**Maalismasut 2009** marraskuussa vol 2.

Joulu: itse olen ehdottomasti jouluihminen. Tosin ihan liikaa rahaa menee kaikkiin hankintoihin. Mutta on ihanaa yllättää lapset useilla paketeilla. Kun en muuten osta leluja sen kummenmmin. Ainoastaan jouluna ja syntymäpäivänä. No, tietenkin jotain pientä mutta en sen kummempaa. Olllaan lasten kanssa tehty jo ensimmäinen piparkakkutaikina ja leivottu piparit:)

Ristiäiset pidetään ja nimikin on jo alustavast mietitty valmiiksi. Nyt vain ollaan päätetty että kaste tapahtuu kotona, en halua mihinkään seurakuntasaliin lähteä tällä kertaa.

Raskausdiabetes on pysynyt kurissa. Nyt vain huomaan että tahtoo väsähtää aika äkkiä. Pakko ruveta kuntoilemaan iltaisin, käydä ainakin kävelyllä. Tänään päätin aloittaa kun töistä pääsen ja lapset saa ruokittua. Mies lupasi tulla kannustamaan mukaan, niin että mennään ihan kahdelleen kävelemään.

Onneksi nyt on aika ettei tarvitse ravata neuvolassa eikä lääkärissä. Saa hetken hengähtää tuolta juoksemiselta.

Lotta ja rv 23+1

 
Kiitos Kaa uudesta ketjusta :) Onko muilla pätkiny kaks plus sivusto muutenkin? Mulla pätkii tosi usein ja välillä ei pääse useisiin tunteihin koko sivustoille. Muuten netti toimii normaalisti..

Neuvolassa kävin eilen. Ihan ok muuten kaikki, mut HB oli tippunu 101 sormitestin mukaan. No siihen sain ohjeet vielä lisätä raudan määrää. Lisäksi piti ensin verikokeessa käydä. Pienellä verenkuvalla selvitetään todellinen HB. Sit vielä pitää soittaa aika ravitsemusterapeutille, et ruokavaliossa tulee otettua mahdollisimmun tarkkaan huomioon rauta + c-vitamiini. Kun tuo todellinen HB selviää ja jos näyttää huonolta, niin katsotaan myös verikokeilla rautavarastot. Muita tietoja Sf 22cm, paineet 99/56 (eli hyvinkin voi tehdä mieli suolaista :)) , paino + 560g/vko. Painoa lähtöpainosta on tullut reilu kilo, mut ku silloin paino pahoinvointiaikaan tippui 2g niin tuo vko painonnousu on laskettu siitä..

Ja hei ystävät :wave: Nyt kaikki kootut vinkit miten hillitä turvotusta. Mulla on jo sormet aika nakit. Jalkoja turvottaa päivittäin.. Inhottavaa..

Liinailusta oli puhetta. Esikolle ostin pikkuruu trikooliinan. Käytettiin kotona jonkin verran. Välillä se oli aika korvaamaton, mut saattoi olla viikkoja täysin käyttämättä. En vaan osannu tehdä mitään kotitöitä yms. kun vauva oli siinä edessä. Vauva kyllä nukkui ja viihtyi tosi hyvin siinä. Ulkona en uskaltanu liikkua juuri ollenkaan kun oli liukasta. Mun selkä kesti kantamista suunnilleen siihen asti kun tyttö täytti 5kk. Sen jälkeen ollaan testattu (vuokraamalla) myös patapum ja ergo, mut mun selkä ei kestä niitäkään. Ergo oli reissussa vuokralla ja miehellä se oli tosi kätevä. Se jää kuitenkin hankkimatta kun sille ois niin vähän käyttöä. Tällä Liekku Ry vuokraa kaikenlaisia kantosysteemejä 6e/vko. Taidetaan käyttää heidän kantoreppuja kun on tarvis..

Näitä meille tällä kertaa :) Pitää vielä vähän syödä tuota lasagnea jonka äsken tein. Onnistui kerrankin niin hyvin :p
 
Kolmas neuvola takana ja kaikki hyvin. Painoa oli tullut viikkoa kohden reilut 300 g, mikä tuntui viime kertaan verrattuna kauhealta määrältä, mutta terkkari lohdutti sanoen, että jossain vaiheessa niitä kiloja on pakko alkaa kertyä.

Kohdun mitta 21 cm, eli minun viikoilla käyrän ylärajoilla. Kuulemma korreloi jonkin verran lapsen koon kanssa, mikä tuntuisi uskottavalta, sillä sekä miehen että minun perheissä kaikki lapset on syntyessään ollut yli 4-kiloisia, vaikkei äidit mitään suuria olekaan!

Sydänäänien metsästys olikin sitten hauska juttu, kun pikkuinen meni dopleria pakoon hurjaa vauhtia, kova kohina vain kuului. Noh, sitkeä yritys palkittiin ja siellähän se pumppasi hyvää vauhtia.

Sain Kelan paperit, joiden jättämistä odotan vielä jonkin aikaa, kunnes työkuviot (mun määräaikaisen sopimuksen uusiminen / ei uusiminen) selkiää. Kivahan se olisi jäädä vakisopimuksella äippälomalle, mutta toisaalta nykyisin ne vakipaikatkin voi mennä alta, eli yritän suhtautua positiivisesti. Ihan kivan äippä/vanhempainrahan saan kuitenkin; olenhan ymmärtänyt oikein, että se raha lasketaan joko verotuksessa vahvistettujen tulojen tai viimeisen 6 kuukauden mukaan? Eli ei tarvitse olla työsuhteessa saadakseen tukea?

Millaiset teidän muiden työtilanteet on?

Pientä päänsärkyä pukkaa taas pitkästä aikaa, taidan mennä lepäämään.

Minilla ja Ada Emilia 22+1
 
myymä
Minilla Saat hakea viimeisten 6kk (kerrottuna kahdella) työtulojen perusteella VAIN jos ne ovat vähintään 20 % enemmän kuin vuonna 2006 . Eli jos eivät ylitä 20 % vuoden 2006 tuloja niin siinä tapauksessa ei onnistu..
 
Tuli käytyä siellä uudessa ultrassa jota lääkäri oli katsomassa..
No,kuvanlaatu oli surkeempi,vaikka muka kehu että paikan paras laite.
Yhdessä kohtaan otti kuvan,josta katto,että mun mielestä tossa on alahuuli,ylähuuli ja nenä,ehyeltä näyttäs ainakin siinä..
Mutta kun ei voinut varmaa diagnoosia tehdä niin antoi uuden ajan,joka on sitten joulun jälkeen.
Helpompi sit kattoa kun on lapsi kasvanu masussa..
Eli toivoa olisi että väärä hälytys, mutta nyt tosin olen niin vainoharhanen tän suhteen että sano lääkärit mitä tahansa niin uskon vasta sit kun lapsi on syntynyt että onko hällä sitä vai ei!!!

Tänään kun käveltyä tuli tavallista enemmän niin alkoi vihloon häpyluuta,iljettävän tuntusta..
Selkää kyllä vihlonu jo pitemmän aikaa mutta nyt vielä tuo..

Liinailusta: En ole koskaan yrittänyt mutta mielenkiinnolla aion hankkia sellaisen ja kokeilla,ennemin kuin kantoreppua.. ajattelisin näin että olisi liina paljon monipuolisempi ja "helpompi" lapselle.

Neuvola on sitten MA, joten siihen asti oottelemaan verenpaineen mittausta,kilomääriä yms..


Linda ja vaavi 21+5
 
Moikka!

Linda Toivottavasti kaikki on hyvin! :hug: Ja onneksi se pystytään aika hyvin korjaamaan jos jotain on!

Minilla
: Laitoin tänään palkkoihin sen kelan lomakkeen, vaikka uutta sopimusta en ole vielä allekirjoittanut. Ajattelin, että palkoista soittavat sitten pomolle ja rupeaisivat patistamaan uuden sopimuksen tekoon. :D ja ihan hyvää vanhempainrahaa saa työtulojen perusteella, vaikka ei ole työsuhteessa silloin. Vaikka miksi työvoiman tarve loppuu usein juuri silloin, kun työntekijä tulee raskaaksi?

Kiitos Kaa uudesta ketjusta!

on: Olen pari päivää ollut töissä, kun sain lääkäriltä sairasloman lyhennyksen! =) Ei olisi pää kestänyt enää niin pitkää sairaslomaa. Ihan mukava oli mennä töihin!

Vauva on välillä tosi hiljainen ja heti huolestun, että onko kaikki kunnossa. On pari päivää ollut tosi rauhallinen. :/ Yritän selittää sitä sillä, että istukka on etuseinässä, joten kaikki liikkeet ei tunnu niin kovasti ja vauva on jotenkin väärin päin mahassa. Äsken potkaisi muutaman kerran oikein kunnolla, joten elossa ainakin vielä on! :heart:

Mimmukka ja furuno 23+6
 
Eli siis hep täältäkin, mukana ollaan vaikkakin taustailijana...
Tänään tuli äitiyspakkaus postista ja hetihän se piti käydä hakemassa että koko poppoo päästiin hypisteleen niitä ihanii vaatteita. Aluks olin päättänyt etten ottais nyt pakettia mutta en malttanut olla ottamatta kun kaikille muillekin kuudelle ollaan otettu :)
Mutta äkkiä tuli paketti kun viime pe se oli Kelalta tilattu :)

Kuudes tyttö on meille tulossa, varmistui 4d:ssä, kuudes prinsessa siis :) Yks poikakin meillä on.
Varmistusultrassa käytiin myös erikoilekurilla Naistenklinikalla kun kätilö rakenneultrassa oli sitä mieltä että vauva ei liikkunut tarpeeksi vaikka meidän mielestä liikkui ja niin liikkui Brunonkin mielestä ja niinpä nyt sen erikoislääkärinkin mielestä :) Hyvä niin :)

Jokos ootte hommannut vauvalle vaunut ym? Me ostettiin Oran Naturet ja sit ostin vielä Emmaljungan twin city crossitkin kun kuopuksen ja vauvan ikäeroksi tulee vuos ja kaks kuukautta :) Oon kyl sellanen vaunuhullu et pistäisin kyl kaikki rahat vaunuihin jos mies ei vähän hidastelisi ja puhuis mulle välillä järkee xD
Muutenkin kaikki tarpeellinen on hommattu ja sellanen ihana Mamas&Papas kehtokin :)

Mutta nyt patongin tekoon ja hyvää viikon jatkoa ja loppua kaikille :)
Sori vaan oma napa....

Minni kera kuusikon ja rv 23+6

 
Maanantaina olin toisessa ultrassa ja kaikki näytti olevan ihan hyvin. Sukupuolta ei saatu selville mutta kahden viikon päästä olisi se 4d että jos siellä sitten.

Selkä särkyä on joka päivä ja muutenkin selkä alkanut naksumaan kun kumartuu tai venyttelee. Saas nähdä kuinka hyvin selkä kestää loppuun asti. Kun minulla on selässä muutenkin ollut hieman vikaa. 7 luokalla terkkari sanoi että minulla on ala selkä kasvanut suoraksi kun sielä pitäisi se pieni mutka olla.

Töistä sen verran että minulla on määräaikainen sopimus joka päättyy 31.12 ja tuskin jatkavat sitä. Kun äitiyslomaan on enää sitten vajaat 2 kuukautta. Enkä muutenkaan tiedä haluanko jatkaa kun tuntuu nyt jo vähän hankalalta. Ja kun yöllä aina on töissä niin olisi mukava vauvan kannalta saada ennen synnytystä ns. normaali rytmi. Nyt kun menee päivät nukkuessa ja yöt hereillä.

Rogue ja möhkö 20+4
 
Heips,

Täällä ollut pari päivää palstataukoa, kun oon vaan levännyt flunssaa pois. Maanantaina poskiontelot punkteerattiin (kamala kokemus :x ) ja vielä oon huomisen saikulla. Olo on parantumassa, joten ehkä jaksan perjantain töissä.

Eipä tänne mitään uusia mullistavia juttuja. Sintti on ollut erittäin vilkas pari päivää ja ilmeisesti tällä hetkellä täysin perätilassa, sillä mojovimmat potkut suuntautuu suoraan virtsarakkoon.

Mut nyt tekemään iltapalaa, nälkä on suorastaan järkyttävä :p .

Iines ja Sintti 23+4
 
myöhäis iltaa

päätin käydä täällä moikkaamassa.. tulin vajaa tunti sitten koiran kans koirakoulusta ja ei tule uni heti kun käy suihkussa ja syö.. miten sitä pääsee pojan kans aamulla oikein taas ylös |O
Tämä aamu oli ihan kamala... sain ihteni just ja just sängystä ylös ja hyvä kun jaksoin yöpuvun vaihtaa pois päälktä. heikotti niin kamalasti ja oli niin paha olo :|
Varmaan johtuu osittain tästä flunssasta joka meinaa päälle puskea.

Oon nyt ollut tosiaan pari pv:ää töissä (oon tämän viikon) ja voi jestas että on jalat ja alaselkä lujilla :eek: syyskuun loppuun oli mulla sopimus ja tämän välin olrn ollut kotona niin nyt jo jalat unohtaa mitä pitää kestää kun on koko päivän jalkojen päällä :whistle:

Linda :hug: Toivotaan että on "väärä hälytys". Ja että jos jotain ilmenee niin saatais korjattua. Ymmärrän kyllä että et usko ennen kun vauva syntynyt, vaikka lääkäri sanoisi mitä. Itse olisin varmaan tosi vainoharhainen ja tosiaan uskoisin vasta kun näkisin vauvan.

mistäs muusta täällä on ollut puhetta.. paljon ootte saanu teksitä aikaan :D

kaste: kastetaan.

Yöunet: vessaressuja on 1-2.. alussa oli paljon enemmän... mutta muuten unet on mitä on.. minne lie hävinneet.. saa sitten ihan haamuna kuljeksia. :whistle:

Iinekselle paranemista! Voin sanoo että minun poskionteloihin ei kosketa ellei oo todella hätä tilanne :snotty: sen verta "mukavia" juttuja oon kuullut tuosta punkteerauksesta..

Kaalle kiitokset uudetsa pinosta taasen!

Ananas toisaan poistaa nestettä mutta oonko väärässä, että sillä on myös ruokahalua lisäävä vaikutus?? korjatkaa jos olen väärässä.. on vaan jostain moinen juttu jäänyt takaraivoon soimaan.. tosin itselle ei ananasta edes uppois niin plajon että sillä ois mihinkään suuntaan vaikutusta :LOL:

Minilla
kyseli työkuvioista... Itsellä siis sopimus loppui syyskuun loppuun.. nyt olen sitten tämän viikon duunissa ja tulevaisuudessa jos tarttee niin myös.. mutta muuten kotosalla olen pojan kans.

kaikki jutut kyllä luin läpi mutta nyt ei pääkoppa jaksa muistaa enempää... menen houkuttelemaan unta että pääsen aamulla ylös.. huomenna oliskin sitten iltavuoro |O

danjuska ja toukka 20+ jotain..
 
myymä
Ananaksen "laihdutuskikka" piilee ilmeisesti siinä että se poistaa nestettä, ei niinkään nälkää :) Joten voin varsin hyvin uskoa ettei se välttis pidä nälkää kovin hyvin :) mutta ruokahalun lisäämisestä en tiedä..

Tänään olis sitten rv 22 ja olen nyt VIRALLISESTI oikeutettu kelan hakemuksiin ;) Noh, kelan hakemukset ovatkin tänään perillä sopivasti joten nyt vain päätöstä odotellen! :)

Laitan profiiliin päivitetyn massukuvan hetken kuluttua, voi sieltä käydä kurkkimassa :)

myymä ja pikkuvelisisko 22+0 :)
 
Huomenta!

Luin läpi parin päivän jutut. Koitetaanpas vastailla johonkin, mitä muistetaan...

Vessassa juokseminen sitä tulee harrastettua pari kertaa yössä. En kyllä yleensä oikein edes havahdu siihen. Janokin vaivaa öisin.

Linda kiva että näyttäisi sille että kaikki on sittenkin kunnossa.

Kantoliinailusta olen käyttänyt liinaa jonkin verran edellistenkin kanssa ja käytän sisällä varmaan nytkin. Talvella en oikein uskalla käyttää ulkona liukkauden takia. Jotain rintareppuakin olin ajatellut katsella, mies ainakin tykkää niistä enemmän.

Jaa, nyt pitäisi pikkuneidin kanssa vähän leipoa keksejä, taikina odottaa jääkaapissa.

Metsälauha & Pyry 23+1
 
Heipsan,

Danjuska: En anna minäkään toista kertaa punkteerata, sen verran ikävältä se tuntui. Vasemmalla puolella jokin meni hiukan vinoon ja huuhtelu sattui. Oikealla ei oikeestaan tuntunut kun painetta. Puudutus oli melkoinen, mulla oli niin kova limakalvoturvotus ja tavaraa valui koko ajan, joten puudutus oli kolminkertainen normaaliin nähden :eek: . Toimenpiteen teki korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri, joten osaamista löytyi. Hän kuitenkin sanoi, ettei voi taata täysin kivuttomuutta, kun se turvotus oli niin kova.

Ja muuten tiedoksi kaikille, raskausaikana on kuulemma 50 % suurempi riski saada poskiontelotulehdus. Sitäkään en tiennyt. Siihen ilmeisesti vaikuttaa hormonaaliset muutokset ja se, että limakalvot on herkistyneet ja turvonneet.

Kestoilijoille kysymystä: Miten kestoja pitää pestä? Mä olen hankkinut pelkkiä käytettyjä Fuzzeja ja lisäksi sain kaverilta pari käyttämätöntä Imse Vimseä. Millä pesuaineella niitä kuuluu pestä? Aiotteko pestä vaippapyykin omana pyykkinä vai voiko esim. vauvan vaatteet pestä samassa pyykissä? Meillä on 7 kg:n pesukone ja se ei kyllä tule vaippapyykistä edes kolmasosaltaan täyteen. Ja vielä, kuuluuko ne pestä 60 asteessa vai 40 asteessa?

pesuaineista yleisesti: Mä aikoinaan pesin esikoisen vaatteet varmaan ekan 9 kk eri pesuaineella (LV) kun aikuisten vaatteet. Sit vaihdoin Omo Sensitiveen ja hiljalleen normi Omoon. Mua ei huvittais pestä vauvan vaatteita taas eri aineella mut pitäiskö? Noi Sensitive pesuaineet on inhottavia, kun ne sotkee koneen ihan täysin. Te jotka ootte käyttäneet vauvalla normaali pesuainetta, onko se aiheuttanut jotain iho-oireita? Mua ei nimittäin huvittais ruveta pesemään vastasyntyneen kanssa koko vaatevarastoa uusiksi ihan vaan siksi ettei pesuaine käynytkään.

Eipä tänne muuta. Pitänee mennä keittämään päivän vikat kahvit ja jälleen hetkeksi pitkäkseen.

Iines ja Sintti 23+5
 
Piiitu ilmoittautuu listalle !!!

En oo käynyt täällä moneen kuukauteen, sillä oon ollut väsynyt ja allapäin. Ongelmana on edelleen huonovointisuus (vieläkin!!!). Joudun syömään 1,5h välein päivällä ja yölläkin useaan kertaan. Yön katkonaisuus jo 3,5kk ajalta vaikuttaa aika uuvuttavasti.
Onneksi on parempiakin päiviä, jolloin jaksaa tehdä muutakin kuin harmitella fyysistä olotilaa.
Että tällaista täällä :|
Onneksi vauvamasu kasvaa ja kaikki on hyvin vauvalla! Rakenneultra on vajaan viikon päästä. Sitä jo kovasti odotellaan miehen kanssa.. Tänä raskausaikana oon saanut huomata, miten ihana mies minulla on: saan joka päivä hyvää hoitoa ja tukea tähän vaikeaan taipaleeseen :) Miten olisinkaan jaksanut muuten...

Lähden pian neuvolaan, joten kirjoitus jää lyhyeksi ja oma-napaiseksi, anteeksi.
Toivotan kaikille ihania odotuspäiviä ja voimia !

:flower:
 
Hei!

Ultrassa käyneet: Olisko mahdollista saada ultrakuvaa näkyviin teidän vaavin jalkovälistä? Tai videoo? Tai kuvausta miltä siellä näytti? Meille se tytövauva luvattiin, ja sataprosenttisen varmasti mutta jotenkin halusi vielä varmuutta...tätä olen toivonut tosi paljon ja kaikkee vaaleenpunaista on hommattukin aika paljon :p Lapselliseltahan tämä varmasti kuulostaa (koska poikakin otettais ilolla vastaan) mutta olis mukavaa saada jotain varmuutta vielä kun kerran menivät tytön lupaamaan...Käytiin tosiaan 4D-ultrassa mutta jalkoväliä tarkasteltiin vain 2D-tilassa samalla kun muitakin rakenteita.

Minni74: sulla varmaan on hyvä kokemus siitä miltä tyttö näyttää ultrassa, eikös? :D

ärrieri 21+4
 
hermina rautaa kyllä varmaan mun mielestä kannattee syödä jos on nuinkin paljon jo tippunut..jos tulee anemia niin ei naurata ja synnytys edessä joka voi viedä paljonkin verta!minä sanoon ainakin että syö!itsekin syön (oon syöny 22 viikolta) :) pahaa kyllä on ja mahan laittaa vähän sekaisin mutta ennemmin syön entäkö en söisi..

piiitulle parempia päiviä!! :hug:

vauvan asento: osaatteko jo sanoa missä asennossa vauvanne on?siis liikkuuko vauva paremmin masussa jos se on pää alaspäin?kun mulla ollut pariviikkoo selvästi jalat alpäähän päin kun koko ajan tuntunut sinne potkut ja nyt eilen varmaankin kääntyi kun tuli paljon selvemmäksi potkut navan kohdalle ja ylemäs ja huomattavasti nyt enempi potkii!!ihana! :heart: :D

painetta alapäässä edelleen..

kirjoittelen aina kun jakselen ja joudan!

SabiNe ja pikkuinen rv. 24 (OHHOH!!! :) :heart: )
 
Heissan kaikille!

Hermina kyselit matalasta Hb:sta. Sulla on vielä ihan ok hb. Raskausaikana se tippuu lähes jokaisella, mutta lähtee yleensä loppua kohti itsekseen nousuun. Jos Hb tippuu reilusti satasen alle, niin sit vaikutus alkaa olla vauvallekin haitaksi. Mulla oli Hb 101 sormitestissä, pitää soittaa vielä verikokeen tulokset. Mulla on vielä se kun imetin tuonne rv 17-18 asti, niin imetys kuluttaa rautavarastoja.. Eli ne varastotkaan ei varmaan kovin häävit ole. Itse syön lisärautaa Maltofer tippoina (apteekista saa). Otan 2ml (40 tippaa) päivittäin tuoremehuun sekoitettuna. Aikaisemmin olen kokeillut retaferia ja obsidania, molemmat sekoittaa mahan, mut muuta tulosta ei näy |O Maltofer on tähän mennessä tuntunut parhaata vaihtoehdolta.

Iines Kyselit kestojen pesusta. Meillä kestot pyörii pääasiassa muiden pyykkien seassa 40 tai 60 asteessa, riippuu mitä koneeseen on menossa eniten :D Pesuaineeksi hajusteeton, fosfaatiton, zeolititon ja valkaisu ja kirkaste aineeton pesuaine (LV coloc, Erisan color, Daily sensitive, Ecover, Eko, Soft care, Allegro.. onhan noita). Parhaiten kestot pyörii väri 60 pyykin kans, mitä on suurin osa vauvankin pyykistä. Ehkä 1-2kk välein pesen vaipat 90 asteessa. Kannaattaa kiinnittää huomiota, et pesee pyykin väljästi ja mielellään lisähuuhtelun kans. Pesupähkinät on kokeiltu myös, mut meillä likan vaatteet on usein niin mustikka tms tahroissa, et niiden teho ei riitä muuhun pyykkiin :):) Niin ja huuhteluaineeksi välillä pari tippaa etikkaa, valkaisuaineena voi käyttää ruokasoodaa.

Miten sensitive aineet sotke koneen? Nehän pitää sen puhtaimapana kun koneeseen ei kerrostu zeoliitit yms? Kun pesee koneen säännöllisesti (2-4krt vuodessa) 90 asteessa tyhjänä, niin pysyy kone puhtaana. Meillä on pelkästään hajusteettomat sensitive pesuaineet käytössä ja ei kyllä oo ongelmaa..

Tänään ois automatka (5h) mummolaan edessä. Me reissattas mielellään useamminkin, mut kun tyttö ei viihdy autossa millään. Ei oo koskaan viihtyny. Eli näinkin voi käydä vaikka vanhemmilla tahtoa on, niin pakko on mennä lapsen ehdoilla. Junassa ei ollut mitään ongelmaa, kun ei tarvinu olla vöissä. No me sit ajoitetaan tää matka niin, et osan matkaa likka nukkuu yöunia (toivottavasti).

Maanantaihin asti moi, sit ollaan taas kotona ja ehtii koneellekin :)
 
Moikka kaikille!

Meillä on tarkoitus käyttää kestovaippoja ainakin osittain tulevalla vauvalla. Sain siskolta kierrätettynä kestovaippoja kivan pinkan ja itse olen huuto.netistä niitä aikamoisen kasan lisää huutanutkin. Noilla varmasti päästään alkuun. Meillä on erilaisia kuoria, taskuja, all-in-oneja, harsoja, lisäimuja... näiden suhteen valmistautuminen on tainnut vähän lähteä käsistä :) Käytännön kokemusta kestoista ei vielä ole, muuta kuin siskon tytön vaipatuksen seuraaminen noin vuoden ajan. Kestovaipat voi pestä ihan normaalin pyykin seassa, 60 asteessa. Satunnaisesti joillekin vaipoille suositellaan kai myös pesua 90 asteessa, mutta normaalisti 60 pesu on ihan riittävä. Pesuaineen pitäisi olla zeoliinitonta, koska se ei ole vaipoille hyväksi. Tähän pesemiseen en ole sen enempää vielä perhtynyt, mutta tuo zeoliinittomuus on jäänyt mieleen. Vaipat kannattaa kuulemma pestä vähän väljemmin kuin normaalit pyykit ja joku suositteli ylimääräistä huuhteluakin. Mutta ei sen pitäisi olla sen vaikeampaa kuin normaali pyykinpesu. Mä ihan odotan että pääsen vauvalle sovittelemaan nättejä kestovaippoja ja etsimään täydellistä vaippayhdistelmää :LOL:

Mua kiinnostais vielä tämä Iines79:n kommentti: "Sensitive pesuaineet on inhottavia, kun ne sotkee koneen ihan täysin. " Miten ne sotkee koneen? En ole itse koskaan moiseen ilmiöön törmännyt.

Hyviä vointeja kaikille!

Cattitude 23+1
 
Kestovaipat pitää pestä pesuaineella jossa on alle 5% saippuaa.. Ilman huuhteluainetta. Nuo fuzzithan voi pestä 60asteessa. Imut jopa 90asteessa. Pesupähkinöitäki suositellaan niihin :) Kestovaippainfon sivuilta löytyy paaaaaaljon tietoa :)

Fuzzien kuoria oon pessy joskus pelkän pissan jälkeen 40 asteessa kun niissä se muovitus kuluu muutenki niin äkkiä..
 
Lisärauta. Mulla oli lähtörauta 128, on aina ollut normaalisti enemmän alakanttiin kuin yläkanttiin. Tippui ensin 112, neuvola suositteli lisärautaa, en vielä ostanut. Halusin kokeilla verilätyt, mustanmakkaran, pinaattikeiton, lihan ja kaiken vihreän. Kun putosi 106, sain uuden kehotuksen alkaa syömään rautaa. No, ostin luontaistuotteen KräuterblutSaftin ja sitä oon nyt muutaman päivän ajan ottanut. Saa nähdä tehoaako. En ole kuitenkaan huomannut, että väsymys olisi raskauden edetessä lisääntynyt. Olisin mielestäni voinut olla ilmankin lisärautaa, mutta ajattelen synnytyksen jälkeistä aikaa, ettei kunto sitten suotta romahda, jos sen suinkin voi estää tällä. :)
 
No siis omakohtaista kokemusta on sensitive-pesuaineista sen verran, että edellinen kone keräsi tiivisteisiin jotain tummaa mömmöä, jonka pelästyin olevan hometta. Homeen mahdollisuus tuntui kuitenki ihan utopistiselta, sillä huolehdimme koneesta tosi tunnollisesti. Pesukoneita työkseen huoltava ja korjaava henkilö kysyi käytämmekö herkän ihon pesuainetta ja kun myönsimme, niin hän kertoi ko. pesuaineiden olevan savipohjaisia, jotka taasen joka päiväisessä käytössä sotkevat konetta. Tämä siis lähinnä tiivisteitä ei rumpua sisältä. Tuolloin meillä oli päältä täytettävä kone, mut enpä usko koneen mallilla olevan mitään merkitystä. Tiivisteitä taasen ei saanut täydellisen puhtaaksi enää millään keinolla, teimme siis kaikki kikkakolmoset mitä tiesimme ja kuulimme. Tuon takia en ole käyttänyt enää herkän ihon pesuaineita.
 

Yhteistyössä