SYYSKUISET 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nää sivut ovat nykyään ihan perseestä! Koska ne jumittuu ja koska ei löydä näitä keskusteluja. HUOH!!!

Mutta, Juhannus meni mökillä. Syötiin hyvin ja oltiin vaan. Lääkärineuvola oli viime viikolla. Kaikki oli hyvin. Sf mitta oli hurjat 27cm. Pikkupirpiäinen on kovin riehunut. Välillä tuntuu siltä että väkisin yrittää ulos ;) Painoa tullut 8kg jo!

pitkästä aikaa taas. Ollaan muutettu tässä toiselle paikkakunnalle viikon sisään. Ei voi muuta sanoa kun että jo on ollut muuttokelit. Ei oo helppoo helteellä! Sitten kun vielä on sen sortin immeinen että kaikki pitää tapahtua heti, eli en pysty katseleen sekasortoa kauaa. No Juhannuksena pidettiin purkaamisessa tauko ja oltiin mökillä rentoutumassa. Nyt vielä kaksi viikkoa töitä ja sitten lomalle ja siitä suoraan äippälomalle. JES!

Torstaina oli kontrolliultra, kun vauvan pää oli pieni. Mutta nyt pää oli jo ihan normaalin kokoinen, itseasiassa kaikki arvot oli just tasan käyrällä. Kaikki muutenkin hyvin neuvolassa ja lääkärissä. Eikä mitään ihmeellisiä oireita, joskus supistaa kun oon kävelyllä. Ja nyt muuttotouhuissa on pitänyt tietty huilata vähän välillä. Kun illalla rauhoittuu sohvalle niin alkaa masussa sellainen show. Ei sitä tarvi kohta enää ees telkkaria, pomppivaa masua katsoo niin mielellään :)

Saatiin muuten tietää sukupuolikin. Kaikki on sanoneet että poikamasu ja itselläkin todella vahva tunne on ollut itselläkin pojasta. Ainoastaan mieheni on ollut vakuuttunut tytöstä ja minä naureskellut että väärässä on. Eipä olisi kannattanut...hän oli oikeassa :) Ei muutakun sitten vaaleanpunaisia vaatteita hiplaamaan, nyt kun en ole kaupassa siihen suuntaan edes katsellut. Hih.

Ostettiin vaunut, Brion Kombit. Saatiin sadesuoja, laukku ja pyöräsuojukset kaupanpäälle. Siellä ne nyt parvekkeella nököttää ja odottaa vaavin saapumista. Sänky, itkuhälyttimet, lakanoita, kantoliina ja jotain vaatteita ja tarvikkeita on ostettu. Turvakaukalo pitäisi vielä hankkia, mutta malli on jo tiedossa, täytys vaan hakea pois. No lomalla kerkiää.

Äitiyspäivärahakin on myönnetty ja pakkaus. Toivottavasti tulee sitten uuteen osoitteeseen...Näin se homma etenee, eheh!

Aurinkoa,
Kassu 28+4

Haettiin eilen pakkaus ja voi miten ihania pikku vaatteita siinä oli ja vaikka kuinka paljon. Nyt en kyllä osta enää mitään kaupasta. Oon tainnut ostaa jo ihan liikaa.
Ärstyttävät nää sivut kyllä on! Välillä ei pääse ollenkaan sisään ja ja....
Muuten menee hyvin. Enää 1,5vkoa lomiin ja siitä suoraan alkaakin äitiysloma. Ihanaa!
Kävelylenkit supistavat mutta pitää ottaa rauhallisesti.

Terkuin
Hanne ja Masukki rv 29+5

Heip!
Mulla on tänään viimeinen työpäivä!!! JEEE!!!
Meillekin tuli viime viikolla äitiyspakkaus ja hipelöin niitä vaatteita ihan innoissani! Me ei olla edelleenkään hankittu mitään. Tänään lähden katsomaan työkaverin luo pinnasänkyä ja rintareppua ja varmaan ostetaan ne. Ja nyt kun loma alkaa, niin lähdetään käymään siskon luona Helsingissä ja haetaan sieltä vaunut ja turvakaukalo ( saadaan ne lainaan). Amme pitäisi käydä ostamassa ihan uutena =) ja hoitoalusta. Ja vaatteita lisää! Meillä on se muuttokin edessä ( ei vaan tiedetä vielä minne, kun oma on myyty ja uutta ei ole tiedossa...), joten ei olla viitsitty raahata kaikkia tavaroita vanhaan kotiin. Mullakin supistelee kun touhuaa vielä niin rempseästi kaikenlaista. Mutta täytyy rauhoitella menoa! T. myy 28+1

Onhan täällä palstallakin vielä elämää, ihan kaikki eivät ole karanneet kesälaitumille..;)
Me oltiin miehen vanhempien kanssa Tukholmassa juhannuksena ja oli tosi kiva reissu. Masuasukki tosin ei tainnut tykätä sunnuntaisesta maraton-kävelystä pitkin Tukholmaa, on ollut hiljaista sen jälkeen;( Lisäksi tuntuu nivusissa vihlontaa, mikä ei sekään ole kauhean kiva tunne.. Mulla on torstaina neuvolalääkäri, kerronpahan siellä kaikki huoleni!
Kateellisena luen teidän juttuja äitiyspakkauksista yms. itse soitin tänään kelaan ja sieltä sanottiin, että pakkaus tulee mulle n. 1.5 kk päästä ja koska haen viimeisen 6kk tulojen mukaista korvausta, niin rahajuttujen kanssa kestää vielä kauemmin, kun mm. työnantaja ei ole vielä toimittanut palkkatietoja yms. No, eiköhän nämä kaikki kuitenkin järkkäänny ok - ajallaan;)
Viime viikkoina mulla on ollut työ- yms. matkoja ja täytyy sanoa, että nyt olen kajahtanut täysin!! Vauvalle on tullut hommattua tavaraa pitkin eurooppaa, ja huom!suomessa en ole kertaakaan käynyt missään lastentarvikeliikkeessä.... heh heh...
Hauskaa kesää ja lomia kaikille!! Ilmoitelkaahan kuitenkin kuulumisianne - ainakin jos sattuu sadepäivä;)

jipii.. aluksi luulin, että tänne joutuu kirjautumaan, mutta eipä sit tarvitsekaan=)
Epäreilua, että jotku saa pakkauksen parissa viikossa ja toisille sanotaan, että menee 1.5kk! Noh, olen odottanut tietoa pakkauksesta kuin aurinkoa nousevaa, mutta taidan hieman rajoittaa.. Lokakuun odottajistakin ainakin yhdellä on jo pakkaus.. (Paperit kyllä vein kelaan vasta 2.5 viikkoo sitten, joten eipä tässä kauaa ole odotettu).

Selkää ja lonkkia jomottaa ja vihloo.. sekä närästys ja kuvotus on tullut takas. Rinnatkin vuotavat öisin, ei onneksi päivisin tai edes joka yö. Olen huomannut, että jos nännit on päivällä kipeet, niin yöllä vuotaa=).
Että semmoista...

Mä kävin eilen viemässä vasta äippäraha hakemuksen kelaan. Päätettiin sit miehen kaa ottaa avustus rahana kun on toi viime vuoden pakkaus tuolla kaapin perällä. Esikoinen on nyt siirtynyt juniori peittoonkin niin on peitto vauvalle valmiina. Tällä hetkellä kylläkin meillä kaikilla on vain lakana peittona =)
Eli kaikki pakkauksessa olevat tavarat on esikoinen jo jättänyt tulevalle vauvalle. Ainoo mitkä pitää ostaa on kynsisakset ja hiusharja. Niin ja sit jossain vaiheessa täytyy käydä eurokankaasta hakemassa isompi palanen muovitettua froteeta. Sit vasta kun alkaa poika opettelemaan kuivaksi...

Täällä masu on aivan kamalan kokoinen ja liitoskivut on niin hurjat et välilä vihlasee ja jalka pettää alta =( Kiva kannella poikaa kun ei voi tietää milloin kaatuu...En kyllä tiedä varmasti onko liitoskivuista kyse vai onko lihakset niin huonona vai mitä? Neuvolalääkärissä mainitsin asiasta niin eipä sanonu muuta kuin jaa..
Painoa ei ole vieläkään tullut yhtään mikä sinänsä todella hyvä kun oli tuota ylim. ennen raskautta =)
Vaaveli potkii masussa koko ajan ja illalla alkaa jo vähän hermostuttaa kun ei ole hetkeäkään aloillaan. Onneksi antaa yön nukkua ihan rauhassa.

Heips, täälläkin koko nettiselain kaatuilee, kun näille sivuille yrittää ängetä... ja mä oon nyt siis jo kirjautunu käyttäjä, luulin, ettei se ilman sitä onnistu.

Rv 29+ menossa hurjaa vauhtia. Eilen valitsin vääränmalliset housut jalkaani töihin, ja töissä oli vielä kamala stressi, niin eiköhän alkanu supisteleen, kestivät kauan ja osa oli hieman kipeitäkin. Koko illan melkein supisti, heti kun esim. nousi makaamasta istumaan tai istumasta seisomaan, siis teki mitä tahansa lihaksillaan, niin heti kovettui... Tänään en sitten uskaltanutkaan lähteä töihin. Hoitelin duunihommia täältä kotoa käsin. Nyt olis siis enää 3 työpäivää, ihanaa! Toivottavasti ehdin saada kaiken kuntoon ennen sitä, tai, mitäpä sen väliä... En enää sinne firmaan palaa.

Mä kans luin kateellisena kun te jotkut olitte jo saaneet äippäpakkauksen. Mä en varmaan saa sitä myöskään ennen kuin elokuussa, kun mäkin hain 6 kk:n työtulojen mukaan (toivottavasti työnantaja on edes jo lähettänyt sen lapun) ja kesäloma-aika kun on, niin varmasti kestää.

Untamon jalat alkavat tuntua aika selkeästi nahan läpi. Nyt ei tule enää pelkästään potkuja, vaan semmoisia jalan suorana pitoja, eli kai se yrittää venytellä itseään. Hassua! Luin tuosta Vaukirjan Odotus vauvan äidille -oppaasta, että jos se nyt syntyisi, olisi sillä jo 90 % todennäköisyys selvitä! Ihanaa!

Meillä olis edessä edelleen se pinnasängyn, matkasängyn ja matkarattaiden hankinta. Myös itkuhälytin taitais tulla tarpeeseen. Kallis keikka siis. Ja se AUTO! Emme ole vielä kiivaista etsinnöistä huolimatta löytäneet uutta. Se pitäisi olla ensin ennen kuin lähtee huonekaluostoksille. Blääh. En jaksa enää koko autoshowta.

Mutta nyt menen jälleen hieman lepäilemään. Ystäväni tulee tänään levittämään tukkaani uuden hiusvärin, kivaa, kesätukka!

Terkuin Rizzu & Untamo rv 29+3

Minäkin hain äitiyspäivärahaa viimesten 6kk tulojen perusteella, mutta sain silti äitiyspakkauksen reilussa viikossa. Kelasta sanottiin, että äitiysraha ja äitiysavustus on kaksi eri päätöstä jotka eivät pitäisi vaikuttaa toisiinsa.

Jeee!! Se on eka lomapäivä sitte käynnistyny! Pitelen tässä vuosilomat ja sit alkaaki jo äippäloma siihe perää. On kyllä mahtavat fiilikset! Vaikka toisaalta ei ihan meinaa tajuta ettei tässä lähetäkkää töihi nyt sit piiitkää aikaa =)

Niitä kelan vastauksia mieki oottelen, ja sitä pakkausta. Siskoilta oon saanu jo muutaman muovikassilisen vauvan vaatteita joten ite en meinaa ostaa niitä pieniä vaatteita. Onhan tuolla kaupoissa vaikka kuin paljo ihania potkareita ja bodyja mut oon vielä malttanu mieleni...
Vaunut ja jonkinlaine hoitopöytä pitää ostaa, mut muute on saatu hirveesti kaikkea tavaraa. Niitä vaatteita on, turvakaukalo, sitteri, rintareppu, rintapumppu, vaunun koppa, ym. pientä tarviketta. Sit sellane ihan leikkimatto mihi laitetaa sellaset kaaret kulmista kulmii ja niihi kaarii laitetaa sit roikkumaa kaikenlaista pientä lelua. Se on tosi kiva. Ainaki miun siskojen pienet tykkäs siinä hirmu paljo köllötellä ja katella ja räplätä niitä leluja. =)

On kyllä huimaa mite on aika kulunu nopeesti ja vauvan syntyminen vaan lähestyy lähestymistään. Maha on aika huikeen kokone ja on alkanu jo tekee kipeetä vähä sieltä täältä. Ainaki oon huomannu että jos joutuu istumaa pitkään ni alkaa koskee selkää. Ja muutenkaa ei enää pysty ihan joka asennossa olemaankaa. Vauvan liikkeet joskus vihlasee alavatsasta ikävästi. Ja joskus oikee säikähtää ku yhtäkkiä tulee sellane nopee raju potku. Ko maha oikee hypähtää. Ja kyllä tota mahaa tulee töllöteltyä ja ihmeteltyä joka päivä.
On se nii ihmeellistä....että siellä se pieni myllertää =)
Ens viikolla on seuraava neuvola. Sitä oottaa aina ihan innolla. Siel on kiva käyä, ja sit ku tääl on ainaki ihan älyttömän ihana neuvolatäti.

Jaahas, josko sitä tästä koneelta nyt irtautuis ja lähtis käymää vaikka vähä alennusmyynneis....
Hyviä vointeja kaikille!

Kaza

Moi!
Nyt se on sitten mullakin loma! =D Olin eilen varmaan yhtä hymyä töissä... Olin niin valmista kauraa lähtemään sieltä pois, kun viime aikoina on alkanut kypsyttämään jotkut ihmiset siellä, jotka ovat niin olevinaan.. Ja kyllähän tuolla on tullut jo 5 vuotta tehtyä hommia ja koko ajan ollut kiirettä. Nyt saa levätä!!! Minä ostin eilen alesta Tutan potkupuvun ja pitkähihaisen bodyn. Ne oli NIIIN suloiset! Minä ajattelin tänään lähteä myös kuluttamaan aikaa alennusmyynteihin. Mukavaa päivää kaikille!

Mullakin tänään viimeinen työpäivä. Huomenna on neuvola ja lääkäri, ja lääkäri lupasi kirjoittaa sairaslomaa kesälomani alkuun asti muhkean jalkaturvotuksen takia. Turvotusta on nyt kestänyt melkein kk. Alkuviikosta mulla tarkistettiin munuaisarvot sekä tutkittiin jalat ultralla mahdollisten laskimotukoksien varalta, mutta kaikki näyttää olevan kunnossa. Mitään järkevää syytä turvotukselle ei siis löydy eikä raskausmyrkytykseen viittaavia muita oierita ole - verenpaine sekä virtsa ovat myös OK. Loppuajan joudun käymään joka vko neuvolassa mittauttaan verenpaineeni sekä antaan virtsanäytteen.

Sairaslomalle jään, koska teen istumatyötä, mikä vuorostaan lisää turvotusta entisestään. Vointini on paras jos saan olla koko ajan liikkeellä.

Ensi viikolla on taas ultrakin, jossa tarkistetaan vauvan koko sillä mullahan todettiin 4D-ultrassa istukkavirtauksissa jotain häikkää. Uskon kuitenkin, että kaikki on kunnossa sillä vatsani on jo melkoinen :). Syömisistäni se ei voi johtua sillä syön melko maltillisesti ja liikkunutkin olen - 6 vkoa remontoitiin uutta asuntoamme ja nyt vihdoin su päästiin muuttamaan. (kodin vaihtaminen raskaana ollessa on sitten niin kamalaa hommaa enkä suosittele sitä kenellekään!) :)

rv. 27+5

Minä myös äitiyspakkausta vielä odottelen, vaikka paperit vein n. 3-4 vk sitten. Tosin meillä palkanlaskija toimitti ne kelaan joten tiedää sitte kuin kauan ne on kerinny siellä pöydällä lojua. Tänään ostin ekat pari bodya alennusmyynneistä.. + sitte kotona on vähän mitä olen saanut. vaunuja oon netistä valmiiksi katselllut, ei jotenki uskalla ihan vielä ostaa.. Hoitopöytä ja turvakaukalo on varastossa odottamassa. Tänään käytiin kolmannen kerran ultrassa, ottivat myös vauvan sydänkäyrää pätkän. Tässä raskaudessa kaikki on mennyt ihan niinkun pitääkin, mutta aivan ihanasti synnäri ottanut "erikoissyyniin", kun ensimmäinen raskaus päättyi sikiön kuolemaan rv 25+5 (napanuoraan kuristuminen) Mennään vielä yhteen ultraan rv 32. Painoarvio oli tänään 1080 g. (rv 27+2). Huomenna meen kattomaan kaverin vastasyntyneitä kaksosia! Voidaan paksusti ja nautitaan kesästä!

Mä jätin hakemuksen Kelaan 17.5, päätös tuli 16.6 ja pakkaus oli postissa 26.6. Tässä vähän siis aikatietoja miten kauan hesassa suunnilleen menee.
Meille eilen miehen kanssa tuli semmoinen AHAA fiilis että hei, meille syntyy kohta vauva!!!! Tähän asti se on ollut niin kaukaiselta tuntuva juttu mutta lähenee kokoajan. Aivan ihanaa!!!

Hanne ja Masukki rv 30+0

Moikka!
Onko teillä muilla ollut jo synnytysvalmennusta? Mulla välähti mieleen, että ei ole ollut edes puhetta neuvolassa siitä. Täytyy vissiin soitella ja kysellä huomenna että mitäs..ovatko unohtaneet mut...
Ostin eilen sellaisen tukivyön, kun kävelylenkit eivät ole olleet aikoihin mukavia, kun alavatsassa tuntuu venymis-kipua tms. Katsotaan onko siitä apua. Eilen tuli Kelalta päätös äitiys-ja vanhempainrahasta. Mekin eilen puhuttiin, että on hassua miten odottaessa on tullut sellainen vauva-kuume. Meillä ei kummallakaan ole ollut mitään varsinaista kuumetta koskaan ja olen aina ihmetellyt kuinka monella kaverilla on ollut jo muutama vuosi ennen lasten tuloa kuumeilua. Meillä tuli vaan sellainen olo, että nyt halutaan lapsia. Mutta kyllä tässä odotellessa on molemmille tullut kuumetta... T:myy

Meillä oli neuvolassa valmennukset jo tossa toukokuussa mutta ei käyty kuin parissa niissä koska haikaranpesässä kuuluu pakollisena muutama kerta. Varmaankin aika samoja asioita.
Kysele ihmeessä neuvolasta. Voihan olla että teillä ne on vasta nyt heinäkuussa.

Meilläkin koko selain kaatuu heti kun tänne yrittää :/ Tosi ikäväksi muuttui tämä käyttö täällä...
Tuntuu että vatsa kasvaa kyllä, vauva potkii kovasti, mutta mitoista saadaan tietoa vasta ensi torstaina taas.
Äsken vein pojan kanssa paperit kelaan, saa nähdä mitä sieltä annetaan tämän pojan kotihoidosta vai laskeeko tuki vai miten se nyt menee.
Turvotusta ei ole, eikä supisteluja tai liitoskipuja. Olen tosi onnellinen siitä, se turvotus oli viimeksi ihan hirveä ja ehtiihän se tulla vielä elokuussakin, jos on tullakseen...

Meillä on perhe valmennusta 2 kertaa, heinäkuun lopussa kerta ja elokuun alussa taas kerran.
Täälä supisteluja välillä vaikka muille jakaa. Soitin asian tiimoilta neuvolaan ja maanantaina lääkäri tarkistaa, ettei paikat ole alkaneet "kypsymään". Lisäksi selkää särkee, lonkki jomottaa ym.. mutten valita, en meenaa vaihtas tätä mihinkään. Onneksi turvotukselta olen vielä säästynyt.

mulla kans supistelee ja lonkat kipeät, selkää särkee. kävin lääkärissä kaikki ok. täytyy vain tarkistuttaa ettei "pissa" tulehdus vaivaa. väsyttää vain tosi kamalasti kun nuo yöt on repaleisia...

hei sinulle joka kirjoitit että saat äitiyspakkauksen vasta 1,5kk päästä puuttuvien palkkatod.takia ei voi olla kelalla syynä. Koska pakkaus on äitiysavustus( joka jokaiselle kuuluu)palkkatuloista riippumatta,ei voi vaikuttaa siihen. Tarvitsevat kelalle ainoastaan raskaustodistuksen että raskaus on kestänyt sen 156päivää?ja saat tällä sen taas riippuvat ne palkkatodistukset.

Mutta sitten tähän odotukseen..taitaa alkaa jo seitsemäs raskauskuukausi,aika on mennyt niin nopeaa että. Kaikki tarpeellinen on tullut hankittua(ehkä liiankin aikasin)mitä nyt harsot ym.pientä on vielä ostamatta. Innostuin nyt lomalla pesemään jo pienen vaatteetkin/silittämään. Ovatpahan valmiina jo sitten kaapissa.
Meillä tuo synnytysvalmennus/perhevalmennus alkaa vasta elokuun alussa ja silloin käydään itsekin tutustumassa synnytysosastolle.
Neuvolassa käytiin tällä viikolla ja lääkäri arvioi vauvan painavan jo 1100g n.30cm pitkä,siellä se massussa kasvaa. Arrvot oli normaalit, nilkoissa vähän turvotusta. On nuo suonenvedotkin vähentyneet. Painoa on tullu 9kg, joka on kuulemma ihan normaali tähän mennessä,riippuu tietenkin lähtä painosta. Onko kellään tietoa mikä rv.vauva kääntyy alaspäin? Hirveästi kun nyt jyllää tuolla, tahtoo olla mitenpäin vain:) mutta kesän katkoa ja kiva lukea kuulumisianne,aina kun vaan kerkeää.

Meillä on synnytysvalmennus jo ensi viikolla ja 'kotona vauvan kanssa'- valmennus seuraavalla viikolla. Mielestäni tulevat kyllä aivan liian aikaisin. Eihän sitä kahden kuukauden kuluttua enää muista mitään! Maarian mainitsemat syyskuun valmennukset puolestaan kuulostavat tosiaan aika myöhäsiltä, mutta riippuu tietysti la:sta.
Otin itseäni niskasta kiinni ja raahauduin hammaslääkäriin eilen tarkastukseen. Onneksi ei ollut yhtään reikää, niin ei tarvinnut miettiä jatkotoimenpiteitä : )
Itse teen atk-ohjelmoijan töitä ja vielä viime viikollakin tein 9.5 tunnin työpäiviä ja siihen 1.5 ajomatka töistä kotiin, niin itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia istumatyön suhteen. Kotona olen iltaisin jatkanut vielä uuden tietokoneemme asennuksia, niin sitten on kyllä jo alkanut huomaamaan selän väsymistä. Ompelukoneella ompelu puolestaan sai kyllä aikaan selkäsärkyjä ja minä kun ajattelin ommella heinäkuussa vaikka vielä mitä...
Raskaus on sujunut mielestäni todella mukavasti, kylläkin 10 kg on tullut lisää, mutta turvotuksia ei ole ollut. Kunhan saisi tuota syömistä vähennettyä. Sitä vaan tulee syötyä kotona koko ajan, vaikka yhtään ei ole nälkä.

terv. rv 30 + 4

Heips!
Soitin neuvolaan ja sieltä kerrottiin, että synnytys/perhevalmennus alkaa vasta elokuun lopulla, joten eivät olleet unohtaneet mua.. ;)
Ja mulle on myös ilmaantunut niitä liitoskipuja. Tosi ärtsyn tuntuista! Yölläkin heräilin moneen otteeseen kun kääntyessä vihloi. Kiva, kun sattuu sekö etu- että takapuolelle! Ja huomenna ollaan menossa häihin, joihin ostin uudet ihanat korkokengät ja olen odottanut että pääsen kipsuttelemaan niiden kanssa... Taidan ottaa illaksi jotkut läpsyttimet mukaan, kun kävely ilman korkokenkiäkin tuntuu niin mojovalta! Jaahans, pitäisköhän mennä vähän ulos ottamaan arskaa!!! Viikonloppuja!!! t.myy 28+4