***SYYSVAUVAT 2007***

Laitatteko näin pienten vauvojen jalat sammakkoasentoon vai ihan vaan kippuralla liinan sisällä? Meidän poika viihtyy sylissä koko ajan, mutta liinassa ei... harjoittelemme kyllä ahkerasti, koska esikoisen vauva-aikaan liina oli ihan ehdoton varuste. Yritin kietaisuristi 2:ssa laittaa poikaa kehtoasentoonkin, mutta se ei oikein vielä luonnistu ja tuntui huonolta asennolta... harjoittelua vaatinee tuokin. Aiemmin olen käyttänyt vaan pystyä kietaisuristi 2:sta. Hirvittää miehen paluu töihin, kun ei tunnu tuo vaavi viihtyvän vaunuissa eikä liinassa. Onneksi on vielä vähän toista viikkoa harjoitusaikaa... jos vaikka sitten päästäisiin kolmisin uloskin jollain keinolla ilman hirvittävää huutoa. Hulluksihan sitä tulee sekä esikoinen että äiti, jos vaan sisällä ollaan kaikki päivät. No, pienihän tuo vaavi vielä on... tuskin esikoisen aikaan vielä tässä vaiheessa niin hirveästi liikuttiinkaan missään ja nyt taas pitäisi olla menossa koko ajan.

Toinen kysymys pohdituttaa... eli kuinka kauan teillä on jatkunut verinen jälkivuoto? Täällä vuotaa edelleen, vaikka onkin jo vähenemään päin.

Synnytyskertomus kerhon puolella... (vihdoin sain aikaiseksi)
 
Meille syntyi tyttö ke 26.9 klo 13,58 rv. 41+2
Tytön mitat 50,5cm, paino 3,695kg

Synnytyskertomus;
Menimme tiistai-iltana tarkistukseen kun edellisenä yönä olin jo suppailut säännöllisest ja loppuvat tietty kun aateltiin lähtee ja aamulla irtosi limatulppa. Päivällä ei mitään oireita ja sit neljän maissa alko suppailee 5-10min. välein. Aateltiin et parempi varmuuden vuoks et ei sit tuu kiire.... matkalla supparit sit laantu jonkin verran. Päästiin käyrälle jossa näky kyl säännöllisii muttei kovia suppareita ja sormella vasta auki.
Kätilö sano et jääkää yöks ja menkää nyt kävelee kun ulkona niin ihana ilma. Oltiinkin reilun tunnin verran ja mentiin takas käyräl mut ei mitään huomattavaa muutosta. Kätilö sano et aamulla sit käynnistellään et kun ollaan kuitenkin jo yliajalla. Yöllä sit pyysin nukahtamistabletin mitä jo suosittelivat ennen nukkamaan käytyäni. Sainkin sit nukuttuu hyvin siitä klo 1 aamu 5.30 asti ja supparit heikkoja.
Klo 9,15 laitettiin supotec-tabletti kohdun suulle ja jo 11 aikaan supparit koveni. 12 aikaan mulla oli sen verran tuskanen olo et pyysin päästä suihkuun hakee helpotusta. 12,30 päästiin synnytyssaliin ja siel jatkoin lattialla kärvistellen pallon ja patjan päällä. 13,30 aloin olee jo niin tuskissani et lopulta kätilö kysy et ottaisinko jotain kun aikaisemmin olin kieltäytynyt mistään niin sain sit sen petidin-kipulääkepiikin joka rentoutti hyvin. Samalla toi mulle kylmägeelipussin jonka laitoin otsalleni.
Tyttö tuli nopeasti maailmaan. Ponnistusvaihe kesti 8min ja koko synnytys 4,36h. Synnytin siis lattialla patjan päällä. Tästä synnytyksestä jäi todella hyvä fiilis vaikka huusinkin tuskasta.

Pääsimme tänään vasta kotiin kun meidän neidillä oli ongelmana kun ei halunnut pissata. Kyselin jo edellisenä päivänä kun ei ole tullut pissaa, niin minulle sanottiin et oli sitä edellisenä pissannut et ei hätää. No, eilisessä lääkärintarkastuksessa sit lääkäri tarkasti asiaa kolleegaltaan ja tuli ilmoittaa mulle et kotiinlähtö siirtyy niin kauan että pissaa alkaa tulee säännöllisesti. Kyllä siinä itku pääsi muutamaan kertaan eilisen päivän aikana kun vasta illalla tuli pissa ekan kerran. No, onneks se alko säännöllistyy et yöllä 4 aikaan kun hain lisää potkareita meille kun jouduimme käyttää sideharsoo kaikkihan tulee läpi niin totesivat et 5 pissa tullut niin saat siirtyä tavalliseen vaippaan. Ihanaa, aamupäivällä pääsimme tekemään kotiinlähtöä.

Vauva on siis ihana! Meidän neidit on niin ihastuneita siihen(13 ja 15v) Niitä vain harmittaa kun vauva on kova nukkumaan. Syö 3-4h välein ja sit nukkuu. Lohduttelinkin tyttöjä et kyllä se vielä alkaa valvomaankin vielä et saavat hoitaa kyllästymiseen asti.

Maitoa riittää hyvin, ylikin. Tissit tällähetkelläkin ylipingottuneet ja mulla ei ole vielä hankittu sitä rintapumppua kun luulin et en tarvitse sitä.... Tarttee heti huomenaamuna mennä kauppaan ostaa. Sailaalassa kokeilin mutta siellä on se sähkönen ja oli ihan kamala! Tuntu et koko nänni lähtee irti.

Katsotaan miten tämä ensimmäinen yö menee kotona. Ihanaa kyllä itse päästä omaan sänkyyn nukkumaan.

Jaana ja pikkuinen Liina 4pv.
 
Kahtena viime yönä tullut nukuttua hieman paremmin. Pikku-neiti on hieman valvottanut masu-ongelmilla. Cuplatonta ollaan yritetty,mutta se kuulemma alkaa tehoamaan vasta kolmantena päivänä ja joka ruokailukerralla olisi annettava.... :/ Eli neiti hörppii maitoa tosi hanakasti. Imetyksen jälkeen yritän röytäyttää mutta vasta jonkun ajan kuluttua kun on nukkumaan laitettu tulee isompi puklu jos toinenkin. Lisäksi ilmaa piereskelee pihalle aika lailla, ja kiemurtelee paljon, vääntää naamalleen semmoisia ilmeitä välillä että varmaan tukalaa olla... mikä lie avuksi.. Joku mainitsi cuplattoman lisäksi vyöhyketerapian ja rela-tipatkin.. Itse olen nyt viime päivät yrittänyt välttää tiettyjä ruoka-aineita, jotka saattais aiheuttaa tuota ilman muodostumista, esim. omenat, tuoreen ruisleivän, mausteiset ruuat jne..

Mulla myös jonkunsorttista baby bluesia Välillä tulee tosi ahdistavia hetkiä että miten selviän tästä äidin roolista.. Vauva vaatinut tosi paljon huomiota ja melkeinpä vain kotosalla tullut oltua, ei ole jäänyt aikaa omalle itselle juuri ollenkaan. Tuntuu välillä että kuka minä oikein olen. Mutta kaipa tämä menee tästä pikkuhiljaa ohitse..

Annmari ja pikkuneiti 1 vko + 2 vrk
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaHeinonen:
Laitatteko näin pienten vauvojen jalat sammakkoasentoon vai ihan vaan kippuralla liinan sisällä?
Meillä alusta asti laitettu sammakkoasentoon, perätilavauva kun on niin hyvin on jalat auennut alusta asti. Neiti rötköttää aina jalat harallaan! :D Eikös se suositus ole että sitten kun vauva itse jalkansa avaa esim. hoitopöydällä niin voi sammakkoasentoa ruveta käyttämään? :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Möörwa:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaHeinonen:
Laitatteko näin pienten vauvojen jalat sammakkoasentoon vai ihan vaan kippuralla liinan sisällä?
Meillä alusta asti laitettu sammakkoasentoon, perätilavauva kun on niin hyvin on jalat auennut alusta asti. Neiti rötköttää aina jalat harallaan! :D Eikös se suositus ole että sitten kun vauva itse jalkansa avaa esim. hoitopöydällä niin voi sammakkoasentoa ruveta käyttämään? :)
hehee :D Meillä herra on syntynyt kyllä ihan "oikein päin" mutta koivet on kuin sammakolla. Pitkät, laihat ja aina harallaan!!! (paitsi titenkin kyljellä nukkuessa)
Nyt oon kyllä liinassa pitänyt kippurassa jalkoja, kun herra viihtyy siinä paremmin. Kehtosidonnassa muutenkin helpompi.
Kannattaa suosia asentoa, jossa vauva tuntuu viihtyvän. =)
 
mulla jäänyt tää pino ihan ohi..mutta yritän lueskella joku päivä juttujanne..tänään käytiin neuvolassa näyttämässä tytön napaa, kun viikko sitten irtosi napatynkä vaan oli jäänyt jotain pientä kudosta siihen ja nyt siinä oli sieni, joka laapistettiin..
 
Mulla verinen jälkivuoto taisi kestää kolmisen viikkoa,sitten väheni tyyliin "pari tippaa päivässä" (ja väri vaaleni) muttei kerennyt sitten loppua tuo tihuttelu kunnolla kun toissapäivänä sitten alkoi menkat!! :x Eli persus huilaa jo kuudetta viikkoa putkeen, ehanaa!! :LOL: Mut josko tästä pääsis kuiville vesille viikon sisään ;)
Pojan masuvaivatkin loppui sitten kun älysin lopettaa suklaan syönnin :ashamed:
Tänään ois mulla valivali-päivä, joten painun suosiolla takavasemmalle peiton alle nurjuttaan :kieh:

mobic & rakas pikkukainen 1kk 8pv :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mobic:
Mulla verinen jälkivuoto taisi kestää kolmisen viikkoa,sitten väheni tyyliin "pari tippaa päivässä" (ja väri vaaleni) muttei kerennyt sitten loppua tuo tihuttelu kunnolla kun toissapäivänä sitten alkoi menkat!! :x Eli persus huilaa jo kuudetta viikkoa putkeen, ehanaa!! :LOL: Mut josko tästä pääsis kuiville vesille viikon sisään ;)
Pojan masuvaivatkin loppui sitten kun älysin lopettaa suklaan syönnin :ashamed:
Tänään ois mulla valivali-päivä, joten painun suosiolla takavasemmalle peiton alle nurjuttaan :kieh:

mobic & rakas pikkukainen 1kk 8pv :heart:
mulla muuten kesti esikoisen jälkeen ekat menkat kuukauden
:x joten toivottavasti sulla kestää hieman vähemmän :)

mulla jälkivuoto on nyt vaaleanpunaista, ja todella niukkaa, ja synnytyksestä siis 4 viikkoa..
 
meillä olis jo viikko vierähtänyt :eek: mihin se meni :LOL: aika menee kuin siivillä kun kädet täynnä hommaa :D olen saanu imetettyä hyvin ja saanu vielä lypsettyä maitoa pakkaseenkin :p missäs vaiheessa vois aloittaa jumppaamisen, siis vatsalihakset, selkä ym? tahtois jo kovasti juoksu lenkillekin, mutta voikohan sitä?
 
Juuri kun luulin ehtiväni pitkästä aikaa koneelle, niin käsky kävi ja herralla nälkä :p noh nyt uusi yritys!

Elikkäs me kotiuduttiin viime ke, oltiin siis viikko sairaalassa kun mulla ja vauvalla oli tulehdus ja saatiin antibioottia suonensisäisesti :|
Vaavi jo terve mutta mä syön vielä huomiseen lääkettä, oli ilmeisesti kohtutulehdus. Kirjoittelen synnytyskertomusta kun vain jaksan ja ehdin.

Kotona on ollut ihanaa, varsinkin kun mies on vielä ensi viikon apuna. Imetystä ollaan harjoteltu, nyt jo alkaa pikkuhiljaa sujua,mutta välillä varsinkin iltaisin kun herra on ihan yliväsynyt niin ei rauhoitu millään rinnalle vaan ollaan turvauduttu pulloon! onneksi ollaan saatu maitoa lypsettyä jääkaappiin ja pakkaseen, meinaan sitä tulee vaikka muille jakaa :D

Meillä aloitettiin tänään vatsavaivoihin rela maitohappobakteeri- tippoja. Saa nähdä auttaako kun meillä kyllä tulee ilmaa mahasta..jos vähän tasapainottasi masua.

Mutta nyt ei muuta kuin ruoan laittoon!

Inka& Prinssi 11pvä :heart:
 
Kummasti nuo päivät katoavat johonkin kun tuon pikku-ukon kanssa touhuaa. Tuntuu, että koko ajan saa olla imettämässä tai pitämässä sylissä, hyvä kun suihkussa kerkiää käymään ;)

Meillä on vauva-arki lähtenyt hyvin käyntiin. Ukkeli syö noin kolmen tunnin välein ja herää yölläkin vain pari kertaa. Välillä tosin ilmavaivat pikkuisen valvottavat. Dysflatylia ollaan kokeiltu, mutta onkohan sen kanssa sama juttu kuin cuplatonin kuten Annmari-76 kertoi. Siis, että pitäisi ottaa joka syötöllä, että auttaa?? Olen itse antanut vain yösyötön yhteydessä.

Liinailusta: Itse odotan innolla, että sektiohaava paranee sen verran, että pääsee kokeilemaan liinailua. Mies on sitä jo välillä harrastanut ja pikku-ukko tuntuu viihtyvän liinassa todella hyvin. Sammakkoasennossa meilläkin mennään kun jalat harallaan äidin/isin massun päällä makoilu tuntuu muutenkin olevan paras asento.

janita: Mä odotan kanssa innolla, että pääsis urheilemaan kunnolla. Vaunulenkeillä (kävely) ollaan ahkerasti käyty, mutta vatsalihaksetkin yms. olis kiva saada jo kuntoon. Koskakohan sitä sektion jälkeen uskaltaa haaveilla jumppaan menosta?

Miten te muut ootte tähän mennessä palautuneet synnytyksestä? Mulla (3 vko:a synnytyksestä) paino on tippunut noin 10 kg, mutta vielä olis 8 kg jäljellä ja kohtukaan ei vielä ole täysin laskeutunut. Ärsyttää vaan tosi paljon kun jotenkin sitä ajatteli, että palautuminen kävis nopeammin. Sektiohaavakin on sen verran herkkä, että ei voi kuvitella vetävänsä farkkuja jalkaan vaan löysissä collegehousuissa joutuu kulkemaan tai sitten äitiyshousuissa |O
Tänään pääsen onneksi kampaajalle jos se vaikka vähän piristäisi tätä nuutunutta olemusta (älkää ymmärtäkö väärin, pikku-ukko on todella ihana, vaikka oma olo tuntuukin välillä räjähtäneeltä). Pikkuisen vaan pelottaa jättää nuo meidän miehet tänne kaksisteen siksi aikaa, vaikka kyllähän ne pärjäävät.

Vilma ja pikku-ukko (reilu 3 vko:a)
 
Aku
Hei Vilma80
tossa Disflatylissa on pienempi annostus kuin Cuplatonissa.Olikohan muutaman kerran päivässä kun taas Cuplatonia tosiaan pitäs antaa joka syötöllä.

Me annettin eka Disflatylia mutta ei sopinu ilmeisesti neidin mahalle kun puklu lens oikeen kaaressa aina heti sen jälkeen.Vaihdettiin Cuplatoniin,auttaa kivasti ja puklailutkin on ainakin puolittunu =)

Näin siis meillä.

T.Aku ja tyty 3 vkoa
 
Mulla nyt viikko ja yks päivä synnytyksestä, ja paino tippunu 7kg :p olen yrittäny syödä hurjasti jottei enempää lähtis kun olis kiva olla normaali painoinen eikä alipainoinen :/ meillä neiti ei nukahda jos imetän istualteen, mut jos käyn makaamaan ni sit nukahtaa... aika jännä juttu :whistle:
 
Mitä eroja olette havainneet Disflatylin ja Cuplatonin vaikutuksista? Taitaa olla aika yksilöllistä mikä kenellekin sopii... Meillä pullollinen Cuplatonia kaapissa, mutta tämä hajamielinen ja laiska äiti muistaa tooosi harvoin niitä antaa. Ajattelinkin kokeilla Disflatylia, jos vaikka muistaisi edes sen pari kertaa päivässä antaa. Relatipat kanssa käytössä, mutta vielä ei ainakaan tunnu auttaneen. Meillä siis poika kitisee melkein kokoajan hereillä ollessaan ja vääntelehtii. Ainoastaan äidin sylissä tai rinnalla rauhoittuu... Ei kovaa huutoa, mutta kitinää ja vääntelehtimistä. Huomenna itsekkäällä äidillä on kampaaja, toivottavasti koko aika ei mene kotona huutaessa!!! Onneksi kuitenkin poika nukkuu ihan hyvin parit pitkät unet päivisin ja yöllä heräilee n.3tunnin välein syömään ja yleensä nukahtaa pian uudestaan...

Liinailusta
Liinassa vauva ei viihdy, mutta tänään kokeilin esikoiselle ostettua BabyBjörnin kantoreppua (tiedän, ettei ole hyvä asento kantaa...) ja siinä vauveli viihtyi. Jos tottuisi siihen ensin ja sitten vähän ajan päästä vaikka liinaankin rauhoittuisi... olisi vähän parempi asento. Pääasia, että on joku väline, jossa viihtyy, kun kohta koittaa aika jolloin isän loma loppuu ja meitä on täällä kolme, ja yhdellä vauhdikas uhmaikä meneillään.
 
Voi että! Käytiin eilen eka kerran tämän pienen neitin kanssa terapiassa ja voi voi kun otti kipeesti. Onneksi sai tyty tisutella samalla aikaa niin se ehken lohdutti vähän. Sanoi ettei vielä ollut liian pahana masuvaivat että saattaa hoituu hyvinkin nopeasti nämä meijän vaivat. Antoi nyt kumminkin vielä toisen kerran torstaille. Päivällä nukkui sitten terapian jälkeen vunuissa 3 tuntia ja sitten vielä illalla sitterissä pitkät unet. Oli vähän outoa kun yleensä niin paljon hereillä. Sittenpä yöllä rupesi taas masu vaivaamaan (odotetusti eka kerran jälkeen) ja valvottiin ja tyty itki pieniä pätkiä tosi kovasti, reppana :ashamed: . No jospa tämä helpottas kohta!

t. roosakaisa ja maija 2vk 5pv
 
Meilläkin on hyvin alkanut neidin kanssa. Syö 4-5 h välein ja nukkuu hyvin. Aamulla ja illalla valvoo enemmän, jopa 3 tuntia välillä uinahdellen.
Vatsavaivoilta olemme onneksi säästyneet ainakin tähän mennessä.
Kasvaa hyvin rintamaidolla, sitä kun joidenkin muidenkin tapaan tulee reilusti..saa olla välilläkin koko ajan liivinsuojia vaihtamassa, kun läpi tulee..
Iso-sisko (vajaa 3 v.) on oikein innokas pikkusiskon hoitaja ja halittelija. Hoitaa myös omaa nukkeeaan juuri samallalailla kun äiti vauvaakin :)

Kastajaiset pidämme kotona 3 viikon päästä. Vieraita tulee n. 20 niinkuin esikoisenkin kastajaisissa. Kummeja 3, joista 1 ei kuulu kirkkoon ja nimiä vauva saa 2.

Nyt kun molemmat tytöt nukkumassa niin taidan itsekin vähän huokaista. Pesin tänään jo ikkunat..pitäisi vielä imuroida ja luututa ´jos jaksaa ja kehtaa..
 
Onko muita joilla hemoklobiini alhainen synnytyksen jälkeen? Mulla laski synnytyksen jälkeen 98aan ja seuraavana päivänä oli jo 102, mutta kyllä huomaa edelleenkin että alhainen on, päätä särkee ja väsynyt olo. Yritän syödä 2 rautatablettia vuorokaudessa, ja lisäksi noita raskaus+imetysajan multitabseja. Maksalaatiikoa olen myös vetänyt.
Nopea painonlasku on ollu toinen ongelma, mulla katosi ruokahalu melkeinpä täysin, eli pitää vähän niinkuin väkisin syödä.. mulla kun yleensä ollut aina jopa liian hyvä ruokahalu :D Mutta eilen kun yksi kaveri kuuli mun oireista niin tokaisi että " nyt alat syömään, muuten kuihdut, eikä maitoakaan tule, kipinkapin kaupaaan hakemaan suklaata ja jätskiä, syöt mitä ikinä mieleen tulee".. ja minähän aloin puputtamaan samantien jätskiä ja suklaata.
Tänään sitten tein ENSIMMÄISEN reissun ulkomaailmaan sitten sairaalasta paluun. tosin pari kertaa olen postin laatikolta hakenut. mutta kyllä teki hyvää tähän alavireiseen oloon, oli kiva tallustella reilun kilometrin päähän, kävin apteekissa hakemassa rela-tippoja ja d-vitamiineja. Neuvoivat että vesipohjaisia kannattaa käyttää jos vauvalla on vatsan kanssa ongelmia.
Sitten menin kauppaan ja ostin ison kassin safkaa jota voi kiireessä nopeasti haukata.

Huomenna Jorviin vietävä pikkuista, kirurgi katsoo pikkuisen lonkan että tartteeko sille tehdä jotain. Ylihuomenna vasta eka neuvolakäynti.

Radiossa soi juuri Jenni Vartiaista, jotenki mä tykkään sen äänestä :)

Inkalle terkkuja =) oli kiva nähdä siellä Kättärillä, tosin mä olin ihan pihalla silloin vähien yöunien takia, ois ollu kiva jutella pidempäänkin.


LISÄYS: Onko mitään keinoa sille että vauva syö liian ahneesti ja sen takia menee ilmaa paljon masuun.. saisiko jotenki rauhallisemmin imemään... ?
 
Mullakin jo hirmunen innostus ruveta jumppaamaan. Tuon sektiohaavan kanssa en vaan oo vielä uskaltanut... :( Parin päivän päästä olis se kuukaus täynnä että sais ohjeiden mukaan ruveta nostaan maitotölkkiä painavempaa. Ihan en oo kyllä noissa ohjeissa pysytellyt, vaan oman tuntuman mukaan elellyt. Suht normaalia elämää siltä osin. Kävelyllä oon käynyt vaunujen kanssa päivittäin! Ihanan piristävää päästä raittiiseen syysilmaan 'tuulettumaan' :D

Palautumisesta: Synnytyksestä siis tänään 4vkoa. Sectiohaava on parantunut tosi hyvin. Kyllä sen vielä liikkuessa tuntee, mutta kipeä se ei enää ole. Paino on pudonnut kivasti, enää pari kiloa lähtöpainoon! :) Tosin sit ois vielä vajaa 10 kiloa tiputettavaa, kun tuppas vähän kerääntymään jo ennen raskautta... :D

Mulla toi hemoglobiini pomppas taivaisiin heti synnytyksen jälkeen, vaikken mitään rautaa popsikaan. Laitoksella jo oli päälle 120. ja viime viikolla neuvolassa mitattiin 155! (huh!) Verenluovutukseen pitäis vissiin päästä...

D-vitamiineista meillä käytetään jekovit -tippoja. Ihan vanhasta tottumuksesta niitä ostin, kun oli käytössä isommillakin pimuilla.

Tänään liinailtiin neidin kanssa pari tuntia täällä kotosalla! Pestiin pyykkiä ja tiskattiin! Kivasti sai hommat tehtyä neidin hereillä ollessa, ois voinu ottaa vaikka tirsat sit kun tyttökin nukku... :) Mut mä päätinkin ruveta askartelemaan... Nyt on uunissa kuivumassa taikataikinasta tehdyt jalanjälki-taulut, neidin varpaat muistoksi mummoille ja vaareille... :)

Nyt vaan kun pimu heräis niin päästäis vielä kylpyyn... :)
 
Heippa!
Mulle vois laittaa tonne kaksi tähteä, kun kaksi nuita kullan nuppua nyt sitten on :) Ja synnytyssairaala on Oys.
Tänään kävi neuvolan täti meidän poijaan katsastamassa. Painoa oli tullut hyvin, yli 400g sairaalasta l'hdön jälkeen :D Että on tissi kelvannut. Ihanaa, nyt kun päästiin yli tuon kolmen kilon, niin saa ihan vauvan rytmin mukaan syötellä, hyvästi kello herätykset kolmen tunnin välein :wave:
Muutoinkaan tätillä ei ollut marmattamista ja seuraava neuvola sovittiin vasta ensi kuuksi. Nyt on hyvä mieli jatkaa vauvan hoitelua samaan malliin. Se vaan, että kivekset ei olleet laskeutuneet (vieläkään), niin sitä pitää sitten seurata neuvolassa. Toivotaan, että ne sieltä itsestään laskeutuisi, niin ei tarttis alkaa niille mitään tehdä.
Mutta nyt ihanaan pitkään suihkuun ja töllöä katselemaan...
 
Mulle voi laittaa listaan yhden tähden, poika on meidän esikoinen.
Pika pikaa kirjoitan... Onko muiden vauvoilla näppylöitä kasvoissa? Onkohan ne jotain hormoniperäisiä? Näyttää ihan kuin pikku mies olisi puberteetti-iässä :D

Ostin rintapumpun eilen. On mennyt niin pullovoittoiseksi ruokinnaksi tämä meidän eläminen (alkoi jo synnärillä!) ettei rinnalla tehdä enää mitään muuta kuin raivotaan, lupsutetaan tai nukutaan. Aattelin, että tuleekohan multa maitoa enää ollenkaan... Illalla pumpulla sain hikisesti 50ml oikeasta rinnasta, vasemmasta ehkä 10ml. Viimeksi aamulla olin imettänyt vasemmasta, vietin päivän seminaarissa toisella paikkakunnalla ja silti noin vähän sain kerättyä! Pitäisi varmaan olla tsiljoona kertaa isommat varannot. No, ehkä säännöllisellä pumppaamisella maitobaari saadaan taas toimimaan.

Maarja ja pojan paapero 1kk
 
Eilenillalla vaihtaessa vaippaa niin huomasin vaipassa veritahran, tarkempaa katsoessani niin selkeästi huomasi että oli tullut pimpasta. Soitin välittömästi tk.hon ja päästiinkin suht heti vastaanotolle. Lääkäri totesi että tulee emättimestä ja antoi lähetteen sairaalaan lastenlääkärille täksi aamuksi. Lääkäri kyllä huomasi kun olin tippa linssissä ja totesi että olisin voinut kyllä mennä jo illalla mutta lasten lääkäri on vain huonommin tavotettavissa illalla ja välttämättä eivät tee illalla mitään koska tilanne ei näyttänyt vakavalta.
Yölläkin oli tullut pieniä verihyytymiä vaippaan ja eikä siitä nukkumisesta itsellä oikein mitään tullut kun mietti mikä meidän pikkasella on...

Menimme heti aamusta ja tytöltä mitattiin lämpö, hapetus, pissanäyte pussiin ja piikillä josta voitiin todeta punasolut ja verikokeita ja muutenkin tyttö tutkittiin ja ultrattiin kaikin puolin useamman lastenlääkärin voimin.

Lopputulokseksi saimme että verihyytymät on hormooniperästä ja pitäisi loppua parin viikon sisään. Jos ei lopu tai tytön kunto muuttuu jotenkin niin sitten otetta yhteyttä.

Meidän pikkanen nukkuu yöllä 5-6h unia ennenkuin herää syömään. Itsekkin saa kivasti nukkua jollei mies heräisi yöllä ja kysyisi että koska syönyt viimeeksi, pitäisikö jo herätä jne. niin ihanan huolehtivainen :heart:

Maarja
Tarkoitat varmaan niitä valkoisia pieniä näppylöitä vauvan kasvoissa. Meidän pimulla on muutamia näppylöitä. Ne kyllä häviävät sitten aikaa myöten eli kyse on hormooninäppylöistä. Meidän neideillä ne oli pahimmillaan 2kk. iässä, muistan siitä kun kukkivat kivasti ristiäisissä....

T. Jaana ja pikkanen Liina 8pv.


 
Jaana
Sitähän minäkin, että hormoniperäisiä ovat nuo näppylät... Aluksi epäilin jotain allergiaa, kun punoittaakin joskus näppyjen ympäriltä. Mutta eipä neuvolassa mitään allergiasta sanottu, joten luotan että harmitonta on.
Verihyytymistä sen verran, että vuodeosastolla kuulin kun tyttövauvan saanutta naapuria ohjeistettiin sellaisesta. Voi kuulemma tyttövauvoilla tuollaista verivuotoa tulla ja se on ihan normaalia. Muistan keskustelun, kun naapuri sitten lutusteli lapselleen että voi voi, naisten vaivat jo näin alussa... =)
 
onko kenenkään vauvalla kakkaaminen semmosta huutosessiota? meillä huudetaan ja potkitaan ja itketään ihan urakalla melkeenpä joka kerta, alkaa ahistamaan jo tuon pojan puolesta. elikkä meillä syödään vähän rintaa ja nannia, nyt olen jättäny relatipta eilen pois ku ajattelin et johtusko niistäki.. kakka on sellasta vihreetä ryynimäistä... että missä nyt mättää.. onko jotain hyviä vinkkejä? meinasin testata tutteliaki mutta ajattelin että jos menis muutaman päivän nannilla että olisko johtunu tipoista ja sitte vasta korvike testeihin.. ? :headwall: väsyttää jo tuo pojan huuto tai no se ei oo kyllä suurin syy vaan se että ku toisella nii vaikeaa :| nii ja poika tosiaan on 1kk ja tätä ollu melkeenpä laitokselta tulon jälkeen koko ajan
 
Kuulumisia meiltäkin päin pitkästä aikaa =) .

Muutama yö meni tossa valvoskellessa tytön kanssa ja huhhuh, että olin poikki! Varsinkin, kun en pahemmin päivälläkään pystynyt päikkäreitä ottamaan, kun esikoinen tarvitsee oman huomionsa ja tietenkään vauvan unet ei voi osua esikoisen päikkäriaikaan :headwall: . Mut nyt siis jo pari yötä mennyt ok, normi yösyötöt siis kyllä, mutta ei valvomisia/itkuja ja kyllä tuntuu heti huomaa olossa, kun itsekkin saanut vähän paremmin nukuttua. Mites muilla, valvoskeleeko teillä vauvat öisin??

Siis mä en ole ikinä ollut mikään suklaan syöjä, mut nyt vois mennä levy Marabouta päivässä ihan kevyesti :eek: .. samoin Dajm :p . Liittyisköhän tämä jotenkin m siihen, kun kuiteskin sitä kokoajan on puolivaloilla, niin suklaa sit mukamas vähän piristäis??

Juu, meillekkin sairaalassa sanottiin, että tyttövauvalle voi tulla ns. pienet menkat, eli ihan normaalia on pieni verenvuoto tyttövauvoilla ekoina viikkoina/päivinä.

Meidän Pikkaselle on nyt pari päivää sitten tullut hormoninäppyä ja sitä on. Täytyy toivoa, että ristiäisiksi häviäisi.. tosin näpyillä ei nyt mitään suurta merkitystä ole, on niitä sitten tai ei..

En tiedä, että vieläkö ton ikäinen osaa hymyillä tarkoituksella, mutta ihan selvä hymy tulee, kun isosisko tulee vauvalle jutteleen, suloista =) :heart:

MamMam ja Pikkanen huomenna 1kk :heart:
 

Yhteistyössä