WaBabies + 6

  • Viestiketjun aloittaja Syysmarja
  • Ensimmäinen viesti
Syysmarja ejk
Meillä nukkuminen on kanssa todella helppoa *kop kop*: puoli 9 maissa kanssa sanotaan/puhellaan, josko mennään nukkumaan (ennen sitä siis puuroa, pesut ja yökkis päälle). Yleensä mies vie nukkumaan, E menee silloin helpommin sänkyyn, kun äiti ei ole peittelemässä. Vilkutellaan vielä vähäsen ja sammutetaan valot, laitetaan ovi kiinni ja noin 10 minuutin kuluttua kuuluu tasainen tuhina, jolloin käyn laittamassa peittoa päälle uudelleen --> E nukkuu niin levottomasti, ettei peitto yleensä kyllä kauan päällä pysy.
Meillä ei ole tutti enää käytössä kuin suuremmissa käänteissä, esimerkiksi silloin JOS E herää yöllä (mitä ei ole tapahtunut sitten piiiitkään aikaan, noin kerran/kk), niiin sitten annetaan tutti, johon rauhoittuu ja nukahtaa helposti.
Meillä ei muutenkaan tutti ole enää kovin paljon käytössä, päiväunille mennessä saa vielä -paitsi viime viikolla hoidossa alettiin nukkumaan jo ilman tuttia!- mutta muuten ei, jos ei nyt mitään maailmanlopun itkuja tule =)

Mites teillä muilla nuo ruokailutottumukset, syökö itse, käyttääkö pulloa, nokkamukia tms?

Tuttipulloa meillä ei ole ollut käytössä enää......varmaan 4 kk:teen, kerran annettiin tuossa parisen kk sitten, mutta sekin oli 1 kerta, eikä sen jälkeen ole saanut.
Nokkamukia käytetään maidon juomiseen, hoidossa kyllä opetellaan ihan oikeasta mukista juomista, samoin kotonakin autettuna, mutta itse juo tuosta nokkamukista. itse ei vielä syödä -harjoitellaan kovasti, mutta yleensä äidin hermot menee siihen pelaamiseen! - vaan syömistä autetaan, ainakin varsinaisten ruokien kanssa. Sormiruokaa on syönyt jo kauan, samoin meillä nuo maissinaksut on edelleen pitäneet pintansa =)

Meillä ei E lue kirjoja YHTÄÄN!!!! Ei ole ollenkaan kiinnostunut, syö niitä vaan.... miten saisin hänet niistä kiinnostumaan?

Syysmarja
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikka taas!

Hena ja Syysmarja, teillä kuulostaa sujuvan ihanan helposti tuo nukkumaan meno. Meillä on ollut nyt vähän pientä taistelua ilmassa, kun lopetin imetyksen vajaa viikko sitten ja sehän oli kuulunut kiinteästi iltarutiiniin. Nyt sitten haetaan vähän uutta rutiinia, toivotaan että N oppisi myös nukahtamaan itsekseen ja nukkuisi heräämättä yön. Nyt on tosiaan parina iltana ollut hirveää huutoa muutaman tunnin unien jälkeen eikä N ole rauhoittunut muuta kuin viereen. Olen sitten antanut nukkua siinä, kun on pakko saada itsekin nukuttua. Toivotaan, et olis joku ohimenevä vaihe tuo. Mites teillä muilla, jotka imetitte pitkään (ainakin Helmiina ja Viivi?), miten imetyksen lopettaminen sujui ja protestoiko teillä lapset?

SyömisG: N juo nokkamukista maitoa, tosin melko vähän. Olenkin ollut vähän huolissaan, kun maitoa ei taatusti mene sitä puolta litraa päivässä, mitä pitäisi. Olenkin yrittänyt antaa paljon muita maitotuotteita lisäksi. Tuttipullo ei ole kelvannut 4kk ikäisestä lähtien... Itse syömistä ollaan vasta vähän kokeiltu, oikeastaan homma menee ihan överiksi siinä vaiheessa kun N saa oman lusikan. Hän vain tonkii ruokaa lautaselta ja heittelee sitä kaikkialle. Toistaiseksi ollaankin syöty pääasiassa nii, että N katselee kirjoja samalla kun syötetään. ;) Mutta pitää sitä lusikkaakin varmaan antaa pikku hiljaa käteen, kun ei kai tuo muuten opikaan jos ei saa kokeilla...

Syysmarja, millaisia kirjoja olet E:lle tarjonnut? Meillä ehdottomia suosikkeja ovat tosiaan ne luukkukirjat ja Henan mainitsema BabyEinstein-sarja, josta kuuluu ääniä. Eläinkirjat on myös kivoja ja niihin on helppo liittää itse "ääni" mukaan. ;) Varmasti E:kin kiinnostuu kirjoista sitten omaan tahtiinsa, ellei nyt osoita vielä innostusta. Ei meilläkään jakseta vielä sitä kirjan tarinaa kuunnella, vaan katsellaan kuvia ja kyselen, missä auto, missä lehmä jne.

Kävin tänään seurakunnan perhekerhossa. Oli ihan kivaa muuten, mutta muut kerhon aikuiset olivat lähemmäs 6-kymppisiä perhepäivähoitajia. ;) N kyllä tykkäsi kovasti ja pitää varmaan yrittää kerran viikossa käydä siellä kerhossa, jotta N saa olla muidenkin lasten kanssa. Keskustassa on lisäksi avoin päiväkoti, sielläkin pitää yrittää käydä. Mites Viivi ja Minttu (ja muut kotona lasta hoitavat), käyttekö paljon kerhoissa tai muissa aktiviteeteissa viikolla?
 
Syysmarja ejk
Olen yrittänyt lähes kaikenlaisia kirjoja tarjota, tuollaisia ääntä pitäviä kirjoja meillä ei ole, mutta onneksi omasta suusta tulee sitten ääniä -juurikin esim eläinten, kulkuvälineiden yms ääniä.

Olenkin yrittänyt siihen asennoitua niin, että tulee sitten kiinnostus aikanaan, jos on tullakseen. En siis yritä häntä väkipakolla opettaa kuuntelemaan ja katselemaan kirjaa, pikkuhiljaa.
Samoin meillä on tuon potan kanssa, pikkuhiljaa on pakko opettaa siihenkin, meillähän alkaa hirveä huuto- ja raivokonsertti, kun laitetaan potalle istumaan :=0 vaikka yritän mitä piirijuhlaliikkeitä tehdä siinä samalla ;-) mutta siihenkin olen siis ottanut sellaisen asenteen, että hiljaa hyvä tulee..

Aktiviteetteja tarvis täälläkin olla paljon enemmän, odotankin innolla, että alkaisi muskari, sinne ainakin mennään! Siis mikäli aikataulu sopii.

Syysmarja
 
Anna82
Meillä on ristiäiset sunnuntaina..hommia siis riittää =)

Syysmarjalle: Kiva jos voitte heti aloittaa uuden yrityksen. Olen aina ihmetellyt sitä kuukauden yrityskieltoa, koska ultrallahan se sikiön ikä voidaan todeta!

J alkoi syödä itse 1v2kk ikäsenä. Tuttipullo ja nokkamuki jäivät 1v4kk ikäisenä. Maitomäärät on vähentyneet huimasti sen jälkeen..

Anna ja lapset.
 

Yhteistyössä