:rolleyes: The Esikoishaaveista plussanneet 2012 & 2013 :rolleyes:

Naapurin tyttö Voi ei.. :'( Pahoittelut! :hug:

Heidukka Tottahan se on, ettei sitä koskaan tiedä, et vaikka alkais piankin tapahtuun.. :) Oli yhdelle mun kaverillekin sanottu neuvolassa, ettei synny viä hetkeen ja meni vaan kolme päivää kun vauva synty..et koskaan ei tiedä! :) Mut koitan nyt kuitenkin varautua siihen, et joudun käynnistykseen, ettei tuu toivottua liikoja ja odoteltua kuumeisesti joka päivä, et joko se syntyis.. :) Ja kuulostaa toi teidän sänky aivan ihanalta! :heart:

Babyfever1 Toivotaan, ettei ny tosiaan menis paljon yli. :) Ja oli lääkärin mukaan sellainen hyvän kokoinen vauva. Sanoi, ettei oo pieni eikä iso. ja kasvaa kuulemma sellasen 100grammaa viikossa eli eipä se ehdi lähellekään 4 kiloa enää.. :) Vähän pelotti, et voisko olla tulossa yli nelikiloista, kun mies on ollut syntyessään 4650 grammaa.. HUH.. :D Ite oon kyl ollu vaan 3680 grammaa.. :) Taitaa mennä meidänkin prinsessa suunnilleen samoihin lukemiin.. :)

Nellielli ja pötkö 38+4
 
  • Tykkää
Reactions: Heidukka
Voimia Naapurin tyttö! Toivottavasti tärppää pian uudelleen! Nyt on ainakin todettu että raskautuminen on teillä mahdollista:hug:

pieni salaisuus Tervetuloa mukaan odottelemaan =)

Tein tänään piruuttani ovistestin ja tulihan siihen tumma testiviiva :D pitää vähän varmistella kun on ollu niin stressiä jottei oireita oo ehtiny miettiä.

Esitelmä meni hyvin. Taas turhaa jännittämistä, mutta sitä se on aina. Lääkäri määräs mulle viime vuonna propral-lääkettä tuohon jännittämiseen ja oon sitä ottanut aina tarpeen vaatiessa, mutta aika harvoin kumminkin. Eilen luin keskusteluja että sitä on ihan ok ottaa raskauden aikana ja otinkin sitten yhden aamulla, niin se varmasti vei pahimman jännityksen pois. Mulla silti toi propral on varmaan aina toiminu tavallaan lume-lääkkeenä, koska oon huomannu että ei oo mitään merkitystä otanko 5 vai 40 mg vaan aina jännittäminen helpottaa heti sen ottamisen jälkeen. Hah huijaan itse itseäni, ihan hölmöä :D vois varmaan laittaa tuohon purkkiin vaikka vitamiinipillereitä ja ne toimis silti :LOL:

Babyfever Kiva mennä samoilla päivillä :D. Onko sulla ollut nyt jotain oireita? Täällä vain pieniä vihlaisuja silloin tällöin, mutta ei vielä onneksi pytyn halailua.

Piimis 5+3
 
Piimis no niin on :p ellei sit jomman kumman ennuste muutu ultrassa! Onko noi viikot sun laskujen mukaan vai neuvolan? Täällä samat kuin ennenkin, välillä vaan hieman menkkatuntemuksia, jotka menee nopeesti ohi (ja nekin ovat vähenemään päin), enkä minäkään ole joutunut pöntölle kertaakaan :p sillo heti kun olin saanut tietää, niin jouduin käydä oksentamassa, kun söin aika paljon ja tuntu, et tavara ei liiku vatsalaukusta mihinkään, ni alko ahdistaa niin paljon, et pakko oli oksentaa :/ ja nyt oon huomannut, et mun ruoan tarve ja annoskoot on pienentyneet, kun ei jaksa/tee mieli enää niin paljoo ku ennen (mikä sopii oikein mainiosti :D)! Ja pientä turvotusta myös havaittavissa edelleen..
Onneks sullakin oireet pysyneet noin hyvin pois!! :) Hitsi oon kyl kade, ku sulla se ultra-aika jo keskiviikkona :D ite ei millää malttas odottaa...jotenkii, sit vasta kun sen näkee, et pikkuinen on oikeasti siellä oikeassa paikassa ja sydän lyö, ni kaikesta tulee vasta todellisempaa!! Nyt sitä koko ajan miettii, et mitä jos tää onkii joku tuulimuna tai kemiallinen.... :/ noh..mut yhtä odotustahan tää koko loppu raskauskin on, et enköhän mie sen 1,5vkoo kestä :D

Babyfever & tähtönen 5+4
 
Tsemppiä nellielliensi viikkoon :) mikä on tunnelmat?

Naapurin tyttö toivottavasti tosiaan palaat pian tänne takaisin ja mahtuisi tänne hyvin muitakin tuolta kuumeilupuolelta =)

Babyfever nuo viikot on mun omien laskujen mukaan, neuvola laskee yhden viikon enemmän. Ei malttais millään odottaa keskiviikkoa, samallai täälläki kumminki pieni pelko jotta jossei sielä ookkaan mitään... Mutta pääasiassa mulla on kyllä aika varma tunne että kyllä siellä joku on :). En kyllä ikimainkaan voisi odottaa vasta neuvolaultraan asti, pakko saada heti selville kun mahdollista että mitä siellä masussa oikeen on ;)

Meidän koirat saa käskysta hypätä mua vasten silitettäväksi esimerkiksi kun ovat ovat totelleet, ja nyt tuliki aamulla mieleen, että ainiijuu ei tätäkään varmaan kannattas antaa noitten tehdä ko ne välillä hyppää aika lujaaki päin ja ovat isoja koiria, ettei vaan masuasukille tuu turhia kolauksia. Hassua kun hokasee tällasia arkisia juttuja, että kohta näin ei voikkaan enää tehdä.
Otin tänään masukuvan, että saan sitten vertailla jonku ajan päästä että onko jo kasvanu :p. Viikolla tilasin netistä turvavyönalentajan autoon, en vielä ottanu käyttöön kylläkään, mutta oli pakko ostaa kun löysin netistä käytetyn halvalla. Mulla tulee töitten takia niin paljon ajeltua päivittäin, että aattelin, että otetaan varman päälle, kun silläkin välillä kaikenmoisia tilanteita sattuu aina sillon tällön. Onko muilla ollut turvavyönalentaja käytössä?

Piimis 5+6
 
nelliellillä alkaa kohta olee h-hetki lähellä! :) mitkä fiilikset sulla on?

piimis vielä hyvin pitkällehän pikkunen on hyvin suojassa siellä masussa :) meillä noi karvavauvat välillä tulee ihan mun päälle makoilee ja kyllä mä oon sallinu sen ihan siihen pisteeseen kun itestä hyvältä tuntuu :)
Tossa jokunen viikko sitte kaaduin portaissa niin, että masuki vähän portaisiin osu ja kävin ultrassa varmuuden vuoks! Mut kyl ne sielläki sano et hyvin se lapsivesi lasta suojaa :)

Oon jotenki tosi veto veks... Maha on nii ylhäällä et oikee ahistaa kaikki liikkuminen yms! Tekis vaan mieli maata paikallaan, kun ylösnouseminenki on niin työn ja tuskan takana..! Eilen illalla nukkumaanmennessä oli tooosi hankala hengittää ja yöllä sit heräsin tosi oksettavaan oloon ja maha oli ihan sekasin!! Sen puolesta tää päivä ollu helpompi, mut kaikki raajat oikeesti tuntuu ku painais tonnin...

Huomenna poksuis taas :)

YP & Fantti 30+6 :heart:
 
Huh huh, aamupissasta testattu digiin YHÄ 1-2 ja kun avasin sen niin minusta ne on vahvemmat tähän astiset viivaset
Ehdin onneksi soittaa ennen klo 10 äitiysneuvolaan ja meen nyt sit huomen aamulla verikokeeseen ja keskiviikkona on lääkäriaika ja ultrataan.
Se täti laski mun viime menkkojen mukaan viikot ja huomenna tulisi 7+0.
Rupesin väkisin miettimään että mitäs jos siellä onkin jotain vakavaa? Meinasi pissatestiin mut laittaa mutta kun selitin tilanteeni niin sit se tajus.
Kunhan mä nyt tajusin että se lääkäri on vasta ke. Onneksi nuin nopiaankin pääs lääkäriin.
Se täti ei vaan tainnut ymmärtää että oikeasti on keskenmeno...
 
piimis ja yöperhonen Fiilikset on ihan hyvät! :) Toivois, et se pian jo alkais sieltä tuleen pihalle itekseen.. :) Mut kyl vaan tuntuu siltä, et menee sen pari viikkoa yli ja sit käynnistykseen.. mut eihän sitä ny viä tiedä.. täytyy vaan varautua siihen, niin ei pety sit niin kauheesti.. Ja kun mun äidillä on tosiaan kaikki lapset jouduttu käynnistään! Mut kyl mä jo alan oleen malttamaton näkeen pikkuisen! :heart: Sais jo syntyä! :)

Naapurin tyttö Jospa sitä toivoa nyt vielä olisi, että siellä se pieni kasvaisi edelleen! :heart:

Nellielli ja pötkö 39+1
 
  • Tykkää
Reactions: Heidukka
Piimis Sama täällä, et en kyllä millään olis malttanut odotella ja katsella np-ultraan saakka, et kasvaako tuolla joku vai ei... :/ mun mielestä ehdottomasti neuvoloissa pitäis olla ensikäynnillä aina ultra, koska jos sitä elää koko ensimmäisen raskauskolmanneksen siinä toivossa, et pikkuinen kasvaa ja voi hyvin ja sit np-ultrassa selviääkin, et on ollut tuulimuna ja koko ajan tyhjää täynnä :( itsekin tässä sitä tuulimunaa olen miettinyt, et mitä jos, mut sit taas samalla mullaki ihan hyvä fiilis, et siellä pieni kyllä on :) etenkin kun on näitä menkkatuntemuksia, niin eikö ne tule siitä, että kohtu kasvaa..ja jos se olis tuulimuna, niin eihän siellä mikään kasvais ;) pidetään peukkuja kovast teidän ultraan :p tulet sitten heti kertomaan kaikki tiedot!! :p kerrotteko heti samana päivänä joillekin vai vasta esim. viikonloppuna?! :)

YP toivotaan, että masu laskeutuis piakkoin, tiedätkö milloin se yleensä tapahtuu?! Auttaako jos nukkuu sängynpääty koholla (esim. tyynyjä patjan alla)?

Naapurintyttö no ompa kyllä kummaa...neuvolan laskujen mukaan kyllä pitäs tulla jo se raskaana 3+, mut sehän ei kerro yhtään mitään millo ovis ollut... :/ mut tosi hyvä, et pääset nyt näin pian kokeisiin ja ultraan, ni saat sitte sen varman tiedon!! :) tsemppiä!!

Tein viikonloppuna yhden ovistestin, kun huomasin sen pyörivän kaapissa, niin hyvä, kun kastoin tikun pissaan, niin meni varmaan 10sekunttia, ni jo tuli niin tummanpunainen testiviiva, että huh huh :D samantien ihan silmiin pistävän tumma :D ai kun tuollaisia ovisviivojakin olis aikoinaan saanut, niin ei olis ollut ainakaan epäselvyyksiä :D


Babyfever & tähtönen POKS 6+0 :p
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa taas käyty.. Eipä siä ihmeempää ollu.. Sf-mitta huitelee jo 37 cm:ssä.. hui! Ja painoa oli tullut neuvolan vaa'an mukaan 400grammaa viikossa, mutta oman vaa'an mukaan aamulla oli paino pysyny samassa kun viime viikon neuvolassa.. Uskon omaa vaakaani ja aamupainoa! ;) Mut siis nyt tosiaan tullu painoa yhteensä reilu 16 kiloa..Verenpaineet edelleen alhaiset, mutta ihan hyvät ja pienen syke oli noin 140.. Viime kerralla sain pampersin laatikon ja nyt hoitsu antoi mulle Ainun lahjapaketin. Jopas nyt lahjotaan! :) Oli kiva, kun paketissa oli mamin anti-colic tuttipullo, tutti ja hammasharja.. :)

Toivottavasti ens viikolla ei enää neuvolaan tarvitsis mennä, vaan lapsi tajuais sitä ennen syntyä! :)

Nellielli ja pötkö 39+3
 
Tänään bongattu ultrassa pienen pieni kyytiläinen, jonka sydän sykki :heart: pituutta oli vasta 5 mm ja lääkäri arvioitti että olis vajaa 6 viikkonen, ei kuitenkaan sanonu lasketusta ajasta vielä mitään, kun oli niin pikkuunen. Se tarkentuu sitten neuvolaultrassa. Kyne ei meinannu löytää aluksi kohtua millään. Munasarjat ja keltarauhanen löyty heti, mutta kohtua varten joutui aika paljon etsimään, mikä tuntui aika inhottavalta, ja yhä on paikat hellänä... Loppujen lopuksi se sammutti huoneesta valot ja bongasi kohdun näytöltä ja heti siellä näkyi sitten syke värähtelevän :heart:

Bf Äitille kerroin heti ja anopille kerrotaan varmaan viikonloppuna

nellielli ihania kaikki lahjoja oot saanu. Osaatko sanoa onko nuo vain teidän paikkakunnan neuvolan etuja vai saako niitä joka neuvolasta? Mä oon ainaki semmonen ilmaistavarahamsteri et tykkään kaikesta tollasesta :D

Piimis ja limppunen 6+2 (<-omien laskujen mukaan)
 
piimis voi kun ihanaa <3 onnea ihan älyttömästi!!! Itteeni jännittää niin älyttömästi, et huh huh!! :/ Mitäs teidän äiti sanoi?!? :p onko uusia oireita ilmennyt?

Babyfever & tähtönen 6+2
 
Viimeksi muokattu:
Babyfever1 Äitee onnitteli ja sanoi että johan tätä uutista on odotettukin :heart:. Muille ei nyt vielä uskalleta kertoa. Pieninä uusina oireina on se että mahaa turvottaa normaalia enemmän ja välillä kuvottaa. Mites sulla?
 
Tänään tuli sitten käytyä Naistenklinikalla synnytystapa arviossa. :)
Oli kiva nähdä pikkunen vielä ultrassa. Kaikki oli hyvin ja koko arvioksi saatiin pikkuselle 2,8kg. Jos oikein osaan tulkita neuvolakorttia ni raivotarjonnassakin on. Kohdunkaulaa oli 4cm ja auki on 1cm. Ja edelleen pojalta näytti :)

Omat lääkkeetkin tuli selville nyt loppu ajalle. Annosta siis pienennettiin ja sitkun synnytys käynnistyy eli jos supistuksia alkaa tulee ni jätän pistämättä Klexanen. Sisätautilääkärikin kävi siinä juuri tuon lääkityksen takia.. En tiiä mitä ihmettä se ajatteli.. Sano siinä tälle synnytyslääkärille, että jos kaks päivää ennen synnytystä jättää lääkkeen pois. Siinä sai sit itekin naurua pidätellä kun mistähän sitä tietää koska se synnytys käynnistyy. :)
No sit jos oon kerinny pistämään Klexanen ja synnytys on pidemmällä ni en saa puudutteita. Siin on joku tietty aika raja, jotta saa puudutteen. Mut ei voi mittää sit mennää ilman jos ei niitä saa.

Nyt sit vaa odotellaan et koska alkaa tapahtua. Huomenna ois aamulla neuvolakin.
Ja tänään onkin taas pokstuttava 36+0 :)

- mirkkunen_ & pikku T
 
Piimis Hienoa, että ultrassa on pikkuinen bongattu!!! :heart: Ja siis oon käsittäny, et sen pampersin laatikon saa kyl kaikki neuvolasta loppuvaiheessa raskautta..ja sit pitäis saada synnäriltäkin sit synnytyksen jälkeen liberon lahjapaketti.. :) Mut toi Ainun paketti oli mulle ihan uus juttu! Mut luulis, et sitäkin sit joka paikassa jaetaan! Toivotaan ainakin! :) Kiva saada kaikkee pientä ilmaiseks vauvalle! :)

mirkkunen Mulla kans klexane käytössä ja ihmettelen, et miten sen muka vois kaks päivää ennen synnytystä tajuta jättää tauolle.. aika ennustaja saa olla! :LOL: mut joo.. sama mulle neuvottu, et kun supistuksia alkaa tuleen tai lapsivedet menee, niin ei enää klexanee tartte laittaa.. ja sit jatketaan synnytyksen jälkeen samalla annostuksella.. :)

Nellielli ja pötkö 39+5
 
Piimis voi ihanaa, mie en kyllä malta odottaa, et saa edes jollekin kertoa :D Aluks olin ihan varma, et heti sen ultran jälkee kertois ainakii mun äitille, mut nyt tuntuu, et sit kun siellä ultrassa on käyny, ni sit varmaa on helpompi aina vaan yks päivä kerrallaan vaan pidentää ja pidentää kertomista..ku esim. ensviikon su olis isänpäivä, niin silloin ajateltiin tuleville isoisille kertoa :) ja mulla on tulossa pirskeet kuun lopussa, ni toivon kovasti, että kerkeisin päästä np-ultraan ennen sitä, et sitten vois siellä paljon huolettomammin kertoa asiasta... Oireet on samat kun ennekin, mulla taas menkkatuntemukset vähentyneet jonkuu verran, niin senkin takia hirmusti stressaan pikkuisen tilannetta :( ONNEKS enää viikonloppu välissä ja sit saa vihdoin tietää :heart: mie oon varmaa ihan paniikissa siel odotushuoneessa :D

mirkkunen ja nellielli on kyllä joo aika tyhmää, et pitäs pystyy arvioimaan klexanen lopetusajankohta :D onko siinä sit kuin suuret riskit, jos lopettaa liian aikasin? eli vaikka laskettuunaikana, jos ei mitään ole siihen mennessä tapahtunut (et jos joutus olee vaik viikon tai kaks ilman sitä)?!?

Voi että nelliellin laskettuaika on ylihuomenna..iiiiikkkk :p onko jo kuinka tukalat oltavat?! :)

Ja on kyl ihanaa, et saa kaikkiee kivaa pientä lahjaa pienelle neuvolasta yms. :p luulin, et vaan kelan -laatikon saa!! :)


Babyfever & tähtönen 6+4
 
Babyfever, Mä luulen et se klexanen lopetuski on yksilöllistä. Ite esim. tuskin saan olla kauan ilman. Eli en voi olla 1-2 viikkoa ilman. Mähän syön muuten marevania. Eli se sit jatkuu synnytyksen jälkeen Klexanen kanssa niin kauan kunnes saadaan marevan hoitotasolle. Mulla ollu siis 2010 laskimotukos ja jotkut hyytymistekijä arvot on ollu semmoset et joudun loppu elämäni tuota marevania syömään. Mut sit jos ei esim oo marevania käytös koko ajan et on ollu joku tukos joskus ja halutaan varmistaa raskauden ajan ettei niitä tuu ja sen takia Klexane ni luulen et niillä ei niin vaarallista oo olla pidempää aikaa ilman.

No mä toivon et ei joudu asioimaan tämän sisätautilääkärin kanssa enään :D Se tuntu niin oudolta :D Tosin se on mies lääkäri, joten sekin voi vaikuttaa tohon outoon lopetuskomenttiin... :D Synnytyslääkärikin sitä valisti, että vaan n. 5% lapsista syntyy laskettuna-aikana.. :)

- mirkkunen_ & pikku T 36+1
 
Babyfever1 Onhan siinä Klexanen lopettamisessa aina se tukosriski..itellä siis ihan vaan raskauden aikainen juttu tää klexanen piikitys, et mulla ei oo mitään marevan lääkityksiä enää tähän päälle.. mulla on ollu joskus se veritulppa jalassa, niin sit varmuuden vuoks ehkäistään sitä riskiä saada raskaana uudestaan.. Ja siis tukalat oltavat ei ny sinänsä oo.. et öisin lähinnä vaan! Kun täytyy käydä vessassa usein ja tuntuu,et vauva on alkanu oikein runnoon rakkoo välillä kovakouraisesti.. :D ja sit tulee välillä sellanen olo, ettei saa kunnolla henkee..alkaa ahdistaan kummasti.. et jotenkin se vauva siä painaa jo verisuonia ja kaikkee mahdollista.. :) Mut siis ei ny muuten mitään kummempaa oo! Tosiaan ihan jumpillakin käyny, et olo on silleen ihan mainio! Paitsi aamuisin on heikko happi aina parisen tuntia, mut kyl se siitä aina sit käynnistyy.. :) Mut ei ny haittais, vaik pian tulis jo pihalle! ;)

Nellielli ja pötkö 39+6
 
mirkkunen nii, eli oot marevanin käyttäjä...eli siis sitä ei saa syödä raskaana ollessa? vai miksi vaihettiin klexaneen?! Ja itsekkin kyllä jännitän laskimotukoksia raskausaikana... :/ toivottavasti ei tule! Voiko niitä ennaltaehkäistä jotenkin? vai tuleeko ne jos on tullakseen niille, kenellä taipumus siihen?!

nellielli kuuluuko pienestä vielä mitään tai onko merkkejä supistuksista?! :) ai kun jännää :p

).( JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!! Varhaisultrassa nähty pieni ihmisen alku jonka sydän väpätti kovaa vauhtia!! :heart: i'm in love!! Olin jo niiiin huolissani, mut onneks kaikki kunnossa!!! Gyne arvioi pikkuisen päiville 6+3, mut la pysyy tällä hetkellä samana, eli niin kuin neuvola sanoi...kun kuulemma on kyse niin pienistä milleistä, et vaikee arvioida kunnolla se koko!! Mut onneksi mentii vasta nyt, ettei viime viikolla, et saatiin se sykekin näkyviin :p koska viime viikolla se olis voinu olla vielä liian aikaista! Iso helpotus vierähti sydämmeltä, vaikka vieläkään ei olla varmoilla vesillä, mut se et näki, et toinen on elossa ja oikeassa paikkaa!! Ooon niiiiiin onnellinen :heart: :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Babyfever, juu normaalisti joudun ottamaan marevania. Sitä ei saa syödä raskaana ollessa, koska se on haitallista sikiölle. Tämän takia klexane. Sen alotin jo ennen kun plussasin. Mä en oikeen tiiä miten laskimotukokset tulee raskausaikana..

Niin ja onnea sinulle ihanista varhaisultra uutisista :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Babyfever1
Babyfever1 Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :heart: ja siis niissä laskimotukoksissa paras ehkäisy raskausaikana on se klexane! sen takia sitä itekin joudun laittaan..mut en kyl tiedä miten muuten sitä ny sen paremmin voi ehkäistä.. ehkä ainakin sillä, ettei makaa vaan päivät pitkät sohvalla..siis, et liikkuu ees vähän.. :) sen verran kun pystyy! Eihän kaikki loppuraskaudessa enää kauheesti jaksa/pysty liikkuun....
Ja tosiaan mitään supistustuntemuksia ei oo ollu! :) Koko ajan toivon, et alkais nyt, mut ei niin mitään.. tänään just yks kaveri sai aamulla vauvan ja tällä kaverilla oli siis laskettu aika 5 päivää ennen mua.. tuli niin vauvakateus! :D Mäkin jo haluaisin synnyttään! :)

Nellielli ja pötkö 40+1
 
BF onnea ihanista ultrakuulumisista! :heart: mul tuli oikeesti ihan tippa linssiin kun mietin, että ei oo kauaa kun mekin varhaisultrassa käytiin ihmettelemässä pientä "katkarapua".. :)

nellielli mun on pakko käydä tääl ain kurkkimassa sun kuulumisia vaik en kirjotteliskaan mitään...

Täällä poksutaan tänään vaihteeks! :) mihin nää viikot oikeen vierii??!
Perjantaina oli muutama tosi naseva supistus että ähkin ja puhkin tossa sohvalla ja mies kysyki et voiks tehä jtn mun hyväks... Otin yöks paratabsin ni se helpotti! Selkä vaan jäi jotenki tosi jumiin noitten suppareitten jälkeen.
Viime ke kävin myös taas ultrassa ja pikkusella herralla painoa jo 1700g :heart: oli vaa vähä tympee lääkäri ku koitin kysellä synnytyksestä ja sairaalassaoloajasta... :/ onneks sain kätilöltä kuitenki vastauksia ja näillänäkymin ennen joulua meillä on jo vauva! :)
Huomenna on taas neuvola ja torstaina perhetyöntekijä ja ens viikon ke taas ultra :D näitä riittää!

YP & Fantti 32+0 :heart: *POKS*
 

Yhteistyössä