Lokavauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lidia79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huhhei!

meikäläistä sitte usutettiin lääkäristä toiseen... mutta lopputuloksena ei löytyny paiseita että "jatka vaan ab-kuuria ja sitte kannattaa pitää lämpimänä jne..." hohhoijaa joo, hyvä tietenki ettei ollu mitään pahempaa mutta eipä kyllä mitään muuta apua ollu noista hienoista tohtoreista! no, onneks on alkanu helpottaan eikä enääm kirvele kun satunnaisesti. ne typerät kaalinlehdet tississä mä nukun yöt ja päivisinkin kipittelen ilman rintsikoita, tosi sexyä... ;)

ja hei, kuka kyseli siitä pullolle oppimisesta, meidän typylle kelpasi nyt taas onneks kun olin koko aamupäivän sillä sairaalareissulla. oli eka leikkiny vaan mut site vetässy ihan kunnon satsit. että mikä lie häirinny tossa välillä kun ei tod. kelvannu.

ensviikolla lääkärinla, kiva päästä taas mittailemaan kun vähän on epäilyttäny toi täysimetys että saako riittävästi...

pakko laittaa vielä esikoisen päivän paras... kun on vähän ummetusta ja istu potalla nii totes että mun pyllyssä on dinosauruksen muna, nii iso. joku dino on muninu sen mun sisälle, ei se mahdu tuleen ulos! (tahto siis vaipan mutta kun nyt ei enää tipu melkeen 3,5veelle...)

viikonloppuja!
nuuskis ja e

Hei vainen kaikille :)

Jospa täältä jotain kirjottelis kun on koko talo hiljaa :)

Nuuskikselle tsempitystä rintatulehdus kierteeseen!! Ei oo herkkua... :(

Niin paljon oli viestejä tullut, että en varmana muista kaikkea kommentoida.

Leppiskö se pullolle opettamisesta kyseli... Täällä vähän samaa hommaa menossa.
Eli tosi vaihtelevasti poika pulloa huolii.
Meillä on käytössä vain Aventin pullot, muita en ole edes kokeillut. Mä aloitin niin, että tarjosin pullosta ensin pelkkää tissimaitoa ja pikkuhiljaa lisäsin Tuttelia joukkoon.
Joskus menee (kuten tänä aamuna) pelkkää Tutteliakin, joskus ei huolita pullosta edes tissimaitoa. Eli aikaa se ottaa ja ehkä eri tutti/pullomallien kokeilua. En ole lähtenyt pulloa vaihtamaan kun tiedän että tuota mallia huolii :)

Meillä on aloitettu jo kiinteiden maistelu! Mun maito ei yksinkertaisesti pidä pojan nälkää loitolla ja kun ei pulloa aina huoli, niin eihän toista voi nälässäkään pitää. Päärynää, sekä peruna-kukkakaalia on pikkuhiljaa maiskuteltu. Perunaa ole "jatkanut" tissimaidolla, että olis löysempää.
Ja loppuihan ne nälkäkitinät kuin seinään.
Yöt nukutaan edelleen todella hyvin! :)

Nyt on jäänyt pois se koko illan kestävä tissillä roikkuminen kun masun saa täyteen helpomminkin. Poika ei enää nukahda tissille vaan puoliunisena vien sänkyyn ja siellä ähkii itsensä uneen.

Täällä on muuten kanssa sen päiväinen varhaisdementia menossa ettei paremmasta väliä :) Tunnen kyllä välillä itseni ihan urpoksi kun muista mitään :D Miehellä on kyllä välillä hauskaa mun kustannuksella.

Poikanen viihtyy ihan kivasti lattialla, välillä selällään, välillä masullaan. Keskimmäinen tykkää viihdyttää, mutta välillä täytyy puuttua liian rajuihin otteisiin.

Taidan käydä vähän syömässä jotain, ennenkuin nälkäinen poika herää syömään.

Palataan myöhemmin ja oikein kivoja talvisia päiviä kaikille!

Hupsis ja J reilu 3 kk

Heippa!
Päivittelen vähän tuoreimpia kuulumisia. Neuvola oli perjantaina. Painoa 7230g ja pituutta 65,9cm. Kyselin tuosta kiinteiden antamisesta ym. ja täti oli sitä mieltä, että kun näin hienosti kasvaa tissimaidolla, niin sitä vaan eikä muuta... valitin, että en kohta jaksa näitä yöheräämisiä. jos 8h aikana heärä esim. 7 kertaa, niin alkaa jo aivot pikku hiljaa jäätyä. No, sanoi,että koita järjestää joku syöttään sitä yhdeks yöks. Tai siirrä sänky muualle. no, kyllähän mies syöttäis, mutta kun ei tosiaan sitä pulloa huoli nykyään. kehotti koittaan aventin tuttia ja oon mä koittanutkin, koska kerran siitä söi aiemmin. söi kyllä muunkinlaisilla tuteilla silloin ihan pienenä ne pari kertaa mitä pulloa jouduttiin antamaan. Taidan kyllä kans kohta alkaa antaan tota "perunamaitomuusia", viim. kun täyttää 4kk. Eli eipä tässä oo enää siihen ku pari viikkoo. Jos sinne asti koittais sinnitellä. Väsymystä jaksaa, kun on muuten niin ihana pikku mies. Tässä nyt tuli vaan omia juttuja, mutta kommentoin sitten paremmalla ajalla muiden kirjoituksia. Täytyy kans mennä syömään jotain ennen kuin unilta herätään. Mukavasti on vaunuissa torkkunut jo 2,5h. Sais kyllä mun puolesta valvoo päivät vaikka kokonaan, jos nukkuin yöllä :)

Aurinkoa kaikille!
Leppis+poju rapiat3,5kk

Neuvolakuulumisia nopeesti ennen unia...
Joo, mun ab-kuuria jatkettiin lisää mutta ei siitä sen enempää. 3,5kk plakkarissa ja 6670g ja 62cm. Ihan samoissa menee kun esikoinenki, tuntuu hassulta kun ensimmäinen veti kitusiinsa ihan hurjat määrät korviketta tissimaidon lisäks ja toinen kasvaa samanlailla lähes pelkän oman tuotannon avulla. Ja mä annoin eilen ekan kerran 20ml perunaporkkanavelliä sekotettuna 40ml korviketta. Ekaks taas leikitteli pullolla mutta sitte meni kaikki ja kitis vielä vähän päälle kun loppu! Ja sitte nukku 22-06 putkeen. Että kai ne yövinkuilut on nälästä johtunu.

Enskerral enemmän, nyt unta palloon!
p.s typy on oppinu päristelemään ja voi jessus sitä kuolan määrää! esikolle hankitut ja käyttämättömät "kuolalaput" on enemmän kun tarpeen!

Voi kurja Nuuskis että edelleen joudut ab-kuurilla olemaan... miten sun maha on kestäny? entäs vaavin? Toivotaan nyt että loppuis moiset tulehdukset jo!

Mä luulen että vauvojen kasvu on hyvin pitkälti perintötekijöistä kiinni... meillä on kaikki vauvat olleet täysimetyksellä tonne 5-6kuiseen saakka. esikoinen ja neiti2 oli suurinpiirtein saman kokosia tää jäbä on selkeesti suurempi ja neiti3 taas on aina ollu ihan keijukainen... hällä alotinkin kiinteet 5kuisena just sen koon takia. Muttei neitokainen kasvanut yhtään sen nopeampaa tahtia edelleenkään =O) Me sanotaankin että neiti3 on saanut mummiltaan perinnöksi koon... anoppi on 150 kädet pystyssä... xD

Meillä muuten kanssa räkä roiskuu kun jäbä päristelee, ihan tajuton määrä tulee kuolaa! Pulautuksia tulee tosi harvoin mutta vaatteet on märkänä kuolasta.

Onkos muuten kukaan kuullu Anastasiasta? olis kiva kuulla kuinka siellä sujuu =O)

vilkutuksia kaikille ÄssÄ+A pian 4kk

Pikaista paranemista Nuuskikselle! Ei kuulosta kivalta yhtään! :(

Meillä neiti on jo 4kk. Lääkärineuvolassa käyty, pituutta 62cm ja painoa 6670g. Alettiin siihen rokotetutkimukseen ja kasvu ja kehitys normaalia, eli kaikki on niinkuin pitääkin olla. Paljon sirompi kun tuo poika ollut saman ikäisenä :) Tyttö on tyttö, näin ne kaikki sanoo. Meillä mennään vielä pelkällä tissillä, lupa on kyllä annettu jo pari viikkoa sitten että kiinteitä voi alkaa antamaan. Yöt kuitenkin menee pääsääntöisesti 1-2 syötöllä niin en ole vielä sitten kiinteiden aloittamisen kanssa kiirettä pitänyt. Ehkä ensi viikolla jo.

Meilläkään ei neiti huoli pulloa enää millään. Täytyy käydä ostaan se aventin pullo ja kokeilla sitä sitten. Olisihan se kiva että joku muukin voisi huolehtia syötöistä, pääsisi tyttöjen kanssa viettämään tyttöjen iltaa kuukauden päästä.

Täytyy kait lähteä kotihommia tekemään. Pitää yrittää aktivoitua ja alkaa kirjoitteleen useammin.

Hyvää vointia kaikille mammoille ja muksuille!

T: Maikkuli81 ja neiti 4kk2vrk

Se on sitten pojan ensimmäinen lääkärireissu takana :(
Oli eilen kakan joukossa vähän kirkasta verta ja siitäkös tämä mamma pelästyi. Tosi vähän sitä oli, mutta riittävästi, että huomasin. No, koska on kirkasta, tulee jostain läheltä ei mistään syvemmältä suolistosta. Eli jotain rikkiöö vois olla tms. Mitään ei kuitenkaan löytynyt ja lääkäri käski ottaa yhteyttä, jos tulee uudestaan. Maha ei aristanut eikä muutakaan vikaa löytynyt. Voi olla, että johtuu jostain allergiasta, siis lähinnä maidosta. Jos toistuu, pitää tutkia tarkemmin ja jättää sitten meikeläisen ruokavaliosta maito pois. Voi kun ei olis mitään allergiaa!! en kyllä jotenkin siihen usko, koska ei ole valittanut kipuja eikä muutenkaan ollut rutunen. No, toivottavasti ei toistu! Ajattelin kans kohta alkaa antaan kiinteetä sapuskaa, mutta en tiiä sotkeeko tää sitä kuvioo. Jos eka pitää selvitellä mahdollinen maitoallergia ennen ku sotkee muita sapuskoita tähän huttuun.

Poju heräilee, palaan taas myöhemmin, pitää aukaista maitobaari taas.

Iltaa!

No voihan kökkö Leppiksen pojan masua. Kuinkas tilanne on kehittyny?

Mä sain taas tukoksen rintaan ja särkee niin -keleesti. Lopputulos taitaa olla se että mä lopetan imetyksen tosta toisesta rinnasta, ei tätä kestä kun koko elämä on pelkkää tissin vahtaamista enkä halua antibioottia alottaa taas jos ei ole ihan pakko. Pääsyynä on ihan varmasti tommonen tukkeutunu niinku rakkula nännissä jota en saa millään pois. Eikä noista lääkäreistä ole mitään apua, joten ilmeisesti parannusta asiaan ei ole saatavilla. Vähän kyllä ottaa päähän kun vähän aikaa suju toi imetys niin hyvin. :( Ajattelin soittaa maanantaina nlatädille ja kysyä vinkkejä miten saan sen maidon loppumaan vaan toisesta rinnasta.

Onneks toi pallero on niin ihana ja ehkä tästä ajasta saa nautittua enemmän kun pääsee noista kivuista eroon. Tänään neiti on harjottanu ääntään ihan urakalla, pärinä jäi vähemmälle ja tilalle tuli sellasia pieniä kiljahduksen alkuja jokelluksen seassa. Sellanen mahan "pullistelu" selällään maatessa on nyt myös in, ehkä se kääntyilykin alkaa kohta kiinnostaa.

Nyt täytyy katsoa hetki telkkaa jos panadolit alkais vaikuttaa ja sais nukuttua...
Ehkä tää tästä vaikka välillä meinaa vähän masentaa!

taaskohta tissipuoli Nuuskis

voihan harmi, leppis! mikä teidän tilanne on tällä hetkellä?

nuuskis, onpas rasittava "tissiongelma". luin sillon alussa paljon imetyksestä, kun se ei onnistunut ja siellä oli et myös yhdestä rinnasta imettäminen onnistuu. joten tsemppiä sulle, kyllä se varmasti onnistuu :)

mä nukuin viime yön sohvalla ja mies pojan kaa makkarissa. herään nimittäin tosi herkästi kaikkiin pojan ääntelyihin ja se sit väsyttää. poika oli äännellyt yhdeltä (meni nukkuu puol kymppi) ja mies antanut tutin ja silitellyt ja seuraavan kerran poika olikin herännyt vasta viideltä! ja sit toi pojan mulle olkkariin syömään. sit miehet takaisin makkariin nukkuu ja kaikki nukuttiin kasiin. mietin, et oisko mahdollista et jos mä keskellä yötä rauhoittelen poikaa (et siis päästää siihen yhteen syöttöön yö), se haluaa maitoa, mutta jos mies tekee sen, tutti kelpaa. siis kun ei oo äidin maidot siinä hollilla. en tiiä..

ihanaa, lähdetään ens viikolla kylpyläreissulle tuohon naapurimaahan, varasin kaikkia hoitoja, kun on niin edullista. ai niin, oon tilannut autonistuimen pingpongonlinesta ja sen piti tulla jo joulukuun alussa, mutta eipä oo näkynyt. oon mailaillut ja soittanut sinne ja ne aina lupaa lähettää, mut mitään ei tapahdu. ens viikolla perun koko tilauksen, jos ne ei sitä lähetä. eihän me kohta sitä enää tarvitakaa, kun poika on siihen liian iso!

mitä kokemusta teillä on matkarattaista? onko ne tarpeelliset vai pärjääkö yhdistelmien rattailla? katoin netistä quinnyn matkiksia, mut sen minkä haluisin, niin ne ei mee makuuasentoon. oisko tärkeetä että ne sais makuuasentoon? koska mun järjellä mietittynä jos ei saa, niin miten niitä voi ottaa millekään lomareissulle ainoaks rattaaks?

mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

lidia ja pikku-ukko 3,5 kk

Huomenta

Jospa muutaman rivin raapustais...
Poika tänään 4 kk. Nyt parina päivänä on tehnyt sitä, että kääntää pään niin vinkkuralleen, että kasvot tulee siihen kohtaan missä ennen oli päälaki. Näkee kai jotain enemmän niin :) Kaikki äänet ja esineet kiinnostaa aina vaan enemmän. Pystyasennossa olis varmaan vaikka koko päivän.
Ostin jo odotusaikana matkarattaat, johon kaukalo sopii mutta eipä noita ole tarvinnut. Olisko kolme kertaa käytetty tämän 4 kk aikana. Mä kun en ole edelleenkään vienyt vauvaa kauppoihin ja jos veisin niin sinnekin pelkässä kaukalossa. Kai sitä odotusaikana oli hiukan toiset suunnitelmat. :) Meillä siis Gracon Miraget. Ei varmaankaan mitkään huippumatkikset. Kunhan poika kasvaa ja tulee enemmän käyttöä rattaille niin nähdään, onko noista mihinkään vai pitääkö hankkia uudet. Mä en vaan ole mikään kauppakeskuksissa pyöriskelijä (ihan kuin niitä täällä oliskin joka kulman takana), joten kai niiden pitäis olla sitten sellaiset, joilla pärjää hiekallakin.
Keskiviikkona meillä olis neuvola tai lääkäri-kertahan tämä on. Hiukan jännittää, miten tuo pieni on kasvanut. Korviketta menee se 700-900ml vuorokaudessa, et hiukan enemmänkin kai sais mennä mutta väkisinkään ei voi syöttää. Pitkä ja hoikka tuo nyt ainakin vielä on...
Ne 10 ja 11 tunnin yöunet jäi siihen yhteen viikonloppuun. Nyt la-su yönä syötiin 3 tunnin välein, viime yönä pisin pätkä oli 6h. Ihan hyvin silti mun mielestä nukkuu, paljon huonomminkin vois olla. Päivällä ottaa edelleen parin tunnin välein 30-40 minuutin unia.
Kiva, kun nyt ollaan päästy kunnolla ulkoilemaan. Lauantaina nukkui 3 h, kun käytiin vaunuttelemassa ja jätin pienen ulos unille.

Jaahas nyt kuuluu huhuilua, että ollaan herätty unosilta... Palataan

Hellurei :)

Ihan ekana kommentoin lidialle tota nukkumishommelia :)
Meillä oli keskimmäisen kanssa niin, että kun ei ollut mahdollista nukuttaa eri huoneessa, enkä halunnut mennä soffalle, niin paremmin tyttö rauhoittui kun mies rauhoitteli, enkä mä. Ja poikasen nukkumiset parani kun siirtyi keskimmäisen kanssa samaan huoneeseen. Eli väittävät että vauva voi haistaa äidin eli ruuan :D jopa 10 metrin päähän. Ja tämä voi vaikuttaa noihin heräilyihin sun muihin.

Meillä ei oo nyt tuplamatkiksia ja olen ihan orpo :) Meillä ovat osoittautuneet keskimmäisen kanssa tarpeellisiksi ja mä tykkään siitä että saa makuuasentoon, se on reissussa tarpeellinen. Viimeksi kun oltiin miehen kotimaassa, meidän Gracot tuntui isoine pyörineen kömpelöiltä, kun siellä oli kaikilla pienipyöräiset Quinnyt tai muut :) Mun lempimerkki matkiksista on Graco, mutta nääkin menee niin sen mukaan millaisiin on tarvetta.
Ja sitten vielä se, että jotkut lentoyhtiöt antaa ottaa matkikset portille asti, mutta yhdistelmiä ei varmana saa viedä. Eli jos reissaa, niin siinäkin mielessä kätsyt :)

Kylpyläreissu kuulostaa ihanalta, koskahan itekin pääsis.... :)

Annukka, meilläkin poika kääntyy ihan jengalle, tuntuu että kohta katkee niskat :) Ja sit kans "pullistelee" masua selällä maatessaan. Kyljelleen olis jo menossa kovasti, ellei käsi olis aina tiellä :) Masulta selälleen on menty jo kauan.
Maissi on meillä nyt ruokavaliossa päivittäin, ja ilman vatsavaivoja on menty.

Mutta nyt loppuu mamman lounastauko, pyykit ei taida ripustaa itse itseään :D

Iloista viikkoa kaikille :)

Hupsis ja J

Pikkumies nukkunee vielä hetken niin ehdin tässä pyykkishown (yllätys,yllätys) jälkeen kysellä, että joko haaveilette pikku kakkosesta tai kolmosesta jne.? Siis ne , joilla ei ole päätetty, että lapsiluku täynnä.
Mulla koko ajan vahvistuu tunne, että ainakin yhden vielä haluaisin. Pienellä kun ei ole edes serkkuja niin olis sitten edes se sisarus tukena ja turvana.

Pikaisesti päivitän kuulumisia kun pikkumies on tuolla lelujensa kanssa vielä toistaiseksi tyytyväisenä. Viikonlopun olin maidottomalla dietillä, koska verta oli kakassa uudemman kerran torstaina. Koska viikolopun ja maanantain aikana verta vain yhdessä kakassa pikkaisen ja muutenkin kakkaa vähemmän, niin jatketaan maidotonta diettiä kaks viikkoo ja sitten pikkuiselle rasitus tai altistustesti, kumpi nyt virallisesti sitten onkaan. Eihän se kivaa ole, jos nyt sitten on sitä maitoallergiaa, mutta helpottavaa tietenkin, jos ei mitään vakavampaa. Kovin on pirteä ja iloinen pikku mies, että yleiskunto on ainakin kohdillaan, joten ei tosiaan senkään puolesta epäilyksissä mitään pahempaa tällä havaa. Mutta ainahan tuollainen pistää huolestumaan. Että näillä mennään sitten eteenpäin. Täytyy tässä vielä surfailla muuallakin, joten palaillaan taas myöhemmin, kun enemmän aikaa.

leppis ja kirkuva poika :)

No hyvä jos maidoton auttaa Leppiksen poitsua!

Mun piti laittaa tohon Annukan viestiin että kyllä täällä mun päässä on kovat pohdiskelut että oisko nää tässä vai vielä yksi... Miehen suostutteleminen onki sitte eri juttu! Vaikka kaikki on periaatteessa menny ihan hyvin ja neitihän nukkuu öisin kun unelma niin kaikki nää mun tissisäädöt ja nuhat ym. pikkujutut on saanu sen olon tuntumaan vissiin vähän raskaalta. Ei oo kyllä sanonu mitään mutta on noinniinku rivien välistä luettavissa... Esikon oksennuksia toissayönä siivotessa en mäkään kyllä tuntenu yhtään vauvakuumetta ;) Joku pieni mahapöpö sillä on kun viimeyönäki oli tullu vähän, täytyy toivoa että ei tartu pikkuseen, muuten on sairaalakeikka aika nopeesti.

Matkarattaat mä ostan heti kun tänne mahtuu, eli??? Talonlaajennuksen rakennuslupa on just jäämässä käsittelyyn... Meillä oli esikolla sellaset mitkä ei mee ihan makuuasentoon ja oikeesti tarkotettu 6kk eteenpäin mutta kyllä käytettiin kauppareissuilla jo 3kk kohilla. Tai oli sillä kahdetkin mutta kun ne ekat oli sellaset "sarvelliset" joita on hankala käyttää kaupoissa kun tarvii kaks kättä ohjaamiseen niin meni aika pian vaihtoon. Jos rahaa olis niin mä haluisin "yksösinä"samanlaiset kun noi meijän tuplat eli babyjoggerin city minit. On tosi näppärät tuplinakin. Me ollaan muutes tilattu kans kaikennäköstä pingpongista ja meil on kyllä toiminu ihan hyvin kaikki.

Uutena juttuna pikkuneiti on keksiny "liikkumisen"! Varsinki ilman vaippaa intoutuu lattialla aina pullistelemaan ja sätkyttämään hirveellä vauhdilla niin että eilenki matkusti puolikkaan kierroksen ympäri (siis selällään). Takaraivoon ei vissiin taida tulla lisäkarvotusta ihan pian...

Nyt oksu/kakka/pissapyykin kimppuun, hohdokasta tää kotirouvan elämä!!

Nuuskis ja E

Täällä zombie-look mammalla... neiti3 huus jostain syystä kurkku suorana viime yönä ja pikkumies heräili vähän väliä...Tiedä sitten mikä sitä valvotti, kun ei tissikään kelvannu.
herätyskello soi tuttuun tapaan 6.50 ja noustava oli laittamaan koululaiset matkaan. Nyt ei väsytä, mutta varmaan illasta on tulossa tosi hehkeä!

Tää poika on selkeesti herkkäunisempi kun meidän tytöt... nukahtaa paremmin jos on pientä tausta ääntä mutta herää tosi herkästi äkillisiin ääniin...
kiva juttu!!! eihän noi 3 siskoa ikinä ääntä pidäkään...vallakin neiti-uhmis... Yölläkin saattaa havahtua kun menen vessaan tai yläkertaan rauhottelemaan kolmosta tms. TOIVOTTAVASTI tottuu ääniin edes vähäsen.

Me ollaa tosiaan kiskottu D-vitamiinia ja maitohappoja syksystä saakka että säästyttäis edes joiltain pöpöiltä. Nuha mulla tosin on nytkin... mutta ne kestää, kunhan säästyis p**ka-taudeilta!!!

Meillä on käytössä edelleen esikoiselle -00 ostetut gracon easy rider- matkikset, niihin sopii kesällä ostamamme gracon logigo-s kaukalokin!. Ei niissäkään taida selkänoja ihan mukuuasentoon mennä mutta ihan riittävästi mun mielestä. Meillä on ollut käyttöä niille ihan kivasti.

meillä pikkumies myös "liikuskelee" sekä selällään että mahallaan! ns. akseliaan ympäri. Kääntyy kyljelleen muttei vielä mahalleen. Ja ilman vaippaa olo on myös pop =O)

Parin viikon päästä on lääkärineuvola.

Zombie-ÄssÄ +A 4kk 2pvää

Moikka!

Hyvä että maidoton dietti auttaa Leppiksen poikaa. Hyvö että yleiskunto on hyvä.

Meilä tyttö on nyt muutaman päivän saanut perunaa. Hyvin maistelee, olen antanut semmoista 2 teelusikallista ja ei juuri enempää ole halunnutkaan. Toivottavasti maistuu kohta isompiakin annoksia. Oletteko muuten miettineet annatteko valmiita hedelmäsoseita, mietin sitä asetaldehydia, et uskallanko antaa pienelle purkista soseita, vai teenkö niitä itse..

Meilläkin neiti tykkää olla peppu paljaana ja pyörii selällään ympyrää. Kääntyy kyljelleen, mut ei vielä vatsalleen, vatsalta selälleen kyllä kääntyy. Kerran on sängyssä pyörähtänyt selältä vatsalleen. Kyllä meidän pienet kohta jo pyörähtää.

Joku kyseli kolmannesta lapsesta, minultako kysytään saa tulla vaikka heti. Mies on eri mieltä. Annetaan ajan siis kulua vähän aikaa :)

Nyt imettään neitokaista. Hyvää viikkoa kaikille!

T:Maikkuli ja neiti 4kk8pv

Moikka!

Kirjoittelempas minäkin vähän pikaiseen, kun tyttö nukkuu parvekkeella.

Toivottavasti Leppis teidän pojan tilanne selviää pian! Jos se on maidoton ruokavalio mikä auttaa, niin sehän on hyvä sitten!

Meidän tyttö on nyt reilun viikon ajan hallinnut vatsalleen kääntymisen jalon taidon. Kun selälleen lattialle laittaa, yks hujaus vaan niin on vatsallaan. Vasemman kyljen kautta pyörähtää. Tänään meni myös muutaman kerran vatsaltaan selälleen, aiemmin se on tapahtunut vaan vahingossa. Kova hinku tuntuisi olevan myös päästä eteenpäin. Tai sitten tyttö vaan tuskastuu kun ei jaksa olla vatsallaan niin paljon ku haluaisi. Myös kun syliin ottaa, väkisin punkaa itsensä istumaan. Oon sitten antanut jo istua, mutta oon tukenut kainaloista, ettei koko paino ole pienen selän päällä. Ihan hirveen fyysinen tyttö!

Siitä sitten päästään siihen, että meillä herätään syömään öisin 2-3h välein. Pulloa nykyään syö pelkästään(paitsi aamuisin yleensä syö tissiä kun se on ihan täysi), pumppailen päivisin ja sitten korviketta lisäksi. Saa nähdä kuinka kauan maitoa sitten tällä meiningillä tulee.. Perunaa on me myös syöty viikon ajan ja hyvin uppoaa, tuntuu tykkäävän! Kerralla otetaan jo kokonainen pieni peruna, ehkä reilun pingispallon kokoinen pala maitoon sekoitettuna. Tänään sitten aletaan antamaan perunaan myös illalla, jos silloin nukkuisi vähän pidempään. Kun tyttö on sitten niin väsynyt kun koko ajan pitää heräillä. Muillakos sitten mennään nollalla-kahdella syötöllä yössä? Pitääpä testata tuota, että mies rauhoittelisi, jos se on kuitenkin siitä maidon hajusta kiinni. Kaipa se silti nälkää aiheuttavalta nenään tuoksuu, vaikka ei suoraan laitoksesta sitä otakaan.

Pituutta on nyt 64cm ja painoa 6700g, vajaa vko sitten oli 4kk neuvola.

Iloista viikonjatkoa!

Raipe + A 4kk ja pari päivää päälle

Moikkelis!

Raipelle lohdutukseksi, että meillä syödään kans öisin kolmen tunnin välein. Meillä ei poika vielä käänny kuin vahingossa, kovasti yrittää, mutta käsi on monesti tiellä. Eilen meinasi jo lähteä ryömimään..veti jalkoja koukkuun ja yritti pungeta eteenpäin, ei kyllä vielä onnistunut, reeniä vaatii :) Istumaan punkeaa kans ihan väkisin ja oon kanssa pitänyt kainaloista, ettei liikaa ottais rangan päälle. Ei meinaa millään enää nojailla vaan aina vaan haluaa istumaan. sitterissä sama juttu. Mahtavat vatsalihakset :) toisin ku äidillä :)

En ole vielä alkanut mitään kiinteetä syöttämään. täytyy kattoo toi maitohomma ensin. en viitsi sekoittaa vielä muita aineita tähän soppaan. Maitoaltistus on 1.3, joten siihen asti ainakin heräillään yöllä tiuhaan. Eipä se ihme ole, että poika syö tiuhaan ku painoakin on jo niin reilusti (3,5kk 7230g).

Ihana auringonpaiste tuolla ulkona! On vaan niin paljon pakkasta taas, että arveluttaa tuo vaunuissa nukuttaminen. Mitä ootte itse pitäneet pakkasrajana?

Leppis ja poitsu 3kk 3vkoa

Päiviä!

Ihana päivä tosiaan kun paistaa! Täällä oli vähän yli 11 astetta pakkasta ja kun oltiin 40 minsaa ulkona niin pienen nenäkin oli vielä ihan lämmin. Aika tiukkaan se kyllä on pakattuna, sadesuojaakin käytän vaik ei täällä tänään oo edes viimaa. Mun oma pukeutuminen (lue tissiensuojaus) on kans ihan omaa luokkaansa. En keksi muuta noille tiheille tukoksille kun että ollaan oltu n. 1,5h puistoilemassa ennen kahta viimestä "tilannetta" ja että olis kumminki jotenki kylmettyny.

Ollaan ensviikolla lähössä pikku lomareissulle Tahkolle, saa nähdä uskallanko ollenkaan mäkeen ettei tarvis lähtee heti kaaliostoksille. Panadolit pakkaan ainaki ekana! Muutenkin vähän jännittää toi 6h ajomatka kun pikkuneiti ei oikeen meinaa viihtyä varsinkaan jos on pimeetä, kai sitä jotenki pelottaa. Keskipenkki on meijän autossa niin kapee et ihan koko matkaa ei viittis seuraneitinä pyllyään siinä puuduttaa mutta voi olla et joutuu uhrautumaan. Monta taukoa ainaki tiedossa! Esikko oli ihan eri maata, jos masu oli täynnä nii sai ajella ihan mihin vaan ja aina nukku. Nykyään sille paras viihdyke pitkille matkoille on kannettava dvd ja nalle puhit ym. Ja mä kun ennen lapsia naureskelin niillekki laitteille et onko ihan tarpeellisia, taas on saanu syödä sanansa... ;)

Nyt valmistaudutaan kaupustelureissuun mummin mukaan, ihanaa aurinkopäivää kaikille!
Ai muuten, onneks kummit muisti onnitella, meidän neidillä on tänään nimpparit! En olis ite huomannu...
Nuuskis ja E

Eipä auta maidottomuus ei. Taas on mentävä maanantaina lääkäriin, kun on taas sitä verta kakassa. Nyt sitte varattiin aika sellaselle lastenlääkärille, joka on erikoistunu noihin suolijuttuihin. Jospa jotain selviäis. Huokaus. Onneks poika on muuten kaikin puolin kunnossa, joten en jaksa uskoa, että olis mitään vakavampaa.

Toivottavasti Leppis jotain selviää siellä lekurissa.

Täällä vaihteeksi aika väsynyt äiti. Poika oppi torstaina kääntymään selältä vatsalleen ja toisinpäin ja tuota tehdään nyt sitten koko ajan. Sitterissä ei enää mielellään kauaa ole.
Yöllä kai puoliksi unissaan veuhtaa niin mahdottomasti sängyssä ja sitten ollaa jumissa joko poikittain tai päälaki ottaa sängyn päätyyn. Viime yönä tunnin välein kävin laskemassa poikaa alemmas, kun oli touhunnut itsensä taas päätyyn ja hermostui. Laitan pojan niin "alas" kuin mahdollista mut eipä tuo kauaa pysy, kun taas ollaan kiinni päädyssä.
Nyt on toisilla puolituntisillaan, seuraavilla mennään kai ulos.

Keskiviikkona neuvolassa saatiin kuulla, että poika hoikistuu vaan. Pituutta 66 cm mutta painoa vaan 6495g. Olen nyt yrittänyt syötellä vähän tiheämmin ja perunaahan aloiteltiin maistelemaan jo vajaa viikko sitten. Eihän sitä paljon mene mutta hiljaa kai hyvä tulee.

Jospa sitä söis jotain ennenkuin poika herää... jaksamista.

annukalle jaksamista! annatko pelkkää omaa maitoa ja kiinteitä?

no hitto leppis tuota tilannetta.. mutta onneks poika on hyväkuntoinen ja -tuulinen, niin ei todennäköisesti oo vakavampaa. ja hyvä, jos ei oo maitoallergiaa. toivottavasti pian selviää, epätietoisuus on pahinta.

on kyllä kaikkien vauvat niin erikokoisia, meillä oli ukko 2,5 kk lääkärissä jo samoissa mitoissa kun raipen tyttö 4 kk. :)

neuvoja kaipaisin.. mulla on maito joko ruvennut vähenemään, koska yösyötöt on tippuneet yhteen tai ukko syö vaan enemmän ja nyt sitten ukko jää selkeästi nälkäiseksi. mitä vaihtoehtoja mulla on? tähän asti ollaan siis menty täysin rintamaidolla. aloitanko kiinteät vai kiinteät+korviketta? koska kiinteitähän menee tosi vähän alussa, ja iltasyötöllä mun rinnat on ihan tyhjät ja poika vaan huutaa rinnalla :( entä jos/kun alottaa molemmat, niin entä jos tulee jotain reaktioita ihoon etc.? vai aloitanko vaan toisella? tosi surullinen olo tuli, kun poika jäi äskeisellä syötöllä selvästi nälkäiseksi :(

öitä!

lidia ja nälkäinen mies 4 päivää vaille 4 kk

Lidia, meillä syödään korviketta ja nyt maistellaan lisäksi kiinteitä. Varmaan teillä voitais kokeilla lisäksi korviketta. Onko siellä tarjolla samanlaisia kuin täällä Suomessa?
Viime yönä oli jo vähän inhimillisempää. Heräiltiin 2,5h välein pää taas päädyssä kiinni. Syötiin ja nukahti vartissa takaisin. Hiukan katkonaista tuokin mutta sentään jo parempi kuin edellinen yö.
Kovin normaaliahan tuollainen taitaa olla tässä iässä, että nuo yöt on yhtä hulinaa. Yritän tässä samalla muistutella itseäni, että monella koko 4 kk on ollut tällaista ja pahempaakin, että me ollaan päästy tosi helpolla. :)

Jospa sitä alkais valmistautumaan anoppilan reissuun, kun poika vielä nukkuu...

Heippa!

Nyt selvis mahavaivojen syy. Tai siis miksi verta on kakassa. Kävin lääkärillä, joka on alansa parhaita ja tehnyt asiasta tutkimuksia. Syy on virus. Tekee pieniä haavoja suolistoon ja saattaa kestää useamman kuukauden tai viikon ennen kuin paranee. Kun ovat tutkineet asiaa mm. tähystyksin, niin mitään jälkiä ei viruksesta jää ja häviää itsestään. Ovat testanneet ruoka-aineiden vaikutukset ja niillä ei ole merkitystä vaivaan. Eli siis mistään vakavasta ei ole kyse. Koitteli vielä pojan vatsan mutta poika vaan naureskeli. eli kipuja ei siis tosiaan oo. Meillä siis huokaistiin helpotuksesta kun syy löytyi. On kuulemma ollut tänä talvena paljon vastaavia tapauksia. Joinain vuosina ei ollenkaan. Oon niin onnellinen, kun ei tarvittu mitään turhia tähystyksiä kun oli asiansa osaava lääkäri!! Eli jos teillä esiintyy vastaavaa, niin toki pitää aina käyttää lääkärissä, mutta muistakaa, että voi tosiaan olla sama syy kuin meillä! Ettei vaan sitten epätietoisuuden vuoksi joudu vauva turhiin testeihin ja tähystyksiin!! En tiedä kuinka laajasti lääkäreillä asia tiedossa. Kun yleislääkäreillä on niin iso kakku hoidettavanaan, että tuskin kaikkiin tutkimustuloksiin ehtivät perehtyä.
Joo, pojalla tuli eilen 4kk täyteen ja tänään lähtee kiinteät menemään :) kun ei tartte noita allergiajuttuja enää miettiä. Jos sais kohta vaikka nukkua enemmän!!

Lidian kannattaa varmaan koittaa sitä korviketta lisäks. siitä vaan niin paljon ku pikkuisella napa vetää :) ja miksei voisi kiinteitäkin voisi aloitella. Se sama lääkäri sanoi mulle, että anna kiinteetä vaan, ku on niin iso poika..kohtahan tuo jo lähentelee 7,5kiloa. huomenna saa taas tarkat mitat kun on neuvolalääkäri.

voimia kaikille vähistä unista kärsiville ja muillekin tietenkin !!

leppis, kaikenlaisia viruksia sitä onkin liikkeellä (ja olemassa)! onneks kuitenkin noin, ettei mitään allergiaa. ja pääasia, että vauva voi hyvin eikä ole kipeänoloinen.

kiitos lisäruokaneuvoista! annettiin yhtenä iltana korviketta, meni 50 ml ja sen jälkeen taas oma maito on riittänyt. täällä ei oo ollenkaan nestemäisiä korvikkeita, jauhoista tehtiin. mulla alkoi pari päivää sitten menkat (höh), epäilen kuulkaa et ne on syynä tähän ongelmaan. koska ikinä aiemmin poika ei ole näin taistellut tissillä, äskenkin kun syötin, niin vaihdoin rintaa viisi (!) kertaa. ja tähän asti on syönyt yhden puolen kerrallaan. haluisin imettää vielä maaliskuulle ja sit aloitella kiinteitä. en tiiä, miks mulla on sitäkin kohtaan sellanen olo, et haluisin vaan täysimettää ikuisuuksiin. toissa iltana meinas tulla itku, kun tajusin miten nopeesti tää poika kasvaa eikä ookkaan kohta enää pikkutissitakiainen. tuli ihan paha mieli, kun mietin et kohta pitää aloittaa kiinteitä ja "menetän" mun vauvan. musta on tullut ihan ihmeellinen yliherkkis, kai mä palaudun -hope so- kunhan imetys vähenee (paitsi eihän se vähene, kun en halua siitä luopua :) ).

annukka, meillä on ollut tähän asti seimi-sänky ja joka yö herra löytyy pää kiinni ylälaidassa. viime yö oli sitten eka kerta pinniksessä, hyvin tuntui unet maistuvan. siinäkin oli hilautunut ylöspäin, mutta ei päätyyn asti.

nuuskiksen vinkeistä innostuneena ostettiin nuo babyjoggerit. sattui olemaan lastenkaupassa, ei ees menty rattaita ostamaan ja huvikseni kokeilin yksiä, jotka vaikutti tosi hyviltä ja ne oli just nuo city minit. ens viikolla pitäs saada. lähdetään toukokuussa reissuun, niin sinne otetaan mukaan.

mutta nyt alkaa kuulua iltakitinää, pitänee lähteä pesulle ja poika unille.

lidia ja poika 4 kk

Yhteistyössä