***SYYSMASSUKAT 2008 elokuussa***

Hille: Ihan missä vaiheesssa vaan. Jos se nukkuu ni kannattee tosiaan herätellä sitä pökkimällä tai just syödä/juoda jotain makeaa. Näin minä olen toiminut. Ja kyllä ne polillaki käydessäni on joko pökkineet hereille vaavia tai sit oon syöny jotain ja menny takas käyrille, et saadaan se hereille.
 
:kieh: :kieh: :kieh: Näköjään taas kikkailee tää palsta.. ensin laittoi kahteen kertaan viestin ja sitten poisti molemmat.. kokeillaan sainko kopioitua sen ..

hille78 tässä on suoraan TAYSin sivuilta nuo liikelaskentaohjeet:

Liikelaskentaohje
Sikiön liikkeet kertovat sikiön hyvinvoinnista. Sikiöt liikkuvat hyvin yksilöllisesti, yleensä 10-15 liikettä tunnissa. Liikejakson jälkeen seuraa lepojakso, joka kestää 20-40 minuuttia. Tällöin sikiö nukkuu ja liikkeitä ei tunnu.

Sikiön liikkeitä kannattaa laskea iltaisin, jolloin sikiö on yleensä aktiivinen. Äiti asettuu kylkiasentoon ja laskee jokaisen tuntemansa liikkeen. Mikäli liikkeitä tuntuu alle 10 tunnissa, äiti jatkaa laskemista vielä toisen tunnin ajan. Jos äiti ei tällöinkään tunne sikiön liikkeitä kymmentä tunnissa, on hänen syytä olla yhteydessä TAYS:in synnytysvastaanottoon.

Itselleni sanottiin vielä, että jos ei liikkeitä tunnu, niin pitäisi ottaa jotain makeaa mehua tms. Juuri tultiin kaupungilta kotiin ja havahduin, etten ole liikkeitä tuntenut tänään juuri ollenkaan.. Täytyy alkaa seuraileen ja jos ei mitään tapahdu, niin pirauttaa äippäpolille..
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!!!! Tässähän on ollut oikein suma muutaman päivän sisällä...

Sairaalan sykettä tuli katsottua ja itkuhan siinä meinas tulla. Oli kyllä ihanan rauhallisen oloinen kätilö. Huomas kyllä miten sitä synnyttäjää sattui, kun piti ponnistaa niin yritti "kamppailla" vastaan. Tuli taas sellainen olo, että mä en ainakaan aio synnyttää :( No, ei se muu auta ja kyllä se vauva on sitten ihana palkinto.

Anti-BB, ehdottomasti!!!! Olen vissiin liian vanha, mutta en jaksa katsella nuorten kännitouhuilua... sehän vois olla ihan erilainen, kun sinne valittaisiin oikeasti eri-ikäisiä ja erilaisia ihmisiä jotka olisivat kiinnostavia ilman viinaa ja vaatteet päällä =)

Varpajaiset mies varmaan jossaan vaiheessa pitää, mutta ei halua silloin kun ollaan vielä vauvan kanssa sairaalassa. Ja se on mun mielestä aikast reilu juttu.

Zalsalle tsemiä tositoimiin!

Liikelaskentoja ei ole tarvinnut pohtia kertaakaan raskauden aikana, sen verran vilkas kaveri on ollut koko ajan. Edelleen liikkuu todella paljon, vaikka pitäisi alkaa jo pikkuhiljaa rauhoittumaan. Kylkiluihin tulee välillä aika kipeitäkin iskuja... muutenkin kylkiluut ovat arkana, kun ei ole vielä massu alkanut laskeutumaan.

Tänään sitten ihanat venetsialaiset, olisipa oikein mukavaa päästä bailaamaan ja katsomaan ilotulituksia. No, aion mennä katsomaan edes ne ilotulitukset mutta siiderit saavat vielä viilentyä jääkaapissa.

(.) mahtaakohan tämä vauva tulla ikinä ulos? Tässä kun olen ollut viikon kotona töiden loppumisen jälkeen, niin tuntuu siltä että voin päivä päivältä paremmin... välillä unohtaa, että edes on raskaana. Eilen taas suunnittelin kummipojan kanssa kaikenlaista kivaa ensi kuulle, kunnes muistettiin että kappas vaan kun ensi kuussa ei päästäkään enää kahdestaan joka paikkaan :eek: mikä äiti musta mahtaa tulla, kun nyt jo unohtelen pikku masuasukkini!!!!

Katti 37+2
 
Onnea kaikille vauvansa saaneille :flower: :hug:

Joo mulla kone kurahti viime su-iltana ja oon ollu viikon tietämätön. Mut nyt jos vain tää toimis niin ois kiva olla mukana enemmän.

Elikkäs täällä ollaan viel yhtenä kappaleena ja voisin ilmoittaa hille78, suhveli, koiramamma ja muut et mä ainakin yritän ootella teitä, jos ei mitään satu. Mentäs sitten joukolla sillon 10.9.Mulla kumpikin on mennyt reilun viikon ylitse, joten ei mulla ole mitään kiirettä. :D

Mittehän sitä kirjoittelisi kun täälläkin meinaa olla tuo väsymys päällimmäisenä. :kieh: niin ei nuo aivot oikein toimi. :headwall:

Kerroin varmaan joku viikko sitten et olin synnytystapa-arviossa ja lääkäri sanoi vaavin olevan liian pieni viikkoihin nähhen 36+6 oli arvio 2718g ja sitten viikon päästä 37+6 ei ollut vaavin paino muuttunut yhtään ja nyt sitten pitää ens tiistaina taas mennä ultraan ja jos ei ole mitään tapahtunut niin laittavat minut isompaan sairaalaan tarkkailuun. Huoh! Alkas toisaalta syntyä ettei tarvii sen takia hermoilla. On tullut kauheita pelko tiloja jos on joku kehitys häiriö tai kuolee syntyessään. Mut ei kait se auta kun toivoo parasta. :)

Liikeseurannasta Mulla möyrii koko ajan et kyljet ja nivuset ovat tooosi hellänä :kieh: |O Käskivät seurata kyllä tarkasti vaavin liikkeitä.

Voi ei mä unohdin kattoo sen sairaalan sykkeen. Oltiin saanassa. Tuleekohan päivällä uusintaa?

Voimia kaikille masukoille :hug: Kyllä me viel purkaudumme, ei kukaan ole jäänyt suutariksi!! :LOL:

Maska82 ja papunen 38+3
 
Kiitos paljon Hippos & Hilbert! Ja oliko se vielä niin että hikottelua ei lasketa?

Tänä aamuna piti ihan urakalla kaveria herätellä ku painava möykky on vaan masussa ja ei liiku mihinkään vaikka kuinka koputtelee...oli vissiin just niin makiat unet menossa :D.
Olen nyt sitten laskeskellut niin hyvin liikkuu ja tunnin aikana tulee moneen kertaan se kymmenen liikettä täyteen.
Ja ku kaveri on joka aamun heränny melkein samantien kun itekkin niin vähän säikäytti.
 
Maska Tänään kello 18.00 tulee uusinta :attn: :attn: :attn:
Tuosta pienestä painosta... mulla on kans pieni vauva tulossa, kun viikolla 37+6 oli painoarvio 2800 g... eikä kukaan ollut mitenkään hirveän huolissaan, kun edellinenkin syntyi viikolla 39 ja painoi 2840 g. :hug: sinne noiden pelkojen kanssa... eiköhän kaikki tuu kuitenkin ihan hyvin menemään =)

Katti Kyl se vauva syntyessään varmasti sitte muistuttaa sua olemassa olostaan sen verran, että lopulta sinäkin tuut vainoharhaiseksi, kun hetken oot jossain ilman lasta, että nyt puuttuu jotain ja sit vasta muistaa ettei nyt ollutkaan mukana. :D
 
Katjuskalle Isot kiitokset :flower: :heart:

Täytyypä se nyt katsoa kunnolla et mäkin tiedän missä mennään.

En tiedä mistä ne keksi alkaa puuttua tuohon pienyyteen. Kaikki oli muuten kunnossa napavirtaus tosi hyvä ja kaikki muut kunnossa, myös viime neuvolassa.
 
Kyllä täälläkin alkaa olla masussa välillä huolestuttavan hiljaista. Sitten tökin toista hereille.

Olin just sienimetsässä, jee hyvä minä. Saalis ei ollut kummoinen, mutta tuli käveltyä ja kumarreltua. No supistuksethan siinä oli toki kiikarissa. Mutta arvatkaa tuliko, no ei! Höh!

Illalla vielä saunaan ja sitä ennen kyykkimään kanalaan. No pidän varmasti kuitenkin siitä 10. päivästä kiinni.

Mutta nyt hetkeksi pötkölleen.

Miia ja masu 38+3
 
Onnea Hexalle!

Mitzylle kiitos synnytyskertomuksesta. Oli kiva lukea sectiosynnytyksen kulusta.

Sairaalansyke tuli katsottua vain puolella silmällä, joten taidan katsoa ton uusinnan. Kiitos Katjuskalle uusinta-ajasta :)

Varpajaisista en tiedä. Saattaa olla, että jää mieheltä pitämättä kun ei tässä nyt ole lähellä hirveästi rymyporukkaa. Mä en ole mikään erikoinen varpajaisten kannattaja. Musta se on jotenkin hassua, että mä kannan tätä otusta 9kk, ja synnytän sen tuskalla ja verellä pihalle, ja mies on ansainnut kunnon ryyppäjäiset... :eek: No osuhan se tietysti oikeaan paikkaan sillon 9kk sitten, että ehkä se on juhlan arvoinen asia :LOL: Mutta ei siis olla vielä puhuttu miehen kanssa koko hommasta. Ehkä se haluaa semmoset järjestää. Täytyy kyllä myöntää, että sitten suuttuisin oikeasti jos se ei krapulan takia selviytyisi sairaalaan meitä katsomaan.

Liikelaskennasta ne kerrat kun olen sitä harrastanut olen tehnyt juuri noin ku Hilbert oli laittanut. Yleensä vielä vasemmalla kyljellä kun jostain luin, että liikkeet tuntuis parhaiten niin. Ja usein olen syönyt/juonut jotain ennen laskentaa. Tämä kaveri tuntuu jokseenkin rauhalliselta tyypiltä, joka harvoin riehuu pitkiä aikoja putkeen. Joskus en iltapäivällä ole yhtään varma paljonko liikkeitä olen tuntenut (jos lainkaan). Välillä voimaa kyllä löytyy ihan tarpeeksi (eli yritetään tulla nahasta läpi), mutta mitään riehumista ei kyllä tässä masussa juurikaan harrasteta. Niin ne on erilaisia jo tässä vaiheessa kun vertaa monen teidän kirjoittamiin liikekuvailuihin :heart:

(.) Tuli tänään taas tuhlailtua vauvaan vaikka miehelle jo lupasin, etten enää osta vaatteita pienelle. Löysin kuitenkin niin ihastuttavan benettonin liivihameen, että pakkohan se oli ostaa ja kun lindexillä oli se "maksa 30? saat 10? alennusta" niin pitihän sitten ostaa vielä yksi pienen pieni body ja se söpö samettihame ja se varmasti käytännöllinen haalari ja ja... Onneksi oli mies kaupassa mukana ettei ihan lopullisesti lähtenyt käsistä. Mä kun en tähän mennessä ole ostanut täysihintasia tuotteita lähes lainkaan. Jotenkin nyt ton ultran jälkeen tuli sellainen olo, että kyllä tästä mahasta vauva vielä ulos saadaan ja eiköhän se tyttö sitten ole. Että voi hiukan tuhlaillakkin.

Feli 35+6
 
ajattelin tulla ilmoittelemaan että meille syntyi pienen pieni poika rv 37+0 (3215g ja 48cm)
torstaina 28.8.08 klo 11.04..
kaikki meni hienosti ja tänään kotiuduttiin:)

synnytyskertomusta tulen kirjoittelemaan myöhemmin :)
jaksamista massukoille!

jane85 ja poika 2vrk
 
jane85 hurjasti onnea!!

Katjuskalle kiitokset tuosta uusinta ajasta! Nyt täytyy katsoa se. Laitoinkin sen muistutuksella, etten pysty vahingossakaan unohtaa sitä!

Äite poikkesi tuossa ja halusi ottaa pojan yökylään. En pistänyt vastaan ;) . Sairaalan sykkeen jälkeen lähetään isännän kanssa lenkille, sitten saunaan ja jos sitten vaikka heiluttelisi vielä vällyjä, niin saataisiinkohan sillä mitään aikaiseksi :whistle:
 
ail
Onnea kaikille vauvan saaneille.Mie se vaa täällä odotuspuolella lueskelen ja aina itkustan kun synnytysjuttuja luen.Todettiin eilen kohtutulehdus ja baby blues....ei mee nyt hyvin.Jaksuja kaikille

ail ja Pipsa 6vrk
 
Ail kovasti sinne voimia :hug: Toivottavasti kohtutulehdus siitä alkaa parantua ja tuo baby blueskin ajan kanssa. Älä jää asian kanssa yksin. :hug: Purkaa tunteita tänne meille ja tuonne vauva osioon jo muille vauvaantuneille, jos siitäkin jotain apua ois vaikka ja siis jos vaan jaksat ja haluat. =)
 
Itkunpurkaus iski, kun katsoi tuon Sairaalan sykkeen! Kauhia, kun ennen niin pienet vauvat näyttää jättiläisiltä nykyään, kun kattoo vastasyntyneitä... Että noinko iso siellä muka on ja ulos tulee??? Mutta mitään pelkoja ei aiheuttanut synnytyksen katsominen.

Ail: pura todellakin mieltäsi tänne ja muillekin palstoille, jotta saat olon paremmaksi! Toivottavasti kohtutulehdus hellittää nopsaan!

Onnea kaikille vauvan saaneille!!!
 
TYTTÖ TULI

nopskaan tulin ilmoittelee,että meille syntyi maailman ihanin tyttövauva eilen(38+6)klo 8.56 pisteitä vauva sai 8-9 vauva sokereitten takia tarkkailu-osastolla. Sektio kokemuksena ihan positivvinen, suhteellisen vähillä kivuilla mä ainakin pääsin. Tuun kertoon myöhemmin lisää.. aatumaria ja ylpeät vahemmat
 
Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
tytteli74 täällä ei ainakaan perhehuonetta anneta ellei mies sitoudu olemaan siellä myös yöt.Toki tää voi olla paikkakuntakohtasta...kannattaa kuitenkin kysyä.
Oli meillä viimeksikin ja ei mies joka yö siellä ollut. Ja kaverilla sama homma. Ja luulis että ymmärtää, kun meillä kummiskin tässä taloudessa 4 lasta kohta, ja kaks viimesintä mitkä yhteisiä ja siis mun esikoinen ja tää tuleva kakkonen niin pieniä. Pakko saada oikeesti kyllä levättyä, on ollut kyllä sellanen tämä ootus että huh! Eikä ole ollut kyllä välillä helppoa noiden ukon lapsien kanssa, varsinkaan pojan, on meinaan sellanen murkku päällä että

:eek: ja kehees muuhun sitä puretaan kuin minuun! Äitinsä kun hyvä jos kerran 2 kk suostuu lapsiaan tapaamaan. Meillä tämmöinen aikas "värikäs" tämä uusperhe :)
 
vuh
Pikaisesti Janelle ja Aatumarialle ihanat onnentoivotukset! :heart:

Ja Ailille voimia sinne. Tänne voi purkaa ihan mitä asiaa vain. Toivottavasti tulehdus ja blues häipyvät mahd. pian. Puhu neuvolassa kanssa asioista, jotka painaa mieltä, älä vaan jää hautomaan juttuja yksin. :hug:

Omassa navassa kaikki ennallaan ja hyvin, korvien väli eli itkuisuus vaan rassaa yhä... Joopa. Mukavat yöt kaikille, voimia ihan jokaiselle! t. vuh ja mahanen
 
ajattelin itsekin kokeilla onko niistä kuuluisasta kolmesta ässästä mitään apua ;)
elikkäs siivoilin päivän ja illalla sauna ja seksi :) koko seuraava yö oli jotenkin outo..en nukkunut juuri ollenkaan koko yönä, ei kuitenkaan supistellut mitenkään erityisemmin.
Aamulla nousin sitten sängystä ylös klo 6:00 ja lähdin keitteleen kahvia, aivan yhtäkkiä sitten alkoi kunnon supistus ja kun se meni ohi tuli minuutin päästä jo toinen..aloin sitten seurailla aikaa ja supistukset tuli noin kahden minuutin välein koko ajan. Herätin mieheni ja kerroin että kohta tuleepi kiire jos nyt ei lähdetä :) sitten soitin äitille että on valmiina ottamaan lapset vastaan..lapset vietiin mummulaan ja juotiin pikaiset kahvit siinä vielä.
Automatkalla sairaalaan klo: 8:00 alkoi supistukset olla jo aika kivuliaita..sairaalassa kätilö otti meidät heti vastaan ja tutkimushuoneeseen mentiin käyrään..sitten kohdunsuuntilanne joka oli 5cm auki..synnytyssaliin ja toivomuksestani spinaalipuudutus ( joka harmikseni ei auttanutkaan supistuskipuihin yhtään vaan pahensi niitä. :/ mutta vei ponnistusvaiheen kivun ihanasti pois kuienkin :) ) puudutuksen jälkeen kohdunsuu aukesikin neljällä piiiiitkällä supistuksella 6cm:stä 10:neen ja alkoi ponnistusvaihe, joka kesti 14 min...[siitäkin tuo spinaali oli huono että ponnistamisen tarvetta ei tullut ollenkaan..] piti supistuskipujen kourissa koettaa työntää vaikka ei työnnättänyt :/ ja vauvan pää oli vähän vinossa että sai tehdä töitä tosissaan ennenku poika suoristi päänsä :) synnytyksen kokonaiskesto oli 4h50min kaikkineen päivineen :) ja ihana kokemus taas kerran :heart:

Onnitteluni myös muille vauvan saaneille :flower: ja jaksamisia vielä massukoille :)
jane85 ja poika 3vrk
 
Onnea jane85 ja aatumaria!!

ail :hug: :hug: ja tuhannesti jaksamisia.

tytteli siellä onkin hienosti tuo perhehuone-juttu järjestetty!hyvä hyvä, täällä se tosiaan tuntuu olevan vaan niille joilla esikoinen tulossa..tai siltä se ainakin tuntuu, ei lainkaan aatella et lapsia ois kotonakin.

jane85 kiitokset synnytyskertomuksesta, ihanan lyhyt synnytys!vaikka onhan siinä vauhdissakin huonot puolensa...

Oltiin eilen sit pojan kans siellä häissä ja oli loppujen lopuks ihan kiva kun ei tullut aateltua raskautta lainkaan.Mies kakkiainen ei voinut tulla joten se vähän otti aivoon mutta oma oli häpeensä, oli tosi hyvät ruuat ja tarjoilut.Ois ollu myös runsas alkoholi tarjoilu, lähes harmitti ettei voinut ottaa :D
Meidän 2v hurmas kaikki tädit kun tanssitti kaikkia :heart:

kokeiltiin miehen kans tota yhtä ässää tässä aamulla...tuskin kuitenkaan mihinkä vaikuttaa :)
Päivällä on muksu karnevaali jossa Aarne Alligaattori ja vaikka mitä humputusta, ja illalla tulee mun vanhemmat ja pojan kummit yhdistetylle ukon synttäri ja eilisille pojan nimppari-kahveille, joten siivoomaan tars ryhtyä, Aurinkoista päivää kaikille!!

d. ja pipana 39+5 (39)
 

Yhteistyössä