SYYSKUISET 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neuvolasta ja Kättäriltä terveisiä...

Menin ihan normaalisti neuvolaan tänä aamuna ja kaikki muu oli kohdallaan (paitsi hb edelleen 104 Kräuterblutsaftista huolimatta), mutta dopplerilla kuunnellessamme kuulimme selkeitä lisälyöntejä/taukoja sikiön sydämessä! Sain sitten lähetteen Kättärille, jonne meninkin heti sukkana. Makoilin siellä käyrillä n. 20 min, välillä niitä oli joka 4-5 lyönnin välein, välillä pitkiä pätkiä ilman mitään. Sitten lääkäri vielä ultrasi, kaikki on kunnossa: sydämessä neljä lokeroa, koko OK (paino n. 1500 g), lapsivettä OK määrä, virtaukset hyvät.

Eli näitä lisälyöntejä on sikiöillä kuulemma paljon. Ja minulla itselläkin on niitä n. kerran viikossa. Eli en ole mitenkään hurjan huolestunut asiasta. Sain kuitenkin viikon päähän uuden ajan, jossa katsotaan vielä tarkemmalla vekottimella Untamon sydäntä, että onko tämä ohimenevää vai tarkkaillaanko minua jatkossa tiiviimmin.

Lääkäri tsekkasi myös kohdunkaulan tilanteen, kiinni oli ja 3 cm pituus, eli se on kunnossa. Nyt kuitenkin tuli hieman rusehtavanpunertavaa vuotoa vessakäynnillä. Soitin taas heti Kättärille, sanoivat, että normaalia on sekin, kunhan ei ala kirkasta verta tulemaan.

Niin, tässä muita tietoja: Painoa tullut vain 175 g /viikko, YES!, verenpaine 134/76 (alempi kuin joskus, tosin kotona saan lukemia 116/67 tai jotain...), hb 104, sf-mitta 27 eli ihan hyvin käyrillä, mä kun luulin että olen jo liian iso.

No nyt on tänään se viimeinen työpäivä (tai työpäivän puolikas) ja iloisin mielin lähden kirmaamaan laitumille! Yritän olla hirveästi miettimättä tätä sydänasiaa, toki pientä stressiä se toki aiheuttaa...

Aurinkoista viikonloppua!

T. Rizzu & Unski rv 29+6 (huomenna paukkuu taas uusi kymmenluku rikki!)

Heippa!
Jonna 85: Vauva kääntyy viikoilla 27-35 (normaalisti) alaspäin ja jos ei viikolla 35 ole kääntynyt, niin sitten varmaan yritetään kääntää tai aletaan puhumaan leikkauksesta...
Itsellä esikoinen kääntyi viikolla 32 ja toinen viikolla 34 ja tämä kolmas veijari ei ole ainakaan vielä kääntynyt :)
Neuvolassa olin eilen ja siellä kaikki ok. Hb oli noussut 132:een ilman, että olisin rautaa syönyt ja verenpaine oli 135/85 ja painoa tullut 600g/viikko ( lähtöpainoon vielä kilon verran matkaa). Ens viikolla taas ultraan tarkkailemaan istukan toimintaa ja verenpainetta mittailemaan...
Huomenna anoppi tulee lastenvahdix, niin päästään miehen kanssa "ulkoilmakonserttiin", kuuntelemaan Samuli Edelmannia, YÖ:tä yms. Tuskin maltan odottaa, oon ollu "YÖ-fani" pikkutytöstä lähtien :)
Ja nämähän on näitä viimeisiä kertoja pitkään aikaan, kun pääsee miehen kanssa jonnekin kahdestaan :)
Kaikille aurinkoista viikonloppua!
Maria 31+1

Terkut neuvolalääkäristä. Kävin siellä eilen ja oli kyllä uudessa neuvolassa vielä tympeämpi lääkäri kuin edellisessä;( (muuton takia jouduin vaihtamaan neuvolaa) Lääkärille työ oli selkeästi rutiinimaista ja liukuhihnatyötä, huh huh. no, varmasti hoiti hommansa niinkuin kuuluikin, mutta aika tympeä oli tyyppi.. onneksi hoitaja ja hänen kesälomansijaisensa kompensoivat olemalla todella empaattisia ja mukavia;) Vauvalla pitäisi olla kaikki hyvin, sf 25 ja sydänäänet dopplerilla 156. Mullakin oli hb palannut 'normaalilukemiin' 137 joten ei tarvitse enää syödä extra-rautaa kuin joka toinen pvä. Painoa mulla on tullut n. 5 kg, vähän itseäni soimaan siitä!! Mullahan on siis ollut jo alunperin ylipainoa eikä koko raskausaikana olisi välttämättä tarvinnut tulla yhtään painoa lisää jos olisin syönyt koko ajan säntillisesti ja liikkunut.. No, onneksi painonnousu on ollut kuitenkin maltillista, pitää jättää karkit yms. herkut pois ettei loppu tule olemaan kammottavan tukalaa aikaa kuumassa elo-syyskuussa!
Moni on kirjoitellut nyt Kelaan liittyviä juttuja ja joku ihmetteli sitä mun 1.5kk aikajännettä.. Näin mulle tosiaan Kelasta sanottiin alkuviikosta. Äitiyspakkauspäätöksessä menee n. 1 kk + toimitusaika n. 2 vkoa ja tämän päälle on vielä erikseen raha-päätös. Näin Espoossa! Tiesittekö muuten, että Kelan sivuilla on tarkistaa omien asioidensa käsittelytilanteen klikkaamalla 'asiointi' ja verkkopankki, tmvst. tunnareilla kirjoittautua sisään? Sieltä ei kauheasti mitään lisäinfoa saa, mutta esim. onko asiakirja vastaanotettu, käsittelyssä, päätös, jne. statuksen saa tietoon!
Meillä myös perhevalmennus alkaa elokuussa ja se onkin sattumalta melkein kodin vastapäätä;) Hyvä, että on illalla niin miehen ei tarvitse tehdä kummoisia järjestelyjä päästäkseen mukaan! Synnytyssairaalaan

Vauvan kääntymisestä: Esikoinen oli masussa pää alaspäin jo viikoilla 26-27 Nyt tää toinen sinnittelee pää tuossa oikealle kylkiluitten alla. Eilen sille sanoin et alappas nyt kääntymään ettet jää noin päin jumittaa niin alkoi masussa tapahtumaan =) Siellä se möngers ja ykskaks alamaha meni ihan palloks. Totesi mieskin et kuinkas sun masu noin tippui...Sitä huvia ei kauaa kestänyt kun muutoman tunnin päästä kääntyi takaisin paikoilleen=D Yöllä yritti ilmeisesti vielä kääntyä pää alaspäin kun heräsin siihen et sattui vatsanahkaan todella kovasti. Et ainakin täällä on tilaa pyöriä vielä ihan kunnolla..

Mulla on seuraava neuvola es viikolla et kuullaan sit taas!

Heipps vielä!
Lääkäri soitti tänään ja kertoi verikokeiden tulokset, eli mulla ei ole sitä perinnöllistä geenivirhettä, joka aiheuttaa laskimotukoksia! Voi että kun helpotti!
Ihanaa kun huomenna päästään sinne häihin! Pääsee masun kanssa tanssahtelemaan... T. myy

Kuinka te tunnette noin selvästi miten päin vaavit milloinkin masussa ovat? Mulla ei ainakaan ole hajuajaan miten päin se siellä möngertää... välillä tuntuu vaan että nyt vaihtaa asentoa mutta en silti osaa sanoa miten päin.

Rizzu: Voimia sinulle, toivottavasti pikkuisellasi olisi kaikki hyvin!

Maanantaina on lääkäri, tarkastetaan että paikat on edelleen kiinni ja kunnossa kun noita supustuksia on alkanut olemaan aika railakkaasti. Muutenkin yritän saada saikkua kun en meenaa päästä enään kotii asti sen jälkeen kun olen istunut 10h töissä. Selkää särkee pirusti, lonkat jomottaa, tuntuu kuin häntäluu halkeis ja siihen vielä supistukset päälle. Mies on tosiaan meenannut joutuu kantaa mua loppu matkan ja se ei haluu, että meen enään töihin, ettei satu mitään. Aikoo tulla lääkäriinkin mukaan siltä varalta jos lekuri ei meenaa uskoo mua, että paikat hajoo töissä.

pitäs pikkuhiljaa alkaa ettii jotain asustetta häihimme. Onneksi niihin on vielä aikaa reilu kuukausi, joten ei ole vielä kauhee kiire. Olen miettinyt valkoisia housuja tai hametta ja sitä beluan karkki toppia joka on odotus-lehden kannessa. valitettavasti se maksaa 70€! Pitänee kierrellä ja katsella. Olen vaan niin pettynyt, kun käytiin bebes:n liikkees, niin siel ei ollut mitään paitamallia mun kokoa (xs tai s)! Sit ostin Onlysta semmoisen pitkän puseron joka peittää nätisti masun. Alkaa olemaan ongelmia kun päälle menee enään pari paitaa ja olen löytänyt vain yhdet mamma housut ja yhden hameen jotka ovat sopineet päälle hyvin. jos tänään löytäs jotai kivaa vaatetta..

eipä tässä varmaan muuta tällä erää.. hyvää viikonloppua kaikille.

Lääkärineuvolassa lääkäri sanoi että pikkupirpiäinen on sielä raivotarjonnassa! Toivottavasti ei sit mene kääntymään toisinpäin :)

Olo on hyvä kun olen nyt muistanut popsia niitä rautatabletteja. Suonikohjut vaan alapäässä vaivavat hieman, mutta kun huomaan levätä ja käydä lenkillä, niin sekin vaiva helpottuu :)

Ruoka ei oo oikee maistunut, jotain kevyttä vaan popsinut ja paljon kasviksia.

Mulla kanssa on ton ruoan kanssa sen verran ongelmia ettei niin kauheesti maistu. Nälkä on mutta sit kun rupee syömäään niin täyttyy heti eikä oikein maistukaan. Ainoo mikä menee ihan VARMASTi on mansikat! Niitä vois syödä litrakaupalla mutta niin oon kyllä syönytkin.
Hauskaa viikkoa kaikille! Mulla enää tää viikko töitä. Sitten kesälomalle ja heti perään jatkan äityslomalla. IHANAAAAA

Moikka taas pitkästä aikaa! Nää sivut on ollu niin jumissa viime aikoina et jossain vaiheessa jo luovuin toivosta kirjottaa tänne yhtään mitään :) Mulle ei oikeestaan kuulu mitään ihmeempiä, maha kasvaa melkosta tahtia ja vaavin potkut vaan kovenee... viikkojakin on jo 28 kasassa.

Ton syömisen kans mullakin on vähän ongelmia, tuntuu et mahaan ei mahdu enää kun ihan pikkuruisia annoksia kerralla ja sit täytyy syödä puputtaa koko ajan ettei tuu nälkä. Mansikat mullekin kyllä maistuu :)

Moi!
Myös mulle mansikat on maistunu koko raskauden ajan ja nyt onkin ihanaa, kun saa tuoreita Suomi-mansikoita! Ja kirsikat on myös ihania! Jostakn syystä olen syönyt myös tomaatteja tosi paljon. Teinkin tämän päivän ruuaksi kylmää tomaattikeittoa ;)´ Onpa mukavaa kun on hyvä ilma! Mä en vaan jaksa kauheasti löhöillä auringossa, ja nyt vielä vähemmän kun on tuo lämpöpatteri lisälämmittimenä :D Tänään mennään katsomaan yhtä asuntoa jos vaikka alkais kiinnostaa... Voi kun löytyisi nyt joku kiva asunto ja pääsis muuttamaan pian!! T. myy rv 29

Heips, se on loma nyt! Tai siis oikeammin työttömyys... Kävin eilen hien ja tuskan kanssa työvoimatoimistossa ja sanoin, että minen sitten heinäkuussa tule töihin vaikka tarjoittais! Eipä jääny epäselväksi. Tänään pitäis vielä postittaa jotain lomakkeita työttömyyskassaan.

Mutta loma alkoi oikein mukavasti! Löysimme ja ostimme sunnuntaina auton, kävimme Helsingistä Jyväskylässä asti sen hakemassa. Toyota Avensis farkku vm. 2002 (eli sama kuin se 1. kovan onnen auto), tällä kertaa kuitenkin diesel.

Sekä eilen että tänään nukuin melkein puoli 12:een! Toki heräsin molempina aamuina klo 8 pissille, mutta nukahdin sitten uudestaan kun mies lähti töihin. Ihanaa, sanon minä. Ainoa paha on, että tämä asunto on tuskaisen kuuma. Kaikki verhot on kiinni, mutta silti täällä on lähemmäs 30 astetta lämmintä, ja mulla on sen mukainen olo. Illlalla tulee rasituksesta supistuksiakin, osa jopa pikkuisen kipeitä. Pitää siis vain ottaa rauhallisesti.

Eilen kävin H&M:ssä ostamassa Untamolle ekoja vaatteita (osan olen saanut lainaan ystäviltä). Shoppailu on kyllä vaikeaa, kun ei tiedä, kumpi on tulossa. Kaikkia ihania vaaleanpunaisia juttuja olis ollu (vaaleanpunainen on oma lempivärini), mutta eihän niitä voinut ostaa, jos se onkin poika. Käteen jäi vaaleankeltainen pupu-kuvallinen potkupuku, Nalle Puh -yöpaita sekä 3 hihattoman bodyn pakkaus, kaikki kokoa 56 cm. Ja 2 sukkien pakkaus!

Mä voisin myös syödä ja olen syönyt litrakaupalla niitä mansikoita! Mansikoita tai jäätelöä on saatava joka päivä. Tai mieluusti molempia. Ja Untamo tykkää niistä varmaan myös. Mä muuten sain sitä kantapäästä kiinni sunnuntaina! Sillä oli su jokin ihme "pönkäys"päivä, se yritti kovasti sitä jalkaansa mun mahannahkasta läpi, ja minä nappasin sitä kiinni, sit se aina veti jalkaa koukkuun ja katosi jonnekin, imetteli varmaan, että mikähän se oli. Untamo on myös raivotarjonnassa varmaankin koko ajan, lääkäri totesi sen ultralla perjantaina. Ens perjantaina mennään taas katsomaan. Edelleen uskon, että kaikki on varmaan kunnossa.

No nyt en jaarittele enempää. T. Rizzu & Unski rv 30+3!

Terveiset neuvolasta! Kaikki hyvin ja vauvaa kasvaa hyvin ja syke on vahva ja hyvä. Kohdunpohjan korkeus oli 29. Nyt menossa 30+6. Ja nythän se vasta se mahan kasvu alkaaki.... tuntuu aika hurjalta, ku tuntuu et toi maha on nyt jo melkone pötsi=)
Voi taivas että tuli ikävä olo sitte tänää aamupäivällä. Juoksin muutaman kerra vessas ku oli maha löysäl ja sit tuli maha aika kipeeks ja yrjösin kerra oikee railakkaasti. Pyörin sängyssä ku tuntu ettei missää asennossa ollu hyvä ja vauvelikii potki nii kovi mahaa mikä ei kyllä yhtää helpottanu olotilaa... pää alaspäin ku on siel. Rupes jo täristää ja pelkäsin et pyörryn ja soitin päivystykseekii. Siellä epäilivät jotai vatsavirusta. Mut se kyl on nyt helpottanu jo tosi paljo ja söin tossa aikasemmi hapankorppuja ja jätskin. Ite epäilen et ois ollu jotai ruokamyrkytystä tai jotai sellasta. Ko meni kuitekii nii äkisti ohi..Nyt on tosiaa suht ok, väsyttää vaa.
Kyllä sitä tosiaa aatteli tänää että mite ton mahan kans jaksaa esim kuukauen päästä ku nytkii tuntuu välil raskaalta, kirjaimellisesti=) Mut eiköhän se siinä mee omalla painollaan. Ihan eri lailla sitä kyllä suhtautuu kipuun ku tietää mistä se johtuu! Kuitekii toi kasvava vauva tuolla mahassa alkaa aiheuttaa kaikenlaista särkyä ja vihlontaa paikoissa.

Jaahas, jos jaksaa ni vois lähtee tänää porukoitten luo mökille oleilemaa, ku mieski lähtee parin päivän työreissulle tos illal.
Josko noi mahakivut ja ripulit meni jo tältä erää...

Kaikkea hyvää ja jakselkaa!

Kaza

Terkut täältäkin neuvolasta. Kaikki oli hyvin ja vauva oli kääntynyt raivotarjontaan. Hermotui taas kovasti kun kuunneltiin sydäntä ja tunnusteltiin. Sykkeet pomppasivat heti kattoon. Sitten kun rauhottui, oli syke noin 130. Painoa on tullut nyt alusta 8kg eli kyllä tässä varmasti reilulla kympillä selvitään. Sf mitta oli 27. Menossa siis 30+6. Vointi on tosi hyvä eikä mitään kipuja ole ollut. Eiköhän nekin ehdi vielä tulemaan.
Pari päivää enää töitä ja sitten lomille.IHANAA!

Ja minulta myös terkut neuvolasta. Kaikki hyvin, tosin terkka sai sykkeeksi vain 103. Sitten alkoi pohdinta äitiyspolille/kontrolliin ens viikolla vai mitä. (pulssi pitää olla 100-180) Haettiin vielä kuitenkin toinen doppler ja pikkuisen kävelin ja tökin masua niin pikkuinen heräsi ja saatiin sykkeeksi jo 126. Pulssi on ollut koko ajan 120-130 välillä, ja neuvolat olleet aina aamuisin että siinäkö syy. Seuraava neuvola sit iltapäivällä. Taitaa olla siis aamu-unista sorttia kun oli selvästi leposykelukema tuo :)

Painoa tullut alusta 10kg ja sf 27.5. Nyt siis 30+0. Onneksi olen säästynyt kaikelta pahoinvoinneilta, turvotuksilta jne. Mut niinku Hanne sanoi, vielä nekin ehtii tulla...

Neuvolasta täältäkin terveiset!
Syke oli vahva 160 koko ajan, painoa nyt tullut alusta 8kg, turvotuksia ei ole vielä...elokuuhun pitäisi selvitä, jos menee ensiraskauden malliin. Verenpaine oli suorastaan laskenut, vaikka sekin ehtii vielä nousta... Sf nyt 25 ja rv 28+3...mennään siis selvästi pienemmillä lukemilla kuin ensikerralla, mutta kasvu on tasaista. On varmaan tuo vaavi niin alhaalla. Vuosi sitten alkoi tosi paikka olla jo tosi lähellä :) Ja helle oli hirveä silloinkin...
Mukavia kesäpäisiä...muistakaa juoda kylliksi vettä!

Moi pitkästä aikaa!

Lomailtu on pian kaksi viikkoa ja töihin ei tekis mieli palata enää ollenkaan! No, paluu koittaa onneksi vasta 24.7. ja työpäiviä on sit kaikkiaan 13 ennen äitiysloman alkua. Saas nähdä miten sitä jaksaa...

Kovin on tutun kuuloisia vaivoja vähän kaikilla! En välittäisi tällaisesta helteestä pätkääkään kun en muutenkaan jaksa itteäni auringossa grillata! Rannalla oon käynyt tasan yhden kerran ja sinnekin mentiin vasta klo 16 ja oltiin puoliksi varjossa koko ajan. Hyvä puoli on se, että toistaiseksi oon säästynyt maksaläiskiltä. Uimassa oon käyny kaksi kertaa tänä kesänä, mutta varmaankin pitäis käydä useammin kun vielä voi. Ristiselkää jomottelee välillä, yöt on risaisia kun ei löydä hyvää asentoa ja närästys on vaivannut varsinkin viime viikon mökkilomalla kun tuli syötyä ihan koko ajan eikä liikuttua juuri ollenkaan. Öisin mulla puutuu myös jalat ja kankut! Olen selvinnyt toistaiseksi ilman turvotuksia ja toivotaan ettei niitä enää tulekaan. Sen sijaan ummetus vaivaa aika lailla vaikka yritän syödä vihannespainotteisesti ja pieniä annoksia kerrallaan. Painoa on tullut tasan 10 kg nyt kun viikkoja on tasan 30+0.

Tänään tehtiin tarvikehankintoja vauvalle eli ostettiin hoitopöytä ja sen viereen rullilla kulkeva Elfa-lokerikko. Pinnasänkyyn hankittiin patja ja pinnasuojus. Vaatteita en oo vauvalle ostanut kun aattelin pärjätä aluksi äitiyspakkauksen ja lahjavaatteiden avulla. Sitten käytön myötä huomaa mitä tarvitsee.

Toivottavasti Rizzun Untamolla on kaikki hyvin kontrollissakin! Kurjaa kun jotain tollaista ilmenee, mutta pidetään peukkuja ettei ole syytä huoleen. Meidän Erkkikin liikkuu jo kovasti, mutta ei mullakaan ole tietoa miten päin pikkumies on tuonne asettunut! Tuntuu vaihtavan asentoa paljonkin eli ei liene vielä lähtökuopissa. Välillä potkut sattuvat ilkeesti virtsarakkoon, mutta
onneks Erkki ei viihdy siinä asennossa pitkään!

Koitetaan jaksaa kuumuudesta huolimatta! Juokaa paljon ja pitäkää hattu päässä!

Hyviä vointeja!

t. Manna66 rv 30+0 ja pikku-Erkki

Yritin jo kertaalleen lähetellä tätä vastausta mutta taisin tippua verkosta...
Uusi yritys!
Meillä tiedossa vkonloppuna ristiäiset, joissa olen sylikummina. Toivottavasti mulle on varattu tuoli tmvst. etten pökerry vauvan lämmittäessä sylissä toimituksen aikana!! Huh hellettä!
Ensi vkolla menemme tutustumaan Naistenklinikalle;) Onkohan syyskuussa enää mitään muistissa..!? Elokuussa meillä alkaa perhevalmennus ja ilmoittauduin myös 'aktiivinen synnytys' 3 pvän tiiviskurssille mammajooga-paikkaan Hgissä. Onpahan aktiviteettia mammalomalle jäädessä:)!! Toivottavasti kunto ja jaksaminen antaa myöden!
Hyvää viikonloppua & vointia kaikille syyskuulaisille!!!

Heips!

Huh hellettä... Kesäloma on alkanut ja sen perään jään sitten suoraan äitiyslomalle. Ihanaa!
Viime yönä heräsin pissalle hikisenä, tukka ja yöpaita oli liimaantunut kiinni ihoon. Ajattelin kauhulla et mitä jos nyt tulis lähtö synnyttämään. Ei tuntunut kovin houkuttelevalta ajatukselta. Toisaalta sit kun on jo varmaan kipuja tosi tilanteessa, niin lähtee ihan mielellään.
Mansikat maistuu mullekin. Täytyy varmaan lähteäkin ostamaan ;)

Turvakaukalon hankinta on myös edessä.
Millaisia olette hankkineet? Ja millainen on hyvä?

Heips. Helle vaivaa minua kovasti, en jaksa edes OLLA, ja tänään on ollu ja huomennakin on tiedossa paljon kaupungilla ramppaamista, voi voi...

Mutta tänään oli se Untamon kontrolli niitten sydämen epälyöntien suhteen. Nyt oli kaikki OK, en kuullut moista kertaakaan, vaikka olin melkein ½ tuntia käyrillä. Sen sijaan mulla tuli aamulla tosi huono olo, jälleen oli rautatableteista johtuva ripuli ja sitä myötä tuli heikko olo. Tällä kertaa jotenkin myös jännitin sitä käyrillä olemista, ja paikkana oli epämiellyttävästi tuoli. Sängyllä maaten se olisi ollut paljon helpompaa. No lääkäri sitten ultrasi jälleen, ja se olikin 3d-ultra! Sain 1 kuvan Untamon kasvoista mukaan. Ihana väkäleuka se näytti olevan, samanlainen kuin minä pienenä! Sen sijaan en kehdannut taaskaan kysyä, että onkos se nyt tyttö vai poika... Se jäänee arvoitukseksi lopuiksi 9 viikoksi. Ellemme sitten eläinlääkäriystäväni "vastaanotolla" pääsisi hieman leikkimään ultralla parin viikon päästä ja näkisi sitä siellä. Ainakin ystäväni lupasi, että voisi kokeilla. Samoja vehkeitähän ne loppujen lopuksi ovat, ihmisten ja eläinten uä-laitteet. Pitää tietty osata käyttää sitä!

Lääkäri kehotti myös jättämään koko rautavalmisteet pois, kun koko ajan niistä tulee kerran ripuli minulle, sikiö ottaa kyllä omansa. Yritän Pohjanmaan loman aikana päästä kerran jonnekin terveyskeskukseen josko he pistäisivät minua sen verran, että saadaan hb selville, miten paljon se laskee ilman lääkkeitä. Ja lääkäri sanoi, että n. rv 33 jälkeen se alkaa taas nousta, kun sikiön veri- ja nestemäärä ei enää siinä vaiheessa kasva suhteessa niin paljoa kuin tähän asti. Ens ma on vielä neuvola aamulla, sen jälkeen lähdemme siis lomailemaan 3 viikoksi!

Mukavata viikonloppua! Minä yritän huomenna jaksaa polttariporukan jatkeena!

T. Rizzu & Unski rv 30+6

Moikka!

Luulin torstai-iltana, että nyt tuli lähtö synnärille. Puolitoista tuntia supisteli aika kipeästi n.10 minuutin välein ja mies joutu hieromaan selkää, että vähän ois helpompi olla. Mutta sinnittelin kotona... Edellispäivänä olin äitipolilla ja lääkäri teki sisätutkimuksen, joten luultavasti supistukset johtui siitä tutkimuksesta. Kyllä ehdin jo säikähtää, että nytkö jo... Pitäis vissiin koota häkkisänky ja laittaa omat kamat kassiin, jos tuleekin äkkilähtö...
Äitipolilla verenpaine oli 143/91, mutta muuten kaikki ok. Vauvan painoarvio oli 1900g ja risat eli hieman keskikäyrän yläpuolella mennään.
Meillä on kans huomenna ristiäiset, tuskin maltan odottaa että kuinka paljon hikoilen ja punoitan... :) No, onneksi "virallinen" osuus ei kestä kuin parikymmentä minuuttia.
Ei paljon viitsi ulkona olla, kun tulee vähän heikko olo noin paahtavassa kuumuudessa, parempi pysyä sisätiloissa vesihanan ja tuulettimen läheisyydessä :)

Maria 32+2

Alkuperäinen kirjoittaja Kassu:
Ja minulta myös terkut neuvolasta. Kaikki hyvin, tosin terkka sai sykkeeksi vain 103.

Olisko toi syke voinut ollakkin sinun? Minulla nimittäin on syke noussut ihan kamalasti ja just viimeks neuvolassa se oli 103...ja vauvalla sitten oli 140.
Sf-mitta oli rv 28+5, 30cm ja hemppa oli tippunut 104. Täytyy ruveta rautaa popsimaan. Muuten kaikki taisi olla ihan ok.
Nyt tämä mamma lähti nukkumaan!!!

Ja minulta myös terkut neuvolasta. Kaikki hyvin, tosin terkka sai sykkeeksi vain 103.

Olisko toi syke voinut ollakkin sinun? Minulla nimittäin on syke noussut ihan kamalasti ja just viimeks neuvolassa se oli 103...ja vauvalla sitten oli 140.
Sf-mitta oli rv 28+5, 30cm ja hemppa oli tippunut 104. Täytyy ruveta rautaa popsimaan. Muuten kaikki taisi olla ihan ok.