SYYSKUISET 13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olkaatten hyvät kela-neuvoista:)

Rizzu, minä haluaisin kans syyä koko ajan jäätelöä! Nytki tuola pakkasessa on semmosta pirkan kolmen suklaan jäätelöä, aaah...:D

Ups, pikku pilttiki tuntu taas heräävän, ku liikuskelee masussa, hihii...

Jeps, eipä tässä muuta, pitäs alkaa silittää lakanoita.

Tilli80, 24+6

täälläkin liikkeitä tuntuu kovasti ja välistä pukkaa kylkiä kohti...ai. supisteluja tulee aina jos rehkin liikaa. ihanaa aikaa muuten mutta tuo siitepölyallergia on yhtä p.....!!

Enpä ole pitkään aikaan sit kirjoitellutkaan. Meillä oli muuttoa ja nyt on pitänyt raivata laatikot tyhjiksi ja kaappeihin..huoh...tylsää hommaa, mut onneks sit tavaraakin vähenee ;)

Ja nyt ongelmiin. Onko muilla alapäässä kovia patteja? Tai siis..ööh..en edes osaa selittää. Välillä tuntuu kauheeta painetta alapässä. Muilla? Ekassa raskaudessa ei muistaakseni mitään sellaista ollut, joten pohdinkin tässä, et mahtaakohan olla sit toisen raskauden ongelma? No, en tiedä.
Muuten vointi on hyvä. Tänään mun piti viedä paperit kelaan, mutta nukahdin ja heräsin vasta kun kela oli mennyt jo kiinni :(
Mäkään en ymmärrä noista papereista mitään. Kelasta täytyy kysästä sitten.

Eipä muuta! Hyviä vointeja kaikille! :)

Heips!
Me oltiin viikonloppuna Hesan Kauppatorilla kattomassa Lordia... =) Oltiin hotellissa yötä ja oli ihanaa, kun pääsi valmiiseen aamupalapöytään herkuttelemaan!! NAM!
Mulla tuli kans sinä yönä kauhee suonenvetokohtaus pohkeeseen. Ei ole aiemmin ollut. Lihas oli ihan kivikova ja sattui ihan sairaasti!
Mulla ei ole ollut muita himoja kuin marjat ja etenkin mansikat!
Ostinkin jotain espanjalaisia mansikoita pahimpaan himoon..
Mutta myös marjakiisseli pakastemarjoista menee tuoreiden puutteessa. Muuten kyllä kaikki ruoka maistuu ja olenkin syönyt pari viimeistä viikkoa niin, että hirvittää seuraava punnitus neuvolassa ensi viikolla!
Me laitettiin asunto myyntiin ja katsellaan samalla uutta kotia. Jos ei löydy, niin muutetaan vuokralle ja katsellaan siitä rauhassa uutta.
Mulla on enää kuukausi töitä! Äippäloma alkaa 14.8 ja pidän kesäloman ja pari viikkoa kertyneitä pekkasvapaita siihen putkeen! Ihanaa! Motivaatio alkaa olla todella minimissä...
Olenhan pakertanut niska limassa samassa työpaikassa jo yli 5 vuotta!
Mutta nyt täytyy varmaan mennä jo valmistautumaan unten maille. Väsyttää ihan kauheesti! T. myy 24+1

minä:) : Täällä kans hirveä paineen tunne alapäässä! Ei pysty kauaa pöntölläkään istumaan.

Myy: Minun tekee kans koko ajan marjoja mieli...mansikoita varsinkin NAM! Poikaa odotellessa söin lakritsijäätelöä joka päivä ja nyt se ei uppoo ollenkaan. Taisin saada yliannostuksen!

Täällä pikkarainen työntää ja potkii kylkiluita... Ei tunnu yhtään mukavalta. Olin ihmeissäni et kuin nyt jo, mut näin vaan asia on! Neuvolassa kävin ja mittasi terkkari pariinkin otteeseen sf mitan ja sai huimat 26cm! Niin ja viikkoja minulla oli silloin 23+1. Masu alkaa aivan tosta rintojen alta. Onko muilla uudelleen odottavilla samaa et masu olis kasvanut nopeammin?

Snoopy 23+2

Moikkelis!

Huomenna olis viimonen koulupäivä ja sitten pitää palata töihin. Saa nähdä mitä siitä tulee. Torstaina on vielä neuvola ennen töihin menoa. Kiva se on työkavereita nähdä, mutta joudun nostelemaan paljon töissä ja se voi käydä selänpäälle, kun nyt jo välillä vaivaa, vaikka olenkin ihan iisisti elellyt. Jännittää!

Vaunu kyselyyn, ollaan ostettu Gesslainit uutena, pehmeä kantokoppa, työntösuuntaa saa muutettua, kolmipyöräiset kääntyvällä etupyörällä, säädettävä työntöaisa, umpipyörät ja ennenkaikkea mahtuivat meidän pienen puoleiseen takaluukkuun. Jännitin kovasti, että mahtuvatko autoon, kun siskon teutoniat mahtuivat vain pyörät irroittamalla kauhean väännön jälkeen. Autoakaan ei haluttu vaihtaa, mutta onneksi haluamamme vaunut mahtuivat.
Pinnasänky ja turvakaukalo on mm. ostamatta vielä. Vaatteita on jonkin verran ostettu kun on tullut söpöjä vastaan. Äitiyspakkausta on jo jonkin aikaa saatu ihastella.

Siskon perhe suunnittelee etelän matkaa ensi talveksi helmikuulle ja meidän tekisi kovasti mieli mukaan. Uskaltaiskohan matkan varata jo vaikkei vauva oo vielä syntynytkään ;) Varausmaksun siin vaan menettää, jos ei sit lähdekään. Ehkä täytyy odottaa syyskuulle. Se on sellanen lapsiperheiden hotelli, missä olis sit sellasia huoneita joissa on kaikki vauvantavarat valmiina :)

Terveisin, Malin ja paapero 25+6

Hei!
Olen aina välillä lukenut teidän kuulumisia mutta koska meillä on täällä kotona myös 3,5 v esikoinen niin en ole kerinnyt kirjoittelemaan tänne.

Nyt siis kuulumisia. Meidän neivolakäynnit ovat menneet ihan ok.
Painoa ei ole tullut kuin 4 kg (esikoisesta kaikkiaan 23 kg) joten olen ollut todella tyytyväinen.
Hb on ollut alussa 139 mutta tipahti jo rv18 126. Ajattelin ett nyt tarttee heti yrittää nostattaa hb joten söin pinaattia ja kevyt maksapasteeja levitettä leivän päällä vähän joka päivä. Kun menin neuvolaan rv 22 niin hb oli 136. Tiedän ett maksa on kiellettyjen listalla mutt meillä neuvolatätikin sanoi ett ei se haittaa kun sitä syö vain vähän.
Verenpaineet mulla oli esikoisestakin matalat ja niin on nytkin. Salmiakki on minun himoni jota on saatava joka päivä.
Minulla ei ole ollut mitään ongelmia. Liitokset ovat olleet arat tuolta alahalta jo varmaan rv15 lähtien mutta niiden kanssa pystyy ihan hyvin vielä elämään. Tiedän että ne ovat ihan lopussa vielä kipeämmät kun vauva painaa oikein kunnolla.
Meidän vaavin likkeet on tuntunut jo ihan selvästi jo todella aikasin. Esikoisesta tunsin liikkeet jo rv16 ja nyt vielä aikaisemmin. Alussa se on kuin perhonen hivelisi (rv8)tms.. mutt rv14 neuvolassa neuvolatätikin näki kun mahani heilui kun olin selällään pöydällä. Sydänääniä ei silloin saanut vaavilta kun se oli niin vilkas. Kävin ultrassa rv20 ja lääkärikin sanoi ett kyllä on vilkas tapaus kun ei sen sukupuolotakaan nähnyt vaikka yritti 15 min katsoa. Esikoinen oli samanlainen ja kyllä sen nytkin humaa kun hän on kuin elohopea kokoajan.
Mieheni kanssa olemme kauhistelleet ett toinen samanlainen ikiliikkuja meidä perheesee hih, hih..!!

Ratasgallubiin: Ostimme Brio Zenit rattaat(199 eur) koska meillä on jo pehmopussit ym..(ed. rattaat hajosivat lentokoneessa). Niissä on suurin sisämitta pituussuunnassa. Meillä neiti ollut 2 v n. 95 cm ja ei mahtunut nukkumaan ed. yhdistelmissä.

Meillä kaikki tavarat on jo valmiina neidiltä ja olenkin laittanut jo kaikki vaatteet valmiiksi kaappeihin. Ajattelin ett saan kesällä nauttia lämmöstä pihalla kun teen kaikki valmiiksi ajoissa.

Hyvää kesän alkua kaikille ja voikaahan paksusti & nauttikaa auringosta(jos sitä näkyy). Luen teidän viestejänne ahkerasti ja kirjoitan joskus kuulumisia!
T. Johanna ja vaavi rv23

Ihanaa, et täällä on muitakin jäätelöhimon kourissa olevia! Myös minun tekee mieli jäätelöä siis aivan koko ajan ja olen sitä kyllä hirveitä määriä syönytkin. Olen yrittänyt valita mahdollisimman vähärasvaisia ja -sokerittomia vaihtoehtoja.

Yöllisiä pohjesuonenvetoja täälläkin - ja todella kipeitä. Onneksi ovat menneet nopeasti ohi.

Minä myös haaveilen ensi vuoden etelänmatkasta, kun se tänä vuonna jää väliin. Mietin, olisiko touko-syyskuu hyvää aikaa, silloin vauva olisi 9-10kk...? Ei kyllä uskalleta varata matkaa ennen vauvan syntymää. Jotenkin pelkään, että vauva on koliikkitapaus tai muuten vaikea ja muutun itse ihan zombieksi... yritän kyllä ajatella postiiivisesti!

Ja täälläkin maha lähtee heti tosta rintojen alta ja on iso! Johtuu varmaan siitä, että olen lyhytselkäinen, mutta vähän hirvittää, minkälainen tästä vielä tuleekaan...hih =)

Sissi 24+6

... siis tarkoitin etelänmatkan ajankohdaksi touko-kesäkuu -07 eikä touko-syyskuu.... No taidan olla elävä todiste siitä ,että naisen aivot pienenenvät raskauden aikana... =)

Heipä taas;) Mies eilen jo taivasteli, että 'kohta saamme tietää kumpi on tulossa - uskomatonta!'.. odotamme sitä 4D ultraa tosi paljon!!!!! Manna, meillä on torstaina piirun vajaa rv25.. eli rv24+5, mun LA on 16.9. Päivitin sen listan np-ultran aikoihin, mutta joku päivitti listan jälkeeni vanhan pvm mukaan joten en moneen kertaan sitä viitsinyt tehdä kun oli vaan päivän heitto..
Sissi, meillä on ihan samat ajatukset etelänmatkasta!! Mulla on aika monta ystävää jotka ovat esikoisen kanssa matkustaneet tämän ollessa 9-11 kk ja ovat kehuneet että oli hyvä ja helppo ikä lapsen kanssa matkustaa.. Ei vielä kävele, yms. Tämän rohkaisemana mietinkin just, että onkohan matkiksilla vielä jotain matkatilejä jonne voisi säästää...? No, pitää ottaa selvää..

Moikka taas!
Onko muilla ollut vielä turvotusta jaloissa tai muualla? Mä huomasin eilen illalla, että jalat oli tosi pötikät! Sukista oli jäänyt kunnon rajat nilkkoihin ja siitä lähti ylös päin pullistumaan. Nostin jalat ylös ja yön aikana turvotus oli kyllä kadonnut. Kävin työpaikkalääkärillä vielä varmuudeksi tänään `näyttämässä sääriäni` ;) ja se sanoi, että on ihan normaalia. Minä jo heti pelästyin... Mulla on vielä jomotellut vähän noita pohkeen seutuja, mutta mä kyllä töissä istuessani jännitän jalkojani, joten täytyy varmaan alkaa venytellä ja jumpata niitä enemmän, että veri kiertäisi paremmin. Ja varmaan vähentää suolaisten ruokien syöntiä.... Eilenkin söin pitsaa, paha, paha ;)

Mä söin lauantaina 2 pizzaa. Lounaaksi ja iltapalaksi...Ku en jaksanut mitään itse väsätä kun oli muuttopuuhia ja tontilla kaikkee muutakin..huoh....
Mutta eipä ne 2 pizzaa missään tunnu ;)

Mekin ollaan ajateltu että lähdettäis ens kesänä etelään. Vaikka siinä kesäkuussa. Mietittiin että Italian garda olis aika kiva kun siellä ei ainakaan ole liian kuuma. Tai en sitten tiedä, miten vaavi reagoi kuumuuteen. Kai ne kestää sen missä me aikuisetkin.

Me oltiin mieheni kanssa viime kesänä Italiassa Pesarossa 2vk. Se on Riminin alapuolella pieni ranta/kaupunkilomapaikka, tai no ei se nyt mikään kyläpahanen ole, mutta ei mikään kauhea turistirysä. Siellä ei tainnut olla edes yhtään diskoa, vaan muutamia pikku kuppiloita ja sitten ihan ruokaravintoloita. Siellä oli tosi paljon lapsiperheitä ja ihan älyttömän rauhallinen ja ihana kaupunki! Ollaan puhuttu, että sinne voisi mennä uudestaankin vaikka vauvan kanssa. Sinne jäi ihan kaipuu... Suosittelen sitä lämpimästi kaikille, jotka suunnittelevat etelänmatkaa lapsen kanssa!
Nyt SYÖMÄÄN taas vaihteeksi.. ;)

Neuvolasta terveisiä!Sf-mitta oli huimat 26cm,ja painoa tullu 721g/vko!!Kyselikin,et olihan ultrassa varmasti yksi..!No,laitan sen jäätelön ym.herkkujen piikkiin.Nyt tulikin sit makean syömiskielto,että hyvästit herkuille! Terkuin summer-82 rv 23+5

Hei vaan!
Olin maanantaina ekaa kertaa uudessa neuvolassa, ja muutenkin edellisestä kerrasta oli kulunut aikaa jo 1,5kk.
Olen ollut vähän huolissani, kun ultrassa silloin vauva vastasi hyvin viikkoja, esikoinen oli reilusti sitä isompi. Ja nyt SF_mitaksi saatiin viikolla 23 19cm! Se on keskikäyrän alla, vaikka esikoisen kanssa mentiin koko ajan yläkäyrän yllä. Painoa on tullut nyt 6kg alkupainosta, verenpaine näyttää nousujohteiselta. istukka kyllä on takaseinässä tässä raskaudessa ja vauva oli aivan kohdun oikeassa reunassa, mutta neuvolatäti vakuutti kaiken olevan siis hyvin nytkin!

Olen kyllä elänyt aika tukkaputkella nyt. Poika 10kk ei nuku päiväunia, kuin maksimissaan liikkuvissa rattaissa. Päivässä tuleekin parhaimmillaan käveltyä sellaiset 7-8km, kun ei sitä huutoa jaksa pää :) Eilen sitten illalla pamahti supistus päälle ja makasin jo ""synnytysasennossa"" sängyn laidalla. Tänään kävelyllä tuli toinen samanlainen. Taas tuli mieleen, että ""mihinkähän sitä on ryhdytty"" :) Mutta vakavasti ottaen olen aika peloissani nyt. Pojan kanssa päivät menenvät niin vauhdilla, ettei maha-asukin liikekontrollista muista edes haaveilla. Hyvä jos pääsen istumaan päivän aikana. neuvolassa sanottiinkin, että omaa aikaa pitäisi ottaa, kotityöt jättää minimiin ja levätä...mutta miten ja missä, kun ei tämä meidän kävelyä harjoitteleva aktiivi lepää yhtään :)
Supistuksista en ole kenellekään puhunut mitään.

Tämä on siis niin erilainen raskaus, kuin vaan voi olla. Esikoisen tässä odotusvaiheessa painoakin oli tullut jo 12kg lisää ja turvotus tosi kova. Turvotusta en ikävöi, mutta pelkään vauvan kasvun puolesta. Lääkäri on kait joskus ennen juhannusta.

Mukavaa kesäviikkoa kaikille!
Kesä 23+2

heips! Piti olla neuvola eilen mutta lääkäri peruutti ajan. Hö, vielä viikko täytyy odottaa että saadaan fundus tietoon...

Oletteko huomanneet pikkuisen liikkeissä jo päivärytmiä? Meillä mennään aika säännöllisesti kaavan mukaan
- aamulla hiljaista, ekat liikkeet noin 9 maissa kun pääsen töihin
- päivällä joskus 11 ja 14 maissa muutamia tiukkoja potkuja
- illalla sohvalla alkaa tosi pomppiminen, selvästi päivän aktiivisin aika
- nukkumaan menon aikaan 22-23 on vielä viimeinen potkurumba
- yöllä nukutaan =)

Hassua on myös huomata että joka kerta kun alan syömään alkaa masussa aika möykkä. Iiik, pidänkö mä sitä nälässä kun riemastuu ruoasta noin paljon :)

Kassu 24+6

Huomenta kaikille!

Eilen oli neuvola ja hb oli laskenut 137:stä 122:een, th meinas, että näillä viikoilla useimmilla odottajilla laskee, kun vauva vie niin paljon energiaa, mutta hb on vieläkin hyvä, jos menee alle 110 niin sitten aletaan syömään rautatabletteja. Verenpaine oli 122/78 eli laskenut paljon alkuraskauden lukemista :)
Painoa tullut reilussa kolmessa viikossa 200grammaa, eli vielä ollaan 1,4kiloa lähtöpainon alapuolella...

Sf-mitaksi th sai ensin 30!!! eli vastais suunnilleen viikkoa 30, mutta se itsekin hämmästyi korkeaa lukemaa ja mittas uudestaan ja taas tuli 30... ja 3. kerta toden sanoo, niin mitax tuli 27,5. Th meinas, että se oli mitannu pallean kohdalta kahdella ensimmäisellä kerralla, kun pallea on niin lähellä kohdun yläosaa ja six tuli noin korkea lukema. Sf-mitta menee silti vähän käyrien yläpuolella, mutta toivottavasti kääntyy laskuun raskauden edetessä.
Ihminen on erehtyväinen, mutta mä kyllä säikähdin, että tässä kasvatetaan viisikiloista vauvaa...
Seuraava neuvola on sitten jo kahden viikon päästä.

Ostin niitä magnesium-tabletteja ja ovat kyllä auttaneet suonenvetoihin. En nyt muista kuka kirjoitti, että ne auttaa, mutta kiitos silti.

Vaunuista: Ostettiin viikonloppuna Emmaljunga Smart Duo yhdistelmät vm.2005 uutena, maksettiin 520e. (Jos oltais ostettu tämän vuoden vastaava malli, niin siitä olisi pitänyt maksaa 250e enemmän...Ei paljon houkutellut.)
Eli kova kantokoppa, liukulaakeroidut ilmakumipyörät yms.
Tuli hoitolaukku, hyttyssuoja, sadesuoja ja rengassuojat mukaan.
Vertailtiin tosi paljon vaunuja ja nuo olivat mielestämme meille sopivimmat.

Kylmää ja koleaa kesäkuun ensimmäisen päivän jatkoa,
Maria 27+0

Heips!

Olin siellä neuvolassa tänään ja kaikki oli vauvalla hyvin, villkkaasti liikkui sydänääniä kuunnellessa. Painoa tullu 700g/vko, mutta ei sanonut siitä yhtään mitään. Sf mitta oli 23 cm. Nyt siis rv 26+1, joten ihan viivalla mennään. Noi hemoglobiinit mua vähän ihmetyttää, alussa 143 sit 125, jolloin kehoitettiin syömään rautatablettaja, nyt oli 132 ja edelleen käskivät jatkaa. Tosi outoa!

Henkilökunta vaan vaihtuu tiuhaan... Neljä kertaa oltu terveydenhoitajalla ja joka kerta eri ihminen ja kaksi kertaa lääkärillä ja molemmilla kerroilla eri! No, nyt oli nuori mies lääkäri, muuten ihan mukava, mutta kun yritin puhua selkäkivuistani ja töihin palaamisesta nyt opintovapaan jälkeen, ei ymmärtänyt kyllä koko asiasta yhtään mitään. ""Hyvä siitä tulee. Teet vaan järkevästi, ei mitään älyyttömyyksiä."" Aivan kun voisin yövuorossa yksin ollessani jättää jonkun kadestakymmenestä potilaasta hoitamatta. Kaikki kuitenkin ovat raskaita vuodepotilaita, eivätkä itse pääse mihinkään. Voi voi..., lääkäri ei tuntunut näkevän edes sellaista vaihtoehtoa ettenkö töissä pärjäisi.

Sori kauhea tilitys, mutta on vaan niin avuton olo. Kyllä kuitenkin viisi vuotta tuota työtä tehtyäni tiedän, mitä se on ja yksittäisiä vuoroja nyt kun olen käynyt tekemässä niin alaselkä on kipeytynyt. Se kun alkaa särkeä jo puolen tunnin kävelystä asfaltilla! No pian se nähdään kuinka tämä alkaa sujua. Lähden kohta iltavuoroon. Olis vaan ollut kiva kun ois voinut luottaa, että neuvolassa ollaan ymmärtäväisiä, jos sitä tarvitsen.

Terveisin, Malin ja päivänpiriste 26+1

Torstaita!

Täältä rintamalta ei mitään uutta. Paitsi että mua pikkaisen huolestuttaa kun Untamon liikkeet on ollu viime päivinä tosi vaisuja. Tunnen kyllä liikkeitä useita kertoja päivässä, mutta niissä ei ole tehoa niin kuin esim. viime viikolla oli. Ja yleensä se on tavannut ottaa semmoisia potkusarjoja, nyt niitä tulee vain 1 tai 2 kerrallaan. Yritin soittaa nlan tädille mutta koko terveysaseman henkilökunta oli tänään kuulemma koulutuksessa. No yritän huomenna aamulla uusiksi. Paha vain kun mun terkan puhelinaika on klo 12-13 joten siihen aikaan olen keskustassa töissä, joten en pääse kovin nopsaan sitten paikan päälle, jos sillä vaikka olisikin aikaa esim. kuunnella sydänäänet. No ensi tiistaina on ihan oikea nla + lääkäri. Pitää lääkärin kanssa ottaa puheeksi asia.

Mies oli viime yön poissa kotoa (työmatkalla Tukholmassa) ja nukuin sitten tosi huonosti. Yleensä nukun hyvin, kun ei ole ketään ""häiritsemässä"", mutta nyt kun oli pieni huoli vauvasta, nukuin tosi levottomasti. Toivottavasti uni tulee ensi yönä paremmin.

Onko teidän rinnat paisuneet jo suuriin mittoihin? Mä jouduin TAAS ostamaan suuremmat rintsikat, koko on jo 80D (kun esim. vuosi sitten olin 75B...) Alan näyttää valaalta. Kaiken lisäksi rintaliivien kaarituet painaa tosi ärsyttävästi kun ne alkaa jäädä jo ""kuoppaan"", rinnat valuu ja maha alkaa heti siitä rintojen alta.

Mutta nyt jatkan töitä. Viimeinen kuukausi alkoi tänään! Eipä enää olisi paljon motivaatiota, mutta kai se on pakko. Onneksi on oma huone ja saa rauhassa levätäkin välillä!

T. Rizzu 24+5

Rizzulle... Äläpäs huoli. Nyt oikein naurattaa kun huomaan että jotkut muutkin ovat aivan samanlaisia huolehtijoita kuin mä. Eli: viime viikolla huomasin aivan saman asian ja huolestuin niin kauheesti. Soitin eka kättärille asiasta ja ne vaan pyysivät tarkkailemaan. 10 liikettä pitää tulla tunnissa ym. Tämä siis perjantai aamuna. Sitten päätin, että soitan vielä neuvolaan ennenkuin lähden paniikissa kättärille. Neuvolatäti sanoikin että tule niin kuunnellaan sydänäänet mutta sanoi heti, että vauvat lepäävät välillä pitkiäkin aikoja. Menin sitten neuvolaan ja hyvin kuuluikin äänet. Ai että olin onnellinen. Sitten kun lakkasin streessaamasta niin johan on pitänyt tämän viikon sellaista jumppaa ettei ikinä!
Eli huoli vaikuttaa vaaviinkin tosi paljon. Sen olen nyt omasta kokemuksesta huomannut.

Sama huoli liikkeistä täälläkin - jatkuvasti! Toissailtana en meinannut nukahtaa ollenkaan kun potkuja ei alkanutkaan tuntua kun kävin nukkumaan. Valvoin siinä sitten 3 tuntia kun en uskaltanut nukahtaa :(. Ja koko yön nukuin tosi huonosti. Eilen aamulla töissä liikkeet alkoivat taas tuntua normaalisti.

Terveiset täältäkin suunnasta neuvolasta, jossa olin tänään. Kuukauden verran olen nyt syönyt rautatabletteja kahdesti päivässä ja hb oli vain 114. No edelleen jatketaan tablettien popsimista.
Kaikki muut arvot olivat ok ja sf-mitta oli 25 senttiä, joten yläviivan tuntumassa mennään. Painoa oli tullut lisää pitkästä aikaa vain 300 g/vko, joten se oli helpotus.
Edelleen sain luvan suunnistaa metsässä, jota olen tehnyt nyt viikottain ja viikonloppunakin tuli pyöräiltyä 35 km lenkki. Niinkauan saa kuulemma tehdä kuin hyvältä tuntuu, mutta jossain vaiheessa täytyy hieman ruveta hölläämään.

Meidän pikku kaverin liikkeet on selvästi muuttunut jo erilaiseksi viime aikoina. Ilmeisesti alkaa tila vähenemään, koska nyt ne liikkeet on sellaisia 'muljahduksia' vatsan toiselta puolelta toiselle. Vatsa on vinkeän näköinen, kun ensin on kova patti toisella puolella, joka sitten muljahtaa toiselle puolelle ja käsin pystyy tuntemaan missä mennään. Sinänsä se ei satu, mutta ei se aina niin kivaltakaan tunnu.

nim. Rv 26 + 3

On meillä aika samanlaisia vaivoja kaikilla, mutta kait suurinpiirtein pysymme vielä tolpillamme! Suonenvedot ovat jostain syystä mulla nyt rauhoittuneet, mutta eiköhän ne taas joku yö ilmesty kun tässä oikein kehuskelen. Noi patit alapäässä, mitä Minä :) kuvasit, saattavat olla suonikohjuja! Niitä voi ilmestyä raskauden aikana myös alapäähän...tuttavalla on niistä karvaita kokemuksia!

Minä en paljon sf-mitasta perusta enkä huoli yhtään jos käyrä kuitenkin nousee tasaisesti. Mulla oli sf-mitta 21 cm raskausviikoilla 23+6, mikä oli hiukan yli keskikäyrän. Silti moni taivastelee vatsani pienuutta, mutta mulla on istukka takaseinässä eli pieni sievä masu johtunee myös siitä. Kiloja on kuitenkin kertynyt enemmän kuin sallittua eli viimeksi oli tullut yli 700 g viikossa ja nyt yhteensä reilu 7 kg! Mulla kans makeansyönnin rajoittaminen suunnitelmissa ja pari päivää menikin hienosti, mutta eilen ja tänään olen taas sortunut...huomenna ois yhdet synttärit tiedossa eli sitä rataa.

Kesä, älä huoli, varmasti vauvasi on ihan kunnossa ja kasvaa hyvin. Neuvolassa sanottiin, että syytä huoleen on vasta jos käyrä tekee jyrkän muutokseen suuntaan tai toiseen. Kyllä Kesä sun pitäis kuitenkin saada jostain hoitoapua jos noin supistelee ja vielä kivuliaasti. Toivottavasti onnistuisit saamaan pojan hoitoon edes muutamaksi tunniksi niin voisit mennä makuuasentoon tai rentoutumaan vaikka uimahallin saunaan. Kannattaa pyytää apua ihan oikeesti! Ei kaikkea tartte yksin jaksaa.

Myy ilmeisesti selvisi hyvin Lordi-juhlassa litistymättä! Me oltiin silloin ravintolassa syömässä Katajanokalla eikä uskallettu sitä lähemmäksi Kauppatoria. Kuulin tutulta, että joku hullunrohkea äiti oli ollut siellä pahimmassa ryysiksessä puolivuotiaan vauvansa kanssa! Lisäksi tämä tuttu joutui todistamaan alle 10 v. tytön hyperventilaatiokohtausta ja paniikissa ollutta äitiä siinä sivussa...ryysis oli ollut kuulemma aivan kamala ja siellä ois voinu tapahtua mitä vaan. Huiii, ihan hirvittää.

Meillä tulee ilmeisesti ongelmia ennen syntymää otettavan vauvavakuutuksen kanssa, sillä en saisi olla täyttänyt 40 v. kun lapsi syntyy ja minähän täytän pyöreitä jo muutaman viikon päästä. Tapiolasta myönnettäisiin vakuutus jos olisi negatiivinen tulos lapsivesipunktiosta ja istukkabiopsiasta. Enhän minä vakuutuksen takia menisi ikimaailmassa niihin toimenpiteisiin kun verikokeet ym. ovat olleet normaalit! Kehoitettiin kuitenkin laittamaan hakemukseen kopio äitiyskortista ja varmaan kantsii laittaa myös lääkärin lausunto 4D-ultrasta. Sanoivat Tapiolasta, että saatan saada vakuutuksen vaikka oisinkin täyttänyt 40 v. Tää 40 v.-ehto on ainakin Tapiolalla, Pohjolalla ja Fennialla. Vielä pitää tsekata noita pienempiä yhtiöitä kuten Ifi, Veritas ym.

Tsemppiä 4D-ultriin! Piitsu ja Hanna taisivat olla tänään menossa niihin.

Noista liikkeistä vielä. Mulle sanottiin viime keskiviikkona neuvolassa, että niitä ruvetaan seuraamaan vasta loppuvaiheessa joskus rv 30 ja jotain. Siinä Prisma-dokkarissakin sanottiin, että sikiö nukkuu rv 26 aikoihin suurimman osan vuorokaudesta ja on hereillä vain pari tuntia! Ihmettelen kyllä todella tota Kättärin Hannelle antamaa neuvoa, että pitää tulla 10 liikettä tunnissa jo näillä viikoilla. Eihän kaikki liikkeet edes tunnu samalla teholla eli miten niitä voi laskea?! Meidän Erkki on tänäänkin ollut vaikka missä asennoissa ja kerran epäilin sen olevan jo pää alaspäin kun vipinää tuntui tossa navan yläpuolella.

Rizzu, meilläkin on ollut pari vilkasta päivää ja sit esim. eilen ja toissapäivänä oli tosi hiljaista. Tänään on taas vilkkaampaa ja iltaisin ennen nukkumaanmenoa on kovin rummutus. Varmaankin ihan normaalia, että vaihtelee noin. Kannattaa kokeilla vatsan heiluttamista jos haluaa herätellä vauvaa. 4D-ultrassa lääkäri heilutti aika rajusti ja jo lähti pikkuinen pyörimään vinhasti. Mitä nyt yhtään muistan esikoisesta niin tyttö oli kyllä vilkkaampi liikkumaan kuin tämä poitsu. Oikeastaan en pane yhtään pahaksi jos uusi tulokas perisi isänsä rauhallisuuden ja tyyneyden! Olisi elämä paljon helpompaa kun ei olis sellaista vieteriä käsissään aamusta iltaan... :)