Syyskuiset 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei vaan kaikille!

Olen yrittänyt paljon ulkoilla, ja jotenkin nyt jaksaakin paremmin kuin vielä pari viikkoa sitten.
Yritän laittaa jotain noihin vanhoihin viesteihin viitaten:

-Jos Tallinnasta saa edullisesti Anita-raskaustukivyön niin kyllä kannattaa hankkia. itse ostin sellaisen Stockmannilta, hinnat suunnilleen samat joka paikassa esim.liiviliikkeissä, siinä n.40euroa. Nyt siis käytössä toisessa raskaudessa jo, hyvin kestää...
- Kyllä raskausarpia aina kannattaa yrittää ehkäistä, mutta tavallinenkin kosteusvoide käy, tai öljy - jos ne yleensä auttaa mitään. Ja tuo tukivyö myös tukee kasvavaa vatsaa. Minä rasvailin vatsaani kerran päivässä ja vielä viikolla 37 oli vatsa siisti ja sileä. Sitten viikolla 38 alkoi repeäminen, ja eihän siihen nyt mikään auttanut. Onhan nuo arvet vaalenneet paljon, mutta valehtelematta alavatsa on kuin maantiekartta! Saa nähdä, selviänkö näillä vanhoilla arvilla nyt. Muualla ei ole kuin vatsassa. Sitä on vähän vaikea tietää kelle tulee ja kelle ei. Mutta ei pidä ottaa sitä raskaasti!! On tässä touhussa muutakin...

- Vaunuja ja rattaita saa nykyisin niin siistiä ja ihania ja lähes uusiakin käytettynä, että suosittelen todella sitä vaihtoehtoa. Saahan niihin rahaa kulumaan, mutta kyllä sitä sitten lasten kasvaessa kuluu muuhunkin. Käyttöaika on lyhyt, ellei perintövaunuja sitten hanki.

- Näkökenttien musteneminen minulla johtuu verenpaineen heittelystä. Jos on juuri syönyt, niin verensokeri tilapäisesti ensin laskee, ja sitten nousee vasta. Verenpainekin on aamulla alhainen. Heittelehtiminen on aamuisin tavallista, ei pidä huolestua, ja korjaanutt usein viikkojen lisääntyessä. Tietysti verenpaine myös voi olla korkea, mutta harvemmin näin alussa kuitenkaan.

Nyt ei muuta kuin onnellista viikonloppua kaikille!!
Kesä 13+5

Moikka!
Minä olen ostanut joskus apteekista Vichyn raskausarpivoidetta kun mulle tuli ekat raskausarvet jo tosi nuorena rintoihin ihan vaan `kasvukipuina`. Se on ihan ok voide, tosin siinä on aika voimakas tuoksu. Ajattelin ostaa sitä, maksoi muistaakseni n. 20 e.
Käytiin mun äitin kanssa shoppailemassa eilen töiden jälkeen ja mua nauratti, kun äiti osti itselleen trendikkäät silmälasit ja minä shoppasin vaan apteekissa bellavita-voidetta..
Nyt on multa tultu kyselemään töissä, että onkos sulla tuolla masussa jotain... Tänäänkin yksi täti tuli sanomaan, että on jo katsellut jonkin aikaa. Kuulemma näkee olemuksesta ja että ylähuulen ja nenän välinen alue muuttuu pyöreämmäksi... Tiedä sitten näistä =)
Hyvää viikonloppua kaikille!!!

Jaa, eipä ole kukaan tänne tänä päivänä kirjuutellut, niin laitanpahan jotakin viestiä..samalla vähän nostan ketjua.

Mites muuten muilla joilla on hiivaa nyt raskauden aikana.. Onko lääkäri suositellut sen hoitamista? Mulla nimittäin viime viikolla neuvolalääkäri totesi, että taitaa olla hiivaa(paljon valkovuotoa), mutta ei lähdetä näin alkuraskaudessa hoitamaan, kun mulla ei ole mitään oireitakaan. Miten teidän muiden lääkärit ovat menetelleet? Olen itsekin sitä mieltä, etten lähtis hoitamaan, kun siitä ei vaivaakaan ole.

Ens yönä sitten siirretään kelloja, eli 1h vähemmän saa nukkua =/ Töihin pitäis kammeta aamusta. Nooh, tätyy vaan mennä pian tässä nukkumaan, niin jaksaa sitten. Mutta eipä tässä kummempaa!

Mitäs tänne kuuluu?
Aivan ihana ilma täällä! Ollaan jo kaksi kertaa käyty ulkona tänään.
Käytiin ostamassa eilen hirveä läjä hedelmiä ja oikein vesikielellä odotan et mies tulis kotiin ja päästäis laittamaan hedelmävati..nam!
On ananasta, kiiviä, viinirypäleitä, klementiiniä, greippiä, banaania. Niitten kanssa sit vähän mansikka jäätelöä.
Meillä on aika usein sunnuntaisin joko kasviksia vadilla ja sit niitä dipataan tai sit tehdään juuri hedelmistä. Joskus kun oikein haluu herkutella on vaniljakastiketta johon dipata hedelmät.
Kamala kun tulikin nälkä heti kun ruokaa ajatteli!

Oikein mukavaa sunnuntai iltaa!!!!

Snoopy rv14

Morjens,

tuolla yhdessä ketjussa verrattiin vaunujen kovia ja pehmeitä koppia, enkä tullut oikein viisaammaksi. Minkälaisia vaunuja te olette ajatelleet syysvauvoillenne? Kun vauva nukkuu vaunuissa kuitenkin koko talven, niin olisiko kova vai pehmeä koppa parempi? Olen ihan sekaisin nyt niistä, mikä ihme pitäisi valita. Itsellä harkinnassa yhdistelmät pehmeällä kopalla, kun veisivät vähemmän tilaa.

Sissi 15+3

Meillä on esikoisen ABC Pramy yhdistelmät ja siinä on pehmeä koppa. Esikoinen oli talvivauva ja hyvin pärjäsi pehmeällä kopalla.

ääk, kymmeneltä neuvola. Painoa tullut varmaan enemmän ku sallitaan kun tuo ruoka näyttää maistuvan ja karkit!!!!

Ja lauantaina taisin tuntea jo ensimmäisiä liikkeitä. Jos en sitten kuvitellut niitä :)

Mutta enivei, lähden tästä laittautumaan neuvolaan lähtöä varten! :)

Hei Minä :),

olenkin juuri noita ABC:n vaunuja harkinnut. Oletko ollut niihin muuten tyytyväinen? Ovatko painavat ja menevätkö helposti kasaan? Minkä ikäiseksi asti esikoisesi mahtui pehmeään koppaan?

Kirjoittelin tossa aikaisemmin et joku tulehdus taitaa vaivata. No labra tulokset tuli ja oli hiiva. En kyllä olis uskonu kun oireet ovat aivan ihmeelliset. Ei auta kuin marssia apteekkiin ostamaan lääkettä. Kysyin et meniskö ohi itsestään kun ei hirveästi vaivaa niin sanoi et ei mene ja pitää hoitaa kunnolla pois.

Meillä on esikoisella Dorjanin yhdistelmät kovalla kopalla ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Poika mahtuu vieläkin koppaan nukkumaan kaikki toppaukset päällä ja on 76cm pitkä. Kopan mittasin niin on 80cm. On ollut kovilla talvipakkasilla todella hyvä kun suojaa niin hyvin.
Aikas ovat kyllä painavat et nyt mahan kans en ole viitsinyt repiä niitä auton takaluukkuun vaan on mies saanut sen hoitaa.

Snoopy 14+1

Aika kätsyt ne ABc:t ovat ja kevyet. Aika helposti saan ne laitettua kasaan ja auton takakonttiin :)

Mä en itseasiassa muista että minkä ikäiseksi esikoinen mahtui olemaan siinä kopassa. Oliskohan ollut 6kk kun otimme sen kopan pois kun oli sevät ja lämpimät kelit silloin.

Olen ollut todella tyytyväinen niihin vaunuihin. Ovat kestäneet hyvin miehenkin öhöm rallikurvit yms... ;)

Jeps, mutta tulin juuri neuvolasta ja kaikki oli hyvin. Tai no sanottiin ettei paino sais nousta noin paljoo ku mulla se on noussut :) 550g/viikossa.

Liikkeistäkin kysyttiin ja niiden mukaan la olis 25.8.
esikoisen la liikkeistä oli 7.11 ja sinä päivänä tyttö syntyikin :)
IIIIK!!! :)

Rautaa pitäis ruveta syömään :(

Huomentapäivää!

Jaha, taas on viikonloppu takana, mä vietin sen ystäväni kanssa etsien hänelle hääkutsumateriaalia askarteluliikkeistä sekä eilen olimme miehen kanssa syömässä kunnon pihvit ja elokuvissa. Olimme katsomassa Brokeback Mountainia, miesten välistä rakkautta. Olihan se aika ""traaginenkin"".

Mutta masu voi hyvin, mitään liikkeitä en ole tuntenut. Vähän on taas epäilyttävä olo, et ollaanko siellä hengissä. No torstaina on neuvolla, niin pääsee kuulemaan sydänääniä, että kaikki on OK.

Viikonloput on jotenki ahdistavia tätä nykyä, kun on liikaa aikaa miettiä kaikki murheita: osaanko minä sitten sitä vauvaa hoitaa, mitä jos tulisikin avioero, miten sitten pärjäisin (vaikkei mitään sellaista ole näkyvissä!) jne. jne. Viikolla näitä ei ehdi pohtia!

Mä oon kans ihan pihalla niistä kovista ja pehmeistä kantokopista, ehkä valitsen kuitenkin kovan, ihan sillä perusteella, että ""kavereillakin on""... Mulla on myös jonkinlainen Brio-pakkomielle, mut saapa nähdä tuleeko niitä vai hankimmeko jonkin muun merkin. Sen tiedän, että haluan nappiaisan, sillä joudun jonkin verran liikkumaan bussissa ja silloin se on kätevä kääntää pois ihmisten tieltä.

Terkuin
Rizzu rv 16+2

Hei,

Tää päivä on taas alkanut pönttöö halates.. mikään ei tahdo pysyy taaskaan sisällä. Toivottavasti tää ei kestä kuin tän päivän, tai korkeintaan pari.
Onko muilla enään pahoinvointia?
Huomenna saa tietää pääsenkö nkl:lle siihen erikoisultraan vai en. Jänskättää..
Joku tais kysellä rattaista? Olen ihastunut noihin Brion kombi rattaisiin, mutta aiotaan miehen kanssa lähtee kiertelemään ja katselemaan erillaisia vaihtoehtoja sitten myöhemmin. Ostimme tuossa jonkin aikaa sitten tuon ""odotus""-lehden ja siinä oli pitkä juttu rattaista (yhdistelmistä).

T: Pahoinvoiva Hanna rv 14+1

Mullakin oli kamala hinku saada brion vaunut ja vrmaan ihan siitä syystä kun veljeni ja siskoni on niissä kulkenut. Käytiin sit äitini kanssa vaunuja katsomassa ja en kyllä löytänyt mieleisiäni. Nyt sit pitäis löytää kaksosten rattaat ja vielä olis mukavaa jos olisivat suht edulliset ja kivan näköiset... joo ja tarpeeksi kapeat. Varmaan mahdoton tahtävä! =)
Juuri kuulin ystävältäni kuinka hanellä oli mennyt rikki tuo taittoaisa. Oli siis murtunut se muoviosa kovilla pakkasilla. Onneks ei ollut missään rullaportaissa silloin. Ihan vaan nostivat vaunuja muutoman portaan verran. Minulla on kans noissa vaunuissa sellainen, mut se on metallia niin ei pitäisi ihan heti murtua. En nyt muista minkä merkkiset nämä vaunut ystävälläni on. Oli ostanut ne käytettyinä.

Täällä on sulle Hanna ainakin yks kohtalotoveri :) Mulla on aina aamuisin huono olo ja saattaa iskee päivälläkin jos maha pääsee tyhjäks. Samoin jos on jostain syystä tavallista väsyneempi niin saattaa olla tosi huonovointisia päiviä. Mut kyllä tän kans nyt jo pärjäilee kun pahimmillaan oli oksettava olo 24 h/vrk. Toivotaan et mekin päästään tästä oireesta vielä ihan kokonaan eroon :)

Seuraavaan neuvolaan ois mulla vielä kaks viikkoo aikaa ja tuntuu ihan hirveen pitkältä toi odotus. Maha on kuitenkin sen verran tasaseen tahtiin kasvanu et eiköhän siellä joku pikkukaveri asustele ja voi ihan hyvin. Tosi nopeesti menny tää aika kun on jo kolmasosa raskaudesta takana. Vastahan tässä tehtiin testiä jännityksestä tärisevin käsin :)

Heipsuli!
Siitä hiivasta, mulle tehtiin toissa viikolla labrakokeet ja hiivaa oli. Lääkäri sanoi, että jos oireet pahenee, käy hakemassa reseptillä lääkkeet, mutta neuvolassa sanottiin, että kannattaa hoitaa heti se kuntoon, jotta ei pääse pahenemaan. Lääkärin kirjoittamaa lääkettä ei sitten löytynyt apteekista, joten otin ihan canesten-kuurin, joka on saman vahvuista kuin lääkärin kirjoittama `aine`.
Muuten on mennyt ihan mukavasti taas ja viikon päästä ollaankin sitten Teneriffan lämmössä!

Pakko tulla kertomaan ihan tuoreeltaan, että tunsin n. 15 minuuttia sitten, kun Untamo liikuskeli vatsassa! Tuntui, kun sisälläni olisi kännykkä, joka soi hyvin lyhyen ajan värinäakku päällä (teidättehän, jos puhelin on joskus housuntaskussa värinät päällä). Tai ihan kuin lapsen selkäranka olisi ""hiertänyt"" yhdestä kohtaa, kun lapsi käänsi kylkeä. Ensin ajattelin, että ei voi olla, mahani osui vain pöydänreunaan, mutta sitten olin aivan hiljaa ja tökin hieman mahaa, niin sama toistui, mutta vielä lyhyempänä! Tätä ei siis voi verrata suolen pulputuksiin, vaan tämä oli kyllä jokin ihan uusi tunne!

HIH!

Hei Rizzu, kyllä se varmaankin oli Untamo kun siellä ilmoitti itsestään! Ihana juttu!

Mulla on kans tänään ollut normaalia ""oudompaa"" muljahtelua tuolla masussa, mutta tämäntapaista oli jo n. 2 vk sitten eli en taida vielä ihan virallisesti kirjata päiväkirjaan Erkin liikkeitä. Tänpäiväinen on vaan tuntunut voimakkaammalta kuin aiemmat porinat tai sitten toivon vaan liikaa...Mulla on tänään rv 15+4 eli kyllähän siellä pitäis pikkuhiljaa alkaa jotain tapahtumaankin!

Illalla tulee sitten sen Prisman jälkimmäinen osa klo 19.05. Jännä ja erittäin mielenkiintoinen ohjelma eli nenät kii ruutuun!

Mä olen saanut nyt parilta ihmiseltä kommenttia ettei mun maha näy ollenkaan, mutta itse olen kyllä ihan eri mieltä! Käytän sellaisia vaatteita ettei ne korosta kauheesti tätä kumpua, mutta kyllä se massu näkyy kun kattoo vähän tarkemmin. Tuli taas eka raskaus mieleen kun silloin sai kuulla koko ajan tota samaa ihan loppuun asti ja se sattui. Ihan kauhulla katoin viime tiistaina neuvolassa mittanauhaa, jota th esitteli ja sanoi, että tällä ruvetaan sitten ens kerrasta lähtien mittailemaan vatsanympärystä! Kyllä sillä kohdun asennolla ja ihmisen rakenteella on niin paljon merkitystä, ettei tollaisiin mittanauhamittauksiin kantsi liikaa tuijottaa.

Ai että mikä nälkä ja välipalatkin on syöty. Ei auta kuin lähteä kotiinpäin kolkuttelemaan jääkaapin ovea. :)

Moi!
Mä olen myös saanut kuulla mahastani.. Toiset sanoo että näkyy ja toiset sanoo, että eihän se vielä edes näy! Kait sitä nyt jokainen itse tietää vatsansa koon eikä mulla kyllä tulisi mieleenikään kommentoida tuollaisia jos saisin tietää jonkun oleva raskaana...
Kaikkea muutakin älytöntä kuulee.. Niinkuin yksi valopilkku meidän töistä kommentoi meidän tulevaa reissua, että ai niin, te lähdette nyt reissuun, kun ei sitten pitkään aikaan pääse.. että on se sellainen VANKILA!! Mä olin ihan ällikällä lyöty, että joku voi sanoa lapsestaan noin. Eikä se ollut mikään vitsi, kun se ihminen on tosi katkera kaikesta eikä hymyile ikinä... Ja nuori, 25v! Äh, päänsä saa kipeäksi kun miettii tällaisia.

mullakin on muutaman kerran kuplinut mahassa. Vaikkakin tod.näk. on ilmaa niin jotenkin on kiva ajatella että joku siellä koputtelee.

Viikko sitten kuunneltiin sydänääniä. Tosi vahvat olivat, karautti oikein kunnon ""möykän"" neuvolahuoneessa,129 oli pulssi. :)

Mahan turvotusta ollut. Punnitsinkin tuossa yksi aamu ja ilta ja eroa oli lähes kaks kiloa! Ettäkö turvotusta... Masu ei varsinaisesti vielä näy, mutta pömpöttää pikkuisen, varsinkin sit iltaisin kun on se megaturvotus päällä.

Joku puhui kantoliinasta. Voidaanko siinä kantaa ihan vastasyntynyttäkin? Vaunujuttujakin pitäs alkaa ajatella. Mut kun tuo talonrakennus projekti painaa sen verran päälle ettei ehdi vauvahössötystä ajatteleen...

Terkut neuvolasta. Tää oli nyt sitten kolmas kerta (jos otetaan mukaan viimekertanen neuvolalääkäri).
Kaikki oli kunnossa! HUH!
Olin jo paniikissa kun oireita ei enää ole ja olo muutenkin loistava, pelästyin jo että onko Masukki hengissä.Syke löytyi ja se vaihteli 132-173 välillä. Liikkui taas turbovauhtia.
Painoa oli tullut ekasta punnituksesta lisää 1,9kg, paineet ym kunnossa.NYt vaan odotellaan rakenneultraa mikä on 12.4.

Heips,

Soitin naistenklinikalle ja siellä kerrottiin että mulle on lähetetty kirje=). Pääsen johonkin perinnöllisyys tutkimukseen tmv ja sitten myös siihen 3D ultraan niin ei tarvi mennä yksityiselle sen takia. Mutta oletettavasti tämä koko juttu on selitetty tarkemmin kirjeessä.

Aamulla tuli töissä halattua pönttöö, mutta muuten olo ollut taas aika hyvä. Nukuin viime yönä aika huonosti ja huonossa asennossa. Nyt väsyttää ja niskat niin jumissa että päätä särkee.

Kiva että Hannella oli kaikki hyvin neuvolassa.

Tiedän tunteen Hanna niskoista ja päänsärystä!! Mulla alkoi sunnuntaina kauhee särky, jatkui koko yön ja eilen kun heräsin, niin oksensin vaan hulluna kun tuli säryn takia paha olo. Varasin eilen samantien ajan hierojalle mutta se oli aika löysä joten niskat edelleen jumissa... inhottavaa.

Hei vaan!

Minutkin yllätti jälleen ""ystäväni"" oksu, ja jälleen metrossa (tai siis heti kun sieltä nousin). Onneksi sitä ei tullut mitenkään paljoa. Tämä alkaa olla varmaan jo tosi psykologista, pelkään aamuisia työmatkoja sen takia. Tuntuu, ettei saa happea mistään ja penkin alta tulee vain lämmintä ilmaa kun lämmitys on täysillä. Yöks.

Mä oon sen kellojen siirron takia nukkunu tosi huonosti pari viime yötä. Töissä väsyttää, ja mulla särkee alaselkää (siitä vyötärön kohdalta). Odotan innokkasti torstain neuvolaa. Mieskin sanoi, että voisi tulla mukaan, kun ei ole kuullut sydämen jumsputusta vielä koskaan. Toivottavasti se kans siellä sitten jumpsuttaa! Sen eilisen jälkeen ei olekaan masussa mitään tuntunut (paitsi ilmaa) ;)

Tänään olis taas vuorossa vesijumppaa, toivottavasti selkä vetristyisi siellä. Viime viikolla moitin hieman sitä, että siellä on paljon jalkojen kippuraan vientiä eikä alamahassa tunnu mitenkään kivalta se, ihan kuin masuasukki sanoisi siitä jyrkän vastalauseen.

Terkuin
Rizzu 17+3

Minä kävin tänään omalla gynelläni ihan vaan tarkistuttamassa tilanteen ja kysymässä tästä hengästymisestä sekä ajoittaisesta alhaisesta verenpaineesta. Sanoi, että joillakin naisilla vaan on hengästymistä läpi koko raskauden eikä se ole vaarallista. Jos rupeaa liikaa häiritsemään normaalia elämää niin suositteli käyntiä sisätautilääkärillä, joka voisi tutkia sydämen. Muuten pitäis vaan ottaa iisisti ja liikkua niin, että tuntuu miellyttävältä. Verenpaine oli nyt ihan ok. Niin ja nesteitä tulee juoda tarpeeksi niin pysyy verenpaine hyvällä tasolla!

Ja sitten ultrasi vatsan päältä niin sain kurkata taas Erkkiä! Nt-ultrasta tulee jo perjantaina kolme viikkoa ja kyllä oli pikkuinen ihan selkeästi kasvanut tässä ajassa! Herätettiin raukka päikkäreiltä ja se rupesi ojentelemaan itseään. Kuva ei ollut kauhean terävä, mutta selkeästi näkyi pikkuihmisen muodot, varsinkin selkäranka näkyi oikein terävästi. Helpotti taas oloa kun näki oman lapsukaisensa sydämen sykkivän ja kaiken olevan ainakin päällisin puolin kunnossa. Vielä pitäis jaksaa odottaa tasan neljä viikkoa rakenneultraan, huoh.

Kumma juttu tosiaan tuo vaivainen tunnin siirto ajassa! Ihan kauheesti väsyttää aamuisin eikä meinaa millään päästä ylös sängystä. Eiköhän se tästä pikkuhiljaa tasaannu kun tulee lisää valoa.

Mulla kans alaselkä on alkanut kipeytymään, mutta suurin syy on tää viheliäinen istumatyö. Käyn kerran viikossa niska-selkäjumpassa ja kerran punttisalilla tekemässä kevyen treenin, jossa yritän keskittyä selkään ja hartiaseutuun. Loppu kuntoilu tuleekin sitten päivittäisestä koiran kanssa kävelystä. Yritän tehdä syviä vatsalihaksia niin pysyy selkäkin kunnossa, mutta sellainen tukivyö on varmasti hyvä hankkia pikkuhiljaa. Tuolla Vauva-lehden ostetaan-myydään palstalla oli sellaisia!

Hei Rizzu,

minulla oli ihan sama juttu vielä pari viikkoa sitten, että aamuisin työmatkoilla tuli tosi paha olo ja parin kuukauden ajan oli joka aamu junassa oksennus tosi lähellä. Samalla myös silmissä sumeni ja tuli hirveä hiki! Se on kamala olotila, enkä bussilla pystynyt matkustamaan enää ollenkaan. Tähän auttoi se, että söi aamulla vaikka väkisin tukevasti, vaikka millään ei ruoka maistunut.

Jokos teidän kaikkien työpaikoilla tiedetään ja miten on suhtauduttu?

Sissi 15+5