***SYYSVAUVAT 2007***

nauravamamma: Vihreä kakka on yleensä merkki masuvaivoista, ei siis mitään sen vaarallisempaa tai erikoisempaa. Meillä kanssa välillä itkeskellään ja vääntelehditään kakatessa ja selvästi on välillä masu pipi.

MamMam: meillä kanssa välillä alkuyöt levottomia. Samalla tavalla mulle suklaa maistuu ihan hillittömän paljon ja yleensä ei tee mieli suklaata koskaan.

Meillä masuvaivaisen vauvan lisäksi sairastui nyt esikoinen... kova kuume ja masu löysällä ja pipi. Ei siis ole nukuttu täällä viime yönä montaakaan minuuttia!!!
 
Meillä palailtu tänään ensimmäiseltä mökkireissulta. Tarkoitus oli mennä vaan ensin käymään mutta sitten jäätiinkin yöksi ja vielä toiseksi:)
Kokonaisuudessaan meni reissu oikein hyvin, vaavi nukkui sängyn vieressä omissa vaunuissa. Ja mummo ja pappa oli ihan haltioissaan,syliä riitti :heart:

Täällä vatsavaivat vaan vaivaa..Kovasti ollaan annettu nyt sitä cuplatonia ja vielä relatippoja..Toivotaan parasta:)

Annmarille myös paljon terkkuja, oli tosiaan mukava törmätä! :D

Inka&prinssi 2vko1pvä :heart:
 
Pikaisia kommentteja..

Maarja, vaikka maitoa olisi rinnoissa paljonkin niin voi olla että pumpulla ei silti irtoa kuin muutamia tippoja. Yritin tässä joskus ohjeen mukaan pumpata imetyksen jälkeen, mutten saanut irti mitään. Muutaman kerran olen pumppaillut täyttä rintaa, kun poika nukahtaa toiselle rinnalle eikä helpota äitinsä oloa..

Hemoglobiini laski minulla sektion jälkeen alle sataan, muistaakseni 98, ja nyt yritän muistaa syödä obsidania.. Ensi viikolla voisin pojan neuvolakäynnillä pyytää että th mittaisi sen.

Meidän pojan mielestä aamuyöllä noin klo 3-5 on sopiva aika valvoa ja seurustella. Kukas sitä nyt koko yötä putkeen nukkuisi..

Hankaluutta meillä meinaa välillä aiheuttaa se, että röyhtäys jää syönnin jälkeen tulematta ja se kostautuu vähän ajan kuluttua pulautteluna. Jos poika on tissillä kovin pitkään, yritän katkaista imun ja röyhtäyttää välillä, mutta aina tissi vain ei irtoa suusta :whistle: enkä oikein väkivalloin viitsi yrittää, kun sattuuhan se itseäkin.

Joe ja pikkumies 2vk+5pv
 
tup
Nauravamamma:

oletko kokeillut muita korvikkeita? Nan ja Tutteli on lehmänmaitopohjaisia ja voihan olla et ne on teidän pikkuiselle liian tujua kamaa. Me ostettiin sairaalasta päästyämme apteekista Almiron-aminohappokorvike, koska maitoa tuli vielä niin huonosti. Siitä ei tullut mitään mahavaivoja meillä. No sitä ei sit tarvittu kun se 2 päivää ja meillä olis jauhetta vielä 3,3 l tarpeisiin jäljellä. Missä asut? Voisin myydä sen puoleen hintaan jos haluat. Käyttöaika on avaamisesta vain 4 vko enkä usko että meille tulee enää tarvetta. Jauhe, josta saa 3,5 l juomaa maksoi 28 ?, saisit sen puoleen hintaan. Kokeile vielä niitä RELA-tippoja. Tai sit LGG plus -kapseleita. Mä laitan tolle päivittäin puolikkaan avatun LGG-kapselin pumpatun maidon joukkoon. Ja ne RELA-tipat kanssa.

Maitokakan värin kuuluu olla keltainen. Ryynimäistä tavaraa eikä pitäisi haista oikein miltään. Lehmänmaitopohjaisten korvikkeiden kanssa kakka on tummempaa, Almironilla ja äidinmaidolla menee takaisin keltaiseksi ja sen hajunkin sain häviämään lopulta, kiitos maidon ja maitohappobakteereiden.

Vielä yksi juttu Nauravamamma: kokeile välttää ainakin sipulia, paprikaa, omenaa, kahvia, teetä, suklaata, lanttua, naurista. Ja sit lisäät niitä halutessasi yksitellen omaan ruokavalioosi ja seuraat jos tulee oireita. Vauvan maksa saattaa olla niin kehittymätön et ruoansulatus toimii vielä vajaateholla, ja näistä ruoka-aineista voi kulkeutua jotain äidinmaitoonkin aiheuttaen vauvalle oireita. Yritän etsiä kirjasta pitemmän listan näistä ruoka-aineista ihan pian.

Mammam:

Hassua, mullakin ihan hirveä himo Marabou-suklaaseen ja nimenomaan siihen uuteen Daim-levyyn (maista, yhdistetty Marabou + Daim!!). Ja normaalisti en ole mitenkään ton Daimin perään. Alku viikosta meni levy päivässä, mutta sit pikkuselle tuli jotain kitinää ja nyt olen välttänyt suklaata (nyyh) ja seuraan onko oireet vähentyneet. Ja itse asiassa kitinää ei ole nyt ollut.
 
Joe80 Itse olen saanut vauvan helposti "rinnalta irti" laittamalla varovasti sormea vauvan suupielen kautta vähän rinnan ja suupielen väliin jolloin saa kivuttomasti rinnan irti vauvan suusta- nla-täti kerran esikoisen aikaan ohjeisti näin ja onnistunut on :) toivottvasti ymmärsit mitä tarkoitin..meillä kanssa vauva ei joka kerta ihan kunnolla röyhtäise jolloin jonkin ajan kuluttua voi pöläyttää runsaastikkin.
Muuten vauvan kanssa jatkunut hyvin, ei ole tarvinnut valvoskella maha-tms. vaivojen takia :) ja syö edelleen n. 4-5 h välein.
 
Meillä myös poika kärsii masukivuista. Päivät menee jota kuinkin hyvin ilman suurempia huutoja mutta kun iltaa kohti mennään niin huuto alkaa ja kestää yleensä 23-23.30 asti. Sitten kun poitsu nukahtaa niin nukkuu hyvin neljä tai viisikin tuntia. Muuten syö noin kolmen tunnin välein. Meillä on ollut käytössä rela tipat ja cuplaton. En tiedä onko niistä ollut mitään apuja. Ainakin pulauttelee paljon enemmän kuin ennen. Onko kellään kokemusta vyöhyketerapiasta? Ajattelin jos ensi viikolle saisi ajan pojalle vyöhyketerapiaan jos se auttaisi. Muutoman kaverin lapsi on ainakin saanut apua siitä, joten toivottavasti se auttaa meidänkin poikaa.
Meillä on ristiäiset viikon päästä, nimi vielä hakusessa, tai oikeastaan on paljon vaihtoehtoja mutta ei päästä miehen kanssa yhteisymmärrykseen.

Halinalle81 ja pikku mies 4vkoa :heart:
 
tulempa minäkin ilmoittautumaan tälle puolelle! maanantaina syntyi tyttö, varsin ihana ja valloittava sellainen. täällä harjotellaan koti elämää ja tutustutaan toisiimme.

käyn kirjottamassa tuonne kerhon puolelle synnytyksestä, se oli varsin nopea, 3h. ei voi muuta sanoa kuin nyt vasta ymmärrän kun äitit hehkuttaa äitiyttä. mahtavaa!

mustajuuri ja pikku-neiti 6vrk
 
Kokeillaan josko näin lapsen synnyttyä osaisin kirjoitella tänne.

Ollaan neidin kanssa kaksin kotona. Esikoinen on anoppilassa yökylässä ja mies on riennoissa, tulee joskus huomisen puolella kotiin. :(

Eilen neidillä oli neuvola, ikää oli 20vrk. Pituus oli 52,7cm (+2,7cm synt.) ja paino 4100g (+880g synt.) eli neiti kasvaa mahtavasti. Sen kyllä huomaa kun neidillä on ihanan pyöreät posket ja sitten löytyy kaksoisleukakin. Ihanaa kun ei tarvitse huolehtia riittääkö maito.

Maidontulo on kyllä tasaantunut. Enää ei tarvitse (välttämättä) pumppailla. Pakkasessa on onneksi ehkä 6-8 annosta maitoa eli pääsen kyllä käymään vaikka kaupungilla/koulussa silloin tällöin.

Neiti nukkuu ihan hyvin. Öisin syödään 1-3 kertaa. Yöunet ovat 22-10. Päivään mahtuu yksi piiiitkä unipätkä, 3-5h.

Neiti sai eilen tai toissapäivänä ekan kerran jo "kiinteää ruokaa". Eilen huomattiin vaipassa kakan seassa rusina. :D Esikoinen (2v10kk) oli antanut hyvää hyvyyttään myös siskolleen omia rusinoitaan. Mä kyllä näin että esikoinen yritti antaa rusinaa, mutta en mä huomannut että se ehti antaa. Tosin, kun kysyin että antoiko niin vastasi joo. Tää äiti ei vain uskonut. :LOL:

Mii ja neiti 3vk
 
Meillä edelleen nimi kateissa Pikku-Liinallamme. Mitä Liina-loppuisia nimiä tiedätte, olette kuulleet?
Meidän vanhemmat neidit on Eveliina ja Karoliina. Pauliina nimeä emme halua antaa, koska jo moni on vetänyt johtopäätöksen että tästä neidistä tulee Pauliina.
Olen todella kiitollinen ehdotuksistanne! Netistä olen löytänyt harvinaisista nimistä muutaman, mutta.....

Meidän neiti on kova hikottelemaan aina syönnin jälkeen. Syökö sit liika ahnaasti vaiko mikä lie tekee. Onko konsteje jolla saisi vähenee?

Meidän neiti nukkuu toistaiseksi ainakin 5h yöunet ja päivisin sit lyhyempiä. Nyt parina iltana ollut hieman kärttyisä, ilmeisesti masupuruja. Muuten meillä mennyt yhteiselo mukavasti ja isoista tytöistä paljon apua.

Jaana ja Pikku-Liina 11pv.
 
..anteeksi että tuppaudun joukkoonne näine kertaluonteisesti, mutta äidille vm70 täältä yksi liina loppuinen nimi, eli tunsin erään pikkuneidin muutama vuosi sitten, joka oli Adeliina.
Tsemppiä kaikille muillekin Syysmassuille!
T: Pilkettä ja Nikolas 8koa Elomassuista
 
äiti vm70: Miten ois Aliina, Tuuliina taikka Joseliina? :)

Mä varasin meidän poppoolle miniristeilyn turusta tukholmaan... keskiviikkoaamuna olis lähtö ja nyt rupes vähän jänskättää! :) mitenköhän sitä pärjää vauvan kanssa laivalla... miten kuljettaa tota neitiä, kun millään ei tekis mieli ottaa noita isoja yhdistelmiä mukaan, eihän ne mahu ees hyttiin ja junassakin on ahdasta... miten mahdutaan nukkumaan, kun ei noita tyttöjä uskalla yläpetiin päästää... kaikenlaista pohdittavaa tässä siis, vaikka on kyl ihanaa päästä pois kotoota välillä!! :)

jahas, tissittelyn aika... :wave: :D
 
Moikka Kaikille, taidan minäkin nyt ehtiä kirjoittaa tänne

Meille siis syntyi tyttö 18.9.2007 klo 9.03, paino 3 212 gr ja pituus 49 cm.

Huoemnna eka neuvola, kirjoittelen sitten lisää


Hantta ja typy 3 vkoa (profiilissa kuva)
 
Meille syntyi pikkuprinssi 30.9 klo 4.43.Painoa oli 3770g ja pituutta 51cm.Kivasti on mennyt pojun kanssa. :heart:
Epparihaava vaan on tosi kipeä vieläkin :( vaikka synytyksestä jo 9 päivää.Minne tällä palstalla voisi kirjoitella omaa synnytystarinaa?
 
jaahas, kerkeisköhän jotakin kirjottaa..
meillä viime viikolla oli neuvola, pojalla painoa jo 3900g ja risat, pituutta 55cm joten kasvanut on ihan hurjasti..
arki alkaa jotenkuten sujumaan jos alkaa, aina kun näyttää että alkaa jonkinlaista rytmiä olla se heittää häränpyllyä seuraavana päivänä.. mutta ei jaksa ressata, vauva-aika on niin lyhyt..
oman aikani mä olen hukannut jonnekin kauas, en edes muista mitä se sellainen on, ulkonäkökin sen mukainen, mut onneks mies vielä tykkää vaikka räjähtänyt vaimo kotona odottaakin :LOL:
ensi viikolla meillä lääkärineuvola joten koitan keritä sen jälkeen vähän paremmin kirjottelemaan :)
 
Ehdinpä minäkin nopsaan kuulumiset vihdoin laittaa! Vaavi täytti sunnuntaina 3 vkoa ja eilen oli eka neuvola. Painoa poitsulle oli tullut sairaalan lähtöpainoon kolmessa viikossa 1320 gr (eli on nyt 5350 gr) ja pituutta lisää 5.5 cm.... :whistle: Voi sanoa että on ollut ruoka-aikaan kotona =) Neuvolantäti jaksoi ihastella ja päivitellä. Täysimetyksellä ollaan menty kokoaika. Yöt nukkuu 24-09.00 parilla syötöllä ja aamupäivät ja illat valveilla. Lenkillä ollaan nyt viikko käyty kun mun haavakin alkaa pikkuhiljaa parantua ja isä meni eilen töihin :(
Ihan kivasti pyyhkii siis. Mahavaivat toisinaan vähän vaivaa. Onhan tämä tällaista ihmettelyä vielä kun arki meni mullinmallin kaverin myötä.
Kirjoittelen synnytystarinaa joskus paremmalla ajalla.
 
En ole vielä synnytyskertomusta rustannut, sillä synnytys oli meille aika traumaattinen kokemus, eikä ole hirveästi huvittanut siitä ihmisten kanssa keskustella... toisaalta, kirjoittamisesta saattaa olla apuakin, joten tässäpä tämä:
Keskiviikkona, 26.9 aloitettiin käynnistämään tableteilla. Torstaina viideltä iltapäivällä alkoivat säännölliset supistukset. Kuudesta eteen päin supistuksia oli jo noin viiden minuutin välein. Seitsemältä meni lapsivesi ja supistukset alkoivat olla liki tauottomia. Puoli yhdeksältä meidät lähetettiin synnytyssaliin. Supistukset olivat tavanomaista voimakkaampia ja tulivat tauotta. Kätilön mukaan käynnistetyissä synnytyksissä näin tapahtuu melko usein. Olin liki tajuton kivusta ja kätilön ja lääkärin suosituksesta päädyin epiduraaliin, jotta saisin koottua voimia ponnistusvaihetta varten. Epiduraalin sain kahdentoista aikoihin. Hieman epiduraalin laittamisen jälkeen vauvan sydänäänissä ja happisaturaatiossa alkoi ilmeta ongelmia. Hieman ennen puoli kahta lääkäri teki päätöksen kiireellisestä sektiosta. Minut kärrättiin kerrosta alemmas leikkaussaliin, mies jäi synnytyssaliin ihmettelemään, mitä tapahtuu. Kukaan ei kertonut hänelle tarkemmin, mitä tapahtuu ja miksi. Leikkaussalissa jouduttiin vielä odottelemaan anestesialääkäriä ja synnytyslääkäri alkoi jo hermostua. Poika syntyi klo 02.10. Koska hän hengitti huonosti ja oli sininen, lähettiin hänet lastenosastolle happi/lämpökaappiin. Synnytyslääkäri kertoi minulle, että napanuora oli ollut pojan pään ja kohdun välissä ja jokaisen supistuksen myötä se oli litistynyt pään ja kohdun väliin. Alatiesynnytys ei olisi kuulemma onnistunut. Leikkauksen jälkeen minut vietiin heräämöön. Siinä sitä sitten oltiin, poika lastenosastolla, mies synnytyssalissa ja minä puolitajuttomana heräämössä. Mies pääsi onneksi katsomaan poikaa melkein heti ja tuli sitten käymään luonani. Aamulla pääsin synnytysvuodeosastolle ja aamupäivällä pääsimme katsomaan poikaa lastenosastolle. Onneksi pojan ei tarvinnut jäädä lastenosastolle, vaan saimme hänet vierihoitoon jo iltapäivällä.

Synnytys ei siis mennyt hyvin, ei edes kohtalaisesti. Onneksi kuitenkin loppu oli onnellinen.
 
täss' vauva arkea opetellaan.poitsu vääntää p:kaa ja röyhtäystä ennen lioou tissiä :D
on tää sulosta, miten ootta saanu muuten vauvalle hyvän yö rytmin?

kiva sain synnäriltä nuhan ja kurkkukivun... :kieh:

mun synnäri oli muuten oulaskankaan sairaala eli OAS

nökö ja mahti pötkylä 4 vrk

ai että oon rakastunu kahteen mieheen
 
Olipa melkonen ensimmäinen vuorokausi kotona, mulle on iskeny nuha kuumetta on 37,4 ja poikaki aivastelee entiijä johtuuko tuosta vai mistä.

yöllä kolmelta heräs poika ja puol kymmeneltä nukahti aamulla, välissä puolen tunnin tirsat. Olo on niiku kätujyrän alle olis jääny. Pojalla mahaa väänsi mutta tissi maistu, sehän se tärkeintä. Nyt meen pötkölleen kun poika vielä nukkuu

jospa se tästä lähtis rullaan

nökö ja pötkylä 5 vrk
 
Äiti vm70: Joku täällä jo ehdottikin, mutta toi Adeliina on tosi kaunis nimi, eli se on mun ehdotukseni =)

Suklaasta, Maraboudaim- levy testattu, nam :p :D . Olen kyllä nyt suklaat jättänyt pois, kun vauva kitisee/itkee aika paljon ja aloin sitä suklaata epäileen, mut ei ole kyllä vaikuttanut sen pois jättäminen vauva kitinöihin..

Meillä siis klo 16 eteenpäin on illat aikas kitinää/itkua ja vauva nukkuu vain torkahdellen syliin ja muutenkin haluais olla vain sylissä. Kauhulla odotan, kun mies palaa huomenna töihin ja vielä iltavuoro sillä! Miten mä pärjään yksinäni esikoisen ja vauva kanssa, kun vauva siis iltaisin vain tyytyväinen sylissä/tissillä :eek: . No, huomenna sen sit näkee..

Vielä en ole relatippoja tai cuplatonta vauvalle ostanut, mut täytyis varmaan kokeilla, kun tota kitinää on aikas paljon. Kakkakin on ihan vihertävää, eli taitaa sillä jotain mausvaivaa olla. Voi pientä :'( . On se niin lohdutonta, kun tollanen pikkunen itkee ja kun ei sitä itkua saa aina millään loppuun ja kun ei tiedä, että mikä sitä vaivaa :'( .. no onneksi ei täällä siis mitään suurempia huutoja ole, mut kuiteskin tollasta jatkuvaa kitinää iltaisin..

Meillä tuntuu esikoisellakin olevan 2v.- uhma päällä ja kaikki on ei, minä itse, ym.. Huhhuh!

Noniin, tulipas valitettua.. taidanpa lähteä täältä valittamasta..

Mukavaa päivää kaikille!

MamMam ja Pikkanen huomenna 5vkoa :heart:
 
Äiti70, olen sitten deletoinut sun emailin, joten laittele postia kun ehdit... Siihen hikkaan, me kyseltiin laitoksella, neuvolasta ja kaikkialta eivätkä osanneet kertoa konstia. Onneksi äitini tuli heti visiitille kun kotiuduttiin ja kertoi heti: villamyssy päälaelle, niin hikka helpottaa. Niin vain helpotti. Meillä on villamyssyt nyt hoitopöydällä, kehdossa ja vaunuissa hikkakohtausta odottamassa. Syödessä laitetaan jo valmiiksi päähän ja usein heti aamupesujenkin jälkeen, niin ei tartte alkaa hikottelemaan...

Oottako aloittanut jo D-vitamiinit? Meille neuvola ohjeisti odottamaan ainakin 3 vkon ikään vatsavaivojen ehkäisemiseksi "pitkään kokemukseen perustuen". Tosin alkupäivinä annettiin vastiketta jossa runsaasti D-vitamiinia, joten sen perusteella ei pitäisi tulla oireita. Toivotaan kädet kyynärpäitä myöten ristissä, ettei tulekaan!

-äiti & poika 16 vrk
 

Yhteistyössä