospa siellä sitten kuulis pikkusen sydänääniä ekaa kertaa =) Meillä on tytön kanssa menossa pottatreenit, hyvin on kyllä jo oppinu, tosin tuleehan noita vahinkojankin välillä, se kuuluu asiaan...Viikonlopulle lupailtiin taas helteitä, ei kyllä viitti lähtee lenkillekään, ehtiihän sitä sitte myöhemminkin,hope so...Hyviä odotuksia kaikille!!

Heaven ja Tiuhti 12+2

Hei Heaven ja muut ultrassa käyneet! Ettekö te saaneet siellä np-ultrassa kuulla sydänääniä? Me kuultiin ekaa (toistaiseksi ainoaa) kertaa siellä. Eihän ne koko ajan kuuluneet, mutta vähäksi ajaksi lääkäri laittoi jonkun kaiuttimen päälle ja johan pompsotti kauheaa tahtia.