Syyskuiset 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
...niin, periaatteessa. Mutta mulla maha oli todella suuri ja lantio on kyllä tosi leveä...ihan mammamallia ;) Vatsa nousi ylös ja kasvoi, sisällä pitkä ja painava poika. Veljeni oli syntyessään 4 700g eli isoja lapsia poikkeuksetta meidän sukuun tulee, ei yhtään alle nelikiloisia, varsinkaan jos ovat poikia.

Eli myös vauvan koko ja rakenne vaikuttaa...

Kesä 15+4

Hei Hanne,

oletko Helsingistä, kun synnytät kättärillä? Minulle ei ole nimittäin tullut mitään kutsuja mihinkään valmennuksiin (olen helsinkiläinen)... Rakenneultra on ensi viikolla. Mahdetaanko kaikissa helsinkiläisissä neuvoloissa valmennuksia järjestääkään? No kysymällähän se selviäisi, mutta tulipa nyt mieleen!

Hyviä vointeja teille kaikille!

Sissi 17+1

Jep, Helsingistä olen. Mä sain neuvolasta viime kerralla laput näihin kumpaakin. Sanoi että seuraava kerta on vasta elokuussa ja silloin on muutakin ohjelmaa varmasti joten suositteli menemään nyt jo toukokuussa.
Me asustellaan itä-helsingissä.
Kysy ens kerralla neuvolasta.Voi olla että täti siellä antaa sulle vähän myöhemmin sen jos vaikka teillä järjestetään noita useammin.

Rakenneultrasta vielä.. kyllä muakin se pelottaa. Ihan paniikissa siis olen. Lähinnä että toivottavasti Masukki on hengissä ym. Välillä luulen tuntevani liikkeitä mutta ota niistä nyt sitten selvää ovatko vaan suolistojuttuja vai mitä??

Hei,

Sammalla linjalla olen syysmasun kanssa noista hulluista päivistä. Kävin kiertelemässä tänään kauppoja ja stockalla tuli vaan pikaisesti piipahdettua kun oli niin täynnä ettei sekaan mahtunut. Tämä oli siis elämäni ensimmäinen kerta kun ""kävin"" hulluilla päivillä ja jäi myös viimeiseksi.

Onko muilla housu ongelmia? Itselleni meni päälle enään kahdet houdut joten kävin tänäänostamassa uudet. Niin vaikeaa kun ei ole vielä mamma housu kokoa ja tavalliset housut jää sitten pepusta ja jaloista löysiksi kun löytää semmoiset mitkä on mahan kohdalta hyvät.

Tuossa kyseltiin ""näkyykö"" maha vielä. Itselläni on kapee lantio ja olen aina ollut hoikka joten kaverit ym. ovat sanoneet että nyt mulla vasta on normaali maha (turvotuksesta ym hieman pyöristynyt). ennen mm. nauraessa maha lihakset näkyi. Ei kuitenkaan vielä semmoinen että tuntematomat sen tajuisi.

Mulla on tänään ekaa päivää löysävyötäröiset mammafarkut jalassa. Aamulla ne ei meinannu pysyä jalassa, mut aina iltapäivästä alkaa vatsa turvota ja illalla on jo iso vatsa, eli nyt farkut on oikein mukavat jalassa. Kyllä vanhatkin farkut vielä menee, mutta tosiaan myöhemmin päivällä ne on jo hyvin epämukavat varsinkin istuessa. Hassua kun aamulla on pieni maha ja illalla se on vähintään kaksinkertainen, vaikkei paljoa päivän aikana söisikään... ootteko muut huomannu samaa?

Minäkään en ole vielä tuntenut mitään liikkeitä. Toivon mukaan kaveri on rakenneultrassa yhtä vilkas kuin np:ssa (kätilön sanoin se/hän oli silloin suorastaan villi) =)!

Olen myös huomannut että maha todella on illalla triplasti sen kokoinen mitä aamulla....
Pientä muljahtelua on tuntunu välillä jo mutta voipi olla että on ilmavaivoja tai jtn.. Odotan kovasti potkuja! Se on meinaan ihana tunne! asettua illalla ennen nukkumaan menoa selälleen ja jalat koukkuun ja käsi vatsalle nin hymy on kyllä herkässä..

Heip heip!

Pikaiset hyvän viikonlopun toivotukset. Menen nyt ensin keskustaan (lue: Hullujen päiville) hengaamaan, sit klo 8 illalla satamaan ja klo 9 lähtee laiva kohti Tallinnaa. Huomisen vietämme siis siellä.

Nägemiseni!

T. Rizzu rv 17+6

Iltapäivää,
tänään tunsin selkeän pienehkön sarjan minipotkuja ja enää ei jäänyt epäilystä siitä, kuka sen aiheutti:). Nyt vaan lisää odottelen.
Ja neuvolakin oli, jossa mulla kuunneltiin vastaa ekaa kertaa sydänäänet. Eli tänään tuli taas paljon konkretiaa odotukseen.
Mukavaa viikonloppua kaikille,

Heippa!

Mulla on kanssa aamu- ja iltavatsan ero tosi suuri, illalla masu suorastaan pömpöttää:) Olen myös sen verran leveälantioinen että aamulla kaveri kätkeytyy aika hyvin piiloon, tosin ihan viime päivinä myös aamumasu on alkanut näkyä.

Kassu, myös mä olen välttynyt kokonaan huonolta ololta ja raskaus on ollut muutenkin ""oireeton"", ja välillä mietinkin, kuinka tämä voi olla näin helppoa...Mutta ei nuolaista ennen kuin tipahtaa, ehkä saamme huhkia tavallista tiukemmin sitten loppusuoralla;)

Meillä on kanssa iltaisin omat tutustumishetket, vauva potkii joka ilta nukkumaan mennessä samaan kohtaa massua ja siinä sitten yhdessä isän kanssa liikkeitä ihmetellään:) Ihmeellisen ihanaa!

Kerroin kuluneella viikolla uutisen myös esimiehelle ja hän halasi minua kyyneleet silmissä ja onnitteli lämpimästi. Kyseessä on siis mies, ja hän ensimmäiseksi kyseli, kuinka olen voinut eikä suinkaan ruvennut huokailemaan, että mitenkähän asiat nyt järjestetään...Mukava poikkeus niistä tarinoista, joita olen kuullut!

Kaikille mukavaa viikkoa! Menen huomenna vasta toista kertaa neuvolaan, toivottavasti kaikki on hyvin:)

Halauksin Anna.

Hyvää alkanutta viikkoa.

Onpas täällä ollut viikonloppuna hiljaista. Toivottavasti nyt ryhdistäytyisimme, jotta saatais kunnon turinat pystyyn.

Mun Viron reissulta ei jääny käteen kuin meikkejä ;) Meni sen verran kauan aikaa siellä kauneussalongissa, ettei enää jäänyt aikaa/energiaa etsiä lastentarvikekauppoja. Tai Stockmannin yläkerrassa oli jokin liike, siinä käväisimme hyvin pikaisesti. Apteekeissa kävin ainakin 5-6:ssa, vaan en löytänyt Anitan vatsatukivyötä. Semmoinen mahan alle jäävä malli olisi ollut, mutta se näytti siltä kuin se alkaisi pitemmän päälle painaa... Pitää siis vain ostaa se kiltisti Suomesta, kalliilla rahalla.

Masussa tömistellään tänä aamuna tehokkaasti hieman hiljaisemman viikonlopun jälkeen. Aina, kun menee puolikin päivää eikä ole mitään tuntenut, tulee huoli...

Miten teidän vatsan toimintanne muuten? Mun maha on alkanut olla kovin sekaisin: kovalla ja ripulilla vuorotahtia. Ei kivaa ollenkaan. Pitäis varmaan säännöllistää syömätahtiaan.

Mutta nyt töihin!

R. Rizzu rv 18+2

Kyllä on taas keli täällä pääkaupunkiseudulla, huhhahei! Räntää tulee taivaan täydeltä ja mun pitäisi lähteä tänään reissuun. :( Toivotaan, että räntäsade tokenee ennen lennon lähtöä! Perillä Ranskassa pitäisikin sitten olla vähän paremmat kelit - tai äsken tuli viesti mieheltäni, että siellä sataa vettä, plääh...no, onpahan ainakin lämpimämpää kuin täällä ja pääsenhän sentään kuukauden tauon jälkeen ihanan mieheni kainaloon kokonaiseksi viikoksi!

Minäkin kiersin vielä muutama vuosi sitten Hullut Päivät hyvin kaukaa, mutta jostain syystä olen uskaltautunut sinne viime vuosina yhä useammin! Inhoan myös shoppailua ruuhkassa ja siksi käynkin siellä hullunmyllyssä vaan ihan pikaisesti. Onneksi tuolla Jumbon Stockalla oli paljon väljempää.

Viime torstain jälkeen en ole tuntenut kuin ihan jotain pientä liikettä vatsassa enkä mitään kovin selkeää. Jotain siellä muljahtelee puolelta toiselle, mutta ulospäin ei näy ollenkaan. Onkohan nää suoliston murinoita vai Erkkikö se siellä oikeesti uiskentelee, en tiedä. Tulee välillä kyllä olo ettei siellä kukaan asusta enää...vielä kaks viikkoa ja yks päivä rakenneultraan niin sitten se selviää. Olo on kyllä mitä mainioin ja energisin, hengästyminenkin on vähentynyt!

Ihanaa Pääsiäisen aikaa kaikille! Teen työt pois alta ja sitten kohti lomalaitumia!!! Palaan töihin vasta 19.4.

t. Manna & Erkki, rv 17+4

Heippa!

En olekaan vähään aikaan kirjoitellut.

Nyt kyllä uni on maistunut. Yöunet on olleet 12 tuntisia. Tänään on veto pois-päivä. Piti tehdä lopputyötä, mutta nyt ei jaksa. Huomenna sitten.

Pikku pirpiäinen siellä mahassa kovin jo riehuu. Mieheni tunsi v-loppuna liikkeen. Mutta ei ollut ihan varma vielä kuvitteliko vai ei :)

Rautaa olen nyt popsinut ja multivitaa. Ruoka on edelleen maistunut, mutta olen huomannut sen, ettei mausteiset ruoat oikee mene. Tein yks päivä Uncle Ben's kastiketta, johon lisäsin kanapaloja, ni ei mennyt. Ruoka pyöri vaan suussa eikä suostunut menemään alas :)

No, ollaankin tehty sitten perinteisiä kotiruokia, kuten jauhelihakastiketta yms...

Täälläkin tuo keli on AARRGGHHH!!!! Sataa vettä ja vähän ajan päästä jo räntää ja sit lunta!!! Tulis jo kevät!
Tein lauantaina keväiset kukka-asetelmat meille, miehen vanhemmille ja mun vanhemmille. Niistä tuli kivat! :) Ja eilen oltiin virpomassa.

Terkkuja Teneriffalta! Tultiin eilen takaisin loskaiseen kotimaahan sieltä lämmöstä. Täytyy sanoa kyllä, että oli mukava tulla takaisin, vaikka mukavaa oli sielläkin suurimmaksi osaksi. Heti ekana lomapäivänä sairastuin nimittäin ripuli/oksennustautiin ja mikään ei pysynyt sisällä. Matkatoimisto kehoitti päivystyspolille ja jouduinkin sitten vuorokaudeksi tiputukseen, kun eivät voineet antaa lääkettä raskauden takia. Kyllä otti päähän!!! Onneksi olo parani tiputuksessa ja pääsin seuraavana iltapäivänä pois. Vatsa oli kyllä hiukan sekaisin vielä pari päivää sen jälkeen, mutta ei ollut enää ripulia. Tiedä sitten mistä se ehti tulla, mutta juttelen tänään vielä neuvolan tädin kanssa tarviiko ottaa mitään kokeita. Loppuloma meni kyllä ihan mukavasti ja pääsin maistelemaan tapaksia ja muita herkkuruokia enkä vaan lihaliemikeittoja...
Niin, ja mulla tuli myös alaselkään/ oikeaan pakaraan reissussa kauhea kipu (iskias?) , joten liityn kerhoon ;)
Alavatsassa tuntuu pieniä nykimisiä, joten taitaa se Pikkuinen siellä melskata tyytyväisenä :)
Tänään teen kyllä oikein kunnon kotiruokaa; perunamuusia ja lihapullia ruskeassa kastikkeessa - NAM!!!

Heipsan kaikille ja terveiset Tunisian auringosta!!!
Sää oli koko ajan hyvä ja värikin on muuttunut ihossa monella asteella. Oli mahtavaa vain maata rannalla ja kierrellä nähtävyyksiä, ilman minkäänlaista kiirettä, kunpa vaan kotonakin tulisi käveltyä päivittäin yhtä paljon kuin matkoilla..
Eilen tultiin aamulla aikaisin kotiin ja huomasin, että lumet on melkein sulaneet, jeee!!
Reissu oli oikein hyvä ja säästyin kaikilta mahdollisilta sairastumisilta, ainakin toistaiseksi. Yleensä mullakin on maha mennyt sekaisin reissussa ja olen ainakin kerran joutunut käymään lääkärissä kuumeen ja jonkun tulehduksen takia, mutta nyt ei tarvinnut, kun olen koko talven syönyt vitamiineja, antioksidantteja ja maitohappobakteereja. Kyllä niillä on ilmeinen vaikutus vastustuskykyyn.
Pikkuinenkin aloitti reissussa potkimisen niin kunnolla, että koko maha heiluu. Erittäin hassun näköistä, koska mahaahan minulla ei juurikaan ole ja painokin vaan tippuu. Joku lääkäri oli äidilleni joskus sanonut, että raskautuminen on hyvä tapa laihtua. Minulla ainakin tuntuu toimivan..
Mutta eipä tässä ihmeempiä, ylihuomenna on neuvola ja ensi viikolla yksityisellä rakenneultra,joten niitä odotellessa.
Terveisin jennu79 (19+3)

Vihdoin ja viimein pääsi sisätiloihin tuolta sohjon ja räntäsateen keskeltä :) Elikkä neuvolassa oltiin, muuten on kaikki ihan ok, paitsi verenpaine on aikamoisisssa lukemissa 140/94... Oon käyny nyt neljä kertaa neuvolassa ja kaikilla kerroilla on verenpaine ollu vähän koholla, mutta alapaine on aiemmin pysynyt alle 90. Terveydenhoitaja soitti äitiyspolille, ja sieltä lähettävät mulle ajan ja luultavasti saan verenpainelääkkeet loppuraskauden ajaksi...
Th meinas, että luultavasti saan ajan jo ensi viikoksi.
Aiemmissa raskauksissa ei ole verenpaineen kanssa ollut ongelmaa, mutta ehkä tämä nykyinen painoni aiheuttaa tämän :( Laihdutuskuuri alkaa sitten, kun vauveli on turvallisesti maailmassa!!!
Nyt pitää lähteä juomaan jotain lämmintä, sillä kamala flunssa iski eilen. Koko ajan saa olla niistämässä ja 10minuutin välein aivastelen, mutta tämä on pientä siihen oksennustautiin verrattuna :)
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Maria 19+4

Hyvää maanantaipäivää!

Minulla oli neuvolassa verenpaineet hieman laskeneet edellisestä kerrasta. Hemoglobiini oli tippunut myös ja rupesin jo nyt syömään lisärautaa (Obsidania).

Oletteko tunnollisesti pitäneet nollalinjaa alkoholin kanssa? Minä olen parissa juhlissa juonut lasin kuohviiniä ja nyt lauantaina kävin baarissa yhdellä lonkerolla. Neuvolatäti sanoi, että pari lasia viiniä/pari siideriä voi ottaa ihan huoletta, joten en pelkää vauvalle aiheuttaneeni mitään, mutta silti oli vähän hölmö olo istua siellä baarissa... eipä tehny mieli ottaa enää toista. Enkä muutenkaan viitsisi mennä sit kun mahaa ei saa vaatteilla enää peitettyä, hölmön näköistä ja moralisteja kun taatusti riittää.

Asiasta kolmanteen, odotan jo kovasti kesän vaatevalikoimia kauppoihin. Tosi paljon tulee olemaan tarjolla kaikkia ihania löysiä ja vilpoisia tunikoja ym. , jotka käy hyvin myös mammapuseroista! Yleensä sitä toivoo oikein kuumaa kesää, mutta nyt ei haittaa vaikka olis vähän viileämmätkin ilmat...=)!

Tervetuloa kaikille lomailijoille takaisin tänne kotosuomeen!

Mulla on semmoinen tukivyö niin se on kyllä mahan alle laitettava...minusta tuntui äärimmäisen epämielyttävältä ekassa raskaudessa kun vaaveli oli niin alhaalla. Nyt en oo vielä kokeillu.

Minullakin on nyt joka kerta neuvolassa ollut paineet aika korkeat. On sit oltu puhumatta 5min ja mitattu uudestaan nin on laskenut hieman. Mä kyllä uskon et noihin mun paineen nousuihin vaikuttaa se et se lähtö neuvolaan ton esikoisen kaa ei oo mitään helppoa ja saa tapella noitten vaatteitten kaa. Onhan minullakin kyllä hieman tuota ylipainoa. Normaalisti paineet on minulla 120/70 ja oli ekassa raskaudessa koko ajan melkein toi sama. Nyt sit ekalla mittus kerralla on ollut jopa 145/95 ja sit kun uudestaan mitattu niin on tippunut 120/80.

Mulla on vielä kolme viikkoa rakenneultraan ja vähän kauemmin neuvolaan. Kovasti siis toivoisin et alkais noi liikkeet tuntumaan niin tietäis et siellä joku on kunnossa. Epäilen vahvasti et istukka on tällä kertaa edessä kun esikoisen aikana tunsin liikkeet tässä vaiheessa jo hyvin. Tai sit on lapsivettä enemmän...vatsa ainakin on todella iso niin voipi tuo jälkimmäinen olla paikkansa pitävä. Eilen tunnusteltiin miehen kanssa missä se kohtu menee niin melkein navassa asti on jo.

Me lähdetään pääsiäisen jälkeen tallinnaan yhdeksi yöksi ihan vaan miehen kaa kaksin. Aivan ihanaa. Taidan tällä kertaa satsata vaikka hartiahierontaan tai kauneussalonkiin=)

Snoopy 16+1

Tosiaan tervetuloa takaisin lomailijat=) olisi se niin ihanaa päästä pitkästä aikaa jonnekin, mutta ehkä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa. Haaveilemme mieheni kanssa matkasta Japaniin.

Onneksi ensi tiistaina on neuvola. ehkä silloin kuunnellaan ensimmäistä kertaa sydänäänet. Onhan meillä kotona tuo doppler laite ja äänet kuultu, olis vaan kiva saada varmuus neuvolasta että kaikki on ok. Ääni jota ollaan kuunneltu on kuin oma sydän, mutta paljon nopeempi=) joskus kuulee oman ""pulssin"" taustalla=). Äänet kuuluu aina lähes samasta kohtaa. hieman häpyluun yläpuolelta ja mahan oikealta sivulta. En tiiä vaikuttaako taaksepäin kallistunut kohtu siihen, että on vielä niin alhaalla?

Potkuista en vielä osaa sanoa mitään. Hieman epäilen välillä että saatoin tuntea, mutta mitään varmaa tietoa ei siis vielä ole. Odotellaan siis kaikessa rauhassa, eiköhän ne voimistu kun kokoa tulee lisää=)

Mulla on vielä melkeen neljä viikkoa rakenneultraan. odoitan sitä niin innolla. Eiköhän tuo aika mene loppujen lopuksi yllättävän nopeasti.

T: Hanna 16+1

Moi.Mitenkähän paljon mahtaa maksaa yksityisellä rakenneultra?Meilläpäin,05-suunnal,kun ei pääse kun niskaturvotus-tai rakenneultraan,ei molempiin.Kovasti tekisi mieli mennä katsomaan pikkuista taas,ja tarkistamaan,että kaikki on?varmasti hyvin..Terv.Summer-82 rv 16+3

01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi,
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
07.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS/NKL
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
11.9. Anna, 27v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS
15.9. tanhu, 23v, Esikoinen
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 28v, Esikoinen, PHKS
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
20.9. Jenni, 27v, Esikoinen, K-SKS
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
22.9. masi, 25v, Esikoinen
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen,
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
25.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi,

hyvää maanantai-iltaa!
Tänään on alkanut tuntua sitten liikkeitä ihan kunnolla. Koko aamupäivän kävi vähän väliä melskaus mahassa. Viime viikolla vielä epäilytti tuntemusten aiheuttaja mutta nyt alkanut siis toden teolla selkeytymään.
Hassua on se, että mulle luultavasti joudutaan tarjoamaan töissä vakituista paikkaa. Yksi vakipaikkaa jää auki ja mä siirryn luonnollisesti siihen. Vaikka eivät haluaisi niin nyt ei löydy laillisia perusteita sille miksi ne eivät mua vakinaistettaisi. Ja raskaushan ei kelpaa syyski vaan oikeastaan päinvastoin auttaa mua tässä tilanteessa, kun muuten voitaisiin tulkita syrjinnäksi. Kurjaa on se, että huomaan että esim. luottamusmies ei haluaisi paikkaa mulle antaa juuri raskauden vuoksi.
No se oli vähän ohi vauva asioiden..
Hauskaa iltaa!Nelli 17+2

Niin kävipähän ajatus mielessä, että moniko on jo miettinyt
taaperolla nimeä? Meillä on jo joitakin nimiä kasassa, mutta lopullinen ratkaisu tapahtunee sitten kun päivänsäde näkee päivänvalon...=)

Onko muuten muilla närästänyt? Mulla aika paljonkin ja se on muuttunut kivuksi kurkunpäähän, joka tuntuu kun hengittää syvään sisään.
Kävin asiasta keskustelemassa lääkärin kanssa ja ei se tiennyt asiasta hölökäsen pöläystä, jaaritteli kaiket mahdolliset syyt ruokatorven tulehduksesta, jännittyneisiin niskoihin ja littanaan rintakehääni...
No lähetti se mut kuitenkin jatkotutkimuksiin.

Frisse 17+5

Mulla on monta tytön nimeä mielessä muttei yhtään kivaa pojan nimeä. Melkein kohta jo stressaa ;-). Koitan lukea aktiivisesti lehdestä kastettujen nimiä muttei mikään tunnu miellyttävän. Ehkä sitten kun vauva on sylissä niin se on selvästi jonkun ""nimen näköinen"".

Massussa välillä pientä kuplimista, mutta ihan kateellisena luen kun monella tuntuu liikkeet jo kovasti. No, ehkä mäkin vielä ne suolistokuplista erotan.

Kassu 17+4.

Mulla on oikeastaan mieluisat nimet niin tytölle kuin pojallekkin. Se että saadaan sekä isää äitiä ja lasta itseään miellyttävä nimi vaatinee kuitenkin keskustelua =).

tänään taaperi potkaisi ihan kunnolla kun olin selinmakuulla. Ensimmäisen kerran oikein säpsähdin sitä.