Marraskuun 2012 masu-asukkien jatkot!

Munkin tiedot voi lisätä:

Melanie/tyttö 2.12. (rv 40+4) 3890g, 50cm, py 34,5

Pikku tyttönen on jo viikon vanha, mihin se viikko meni? Sairaalassa oli ihana levähtää, ruoka valmiina ja sain vielä yhden hengen huoneen, missä oli suihku ja vessa. Aika luksusta. Mutta tietty oli sitten kiva päästä kotiinkin. Iso veljet on välillä olleet vähän mustasukkaisia, vaikka olen heille yrittänyt antaa ekstrahuomiota ja hermot on kyllä välillä koetuksella, kun varsinkin keskimmäinen tahallaan ärsyttää mutta eiköhän se ohi mene..

Meillä asustaa myös tissitakiainen ja sylikissa. Viihtyy aikalailla vain sylissä, yöt on mennyt perhepedissä, kun oma sänky ei kelpaa yhtään. Päivällä syö vähintään kahden tunnin välein, yöllä vaihtelevasti, taitaa kerran väli olla ollut jopa 3h. Täysimetyksellä siis mennään. Nyt on muutama yö ollut sellaistakin vatsan vääntöä, että oksat pois. Ei itke, vaan äheltää ja puheltaa ja vaatii jatkuvasti tissiä. Aika väsynyt äiti siis täällä. Onneksi mies on isyyslomalla ja hoitaa taloudessa kaiken muun: laittaa ruuan, hoitaa isompien lasten kuljetukset kouluun/päiväkotiin jne. Joka aamu ollaan vauvan kanssa noustu vasta klo 10 jälkeen.

Aikamoinen ero on siis kahteen aikaisempaan lapseen, jotka viihtyivät hyvin itsekseenkin ja esim yöt nukkuivat pinniksessä ainakin ensimmäiseen syöttöön saakka. KOvasti odotan, että sen tutin voisi tytölle jo antaa, mutta ehkä vielä muutaman päivän odotan. JOs se auttaisi vähän tuohon kovaan imun tarpeeseenkin. Nytkin se tässä sylissä nukkuu kun kirjoitan:heart:

JOku oli laittanut, että voisiko mieheltä vaatia enemmän öisin vaikka käy töissäkin. Mun mielestä voisi. Jos äiti on väsynyt, voisi esim tehdä niin, että mies valvoisi vauvan kanssa esim puoleen yöhön, jäisihän siinä sitten vielä nukkumisaikaa miehelle ihan hyvin. Ei voi ajatella, että äiti hoitaa kaiken yksin, koska kyllähän päivä pienen lapsen kanssa käy ihan työstä sekin. Varsinkin jos ei päivälläkään saa nukuttua. Muistaakseni se kolmen tunnin yhdenjaksoinen unipätkä olisi hyvä haalia joka yö itselleen, ettei ihan pää hajoa. Itsellä ei tämä ole vielä totetunut ja vähän pelottaakin tuo, jos vauvaa ei saada myöhemminkään nukkumaan itsekseen. Olen nimittäin niin herkkäuninen, että kaikki ähellys pitää minut hereillä. Mutta katsotaan nyt, vielä ainakin jaksaa vaikka välillä vähän tiltissä onkin...

Eilen kylvettiin ekaa kertaa ja se oli tytön mieleen:) Pitää vaan jatkossa ottaa se tavaksi juuri ennen yöunia, koska eilen ainakin nukuttiin kylvyn jälkeen ennätyspitkään. Olen miettinyt myös tuota unipussia..Onko kellään kokemusta siitä? Vähän jännittää, millaisiksi nuo vatsavaivat vielä yltyykään, kun edes d-vitamiinia ei ole vielä aloitettu. Maitohappobakteerit voisi kans pian aloittaa myös vauvalle, itse olen niitä syönyt jo pitkään. Myös Cuplatonia ajattelin kokeilla, jossain vaiheessa..

Keskiviikkona on neuvolatädin kotikäynti, hui kun nämä viikot menee nopeaan!

Jaksellaan!

-Melanie + tytsy 1vko 1pvä
 
Täällä arki menee samalla kaavalla kuin tähänkin asti. Pari päivää tyttö oli vähän levoton ja valvoi pitkiä jaksoja, eikä malttanut nukkua. Tissillä saa kuitenkin suht helposti tytön rauhoittumaan ja nukahtaakin siihen jos yhtään on väsynyt. Viime yö meni sitten taas hyvin ja nukkui 5 tuntia putkeen, sen jälkeen heräilikin parin tunnin välein. Hyvilläni oon kun nukkuu tosiaan ainakin yhden 3-5 tunnin pätkän aina yössä. Vaikka sitten saattaakin kukkua sen jälkeen parikin tuntia hereillä.

Tutin olivat antaneet jo ekana yönä vauvalle sairaalassa. Ekan yön oli siis hoidossa kansliassa, että sain nukkua, kun edellisen yön valvoin kokonaan synnytyksen takia. Nuori hoitaja oli kyseessä ja en tuosta meteliä nostanut, vaikka sen tutin olikin saanut. Ei tuo tyttö kuitenkaan sitä tuttia kokoajan ole syömässä, välillä on vaan kova imun tarve ja silloin se on hyvä. Ja imuotteeseen ei ole vaikuttanut, vaikka on siis sekä pulloa että tuttia saanut. Tissillä on kuitenkin oikea imuote ja nyt malttaa siitäkin syödä. Maito riittää jo varsin hyvin, mutta korviketta välillä annetaan edelleen. Saisi varmaan riittämään ihan täysimetykselle, mutta oma jaksaminen ei vielä välttämättä riitä siihen. Helpottaa kuitenkin kovasti kun mies joskus yöllä saa vauvan syötettyä. Hyvä tietysti olisi jos saisi niin paljon maitoa, että riittäisi lypsettäväksi.

Onneksi miehellä sentään on yksi ylimääräinen vapaa taas tällä viikolla. Ehtii itse käymään vaikka sitten jouluostoksilla ihan rauhassa. Vielä en ole uskaltautunut pikkuisen kanssa mihinkään kahdestaan. Tällä viikolla tosin jos menisi kaverin luona käymään vauvan kanssa. Kun kaverikin sai vauvan viikkoa myöhemmin kuin minä.

Tirppana ja tyttö 3vko
 
miehen osallistumisesta vielä no mä taas olen se herkempi unisempikin, havahdun jo ekaan kähinään mitä pinniksestä kuuluu :)
saan myös unen päästä tosi helposti, paitsi jos herätys on lähellä viittä tai kuutta :)
miehen työpäivät myös matkoineen 10-12 h joten se on aika lailla poikki kun tulee kotiin. tarttee siis kunnon yölevon jotta jaksaa.
ja jos oikein apua lisää tartteisin niin voisin häneltä sitä kyllä pyytää, auttaa kyllä ja on sanonutki että pyydän vain niin kyllä hän jeesii.
-mun on ollut TOOOSI vaikea oppia pyytämään muilta apua mihinkään koti-juttuihin. tykkään tehdä ite, mutta nyt sitä on vihdoin oppinut, ettei munkaan tartte kaikkea tehdä :)

ulkoilu on tosi hyvä myös äidille, vaikkakin sille pikku-kääryleelle. tänäänkin pari tuntia aamupäivällä ulkoiltiin, iltapäivästä ei ulos ehdittykään kun kaveri oli vauvansa kanssa käymässä ja sitten aloin laittamaan ruokaa ...

vielä kun mies tulee kotiin, mä pääsen yksin ruokakauppaan :) hauskaa mennä yksin joskus, on heti kotoo lähtiessä semmonen olo että jotain puuttuu messistä :D lapsilauma tai vähintääkin joku perässä vedettävä :D

noniin, mutta hei, oikein paljon voimia kaikille äideille, tämmöstä kuuluu meidän perheeseen tänä päivänä.... kerron siis omia kuulumisiani vain :) jokainen tosiaankin saa OMAN perheensä tavat ja konstit kokeilla ihan itse. kannattaa kysellä ongelmissa myös omalta äidiltään miten hän on jonkun jutun joskus tehnyt.
yksi seikkailu onkin juuri se missä välissä kokkaa, saati syö itse. "siperia opettaa"-sanonta toimii tässäkin :D
 
Nyt kirjottelen näitä kuulumisia kun kerkeän kerrankin vaikka pitäis olla nukkumassa univelkaa pois...

Poika syö ja voi hyvin kasvaa täysimetyksellä minun mielestä hyvin kun oli tuossa perjantaina 13vrk iässä saanut pituutta jo 2,2cm ja pipokin oli kasvanut 2cm tosin painoa olisi saanut tulla enemmän oli ylittänyt syntymä painon vain 100g ja tällä hetkellä viikossa tulee painoa reippaat 200g. Kyllä se jossain vaiheessa sitä massaakin kerää kerta nyt keskittyy kasvamaan pituutta.

Yöt
menee meillä aika repaleisesti saan nukuttua n. 3-3,5h kerran ja sen jälkeen ei sitten oikeastaan nukuta vaan tissitellään tunnin välein kun poika nukahtaa tissille ja siitä siirrän takaisin sänkyyn niin menee max 15min ja taas alkaa tissin itku sama rumba sitten uudestaan. Joskus aamulla 5 kieppeillä sitten saa uudestaan unenpäästä kiinni ja saattaa nukkua 2h. Nyt on tullut uutena itkeskely ja heräily ihan vaan kakalle kun ensin vääntää ja sitten vasta saa punnerrettua tavarat vaippaan. Olen imetellessä hieroskellut samalla mahaa jos siitä olis pikkuisen apuja noihin kipuiluihin. Suurempia mahakipuja ei ole kunhan vain pysyttelen itse visusti erossa suklaasta.

miehen apu meillä auttaa kiitettävästi ja nyt 2vko ajan nousi aamusta pojan kanssa ja antoi minun nukkua sitten niin kauan kun poika taas vaati ruokaa. Nyt sitten mies palasi töihin ja iltavuoroa koko viikko niin ei ole enää aamuapuja sillä tavalla saatavilla. Yöllä en vaadi miestä osallistumaan sillä minähän se olen, jonka on ruokittava en ole vielä kokeillut pumppailla maitoa et jos vaikka sais jotain tulemaan niin vois yöllä syöttää pullosta silloin vois mieskin osallistua. Tosin vastapainona mies hoitaa päivällä suurimman osan vaipan vaihdoista ja osallistuu päivällä sen minkä voi ja antaa mahdollisuuden minulle mennä päiväunille. Hyvin toimii näin ja kyllähän se mieskin vain herää jos poika päättää vaipan vaihdon yhteydessä alottaa protestin.

Tuttia on myös täällä kokeiltu vaikka ei vielä saisi ja ei sillä ole kyllä ollut hirveämmin vaikutusta imemisotteeseen tosin eipä se tutti hirveästi kelpaa sillä saadaan ehkä muutama minutti enemmän unta :) Mies sitä jonkin verran käyttää silloin kun olen nukkumassa että saisin nukkua mahdollisimman kauan. Itse aika harvakseltaan tulee tungettua sitä suuhun kun loppupeleissä helpommalla pääsee kun ottaa suoraan tissille.

synnytyskertomus täällä sain mukaan sairaalalta ja lähettivät omat kappaleet neuvolaan. Neuvolakortti jäi sairaalalle ja senkin he lähettää neuvolaan josta saan sen jälkitarkastuksen jälkeen. Mun synnytyskertomus oli kyllä niin suppea että 1 A4 jossa oli merkattu ne aukeamiset semmoiselle käppyrälle ja sitten synnytyksen kesto, ponnistuksen kesto ja jälkeisten kesto ja sitten ne tökötit mitä tippana laitettiin menemään niin ja tikkien määrä sekä sijainti. Koko synnytyksen kestokin on aikalailla hatusta heitetty merkkasivat 3.00 kun silloin alkoi supistukset kipeytyä. Muuten olis tullut synnytyksen kestoksi n. 1h

Jälkivuoto Alkaa olla jo loppunut muistuttaa enää runsaampaa valkovuotoa.

Palautuminen on ollut yllättävän nopeaa. Tosin kiloja on vielä karistettavana semmoiset 10kg. viikko synnytyksen jälkeen oli paino tippunut 8kg sairaalalla en vaakalla käynyt niin en tiedä paljonko sinne loppujen lopuksi jäi. Eiköhän ne tässä vähitellen imettäessä sula ja jos ei sula niin sitten tarttee alkaa tekeen asian eteen jotain.

petipuuhat on kyllä pyörähtänyt välillä mielessä, mutta aina tahtoo tuo tissitakiainen juuri silloin äidin täyden huomion :p oonkin miehelle sanonut että sillä on kuudes aisti tuolla pojalla ja se herää välittömästi kun isi ja äiti halii ja pussailee. No varovasti kokeilee jossain vaiheessa onhan tässä sitä aikaa eikä synnytyksestäkään ole kuitenkaan kun 2 vko.

Nimi
keksittiin pojalle heti sairaalassa. Ollaan pidetty kuitenkin vielä salassa ja julkistetaan vasta nimiäisissä joskus tammikuulla. Paperit pitääkin laittaa menemään maistraattiin huomenna kun vien joulukortit postiin.

no niin jos nyt pikku hetkeksi laittais silmät kiinni ennen kun pikku pomo ilmottaa et tarttis saada palvelua :) :heart:

iia ja "Anselmi" 2vko 2pv
 
Heips!

Kiva, että juttua riittää! Itsekin mielelläni osallistuisin, mutta tuntuu että tällä palstalla on jokin maaginen herätyssignaali tuolle nukkuvalle tytölle :D

Toivottavasti sain päivitettyä kaikki tähän asti. Jos joku uupuu, niin sanoa vain, kun voinut jäädä huomaamatta!

Meilläkin oli ristiäiset lauantaina. Tyttö nukkui tosi huonosti koko päivän, mutta oli onni, että juhla järjestettiin seurakuntatalolla, niin tyttö nukahti autossa ja nukkui sitten onnellisesti koko toimituksen. Oli kyllä hilkulla myöhästyä omista ristiäisistään! Itseä jäi harmittamaan, kun ei ehtinyt oikein vieraiden - lähinnä omien sukulaisten - kanssa juttelemaan.
Tyttö nukkui sitten seuraavan yön ilmiömäisen hyvin!!! Ei tarvinu vaippaa vaihtaa kertaakaan ja muutenki syötöt meni siinä puoli unessa. Tosin mä sitten aamuyöllä valvoin ja ihmettelin, että miten se nukkuu niin hyvin... Viime yönä otti sitte taas vähän takapakkia.

Vaippaihottumaa sillä on tullut nyt jonku verran. Vaihtoväli on aika tiuha, paitsi toissa yönä. Ollaan vaihettu kakkoskoon Muumi-vaippoihin ykkösen Pampersista, että oisko siinä syy pian.. Bepanthenilla ihan hoidettu, kun ei talkki tuntunu auttavan.

Menis peseen hampaat vielä ku ehtii. No ei sitte, heti kuulu itkua! :D
 
Oliko täällä ketään kestovaippailijaa? Mä täällä pohdin, josko aloittais jossain vaiheessa osakestoilun (=vain kotioloissa) jos vaan tämä kakkaamistahti säilyy maltillisena. Esikoinen kakkasi sen 10 kertaa vuorokaudessa ja sen kanssa en olis jaksanut mutta nyt saattais vaikka onnistuakin.

Imetys sujuu periaatteessa ja painoa tulee riittävästi. Rintaraivareiden tyylisiä on etenkin iltaisin havaittavissa ja nyt kun vähensin tutin antamista, imetysvälit on lyhetntyneet 2 h->1 h päivisin ja yötkin on levottomampia. Eli tuttia vaan suuhun ja reilummat imetysvälit toimii näköjään paremmin. Kumma kyllä, tajuttomasti ei väsytä vaikka max unipätkä on sen 2 h myös öisin, joskus harvoin 3 h.

Joululahjat on hankittu, paitsi miehelle. Olisko teillä hyviä ideoita? Mitä olette hankkineet?

Neuvolassa käytiin ja painoa sekä pituutta oli tullut hyvin. Samalla oli th:n jälkitarkastus eli otettiin hb (137) ja rr 8125/85) sekä pissanäyte olis pitänyt ottaa mutten muistanut olla pissaamatta eli se sitten jäi. Painoa oli vielä 3,5 kg plussaa ja sehän oli viime viikolla vaan 2 kg eli hyvin oon syönyt :D Saa tuota ylimääräistä ollakin jos tässä vielä jollekin imetysdieetille joutuu.. Seuraava neuvola sitten tammikuussa ja se onkin lääkärineuvola.

HilmaVilma ja Väiski 1 kk
 
Viimeksi muokattu:
paino mulla on joku kuutisen kiloa vielä lähtöpainoon jäljellä. mutta en kyllä ole uskaltanu paljosti rankemmin tuota liikkumista harrastaa sen kohtutulehduksen, saati laskeuman takia. pirulliset vaivat :(

tulehdus on ilmeisestikin joku semmonen päällä TAAS... valkovuotoa viikon verran ollut, nyt parina päivänä enemmän ja haisee hyiyökköpahalle... googlettelin ja se voi olla emätintulehdus joka yhdynnästä on saanut lisäpotkua. no niinpähän tietenkin :kieh:
hätäavuksi nappasin maitohappobakteereita, ja sitten aloitin bulgarian jogurtti-kuurin. -sinne toiseen päähän.
se tasapainottaa kätevästi ja luonnonmukaisesti ilman keinotekoisia mömmöjä emättimen ph:n. toivotaan että menisi äkkiä ohitse.

mä olen niin poikki :D armotonta säätöä ollut tää päivä!!! ja eilinen iltakin oikeastaan. pienimmät juoksuttaa äitiä sen minkä ehtiivät...
mutta taaperolle pidetty unikoulu toi tulosta :D
jää sänkyynsä ja nukahtaa ITSE :heart: nukkuu nyt sitten myös yöt jo ihan kokonaan, ja se jos mikä pelastaa paljon, kun ei kahden takia tartte hyssyttelemään nousta.
miehellä ollut pari 12-tuntista päivää... ja sen huomaa... tänäänkin nähtiin hereillä vain aamulla ennen sen lähtöä ja illasta vajaat pari tuntia, kunnes sen piti mennä nukkumaan.
onneksi ensi viikosta alkaen onkin pitkällä lomalla :heart:
mutta sen huomaa heti, kun toinen käsipari puuttuu...suihkuunkin tarttis päästä, mutta jääköön aamuun, enää en jaksa vaikka kaikki jo nukkuvat :) no, eikös tästä selvitä...

vauva alkanut olla eilen ja tänään selvästi enemmän hereillä. hymyn tapaistakin bongattu, suora katseyhteys on syötävän suloinen :heart: jotenkin vain harmittaa, ettei ole aikaa jokaiselle lapselle samalla tavalla. vauvakin joutuu olemaan jossain välissä poissa sylistä, kun on oltava jonkun toisen kanssa, tai isompien tarvitsemissa jutuissa.
kannattelee päätään jo oikein hienosti, hetkittäin :) sitten nopahtaa leuka ales ja alkaa tuhina :)
koitan painaa joka ikisen hetken ja katseen ja tuoksun mieleeni, viimeisinä vauva-ajan rakkaina muistoina.
näitä ei todellakaan tule enää. ja ovat niin korvaamattomia :heart:

ehkäisy no niin. kumilla on mentävä ennenkuin asiat selviää... mutta oon tässä kyllä tullut siihen tulokseen että oisikohan se klipsi-asia kuitenkin se parhain vaihtoehto meille.... kun kumpikin on vakaasti sitä mieltä, että tämä määrä on hyvä. Ja usea lääkäri ja myös nuo neuvolan terkkarit sanoneet, että seuraava mahdollinen raskaus ei olisi ainakaan yhtään helpompi...
joten mä luulen että VAADIN ne klipsit sittenkin..... onhan mulla ikääkin jo 35 ja neljä lastakin, niin kaipa mä sen jo "laillisestikin" saisin....
vaikka sitä kierukkaakin mietin laittaa, niin jotenkin mielessä pyörii huoli siitä, et "mitä jos" kuitenkin sekin pettää..

mikä sitten olisikaan se 100 % tapa. tiedän erään, kellä on jotain "poltettu", olisikohan se sitten munanjohtimet tms... mutta sen pitäisi olla TÄYSIN lopullinen. ja sellainen me kyllä haluttaisiin.... lopullinen...

jälkitarkastus mulla menee oudon pitkälle... se on vasta 9.tammikuuta, eli melkein 2kk synnytyksestä...
yleisesti oon ollu siinä käsityksessä, että se ois n. 1kk synnytyksestä. ja siis lääkäriaikaahan en oo edes saanut vielä. toi on vasta se minkä mä menen terkkarin kanssa höpisemään.
outoa, onko ? :) -hiukan kai...

taidanpa tästä kömmiskellä sänkyyn minäkin.... koko talo on jo aivan hiljainen, vauva nukahti tänään vasta kymmeneltä. yleensä ysiltä. no, jälleen edessä yksi uusi yö, mitä se tuokaan tullessaan, sen näkee aamuun mennessä :)

FG ja pikkupallero pian 1kk..... hui niin se aika vaan menee :)
 
Tänään käytiin tytön kanssa neuvolassa ja ihan mukavasti on kasvanut, nyt 3,8kg ja 52cm. Parin viikon päästä sitten lääkärikäynti vauvalla.
Tytöllä todettiin, että on sammasta, tosin tuon olin jo itsekin huomannut. Pitänee sitten vichyä vaikka kokeilla tuohon. Puolukka ja sitruuna kait auttaa myös. Tuli netistä tuosta noita vinkkejä luettua ja sai nyt sitten selville, mistä tuo rinnassa tuntuva kipu johtuu imettäessä. Eli se sammas voi levitä rintaankin. Tuntunut siis sellaista vihlovaa kipua välillä imettäessä. Toisaalta helpottava tietää ettei vakavammasta ole kyse. Tuosta syystä kun on imetys nyt kärsinyt, eli edelleen mennään osittain pulloruokinnalla. Kun ei vaan joka kerta kärsi sitä tissiä tarjota, mikä sitten lisäisi maidon määrää.

Viime yönä tyttö nukkui taas mukavan 5 tunnin pätkän ja tällä kertaa nukahti helposti. Tuollaista kun olis joka yö, nyt suunnilleen joka toinen yö menee noin helposti. Mutta sitten yleensä se toinen pätkä on lyhyempi, tänä aamuna 2 tuntia ja sen jälkeen olikin hereillä 2 tuntia. Nukahti uudelleen tottakai sitten kun itse piti herätä neuvolaa varten. Neuvolassa sitten heräili ja oli pirteänä terkkarin iloksi.

Tirppana ja tyttö 3vko 4pvä
 
Heip,

ilmoittaudun myös tänne vauvaantuneiden puolelle eli tyttö syntyi 7.12 klo 02.34 raskausviikolla 41+2. Painoa 3275g ja pituutta 50cm :heart:

Synnytys oli nopea ja tyttö on ristitty tästä syystä sukkulaksi
Eli itsenäisyyspäivän iltana olimme naapureilla glögillä + katsomassa linna juhlia, kun n. 21.00 aikoihin alkoi ilmeistesti limatulppa irtoilemaan ja hieman housuihin lurahtelemaan. Totesin miehelleni, että lähdetään kotiin ennen kuin sotketaan naapurin valkoiset sohvat

Kotiin päästyämme soitin synnärille ja kerroin tilanteen, he totesivat että kannattaa tulla aamulla näytille ja katsotaan sitten kuinka jatketaan. noh, - supistukset kuitenkin alkoivat yllättäen klo. 22.00 ja ilman varoitusta tulivat 3 min välein ja kestivät heti 30-45 sekuntia! Ihmeteltiin kovasti mieheni kanssa tilannetta, kun kuitenkin ensimmäisestä synnytyksestä kyse ja olin luullut, että supistukset tosiaan tulevat aluksi harvemmin ja tihenevät sitten. Kun supistuksia oli tullut tunti säännöllisesti 3 minuutin välein ja koko ajan voimistuen sietämättömäksi, soitin synnärille ja he ehdottivat että tulen sinne niin saan kunnon kipulääkettä.

Synnärille päästiin n. 23.30 ja suoraan käyrille, jossa kätilö totesi supistuksien tulevan tosiaan 3min välein ja kestivät jo yli minuutin! Ja kaiken huipuksi totesi minun olevan 6cm auki ja synnytyksen olevan hyvin käynnissä ? Siitä sitten suoraan saliin ja epiduraali laitettiin klo. 00.26. Kalvot puhkaistiin klo. 00.52 ja ponnistusvaihe aloitettiin klo. 02.10 ja se päättyikin sitten episoitomian avulla klo. 02.34 ihanan tytön syntymään.

Synnytyksen kesto kokonaisuudessaan siis alle 5 tuntia. Kaikki meni tosi hyvin, en kerinnyt edes ilokaasua kokeilla Kätilö nauroi, että mikäli meinaamme toisen lapsen hankkia, on meidän paras tulla jo ennen laskettua aikaa valmiiksi sairaalaan kun kerran tämä meni näin nopeasti niin seuraava tulee varmaan todella syöksyllä…

Kotiin päästiin sunnuntaina ja eilen kävi jo neuvola terkkari punnitsemassa tytön, kun jouduimme laitoksella antamaan lisämaitoa liian suuren painonpudotuksen vuoksi. Painoa oli nyt jo enemmän kuin syntyessään joten kaikki kunnossa.

Jälkivuoto myös minulla on sellaisia roikkuvia "spaghetteja" välillä vuodon yhteydessä. Uskon niiden kuuluvan asiaan.

Mamma2012 ja pikku-sukkula 5 vrk
 
Hei,

Eipä sitä kyllä paljon tänne kirjotellla ehi. Josko nyt jotain, kun vaavikin on nukkumassa ja omat hommat hetkeks tehty.

Eilen kävi terkka kotikäynnillä ja hienosti oli tyttö kasvanut. 3,7kg oli painoa eilen reilun viikon iässä eli syntymäpaino ohitettu. Tyytyväinen neiti on pääasiassa ja nukkuu paljon ja syö 2-6 tunnin välein. :)

Ristiäiset pidetään 1.1 ja kummitkin on kysytty. Nimikin melko varma. Ehkä saattaa keskimmäinen nimi vaihtua vielä. :) Harvinaisen hyvällä mallilla on nuo asiat. :)

No remontti meillä on kesken, kun mies alkoi tapetoimaan ensimmäistä makkaria kolmesta jotka pitää läpi käydä. Tapetit on irrotettu ja pohja maalattu, että seuraavaksi alkas itse tapetin laitto. Jospa saadaan jouluksi ainakin yksi makkari valmiiksi ja mielellään muutkin. :) Vielä ens viikon keskiviikkoon on isyyslomaa onneksi jälellä.

Painoa on lähtöpainoon n. puoli kiloa, ja mahakin on yllättävästi palautunut, vaikka viides jo olikin. Vaikka onhan siinä vielä palautumista :) Oma vointi on hyvä.

Melkosta härdelliä tämä arki viiden melko pienen kanssa, saa nähdä mitä siitä sitten tulee kun mies lähtee töihin. huh huh.

Taas vauva heräilee, pitääpä mennä...

Aapaliini ja rinsessa 10vrk
 
Tirppana minä tuota sun tissikipua ja sammasta luin. Yks keino on myös karpalomehu. Tai minä ainakin minä koin helpoksi sillä pyyhkästä tissei :cool: Mutta jos yhtää alkaa tilanne menee pahemmaksi tai pitkittyy, nii huudat niin kauan että ne ottaa viljelyn tissinpäästä. ...Meillä meinaa 4viikkoa väitettiin, että se on vaan hiivaa/sammasta...Ja oli jotain ihan muuta pöpöä! Viljelyvastaus meinaa tuli eilen ja aloitettiin taas uusi antibiootti. Joskohan tämä nyt tehois kun jo ehditty läträtä vichyllä, karpalolla, maitorahkalla, kaalinlehdillä, bepanthenilla, lanolinilla, kahdella väärällä antibiootilla... :whistle: No juu, mutta meillä ei vauvalla kyllä ollutkaan mitään oireita suussa..

Miehen osallistumisesta minunkin mielestä jokaisessa perheessä katsotaan "tapauskohtaisesti" kuka osallistuu vauvan hoitoon ja kuinka paljon. Joku vauva voi olla "helpompi" ja sitten taas seuraava raskaampi.. Minun mielestä on aivan sama onko mies töissä vai kotona. Se ei minun mielestä ole mikään kriteeri lapsen hoidossa. Lähtökohta on (korostan!) minun mielestä siinä kuinka paljon äiti tarvitsee tai kokee tarvitsevansa apua. Itsestä ainakin tuntui ihan ekoina päivinä ja öinä, että se vauvan itku oli jotain ihan kauheeta. Tuli niin epätoivonen olo kun ei saanut itkua pian loppumaan. Sama epätoivoinen ilme näytti miehellä olevan. Mieskin jo sanoi ekoina öinä ettei tästä mitään tule, että mennään takas osastolle - Vaikka näin jälkeen päin ajateltuna nälkähän sillä vauvalla vaan taisi olla. Kyllä sekin vaan helpottaa kun saa tuon epätoivon jakaa toisen kanssa. Meillä siis mies pääasiassa hoitaa yösyötöt ja vaipanvaihdot (sillon siis kun on kotona yöt), koska itsellä menee sama aika pumpatessa. Mutta ei meillä kävisi selitykseksi, että "haluaa nukkua kun kerta on töissä", meinaa en minäkään saa nukkua päivisin.. Joten Uskoa täynnä tsemppiä vaan sen miehen kanssa.... :headwall: ..olisko miehelläsi työkavereita tai kavereita joiden kanssa puhua asiasta, niin ymmärtäisi, että kyllä sitä ihan muutkin miehet ovat "joutuneet" osallistumaan siihen hoitoon öisinkin...?

- odottelin ja Ponni 5viikkoa :)
 
Viimeksi muokattu:
Ootteko muut kohdanneet, että vauva huutaisi nälkäänsä kun ruvetaan vaihtaan vaippaa?
Tai niin oon tulkinnut, että nälkä vääntäisi vatsaa. Aivan kamalaa huutoa koko vaipanvaihdon ajan ja rauhottuu kokonaan vasta kun pääsee syömään. Kun välillä aattelen, että sitä sattuu johonkin muuten, kun on sitä vaippaihottumaaki ollu tai jotain muuta. Tätä on ollut nyt monesti kun herää unilta ja pitää vaihtaa vaippa.

Muuten on kyllä niin ihana tyttönen. Sunnuntaina alkoi seuraamaan mobilensa liikkuvia ötököitä ja kätensäkin on tällä viikolla löytäny. :heart:
Pitäiski kirjata noita juttuja ylös jonneki, kun just Maria Veitolakin kolumnissaan muistutteli kuinka vauva-ajasta unohtaa miltei kaiken!
 
meillä mies tosiaan nukkuu yläkerrassa viikot ja viikonloput tulee sitte meidän kanssa nukkumaan. Toisaalta ihan hyvä, että nukkuu toisaalla, kun muuten tulee liian ahdasta ;) Mies vielä kehtaa valittaa, että hällä ei oo tilaa ja minä jaan kumminki sen puoli (allekin!) sänkyä vauvan kanssa!
mies osallistuu kyllä vähemmän vauvanhoitoon, mutta sillä on sitte kaikkea muuta hommaa. Toisaalta ois mullakin kaikkea muuta hommaa, että toivoisin, että se ottais senki välillä huomioon.
Ja mä niin haluaisin päästä YKSIN käymään jossain, edes piipahtamassa kaupassa. Oon asiasta sanonu montaki kertaa ja vastaus on yleensä, että hänen siskopuolensaki kulki koko ajan vauvan kanssa joka paikassa... Se ei ymmärrä, että MINÄ YKSIN on ihan eri asia kuin vauvan kanssa. Sentään suihkussa pääsen joskus käymään.
Ei meille varmaan tuu jouluakaan, kun en pääse mitään hankkimaan. Mieski on melkein vain riesa kauppareissuilla, kun ei se jaksa odottaa ja äkkiä pitää mennä vaan kauppa läpi ja sitte vielä sellanen "meinaakko ihan oikeasti ostaa tuota" -katse jne.
 
Meillä kävi neuvolatäti tänään ja vauvaa piti punnita moneen kertaan, kun puntari kertoi, että painoa oli tullut viikossa yli 500g! Uskottava se oli viimein ja todettiinkin, että ei ihme, kun tyttö on jatkuvasti ollut rinnalla. Nyt sitten puhuttiin, että otan tutin käyttöön ja yritän syöttää vähemmän ihan vatsavaivojenkin takia. Vatsa taitaa olla jatkuvassa käymistilassa, kun alle tunnin välein syödään. Oon myös huomannut, että silloin kun mahaa vääntää, tyttö etsii lohduketta rinnasta ja sitten syö vain vähän ja nukahtaa jne. Jos noilla pidemmillä syöttöväleillä saisi sitten kunnolla syömään aina ja nukkuisikin paremmin. Saa nähdä. Tänään annoin ensimmäistä kertaa DDS-juniori maitohappobakteeja jos ne auttaisi masuvaivoihin..Niitä on paljon kehuttu.

Olisi vielä paljon asiaa, mutta taas mua tarvitaan:)
 
minä yksin :) kyllä miehiäkin toki on monenlaista, jotkut eivät yksinkertaisesti vain ehkä uskalla jäädä yksin vauvan kanssa... -toiset taas eivät vaan halua... :(

onneksi tämän miehen kanssa onnistuu jättää nuo molemmat pienet tai vaikka kaikki neljäkin ja lähteä yksin kauppaan tai koiran kanssa ulos.

vaipan vaihto herättyä jos on oikein kiirunen luonne, kannattaa tehdä niin et herättyä syöttää ensin pahimman nälän pois ja vasta sitten vaihtaa vaipan.
yleensä ite vaihdan vaipan heräämisen jälkeen vasta sitten, kun on syönyt, jos kuitenkin sattuu kakkaamaan :) menee siihen samaan vaippaan sekin sitten :)

vauvan rytmi onko havaittavissa jo selkeää päivä-rytmiä?
-meillä on tällainen tällä hetkellä:

aamulla herätään n. klo 8 (vaipan ja vaatteiden vaihtoa, syömistä...)

ulkoilemaan klo 9-9:30, (riippuu miten päästään koko katras pihalle :) vauva vaunuihin tai tupliin, riippuen siitä ollaanko kotipihalla vai lähdetäänkö kauemmas...)

sisälle klo 11 maissa, vauva hereillä meidän kanssa kun syödään ruoka.

unille klo 12 viimeistään. heräilee 14:30---- noin....

ulkoilemaan viimeistään 16:30 jolloin vaunuissa osan aikaa hereillä katselee ja önisee, tai sitten torkkuu :)

sisälle kun mennään klo 17, vauva jää nukkumaan, mutta siirrän vaunut keittiöön ja availen puvun. saa kuunnella unen läpi meidän ääniä :) -ja niitähän riittää :)

pienempiä unia ja tiheämpää syömistä illan mittaan useita.

20:30 ilta-maito, ja yleensä kakka :) sitten vaipan vaihto ja yöpuku päälle.

21:00 unessa sängyssä... mutta: pitkin loppuiltaa kuitenkin levotonta unta ja vitinää ja kitinää eikä uni meinaa olla sikeää... nytkin kun kello lähenee 23:30, eräs herra vinkuilee sänyssä. tutin kanssa rauhottuu kyllä mutta vain hetkeksi.

02:30-03 syöttö ja takas unille

05:30-6:00 syöttö ja takas unille

herää klo 8 maissa.

siinä meidän päivää noin suunnilleen kellon-ajoilla. oon kyllä miettinyt että mahtaako olla tarpeen rajoittaa tuota nukkumista päivällä jo, kun nää illat alkaa kääntyä keikkumiseksi.... tarttis hiukan säätää niin, että nukkuis vaikka ulkona sen pidemmän pätkän päivällä, ja sitten olis enemmän hereilläkin iltapäivästä ja illasta, että uni tulisi oikeaan nukkuma-aikaankin...

-tosin, jo odotusaikanakin huomasin sen levottomimman ajan olevan 21:30-23. isäänsä tullut mokoma :D

nyt vaikuttaisi siltä että on nukahtanut viimein :) niin on kyllä kaikki muutkin talon asukit... vain minä kykin täällä...
jotenkin joskus vaan ei malta mennä samantien sänkyyn kaikkien nukahdettua, vaan on ihana jäädä edes hetkeksi omaan rauhaan ja koneelle pistämään pään vapaalle :)

aamua varten helpotusta on muuten se, että keittiö on jo siivottu nyt illalla, kaikki lelut on paikoillaan, ja KAHVINKEITIN ON VALMIIKSI LADATTUNA :D ei muuta tartte kuin napsauttaa vaan nappulaa niin jo on aamun eliksiiri kohta kupissa :popcorn: ja sitten jaksaa taas :)

hyvää yötä äiskäliinit :) muuta ei nyt aivot napsuttele.... mikä siinäkin on että sillon kun sitten oisikin hetki aikaa kirjoitella, niin mitään ei kulje tuolla korviitten välissä :)

öitä :wave:
 
nälkäitku: Tätä on meillä harvoin, pyrin syöttämään ennenkuin alkaa itkeä. Jos siis herää nälkäisenä, ensin tissiä ja sitten vaipanvaihto. Jos on tissille nukahtanut ja vaippa olisi tosiaan vaihettava, niin sitten vaihdan vaikka sitten herääkin. Nukahtaa helposti uudelleen. Tuota itkua pyrin välttämään ihan senkin takia ettei vauva oppisis huutamaan (tää on mun oma teoria) eli jos oppii siihen että kun huutaa, niin saa ruoka, huomiota jne. niin sitten huutaa herkemmin. Mene ja tiedä. Tähän saakka vauva ei juurikaan ole huutanut, mitä nyt sairaalassa kun pistettiin jne.

päivärytmi: Meillä on aika samanlainen kuin FG:llä mutta ei kyllä tulisi mieleenkään alkaa tämän ikäisellä rajoittamaan päiväunia. Illalla on kärttyaika noin klo 21-23 ja silloin selvästi väsyttäis jo muttei suostu nukahtamaan kuin hetkeksi. Eilen sain unille sitten viimein sillai et laitoin harsorätin silmille.

melanie75: Meillä sama "ongelma": painoa oli tullut yhdellä viikolla 460 g ja kun tutti tämän jälkeen otettiin käyttöön, on syömis- ja nukkumisrytmi rauhoittunut, samoin vatsavaivatkin. DDS-juniorin pitäisi tosiaan olla hyvä, mä laiskana ihmisenä aloitin Gefilus+D3-tipat kun siinä saa samalla maitohappobakteerit ja D-vitamiinin.

minä yksin: En niin kovin tätä VIELÄ kaipaa, esikoisen aikaan kaipasin enemmänkin. Vauvan sitovuus ei ole niin rankkaa nyt kuin ekalla kerralla, jotenkin olen siihen niin tottunut. Mulle riittää nää päivät kun oon vauvan kans kaksin kotona ja vauva nukkuu ja mä saan puuhata omiani. Esikoinen on siis kolme päivää viikossa päiväkodissa. Pari kertaa olen esikoista hakenut pk:sta yksin tai käynyt kaupassa kyllä silloin kun äitini on ollut täällä auttelemassa. Onnistuu mieheltäkin mutta ilta-aikaan tissiä kaivataan enemmän ja on hankalampi nuo mun omat reissut toteuttaa.

HilmaVilma ja Väiski 1 kk
 
Aika monella ähistään ja puhistaan eikä suostuta nukkumaan illalla....? Ok, luin yhtä opinnäytetyötä imetyksestä ja siinä oli jotta lapsi haluaa iltaisin useasti tissille, koska tämä provosoi tehokkaasti maidontuotantoa. Toinen imetyshormooneita tehostava aika oli aamuyö... Ja Ponni kyllä möyrys vatsassakin aina sen klo 20-24 ajan.. Nyt vaan meinaa välillä olla se möyryämisaika esim. 22-02... sillon oikein mikään ei ole hyvin.. Hetken rauhallinen, toisena hetkenä kelpaa maito, toisena tutti, sitten ei mikään, hetken nukutaan, sitten sama uusiksi.... ja taas sama uusiksi... : / ???
 
vauvan rytmistä siis en mäkään sitä väkisin muuttamaan ala, kun oltu kaks kertaa päivässä ulkoilemassa sekä päiväunet taaperon kanssa samaan aikaan, on vauva nukkunut sit käytännössä koko päivän :D ja sitä lähdin tänään kokeilemaan, että ei mentykään ulos ollenkaan, koskapa ollaan flunssaisiakin taas. no, vauvahan nukkui aamupäivästä hyvin, sitten olikin 2,5h täysin hereillä ja 14:30 kävi uusille unille. nukkuu vieläkin.
ja tuo "seurusteluaika" on aiemmilla päivillä jääny tosi niukaksi, no tottakai pikkuinen simahtaa lähes aina kun laittaa vaunut liikkeelle..

todellakin nukkua saa juuri niin kauan kuin haluaa, ja silloin kun haluaa.

yöllä kähinään on auttanut se kun kapaloin hänet omaan peittoonsa suht napakkaan. enkä vaan mene ottamaan pois jos ei itke. kyllä sitten jää rauhoittumaan ite. vaikea selittää ilman että kuulostaisi karskilta :)
 
Pitänytkin FG:lle jo monta kertaa kirjoittaa, että mukava taas lukea sun kuulumisia. Ilmeisesti teillä on elämä rauhoittunut huomattavasi siitä mitä sullakin kaikkea oli raskausaikana. En ole hyvä tsemppaa ketään enkä ilmaisee empatiaa ja sympatiaa, mutta jos tähän saisi sellaisen peukun nii sen laittaisin nyt :D peukku --> b
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Heipä hei!

meidän rimpsu olisi
annis, poika, 1.11 (rv 38+0), 3975g, 52cm, py 37cm

kiva lukea mitä teidän vauvaelämään kuuluu ja hauskaa kun palstalla on juttua!

meillä vielä aika vaihtelevaista öitten kanssa, päivät enemmän 'vakiintuneita'. yöllä poika heräilee yleensä kahden-kolmen tunnin välein, joskus väli voi olla jopa neljä tuntia. yöt ovat aika lyhyitä, kun sikeämpään uneen pääsee klo 23-01, aamuisella unta vielä riittäisi, mutta maha alkaa selvästi vaivaamaan ja se onkin melkein ainakin minun unien loppu. sängystä ylös noustaan siinä yhdeksän aikaan.

päivät sitten menee jokseenkin näin

9-11 vaipan vaihtoa, vaatteiden vaihtoa, syömistä

11-12 -> vauva rintareppuun ja kotitöiden kimppuun. lounaan tekoa, siivousta, pyykkäämistä, esikoisen kanssa touhuamista..

vauva heräilee yleensä noin kahden jälkeen; vaipan vaihtoa, imettämistä.. yleensä sohvavankeuden aika alkaa piakkoin..

ilta ja iltapäivät ovat hyvin vaihtelevia menoista riippuen. jos itselläni on menoa, lähtee mies esikoisen ja vauvan kanssa vaunuilemaan, se on oikeastaan ainut keino takuuvarmasti pitää vauva tyytyväisenä isänsä kanssa. nukkuu vaunuissa vaihtelevan pituiset unet, mutta jostain syystä (ja tämä on uskomatonta ja totta) herää yleensä juuri kun tulen kotiin. jos menoa ei ole, ulkoillaan ja oleillaan.

jännä miten vauva vaistoaa äidin läsnäolon. kun minä työntelen poikaa vaunuissa, nukahtaa kyllä, mutta vain juuri niin pitkäksi ajaksi kun vaunut ovat liikkeessä. kun tullaan kotiin niin herää heti. jos yritän nukkuvana siirtää omasta sylistä esim. isän syliin, saatikka sänkyyn, herää myös heti. jos olen poissa ja tulen kotiin, herää heti. hohhoijaa..

tämä meidän vauveli on monessa asiassa helppo, mutta aivan mahdoton takiainen hän on. yleensä nukkumiseen kelpaa vain äidin syli ja lohdukkeeksi tissi. jotenkin olen vain ajautunut tähän tilanteeseen, mihin vannoin odotusaikana että en suostuisi. minusta ON tullut tutti. ja tuttihan itsessään ei kelpaa. onko teillä kokemuksia, että vauva olisi vähän kasvaessaan huolinutkin tutin taikka oletteko saaneet vauvan syömään tuttia jollain keinolla?

minä itse aika on minusta elinehto (etenkin kun vauva on näin kiinni minussa), mutta ymmärrän myös että kaikki eivät sitä kaipaa.

mies osallistuu hoitoon päivisin, mutta öisin olen hoitanut vauvan itse. esikoisen kanssa mies hoiti yölläkin ja silloin ajattelin että se on vain oikeus ja kohtuus. hoiti vaipan vaihdot ja usein myös yhden syötön ja nukkuttamiset, että sain nukkua edes yhden pidmmän pätkän. nyt tilanne on kuitenkin toinen, kun on vanhempikin lapsi. mies hoitaa kotona ollessaan hyvin paljon esikoisen asiat ja puuhailevat keskenään kaikenlaista. yöapuja tärkeämpää mielestäni nyt on se, että jos haluan voin vapaasti illalla lähteä itsekseni johonkin ja mies hoitaa hyvällä mielellä lapsukaiset :)
 
Jos nyt muutaman rivin ehtisi kirjoittaa...

Meillä ei ole tietenkään vielä mitään rytmiä, mutta iltaisin nukkuu pitkän pätkän (kolmisen tuntia). Senkun saisi siirrettyä yöuniin, olisi hyvä juttu. Päivä menee aikalailla sylitellessä ja tissitellessä sekä välillä torkkuen vaunuissa. Pidempää pätkää ei kuitenkaan päivällä nuku. Tutti maistuu, mutta tippuu vähän väliä. Imemisen tarve kuitenkin näyttää sillä hieman lievittyvän, ihan hyvä, että miehelläkin on joku keino sitten millä tyynnyttää kun sellainen hetki tulee. Tyttö myös tuntui heti tietävän, mitä tutilla tehdään, imi siis aikalailla heti sitä innokkaasti. Tyttö tykkää vaipanvaihdoista/ilmakylvyistä jos on kylläinen. Monesti syötänkin ennen ja jälkeen vaipanvaihdon.

Yöt menee miten menee, eilen kesti aika kauan, ennenkuin tyytyi nukkumaan ekan syöttövälin omassa sängyssä. Aamuyöstä sitten jää syötön jälkeen viereen ja masuvaivat täälläkin tekevät aamuyön unitunneista levottomat. Mies on auttanut tuossa alkuyön nukutuksessa sänkyyn, mutta muuten hoidan tietysti yöhoidon, kun täysimetyksellä mennään. Mun mielestä on kuitenkin kiva, että mies nukkuu samassa sängyssä niin paljon kuin mahdollista ja on "hengessä mukana" vauvan hoidossa. Sitten kun mies menee töihin, suon toki hänelle toisessa huoneessa nukkumisen, varsinkin jos yöt ovat vielä tosi repaleisia. Viikonloppuna olisi kuitenkin kiva, että nukuttaisiin yhdessä perheenä. Pari viikkoa on mies kotona vielä ennenkuin menee töihin.

Jälkivuoto:loppunut lähes kokonaan.

Oma aika: en ole kaivannut vielä, kait elelen minäkin jossain vauvakuplassa suojassa kylmältä maailmalta;) Isommat lapset ulkoilevat itsekseen ja mies on hoitanut kauppa ym reissut. Pian saisi vauvaakin alkaa nukuttamaan ulkona, niin sitten tulee itsekin ulkoiltua taas. JOululahjat on ostettu eikä ole tarvetta käydä shoppailemassa. Ainut, että imetysliivejä täytyisi käydä ostamassa, kun kaikki tuntuu olevan vähän kiristäviä ja puristavia. Olenkin öisin ollut ilman liivejä ja välillä täällä "uidaan" maidossa kun toisesta tissistä vuotaa samalla kun toisesta imettää.

Ehkäisy: juu ei tarvi miettiä vähään aikaan; ei voisi vähempää kiinnostaa petipuuhat. Aikaisempienkin synnytysten jälkeen on useampi kuukausi mennyt ilman touhuiluja ja niin menee varmasti nytkin. Ei ole kovin seksikäs olo juuri nyt:p

Kylvetys: kuinka usein kylvetätte? Me ollaan kylvetetty nyt joka toinen päivä, kun tyttö vaikuttaa siitä tykkäävän. Vaikea vain ajoittaa kylvetys hyvin, kun tyttö tosiaan nukkuu illan hyvin sikeästi ja sitten yhdeksän kymmenen aikaan heräilee, kun itse tekisi mieli mennä nukkumaan. Viimeksi kylvetettiin puoli kymmenen aikaan ja kukkui sitten vielä puolen yön aikaan hereillä.

Ristiäiset: onneksi äitini ja anoppi on luvannut hoitaa ristiäisjärjestelyt ja ne ovat vasta helmikuun alussa. Etunimi on jo aikalailla päätetty, mutta toista nimeä mietitään vielä.

-Melanie ja pikkuneiti 1vko 4pvä
 
Viimeksi muokattu:
Eipä täällä ne vatsavaivat mihinkään loppunut.. :( Aamusin ja iltasin on pahimmat itkut, pojan saa kyllä rauhoittumaan sylissä heijaten. Jumppapallosta on ollut hyötyä, sen päällä kun hytkyy poika sylissä niin unohtuu masuvaivat, ainakin hetkeksi..
Päätettiin sitten kokeilla tota paljon kehuttua vyöhyketerapiaa vauvalle, huomen aamulla olis ensimmäinen aika.

Yöt heräillään 2-3 tunnin välein. Vielä itse jaksaa heräillä sen 3-4 kertaa yössä, mutta jos vauva on itkuinen eikä meinaa rauhoittua takaisin nukkumaan niin se kieltämättä vie mehut.. Varsinkin nyt kun mieskin palasi töihin niin ei ole yösyöttöihin apua näin arkisin.
klo 11 aikoihin noustaa sitten ylös, aamupesuille ja syömään. Tänään poika oli hereillä yhteenmenoon lähes 4 tuntia päivällä.! No onneksi noi pidemmän valvomisjaksot ajoittuu näin päiväsaikoihin, eikä yöhön...

Ehkäsyä en ole vielä miettinyt juuri ollenkaan.. mutta jonkunlainen sitä pitää sit jatkossa kuitenkin olla, ei meinaan oo tarkoitus toista lasta ainakaan pariin vuoteen. Vaikkei vielä noi petipuuhat ole ajankohtaisia niin voishan sitä ruveta miettimään mikä ehkäsy olisi paras vaihtoehto.

Jälkivuotoa on edelleen, tosin todella niukkaa.

Me ollaan kylvetetty n. 2-3 kertaa viikossa. Poika kovasti tykkää kylpemisestä ja viettäisi mielellään pidemmänkin ajan siellä kylvyssä,, mutta oma selkä ei kestä kauaa :D Kylvetystuki vois olla hyvä hankinta. :)

Lily_ & poika ,huomenna 3vko! :heart:
 
todellakin kaikki on niin rauhoittunutta että :) luulen että mun vaikea raskaus sekä hormonit ja väsymys teki musta ihan hormoni-kimpun.... :( vaikka en hirvee hirviö ollutkaan, niin nyt vaan huomaa kuinka kaikki onkin jotenkin seesteisempää :D
olihan tuo kamala ajanjakso loppupeleissä.

-laskeuman kanssa elän edelleen... se meinaa vaivata mutta yritän pysyä positiivisena :)

odottelen kiitos kuitenkin kauniista kommentista, tuli oikein hyvä mieli :)

vauvan rytmi no eilen sitten olikin illan tosi paljon hereillä, nukahti yöunille sitten klo 21. eikä ainuttakaan vitinää kunnes heräsi syömään 1:45. ja klo 6. nyt tuolla alkaa heräillä.
eli ilmeisestikin vois päätellä niin, että on nukkunut päivisin liikaa :D (ainakin mä uskon näin )
joten kokeilen rytmittää päivää sitten samoin kuin eilen. jos onnistuu, niin vauva ja taapero nukkuis sitten tunnin yhtäaikaa päikkäreitäkin :)

mutta näiden pikkuisten kanssa kun ei voi ainuttakaan päivää ennustaa miten sujuu, se jää vaan nähtäväksi :)

flunssa huh huh meinaa ottaa yliotteen, mutta buranalla painetaan eteenpäin. onneks alkaa viikonloppu ja mieskin kotona!

kylvetys kerta viikkoon, iho on tosi kuiva.

no nii nyt täällä kiljuu kaks jo :D mentävä on :wave:
 
Yöt meillä menee lähinnä valvoessa.. muutama hyvä yö on ollut välissä, mutta esim viime yönä ei nukuttu ollenkaan, vaan neiti rupes tuossa 7 jälkeen nukkuu. Eikä tää ollu eka kerta kun menee koko yö valvoessa, on rytmi ihan hukassa vielä! Esikoinen sentään lopettanu/vähentäny yöhuutamiset.

Jälkivuoto on loppunut kokonaan jo jokin aika sitten.

Kylvetys me on taidettu kerran tai kaksi käydä kylvyssä, ja muuten sitten (kerran - pari viikossa) on käyty ihan suihkussa, kun siitä tyttö näyttää tykkäävän enemmän. Iho on hyvässä kunnossa, että sen puoleen voisi kyllä kylpeä useamminkin, mutta nyt on niiiin väsy, ettei oikein jaksa. Kattoo sitte jos/kun nuo yöt vähä paranee.
 

Yhteistyössä