Lokavauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lidia79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva lueskella taas tuoreita kuulumisia! :)

Ihana ilma ulkona. Oltiin juuri pikkusen kanssa puolentoista tunnin vaunulenkillä..

Täällä neitokainen kasvaa kovasti. Meidän tirppa tosin on melkoisen pienikokoinen ja painoi 2 kk neuvolassa 4,4 kg. Olin odottanut enemmän olevan painoa, mutta hyvin kasvaa omalla käyrällään. Hymyilytti, kun muutama mainitsi 62 cm vaatteiden jäävän kohta pieniksi. Täällä vasta siirrytään 56 cm vaatteista 62 cm. Osa on vielä isoja, osa sopivia. Niin ne on vaan erikokoisia nuo vauvelit :)

Meillä neitokainen on pitänyt viime aikoina yön suhteen mukavaa rytmiä yllä. Nukkuu illalla jo aiemmin, mutta tankkaa maitoa noin kahdentoista aikoihin. Siitä nukkuukin sitten noin (kuuteen tai) seitsemään aamulla. Nyt on ainakin useempi yö mennyt siis meillä ilman heräämistä. Noihin aikoihin sitten syö ja jatkaa unia vielä muutaman tunnin. Ei ole enää ihan puolille päiville nukkunut, kuten aiemmin ;) Mutta tuo rytmi sopii itsellekin hyvin. Saa pitkät unet ja aamulla on aikasin jo virkeenä. Joinakin öinä on neiti herännyt kerran n. 4 aikoihin, mutta korkeintaan yhdellä syötöllä mennään yö. Nyt laitan peukut pystyyn, että tämä jatkuu näin :)

Meillä mennään imetyksellä ja jonkin verran korviketta annetaan perään, jos ei vauvalta nälkä lähde. Yöllä tosin on aina pelkkä imetys riittänyt.. hyvä niin..

Olettekos muuten mitä puuhailleet vauvan kanssa päivisin? Oletteko käyneet esim. jossain perhekahviloissa jne.? Meillä ei vielä sen kummempaa ohjelmaa ole ollut. Neitisen kanssa leikitään ja touhutaan kotona, lenkkeillään ja käydään välillä kahvilla kavereiden kanssa tms.

Nyt kuuluu kutsuhuuto makkarista..

Siili ja neiti

täällä ylpeä äiti: meillä käännyttiin eilen ekan kerran mahalta selälleen :) miten voikaan entinen lapsivastainen uranainen olla asiasta niin ylpeä? nyt sitten joka kerta kun laitan pojan mahalleen, niin samantien kellahdetaan selälleen. ekan kerran taisi poikakin hämmästyä, et mitäs nyt tapahtui, mutta tänään jo naurun kanssa käännytään. kovasti yrittää puskea selältä kyljelleen, takapuoli nousee, mutta hartiat ja pää on vielä liian painavia. ja tosiaan uskomatonta, minkälaiset fiilikset tämmönen normaaliin kehitykseen kuuluvat juttu äitille aiheuttaa.

siili kyselit et mitä päivän aikana puuhaillaan.. meillä kun on se koira, niin kaksi kertaa päivässä käydään pitkällä vaunulenkillä, silloin tällöin kavereiden luona, kahviloissa/lounaalla, mutta pääasiassa ollaan kahdestaan kotona (siis kun mies on töissä). teen kotihommia ja katon dvdeitä ja surffailen netissä. katellaan pojan kanssa kuvakirjoja ja luen sille loruja ja lauleskellaan ja jumppaillaan. ei mitään ihmeellistä. muskariin aateltiin mennä kunhan kolme kk tulee täyteen. ja ehkä vauvauintiin.

kävin eilen vaa'alla ja mulla on järkyttävät 8 kg liikaa painoa. eikä tee mieli yhtään laihduttaa. tai siis on nälkä ja tekee mieli herkkuja ja jotenkin on kuitenkin yövalvomisten takia väsynyt, etten kävelylenkkien lisäksi jaksa salille/jumppiin lähteä. vähän saamattomuutta siis ilmassa. laiskuutta.

miten muuten on, oon googlaillut eri saitteja/ketjuja tän ikäisten yönukkumisesta. haluisin pidentää ekaa unipätkää (normaalisti noin 4,5h) ja pyrkiä yöllä vaan yhteen syöttöön. nyt siis syödään noin kahdelta ja kuudelta. onko mahdollista, että koska poika on täysimetyksellä, niin se yksinkertaisesti herää nälkään? oon yrittänyt työntää tuttia/silitellä, mut ähinä jatkuu ja tissille sit nukahtaa. jotkut vauvat tuntuu vaan nukkuvan jo lähes yön läpeensä ja mäkin mielelläni ottaisin lisää unta.

lidia ja poika 2,5 kk

Lidialle tuosta noista öistä laitan nopsaan vähän asiaa. Uskoisin, että meillä tuohon pitkiin yönuniin vaikuttaa korvikkeen antaminen. Kun jokatapauksessa pystyn imettämään enää tosi vähän (harmi niin), niin annetaan vikaksi illalla neidille korvikketta ja tuntuisi, että sen kanssa nukkuu pidempään. Jos imetän, niin herää noin neljän aikaan tankkaamaan. Illalla neiti syö myös useemmin kuin päivällä. Liekkö sekin vaikuttaa asiaan. Eilen tyttö söi puoli kymmenen maissa ja nukahti yhdentoista jälkeen. Heräsi sitten aamulla ihan vähän vaille seitsemän.

Imettämisen suhteen vähän ahdistaa, että vauva ei ole enää koskaan tyytyväinen syönnin jälkeen ja neuvolastakin kehotettiin antamaan aina korviketta imettämisen jälkeen, jos neitokainen ei ole tyytyväinen. Eli siis suomeksi meillä joka kerta nykyisin! Olen sitkeesti imettänyt ja imettänyt, mutta kohta luovutan kyllä, kun ei siitä enää tunnu kukaan mitään iloa saavan! Enemmänkin ahdistusta.. Aina vauva huutaa imettämisen jälkeen nälkäänsä. Muilla samoja ongelmia? Miksi se onkin niin vaikea luovuttaa ja vaan siirtyä kokonaan korvikkeeseen?

No, neitokainen nukkuu päiväunia, joten mamma alkaa touhuamaan.. :)

Siili ja pikkuinen rinsessa

Siilillle: meillä kaikki tytöt on olleet sirpakoita, tämä neiti3 tosi pieni. Totuin jo siihen että AINA ensimmäinen kommetti (joita etenkin muut äidit viljelevät ilmeisen mielellään...) oli :" VOI kun se on PIENI" tai "Miten pieni..." Kerran yksi jopa kysyi että annetaanko me solle ruokaa kun on noin pieni... ei muuten tuntunu kauheen kivalta :O( Mutta sitä piti sanomani vaan että elä korvias lotkauta moisille kommenteille! Kaikki me ollaan eri kokosia tässä maalimassa ;O) Kaikki menee tosiaan omilla käyrillään. Meillä tää poikanen taitaa olla eka 0 käyräläinen, likat on kaikki menneet miinus- käyrällä.

Ja muuten toi meidän pikkuruinen 2,4 vuotias osaa sanoa R kirjaimen ja puhuu paremmin kun moni isompikin lapsukainen. :O)

Lidia: Aika yksilöllisiä noi nälät ja unet taitaa olla. Esikoinen aikanaan alkoi nukkua yöt läpeensä 3kuisena, muut vauvat onkin syöneet 6kuiseksi saakka öisin. Ja kaikki on yhtälailla imetettyjä. Tsemppiä vaan jaksamisiin! joskus kaiholla niitäkin aikoja muistellaan ;O)

Meillä jäbä täyttää tänään 3kk, huomena ajateltiin lähteä uimaan koko perheen voimin. Suihkussa käyntuä ollaan harjoiteltu muutama kerta ja lauteilla ollaan käyty lämmittelemässä. Saas nähä tykkääkö pikkumies vai huutaako kuin hyeena...

Nyt taitaa olla maitobaarille tulossa... syöttöpuuhiin siis.

Tuli muuten mieleeni että oletteko s.postilla pitäneet yhteyksiä? mulle ei ainakaan ole tullut sähköpostia pitkään aikaan, en kyllä ole itekkään kerenny näpyttelemään vähään aikaan... kyllä nää 4 lapsukaista pitää sen verran kiireisenä että hyvä jos saan syötyä ruokaa 13.30 mennessä. ;O)

Moi täältäkin pitkästä aikaa. En ole ehtinyt kirjoittelemaan.. Pakkaset on niin kovia ettei ulkona ole käyty pitkään aikaan, et olisi tässä voinutkin kirjoittaa mut ei sitä vain ole jaksanut, hiljaista täälläkin ollut, nyt on aktivoiduttu :) Onneksi ilma alkaa lauhtumaan pääsee lasten kanssa ulkoileen ja omaa päätäkin tuulettaan :)

Neiti on jo 3kk ja jokeltaa kovasti. Tykkää makoilla lattialla, hyvin pitää pään, mutta vielä ei ole alkanut kääntymään. Esikoinen olikin alle 3kk kun alkoi kääntymään, joten täytyy tytön vissiin vähän hitaammin edetä, kun muutenkin on ihan erinlaiset lapset. Täysin rintaruokinnalla ja kiinteät aloitellaan 4-5kk iässä, en ole ihan vielä päättänyt. Puolilta öin käy nukkumaan, herää 4-6 aikaan syömään ja yhdellä syötöllä mennään, toinen syöttö on aika tarkoin 9 aikaan aamulla. Hyvin nukkuu.

3kk neuvola oli ja painoa 6060g ja 59,8cm. Kovasti kasvaa ja niin se vauva-aikaa menee nopeasti.

Täytyy yrittää enemmän kirjoitella. Nyt täytyy alkaa laittaan ruokaa. Hyvää alkanutta vuotta kaikille lokamammoille ja vauvoille :)

T: Maikkuli81 ja neiti 3kk8pv

moi kaikki!

miten meni ässä uintireissu? kävittekö ihan omalla porukalla uimassa vai osallistuitko johonkin vauvauintiin? onko kukaan muu osallistunut vauvauintiin tai ilmoittautunut? täällä meillä on liikaa valinnanvaraa, oon ihan pihalla, et mikä ois hyvä, mutta ajatuksena on ollut ilmoittautua, kun huomennahan ukkeli tulee sen vaaditut 3 kk.

kiitos siili yöunikommenteista! taitaa tosiaan olla ihan yksilökohtaista tuokin - kuten kaikki muukin. viime yö mentiin ekan kerran vaan yhdellä syötöllä (jee), 21.45-3.40 nukkui, söi ja nukkui sit 7.40 asti. yleensä menee tuntia myöhemmin nukkumaan ja nukkuu puol ysiin, kahdella syötöllä siis.

pakko nuuskis kysyä, et miten ihmeessä sä neulalla tökit sen tiehyttukoksen auki?! onneks ei oo mulla vielä ollut, toivottavasti ei tuliskaan.

kukaan ei oo varmaan vielä aloittanut kiinteitä? ajattelin jatkaa täysimetyksellä lähemmäs 6 kk, jos vaan sujuu yhtä hyvin eli poika pysyy tyytyväisenä. oon nyt lueskellut "ohjeita" netistä, et miten kiinteiden syönti suositellaan aloitettavaksi, jossain luki et jos aloittaa vasta (!) 5-6 kk iässä, niin haarukalla tilsaaminen riittää. ettei tarttee olla ihan velliä. onko näin, osaako kukaan kommentoida?

3 kk (tai vähän alle) lääkäri oli ja mitat on 6700g ja 63 cm. kunnon ukkeli meillä :)

kirjoitelkaahan kuulumisia, arvon naiset! :)

lidia ja ukkeli 3 kk huomenna

lidialle pikana: Ihan omalla porukalla mentiin uimaan ja tosi hyvin meni! hienosti jäbä jaksoi uida eikä kammoksunu edes kaikumista. Lasten allas oli vielä ihan tupaten täys ja veden naamalle räiskijöitä riitti. 45 min pidin poikaa altaassa ja sitten laitoin pyyhkeen sisään kaukaloon loppu ajaks. Sitten vielä käytiin löylyissä ja mentiin pukemaan ja tissitteleen.

Mä olen alottanu kiinteet siinä likellä 6kk, joko peruna-omamaito sekotusta tai sitten bataatti-omamaito. Bataatti menee hienommaksi kuin peruna haarukalla. perunan saa hienommaksi kun paseeraa sen siivilän läpi ja sitten vasta löysentää maidolla sopivaks. Neiti3 ei digannu pottua ei sitten yhtään mutta bataatti kelpasi oikein hyvin!

Meillä menee yöt välillä tosi vaihtelevasti, joskus 2 syötöllä ja 4-6tunnin välillä joskus pikkumies huhuilee 3-4kin kertaa yössä. Aina ei kyllä ole edes nälkäinen kun sitten otan viereen, äitiä ikävä vissiin ;O) Nukkuun menee 21-22 aikoihin ja aamulla nousee n. 8-9 maissa. syötöt yleensä 03 ja 06.

Nuuskis: Mua kans kiinnostaa että miten ihmeessä sä neulalla tökit tukon auki?? *pyörtyy pelkästä ajatuksesta* XD

Ens viikolla neuvola, saadaan eka rokotusohjelman rokote. Nyt on saatu rotaa ja fin-ip:tä vaan.

Voikaahan hyvin kaikki! ÄssÄ +pesue

Heissan kaikille :)

Vitsi kun ei muka ikinä ehdi kirjoitella tänne. Lueskelemassa olen käynyt sen vähän mitä tänne on uutta tullut. Ei ehdi näköjään muutkaan :)

Meidän jäbä tänään 3kk! <3
Niin se vaan aika menee. Eilen oli neuvola ja mitat oli 6780g ja 60 cm. Kovasti sahailee käyrällä nuo mitat, mutta hyvin kasvaa.
Pääasiassa tissimaidolla ihme kyllä mennään. Satunnaisesti tarjoan pullosta korviketta tissimaitoon sekoitettuna. Ja uskokaa tai älkää, meillä nukutaan 8-9 tunnin yöunia, ja siis aivan yhtä soittoa!! :) Tämä äippä on vähän onnellinen :D Tosin, nyt on tuo pikkulikka alkanut kitistä öisin ja viime yönäkin pompin pystyssä useamman kerran...

Muutenkin on asiat mallillaan, tällaista tavallista perhe-elämää.
Vauvauintiin ei päästy, mutta aletaan käydä kanssa ihan omalla porukalla kunhan saadaan nuhanenät paranemaan. Pikkuväki ollut kovasti nuhainen viimeisen viikon aikana.
Nyt kun asetuimme tänne, niin olen sisustellut kotia ja ollaan uusittu huonekaluja vähäsen.
Vähän tämä kotona olo ahistaa, tuntuu etten mihinkään täältä 4 seinän sisältä pääse... Joskus ahistaa enemmän joskus vähemmän. Olen kuitenkin tosi sosiaalinen ja nyt on alkanut kaivelemaan aikuiskontaktien puute....
Voipi olla että palaan työelämään jo kevään aikana ja mummi tulee poikaa hoitamaan. Aloittaisin siis osa-aikaisesti ja sitten pikkuhiljaa enemmän. Katsotaan nyt ja mietitään vielä.... En siis aio jatkaa niitä töitä täysipäiväisesti joita yrittäjänä tein, vaan tarjolla olis jotain muuta joka kovasti houkuttaisi.

No nyt tuo pikkulikka havahtui päikkäreiltään, menen tainnuttamaan takaisin

Hupsista

Heippa täältäkin suunnalta!

Tänään oli meillä 3kk neuvola ja neitihän onkin juuri tänään sen 3kk vanha. Saatiin kolme rokotetta (rota, yhdistelmä ja pneumokokkitutkimuksen rokote) ja ainakaan vielä ei onneksi ole kummempaa oiretta tullut. Painoa oli huimat 5kg ja pituutta 60cm. Pikkuhiljaa saatiin lupaa aloitella totuttelemaan neitokaista maissivelliin, kun juo niin paljon maitoa päivässä. Korviketta menee ainakin litra/pv + siihen muutama imetyskerta päälle. Kiinteitä aletaan harjoittelemaan kyllä ihan aikasintaan 4kk iässä tai oikeestaan en ole sitäkään pahemmin vielä pohtinut tai suunnitellut. Katsotaan sitten, kun sen aika tulee. Tänään sain neuvolasta kyllä oppaat ja muut noista ruoka-asioista, pitää niihin perehtyä

Kovastihan nuo vauvat kasvaa vauhdilla. Meillä neiti kovasti jokeltelee, hymyilee, tarttuu esineisiin, seuraa tarkkana kuin porkkana kaikkia tapahtumia jne. Missä on minun vastasyntynyt vauvani?? ;)

Lidialle tunnustan, että täällä vauvakuume on vähän nostanut päätään. Apua.. tosin ei ole ajankohtaista. Ja ed. synnytyksen jälkeen lääkärikin väläytteli sitä, että seuraava voisi syntyä sektiolla. Ei sillä, että alakautta suostuisinkaan synnyttämään enää koskaan. Ainakin siltä tuntuu nyt. Tarkempaa analyysia en näin julkiseen paikkaan laita, mutta ehkä joskus sähköpostilla. Onkos muuten sähköpostia kierrellyt, en ole ainakaan saanut mitään postia. Jos jollakulla on se lista osotteista, niin saisiko tänne päin? Vanhat postit hävinneet bittiavaruuteen ja osotteet sen myötä..

Nyt tämä mamma suuntaa unille :) Voikaahan hyvin ja tosiaan mielelläni ottaisin joltakulta niitä osotteita itselleni, jotta voisi laittaa postia..

Siili ja neiti 3kk

Huomenta

Täytynee ryhdistäytyä ja laittaa hiukan kuulumisia. Meillä oli viime viikolla neuvola ja saatiin ne 3 rokotetta samaan aikaan. Illalla oli pikkuisen lämpöä ja ehkä parina päivänä ruoka maittoi vähän huonommin mutta muuten selvittiin hienosti. Meillä pikkumiehellä on vielä 6 kg raja rikkomatta mutta eiköhän jo seuraavassa neuvolassa sitten. Pituutta oli tullut hurjasti ja sitä on nyt 62 cm.
Meillä käydään illalla nukkumaan 21-22 välillä ja nukutaan 6-8,5 tuntia. Esim. eilen illalla käytiin unille 21.45 ja aamulla herättiin 6.10. Poika söi ja nukkuu yleensä tuon pitkän pätkän jälkeen 2-3 tuntia. Päivällä meillä ei nukuta kuin muutamat puolen tunnin unet niin aika vilskettä pitää, kun vaatii jo kovasti seuraa.
Poika on kova hymyilemään/nauramaan. Tarinaa tulee kovasti vaan kun ei äiti ymmärrä :-) Kovasti haluttaisiin jo istuma-asentoon sylissä ja kiipeillä äidin vartaloa pitkin ylöspäin, kun ei alempaa kai näe tarpeeksi hyvin ja pungerretaan keskivartaloa ylös makuullaan... Lattialla/puuhamatolla poika on vielä ainakin aika laiska.

Mä pääsen tänään kampaajalle ja vihdoinkin kosmetologille ihonpuhdistukseen. Onkin jäänyt tässä pari käyntikertaa väliin. Kasvot mulla on synnytyksen jälkeen ihan ok kunnossa mutta selkä kukkii kovasti, jota mulla ei ole tehnyt koskaan ennen.

Mitenkäs teillä muilla parisuhde jaksaa? Meillä aika hiljaista ja vaisua. Mies tekee tosi pitkää päivää ja kun tulee kotiin syö, lukee lehdet ja katsoo hetken telkkaria ja menee nukkumaan. Pojan kanssa tietysti puuhastelee sen aikaa mitä tuossa samalla ehtii. Makuuhuoneessa meillä ei ole tehty kohta vuoteen muuta kuin nukuttu... Kovasti sekin asia monesti surettaa mutta tilanne on nyt tällä hetkellä tämä...

Nyt täytyy alkaa valmistautua, että päästään kohta lähtemään... Jaksamista!

heips!

nopeesti ennen haisuvaippaa kommenteeraan vaan että siis kipu oli niin iso että ei tehny tiukkaakaan vähän tökkiä kun tosiaan imetystuen sivulla niin sanottiin... ja ei siis kohtisuoraan nänniin päin vaan sivuttain että sai sen valkosen kökönpään rikki. voi jestas sitä helpotusta. mulla vissiin on soveltumattomat rinnat tohon runsaaseen maidontuloon, se sama kohta on edelleen jotenski jumisssa, ei kuitenkaan kokonaan. huh huijaa ja tytsy ei edelleenkään ota pullosta, ei omaa eikä korviketta. myöh. lisää nyt tuli lämpimät jo mun pöksyille ;)

Moikkelismoi!

Täällä yksi väsynyt äippä kirjoittelee pitkästä aikaa. Meillä ei tahdo noi yöunet oikein sujua..parin kolmen tunnin välein herää edelleen syömään ja päivisin sitten ottaa vielä n. tunnin päikkäreitä. Paitsi vaunuissa saattaa vedellä hirsiä kolmekin tuntia. Ukkeli on jo yli 7 kiloo, tarkat mitat saan tuossa loppukuusta kun on neuvola ja rokotus, silloin poika onkin jo 3,5kk. Oon aatellu kans tota vellihommaa, kun tuntuu, ettei jaksa tota yövalvomista. Kun herättää syömisten lisäksi myös kitisemällä ilmavaivoja. On niin iso poitsu, ettei ihme että syö tiuhaan yölläkin.
Aivan ihanaa on silti tämä vauvan kanssa oleminen! Niin hienoa, kun oppii uusia juttuja ja nauraa ja jokeltaa. Meillä kans pungetaan kovasti istuma-asentoon ja on alkanut huutamaan ja kirkumaan. Ilmeisesti oma ääni viehättää :)! Lisäksi on alkanut kovasti osoittaa "omantahdon merkkejä". Kun putsaan esim. nenää, niin eipä enää niin vaan onnistukaan.. alkaa kiljumaan ja kääntää päätä pois. Kaikki huvitukset saa käyttää, että saa räkäkököt liuoteltua nenästä :)

Jaahas, pitää mennä ottaan ruoka uunista ja syömään, jos vaikka ehtis ennen kuin nassikka herää unilta!

Hyvää vointia kaikille!

Leppis ja poitsu 3kk ja rapiat

Heippa!
Pitääpä itsekin vähän kirjoitella kuulumisia. Oon kans aika väsynyt välillä, kun meidän tyttö haluaa yöllä tissille parhaimmillaan 1,5h välein. huoh! Ja sitten se nukahtaa siihe, kun on tissi tyhjä kun se sitä koko ajan tyhjentelee. Haaveilen vaan tommosista kuuden tunnin unista! Parhain mitän oon saanu on 3h. No, kyllä tässä silti on vaihtelevalla menestyksellä ihan hyvin jakseltu.

Puolitoista vko sitten aloin antamaan sitten maissivelliä ihan minipieniä annoksia, ja pikkuhiljaa kasvatellut määrää. Eilen illalla sitten ehkä tytön maha reagoi siihen, kun huusi eikä rauhoittunut unille millään. Tänän kokeillaan ilman velliä. Myös tissilakon on tehnyt, ei syö oikeastaan kun yöllä. Tuossa aamypäivällä sain huijattua niin, että ujutin ruiskulla omaitoa suupielestä samaan aikaan ku oli tissillä ni imi herumisen. Mulla tulee vissiin maitoa liian vähän neidin makuun.

Meiillä oli 2vko sitten 3kk neuvola. Vähän kitisi rokotteista, mutta ei pahempaa ollut. Silloin oli 62cm ja 6010g. Pituuskasvu on vähän alkanut tasoittumaan ja painoa on alkanut tulemaan suhteessa enemmän. Ja kyllä sen nääkee, kun on jo reisissä pientä pullukkuutta:)

Välillä jo kääntyy itse vatsalleen, mutta tuntuu että se on useimmiten puolivahinko. Kovasti naureskelee ja nauttii huomiosta. Ei enää halua maata vaan haluaa pystyasentoon.

iloista tammikuun jatkoa!

Raipe ja tyttö 3,5kk

heh, täällä toinen, joka ei kiinnittänyt mitään huomiota kirjoitusvirheisiin.

meillä leppis sama nenänkaivamisen kaa. taistelee kunnolla vastaan, heittelee päätänsä ja kiljahtelee. söpöä on kyllä kiljahtelu!

väsymyksestä.. 3 kk yövalvomisen jälkeen yksi huono yö tekee järkyttävän väsyneeksi. meillä oli pari huonompaa yötä (osin oma vika, kun menin nukkuu vasta puol yks..) ja olin kaks päivää ihan kuollut. toisekseen, multa on muisti mennyt. sekin johtuu väsymyksestä. en muista kertakaikkiaan enää mitään. esim. eilen yritin muistella illalla, mihin aikaan poika söi päivällä tunnin tarkkuudella, mutten muistanut. en muista kenenkään synttäreitä, jos oon velkaa/lainannut rahaa jollekin etc. välillä ne jutut muistuu mieleen joskus ihan toisena ajankohtana. mutta väitän, etten ees oo järkky väsynyt, yöt menee ihan ok, mutta silti muisti pätkii.

parisuhteesta.. varmaan edellinen pätkä kertoo kaiken. kaikki on siis enemmän kun hyvin, mutta totta kai se harmittaa, kun kahden keskistä aikaa ei enää oo. ollaan suunniteltu et käytäs syömässä vaikka joku ilta, mut ei vaan saada aikaseks sopia hoitajan kanssa ja blaablaablaa. voishan sitä varmaan sekstailla, mut eipä saada sitäkään aikaseks. mennään eri aikoihin sänkyyn illalla eikä päivällä innosta. spontaania seksiä, mikä vitsi!

nyt letun paistoon!

lidia ja poika vähän yli 3 kk

Heipat kaikille!

Parisuhde... ollaan molemmat välillä niiiin väsyneitä että aika vähälle jää ainakin petipuuhat... usein illalla yhteistuumin sovitaan:"että katotaanko sitten huomenna..." xD Mutta aikansa kutakin, tulee vielä sekin aika kun on puhtia petipuuhiinkin. On se tässä kohta 10 vuoden aikana tullu 3 kertaan huomattua ;O) ei oteta siitä enää pulttia. Sohvalla vietetään joka ilta vähän aikaa ihan kahdestaan, kun on saatu kaikki lapset nukkumaan. Kerrotaan päivän kuulumiset ja ollaan vaan. Joskus käydään saunassa illalla kahdestaan.

Mun pikkuveljestä tulee isä!!! Olen ihan täpinöissäni! Onneks tulee lisää vauvoja lähipiiriin kun tuskin meille enää vauvaa tulee. Ei tänne enää enempää mahdu, muuten kyllä vois harkita pikku5. Eli joo, mulla on vauvakuume... mutta mulla se on varmaan ikuinen, ei se mee pois ikinä. Kaiholla katson odottavien ihania pallomasuja... HULLUUTTA! =O)

Meillä oli pikku-miehen neuvola eilen, piikitettiin oikein urakalla pientä raukkaa... toinen satsi finIP:tä ja sitte se rokotusohjelman mukainen yhdistelmärokote. rotassa on väli kuukausi. Painoa punnittiin nyt 6220g ja pituutta 64,5cm. Ilta menikin melkoisessa huuto-konsertissa... ei lämpöä ollut mutta kipua oli. Onneksi suppoja oli kaapissa.Yö meni onneksi ihan normaalisti.

Huhheijjaa, koskahan nää pakkaset hellittää... meillä kun on auto korjaamolla ja kauppareissut on pakko hoitaa perinteisellä vaunu+pulkkakyydillä... ja tämmönen porukka kun on niin se on minimissään 3 täyttä kassia tavaraa. Onneksi noi kestot on käytössä, ja rintamaitoa piisaa... edes vähän pienentää kuormaa. Ei meiltä ole kun joku 2km tohon isoon markettiin mutta kyllä rupee näillä pakkasilla hymy hyytelöityyn... eikä nurkalla olevasta siwasta viitti ostaa kalliilla kun maitoa+muuta pientä.

vilkutuksia kaikille! Näpytelkäähän kuulumisianne, niitä on kiva lukea! =O)

ÄssÄ

huomenia täältäkin!

ykskätisenä kirjotellaan joten ehkä niitä virheitä tosiaan...
mä oon taas antibiootilla, tää on niin tätä! täysimetyksellä mennään kun muu ei kelpaa mutta kyllä mä oon kohta jo valmis luovuttaan, eihän se voi olla terveellistä vauvallekkaan syödä joka kuu lääkekuuria. vielä kun oppis uudestaan pullolle. tällä neidillä on kyllä ihan oma tyyli kaikessa, tosiaan kun hylkäs ton pullon ja nukku ekat 3kk täydet yöt ja nyt alkanu syödä pariin otteeseen.

ihanaa on sen iltakitinän väheneminen, tai oikeestaan loppuminen jos saa riippua mun kainalossa. isäkään ei iltasin meinaa kelvata. nukkumaankin mennään silleen että saattaa olla hereillä kunlaitan sänkyyn ja nukahtaa silittelyihin n.22-23.

neiti on alkanu myös vähän vierastaa. eilen kun mummi tuli kylään ja tyttö oli lattialla pötköttämässä niin oli vääntäny alahuulen rullalle ja alko sellanen kimee itku. hymyili kyllä hetken päästä mutta aika selkee reaktio kumminki. ihana seurata myös siskosten touhuja kun isompi höpsöttää omiaan ja pieni yrittää seurata otsa rypyssä kun tilanteet vaihtuu aika nopeesti eikä silmät ihan vielä kerkii mukaan... välillä väläyttää hymyn. uusi juttu on myös ääneen nauraminen kun kutittelee leuan alta, eilen röhötti myös omalle peilikuvalleen, piti vissiin näkemästään ;)

noiden mun tissien takia meinaan nyt alottaa syöttää jotain lisäsapuskaa piakkoin, jos maidon vähentyminen auttais että ei tukkeutuis aina. meinaan nimittää isän pääruokkijaks kiinteisiin niin jos joskus pääsisin edes kauppaan yksin tai esikon kanssa.

lidia, mulla oli aika paha dementia ton esikon vauva-aikana, nyt ei olleskaan niin paha.mutta kai se vaan johtuu siitä että keskittyy siihen vaativimpaan asiaan :)

nyt loppu kärsivällisyys, ensviikolla meillä lääkärinla niin saadaan uusimpia mittoja...
nuuskis ja e melkeen 3,5kk
nii ja onko sänky muka tarkotettu johonki muuhun ku nukkumiseen???

moi!

voi harmi, nuuskis, tuota antibioottirumbaa.. tosi rasittavaa varmasti. toivottavasti alkas kiinteisiin siirryttäessä helpottaa paine!

nostan kyllä ässä sulle hattua, kun kävellen kauppaan painelette noissa pakkasisssa! täällä jo -8C saa ihmiset jäämään sisätiloihin, ketään ei näy ulkona paitsi me suomalaiset. muutenkin on niin huvittavaa, kun heti kun on tyyliin -2C, niin ihmisillä on päällä mielettömät untuvatakit ja kaulaliinat on kiedottu naaman eteen, heh. vähän toista kun mihin suomalaiset on tottuneet.

meillä muuten kans rokotukset aiheutti kitinää ja annoin nestemäistä parasetamolia, selkeesti auttoi.

me käytiin tänä aamuna ekan kerran siellä vauvauinnissa. oli tosi mukavaa! siellä oli 4 äitiä meidän lisäks, muut lapset pari kk vanhempia kuin meidän herra. mieskin oli mukana, vuorotellen uitettiin poikaa. alussa poika vähän ihmetteli et mitä tää touhu on, sit alkoi jo hymyjäkin irtoamaan. alussa halus vaan tuijotella hallin kattoa, jossa oli sellanen värikäs lasi-ikkuna. oltiin altaassa 30 min ja lopussa poika melkein nukahti altaaseen, alkoi olla ekojen päikkäreiden aika -taisi hyvin siis rentoutua. oli kyllä kivaa, ohjaaja oli mukava, siellä mentiin osa tekemisistä laulujen tahtiin, onneks oli ihan helppoja vaikka saksaks olikin. altaasta kun tultiin suihkun kautta pois, niin aika viileää oli pukuhuoneessa, jossa sitten vaatteet vaihdettiin. täällähän miehet ja naiset on samoissa tiloissa, joten pukkarissakin (siellä on sellasia koppeja) oli kätsä, kun mies oli samassa, niin helposti kävi vaatteenvaihdot etc. pyyhkeitä (tai isoja harsoja) kannattaa olla paljon mukana, huomasin, niin ei tarttee vauvaa märässä pyyhkeessä pitää. täällä muuten voi mennä vauvauuintiin jo 5 vkosta eteenpäin, tuollakin oli (tosin toisessa ryhmässä) 9-viikkoinen poika. suomessahan taitaa aika tiukka olla se 3 kk raja. maassa maan tavalla!

nyt kuuluu jokeltelua sängystä, laitettiin vasta nyt mobile siihen yläpuolelle, kun tuohon seimisänkyyn on ollut hankala sitä kiinnittää. taitaa toinen tykätä!

lidia ja pikku-uimamaisteri

Tosiaankin mukava lukea kuulumisianne! Oliskos teillä vinkkejä miten sais pojan taas syömään pullosta? Pienempänä onnistui, nyt ei huoli sitten millään. Muutama hörppy menee, mutta sitten alkaa huuto ja maidot valutetaan pitkin poskia. Olis meinaan mukava päästä joskus jonnekin niin, ettei olis heti kiire syöttään toista. Kolme tuntia maksimissaan menee ilman syöttöä päivisin ja iltaisin.
Onnekseni on nukkunut parina viime yönä jopa neljän tunnin pätkää! Kun vaan sais ite aina unenpäästä kiinni..se on ollut ongelma. Oon kai niin väsynyt, etten enää osaa ees nukkua. Niin ja multa on kans menny muisti. Etsin kädessäni olevaa tavaraa, koska en muista jo löytäneeni sen ja yks ilta sanoin kylpytakki päällä (olin tullut ehkä 30min aiemmin suihkusta) miehelle, että pitäis siellä suihkussakin käydä..katsoi mua ku pölhöö ja tajusin itekin samalla, että ai niin , mähän kävin jo.. Eli siis ihan armotonta hajamielisyyttä täällä. Ihan jo hävettää :)
Tylsää, kun on taas liikaa pakkasta vaunutteluun :( !! mutta onneks kohta tulee kevät!! :D

Leppis ja poitsu 3kk 10 pvä

Iltaa vaan!

Nyt kävi sitte silleen että mun rintatulehdus on varmaan pahimmassa tapauksessa kehittyny paiseeks ja huomenna aamulla käy matka Naistenklinikalle... Kävin taas lääkärissä kun kuuri ei tunnu auttavan ja se laitto suoraan lähetteen. Vähänkö jännittää että joutuuko sitä ihan leikkauspöydälle mutta kipu on niin hirvee että ei kyllä oikeen oo väliäkään kunhan saa hoidetuks... Onneks on toi kipukynnys urheilun myötä kasvanu, nyt on sille käyttöä!!!

Kamalasti huolettaa vaan toi pikkuneiti, onneks suostu tänään ottamaan pullosta 50ml korviketta. Tais olla nälkä kun toisesta tissistä ei tuu paljon mitään. Toivottavasti sais sen ottaa mukaan jos sairaalaan joutuu jäämään, muuten on isipapan hermo koetuksella.

Eipä muuta, piti vaan avautua jonnekki. Mä taisin päästä sen verran helpolla synnytyksessä ja valvomisissa että täyty mullekki jotain ikävää lykätä ;)

Nuuskis ja "pieniraukkaparkajokajoutuueroonmamista"

Terve!

Kyllä harmittaa nämä jatkuvat kovat pakkaset. En ihan ehdoin tahdoin viitsi poikaa viedä tuonne pakkaseen ja tuuleen, joka nytkin tuivertaa. Autolla ollaan kyllä käyty mummoloissa kyläilemässä mut vaunulenkeille tekis mieli jo.

Voi harmitus tuota Nuuskiksen rintatulehdusta. Toivottavasti saat nyt apua siihen ja paranet pian.
Leppis enpä osaa neuvoa tuossa pulloruokinnassa, kun meillä tuo on arkipäivää, että siitä syö. Oletko kokeillut erilaisia päitä, jotkut on kai tarkkoja siitä muodosta ja mallista. Kai sillekin on jollain merkitystä onko tutti silikonia ja luonnonkumia.

Meillä olis ensimmäinen vauvauinti huomenna. Ryhmä on kuulemma täysi mutta osa aloittaa joskus myöhemmin keväällä, joten jonkin aikaa ainakin saadaan käydä. Hiukan jännittää mutta eiköhän se tästä. Kurja vaan kun tuo uinti on arkiaamuna niin ei mitään saumaa saada miestä edes altaan reunalle seuraamaan. No tiedä, tulisko tuo sittenkään :( Sellainen arkajalka ja vissiin ujo. Uimapuku ja pari pyyhettä kehotettiin ottamaan mukaan. Vauvaa kannetaan kaukalossa ja ei vaippaa. Äidillä pitää olla lipsukkaat.

Poika nukkui viikonloppuna valtavat yöunet, että ehdin ihan jo huolestua. Pe-la yönä vaatimattomat 10,5h ja la-su 11h. Nyt on jo tasoittunut, että noin 6-8h ja syöttö ja sitten vielä 2-3 tunnin unet. Päivällä edelleenkin aika tarkkaan kahden tunnin välein puolentunnin unet.

Jaahas, kutsu käy, joten täytyy lopetella... Jaksamista!

Taas täällä nukutaan niin ehdin vielä yhtä asiaa kommentoida. Meillä tuo kimeä itku on jokapäiväistä eli noin kerran päivässä. Itkee sydäntä särkevästi, huutaa suoraa huutoa ja silmät täynnä kyyneliä. Alkaa täysin odottamatta ja kestää jonkin aikaa. Siihen ei auta mikään, yleensä pidän vain sylissä ja hyssyttelen hetken. Tänään tuo tapahtui äsken, kun leikittiin. Alahuuli meni rullalle ja alkoi väpättää ja sitten täys meteli päällä.

Voi että mä kadehdin noita yöunia!! Meillä viime yö meni taas niin, että 2,5h oli pisin pätkä...ihan uskomatonta, että tankkaa yöllä niin usein. Voihan se olla, että valittaa vaan mahaansa tai jotain, mutta aina kyllä syö halulla, että kaipa tuolla sitten nälkä on. Sitten välillä väännetään niin kauheet kakat, että yli tulee :( taas on pari pojan yöpukua pesussa. No, muuten menee mukavasti, joten en valita tämän enempää :) Tunnin päästä on neuvola ja saadaan rokote. Vähän jänskättää tuleeko oireita.

TOivottavasti nuuskiksen rintatulehdusjutut olis pian historiaa!!

Yhteistyössä