Alkumetriläiset - Vauva kainalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hertta1981
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
heipä hei!

Kovinpa myrskyää ulkona, laitoinpa silti tyttösen vaunuihin, hyvin siellä kuitenkin on suojassa tuulelta ja sateelta.

Kiva kuulla kuulumisia, toivottavasti Hertan olo jo helpottanut.

Mimo, jos yhtään "lohduttaa", ei nukuta meilläkään, vieläkään.
Yleensä alkuyö on ähkimistä ja tirinää jopa alle tunnin välein, sitten saattaa nukkua useammankin tunnin putkeen. Yleensä n 4-5 kertaa nostan tuttia yöllä.
Pari kertaa mölillä on nukkunut melkein koko yön heräämättä, mikä kummastuttaa. Siellä on tosi viileää tietty, josko se on syynä, mutta en mä voi ihan kotona makkarin lämpöjä 15 asteeseen pudottaa. Viileää kyllä on , ehkä noin 19 astetta kotonakin ja neiti nukkuu unipussissaan.

Tosi levoton nukkuja on, istuu unissaan ja itkee, kontaa puoliunessa ym.Kunpa tietäsi mikä auttaisi, kaikki on kokeiltu. Patja on vaihdettu, eri puurot kokeiltu ym. Ongelma ei ole siis syöminen yöllä koska ei meillä ole syöty öisin aikoihin,oon sit joskus yrittänyt vielä maitoa tarjota, muttei juo kuin imaisun pari, eli ei ole nälkäkään.

Meillä reilun viikon ajan nukuttu enää yhet päikyt. Lounaan jälkeen laitan vaunuihin ulos ja nukkuu mitä tahansa puolen tunnin ja kahden tunnin väliltä. Nyt jännittää nukkuuko tänään enemmän kuin puoli h, koska nukkui aamulla puoli ysiin. Mutta silti jaksaa puoli ysiin illalla eikä "vaaraakaan" että nukahtais kesken leikkien!

Mutta sellaista. Ens vkolla 10kk neuvola. Oon antanut jo rahkaa ja viiliä, pitäis kai ihan tosissaan alkaa totutteleen pikku hiljaa niihin hapanmaitotuotteisiin ja sit lopulta oikeaan maitoon.

Mutta nyt eikoinen kärttää lukemaan hälle, pitää lopettaa!

Pupu ja nti melkein 10kk ja isoveikkuli 4 v

Moikka täältäkin!

Hyvin kaikki varmasti Hertta menee! Jännittääkö samalla lailla kun ekalla kerralla ennen ultria? :) Oi että, mulla on kyllä kauhee vauvakuume, en malta oottaa ens helmikuuta et aloitetaan sit tekeen toista ;) Ja niin, aatella et meidän pienokaiset on kohta jo yksivuotiaita, miten tää aika on mennyt niin nopeestI??!! Välillä kun miettii, niin ei ees kunnolla muista millaista se oli ihan pienen vauvan kanssa, ihan kuin se ei ois ollut sama lapsi. Mut on se pakko saada kokea kaikki uudestaan :)

Meillä on nyt mennyt tosi hyvin nukkumisten suhteen. Välillä kun oli tosi levottomia öitä, niin nyt poika nukkuu yönsä melko rauhallisesti, joskus herää kerran tai pari, vähän itkeskelee, mut rauhoittuu kullä hetkessä. Oon kyl tosi onnellinen siitä. Ja päiväuniakin se nukkuu yleensä jotain tunnin ja kahen välillä, edelleen kyllä kahdet unet. Toiset on tosin "vaan" puolituntiset.

Mitäs muuta... Kävin tänään jo epävirallisesti töissä ja ihan kivaa oli. Ensi viikolla se sit alkaa! Oikeesti ihan kivalta tuntuu saada vähän jotain muutakin, vaikka oon kyllä nyt tosi paljon nauttinut kotonaolosta, kun poika on jo helpompi ja isompi. Mut onneksi saa olla neljä päivää viikossa kotona, ei paha.

Jees, palaillaanhan taas, nyt meen kattoo bb:tä ja sit unille!

Noa ja P 8,5 kk

Moi!

Harmi, että Pupun tytöllä ei vieläkään yöunet oo kokonaisia :(

Meillä kans mie oon kaavaillu jo niitä hapanmaitotuotteita. Oon antanu sellasia olikohan Nestlen Jogolino-jugurtteja, jotka on tarkotettu alkaen 10kk. Ainakin niistä O tykkää, eikä oo mitään oireita tullu.

Niinpä, kohta ne 1v-synttärit jo kolkuttelee ovella :) Ja ihanaa, kohta on joulu! Mutta tulis nyt vaan sitä lunta! Mie jo kovasti ootan :)

Kävin eilen niissä verikokeissa. Meidän neuvolassa toimii myös labra keskiviikkoisin, niin sinne sitten ajoin. Samalla menin sitten kysymään nlatädiltä, kun sillä ei ollu asiakasta, että voisko kokeilla niitä sydänääniä kuunnella. Se sopi ja siellä olikin terveydenhoitajaharjottelija, joka aloitti ääniä etsimään. Mitään ei alussa kuulunut, mutta sitten hetken aikaa sieltä nopea tykytys kuuluikin :) Oli vana vaikee saada niitä kuulumaan, kun laite on tosi vanha ja sit vielä viikot kuitenki aika pienet. Nlatäti sit sai vielä kerran ne kuulumaan hetken aikaa. Tuli kyllä hyvä mieli, että on siellä joku edelleen kyydissä :)

Pelottaa vaan se maanantain ultra. En tiiä mistä nyt tämmönen huoli johtuu (lukenu varmaan liikaa kaikkia huonoja kokemuksia), mut sittenpähän maanantaina saa tietää mikä on tilanne. Toivottavasti kuitenki kaikki ois hyvin.

Niin, en tiiä... Kyllä sitä jännittää ultraa jne. mut en tiiä onko se samanlaista, kun ekalla kerralla. Jotenki on erilainen suhtautuminen tähän raskauteen, kun eihän tietysti enää mitään koe ekaa kertaa. Siis silleen kun tää raskaus on jo kerran koettu, niin vähän harmittaa, ettei kuitenkaan sitä samanlaista ekan kerran jännitystä enää ole. Nyt oon jo jossain määrin miettiny synnytystä, että siihenkin suhtautuu nyt ihan eri tavalla, kun sen on jo kokenut. Siihen jos johonkin nyt toivois, ettei sitä tietäs, millasta se tulee olemaan :) Ja senpä takia monet synnytyspeloista kärsivät onkin toiskertalaisia, kun tietää jo mitä se on... :/ Noh, taijan vielä koittaa olla miettimättä noita synnytysjuttuja. On siihen vielä aikaa :)

Mutta palaillaan!

Hertta, O kohta 10kk ja salamatkustaja rv11+4

Iltaa täältäkin pitkästä aikaa taas.

Meidän pikkuiselle iski ensimmäinen flunssa. Raukka on ihan tukkoinen ja yskii kovasti. Kuumetta ei onneksi ole tullut. Limaimulla olen yrittänyt nenää puhdistaa.

Mullakin äitiysloma lähenee loppuaan. Ensi viikolla loppuu. Onneksi on vielä kesäloma siihen perään. Hoitopaikasta saatiin ilmoitus, mutta en ole vielä ottanut yhteyttä sinne. Perhepäivähoitopaikka saatiin.

Oletteko muuten miettineet influenssarokotteen antamista pikkuisille? Luin paikallislehdestä, että meillä niitä annetaan ensiviikolla ja on vielä pähkäilyn alla, että ottaisko vai eikö. Olen kuitenkin ehkä kallistumassa ottamisen puolelle, koska nyt hoitoonkin on menossa ja sieltä varmasti pöpöt tarttuu!

Mitäs muuta... Jotain piti kommentoida! :)
Niin uniasiasta, meillä on nyt yöt menneet ihan pipariksi. Tyttö nousee pystyyn ihmettelemään vähän väliä ja muutenkin heräilee ja saa itkukohtauksia. Illalla nukkumaan meno on vaikeaa. Tyttö pitää saada todella rauhoitettua ennen sänkyyn laittamista, vielä jokin aika sitten nukahti kun laittoi sänkyyn.
Tsemppiä pupulle ja mimolle...!
Mutta luitko pupu uusinta Vauva-lehteä?? Siinä oli joku juttu jostain varakäsistä. Ihan älytön idea, mutta oli kuitenkin.. Siis semmoset kädenmalliset tyynyt, jotka kai painaa vähän saman verran kuin äidin kädet ja niiden tarkoituksena on kai tuoda vauvalle jotain turvallisuuden tunnetta. :D:D Nauroin sitä lukiessa, mutta jos et muuta keksi, niin kokeile viimesenä mahdollisuutena jotain tuommosta?!?

Tähän aikaan illasta ei kyllä enää päässä liiku mitään järkevää. Joten taidan painua nukkumaan.

A ja S 8,5kk

Moi vaan kaikille!

A: Luin noista "varakäsistä" ja mua nauratti kamalasti, mutta siis oikeesti varmaan hyvä keksintö!Ei ehkä näin isolle kuin meidän lapset mutta ihan pikkuvauvoja taatusti rauhoittaa.

Uniasiaa; siis uskomatonta miten nää yöt vaihtelee, normaaliyö 3-5 tutin nostoa, kolme herätystä on luksusta, joskus saattaa sit valvoa parikin tunti aja könytä pystyyn keskellä yötä. Viime yönä ei itkenyt KERTAAKAAN mutta heräsin itse kun nti pyöri ja ähki sängyssään mutta nukahti aina uudestaan,,. No, nyt kun yön nukkui hyvin niin aamu alkoikin sitten jo puoli seiskalta, mikä on meille aikaista. Mutta pidin kiinni siitä ettei aamu-unia nukuta ja nyt sit vartti sitten käärin neidin vaunuihin ja en edes sadesuojaa ehtinyt laittaa kun jo nukkui...Toivottavasti nukkuis edes tunnin-kaksi...

Meillä sama homma tuon nukkumaanmenon kaa kuin A:lla, että vaikka kuinka väsy olis, niin sata kertaa jaksaa nousta unipussissaan pystyyn tai konttaamaan ja sit itkee kun ei osaa siinä asennossa tietty nukkua, melkein aina herää puolen tunnin päästä itkemään kun on nukahtanut ja sit yleensä taas tutilla nukahtaa.Mutta iltashow meinaa ottaa välillä pattiin, ja olen aika sinnikäs siinä että vieressä en istu, seiso tai makaa, vaan iso tyttö osaa jo ite nukahtaa, niin kuin on jo osannut pitkään.eli ravaan kääntämässä neiti lähes aina puolen tunnin ajan ennen kuin nukahtaa...

Mutta juu, ihana kirpsakka pakkassää!Oltiin aamulla puistossa kiikkumassa, tyttö tykkää aivan hurjasti kiikkua!Itku tulee aina kun pois ottaa.Esikoinen isovanhempien kanssa mökillä, nyt siis tätä omaa aikaa niin kauan kuin vaunut pysyy hiljaa.

Huomenna 10kk neuvola ja varaan samalla ajan influenssarokotukseen. Aiotaan ottaa rokotus ja suosittelen lämpimästi, on sen verran kova tauti pienelle jos iskee. Esikoinen ei saanut viime syksynä enää rokotetta ja aikamoisen taudin reppana sit sairastikin viime kevättalvella.

PalataaN!

Pupu ja nti 10kk ja isovekkuli 4v

Moro!

Kyllä mekin se influenssarokote otetaan, neuvolassa suosittelivat sitä kyllä lämpimästi, sillä vaikka tauti tulisikin, niin on se rokotuksen takia paljon miedompi. Meille tuli kyllä ihan automaattisesti siitä ilmoitus että aika on varattu rokotukseen, vaikka en kyllä muista et neuvolassa olisivat sitä kysyneet että halutaanko se...Hassua.

Meillä kans yöt vaihtelee tosi paljon. Iltaisin ei kyllä yleensä ole vaikeuksia nukahtaa, yleensä menee joku vartti viiva puoli tuntia kun se pyörii ja ährää sängyssään, pari kertaa joutuu sitä käydä sinne asettelemassa, mutta lopulta itse nukahtaa. Mut yöt! Joskus saattaa herätä viisikin kertaa yössä ja sit on näitä unelmaöitä kuten viime yö, ettei herännyt kertaakaan, vaan nukkui 20.30-7.15 ja silloinkin heräsi miehen herätyskelloon.

Tilasin pojalle uuden Ticket to heavenin toppahaalarin ja tossa se sitä innoissaan katselee :) Tai lähinnä maistelee niitä lappuja :D Pitääkin kohta lähteä ihan ulos sitä testaamaan kun on niin mukava keli. Mekin voitaisiin lähteä vaikka leikkipuistoon keinumaan, ei olla paljoa käyty kun tässä ihan lähellä ei oikein ole. Sit pitäis vielä kunnolliset talvirukkaset hankkia.

Jaahas, pitää mennä. Palataan ja mukavaa lähestyvää viikonloppua kaikille!

Ai niin, mulla alkaa työt huomenna!!!

Moi!

Kävimme viime perjantaina 10 kk neuvolassa, paino oli 9970g ja pituus 73 cm, nti oli kasvanut pituutta kahdessa kk:ssa 4 cm mutta paino oli noussut vain 300g, eli nyt liikkumisen myötä painonnousukin tasóittunut. Influenssa rokotus annetaan huomenna, toivottavasti ei saa ikäviä sivuoireita...

en nyt muista mitä aiemmin kirjoiteltu, olikos se Noa menossa töihin vai kuinka?Miten on sujunut?

Uskomatonta että sitä juhlitaan kohta 1v synttäreitä!Pitäis varata valokuvausaika jo hyvissä ajoin, meinataan otattaa myös kuvat isoveikan kanssa.

Vauhti on kova, tukia pitkin kuljetaan ja kävelee työntäen kävelytukeaan, sellaista TOMY-vekotinta, mistä saa myös mopon tehtyä. Mustelmia on milloin missäkin, kun kaatuilee, pikku reppana. Ja ihanasti alkanut ymmärtämään puhetta, EI-sanan kyllä tiennyt jo pitkään, mutta nyt pyynnöstä jo näyttänyt, missä lamppu, missä keinu jne.tää kehitys on huimaa just tässä iässä, ihanaa!voi meidän pikkuisia!

Mutta nyt neiti päikkäreillä, simahti vaunuihin saman tien ja isoveli kerhossa, joten minulla on luppoaikaa!Taidanpa ruveta kattoon eilistä BB:tä, olkoon leivämurut lattialta, ei kai ne sieltä karkaa...

pupu ja nti 10kk isovekkuli 4v

No jopas on uudet sivut. Heti pitää koitaa miten toimii. :)

Taitaapi viedä taas jonkin aikaa, että tottuu!

Meille ei ihmeempiä kuulu. Tyttö aloittaa päivähoidon kuukauden päästä ja tässä nautitaan nyt viime hetkistä kotosalla.
Kausiflunssarokote haettiin viime viikolla eikä siitä onneksi tullut mitään oireita.
Syömisen kanssa painitaan tällä hetkellä. Tyttö ei vaan suostu syömään, maitoa onneksi menee, mutta soseet tökkii ja pahasti. Itse alan olla hermoloppu ainaiseen tappeluun, mutta eiköhän se helpota. Jos ne ekat hampaat olisi nyt tulossa ja siksi kiukkuaa.

Mut omaanapaa vaan...

A ja S kohta 9kk

Niin, onhan tää muuttunut aika erilaiseksi... Outo, mut kaipa tähän tottuu!

Niin moi vaan pitkästä aikaa!!

Mä oonkin puurtanut töissä jo muutaman päivän ja kohta pitäkin suunnata kotia kohti, on nimittäin kuukauden työtunnit jo kasassa :) Tosi nopeesti kyl menee työpäivät ja ihan mukavaa vaihtelua on ollutkin. Nyt saa taas olla kotona ens tiistaihin asti :)

Meillä menee kans aika ennallaan asiat. Poika kävelee tukia pitkin minkä ehtii ja pari kertaa se on pysynyt seisaallaankin muutaman sekunnin ajan :) Kohta se lähtee liikkeelle varmana. Ja ruokailut, voi hyvänen aika! Poika koettelee äidin hermoja välillä oikein urakalla, kun tahallaan leikkii ja uhmaa kieltoja. Ja pärisyttää ruokaa suusta pois kun kieltää. Oikein pikkuriiviö ;) Mut usein kun ei ragoi sen temppuihin millään lailla, niin se lopettaa ja syö ihan nätisti. Ihan hyvin kyl ruoka uppoo. Yöt menee aika lailla samalla lailla kun ennenkin, joskus nukkuu heräämättä, joskus hrää useemmin. Joululomalla suunniteltiin siirtää poika omaan huoneeseen.

Mut nyt pitää vielä yks juttu hoitaa ennen kotiin lähtöä, yritän ehtiä kirjoitella vähän useemmin tännekin!

Tulkaahan muutkin raportoimaan :)

Noa ja riiviö 9 kk

No jestas.. Siis meil on ollu sellanen pikalinkki aina tänne sivuille ja ei oo varmaan viikkoon toiminu ja oon aatellu, että sivut ei toimi :/ No nyt sitten menin plazan kautta ja löysinkin tänne..tyhmä muutos kyllä, tykkäsin edellisistä sivuista paljon enemmän..

Noa: Miten teillä jäätiin hoitoon? Itkeskelikö vai jäikö ihan helposti?

Meillä syödään nykyään soseita ihan hyvin. Oon koittanut tehdä itekin, mutta kakoo ja yökkii.. Ei vain mamin ruuat maita :/ Nyt oon sekotellu kaupan piltteihin, vähän välillä nyrpistelee, mut alas menee silti :) Eli pikkuhiljaa.. 8kk pilttejäkin kokeiltiin, mut oksenti vaan. Ei siis kestä olla yhtään karkeempaa ni johan yököttää :D No ymmärrettäväähän se on kun toisella on vasta kaks hammasta niin millä niitä kauheena muussaa..

Niin se vain ä-loma häämöttää loppuaan. Oon jäämässä hoitovapaalle, tiiä sitten kuin pitkäksi aikaa. Haluan, että T ainakin kävelee ennen kuin menee hoitoon. Ja kun ei ole työpaikkaakaan odottamassa ja koulunpenkille ei haluta oikein takasi tulojen takia. T heräilee myös öisin niin usein, että töissä ois varmasti ihan sippi. Juu ja meillä syödään tissiäkin vielä öisin.. Ens viikonloppuna kokeillaan jälleen unikoulua, toivottasti tissi jäisi vihdoin viimein pois öistä.

Liikkumisen kanssa edetään täällä etanan vauhtia, mutta kehitystä silti tapahtuu pikkuhiljaa. "Sanoja" hokee..mut ei kai vielä niillä mitään tarkoita eli äppä, äippä, mamma, pappa, ämmä. Kiukustuu helposti jos ei saa jotain tavaraa tai jos ottaa käsistä pois. Ja huh sitä turhautumisen määrää välillä kun haluttais mennä jonnekin, mutta kun ei osaa/pääse.. Mut eiköhän se vielä joskus liiku eteenkin päin:) Onhan sekin mahdollista, että jättää konttauksen ja ryömimisen väliin ja lähtee vasta liikkeelle kävellen..

Miten pupun yöt menee nykyään?

Jokos hertta asustaa "uudessa" talossaan? Onko masu kasvanut nopeemmin verrattuna edelliseen raskauteen?

Mimona ja T kohta 9kk

Moi!

Meillä poika saa olla vielä kotona, mummi on siellä hoitamassa ne miun työpäivät. Tammikuussa sit pitäis aloittaa ppp-hoitajalla, josta ei vielä ole tietoa. Mut teen siis vielä ainakin tammikuun kolmipäiväistä viikkoa niin saa hoitoonkin kevyen aloituksen. Mun mielestä tällainen järjestely toimii tosi hyvin.

Me ollaan nyt harkittu pojan siirtoa omaan huoneeseen nukkumaan. Yleensä se nukkuu yöt ihan hyvin, ehkä kerran yössä "herää" tai lähinnä itkee unissaan tai istuu, jolloin kyllä rauhoittuu heti tutille. Mut aamulla tai jopa aamuyöllä uni on niin herkkää, et se herää heti jos jompikumpi meistä liikkuu. Tänäänkin vaikkei kellokaan soinut, niin se heräsi kun mie nousin sängystä ja lattia narahti. Mietittiin vaan sitä et nukkuiskohan se paremmin jo omassa huoneessa. Mut toisaalta on niin helppoo kun se on sinä vieressä niin ei tarttee lähtee mihinkään toiseen huoneeseen, jos tarvii. Ja aamulla monesti kaappaan sen vaan viereeni nukkumaan, niin saattaa siihen vielä nukahtaa... En tiiä. Mites muilla, nukutaanko teillä vielä samassa huoneessa? Niin, ja viikonloppuisinkin se usein nukkuu pidempään, kun mekin nukutaan.

Jep, tarttee jatkaa töitä!!

Juu, kaamea uudistus nää sivut...

Meille kuuluu ihan hyvää. Siis öisin neiti herää edelleen ainakin kolme kertaa, tuti suuhun ja jatkaa yleensä unia, saattaa istua ja itkeä unissaan, tai seistä laitaa vasten jne.

Päivät menee vauhdilla, kamala vauhti päällä koko ajan. nousee joka paikkaan, purkaa kaappeja ja laatikoita, kaiken työntää suuhunsa ja osoittelee, mitä haluaa ja jos ei saa, nostaa kunnon metelin!Kävellään tukea vasten, mutta vielä ei ole uskaltauttunut tepastelemaan.

Päiväunia nukutaan yhdet, ja vihdoinkin ne unet on alkanut kestämään pitempään. Siis nukkuu noin 2 h iltapäivällä, luksusta!

Muutamia sanoja olen pongannut, pappa=poppa, äitä=äiti, ihi =isi ja tuti ja anna.

Ja kohtahan sitä jo on ne yksivuotissynttärit, huimaa, aika kuluu niin kamalaa vauhtia!

Miten muuten Hertalla sujuu?

Meillä neiti nukkuu makkarissa omassa pinniksessä, mies nukkuu eri huoneessa koska muuten vaavi heräisi turhaan aamulla kellon pirinään ja kuorsaukseen...Kunhan oppiii nukkumaan heräilemättä niin siirretään esikoisen kanssa samaan huoneeseen, mutta vielä olen liian laiska ravaamaan öisin toisessa huoneessa tutia nostamassa....

mutta nyt lopettelen, mukavaa jatkoa kaikille!

Pupu ja nti kohta 11 kk

Moi!

Joo, tää uudistus on ihan hirvee...

Koitin joku päivä sit kirjottaa tänne, mut kone alko kesken kaiken tekemään jotain ihme päivityksiä ja hävis koko teksti, kun näytölle tuli vaan teksti "Kone sammutetaan..." tjsp.

O tuolla kävi unille vähän aika sit, äsken mölisi ja silmät auki siellä makaili, mut taishan tuo rauhottua uudestaan, kun vaan laitoin tutin suuhun ja peiton päälle. Ei tuolta mitään ainakaan kuulu tai sit se suhertaa jotain vaan hissukseen hereillä :)

Noakin töissä :) Voi vitsit, just mietin tänään, että en oo yli vuoteen ollu töissä ja ei vielä koko ens vuonnakaan tarvii mennä! Outoa toisaalta. Varmaan se kynnys palata töihin sit vaan kasvaa, kun en muutenkaan oo työpaikastani tykänny yhtään... :/ Noh, mutta onpahan edes joku paikka mihin joskus palata ja samalla sit voi katella uusia töitä.

O ei vielä oikein puhu (joskus tolkutti koko ajan "kakka", mut se on nyt unohtunu ja sitten mummilassa Tiivi-kissa oli "Tii"), mutta kyllä koittaa jotain sanoja kuitenki tapailla, omalla tyylillään :) Nyt on O alkanut ottamaan askeleita ilman tukea ja seisoskelee pitkiäkin aikoja yksikseen pitämättä mistään kiinni. Tänään meni jo melkein 10 askelta! Kovin on vielä huteraa, mutta siitä se pikkuhiljaa lähtee :)

Miulla on pahaolo ja oksetus onneks loppunut (yökkäilyttää tietty välillä jotkut pahat hajut, mut ei enää läheskään samalla lailla okseta) ja kahviakin oon jo pystynyt juomaan. Eilen oli neuvola ja kaikki oli siellä kunnossa. Vauvan syke oli n. 150 ja mahakin on tosiaan jo kasvanut. Otti se sf-mitankin, joka oli huimat 14cm :) Ei siis omat farkut enää mene kiinni, joten mammavaatteet on jo käytössä. Pitäskin vaikka faceen päivitellä joku mahakuva joskus...

Omaan kotiin ollaan 1,5 viikkoa sitten päästy muuttamaan, ihanaa! Tavaroiden järjestelyä piisaa ja vieläkään ei olla kaikkia kamoja kannettu sisälle varatoista ja aitoista, mutta kerkeehän tuota pikkuhiljaa niitä sit laitella. Enää vierashuoneen ikkuna on pesemättä+verhot laittamatta ja sit muutama pikkuikkuna (pesuhuoneesta, saunasta ja vaatehuoneesta) vielä pesemättä, mut tästä pääoleskelutiloista on nyt ikkunat pesty ja verhot paikallaan, ni ilkee vieraitakin pyytää :) Kunhan jouluks nyt ois suht valmista kaikkialla, ni sitten voi rauhottua ja valmistautua jouluun :)

Mutta nyt pitää mennä kattomaan ruokaa, on jänispaisti uunissa!

Palataan!

Hertta, O kohta 11kk ja toinen rv15+3

Ai niin, piti kirjottaa tuosta nukkumisesta, että nyt kun muutettiin omaan kotiin takas, niin laitettiin O omaan huoneeseen nukkumaan. Hyvin on menny. Oon nyt tässä saanu samalla sen yösyömisen pois, joten jos herää itkemään, niin tutilla rauhottuu. Nyt on tosin jo monta yötä menny silleen, että ekan kerran vänisee joskus 5.30-6.30. Tutti suuhun ja peitto päälle, niin siitä sitten jatkaa uniaan vielä max. tuonne 7.30 asti. Tarkotuksella nyt arveltiin suoraan laittaa omaan huoneeseen tässä takasmuuton yhteydessä, että olis sitten jo valmiiks omassa huoneessa, kun meidän makkariinhan se toinen pinnis sitten pitää sijoittaa. Ei sinne kahta ois oikeen sopinu ja muutenki ois sitten varmaan hankalaks menny, et vauva itkee ja herättää sitten O:nkin, vaikka kylhän se varmasti tulee muutenkin heräilemään, koska kuuluuhan se seinän läpi itku kuitenkin, viereiset huoneet kun makkarit on.

Heips pitkästä aikaa!

Hitsi vie miten nämä sivut muuttunu! kaippa näihinkin tottuu :)

Meijän elämä on ollut taas yhtä hullunmyllyä. Muutettiin sillon keväällä siihe rivariasuntoon, no eipä siinä mitään elokuussa vuokranantaja ilmoitti myyvänsä asunnon vaikka oltiin sovittu et ollaan pitkä aikaisia vuokralaisia :/ onneksi löytyi nopeasti uusi asunto rivitalosta mut vuokra nousi järettömästi! Meidän asumiskustannukset on nyt 840/kk! ihan hirveä hinta ja "hukkaan" heitettyä rahaa joka kuukausi. Sitten tehtiinkin päätös ja ostettiin oma, tai no huomenna on kosteusmittaus ja pe kauppojen teko :) mut päästäämpä lyhentämään omaa ja rahaakin jää enemmän kuukaudessa <3

Mekin otettiin se influenssarokote pari viikkoa sitten. P sai ajan fysioterapiaan joulukuulle koska ei konttaa vieläkään, kyllä ne jaksaa hermoilla noista. Itse en ole koska olemme mieheni kanssa olleet yhtä "hitaita" liikkumisen kanssa. Tyttö menee eteenpäin istuultaan ja yrittää nousta sohvaa vasten koko ajan, mie luulen et se konttausvaihe saattaa jäädä kokonaan pois. Konttausasentoon menee mutta ei uskalla lähteä siitä kun on mennyt pari kertaa nenälleen.

Meille tuli sit kolmisen viikkoa sitten ekat hampaat. 3hammasta neljän päivän sisään! Ja kyllä olikin kiukkunen tapaus.

Oltiin muuten maanantaina pankissa kirjottamassa lainapapereita niin P hakkas käsillä pöytään ja huuti pelkelettä :D en tiiä mitä sillä sit tarkoitti mut me ei kiroilla joten ei voi tietää mistä on kuullut :D mut aika huvittavaa oli!

Mulla on töihin paluu ens keskiviikkona ja siitä se sit taas lähtee. Ihan mukava on palata töihin, tulotkin nousee :) Meillä oli muut henkilökunnasta "uhrautuneet" olemaan joulun töissä jotta saataisiin olla eka joulu kotona perheen kesken, olin aika otettu :)

Meillä nukutaan yöt edelleen hyvin. päikkäreitä yhet ja niiden kesto voi olla kolmekkin tuntia.

mut nyt ruokaa laittamaan!

Erppa ja P reilu 10kk

Moi kaikille!
Ja kiva kuulla sinustakin Erppa!Ja onnea asuntokauppoihin!

Tänään meidän tytsy tasan 11kk, hurjaa!Kuukauden kuluttua synttärit, kävinkin jo valokuvausajan sopimassa paikallisessa valokuvaamossa ja vähän synttäreitäkin jo miettinyt. Meidän on varmaan "pidettävä" kolmet synttärit, huoh, koska asuntomme sen verran pieni ettei tänne mahdu kaikki kummit(perheineen) ja isovanhemmat ja isoisovanhemmat yhtä aikaa. "Kaverisynttäreitä" emme pidä, mutta tutut lapsiperheet voi sit vierailla epävirallisesti leikkien lomassa.Ja kun tuo joulukin on ihan ovella, mutta en halua että lapsonen joutuu kärsimään siitä, että on syntynyt joulun lähellä.

Meillä taas joku virkkuvaihe menossa, moneen päivään ei ole päikkäreitä nukkunut kuin reilun tunnin ja silti yöunet ei ole pidentytnyt. Alkuyö on yhtä hulinaa, itkua ja ähkimistä, mutta sitten hyvällä tuuriilla nukkuu 00-05 välisen ajan ja taas alkaa hulinat ja aamu alkaa seittemän jälkeen...

Sikarokote saatiin viikko sitten ja ei onneksi tullut muuta kuin pieni paukama jalkaan.Esikoinen joutuu vielä odottamaan 2 vkoa rokotetta, siis LIIAN KAUAN, ja nyt en sitten oo uskaltanut laittaa häntä edes kerhoon...

Hampaita on 3, ekat kaksi tuli elokuussa ja nyt on puhjennut kulmahammas vasemmalle ylös!Aika villin näköistä jos tulee vielä oikeallekin, ennen yläetuhampaita!

Mutta talvista "syksyn jatkoa" kaikille!

Pupu ja pikkuneiti 11kk ja isoveikkuli

Onpas täällä hiljaista :/

Onnea erpalle asuntokauppojen johdosta!

Vettä sataa on synkkää ja muutenkin masentavaa.. Ollut niin laiska olo jo monta päivää. Jos tänään sais värkättyä jotain valaistusta parvekkeelle niin jospa se piristäs vähäsen :) Ilmatkin kun on olleet jo monta päivää tota niin ei huvita paljon lenkkeilemäänkään lähteä.

Meillä opittiin pari kolme viikkoa sitten ryömimään ja nyt mennään sitten joka paikassa :) Konttausasennossa kyykkii pitkän aikaa. Voi olla, että meilläkään ei ehditä oppia konttaamaan ennen ens kuun neuvolaa, että sitten jos lähetetään fysioterapeutille niin ei haittaa.

Viimesin unikoulu oli viime vkl:na..eli juu meil syötiin sillon vieläkin öisin. Eka yö oli taistelua, mut sit toka jo paljon helpompi. Ja nyt nukkuu lähes heräämättä koko yön! (toivottavasti tämä jatkuukin näin). 2kk:n päästä pitäs alkaa vierottaan tissiltä, saa nähä miten onnistuu. Ainakin vielä on niin takiainen välillä. Tällä hetkellä oon kyllä niin tyytyväinen tuosta yösyönnin loppumisesta! Oishan se varmasti voinut loppua aikasemminkin, mutta monesti tuli kokeiltua ja luovutettua kun väsy ite aivan liikaa.

Täällähän alkaa olla monella jo 1-vuotis synttäreitä ovella! Jestas! :)

Mitkäs on hertan olotilat ja miten masu jaksaa? :)

Jos vaikka lähtis kaappien kimppuun..vaikka ennakoivaa joulusiivousta ;)

Mimo ja T kohta 10kk

Moikka!

Eipä oo pitkään aikaan tullu kirjoteltua.

Onnea Erpalle asuntokaupoista! Niin, kivempihän se on maksaa omaa pois :)

Pupu, meillähän O:lle tuli ylös ensin ne kakkoshampaat ja sit vasta eteen keskelle, joten vampyyrilookia oli täälläkin :D Hauskan näkönen oli :) Nyt on pitkään ollu alhaalla 2 ja ylhäällä 4, joten tiiä millon ja mihin tulee seuraavat hampaat. Varmaan ne alas tulee seuraavat kaks.

Niin, 1-vuotissynttäreitä jo täällä oon pähkäilly, miettiny lähinnä tarjottavia. 11.12 pe on oikee synttäripäivä, niin la+su on kekkerit. La muutamille kavereille, joilla siis lapsia ja sit su vanhemmalle väelle, isovanhemmat ym. kun ei kaikki kuitenkaan sovita yhtäaikaa, vaikkei mitkään massiiviset juhlat olekaan. Aion tehä täytekakkua, voileipäkakkua ja sit pienemmille lapsille omia eväitä (ketkä ei kakkuja vielä syö) , kuten maissinaksuja, muumikeksejä, pillimehua ja ehkä jotain välipalahedelmiä (kulhoihin mandariineja, viinirypäleitä tms.).

Oma olotila on aika hyvä. Masu kasvaa hyvää vauhtia ja liikkeet on tuntunu rv16 lähtien. Välillä ei meinaa tuntua, vaikka kuin kuulostelee ja makaa pitkällään, ni sit meinaa iskeä paniikki, mut eiköhän se siellä ihan kondiksessa kuitenkin ole :) On se vielä kuitenkin niin pieni, ettei läheskään kaikki liikkeet tunnu. 7.12 ois rakenneultra ja seuraava nla vasta 21.12.

Pitää kohta mennä kaavailemaan O:a pienille unille, ottaa unet aina ennen puolta päivää (0,5h-1,5h) ja sit mahdollisesti toiset tuolla 16-17 maissa (alle tunnin virkistävät), kun kuitenkin aika pitkä aika ois valvoa puolesta päivästä suoraan tuonne 21 asti, jolloin aikasintaan käy yöunille.

Mites Noalla on työt sujunu? Ja Erppahan myös on alottanu työt? Voih, itellä ei tarvii vähään aikaan töihinpaluuta miettiä... Kiva toisaalta, kun en kauheesti tykkää työstäni ja muutenki siellä työpaikalla on asiat kuulemma aika sekasin (töitä ei välttämättä riitä kaikille, porukkaa joutuu lähtemään tjsp.), mut paha vaan, kun se kynnys mennä takas töihin vaan kasvaa mitä pidempään on pois :/ Noh, eipä sitä nyt tässä välissä ois oikeen ehtinykään töihin, kun jo uusi äippäloma alkaa maaliskuussa. Että töihinpaluuta saapi miettiä sit v. 2011.

Palaillaan!

Hertta, O 11.5kk ja toinen pieni rv18+4

Moikka tännekin!!

Kiva että mimon pojalle on alkanut yökoulu tepsimään, kyllä ne hyvät yöunet vaan auttaa jaksamaan! Meilläkin aika usein nykyään poika nukkuu yöt heräämättä, mut yleensä ehkä kerran herää. Ja kiva että hertan olo hyvä :)

Niin ne vaan 1-vuotissyndet lähestyy!! Hassua, emidän vauva kohta vuoden!! No, onhan tonne vielä melkein 2 kk mut silti. Kyl se vuosi meni nopeesti.

Töissä on mennyt ihan kivasti. Välillä kyl tekis mieli jäädä vaan aamulla nukkumaan ja pojan kaa oleilee, mut yllättävän hyvin on kyl mennyt, eikä kyllä kaduta yhtään et menin takas. Mul on kuiteski kiva työ ja onpahan vaihtelua vauva-arkeen. Sit taas on motivaatio kohdallaan jäädä kakkosen kans kotia kun on vähän aikaa tienannutkin ;)

Meillä poika ei vielä kävele, seisoo kyllä paikallaan jo useita sekunteja, mut askeleita ei oo vielä ottanut vaikka jo pari kuukautta tepastellut tukea pitkin. No, kyllä hän ehtii, haluaa varmaan kunnon varmuuden hommaan ensin :)

Mites muiden jouluvalmistelut, onko jo suunnitelmia jouluksi? Me ollaan nyt joulu kotona, ensimmäinen joulu omassa kodissa. Ai niin, erpalle onnittelut talokaupasta :) Niin, saa siis laittaa joulukuusen ja kaikkee, ennen en oo viittinyt pikkukämppään pahemmin laitella kun ei olla kuitenkaan joulua siellä vietetty, vaan aina vanhempien luona. Mut nyt sit kutsutaan molempien porukat aattoillaksi tänne. Muutaman paketinkin oon jo pojalle ostanut, mut yritän olla ostamatta hirveesti, kun eihän se vielä sillai ymmärrä ja kohta sit synttäritkin. Mut tuleehan niitä paketteja kuitenkin isovanhemmilta, kummeilta ym.... Mut ihanaa kyl kun tulee joulu!!!

Mites muuten A:n työt on lähtenyt, etkös siekin mennyt jo töihin?

Meillä on lauantaina kaveripikkujoulut, ihanaa pääsee taas vähän tuulettumaan :) Ja erityisesti ootan sitä et saa rauhassa istua ja syödä ja JUTELLA kavereiden kanssa!! Niin harvoin nykyään ehtii näkemään ystäviä.

Nyt lähden ruoan kimppuun, mukavaa viikonloppua kaikille!

Noa ja P 10 kk

Heippa!!

Niin vain kuukausi taas vaihtui joulukuuhuun.. aika hurjaa! Jouluvalmisteluja en ole vielä suuremmin aloittanut. Valot laitoin ikkunaan, mutta jouluostokset teen seuraavasta palkasta. Isovanhemmille teetettiin S:n kuvista kalenterit ensivuodelle, mutta muuten on kaikki lahjat ostamatta.

S täytti 10kk muutama päivä sitten ja eilen käytiin neuvolassa. Pituutta oli 72cm ja painoa 9100g. Kovin terhakaksi ja hoksaavaksi tytöksi täti kehui. :) Kyllä muuten joka päivä tulee ihmeteltyä tytön kehitystä. Tuntuu, että osaa jo hirmusti juttuja ja varsinkin ymmärrysen taso osaa hämmentää usein.
Ensimäinen hammaskin putkahti esiin sopivasti 10kk synttäreiden aattona. 2 edellistä viikkoa olikin aika rankkaa, kun yöt oli levottomia. Mutta heti kyllä helpotti tuo olo, kun hammas tuli näkyviin. Oletteko muuten seuranneet, että kuinka kauan tuommoisella lapsen hampaalla kestää kasvaa täyteen mittaansa? Tai siis isommaksi, kuin riisinjyvä ikenessä? :)

Meillä on kävelty tukia pitkin jo kauan, mutta pikkuhiljaa alkaa itse irroittamaan otteensa ja ottaa pari askelta ilman tukea. Seisoo kyllä hienosti jo tuetta, mutta on vähän arka lähtemään eteenpäin.

Ja työt aloitin siis toissa viikolla ja viime viikolla S aloitti pph:ssa. Käytiin kerran koko perhe tutustumassa hoitopaikassa ja sit S kävi vielä pari kertaa yksin olemassa tunnin verran. Ja kaikki meni kyllä tosi hienosti, hyvältä ja pätevältä tuntuva hoitaja. S jää tosi mieliisti (= hymyilevänä ja nauravaisena heti tädin syliin, ei jää itkemään perään) hoitoon ja sit kun haetaan niin on yhtä hymyä ja naurua. Oli kyllä niin vaikeaa lähteä töihin, melkein itkin et en halua.. ;) Mut sit kun pääsi vauhtiin, niin onhan se mukavaa vaihtelua taas.
Viikon työssäolon jälkeen ja ensimmäisten vapaiden kunniaksi tulin kipeäksi ja sairasti ensin vapaat ja nyt sain vielä 3 päivää sairaslomaa. Kurkku oli todella kipeä ja yskä on kamala vieläkin, hiukan oli lämpöä. Kumma tauti, mut voimat ihan pois.

Tuosta nukkumajärjestelyistä, että meillä S on alusta saakka nukkunut omassa huoneessa, omassa sängyssä. Muutamana huonona yönä olen ottanut viereen tai aamuisin kun haluisin vielä itsekin nukkua. :) Meillä on toiminut tää järjestely tosi hyvin, tosin tytön huone on ihan meidän makkarin vieressä ja meidän huoneesta on ovi tytön huoneeseen.

Ja ruokailusta. S on tehnyt totaalisen lakon kaikkia purkkiruokia kohtaan. Oon antanut samaa ruokaa mitä itse syödään, niin varmaan on makua enempi kun käytetään jonkin verran mausteita. Ei siis suolaa, mutta muita. Että tämä äiti ei enää pääse olenkaan helpolla... Ja tuo omatekemä ruokakin uppoaa vain jos saa itse syödä...

Jos sitten koittaisin kommentoida teidänkin juttuja, ettei vallan omaa napaa... :D

Mutta ihan ensiksi hurjasti onnea Erpalle talokaupoista!

Hertallekin onnea uuteen vanhaan kotiin.. :) Ja hitsit sulla on jo toinen raskauskin pitkällä. Ja eiköhän siellä masussa kaikki ole hyvin. Jännittäkö yhtään miten O suhtautuu, kun tulee toinen? Tosin eihän O ole vielä kovin vanha joten varmasti menee tosi hyvin.

Viettikö Noa ihanat pikkujoulut? Ja on kyllä varmaan ihanaa kun saa laittaa kunnon Joulun omaan kotiin. Meillä mies on niin anti-jouluihminen , että ei varmaan pahempaa ole. Ja itse taas rakastan joulua.

Mimo tosi kiva kuulla, että teillä on unikoulu toiminut ja yöt helpottaneet. Tosiaan kunnon yöunet tekee ihmeitä.

Pupullekin vilkutukset. Jännä vaan miten toisille lapsille riittää lyhyet unet ja toiset sit nukkuu kellon ympäri. Mutta toivotaan, että pian helpottaisi.

Taisi tulla aika pitkä romaani, toivottavasti joku jaksoi edes lukea. :)

A ja S 10kk

Hei!

Miehet lähti aamulenkille joten oon nauttinut jo rauhallisen aamupalan ja luultavasti ehdin pienen jutun tännekin heittään :)

A: Noista hampaista.. Meillä varmaan n. kk ylikin meni, että hammas oli jo "kunnon" kokonen. Mutta kyl saatto 2 kk olla, että oli täyskokoinen. Pitääpäs kun tuo ylähammas puhkee niin oikeen ottaa aikaa millon se on sit kokonaan ulkona :) Meilki pullottanu varmaan kohta kk! eikä vieläkään oo puhjennut. Kyl alkaa olla jo nää kaks vipaa viikkoo semmosta itkeskelyä päivisinkin, että panadolia välillä joutuu antaan. Hammas kuultaa siis niin selvästi nahkan läpi, mut ei silti halua tulla. Siis tuliko teillä A vasta eka hamppi nyt? Tosi jännä jos on vasta eka kun syö noin hyvin karkeempaa ruokaa :) Meillä kun on 2 hamppia niin syödään vain niitä ihan 4kk -> pilttejä.. Jos vähänkin karkeempaa antaa niin laatta lentää.. Syö kyllä sormiruokaa ihan kivasti, mut kai sitten noissa 8kk pilteissä on enemmän mausteita jne.. niin ei tykkää.

Niin ja A:lle vielä kysymys, että vieläkö teidän tytöllä on kuiva iho? vai oliko se jostain ruoka-aineesta johtuvaa? T:llä on nyt pakkasten tultua mennyt iho niin kuivaksi, että olen alkanut rajoittaan kylpemistä. Naamassa iho punoittaa ja jotain pientä näppylääkin? Sit muussa kehossa on sellasta punaista läiskää kans.. Oon rasvannut kylpyjen jälkeen ja vähän auttanut, mut toi naama on pahin kun joutuu sitä pyyhkimään.. :/ No onneksi pian on neuvola niin saa siellä käyä näytillä..

Jahas ukot tuli niin häätyy lähtä ottaan toiselta tamineet niskasta..

Juu meidän tyttö tosiaan teki vähän kauemmin noita hampaita ja nyt tulikin sitten jo toinen heti perään, eli alaetuhampaat tuli. :) Toivottavasti Mimo teillä kohta jo puhkeaisi sieltä ylhäältä, on varmasti tuskaisaa jos noin kauan jo kuitenkin ollut pinnassa.

Mä oon myös ihmetellyt tuota S:n syömistä. Siis tosiaan syö samaa ruokaa kun mekin, mutta sauvasekottimella murskaan ne. Eihän niistä kuitenkaan tule yhtä sileää, kun ne 4-6kk soseet. Ja sit 8kk soseita on yökkinyt pitkän aikaa, jos on vähänkin suurempi pala. Outoa. Tai ehkä se yökkiminen johtui sitten mausta. Ja leipää tms ei tykkää syödä yhtään, kakoo vaan.

S:llä on ajoittain tosi kuiva iho, varsinkin nyt kylmien ilmojen lisääntyessä ihokin on kuivempi. Mutta kunnon perusrasvauksella sillon tällöin ollaan selviydytty. Neuvolalääkäri sanoi sillon että olisi atooppista ihottumaa. Neuvolantäti taas joskus puhui, että maito ja kananmuna-allergiasta voisi kieliä jalkojen karheus, jota siis S:llä on. Naama on meilläkin välillä ihan punaisen kirjava, näppyjä on tullut lähinnä tuttialueelle. Oon ihan bebanthen rasvaa laittanut. Muualle ihoon saatiin lääkärin resptillä essex-rasvaa. S.llä oli selässä semmonen märkäruven näköinen kohta ja siihen laitoin bacibact talkkia kuurina muutaman päivän ja sillä parani. Ei ole sen jälkeen tullut.

Mutta kannattaa Milo kyllä neuvolassa kysästä mikä avuksi, varsinkin jos ei ole mitään uusia ruoka-aineita tullut ruokavalioon tai uutta pesuainetta. Mutta luultavasti kehottavat vain rasvaamaan. :)

Kiitti A :) Soitinkin neuvolaan tänään ja kävin ostaan kortisonia ja abo basea. Kortisonia käytin vain pahimpiin punoittavimpiin kohtiin. Ens viikon neuvolaan mennessä jos ois helpottanut ja vois ostaa reseptillä halvemmalla isomman putelin. Miekin epäilen atooppista ihoa kun silmäluometkin on sellaset hilseilevät ja punakat. Mut niihin luomiin ei varmaan auta mitään mennä laittamaan?

Edelleen ootellaan niitä ylähamppeja... Eilen ilta taas niin itkeskelyä, että lopulta nukahti vasta sen jälkeen kun olin panadolia antanut :/

Meillä alkaa kahdet päiväunetkin olla välillä liikaa. Tai sen huomaa siitä, että unille meno on taistelua. Tänään silti nukkui taas kahdet pitkät päikkärit kun mies jaksoi nukuttaa :) Saa nähdä millanen yö on tulossa kun nukkui niin ruhtinaallisesti päivällä.

Hertta jokos tiiättä sukupuolen vai jätittäkö yllätykseksi? :)

Noa kyseli joulusta. Me mennään aatoksi mun kotia ja sitten joulupäivänä ukon kotia. Eli reissaamista tiedossa. Houkuttaisi kyllä joulu ihan omassa kodissa, mutta eiköhän niidenkin aika vielä joskus koita :) Ootan, että saa luoda ihan omat jouluperinteen..niistä varmaan kinastellaan vielä miehen kanssa joskus;) Mikä tulee missäkin järjestyksessä, mitä syödään ym.. Heillä kun eroaa jouluperinteet aikalailla mun viettämistä.

Mut nyt sänkyyn..

Mimo ja T 10kk

Moikka!

Rakenneultrassa siis käytiin maanantaina ja kaikki oli hyvin. Vauva painoi 338g ja mitat vastasi päivälleen samoja viikkoja mitä silloin oikeestikin oli. Sukupuolta kysyttiin ja satavarmaa vastausta ei hoitaja osannut antaa, mutta sanoi, että ne näkymät mitä pystyi näkemään, niin hän kyllä kallistuisi enemmän tyttöön :) Eli ei vielä tosiaankaan kannata prinsessaan varautua, mutta tyttöä enemmän veikkas. Kuten tietty itekkin oon alusta asti ajatellut, että tyttö ois tulossa, kun on niin erilainen olo ollut.

Mut ei sit tästä sukupuoliasiasta Facessa mitään, kun en tiiä kerrotaanko vielä kelle/kellekään ;)

Meillä muuten kans monesti on jääny toiset päiväunet väliin. Nykyisin vaihtelee millon nukahtaa ekoille unille, et se sit vaikuttaa nukkuuko toiset tai kannattaako ylipäätään koittaa nukuttaa toisille unille. Jos ekat nukkuu vaikka 12-13.30 (nukkuu keskimäärin 1-2h), ni sit ehtii ottaa toiset unet tuolla 17 maissa, kun aika pitkä aika tulee valvoa suoraan sinne yöunille asti (käy nukkumaan 21-22). Mutta jos ekat päiväunet nukkuukin vasta 14-16, ni sit ei oo nukkunu enää toisia unia.

Me ollaan jouluaattona kotona ja miehen vanhemmat tulee sit jouluruokailemaan meille, tuovat ainakin kinkun mukanaan :) Mie teen sit paistin ja laatikot (valmiista porkkana- ja lanttusoseista tulee kätevästi). Joulupäivänä mies menee sit jo töihin ja me mennään O:n kanssa miun äidille ainakin pariks yöks.

Mutta nyt pitää mennä!

Hertta, O huomenna 1v. ja toinen pieni rv20+4

Moikka!

Niin, ei kannata kovin paljoa varautua tytön tuloon, meillehän sanottiin vielä synnytystapa-arviossa että kyllä tuo tytöltä näyttää. No, lopputuloksen kaikki tietääkin :D

Oikein isot synttärionnittelut Hertan poitsulle!! Huisia miten se vuosi vierähtikin! Ja kohtahan me muut tullaan perässä.

Meidän poika ei oo vieläkään lähtenyt kävelemään, pari askelta on ottanut mut konttaamalla kun pääsee kovempaan. Seisoo kyllä jo pitkiä aikoja paikallaan.

Kiva että A.n tytön hoito on alkanut hyvin. Meillä kans pitäis tammikuussa alkaa sitä harjoittelemaan ja sit helmikuusta miekin alan tehdä jo täyttä työviikkoa. Uskoisin että meidänkin poika sopeutus nopeesti,on se niin reipas poika aina.

Meidänkin pojalla on aika kuiva iho, erityisesti jaloissa ja selässä on sellaisia kuivia läikkiä. Me ollaan rasvailtu minidermillä, pitäs vaan muistaa monta kertaa päivässä laittaa.

Ai niin, 10 kk mitat: 79 cm ja 11,4 kg! :) Että semmonen jötkäle :)

Nyt takas töiden kimppuun, töiden jälkeen ollaankin menossa työpaikan pikkujouluihin, kylläkin vaan syömään.

Yhteistyössä