***SYYSVAUVAT 2007***

hemoglobiinista: mulla hb tipahti 82 mutta se oli kuulemma virheellinen mittaus koska kahden veripussin jälkeen se oli vielä samassa :/ olin siis todella heikossa hapessa, vasta vuorokauden päästä pysyin tolpillani että pääsin ite käveleen vessaa, aamulla (poju synty yhen tienoilla yöllä) en saanu pysyttyä pöntöllä niin katedroivat 1,2 kg virtsaa... helpotti. synnäriltä lähtiessa hb oli vielä 87 että obsidania potsitaan kahta päivässä.

nyt suihkuun kun poju nukkuu
 
D- vitamiinitipoista, me aloitettiin tipat vauvan ollessa reilu 2vkoa. Ihan yhellä tipalla aloitettiin ja nyt annetaan 4 tippaa/päivä, eli ei ihan vielä viittä tippaa =) . Meille annettiin tällainen ohjeistus, että hitaasti kannattaa suurentaa annostusta siihen viiteen tippaan. Meillä käytössä DeVitol- tipat. Niin ja vauva huomenna 5 vkoa.
 
tup
Mansku72:
Pitääkin kokeilla tota villamyssy-juttua, vaikka todella erikoiselta kuulostaa! Mulla on ollu jääkaapissa valmiiks pumpatut hikkamaidot ja on annettu pullosta 10-20 ml hikkaan. Tai sitten olen yrittänyt imettää, mutta vaikeahan sitä otetta on saada kun koko kroppa niin vauvalla hytkyy. Ja se on raukka itsekin aivan ihmeissään. Mutta muutama kunnon nielaisu näköjään auttaa.
MamMam:
Vitsi kun olisivat meillekin neuvolassa sanoneet, että D-vitamiinit aloitetaan vähän kerrallaan. Mä oon nyt antanu Jekovittia maanantaina 3 tippaa ja eilen 4 ja nyt on maha aivan löysänä, kakat valuu välillä ihan vaipan jalan reiästä ulos. Pitääkö nyt pitää vähän taukoa vai onko tää normaalia ja pitäis vaan jatkaako? Pientä kitinää on ollut ja melkoiset ilmavaivat. Ja joka pöräytyksellä tuntuu tulevan vaippaan.. Sekä RELA-tipat että LGG-kapselit on jo käytössä.
 
tup: Voithan pitää pienen tauon ja sitten aloittaa hiljalleen uudelleen. Ja jos tuntuu että edelleen jekovit käy mahaan, niin silloin kannattaa kokeilla josko deetipat olisivat parempia. Esikoisen aikaa otettiin molemmat noita deetippoja talviajan, mä kun en pystynyt itse ottamaan jekovitia kun maistui niin kamalalle.

Meillä neidille pukkasi hormoninäppylät. Muistelen että esikoisellekin tuli samoihin aikoihin. Onneksi ristiäiset vasta reilun kuukauden päästä, niin kerkee kasvot "parantua" kuvattaviksi. ;)

Meillä arki kulkee ihan samaa rataa. Tosin neidin rytmi alkaa vakioitumaan. Yöllä nukutaan 22-10 ja syödään 1.30, 4 ja 7. Tossa saadaan aamusesta esikoisen kanssa omaa aikaa, kun esikoinen herää kahdeksalta.

Herättyään neiti valvoo ehkä tunnin ja sitten otetaan torkut. Sitten taas tunti valvomista ja 13-17 jälleen nukutaan. Kuudesta eteenpäin sitten tisutellaan ja torkutaan, kunnes taas aletaan nukkumaruokailu klo 21.

Mitään ihmeellistä ei ole vielä...
 
Taidampa minäkin yrittää kirjoittaa vihdoin tänne vauvautuneiden puolelle :)

Me ollaan oltu kotona jo melkein viikko ja alkaa hiljalleen muodostua elämään jonkinlainen rytmi. Mies on nyt kesälomalla, niin ollaan saatu yhdessä tutustua perheen uuteen tulokkaaseen. Perjantaina kun kotiuduttiin pelkäsimme hieman miten elo vauvan kanssa lähtee käyntiin, mutta pikku mies otti saman tien tilan haltuun ja elo on lähtenyt käyntiin oikein mallikkaasti.
Ruoka tuntuu maistuvan Papulle oikein hyvin ja se onkin oikeastaan ainoa itkun aihe tässä perheessä. Nimenomaan vielä sen riittämättömyys ja palvelun hitaus, ei niinkään vatsavaivat (vielä.. kop kop). Viikossa olikin painoa tullut 170g, joka ilmeisesti on ihan sopiva määrä. Kasvojen sininen väri (hiukka oli puristuksissa) on jo onneksi vain muisto myös. Eilen oltiin juhlimassa viikon ikääkin, niin Papu potkaisi itseltään tapahtuman päätteeksi napatyngänkin pois ;). Lapsen kanssa huolia aiheuttaa nyt lähinnä vanhempien nimistressi. Meidän mielestä poika näyttää ihan vain Papulle. Suunniteltu nimi vaikuttaa aivan liian hienolle pullaposkiselle pojalle. Onneksi pappi kerkiää kastamaan vasta joulukuun 15sta, niin aikaa on hiukka enemmän.

Oma fyysinen toipuminen ei ole ollut ihan niin jouhevaa, kuin olin toivonut. Repeämät ja episotomia olivat sitä luokkaa, että istuminen onkin eksoottisempaa kuin olin kuvitellut. Hieman tietysti ensi synnyttäjänä harmittaa, etten ymmärtänyt tivata toipumisaikoja, sillä nyt on sitten päällä jo haavassa infektiokin. Kaikesta hoidosta huolimatta. Hemoglobiinikin oli kotiutuessa 97 (onhan se ihan hyvä kyllä), mutta nyt tulleen nyrkin kokoisen hematooman jälkeen epäilen sen olevan hiukka alhaisempi. Kehoittivat kuitenkin vain tarkkailemaan. Ilmeisesti jälkivuodon määränkin pitäisi jo viikossa hieman asettua, kun kysyivät olenko vielä pikkuhousun suojilla? Mähän käytän vaippoja ja nekään ei aina riitä |O Mutta naisen eloonhan nämä kuluu.

Nyt käy kutsu ja oma pilleri-aikakin on jo korvilla.

-venlae
 
Taustalta vähän vilkaiseen tätäkin pitkästä aikaa..
Meillä kärsittiin jo hormoninäpyt jotka nyt siis jo parantuneet. Masuvaivoja on ajoittain, kuitenkin harvakseltaan *kiitollinen* Pikkumies kasvaa kauhiasti, niin että heikompia hirvittää :LOL: :LOL: Kotipuntarilla painoa näyttäs olevan jo 5,6kg :D ja herralla ikää tasan 7 viikkoa :LOL:
Rytmiä ei oo vielä tullut, yöt sentäs menee suht säännöllisesti eli äitee ei kärsi unenpuutteesta. =) Pikkumies hymyilee ja juttelee kovasti <3

Oma toipuminen käytti nopeammin kuin ajattelin. Ens viikolla pääsen takas salille purkaan vähän paineita :LOL:

Aika jännä, et multa ei mitattu laitoksella hemppaa :| OOn kuite nappaillu rautatabuja naamaan aina aika ajoin. Verenpaineet ainaki pudonneet normaaliakin alemmas: 90/60.

Liinailua miettinyt kokeilevani, sen verran alkaa tympästä leikkiä kotona "yksikätistärosvoa" kun herraa pitää kanniskella ainaku hän tahtoo seurustella. :headwall:

Meillä muutes käytössä Jekovit, eikä oo aiheuttanu masuvaivoja, siis suosittelen.

Kohta lähetään mössykän kans hakeen iskää töistä, haaveissa lakanoiden "pöllytys" kun ne menkatkin otti ja loppu ;)

Paljon maitoa (pullosta tai tissistä) ja pitkää pinnaa mammoille :wave:

mobic & pikkukainen 7 vkoa :heart:
 
mewillä neiti kohta jo 3viikkoa =) aika menee ku siivillä, esikoinen kun keksii joka päivä jotain jäynää :LOL: jälkivuoto olis melkein ohi, ja innostuttiin jo pupuilemaankin :p ipanalla ollu vattavaivoja niin kävin ostamassa koliikkituttipullon kun tavallisesta vetää niin paljon ilmaa, et sit saa pitkin yötä kanniskella :(
 
Semmosta teiltä kyselisin että onko kellään jo alkanut menkat? Mulla nimittäin alko (synnytyksestä 6 viikkoa) ja ovat olleet ihan mielettömän runsaat. Oon kyllä lukenut että voivat alkaa milloin vain synnytyksen jälkeen mutta onko ihan normaalia että ovat aivan vallattoman runsaat? Täysimetyksellä mennään..
Kiitti etukäteen jos joku viittii vastata..
 
Pikku-ukko täyttää huomenna 5 vkoa. Vauvan kanssa aika kuluu ihan siivillä =)
Meillä on ensi viikon sunnuntaina ristiäiset ja vaikka mitä pientä järjestämistä olisi hoidettava. Onneksi mummit auttavat ja pitopalvelu hoitaa ruokapuolen. Nimi on vain vielä ainakin osittain hakusessa :whistle: Tiistaihin asti on armonaikaa, joten saa nähdä mihin kompinaatioon päädytään...

Hassua kuinka neuvoloitten d-vitamiinin aloittamisohjeet vaihtelevat niin paljon. Meillä käskettiin antaa ekana päivänä yksi tippa, toisena päivänä kaksi tippaa jne. Pikkuisen masu ei tykännyt hirveästi, mutta onneksi nyt on jo tottunut.

Mobic: Minä ainakin innostuin liinailusta ihan älyttömästi. On tosi kätevää kun saa kaksi kättä käyttöön. Pikku äijäkin viihtyy liinassa!

Vilma ja pikku-ukko melkein 5 vkoa
 
Meillä on liina aika paljon käytössä. Se takaa että saan syötyä muun perheen kanssa samaan aikaa ja saan myös leikittyä esikoisen kanssa. Sekä siivoiltua jos sattuu kiinostamaan. Kehtosidontaan en neitiä missään vaiheessa osannut laitta vaan meillä mentiin heti jolloin kieraisuristi II sidonnalla.

Esikoisen syntymän jälkeen menkat alkoivat n. 2-3kk synnytyksestä vaikka olikin täysimetys päällä. Mulla menkat kyllä olivat niukemmat kuin ennen raskautta ja näin jatkuikin koko ajan.

toivuin synnytyksestä tosi hyvin. Missään vaiheessa ei ollut edes oloa että olisi pukannut neidin maailmaan, vaikkakin pieni repeämä ja tikit tuli. Kuitenkin heti pystyin istumaan enkä tarvinnut särkylääkkeitä. Esikoisesta sain empparin takia 2 viikon istumakiellon ja kivut olivat ihan kamalia.

Nyt olen ollut kaksi päivää (reissuissakin) ilman minkäänlaista suojaa eli jälkivuoto alkaa loppua. 4 viikkoa sitä kesti yhteensä ja 4vrk synnytyksestä siirryin jo pikkuhousunsuojiin. Ihanaa kun loppui, sillä mä olen allerginen siteille ja paikat alkoivat olemaan jo tosi arat, vaikkakin tenoja käytin (niitä voin pitää jokusen viikon, tavan siteitä/suojia pari tuntia).

Meillä on nimi jo päätetty vaikka ristiäiset vasta 18.11. Esikoinen paljasti nimen tässä eilen, joten se ei suuri salaisuus enää ole. Kyllä sen arvasi että esikoinen (3v.) sen jossain vaiheessa kertoo, sillä ei tuon ikäinen osaa pitää salaisuuksia ja eihän kyse ole nyt maailmanlopusta, joten ei haittaa. Lisäksi muakin alkoi tympimään salailu.

Tästä pitäisi lähteä hakemaan esikoista mun äidiltä...

Mii ja neiti 4vk1vrk
 
Alkuperäinen kirjoittaja perlos:
Semmosta teiltä kyselisin että onko kellään jo alkanut menkat? Mulla nimittäin alko (synnytyksestä 6 viikkoa) ja ovat olleet ihan mielettömän runsaat. Oon kyllä lukenut että voivat alkaa milloin vain synnytyksen jälkeen mutta onko ihan normaalia että ovat aivan vallattoman runsaat? Täysimetyksellä mennään..
Kiitti etukäteen jos joku viittii vastata..
Käy ihmeessä tarkastuttamassa tilanne, jos vuoto jatkuu kovin runsaana... ettei vaan ole vielä jälkivuotoa ja kohtuun jäänyt jotain. En halua mitenkään pelotella, mutta kaverilla alkoi tossa vaiheessa uudestaan vuotamaan, ja jouduttiin kaapimaan kohtu.
 
Jospas sitä minäkin yrittäisin kirjoitella jotain, kun neiti nukkuu vielä (ainakin vähän aikaa.. :D )

Tänään Neea täyttää 5vkoa! :eek: Kamalan nopeesti mennyt aika.. Kohta se on jo iso tyttö.. :'(

Arki on kyllä lähtenyt sujumaan paremmin mitä osasi uneksiakkaan.. Neiti on ollut alusta asti tyytyvänen vauva, eikä ole turhia itkeskellyt.. Yöt on antanut alusta asti nukkua hyvin.. nukahtaa yöunilleen n. klo 23-24 ja kahdesti syö yössä ja jatkaa tyytyväisenä uniaan tuonne klo 8-9 asti.

Meillä annetaan d-vitamiinina Jekovitia. Neuvolan täti sanoi, että voin ihan huoletta antaa vain yhtä tippaa päivässä, kun alussa meinasi aiheuttaa masuvaivoja. Tänään annoin kaksi tippaa ja aion jatkaa sillä jonkin aikaa, että masu ehtii tottua hyvin.

Täällä neiti tekee kakat noin kolmen päivän välein. Alussa oli joka vaipassa, mutta nyt on sitten väli pitentynyt. ja voi kamala mikä sotku oli yks päivä, kun neiti oli ampunut. Vaipassa takapuoli oli aivan puhdas, mutta etupuolella olikin kakkaa melkein kainaloihin asti! :LOL: Siis en ymmärrä miten se sille puolen tuli! :eek: Oli siinä vähän aikaa miettiminen, että miten saa siivottua, ettei ihan joka kohta oo sotkussa..

Tuli noista teidän liinailujutuista mieleen, että kah, onhan se liina minullakin ja tökkäsin neidin Kietaisuristi II. Ja hyvin näyttää viihtyvän (torkkuu).. :) Pitäis vaan saada tiukemmalle tämä sidonta, kun on trikoinen liina, niin joustaa aikalailla. Mut harjoittelua, niin eiköhän se siitä. :)

Itselläni jälkivuoto loppui tuossa muutama päivä sitten (onneksi!) meinas alapää olla jo vähän hellänä siteitten takia.. :/ Nyt oikeestaan ootan innolla menkkoja, että vois aloittaa minipillerit.. Ei mitenkään mielyttävää oo kumin kanssa säheltää petipuuhissa.. Mut saattaahan ne menkat antaa odotella itseään, kun täysimetyksellä mennään.

Missä iässä muuten vauva alkaa vierastamaan, kun en muista..? Eilen nimittäin neiti itki hirmuisesti isänsä sylissä ja minun sylissä taasen rauhoittui. Mies on joutunut olemaan aika paljon töissä ja välillä on ollut melkein viikonkin, ettei ole pientä nähnyt.. :/ Toivottavasti ei vierastais..

On se muuten vähän "ilkeä" tämä neiti minua ja isäänsä kohtaan.. :D Kaikille muille suunnilleen vilauttelee tosi leveitä hymyjä välillä ja meille ei sit mitään. Nähtävästi muut pitää hurmata ja isille ja äidille on hyvä kiukutella.. :D

Onko teillä muilla ikävä sitä valtavaa vauvamasua? Itsellä välillä on ikävä sitä ja niitä potkuja, jotka meinasi välillä katkoa kylkiluut (ainakin tuntui siltä..) :(

Mut pitääpä tästä nyt lopetella ja yrittää käydä vähän useammin kirjoittamassa kuulumisia. :)

-Bluedrama ja Neea 5vko :heart:
 
täälä vauva arki soljuu jotenkuten eteenpäin.vielä poika on tykänny kovasti valvoa kolmesta jopa kadeksaan yhdeksään yöllä ja päivällä sitte on uni maittanu. pahin aika äitille valvoa, kun ittee nukuttas niin pirusti.

minkälaiset nukuttamis rutiinit teillä on? nukutattekö rinnalle vai heijaamalla sylissä vai miten. mulla tahtoo olla että tykkää rinnalle nukuttaa mutta sitte kun pitäs sänkyyn siirtyä niin herää ja kaikki alkaa alusta.

Mulla ei vielä ainakaan oo ikävä vauva masua... oikein solakalta tuntuu vaikka laiha en lähtiessäänkään ollu.

Nökö ja pötkylä 1vk ja 2pv
 
nökö-81
Meillä nukutetaan ruokailuun, joko pulloon tai rinnalle. Alussa oli vaikeaa rinnalta sänkyyn siirtäminen: poika heräsi siihen heti ja karjui kun ei tykännyt. Nykyään onneksi tottunut pinnikseensä =) Muutenkin unirytmi tasaantunut sellaiseksi, että öisin pääsääntöisesti nukutaan, vain kerran herätään syömään. Malttia ja aikaa niin eiköhän se teilläkin siitä suttaannu!

Meillä täällä tavallinen ilta menossa. Poika isänsä sylissä ja pieree niin maan mahottomasti!


Maarja ja poika 6vko
 
Vilma: Kiitoksia kannustuksesta, pitänee se sit itekki kokeilla, eli eikun kangaskauppaan :D Tuntuis kyllä luksukselta olla taas molempikätinen
:p
nökö: mitkä nukuttamisrutiinit, mitä ne on, jotain syötävää? :LOL: Jos meillä jotain rutiinia siinä on niin ehkä niin, että kasilta syö ja nukahtaa rinnalle. Ottaa siinä sitten esiyöunet, kunnes 22-23 maissa vaihdetaan vaippa ja syötetään uudestaan. Herra niin unentötterössä että nostetaan pinnikseen. Mutta todellakin, ei mee lähellekään joka ilta noin helposti. Eilenkin nukahti vain syliin ja huuto alkoi jos meni lähellekään pinnistä. Samapa tuo miten nukahtaa, kunhan nukahtaa,eiks jeh :)

Menkoista..:Mulla ne tosiaan tuli ennenko jälkivuoto kerkes kunnolla loppuakaan. Ei kuite ollut mitenkään runsaat, normimenkkoja niukemmat jopa. Kestivät viikon. Nyt sitten saa alakerta kunnolla tuuletusta, kun ei tarvi kaikenaikaa pitää pikkuhousunsuojaa. Petipuuhatki aloitettiin miehen kans, aijai carambaa! :D Ylihuomenna jälkitarkastus..

Bluedrama: Ei mahaa ikävä pienessäkään määrin! Oli vaan aina tiellä. Tuntuu oudolta ajatella, että alle 2kk sitten olin hirvee valas ja nytten vyötärönympärys näyttää +4cm lähdöstä. Tavoitteena bikinikunto ens kesäksi, joten ei kiirettä :LOL:

Oiskohan kellään neuvoja/vinkkejä mitä vois tehdä tolle linea negralle, vaaleneeko itsestään vai auttasko joku rasva? Inhottaa kun se on tummentunu sitä mukaa kun masu kuroutunu kasaansa :/

Pitäs alkaa virsiä miettiin ristiäisiin, pappi tulee tänään kylään. Ja voishan sitä siivota, mutta eiköhän hän ymmärrä, ettei lapsiperheessä voi olla kaikki ihan tiptop.. :whistle: :LOL:

mobic ja sydämienvalloittaja-pikkukainen :heart:
 
Onnea siis kaikille poksahtaneille.

Meillä typy jo reilu 5vkon ikäinen.--> kyllä aika vain menee nopsaan :(
Neiti syntyi siis 8.9 ja oli 49,5cm ja 3360g :heart:
(saikulta kotiuduttiin 3pv myöhemmin ja paino silloin 3350g)
Tämä kaveri on kyllä itse rauhallisuus.Ei turhista kitise ja ne hymyt :heart: :heart: *huoh*....kyllä tämä mamma on ihan myyty :D
Ristiäiset on jo takana päin ja
yöt menee hyvin 2:lla syötöllä ja täysimetyksellä siis ollaan täälläkin.
Ainut mikä on huolta ja murhetta tuottanut on typyn keltaisuus.
n.reilun vkon ikäisenä huomattiin silmien kellertävän ja nvlalääkäri laitto lähetteen lastenpolille verikokeisiin ja olihan ne arvot sitten 300 :ashamed:
Muut mitä tutkittiin(maksa jne..)olivat kuitenkin ihan jees,elikkäs mitä luultavammin(ja toivottavasti VAIN) se sitä äidinmaidonkeltaisuutta sitten on.
Tissittely lakkoonkin jouduttiin vko sitten 4päiväksi ja bilirubiiniarvotkin oli sitten lähtenyt laskusuuntaan hiukan...
Taas tissitellään ja 23pv on nvlalääkäri käynti ja silloin katellaan vielä tuo keltaisuus tilanne-ja tarvittaessa käydään taas kontrollissa.
4 kertaa on neidiltä verta otettu kantapäästä ja kerran pissanäyte suoraan piikillä tuosta vatsapeitteitten läpitte...eli paljon
...ihan liikaa.... on tuo neiti joutunut kokemaan pieneen ikäänsä nähden :'(



Terkuin onnellinen äippä ja :heart: Milma Moana 5vko(profiilissa kuva)
 
Meille on sis syntynyt tyttö 14.9. 07 OYS:issa ,painoa 3104g ja pituus 49 cm.
En saanut aiemmin ilmoitettua kun sivut ei antanut mulle vastauskenttää...ihme homma.
Huomenna on ensimmäinen käynti neuvolaan. Täti kävi meillä kotona vauvan ollessa viikon vanha.
Opetteluahan tämä on ollut, mutta ihan kivasti on pärjätty. Ihmettelyä on velä paljon, esim eilen tyttö ei nukkunut lainkaan päväunia, oli valveilla 12 h putkeen? Yöt menee 1-2 syötöllä eli ihan mukavasti.

Imetän osittain, mutta annan myös nannia lisäruokana, koska joskus itkee rinnalla eikä kekity syömään. Tuntuu että vauva söisi vaan kokoajan ja pullostakin menee 60-80 ml rinnan päälle.

Ristiäiset on kahden viikon kuluttua.

Päivi ja nti 4 vko+4pv
 
Meillä on vauva-arki lähtenyt ihan kivasti käyntiin.
Poika on suht kiltti vauveli. Meillä rytmit menee silleen, että aamulla herätään siin 9.oo aikoihin, käydään aamupesulla ja tissitellään. Sit seurustellaan joku tunteroinen joskus enemmänkin. Sitten annetaan viel lisää tissiä ja pullosta korviketta tai lypsettyä omaamaitoa. Tämä johtuu siitä, että alussa paino ei noussu, nyt kylläkin hienosti noussut(viikossa+400g). Ja sit toinen syy, poika ei aina oikeen malta hirveen kauan olla rinnalla ku sieltä ei tule maitoa niin vauhdilla ku pullosta. Mut hyvin tämä menee näinkin :)
n.11 aikoihin päiväunille parvekkeelle, sit nukutaan 2-3½ tuntii. Syödään ja seurustellaan pari tuntii. Sit taas päikkärit, joko parvekkeelle tai eka kävelyllä ja sit parvekkeelle. Unta yleensä taas se pari kolme tuntii. Sit seurustelua ja syöpöttelyä. n. 19 jälkeen iltapesulle/kylpyyn. Sit iltasyönnit ja nukkumaan, helpommasti sanottu ku tehty ;) Elikkä joskus nukahtaa tissille ja varovasti nostetaan sänkyyn, yleensä kyl herää. Ylleensä syötän sylissä ja sit vien omaan pinnikseen ja tutti suuhun. Aika useesti pitää käydä rauhotteleen, mut kyl se yleensä sit sinne simahtaa. Kun jaksaa vaan useesti toistaa samaa nii hyvä tulee :) Sit yö menee kolmen tunnin välein syöpöttelemällä ja yleensä jätän sen viereen nukkumaan loppu yöks. Helpompaa ja niin suloista ku toinen tuhisee vieressä. Yöllä joskus tulee hetkiä ettei herraa väsytä ollenkaan ja silmät vaan tapittaa pimeessä. Sit pitää vaan rauhotella sitä ja saada nukahtamaan uudelleen. Kerran yössä yleensä vaihdan vaipan, pissaa yleensä nii paljon. Kakkaa ei yöllä tehdä ollenkaan.
Että tälleen meillä päivät kuluu!
Nyt tästä tekemään kotihommia ku on aikaa!
Poika 3vko+3pv
 
tup
nökö81:
Meillä oli kanssa aluksi rytmi niin, että poju oli aktiivisimmillaan öisin. Pikkuhiljaa on nyt kääntyny toisin päin siten, että päivällä on koko ajan vähän hälyä, radio, valoisaa, jopa imurointia. Ja sit öisin rauhallista ja pimeetä. Jos poju haluu seurustella öisin on vaan yritetty rauhotella ja laitettu omaan sänkyyn, nykyään useammin meidän sänkyyn. On myös huomattu et useimmiten rähinä loppuu kun vaavia ottaa kädestä.

Sydän toivoa täynnä:
Mitä ihmettä toi äidinmaitokeltaisuus oikein on? Meillä oli kans keltasuutta ja poju oli sairaalassa vrk:n sinivalossa. Edelleen on silmät vähän kellertävät, voi kait kestää viikkoja koska silmissä muutokset tapahtuu kuulema hitammin. Tiedäthän että luonnonvalo hajoittaa kanssa bilirubiinia? Sairaalassa sanoivat että pitäisi nukuttää ikkunan edessä kasvot valoa kohti.

Onks muilla vauvoilla pientä nuhaa? Enpä ois ikinä uskonu, miten helposti nää vilustuu. Tuntuu et 22 C on ehdottomasti liian kylmä huoneen lämpötila vaaville. Vaikka on ollu vaatteet ja peitot. Onks mitään kikkoja millä helpottaa paranemista? Neuvolan täti sano et kantsii kuivattaa pyykit makuuhuoneessa et ilmankosteus nousee.
 
Ei ole kerennyt paljon kirjotella tänne palstalle...tuntuu nuo päivät menevän niin nopsaan...

Elikkäs meidän poika on nyt kuukauden vanha ja kiltti tapaus...

Meidän päivärytmi on seuraava...

08.00-09.00 Poju heräilee...vaipan vaihto ja imetys...

Jaksaa valvoa noin tunnin ja sit lähdetään ulos

09.00-11.00 Nukkuu ulkona kun esikoisen kanssa ollaan lekarilla.

Tullaan kotiin ja poju nukkuu makkarin sängyllä vielä yleensä niin et kerkeen tekemään ruuan ja joskus jopa syömäänkin...

11.00-12.00 Syödään ja vaihdetaan vaippa...

12.00-13.00 Seurustellaan ja sylitellään...sitten taas vähän syömistä ja päiväunille...

13.00-15.00 aika katkonaista unta...koska meillä ei meteliä säästellä päivisin...aina on valot ja radio ainenkin päällä...imuroin ja tyhjentelen astianpesukonetta jne. Esikoinen mm. huutaa pojun vieressä :)

15.00-16.00 seurustellaan ja syödään. Vaihdetaan vaippa...

Sitten iltaunet...Olen huomannu et päivisin uni ei sisällä varsinkaan ole kovin pitkää..

Iltaunien jälkeen eli n. 20.00 herättyään seurustellaa ja syödään vähän...

22.00 Vaihdetaan vaippa ja yöpaita...sitten laitetaan makkariin yövalo päälle ja pyydetään talonväkeä hiljenemään...isi laittaa esikoisen nukkumaan ja minä alan imettämään...usein poju nukahtaa rinnalle mutta röyhtäytän silti joka kerran johon hän usein herää...sitten tutti suuhun ja omaan sänkyyn...saattaa mennä tuntikin et nukahtaa kun tutti pahanenkin tippuu koko ajan mutta sitten kun nukahtaa niin nukkuu siis kymmenestä noin kolmeen ja sit aamuun...eli tosi hyvin!

Vaunuissa nukkuu paremmin ja samoin autossa...riittää kun laittaa ulkovaatteet päälle niin toinen on unessa...
D-vitamiineja en ole alottanu...se on vaan jääny ja jääny...pitäis ...tiedän!

Jälkivuotoa on vielä ( 4vk) mut kysyinkin jo neuvolasta viimeeks et onks tää normia..on kuulema...kunhan ei haise tai maha ole kipeä...! Mullakin esikoisella täysimetyksellä alkoi menkat ihan normaalisti ja nytkin epäilen et ne on alkanu heti jälkivuodon jälkeen...se selittäs tän neljän viikon vuotojakson...

Painokin pudonnu 13,5 kiloa eli noin 4 kiloa niin olen lähtöpainossa...aikas hyvä mieli tuosta.

Ristiäiset meillä 28.10 ja melkein on nimi jo valittu...toinen nimi on vielä tappelun alla... :)

Onko teidän muut lapset mustiksia...ja miten käyttäytyyvät ?
Meillä on ollu vähän mustasukkaisuutta mutta toisaalta myös tyttö hoitaa tosi paljon...antaa tuttia ja vaippoja jne...
 
Aku
Silmät ristissä tulin kertoilemaan kuulumisia.Meidän ah niin ihana rytmi joka alkoi löytyä on kaikonnut :kieh:

Ennen nukahdettiin yöunille n. klo.22.00, nykyään ehkä klo.00.30...Sitten tuhistaan ehkä kolmeen josta eteenpäin pilkitään pieniä pätkiä ja nekin tosi levottomasti potkien ja öristen ettei äiti saa unta ollenkaan :/ liekö maha kun kiusaa.Aamut vaihtelee kauheesti,välillä herätään jo klo.8.00 ja välillä vasta klo.10.00.Parin tunnin hereillä olon jälkeen on ekat maratoonipäikkärit (3-4h).Taas pari tuntia hereillä ja sitten taas unta kuulaan ehkä 3-4h.Ilta menee aina välillä pilkkien.Ysin maissa iltapesu ja yritys laittaa nukkumaan(ja yleensä myös yritykseksi jää...).Tissille nukutan ja sitten röyhty ja omaan sänkyyn.Silmät luppaa ja saattaa tuo nukahtaakin,mutta pienikin liike niin silmät rävähtää auki.Tuttia ei huoli iltaisin tai jos huolii niin pari imasua ja sylkee poies.

Oon myös yrittäny pitää valoja ja meteliä päivällä ja päikkärit nukutaan vaunuissa partsilla.Iltaa kohden sitten yritetään hiljentyä ja pimentää kämppää mutta ilman tulosta :(

Tottakai tyttö sitten kiukkuaakin kun on ihan väsynyt,nuo unet ei selkeesti riitä mutta taistelee niin kovasti unta vastaan.Enpä tiedä mitä tuolle tekis.Isi parkakin heräilee pitkin öitä ja sitten on ihan nukkuneen rukous duunissa.Itse oon yrittäny ottaa päikkäreitä,mutta oon sairaan huono nukkumaan päivällä.

Meillä neuvolantäti on kanssa huomautellut tosta keltasuudesta , mutta kuulemma niin kauan kun tyttö kasvaa hyvin ja niin poispäin niin ei syytä huoleen :/

Joo,olipas valitusta taas kerrakseen.Kaipa se tästä ajan kanssa suttaantuu.Hyviä vointeja kaikille :)

Aku ja riiviö 5 vkoa
 
tup
no eipä tuo nyt oikein ole meikäläisellekkään selvinnyt,että mitä se loppujen lopuks tuo äidinmaidonkeltaisuus oikein on.Eikä googlettamallakaan sen viisaammaksi tule.
...äidinmaidossa vain on jotain?...*ääh...en tiedä!!
Juu,olen kyllä yrittänyt mahd. paljon pitää ikkunoiden edessä,jos sieltä jotain valoa irtois,-vaikka niin synkkää onkin jo ulkona--SiniValohoitoa taasen ei voi enää noin "vanhalle" vauvalle antaa.

Meidän neiti on nyt nuhassa-onneksi ostettiin se niistin,-sillä yöllä varsinkin tuntuu että pimu on räkää täynnä,niin täytyy "niistää"


Aku
Meilläkin tyttö kasvaa todella hyvin ja on virkeä ja hyvä kuntoinen,mutta siltikin lastenlääkäri siellä lastenpolilla sanoi,että siitä huolimatta aina kaikki keltaisuus täytyy tutkia.



:heart: ja Milma 5vkoa
 
Aku ja Hantta06: Täällä kans iltakukkuja vauva. Itse olen illalla jo kymmeneltä niin sippi, että nukahtelen kokoajan ja olen kärttyinen kun talviunilta herätetty karhu... varokoon mies sanomasta poikkipuolista sanaa! Meillä kans tutti putoilee tasaiseen tahtiin, haluaa kuitenkin imeä itsensä uneen ja tissistä kun tuppaa tulemaan maitoa, niin ei voi sitäkään ihan koko ajan pitää suussa... sitäkin on yritetty ja upeat maitosuihkut olohuoneen lattialle tuloksena. Onneksi on isit keksitty pitkiä iltoja varten!

Kuinka paljon olette olleet poissa vauvojen luota? Miten täysimettäjät... huoliiko vauva pulloa vai onko aina vauvan luota poistuessa huuto vastassa? Itse tulin just kosmetologilta kasvohoidosta... Näin toisen lapsen kanssa on huomattavasti helpompi lähteä liikenteeseen sekä vauvan kanssa että ilman. Pullotteluakin pitäisi harjoitella, ettei käy niin kun isoveljen kanssa, ettei sitten kelpaakaan enää ollenkaan ja äiti on ihan jumissa vauvan kanssa monta kuukautta... Meidän pojat ainakin on niin "tissin perään" ettei yhtään pelota, etteikö kelpaisi satunnaisen pullottelunkin jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bluedrama:
Nyt oikeestaan ootan innolla menkkoja, että vois aloittaa minipillerit.. Ei mitenkään mielyttävää oo kumin kanssa säheltää petipuuhissa.. Mut saattaahan ne menkat antaa odotella itseään, kun täysimetyksellä mennään.
Miksi sä odottelet menkkojen alkua ennen kuin aloitan minipillerit? Kyllä niitä voi syödä ennen kuin menkat edes alkavat. Mä näin tein ainakin esikoisen kohdalla. Tosin menkat kyllä alkoivat sitten aika aikasinkin.

Ja nyt aion laitattaa hormonikierukan vaikka imetän. Näin kun saa nykyään tehdä. Ja uskon että saavat sen laitettua vaikkei menkatkaan olisi vielä alkanut.

Kyllä meillä neiti usein huutaa kun on muiden kuin mun sylissä. Se tuttu tuoksu kun puuttuu niin tajuaa ettei ole "oikeassa" sylissä. Meillä esikoinen vierasti 4kk iässä.

Mulla ei ole yhtään ikävä mahaa eikä raskausaikaakaan. Esikoisen jälkeen oli ikävä, nyt tuli mitta täyteen.

Meillä neiti nukkuu todella hyvin, pelottavan hyvin. Sitä ei osaa nauttia hyvistä yöunista (viime yönä söi klo 5 ja 8, yhdeksältä nousin itse ja neiti kerran vielä tisuteltua nukkui 11 asti), kun pelkää koko ajan että tilanne muuttui. Esikoinen kun heräili vielä 2,5 vuotiaana eli oppi nukkumaan kunnolla vasta viime toukokuussa.

Mii ja neiti 1kk1vrk
 

Yhteistyössä