Tahkoojat 190

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja molly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noh..Molly älähän nyt vielä stressaa. Ihan hyvältähän toi kuulosti, ohan sulla vielä viikonloppu aikaa kypsytellä. Tietty harmittaa, kun pakkaseen ei mitään tuu. Mutta jos ei niitä pakkasukkoja tarvittaiskaan...
Juu mua kans kiinnostaa miks noita muniksia tuli noin vähän. Toivottavasti jollain tietoo!! Onks nois kynissä jotain eroo, esim. Gonalissa ja Puregon?ko oli se vastaava?
Mites Sanelma joko teillä on hoidot mielessä? Eiks sulla oo vielä pakkasessa alkioita?
Juuh piinapäivät alkoi. Eilen alotin ton Crinonen, ja se on kyllä huomattavasti mukavempaa kun noi luget. Ei ollenkaan valu ulos, ja se hyvä puoli että kerran päivässä tarttee vaan laittaa. Toivottavasti on myös yhtä tuhtia tavaraa, ettei no tiputtelut heti alkais.
Ei muuta kuin viikonlopun alkuja ja Molly lopettaa nyt sen turhan hermoilunsa!!!

Ei

Äh. JOS pakkaseen ei mitään tule (eikä kun, toivottavasti).

Mun hermoilu voi kuulostaa turhalta mutta huoli on kyllä ihan aito ja käytännön kokemustakin takana omien solujemme IVF-hoidon käyttäytymisestä, mistä päätellä ja minkä perusteella pelätä pahinta.

Voi hitsiläinen Molly, no älä nyt vielä sure. Kuten sanottu, mulla on sellainen käsitys että pienemmissä määrin laatu voi olla parempi. Maanantainahan se sitten nähdään. Ja vielä on aikaa solujen siellä kypsyä! Peukkuja peukkuja, niitä en voi tarpeeksi lähetellä!!

Kyllä varmasti on vaikutusta sillä onko lyhyt vai pitkä kaava. Jos ei ole pco:ta, tulee lyhyellä kaavalla vähemmän soluja. Mutta onhan se elimistölle paljon luonnonmukaisempi hoito kuin pitkä kaava missä ensin ajetaan oma hormonitoiminta totaalisen alas. Se on tietty endolaisille hyvä mutta muuten suosisin itsekin lääkärinä lyhyttä kaavaa.

Tiitulle laitoinkin hääpäiväonnittelut jo tuonne toiselle puolelle.

Ihanaa perjantai! Ja aurinko paistaa :)

Höh, voi harmi Mollyn murheita. Tiedän tunteen, todellisia ovat ja sitä tottuu odottamaan niitä huonoja uutisia. Sä et voi kuitenkaan vaikuttaa tilanteeseen, joten yritä keksiä jotain muuta mietittävää. Siirron jälkeen se piina vasta alkaakin, tiedäthän :/ Täällä isot peukut pystyssä, toivotaan hyvää saalista kuitenkin ja pakkasukkoja myöskin!!!

Olen mä sillä kosimisajatuksella leikitellyt, mutta en aio kosia. Sanoin jo miehelle, että lapselle on sitten tulossa mun sukunimi ja näinhän se automaattisesti avoliitossa meneekin, äidin sukunimi tulee. Siis tietysti miehen sukunimen saa antaa, jos haluaa, mutta arvatkaa haluanko :) Ei edelleenkään ole kiinnostunut harkitsemaan vaihtoehtoja, vaan ainoastaan oma sukunimi kelpaa, joten en viitsi minäkään. Mähän sanoin viime kesänä, että voitais mennä naimisiin, silloin oli niitä adoptiojuttuja pinnalla, mutta häntä alkoi ahdistaa :) huvittavaa, I know. Sanoin tällä viikolla, että oisko kannattanut silloin mennä naimisiin, niin lapselle tulisi nyt automaattisesti hänen nimi, menee siis niin, jos on naimisissa. Vaikka tää onkin mulle puoliksi vitsi ja kiusaan miestä asialla, niin pohjalla on vakavaakin asiaa. Jos on miehelle tarpeeksi kova paikka, niin sitten varmaan muuttaa mielensä, mutta en usko, että niin käy. Täähän kuulostaa tosi naurettavalta, tiedän sen, mutta mua alkaa jo oikeasti ärsyttää se, että jos mies ei suostu minkäänlaisiin kompromisseihin, niin mun sitten vaan pitäisi tehdä niin kuin hän haluaa, siis varsinkin vanhempien mielestä, miehen nimihän kuuluu ottaa. Juu, ja naiset ei käy töissä :/
Ei multa kannata kysyä mitään, tulee heti kauhea romaani :)

Ihanaa viikonloppua tytöille!!!

Niin ja mulla oli muuten eka ivf lyhyellä ja tuli kai about 10 solua, mutta niistähän ei hedelmöittynyt yksikään. Tyksissä ainakin tekevät pääasiassa pitkää, jos ei jotain erityistä syytä tehdä lyhyttä, kun ilmeisesti parempilaatuisia muniksia. Näin muistelisin, että mulle ois sanottu.

Joo, Naistenklinikallakaan ei tehdä kuin pitkää kaavaa. Paitsi ehkä jos on pco.

Kastehelmen lapaa unohtui kommentoida. No, oli sulla sitten taas niitä pesäkkeitä. Tsemppiä jälkisärkyihin. Mähän olin kans Sööperin jäljiltä tosi romuna, taitaa tehdä aika huolellista työtä?

Henk. koht. mä en usko että vaikkei endoa oliskaan munasarjoissa/kohdussa, että se ei vaikuttais raskaaksituloon. Endohan voi häiritä asioita tosi monella tavalla vaikka sitä olis vaan vaikka suolistossa. Sehän on tulehdussairaus ja vaikuttaa ihan varmasti munasolujen laatuun, no ei ehkä kakskymppisellä mutta varmasti jo yli kolmekymppisellä. Lisäksi endo erittää toksisia lihasnesteitä jotka häiritsee hedelmöittymistä, siksi kai se hedelmöittyminen on paras hoitaa kohdun ulkopuolella. Tän takia varmasti ivf:sta on apua monelle.Kiinnittyminen on sit helpompaa jos kohdussa ei ole endoa. Tapahtuuhan luomuihmeitä toki (vrt. Sandeman) ja aina toivotaan parasta :) !

Molly, en pahalla sitä hermoilu juttua sanonut. Mä olin muistaakseni ite alkuviikosta vielä pahempi. Kyllähän se totta on, että kun on noinkin iso hoito, niin eipä sitä toivois että kaatuis siihen ettei oo siirrettävää. Eihän mullakaan ollu kun yks siirtokelponen. Ainakin tiedän että jos joskus vielä noihin hoitoihin lähen, niin sitten vahvemmat lääkkeet tai pitkäkaava.
Mutta peukut on Molly pystyssä!!!

Mollylle tsemppiä, niin tuttuja mietteitä ennen punktiota. Toivotaan, että kuitenkin alkioita saadaan pakkaseenkin. Ja tosiaan, määrä ei korvaa laatua. En tiedä voiko yleisesti noissa lääkkeissä olla eroa, mutta mulle kokeiltiin Gonal F:ää yhdessä inssissä, eikä oikein toiminut toivotulla tavalla, joten vaihdettiin Puregoniin, jolla saatiinkin sitten parempi vaste. Lekuri sanoi, että toisille voi vaan jompi kumpi sopia paremmin. Mutta en siis väitä, että se olisi syynä siihen, että muniksia tulee vähemmän, mun kohdalla vaan sattui olemaan "epäsopiva" lääke.

Kiitsa hääpäiväonnitteluista:)

Joo, plaah, veti vaan niin mielen matalaksi kun oli kerinnyt toivoa enemmän, alkuviikosta näytti vielä niin hyvältä. Tiedän ettei kukaan pahaa tarkoita tsempeillä. Nyt sitä on vaan jotenkin niin herkkä ja ehkä vähän masentunutkin. Vaikka pitäisi yrittää uskoa ja toivoa parasta. No, nyt tässä on ainakin sitä tuttua paineen tuntua alavatsassa mitä oli viimeksikin, ilmestynyt tässä pikkuhiljaa tänään. Joku sanoi joskus, että maitotuotteet olisi hyväksi munistenkasvatteluun, pitää kai vetää hulluna sellaisia nyt pari päivää, maitoa, jogurttia ja juustoa.

Mä ymmärsin jostain, että se Puregon on vähän "miedompi"? En tiedä, ei ole kokemusta.

Laitan kuulumisia sitten punktion jälkeen viimeistään! Mukavaa viikonloppua!

Juu Molly, mä vedin niitä maitotuotteita :) Nyt vaan maitokuurille koko viikonlopuksi.

Puregonissa voi kans säätää sitä annostusta mutta joo, mulla tais olla 150 ug per päivä se satsi. Inssissä oli vaan 50 ug.

Kyllä noi on tosiaan just niitä murheita ivf:ssa. Sitten seuraavaksi saa jännittää, hedelmöittyykö (no, onneksi sä jo tiedät että teidän solut tulee hyvin toimeen keskenään), jakautuuko jne. Ja sit vielä se kiinnittyminen.
Ei ole helppoa, ei.
Koeta nyt rentoutua viikonloppuna ja miehen kainalosta on aina apua :)

Molly, ei vielä kirvestä kaivoon (ja kirjoitan tämän ilman minkäänlaisia kutinoita)! Olen myös lukenut monista lähteistä että pitkällä kaavalla saadaan usein enemmän JA parempilaatuisia muniksia, siksi sitä kaavaa kai useimmiten suositaankin, jos ei ole pco:ta. Vaikka onhan se rankempi.. Mutta ei nyt vielä kannata luovuttaa :)

Gissaa unodin onnitella aikaisemmin ultrakuulumisista, meni eilen aika moni muukin asia vielä ohi. Tänään taas astetta parempi vointi, vaikka istua en jaksa/pysty oikein vieläkään.

Jonkun viestistä ymmärsin, et Tiitulla ois tänään hääpäivä. Jos ymmärsin oikein niin onnea! Juhlitteko sitä aina vain joka 4.vuosi?

Mä voisin oikeasti kosia miestä, mutta hän on sanonut että hän haluaa tehdä sen, se on hänen mielestään hänen "hommansa" ja oikeutensa. Enkä kyllä nyt ehkä muutenkaan haluaisi tehdä kosintaa tässä tilassa. Vatsakin on tutkimuskaasusta edelleen iso, paino 2,5 kg enemmän eli omia housuja olisi ihan turha vielä yrittää päälle. Vaikka voihan sitä ilman housujakin kosia :)

Keiju, Sööperi tosiaan tekee tarkkaa jälkeä. Kertoi nytkin avanneensa monia kohtia vain tarkistaakseen että onko niissä mitään. Sä olet nykyisin vahva ivf:n puolestapuhujua ja onhan siinä etuna mut silti kannattaa muistaa että endolaisistakin n. 50% raskautuu täysin luomuna. Etenkin jos endo on lievää ja pinnallista niin kuin mulla eikä sitä ole edes suoraan lisääntymiseen liittyvillä alueilla. Muutenkaan ivf ei ole meidän juttu, ainakaan nyt tai ei ehkä koskaan. Lisäks luotan ylilääkäriin, jonka mukaan endo ei ole mun kohdalla selittävä tekijä. Tapauskohtaista.. Musta nyt vaan ei ole muuten äidiksi enkä sellaiseksi "väkisinkään" halua. Vipen tavoin ajattelen, että se tulee jos on tullakseen..

Kastis, en tarkoittanut että teidän pitäisi mennä ivf:ään, puhun lähinnä omasta puolestani joten ei nyt aina sotketa sitä tähän asiaan.
Kyse oli siitä että mä en usko että endon pitäisi olla kohdussa ja munasarjoissa että se vaikuttaisi raskaaksituloon. Siitä on ihan tarpeeksi todisteita olemassa.
Eipä sitä ollut mullakaan kuin pinnallisena kohdun takakannattamissa ja kohdun ja virtsarakon ulkopinnalla. Jos ivf:sta ei olis ollut meille apua, ehkä uskoisin että endo ei ole syyllinen, nyt uskon. Mulle Sööperi sanoi suoraan että endo voi vaikuttaa ja mulla sitä oli samoissa paikoissa kuin sulla ja saman verran. Erikoista että diagnoosi on eri. Hän sanoi ettei suoraan tunneta niitä mekanismeja joilla endo vaikuttaa ja siksi jos luomutärppi ei ole tullut puolen vuoden päästä, suositellaan ivf:ää. Uskon että otti mun tapauksessa myös iän huomioon.

On vähän loukkaavaa että sanot täällä usein että ivf on "väkisin" äidiksi tulemista, täällä on monella hoidot päällä ja se voi loukata jotakuta/joitakuita. Tottakai ivf:n puolesta voi puhua jos onnistumisia on ja se varmasti antaa uskoa niille jotka äidiksi haluavat.

Keijukainen, sun mielestä meidän endo on ollut samanlaista vain sun ja mun kirjoitusten perusteella (mulla ei ole esim. koskaan ollut endoa kohdun pinnalla eikä lähelläkään sitä). Eihän me noista mitään ymmärretä, eli vaikka me esim. puhumme kohdun kannattimista, niin lekureille se voi olla sata eri asiaa. Eli siis meidän diagnoosimme voivat varmasti olla täysin eri. Nytkin mun diagnoosi oli eri kuin viimeksi, eli paljon, paljon lievempi (vaikka tehtiikin kunnon perkuu). Endo ihan varmasti VOI vaikuttaa raskaaksituloon, mutta on myös tutkimuksia siitä että n 50% tulee raskaaksi luomuna, se ei ole siis mikään automaatti. Raskaaksitulon vaikeutena saattaa olla moni muukin syy kuin endo, ja ne samat syyt ratkeavat sitten ivf:ssä, esim. munajohtimista puuttuvat värekarvat. Se, että ivf alkuunsaa raskauden, ei tietenkään tarkoita sitä, että se lapsettomuus olisi johtunut varmuudella vain ja ainoastaan endosta.

Mä olen kirjoittanut aika monta kertaa, että MULLE ivf olisi äitiyteen pyrkimistä väkisin. Siis vain ja ainoastaan mulle. En ota kantaa kenenkään muun valintoihin enkä ratkaisuihin. Mähän pidän ivf:ää hyvänä hoitona, jos toiveena ja tavoitteena on perheenlisäys. Mulla ei ole, tarpeeksi. Lisäksi ajattelen niin, että musta ei ole tarkoitettu äitiä ja jos musta sellainen olisi tarkoitettu, niin raskaus alkaisi luomunakin. Ja edelleen puhun vain MUSTA. Sä ehkä otat sen enemmän itseesi kun olet itse läpikäynyt ivf-hoidon? Ja toki, mustakin ivf:n puolesta voi puhua, se on hyvä hoito. Mieti, että voin mäkin loukkaantua kun "joka ikinen kerta", kun kirjoitan jotain endostani, olet ehdottamassa ivf-hoitoa (et ehkä suoraan, ainakaan omasta mielestäsi, mutta muuten kyllä). Niinhän joku sivullinenkin joskus kirjoitti että huomaa että tässä porukassa jonkun/joidenkin on vaikea hyväksyä mun ratkaisua jatkaa ilman hoitoja.

Kastehelmi, minulla ei ainakaan ole minkäänlaisia vaikeuksia hyväksyä päätöstäsi olla lähtemättä hoitoihin. Se on tismalleen vain ja ainoastaan jokaisen parin oma päätös eikä siihen ole kenelläkään muulla nokan kopauttamista. Lähinnä minua häiritsee/ihmetyttää se, että ketjusta toiseen jokaisen asian yhteydessä sinulla on tarve kertoa se uudestaan ja uudestaan. Eihän Vippekää omaa päätöstään täällä joka viikko julista!

Koitetaan nyt vaan jatkaa sulassa sovussa keskustelua eri elämän aloista. Paljon muustakin kun voi kirjoittaa kuin vain tästä lapsettomuudesta ja niinhän me teemmekin. Viikonloppuja!

Hmm.. Oiskohan se nyt kuitenkin tällä(kin ?) kertaa mennyt niin, että kerroin lapasta, johon sain Keijukaisen ivf-kommentit, joihin vain vastasin? En siis muutoin, ainakaan oma-aloitteisesti, ottanut koko hoitoihin lähtemiseen tai lähtemättömyyteen kantaa millään tavalla (jollen sitten ole kuumeessa kirjoittanut jotain, en ainakaan muista). Minulla ei ollut tarve sanoa hoidoista omalla kohdallani mitään, mutta en kyllä voi jättää tiettyjä asioita kommentoimattakaan, kun niitä minulle osoitetaan. Olisi kyllä muutenkin erikoista ettei asioita voisi pohtia uudestaan, kun ja jos jotain uutta tietoa tulee (esim lapan myötä). Monellehan se saattaisi olla se viimeinen hetki tehdä päätös..

Kun Keijua tuntuu häiritsevän mun omakohtainen kokemus että ivf olisi MUN kohdalla äitiyteen pakottamista, niin onko sitä oikeasti vaikea tajuta? Jos elimistö on päättänyt ettei näin geenivirheisillä soluilla kannata lisääntyä niin eikö sitäkin saata jollain tapaa uskoa? Geenivirheen pitäisi hypätä aina yhden sukupolven yli, mutta veljen tyttö sairastui juuri samaan. Haluaisinko siis ehdoin tahdoin ottaa samaa riskiä? Vaikka tietysti se voi tulla luomunakin, toki.. Elämähän on riskejä täynnä.

Oli pakko tarkistaa.. En ottanut hoitoihin mitään kantaa ennen Keijun (varmasti hyvää tarkoittavaa) kirjoitusta, joka ainakin mulla nostaa karvat pystyyn.. Tämä kun ei tosiaan ollut eka kerta, kun saan vastaavan tietopläjäyksen endo-kommenttieni perään. Muutoinkin olen ollut pitkään omista ajatuksistani jatkon suhteen (koska suunnitelmia ei ole) hiljaa, joten ehkä tuo Sanelman kommentti joka ketjussa selittämisenä oli hieman liioiteltua??

Jahas, täällä on taas tiukkaa vääntöä. :) Eiköhän kaikki kirjoita kuitenkin omasta näkökannasta ja kaikki ymmärrämme kuitenkin toisiamme, joten se kait toivottavasti sitten siitä. :) Taustiksien kommenteilta jos vältyttäisiin, niin hyvä olis. :)

Mollylle ensinnä tsempit ja halit. Täällä pidetään peukkuja maanantaille! Toivottavasti maitokuurista on apua. :)

Tiitulle hyvää hääpäivää! Metkan hääpäivän keksitte. ;) Onko jotain spessua suunniteltuna?

Mulla on tänään siivouspäivä. Kamalasti pölyä joka paikassa. On se silti kiva että aurinko paistaa ja kevät tulee. Mukavaa viikkistä kaikille!

Sotkeudun vähän tähän soppaan. Meidän onnistuminenhan oli lähes luomu, clomeilla aikaansaatu. Puoli vuotta lapan jälkeen, aivan kuin oppikirjoissa ja lääkäreiden suosituksissa. Eli yleensä antavat lapan jälkeen puoli vuotta aikaa raskautua ennen kuin suostuvat seuraaviin toimenpiteisiin, meillä Naikkarilla toimittiin nopeammin mun iän takia ja varmaankin siksi että mulla lapassa poistettiin endometriooma munasarjasta. Mä siis uskon että endo oli meillä vaikuttava tekijä ja uskon tuohon samaan endon salaperäiseen vaikutukseen kuten Keijukin. Mutta nämähän ovat uskon asioita, koska lääketiede ei vielä pysty todistamaan kaikkea.

Hmm..ihan sivullisena vaan kommentoisin, että mielestäni täällä puolin jos toisin liioitellaan/ylireagoidaan. Jos Sanelma Kastiksen mielestä liioittelee niin, niin tekee myös Kastis, jonka mukaan Keiju on ohjaamassa Kastista hoitoihin. Minusta tässä Keijun kommenttissa "Tän takia varmasti ivf:sta on apua monelle." ei viitata sinuun Kastis vaan yleisesti kommentoidaan kuinka siitä vaan on apua monelle. Minä itse en ainakaan näe siinä mitään sinuun yksinomaan kohdistuvaa "ohjausta".

Muutoin olen kyllä huomannut kuinka Kastiksen on yleensä vaikeaa olla väärässä tai hyväksyä sitä kuinka muutkin tietävät asioita, eikä hän olekaan ainoa tietoviisas näiden lissäntymisasioiden kanssa.

Peace & Love vaan.

Ulkopuolinen, eihän siinä varsinaista ohjausta olekaan, mutta on rehellisesti sanottuna TOSI rasittavaa, että (lähes) aina kun Keijukainen kommentoi (mun) endoa, tulee perään ivf-litanjat.

Olen usein väärässä ja voin hyvin elää sen kanssa, lisäksi on musta itsestään selvää että nämä naiset tietävät paljon. Kuka sitä nyt ois tampioiden kanssa jaksanut vääntää :) Mä en nähnyt tässä mitään "kuka on oikeassa ja kuka väärässä"-vääntöä, ärsytti vain suunnattomasti tietty, jonkin aikaa jatkunut tyyli..

Mä en ole myöskään ikinä sanonut, etteikö endo voisi aiheuttaa lapsettomuutta. Voi, sehän on fakta. Ja yhtä fakta on sekin, että syyt ovat edelleen arvoitus. Myös ihan yhtä totta on se, että puolet raskautuu luomuna. Asiat vaikuttavat eri tavalla eri ihmisiin. Mä kyllä uskon hoitavaan lääkäriin, joka on alan guru, että endo ei ole meillä se selittävä tekijä. Se voi vaikuttaa asiaan, toki, mutta ei selitä sitä. Silti ivf voisi tuoda tulosta, mutta ei sekään tarkoita, että syy ois ollut endossa. Ivf kun "ratkaisee" niin monia asioita..

Alkuperäinen kirjoittaja **keijukainen:
Eipä sitä ollut mullakaan kuin pinnallisena kohdun takakannattamissa ja kohdun ja virtsarakon ulkopinnalla. Jos ivf:sta ei olis ollut meille apua, ehkä uskoisin että endo ei ole syyllinen, nyt uskon. Mulle Sööperi sanoi suoraan että endo voi vaikuttaa ja mulla sitä oli samoissa paikoissa kuin sulla ja saman verran. Erikoista että diagnoosi on eri. Tottakai ivf:n puolesta voi puhua jos onnistumisia on ja se varmasti antaa uskoa niille jotka äidiksi haluavat.

Lisää lusikoita soppaan.. Mä ymmärrän hyvin Kastiksen ajatukset Keijukaisen pohdinnoista. Yllä Keijukainen vertaa tilanteita suoraan toisiinsa, vaikka niin ei koskaan ole. Miten niin erikoista että diagnoosi oli eri? Ilmeisesti myös Keijukaisen mielestä ei voi haluta äidiksi, jos ei ole valmis tai halukas ivf-hoitoon kts. lause "uskoa niille jotka äidiksi haluavat".

Tuntui kyllä myös jokin aika sitten pahalta, kun Sanelma kuvaili oireettomuuttaan ja Keijukainen hakee esiin tekstin, jossa kuvailee omia kovia kramppejaan, jotka sitten johtivat plussaan. Oli hieman kuin lyödyn lyömistä. Tokihan se on nyt helppo sanoa asioita, on ratkaisut valmiina ja omasta mielestään tietää mikä varmuudella vaikuttaa mihinkäkin, kun on ne itse läpikäynyt. Grow Up!

Joskus, ei voi muuta sanoa kuin huh huh. Enköhän mä ole tässä jo aika moneen kertaan sanonut suoraan, omalla nimelläni mitä ajattelen tai miltä tuntuu. Miksi en tekisi niin jatkossakin? Mulla on riittävästi rohkeutta kirjoittaa omalla "nimelläni".

Jahas, mukavasti on näköjään alkanut viikonloppu tälläkin puolella :/

Toivottelen nyt kuitenkin hyvää ja rauhallista viikonloppua teille tytöt, mä vietin tämän päivän kotosalla ja huomenna lähdetään Helsinkiin. Törmäillään :)