MarraskuunVauvat 2006

minni07
Nipsu!
Meidän poika on maitoallerginen ja reagoi myös perunaan. On nyt hyvällä menestyksellä syönyt bataattia, riisipuuroa ja hedelmistä päärynää (joka tosin toi pikkuisen näppylää poskille muttei muuta)

Itse otan myöskin vinkkejä vastaan noista allergisen hedelmistä. Mangoa lähdettiin nyt kokeilemaan, mustikka ja vadelma kuulemma hyvin siedettyjä myös. Kaikkihan on tietysti yksilöitä ja voi reagoida eri tavoin :D
 
Minni07, juu samoin täällä otetaan kaikenlaisia vinkkejä vastaan noista allergia lapsen ruuista! Sitä riisipuuroa kai mekin voitais kokeilla, kunhan nyt saan taas ihon rauhoittumaan. Meillä on siis vasta syöty perunaa, porkkanaa, maissia ja luumua. Nyt ehkä siis vaan noista maissi ja luumu käy, mut katotaan nyt, että eihän niistäkin tuu... :/

Nipsu
 
unikuu108
mä olen nyt ollut kuukauden vehnättömällä imetysdietillä ja reilu viikon maissittomalla. poika on silminnähden parempi. ei näppyjä.ei raavi itseään, pari vikaa kakkaa olleet jo ihan normaalit..
kokeilimme lusikallista luumua joka kävi, maissi ei siis käynyt (oksenti koko päivän sitä yhtä lusikallista pois..) ja lusikallisesta ruusunmarjaa poskiin punaa ja näppyä.

ollaan kahtena edellisenä päivänä maisteltu muutama lusikallinen porkkana-perunaa ja siitä on tullut hieman näppyä naamaan, muttei sen enempää. ei oksuja eikä muuallekaan näppyä.. lisäksi näyttää maistuvan ihan hyvältä.
ajattelin jatkaa maistelua parilla lusikallisella /pv.

allergiajutuissa suosittelen allergialistaa.. niiden aloitussivulla on paljon infoa allergioista ja ruuista. se on postituslista allergisten lasten vanhemmille.

http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/


huomenna on 5kk neuvola. sitten taas tietää kuinka paljon tää äijä on kasvanut..

unikuu ja teo

 
Moi :wave: Ensiksi kiitos empatiasta :hug: Ja jaksamisia kaikille allergia lasten vanhemmille :hug: Meillä selvis tänään, että on selkeästi maidolle allerginen, käytiin siis lasten lääkärillä ja maitokokeen tulos oli tullut, eilen käytiin viljaerittelyssä ja siitä tulokset tulee 2-3 vrk:n päästä. Lisäksi saatiin lähete lastenpolille. Nyt multa on karsittu pois, viljat, kaikki maitotuotteet, kala ja sitrushedelmät..iho on vielä pahana, joten joku siellä allergisoi...saatiin reseptillä ataraxia kutinaan. Soseita ei olla aloitettu, mut aloitetaan nyt parin viikon päästä kun 6kk tulee täyteen, varovasti aloitellaan perunalla..imetyksen loputtua pitää siirtyä apteekin soijamaitoon, eikä maitotuotteita ollenkaan. Jospa sinne polille pian pääsisi niin alkaisi selkiytymään pikku hiljaa... Tämmöstä tällä kertaa...

Himpula & Venla 5½kk :heart:
 
Ei voi kun pitää sormia ristissä, ku lukee noita teidän allergiajuttuja. On se aika rankkaa, ku tulee näppyjä yms. pienestäkin maistamisesta. Meillä ei vielä olla aloiteltu, joten sen takia noi sormet...jännityksellä odottelemme vielä ainakin tän kuukauden ja mennään täysimetyksellä.
Jaahas eli odotettavissa on levottomampia öitä taas pikapuoliin. Just kun Rasmuksen yöt on pikkuisen taas levollisempia. Viime yönä nukkui toooooosi pitkästä aikaa 5h putkeen ! Päiväunetkin on pidentyneet. (mistä äiti iloitsee, et ehtii tehdä rästejä...)
Ihanaa päästä huomenna pikkuisen reissuun!!! Mökkihöperyys on vakava tauti. :D
Eli iloista viikonjatkoa kaikille!
tolki ja Rasmus kohta 4,5kk
 
mammanen harmaana
Voi itkut Himpula! :hug: Jaksuja teille ja voimia kaikkeen!

Meillä nukuttiin viime yönä peräti 4h+4,5h. Kun aikaisempina öinä ollaan heräilty 1,5h väleinkin syömään... No siis varmaan viikon verran. Ja siitä syystä tissit niin täynnä maitoa koko ajan, että auts. Mies piti herättää viime yönä vaihtamaan vaippaa, kun heräsin itse poitsun ähinään ja huomasin ylösnoustessa, että liivit suojineen märät, samoin yöpaita ja lakanat... Jee jee!

Mutta annoin siis eilen ekaa kertaan sitä kaurapuuroa illalla, sekä sai kyllä panadol supon. Mutta tänään annoin tuossa nukkumaan mennessä taas sitä kaurapuuroa... Pitääkö masun kylläisenä ja nukkuuko paremmin? Jännättää taas ihan :D Ainakin päikkärit nukkui tänään ulkosalla kahteen kertaan todi hyvin (pitkästä aikaa).

Mutta kyllä tuo poitsun jumbo jumpulainen tuossa tissilläkin viihtyy ihan kohtuu hyvin ja monen monta kertaa. Vaippaa saa olla koko ajan vaihtamassa :p Ja niskat vääränä saa kantaa... Vaikka kaikella ihanuudella sen teenkin! Onnellisena ja tyytyväisenä.

Mutta nyt yöpuulle kömpinee mammanen!
 
Heti aamu tuimaan koneelle! Onneksi on ihana isukki kotosalla auttelemassa tänään koko aamupäivän =)

Mutta vaikuttaako tosiaan se puuro iltaisin vaiko mikä? Vime yönä nukkui peräti 5,5h+4h. Yö siis vain yhdellä syötöllä! Ihanaa :heart: :)
 
Päivi79
Meillä nukuttu 2kk ikäisestä noin 21-9 ilman syöntejä. Nyt pääsiäisestä alkaen neiti kuitenkin heräilly 2-4 kertaa tissille. No maanantaina aloitettiin sitten pienellä määrällä puuroa illalla neuvolan suosituksesta ja neiti heräskin sitten vasta puoli viideltä tissille. Mutta viime yön heräiltiinkin sitten yhdeltä, kahdelta, kuudelta.......vaikka sai enempi puuroa illalla........nälkä ähinää on eli ei nuo hampaatkaan vielä vaivaa. Kakkaa yrittää punnertaa, mutta ei oikein tunnu tulevan. Mallasuute auttoi eilen kun melkein viikko oli oltu kakkaamatta.

Oisko jollain vinkkiä tuohon yösyöntiin?

Päivi ja neiti 5kk :heart:
 
unikuu108
meillä ollaan nyt maisteltu sitä porkkanaa ja perunaa 4päivänä pari lusikallista.posket on vähän näpyillä,mutta kakka on onneksi normia.. neuvola oli tänään ja teukka olikin kasvanut ihan hyvin,pää vain ei oikein kasva.. neuvolantäti ei sanonut siitä mitään.itse tarrauduin siihen nyt illalla ja mietin että onkohan tuo sittenkin joku vajukki.. :/

no..iskä nauraa tuossa mun vajukkimietteille ja arvatkaas parantaako se ollenkaan oloa.kun muutenkin aattelee että jos tuo on vajukki niin onkohan se mun syytä.. :ashamed:

meillä kans heräillään öisin parin tunnin välein ja päivälläkin halutaan olla rinnalla.purraan edellen syödessä ja se on inhottavaa..
ehkä se on taas tuo ikä.muistatteko kun tuossa 3kk iässä oli sama homma..

löysin surffaillessessa linkin kehityksestä:

http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/0-1vuotias.php?dir=/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy

mää jään tänne surkeilemaan ja miettimään et oonpas huono äiti.

unikuu ja teo 5kk<br><br>
 
Jospas pinoutuis taas välillä.


Empukkainen oppi kääntyyn massulleen tos kuukaus sitten.
Kiinteitä maistellaan kerran päiväs. Tänään sai puuroa ekaa kertaa ja oli tosi hyvää. Nallella pitäs olla muuten siel puurohiutale hyllys nallen minuutti velli jauhoa josta voi keittää puuroa.
Eilen käytiin 5kk neuvolas emppu painaa 6325g ja on 63.5cm pitkä. Miinus käyrällä mennään mut omaa tahtia.
Yöt mennään välillä että ei herätä kertaakaan tai sit jopa pari kertaa noustaa maidolle.
Neiti on oppinut et kun kääntyy mahalle ja sit selälle ja taas mahalle niin on kaukana alustalta. Pakitteluvaihteenkin on löytänyt.
Muutto touhut alkaa painaa päälle pikkuhiljaa parin viikon päästä ollaan jo uudes kodis. Saatiin tosta 20 metrin päästä neliö. :whistle: Ukko sano et pakko tilata muuttofirma tekeen hommat kun on niin raskas muuttomatka. :D

Mut nyt unten maille et jaksaa taas aamulla. :wave:


Kette ja emppu 5kk+1pvä
 
Voi että noi allergia hommelit on sitten ikäviä :eek:
Kun pienestä pitäen jo, mutta eikös monilla sitten helpota ne kun kasvaa isommaksi ?

Meillä pojalla ei ole vielä mitään tullut ja olenkin uskaltanut aikamoisella tahdilla ottaa uusia makuja.
Ainoo että peruna tekee kakan kovaksi eikä auta vaikka luumua annan 2 x päivä.
Eilen sitten piti turvautua taas mallasuutteseen.
Nyt en kyllä noita soseita anna missä perunaa, tänään annan bataatti-kesäkurpitsasosetta niin pitäis helpottaa.

Varasin just 5 kk neuvolan maanantaille niin voipi kysellä noista ruuista kun olen miettinyt että kandeeko aloittaa ensin vilja vai liha.

Kerkesin pikapikaa aamusella käydä haravoimassa pihankin että saa laitettua nurmikkolannoitteet, taitaa jäädä tänä kesänä vähemmälle noi pihahommat, ei vaan ehdi.
No tekee sen minkä kerkeää ja voihan vauvaa ottaa mukaan rattaisiin katselemaan kun äiskä kupsuttaa kukkapenkkejä.

Mielnkiinnolla odotan kyllä neuvolan mittausta kun tuntuu että pojalla jää vaatteet nyt tosi nopeaan pieneksi, nyt olen ostellut sille 74cm vaatetta kun 68cm on naftin puoleista kestovaippojen kanssa.

Menen tästä nyt pakkailemaan noita huuttiskamoja ja aamupalalle ennenkuin poika herää !

t. nyyrikki & poika kaks päivää vajaa 5kk
 
Unikuu, et varmastikaan ole huono äiti!!! Ja meijänkin tytön pää tuntuu aika pieneltä eikä mulla oo hajuakaan, että mikä ois sitten "normaali" koko!?! Meijän tytön pää nyt siinä 5kk neuvolassa 41,5. Ja toivon mukaan kaikki ihan OK!

Meillä tyttö on kyllä niin seuran kipee, että mä en nykyisin ehi tehään mitään muuta kuin olla tytön kanssa. Päiväunet nukutaan tosi huonosti ja lyhyesti. Yöllä meillä edelleen tähän tasaiseen tahtiin usein tissillä.

Mutta nyt neiti heräskin aamu-unilta, jotka sentään nukkuu ihan omassa sängyssään... =)
 
mimosa

Tässä nämät viisikuukautis mitat, 6840g 63.8cm, ja pipo 42cm

Poika oli isäneuvolassa, kaikki meni hyvi, ei edes tullut itkua piikistä.
Mieheni sanoi et neuvola oli ihan turhanpäiväinen. ainut järkevä juttu oli kasvu, ja piikki.
Kiinteistä oli ollut sen verran puhetta, että kun allergiatestit on tehty, niin voi varovasti aloitella.

Istuttamisesta, seisomisesta mieheni kysyi. sanottiin ettei sais istuttaa, ennen kuin selkä on kuulema aivan suorana. näkee kuulema parhaiten ilman paitaa missä asennossa selkä on.
En pahastunut istuttamis/seisomis asiast. jokaisella saa olla mielipiteet.
No meilläkään ei ole hyppikiikkua.
Mukava kuulla että muutkin heräävät monia kertoja yössä.
Meillä on pidemmän aikaa lentänyt kuola, ja ikenet tuntuvat kovilta. Saa nähdä milloin hampaita tulee. Siihen varmasti loppuu imetys.

Iloista loppuviikkoa kaikille
 
Meidän neitokainen kova kääntyilemään vatsalleen myös öisin omassa sängyssään, onko siitä jotain haittaa ja miten sitä voisi estää???? Laitetaan kyllä nukkumaan selälleen, mutta on niin kova liikkumaan ettei siinä asenossa kauaa pysy. Saas nähdä millainen vilpertti tulee olemaan.
Sitä toista alahammasta odotellaan tulevaksi, ensimmäinen tuli viikko sitten. :wave:
 
unis kokkaa eli pika
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2007 klo 16:06 mimmi06 kirjoitti:
Meidän neitokainen kova kääntyilemään vatsalleen myös öisin omassa sängyssään, onko siitä jotain haittaa ja miten sitä voisi estää???? Laitetaan kyllä nukkumaan selälleen, mutta on niin kova liikkumaan ettei siinä asenossa kauaa pysy. Saas nähdä millainen vilpertti tulee olemaan.
Sitä toista alahammasta odotellaan tulevaksi, ensimmäinen tuli viikko sitten. :wave:
jossain oli vinkki että laittaa lapsen vireen tyynyn tai peittoja rullalle ettei pääse kääntymään.
jollain oli vauva unipussissa joka myös estää kääntymistä..

 
saakos niitä unipusseja ihan tavallisesta lastenvaatteita myyvästä kaupasta vai ihan lastentarvikeliikkeestä? Vai annetaanko vaan kääntyillä öisin, luulen nimittäin että tyynyt ei meidän tylleröä estä kääntymästä tai sitten niiden pitää olla semmoiset "tiukempaa" mallia olevat. Oli jo vähän semmoista leikin alkua kun esikoisen kanssa meuhkasivat lattialla nyt illalla. Nopeasti se pikkuvauva vaihe onkin ohi :\|
 
niin.. meillä poika unipussissa ja ei se ainakaan ole onnistunut kääntymään siinä, vaikka yritys on kova.ostin omani nettikaupasta. mut pitäis ostaa kyllä toinenkin kun toinen olis pesussa niin toinen käytössä..
teukka ei osaa nukkua mahallaan joten jos pääsisi kääntymään niin sitä pitäis olla kääntämässä selälleen sit koko ajan.


meillä ollaan mekastettu koko viime yö 3 alkaen. oon käyny laittaa tuttia miljonasti ja miettinyt miten sen sais pysyy suussa ja kädet sidon kohta vartaloon kiinni..(vitsi) kun se ottaa sen pois ja työntää oman nyrkin tilalle ja alkaa karjumaan..
sit 6 otin pojan viereen ja siitä lähtein olen valvonut ja yritin nukuttaa sitä tissillä ja tutilla ja vaikka miten ,muttei toiminut. nyt nyytti nukahti tuolla liian aikaisille aamupäiväunille..
mieheni kysyi aamulla että tuleekohan sille hampaita kun se meuhkaa tuollalailla öisin.. luettelin että vaihtoehtoja on kohta satamiljoonaatriljonaa..että en tiijä.
hampaat, nälkä, tiheäimu, läheisyydentarve, ensimäinen eroahistuskausi, päivänjutut/uudet asiat valvottaa.. mahavaivat, uudet ruuat elimistössä..
mitäs vielä..

puuh..
tänään pitäis mennä vielä illalla uimaan.tuntuu että kello 6 oon jo ihan nukkumaan valmista kamaa ja lisäksi mieheni sanoi nyt aamulla et sillon jotku treenit just sillon ja mäkun olen suunnitellu et oltais menty sinne yhdessä ja se olis niinku kokoperheen aikaa.muutenkin mieheni on niin vähän kotona(illat tietty)joten parempi olis jos ne viettäis enemmän aikaa..
kun nyt jo poika vänisee ja on levoton kun mä en ole kotona ja poika on isän kaa kahden..
ärsyttää

väsynyt unikuu
 
Hei. Meillä täällä on aamuyöt vähän rauhoittuneet vaikka vatsalleen kääntymistä vielä yritetäänkin. meillä poika kääntyy vain toisen kyljen kautta ja kun laittaa sänkyyn niin ettei mahdu kääntymään kunnolla siltä puolen niin jää sit usein kyljelleen ja jatkaa unia. Yöt menevät muutenkin hienosti, välillä syödään kerran tai sit ei syödä ollenkaan.

Mutta se maito lakkoilu on yhä jatkunut. ihme syömäri siis. Kun ei millään menis maitoa. Soseita söisi sitten kyllä ihan vaikka kuinka. siksi annan aina ensin maitoa ja vasta sitten soseita. ja kasvissoseiden sekaan laitan myös maitoa.ja iltaisin velli menee ilman mutinaa. Mutta turha siitä varmaan on stressata koska poika on hyväntuulinen, virkeä, nukkuu hyvin ja kakkaa tulee sekä pissaa. Meillä ei näyttäisi olevan mitään allergiaa ja sose kuin sose menee alas. hedelmä tai kasvis, kaupan tai itse tehty, aivan sama.

Liikkelle lähtöä kovasti yritetään ja yritetään. sitten lopulta iskee väsy kun ei onnistu... kyllähän sitä puol metriä edetään siinä yrittäessä, mutta vielä on tuo etu ja takapään koordinaatio hukassa. istuminen sylissä on tosi hienoa ja seistä töpöttää hyvin jäntevästi myös. uskomatonta miten nopeasti aika kuluu ja äidin oma pieni vauva kasvaa ja kehittyy.
 
Meillä poika ei suostu syömään kuin luonnonkumisia tutteja. Sairaalassa olivat jo tökänneet tutin suuhun ja se oli luonnokuminen. En tiedä vaikuttaako tuo, mutta kotiin olimme jo ostaneet varuilta silikonitutin ja se ei sitten kelvannutkaan! Siskoni väitti, että luonnonkumiset tutit haisee, mutta mä keitän ne usein hyvin, eikä vielä kertaakaan ole haisseet pahalta. Ovat pehmeämpiä kuin silikoniset. Ja siksi kai suositellaankin hampaiden puhjettua. Kestävät paremmin... Jopas tuli tekstiä :p

No, meillä tuo hammas on edelleen puhkeamatta. Kamalaa itkua ja huutoa sen vuoksi. Kipua on ja se itkettää... Panadol suppoa on saanut nyt kahtena iltana. Silti öisin herää itkuun ja valittaa oikein. Alkaa keinot loppua jo :'(

-Harson olen käärinyt sormeni ympärille ja hieronut ikeniä -> tämä helpottaa hetken.
-Viilentävä purulelu helpottaa hetken
-Jääkaappi kylmä porkkana (kuorittu ja huuhdeltu) on ollut paras purtava ja sen kanssa helpottaa kipu parhaiten

Iltapuurokaan ei maistu nyt, kun hammaskipu on akuutimpi.

Ien on turvoksissa ja sinertää! Putkahtaisi se hammas jo kunnolla esiin. Hiukan myös lämpöä pojalla ollut.

Väsyttävää aikaa kerrassaan!!!

Mutta ehkä tästä vielä selvitään!
;)
 

Yhteistyössä