Lokavauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lidia79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
sunnuntai-iltapäivää!

teillähän monella on hyvän pituisia nukkumisjaksoja yöllä. meillä mentiin taas viime yö 2-2,5h väleillä, oli kyllä mulle raskasta. tänään on ollut jotain masuvaivaa, poika on kitissyt koko päivän eikä oikein nukukaan kunnolla. täytyy myöntää et näin väsyneenä on rasittava sitä kitinää kuunnella. onneks sain itse nukuttua aamupäivästä pari tuntia, kun mies oli pojan ja koiran kaa lenkillä.

tuli syöttöbreikki väliin.. mietin noita lyhyitä syöttövälejä, et entä jos antaisin korviketta illan viimeisellä syötöllä? jos se pidentäs ekaa pätkää sen verran, et sais itekin nukuttua. ja loput menis sitten rintamaidolla. mutta mietin et viekö se ojasta allikkoon, koska jos korvike on tujumpaa, ts. täyttää helpommin, niin onko sitten rintamaidolla vaikeampi saada vauvaa täyteen..

meillä on kanssa saatu ekat hymyt, ihan ekana toinen hymyili lempilelulleen :) eilen sitten sain napattua hymystä kuvan, joka oli äitille tarkoitettu. tulihan siinä äipälle kyynel silmään.

ässän porukalle paranemisia, luulin et kaikki mahdolliset sikaflunssat testataan suomessa. vähän ärsyttävästi jää nyt mieltä kaivamaan et oliko se sitä vai ei.

annukka kysyit tuosta valvomisesta. mulla sama juttu, et aamuyöllä jaksan (jaksaisin) valvoa, jos vaan alkuyöstä saan unta palloon. iltasella rupee ysin jälkeen jo väsyttämään, eikä jaksas kuunnella kitinää/jatkuvaa tissirumbaa.

miten teillä muilla, sopiiko vielä 56 vaatteet? meillä alkaa vähitellen nafteja olemaan, pitäs varmaan lähtee vaateostoksille, kun meillä ei hirveesti isompia oo.

jaksamista kaikille valvomiseen ja yrittäkään väistellä sikaflunssaa!

lidia ja poika 1 kk + rapiat

Heipat kaikille!

Ristiäiset vietetty! Nyt on Pienelle miehelle nimi saatu ja muutenkin Kaikki meni oikein mallikkaasti. Onneksi on sekin kuitenkin nyt takanapäin...

Meillä on 60 senttiset "alusasut" eli bodyt yms. käytössä ja college puvut ja haalarit on 60-62 senttisiä. Ihan pari isokokoista 56 senttistä vaatetta on enää käytössä. Kovaa vauhtia kasvetaan meilläkin. =O)

Mulla on ens viikolla jälkitarkastus ja pojalla eka lääkärin tarkastus. Tars saada ehkäisyasia pähkittyä siiheks... pillerihommiin en enää rupea, eikä kumihommat hotsita yhtään sen enempää... mitään ei operoida! kierukkaan taidan kallistua.

jahas, taas kutsutaan äitiä hätiin... tarvii jatkaa paremmalla aikaa. Voikaahan hyvin kaikki!

ÄssÄ +A 6vkoa 4pvää

Huomenta

Poika just nukahti niin aamunpalan lomassa ehdin vähän naputella viestiä.

Ässän pojalle onnittelut nimestä. Aiotko paljastaa sen jossain vaiheessa? Meilläkin nimi on päätetty ja kirjoitettu jo papille annettavaan paperiinkin eli eiköhän se ole sitten ihan lopullinen. Paljastan nimen sähköpostissa, kunhan se on pojalle annettu ja saan sitä postia laitettua teille.

Meillä on pojalla käytössä 56 bodyt ja jokunen 62 on jo pidetty. Housuissa on edelleen jokunen 50 mutta pääosin ollaan siirtymässä 56. 62 on vielä liian suuri.

Mullakin kysyttiin neuvolassa ehkäisyä enkä osannut sanoa mitään. Pyysi kysymään äippäpolilta asiaa, kun sinne menen 8.12. varsinaiseen jälkitarkastukseen. Tuntuu vaan niin kummalta miettiä asiaa, kun meillä ei ehkäisyä ole käytetty koskaan. No ehkä parilla ekalla kerralla oli kumit käytössä mut sitten ei enää mitään :-) Olen minä nuorempana syönyt minipillereitä, muistaakseni ne ei sopinut ollenkaan. No täytyy neuvotella lekurin kanssa. Missään tapauksessa uusi raskaus ei olis vielä toivottu, jos koskaan.

Viime yö meni syöttelyillä 3 tunnin välein ja 15 minuutissa nukahdettiin, joten hyvä yö oli, pitkästä aikaa. Itselläni oli nyt vaan vaikeuksia nukahtaa, toivottavasti oli ohimenevää. Kurjalta näyttää keli, että taidetaan joutua olemaan sisällä koko päivä. En viitsi kastella ja vilustuttaa itseäni.

Jaksellaan!

moikka!

ois tosi kiva kuulla minkä nimisiä teidän vauvoista tulee, laittakaa ihmeessä maililla! meillähän eka nimi päätettiin jo sairaalassa ja toka nimi ekan viikon aikana.

meilläkin oli hyvä yö, on taas ihan kuin eri ihminen! sain pojan unille 00.15 ja eka herätys oli vasta 4.40!!! luxusta! vaihdoin siinä vaipan ja syötiin, varmaan tunti meni ja sit nukuttiin puol kasiin. aika unelma yö! tää rääpäle vaan ähisee ilmeisesti unissaan hirveästi, jään itse sitä kuuntelemaan enkä saa heti unenpäästä kiinni. siks menee aina noin tunti-puoltoista valveilla yöherätysten yhteydessä.

oon nyt parina päivänä laittanut pojan nukkumaan päikkäreitä mahalleen. on pikkuisen kitissyt mahaansa, on ehkä hieman auttanut. tosin olen tässä vieressä itse koko ajan, koska pelkään että se kääntään päänsä sohvaa vasten eikä saa henkeä. vaikka ei siinä varmaan niin kävis..

ihanaa, kun on pirteä olo! ajattelin katsoa vähän pojan vaatteita, et mitä meillä oikein on, kun oon unohtanut et mitä ollaan osteltu. helposti menee siihen et käytetään aika paljon samoja vaatteita, vaikka kaappi on uusia täynnä. puen muuten edelleenkin tälle ihan liikaa vaatteita ulos, raukka aina ihan hikinen kun tullaan kotiin. pelkään vaan sitä kylmettymistä enkä sit osaa arvioida oikein.

on tää kyllä kiva kun on tämmönen foorumi olemassa, jonne voi sen kummempia miettimättä omia tuntojaan purkaa. kiitos siitä teille!

lidia ja boy

Heissan mammat ja vauvat :)

On tainnut vähän vierähtää aikaa kun viimeksi jaksoin kirjoitella. Lueskelen kyllä päivittäin.

Huh, täällä on aika väsy lokamamma. Meillä ei taida olla minkäänlaista rytmiä, paitsi jotain ehkä aamupäivisin. Poika nukkuu hyvin pitkälti päivällä koko ajan. Sitten unta ei riitä yöksi asti ja me heräillään tuossa viiden aikaan..... Ja joka päivä ei ole päikkäreihin mahdollisuutta, niin alkaa olla tota univelkaa.
Se on jännä, että päivät menee hyvin, en tunne itseäni edes väsyneeksi kunnes sitten illalla tulee kaamee väsy just pahimpaan härdelliaikaan eli tossa seiskan maissa.
Poika nukkuu nytkin, mutta melko varmasti syö vielä ennen puoltayötä joten en viitsi mennä vielä nukkumaan. Ehdin kuitenkin juuri nukahtaa ennen syöpöttelyä.

Yöt menee miten menee, ei mitään hajua monestiko poika syö, koska enimmäkseen nukkuu vieläkin mun vieressä. Parina yönä syötin tuolissa, mutta olen vaan kertakaikkiaan niin väsynyt, että tarviin unta edes joskus.

Ihanaa että mies tulee ensi viikolla kotiin, niin pystyn paremmin nukkumaan päivällä ja sitten on poitsunkin nukkua koko yön sängyssä. Kyllä mä viime yönäkin ekalta syötöltä nostin jossain vaiheessa omaan sänkyyn ja tokalta jäi sitten viereen.
Söisköhän tuo pari-kolme kertaa yössä... :)
Ehkä tämä tästä :)

Muuten menee ihan mukavasti, päivät on täynnä touhua :)

Meidän pojalla on muuten napatyrä... Ikävän näköinen, mutta kivuton. Kellään kokemuksia??

Vaatteista... 56 cm on käytössä, 62 vielä liian iso. Ens viikolla 6vk neuvola ja mun jälkitarkastus. Pillerireseptin pyydän ja minipillereihin siis. Viimeksi ne ei mulle sopineet, mutta kokeilen uudestaan ja otan sitten kierukan. Täällä ei lääkäri laittais ennenkun on puolivuotta synnytyksestä mutta meinaan sen vaatia jos ei pilsut sovi. Kumien kanssa en halua pelata ja mies on kumiallergikko muutenkin. Sen pistoksen hylkäsin, koska sitten olen 3kk sen vaikutuksen alainen jos jotain sivuvaikutuksia tms tuleekin. Pillerit voin vaan lopettaa.

Mä yritän huomenna ehtiä laittaa meiliäkin. Yksi uusiko oli porukkaan liittynyt? :)

Lidia, meidän poitsu nukkuu kans mahallaan ja nukkuukin paljon paremmin niin kuin kyljellään. Ja kaikkia olen nukuttanut mahallaan jo pienestä asti. Kaikki ovat myös osanneet pään sivuun kääntää :) Tossa mahallaan nukuttamisessa on aivan täysin kahta koulukuntaa ihan hoitohenkilökunnankin joukossa. Osa puolesta osa vastaan. Minä olen puolesta :)

Nyt on silmät jo niin ristissä että menen hetkeksi töllön eteen ja jos kohta unelle.

Voikaa hyvin ja kirjoittelen taas pian :)

Hupsis ja poikanen 5vkoa

Neuvolalääkärikuulumisia:

Kaikki pojalla ok. mitat nyt 57,5 senttiä ja 4870g, pipo 39. jäntevä poika. Iho hyvä.
Poika sai myös ekan rotavirus rokote-satsin ja osallistuttiin siihen finIP rokotetutkimukseen.

Mulla oli jälkitarkastus ja keskustelin lääkärin kanssa ehkäisyasioista, kumilla mennään nyt vähän aikaa, mutta jos menkat alkaa tulla nyt säännöllisesti niin laitetaan kierukka (sain jo reseptin). Mulla on aika runsaat kuukautiset niin se kierukka on siihen hyvä vaihtoehto. Pillereitä en ala syömään enää, niitä ole trarpeeks omalle kohdalleni jo syöny.

Mä laitoin sähköpostia, tulikohan se perille? en olekkaan vielä tänään käyny katsomassa... menen siis heti tsekkaamaan onko tullu vastausta =O)

ÄssÄ + A 6vkoa 6pvää

Heippa!

Kirjotin eilen kahteen otteeseen ja painoin molemmat väärästä napista huitsin nevadaan. Siellä luki mm. että vähän väsyttää... ehkä sillä on jotain tekemistä tän tumpeloinnin kanssa...

Eilen oli lääkärinla ja neidin mitat oli 55,5cm ja himpun vaille 5kg. Mä sain minipillerireseptin, saas nähdä miten ne sopii kun en oo ennen syöny. Tosin ihan vielä niitä ei tarvitakkaan, ei oikeen jaksa innostaa mikään kun on ensin nukuttanu pari tuntia rääkyvää nyyttiä...

Tytöllä tuntuu olevan vähän enemmän tempperamenttia kun siskollaan, sellaset tsembalot tosiaan pitää nyt joka ilta. Sitte kun saan nukkumaan niin nukkuu hyvin 5-7 tuntia. Ja nälkänen ei tosiaan ole eikä mahavaivatkaan aina ole syynä. Ei siis vaan halua nukahtaa! Nukkuukos muiden vauvat muuten kuinka hiljaa? Meillä on sellanen murina ja kurluttaminen ja vinkuna välillä että! Vai onkohan siitä nuhasta jääny viel jotain kökköjä kurkkuun...

Nyt tuli suuttumus..
nuuskis ja tyttö6vkoa

Käyn vain ilmoittautumassa ja kertomassa, että meidän pikkuisella on nuha. Viime yönä söi usein ja vähän kerrallaan ja aamulla aivasteli jo kovasti. Nyt seurataan vointia, että nostaako lämpöä, jos niin täytynee lähteä lääkäriin. Meillä ois ollut tänään neuvola ja eka rokote mutta peruin sen aamulla ja siirrettiin viikon päähän torstaille.

Ristiäisjärjestelyt alkaa olla valmiina. Huomenna aamulla pappi tulee käymään ja sovitaan joistain järjestelyistä. Haen huomenna myös kakun. Nyt viihdyttämään pientä, jos vaikka sattuis nukahtamaan...

Päiviä!

Taitaa olla lokamammoilla kiireitä kun oltiin tiputtu ihan alas!
Toivottavasti Annukan vaaville ei pahasti iskeny nuha, on se kyllä sen verran inhottava näin pienillä.

Meillä alkaa olemaan jo aika hyvä rytmi, (kop kop) nukkumaan mennään kahentoista yhden välillä ja herätään 8-9. Sitte päivällä yhdet pitkät unet n. 3 tuntia ja useammat torkut tissittelyjen päätteeks. Tänään oli ihan juhlapäivä kun esikoinenkin nukku siihen yhdeksään.

Ihana seurata kun vauva pikkuhiljaa tulee "ulos omasta maailmastaan" ja alkaa kokoajan enemmän seurata ympäristöä. Varsinkin siskonsa höpöttelyjä ja puuhailuja seuraa mielellään. Ja ne hymyt! Meillä on sellanen oma juttu kun ottaa vauvan syliin suht lähelle kasvoja niin "jutellaan", tyttö päästelee sellasia pieniä äännähdyksiä ja ilmeilee, ja välillä väläyttää sen uskomattoman sulosen hampaattoman hymyn. Vielä kun onnistuis kuvaamaan sen, ettei jäis vaan äidin etuoikeudeks!

Monella taitaa olla ristiäistouhuja jo? Laittakaahan kuulumisia!

Nuuskis ja tyttö melkeen 7vkoa

minäkin ilmoittaudun! päivät jotenkin vaan huristaa ohitse, yllättävän paljon kaikkea tekemistä löytyykin.

ristiäissyömisiä ja -ohjelmaa oon suunnitellut, osan ruuista tilaan leipomosta (mm. voileipäkakut) ja osa tehdään itse. ristiäiskutsut pitäisi vielä askarrella, ostin tarpeet jo monta viikkoa sitten, en vaan oo saanut aikaiseksi niitä tehdä.

muuten meillä on mennyt suhteellisen hyvin, tässä oli monta tosi hyvää yötä (vain kahdella syötöllä), mutta viime yö oli sitten taas vaihteeksi rikkonainen. rintakumistakin oon päässyt kokonaan eroon, siitä oon tosi onnellinen, imettäminen on paljon helpompaa ilman. tai siis ettei koko ajan tartte olla niitä kumeja pesemässä ja steriloimassa, voi vaan ottaa rinnan esille. nännit on tosin järkyttävän kipeät edelleen, poika ottaa ekana aina tosi suppean otteen, koska maitoa tulee suihkuamalla. ilmeisesti kun maidon tulo vähenee, niin pojankin ote laajenee. muutaman kerran on ollut tosi huvittavaa, kun maitoa tosiaan tulee alussa suihkuamalla, niin poika on vaan kielellään nuollut nänniä ihan kuin koira. saa kato niinkin sitä maitoa!! ei tartte itse tehdä mitään, kun hanasta tulee :) tosin puklut on lisääntyneet rintakumin poisjätön myötä, vaatteita siis vaihdellaan useammin.

musta on hauska lukea täällä vauvanhoitopalstalla olevia mikä on hyvää/raskasta äitiydessä -ketjuja. itse voisi riippuen päivästä aina kirjoittaa jompaan kumpaan. eli tunteet menee todella edelleen näköjään vuoristorataa.

mutta nyt vieraat tulivat ulkoa (meillä siis vieraita suomesta), hyvää viikonjatkoa kaikille!

lidia ja poika yli 6 vkoa

Kovin on hiljaiseksi mennyt sekä täällä että sähköpostissa. Koittakaahan jaksaa käydä päivittelemässä kuulumisia vaikka lyhyestikin. Saiko kaikki viestini, jossa paljastin nimen ja laitoin kuvan?

Täällä pojan flunssa jo parenemaan päin. Vielä nokasta tulee ajoittain kuivunutta räkää, jota tipoilla notkistelen mutta muuten syö ja nukkuu normaalisti taas. Miehen flunssastahan saatiin molemmat tartunta. Oma vointini on jo normaali. Ollaan jouduttu perumaan pari neuvolakäyntiä mutta nyt torstaiaamuna sitten mennään. Kiinnostaa tietää, miten poika on kasvanut, saadaan samalla rokote. Täällä ääntelyt ja hymyt lisääntyneet reilusti. Kääntyy hienosti vasemman kautta mahaltaan selälleen. Poika viihtyy hienosti sitterissä, tosin paremmin jos jaksaa kiikuttaa samalla. Saan itse kivasti tehtyä asioita, kun poika on hereillä. Tänään tein ja kirjoittelin joulukortit valmiiksi, illalla ajattelin laittaa kuvia kansioon.

Nyt kutsu käy... Kivaa viikkoa!

Huhuu!!! Missäs kaikki luuraa?

Neuvola kuulumisia: painoa 5230 g (hitusen 0-käyrän alapuolella, mut hyvin kuulemma kasvaa) ja pituutta 58 cm. Saatiin rokote. Ens kerralla sitten kaks.

Ihanaa kun maassa on lunta. On valoisampaa ja kauniimpaa.

Tulkaahan jutuille.

Annukka ja O 2kk

täällähän sitä! oon tehnyt ihan innoissani ristiäiskutsuja (askarrellut siis itse) ja kirjoitellut joulukortteja. kerrankin on aikaa tehdä tuollaista, tosi kiva oli askarrella. mä en siis normaalisti ikinä askartele, mulla on ihan peukalo keskellä kämmentä. mutta nyt sain hyviä ideoita netistä ja toteutin niitä.

meillä on tosi iso poika, 6,5 vkon lääkärissä oli 5470 g ja 60 cm. kasvaa ihan yläkäyrällä. ei se kyllä pullea ole, pitkä ja jämäkkä. poika "leikkii" jo lelukaaren leluilla, kattelee niitä ja lätkii. se naureskelee paljon ja höpöttää omia juttujaan, seurustelee yllättävän aktiivisesti. yöt meillä menee ihan ok, parilla herätyksellä edelleen (tosin mennään nukkumaan 23-24), yhtenä yönä selvittiin jopa yhdellä! ollaan käyty jo 4 kertaa ulkona syömässä poika mukana, oon imettänyt siellä. ihan hyvin on mennyt. ihana nähdä kavereita ja miehenkin kanssa käydä ulkona.

eilen ja tänään poitsu on ollut vähän kitisevä, itkeskellyt aika paljon. täytyy myöntää että se on rasittavaa.. ei rauhoitu syliin, mieluummin on itekseen sohvalla tai sitterissä.

ai niin, oonko täällä jo sanonut, et pääsin rintakumeista eroon!!! aivan mahtavaa!! imetys sujuu nyt hyvin ja on helppoa, poika tarttuu itse rintaan, ei tartte juurikaan enää sitä siihen ohjailla. kannatti kyllä sinnitellä, vaikka ei alussa hyvältä tuntunutkaan.

mitenkäs teidän makuuhuone-elämä? me sekstailtiin eilen ekaa kerran, on kyllä kuivat limakalvot, mutta kivaa oli (paitsi että mies joutui kerran hyppäämään laittamaan pojalle tutin suuhun, vähänkö nauratti)! tänään mulla on jälkitarkastus, pyydän varmaan kierukan. ehkä kupari, en haluis mitään hormoneja. onko kellään mitään kokemusta noista? mulla on ollut laastareita, rengas, pillereitä (mini ja e) eikä mikään oo sopinut.

katon greyn anatomiaa, ostin viidennen tuotantokauden, ihanaa ajanvietettä!

joulua odotellessa!!

lidia ja poika 7,5 vkoa

Hellurei :)

Pitkään aikaan taas en ole ehtinyt langoille. Tai vilkuilemassa käyn, mutta nyt aikaa kirjoitella.
Täällä elellään taas mukavasti koko perhe kasassa :) Oikein ihanaa on ollut saada mies takaisin ja sitä myöden on arkikin ihanasti helpompaa.

Tällä hetkellä tosin meidän pojan rytmit on ihan hakusessa ja yöt on levottomia. Päivisin nukkuu tosi hyvin, öisin nukkuis vain tissi suussa.... Osasin tätä odottaakin koska ekat viikot väsymyksen takia annoin nukkua vieressä. Nyt kun yritän päästä tavasta eroon niin poikapa ei suostu nukkumaan. Ei kauheesti itke, eikä muuta, mutta havahtuu kun nostan omaan sänkyyn ja ei halua sinne jäädä. Toissa yönä valvoin oikeesti koko yön. Mies heräsi viiden maissa ja kuuden aikaan pääsin itse nukkumaan... Olen aivan sikaväsynyt!!
Koska väsy vaivaa ja poika tissillä kaiket yöt, mulla alkaa maidontulo olla aamuyöstä ihan onnetonta. Viime yönä annoinkin pullosta tissimaidon kanssa korviketta. Tänään annoin juuri tuon vikan syötön maidot (tissimaito+vähän korviketta) pullosta, jos se toisi jotain tolkkua tähän.
Rauhallisesti tuo tuolla nyt nukkuu :) Itse otin tänään pitkät päikkärit ja join vielä illalla kahvia, joten mua ei väsytä nyt sit yhtään.

Toivottavasti tuolla pullomeiningillä loppuis tuo tississä roikkuminen. Pumpulle ei vaan maitoa kauheasti heru, ehkä kerran kaksi päivässä... Muutenkin tuntuu että hyytyy koko maidontulo ja poika kasvaa sellaista vauhtia, ettei tuo maito kohta enää riitä.

Muuten elämä on oikein ihanaa :) Poikanen hymyilee paljon ja alkaa pikkuhiljaa "jutella" enemmän ja enemmän.
6-viikkois neuvolassa mitat 5250g ja 56.4cm. Kasvua 3 viikossa kg ja 4,5cm!! :)
Minä sain minipilleri ja kierukka reseptit. Kierukan saan vasta noin 6kk synnytyksestä.

Makkariin kuuluu ihan hyvää, ei kuivuutta eikä ongelmia :)
Mun menkatkin taisi alkaa tänään, kun alkoi taas vuoto....
Jälkitarkastuksessa oli kaikki ok!

Pitäis ehtiä/jaksaa vähän joulua laittaa muutenkin kuin leipomusten muodossa. Ollaan ihan kotosalla ja käydään mun vanhempien luona mökillä.

Käyn laittamassa vähän myös sähköpostia vaikka huomenna.
Pojallakin on virallisesti nimi, nimiäiset tosin on vasta myöhemmin. Mutta maistraattiin on paperit viety ja isyys tunnustettu.

Kauheen sekavaa tekstiä, mutta niin on sekava kirjoittajakin.

Palailen mahd pian, voikaahan hyvin :)

Hupsis ja poikanen 6vko3pvää

Huomenia!

Täällä toivutaan jo toisen rintatulehduksen jälkimainingeissa! Nousi taas kuume 38 ja pönttö ihan sekasin. Antibiootit veti tytön mahan ihan sekasin kun olin jo sekottanu sitä antamalla ensin Cuplaton-tippoja kun ajattelin että helpottais iltahuuteluita. Ei kakannu kolmeen päivään tipan tippaa! Sitte käytiin vyöhyketerapeutilla ja otettiin Relat käyttöön niin on helpottanu kummasti. Tiedä sitten kumman "hoidon" ansiota mutta pääasia ettei pienen tarvi kiemurrella tuskissaan...

Meillä menee myös korviketta n. joka toinen päivä kun illalla alkaa olla tissit tosiaan aika tyhjät. Yks ilta kun oltiin kylässä ja känkkäs eikä suostunu tissille enää niin vetäs desin pullosta (vaikka oli syöny tissiä useempaan otteeseen) ihan yhellä huikalla. Että tais olla nälkä!

Meillä nukahdetaan vierekkäin, jos on hyvällä tuulella niin höpöttelee mun toimiessa tuttitelineenä. Hassu tapaus, ei halua kunnolla imeä vaan vähän niinkun nuoleskelee tuttia. Nukahtaa kumminkin puolet helpommin jos saa tehdä sitä. Sitte jos jossain vaiheessa yöllä herään niin nostan omaan sänkyyn. Rytmi olis tosi hyvä jos sais käännettyä sitä vähän taaksepäin kun nukahtaminen menee aina seuraavan päivän puolelle mutta sitte nukkuu välillä puoleen päivään yhellä syötöllä.

Nyt tarvis suunnitella kauppaan menoa kun jääkaapissa kurkkii vaan valo... Lisäks huomasin että esikoisen jalka on kasvanu nii että melkeen kaikki kengät menee uusiks. Ovat luvanneet tänne eteläänkin niitä pakkasia niin tarttis varmaan jotain lämmintä...

Nuuskis ja tyttö 8vkoa ja 2pv

Heippa vaan kaikille.

Kiirusta pitelee kovasti, enkä kauheen usein kerkee koneelle ollenkaan.Kiva lukea teidän kuulumisia!

Meillä elo mallillaan, koululaisten joululomaa jo kovasti odotellaan...

pikkuhiljaa alkaa olemaan lahjahankinnat tehty ja nyt tars ruveta ruokia tekemään (tai perunalaatikkoa lähinnä, sen teen ainoostaan itse. muut ostan puolivalmiina ja "tuunaan"). Pari vuotta sitten tehtiin päätös, että vietetään aattoillat kotona ja lakataan se vuorottelu vanhempiemme välillä... ollaan tosi tyytyväisiä tähän päätökseen! ihana viettää sellainen Jouluaatto kun itse halutaan!

Meillä pikkumiehen päivärytmi on syöttövälit 3-4 tuntia ja unet aika johonkin väliin. Öiseen aikaan on selkeempi rytmi: syö yleensä klö 03.00 ja 06.00 hujakoilla. Nostan jäbän takaisin pinnikseen syönnin jälkeen. Jäbä onneksi on ruvennut nukkumaan tosi hyvin,eikä enää herää/protestoi kun nostan sänkyyn. Yöt menee siis tosi hyvin.

Maidontulokin on tasaantunu sen verran hyvin, ettei tarvi lypsää kun ihan sillontällön.

Nyt tarvii lähteä tän B-sarjan kanssa ulkoilemaan =O) Ihanaa Joulun odotusta kaikille!

ÄssÄ +A 2kk 4pvää

Heissan!

Onpa ollut mukava lueskella teidän kuulumisia, vaikka itse en ole koneelle niin paljoa ehtinytkään, että olisi meidän kuulumisia laittanut. Nyt otin oikein asiakseni. Tyttö meni juuri nukkumaan. Nyt kun on ensimmäiset kovemmat pakkaset, en ole nukuttanut parvekkeella, vaan olen laittanut sopivan tuntuisesti päälle, vaununkoppaan ja makuuhuoneeseen ikkuna auki. Tulee kuitenkin raitista ilmaa, mutta ei ole liian kylmä. Nyt kyllä parvekkeen lämpömittari näyttää -9 että kaipa sinne voisi ihan hyhvin laittaa. Tuntuu vaan niin hurjalta kun ei ole oikeastaan yhtään vielä pakkasia ollut. No, hyvinpä se näinkin menee.

On myös ollut mukava (no mukava ja mukava...) lukea, etä muillakaan ei enää imetykset ja maidontulot ole itsestäänselvyyksiä. Tuntuu että mitä tahansa tekee, maito riittää tytölle yhä hunommin ja huonommin. Olen säännölliseti pumpannut yöllä ensimmäisen syötön jälkeen (silloin tulee n. 60-130ml) ja päivällä tarpee mukaan. Pumppauksia tulee vuorokautta kohden ehkä 1-3. Niitä maitoja sitten annetaan imetyksen päätteeksi niin että tyttö tulee kylläiseksi. Tuntuu, että mulla maito kyllä riitäisi mutta vauva ei jaksa tai halua imeä sitä tissistä vaan ottaa mieluummin pullosta. Helpompaahan se kyllä on. Meillä on kyllä aventin vastasyntyneen pullo,jossa se reikä on aikasta pieni ettei se maito kyllä sieltä ihan ilman työtä suuhun tule. sitten on oman maidon lisäksi annettu korviketta jos on tarve. Toissapäivänä annettiin, sitä ennen ehkä neljä viikkoa sitten. Miksi perhanassa se korvikkeen käyttö on niin valtavan kynnyksen takana mulla?!?!?! Pitää tuskailla ja välillä itkeä tihrustaa että yhyy kun mun maito ei riitä. No ei se sillon ainakaan riitä jos siitä itkemään alkaa! Perkeles! :/

Tämä onkin sitten ainoa vastoinkäymisen oloinen meillä. Muuten tyttö on iloinen ja tyytyväinen ja kehittyy kovaa vauhtia. On löytänyt kätensä ja hymyilee paljon. Jokeltelee ja päästelee paljon erilaisia ääniä. A-guu on tytön suosikki. ja kiljaisut. Kauaa ei mene, kun jo kääntyy itse vatsalleen, niin hilkulla se on jo viikon päivät ollut. Mutta kun ei tiedä, mitä tekisi sille alle jäävälle kädelle. Eilen sitten huomasin, että tyttö yritti jo nostaa päätään sen allejäävän käden yli. Sieltä se pikkuhiljaa tulee! kauan tyttö on jo vatsallaan ollessaan kannatellut päätänsä ja hartioitaan niin että on kyynärpäiden varassa.

Mulla on paikat aika jumissa. Kannan varmaan niin yksipuolisissa asennoissa. Soitin hieroja-aikaa ja sainkin jo lauantaiksi. Jee! Jumittuneet hartiatkaan ei auta siihen maidon tuloon...

Sunnuntaina oltiin mun veljen pojan ristiäisissä ja tytöllä oli sitten aika repaleinen päivä unien ja syömisien suhteen. Kyllä tankkasi sitten illalla kotona, eikä millään olisi rauhoittunut nukkumaan, oli niin yliväsynyt. Vielä eilenkin huomasi, että tyttö palautui, kun oli paljon uupuneempi, ei jaksanut niin seurustella ja nukahteli tissille. Tänään on ollut jo tavallisempaa.

En kyllä jaksa tehdä mitään jouluvalmisteluja! Mun kaikki energia mitä tytöstä jää yli, menee huushollin pitämiseen kohtalaisessa kunnossa. Mies aloitti kuun alussa uudessa työssä, ja kunhan sillä ressi tasaantuu niin sitten se alkaa kans tekemään kotona osuutensa, niin eiköhän sitten saada vaikka piparkakkutalo tehtyä koristeeksi. Mieli kyllä tekisi tehdä, mutta kädet ei vielä jaksa. Onneksi lahjat on ostettu (vaikkakaan tytölle ei mitään...) ja viimeiset kortit odottaa osoitteitaan. Ei yhtään viime tippaan jääny niitten kanssa... :)

iloisia pakkaspäivä lokamammoille ja vauvoille! :)

Raipe ja tytär 2,5kk

Täällä herätään öisin n. kahden tunnin välein..syynä se, että poika äheltää n. 2h kuluttua syömisestä, kun ilmeisesti on ilmaa mahassa. Syömisen takia ei herättäisi kuin 3-4h välein. Olen aikas väsynyt jatkuvaan heräilyyn. Usein menee iltaisin melkein puoleen yöhön ennen kuin nukahtaa. Päivisin nukahtaa helposti omaan sänkyyn, iltaisin huutaa suoraa huutoa ja sätkii kaikilla raaajoilla. rauhoittuu vain syliin, joskus viereen. Toisinaan nukahtaa ja hetken päästä herää uudestaan huutamaan. Se on raskasta, kun itseä väsyttää. Ja alkaahan se väkisin vaikuttaa, jos 8 viikkoon ei ole nukkunut yhteen menoon kuin yhden yli 4h pätkän. Tarttis joskus saada nukkua yks kokonainen yö. se ei kuitenkaan auta, että isäntä syöttäisi pullosta, koska vaikka nukkuisin olohuoneessa, heräisin huutoon kuitenkin. Onneksi yökukkumiset on jääneet ja nukahtaa uudelleen syötyään. Päivisin on oikein leppoisa kaveri, ei turhia huutele. Hymyilee ja yrittää jokellellakin. Kovasti tykkää kun lauleskelen. Vatsaltaan on kääntynyt selälleen. Painoa on kuutisen kiloa ja pituuttakin jo yli 61cm, joten ei ihme, jos syö tiuhaan..

Ikävää, kun on tuota pakkasta vähän liikaa. Ei tule paljon ulkoiltua. Toi raipen käyttämä ikkuna auki- juttu vois olla hyvä. Kuinkas pitkiä aikoja teillä muuten ollaan päivisin hereillä unien välillä?

Leppis ja tulihaansesieltäpoika 8vkoa ja rapiat

Heippa!

Muistattekos vielä minut? ;) on vauva-arki niin vienyt mukanaan, että en ole jaksanut käydä mitään kirjoittelemassa. Nyt kun alkoi nuo huimat pakkaset enkä tohdi viedä neitiä ulos, niin tuli oikeen kunnolla ikävä teitä. Luinkin tuossa vanhat kirjoitukset läpi.. Mukava oli lueskella teidän kuulumisia! :)

Meille tänne kuuluu oikeen hyvää, neito kasvaa kohisten :) Meillä mennään yleensä nukkumaan n. klo 22-24 ja neiti nukkuu normaalisti ekan pätkän reilut 4-5 h. Kerran nukkui koko yön putkeen. Arvaatka hämmästyinkö, kun katsoin kelloa ja se oli 7.30!! Ekan yösyötön jälkeen neito nukkuu yleensä noin klo 6-8 ja sen jälkeen syökin n. 2-4 tunnin välein. Nukkuu kuitenkin helposti 12 saakka, jopa yhteen. Välissä vaan vaihdetaan vaippaa ja tankataan. Päivällä menee sitten lyhyempiä torkkuja ja iltasell apidemmät unet. Joten hyvin täällä nukutaan!

Imettänyt olen ja korviketta antanut jonkin verran. Maito alkaa selvästi ehtyä, vaikka koitan imettää ja imettää ja imettää.. ensin aina imetän ja sitten perään korviketta, jos tuntuu neiti nälkäiseltä. Saattaa imettämisen jälkeen neitokainen syödä vielä 160 ml maitoa pullosta. Siitä olen vähän päätellyt, että ei taida ihan oma maito riittää. Meillä iltaitkut (ainakin suurimmat) loppuivat, kun alettiin antamaan korviketta myös. Moni on sanonut mulle, että kun vaan imettää, niin kyllä sitä maitoa tulee. Tuntuu jotenkin pahalta, että oma maito ei riitä, enkä jaksa itkettää vauvaa iltaisin, kun sitä ei imettämällä tyytyväiseksi saa. Yöllä olen pelkästään imettänyt kuitenkin.

Muuten arki sujuu meillä mukavasti. paljon on meillä käynyt ihmisiä ja ollaa neitokaisen kanssa kahviteltu tuttujen kanssa, lenkkeilty, kierrelty kirppiksillä jne. Neiti nukkuu vaunuissa mukavasti neljäkin tuntia, kun vaunut liikkuu. Muuten en olekaan vaunuissa nukuttanut ulkona, kun nukkuu sisälläkin hyvin ja puklaa niin paljon, että pelkään rassun selällään tukehtuvan.

Kovasti on neiti kiinnostunut ympäristöstä, hymyilee paljon ja tänään kierrähti mahalleen kyljeltään. pitkään on kääntynyt jo kyljeltä kyljelle selän kautta, mutta tänään humpsahti vahingossa vauhdin kanssa mahalleen. Oli kyllä tyttö ja äiti molemmat yhtä hämmästyneitä. Vielä kun tytteli kääntyi takaisin selälleenkin! :)

Huomenna olis mulla jälkitarkastus ja ens viikolla neidillä neuvola ja rokotus. Pelottaa huominen, että miten nuo repeämät on parantuneet. Vieläkin saattaa olla välillä kipeitä, mutta johtunee siitä, että niitä jouduttiin niin paljon korjailemaankin. Joten sänkypuolella täällä todella hiljaista vielä! ;) Ei voisi kuvitellakkaan mitään toimintaa..

Ja ristiäiset meillä vasta tammikuun alkupuolella.. Nimi on ollut valmiina ja käytössä jo synnäriltä saakka tosin.

Jotta tällaista meillä. Koitan nyt vähän aktiivisemmin käydä täällä.. tässä oli nyt pelkkää oma napaa tällä kertaa, mutta parannan tapani ensi kerralla.. ;)

Voikaa hyvin!! <3

Siili ja neitokainen 8 vkoa 1 pv

Iltaa täältäkin kaikille.

Aika menee niin nopeasti ettei ehdi kirjoitteleen. Tyttö on rauhallinen, tissivauva. Oma maito riittää täysin ja yöt mennään pääsääntöisesti yhdellä syötöllä. Myöhään menee nukkumaan, vieläkin kuuluu jokellus :) Kovasti jokeltaa ja hymyilee. Yrittää pyörähtää ympäri ja päätä jaksaa pitää ylhäällä jo, miksi tämä vauva-aika menee niin nopeasti? Neiti on 2kk ja tuntuu jo isolta tytöltä kun kommunikoi ja hymyilee tietoisesti ja kohta jo pyörii ympäri taloa! Taitaa iskeä uusi vauvakuume ;) Ei meille taida enempää lapsia tulla, 2 on ihan sopiva luku :)

Sähköpostia olen laittanut ja nimen siellä julkistanut. Kirjoittakaahan muutkin sähköpostiin, nimiä ja kaikkea :)

Nyt taidan lähteä nukkuun rakkaiden viereen. Hyvää yötä ja oikein ihanaa joulun odotusta kaikille :)

T:Maikkuli81 ja neiti 10vk5pv eli 2,5kk <3

ONNELLISTA UUTTA VUOTTA KAIKILLE MAMMOILLE JA VAUVOILLE!

Pikaisesti tässä nyytti sylissä kirjoittelen kuulumisia. täällä kaikki hyvin. eilen oli neuvola, painoa poitsulla n.6,5 kg ja pituutta 63cm, ja ikää siis 2,5kk. saatiin rota-rokote ja nyt olen vimmalla desinfioinut käsiä vaipan vaihdon jälkeen, ettei siirry pöpö meikeläiseen. Se kuulemma on vaarana. En halua mitään kuratautia uuden vuoden kunniaksi..
Meillä syödään edelleen n.3h välein, joskus saattaa mennä 4h. Yölläkin siis herätys vähintään kolmen tunnin välein ja useamminkin, jos on masuvaivaa. kyllä pistää välillä väsyttämään.
Mutta eipä tässä enempiä. Toivottavasti teillä kaikki hyvin.

Leppis ja Lauri 2,5kk

moikka ja hyvää uutta vuotta kaikille! toivottavasti kaikkien joulu meni rattoisasti ja herkut maistui.

lomat on nyt lusittu ja takaisin arkeen palattu. suomen reissu meni hyvin, tosin oli vähän liian kiireistä. lähes joka päivä oli jotain asioita hoidettavana, ukko oli mummeilla hoidossa. välillä jaksoin pumpata maitoa hoidon ajaksi, välillä en, mummi vaan soitti et nyt tartteis tulla. lennot meni tosi hyvin, päästiin yhdistelmillä koneeseen asti, poika nukkui ja hereillä ollessaan vaan naureskeli ja jokelteli. serkut ja isovanhemmat oli yli-innoissaan, koko ajan oli joku pojan lähellä. välillä ehkä vähän liikaakin. sen huomas pojassa levottomuutena, samoin se ei nukkunut pitkiä päikkäreitä. myös eri paikoissa oli eri lämpötilat sisällä, esim. mökillä oli turhan viileää ja pari yötä meni sen takia pipariksi. mutta kokonaisuudessaan oli ihana reissu, huomasin, miten paljon apua isovanhemmilta ja tädeiltä saisi, jos asuttas lähempänä.

miten muuten teidän vauvat liikkuu? tai siis kääntyykö jo kyljelleen tai jotain? meillä esiintyy oikeapuoleisuutta, poika kattelee mielellään vaan oikealle ja mahallaankin ollessa pitää päätä oikealle. käytiin fysioterapeutilla sen takia ja nyt tehdään harjotteita, et vasenkin puoli aktivoituisi.

tutista sen verran, että ennen reissua meillä ei juuri tuttia käytetty, mut reissussa poika selvästi haki turvaa tutista. nyt sitten yritän vierottaa sitä tutista.

huomasin muuten senkin, ettei teutonia funeilla pääse kunnolla eteenpäin lumihangessa :) lähdettiin miehen kaa ulkoilemaan mökkitielle lumisateen jälkeen eikä tietä ollut aurattu, lunta oli varmaan 10 cm. oli aikamoista puskemista eteenpäin, pylly pitkällä siinä työnnettiin. mutta täällä kotona vaunut toimii taas kun unelma. paitsi että poika alkaa olla aika pitkä pehmeään kantokassiin, varsinkin jos laittaa myös viltin. onneks täällä ei tartte pukea niin paljon vaatteita päälle.

mitäs muuta.. ens viikolla on lääkäri, mukava saada pojan mittoja. meillä alkaa jo jotkut 62 cm vaatteet käydä pieneks, 68 cm on vielä vähän reiluja. yöt menee edelleen kahdella herätyksellä ja maitoa riittää. tosin reissussa tuntui ettei maito riitä, ehkä väsymyksen ja stressin takia multa maidontuotanto väheni. onko muuten kukaan aatellut aloittaa jo kiinteitä 3 kk iässä? mä yritän pysyä täysimetyksessä mahdollisimman pitkään, 5-6 kk saakka.

ai niin, mulla on vauvakuume!! :)

lidia ja poitsu 2,5 kk

uudetvuodet kaikille täältäkin!

viimeviikon 2,5kk nlamittoina oli 59cm ja 5800g, kasvaa ihan kivasti omalla käyrällään. muuten menee periaatteessa ihan kivasti, mut noita pieniä vastoinkäymisiä sitte riittää. niinku se että meil on huomenna ristiäiset ja molemmat tytöt nuhassa... ei oo kummiskaan kuumetta niin päätettiin vetää juttu silti läpi.
leipomuksia ja muita valmistautumisia vähän haittaa se että neiti on lopettanu pullosta juomisen, vaikka olis mun maitoa tarjolla. tänään oli huutanu 45min ku olin kaupassa... mies vähän hiilenä!

uudenvuodenaattoillan mä vietin tuskissa kun tuli tiehyttukos ns. piimäkökkäreestä, lopulta tökin sen neulalla auki... ah mikä helpotus samantien!

meillä on kans tota oikeenpuolisuutta mutta kyllä se siitä esikollakin korjaantu. ei osaa kunnolla kääntyä kyljelleen, joskus menee vahingossa. nyt on alkanu asioiden koskettelu, niinku sohvanraapiminen, kiinnostaa. yöllä nukkuu edelleen ja mä pelkään seuraavaa tukosta tai tulehdusta, mutta kyllä on ihana nukkuakin!

mä ajattelin alottaa ruuat vellillä vähän ennen neljää kuukautta jos huolii. syynä se että on vähän refluksivaivaa, jos maissi ja peruna vähän sakeuttais eikä nousis niin paljon kurkkuun.

pakkasterveisin
nuuskis ja E
ja ps. mäkin oon jo salaa pohdiskellu sitä kolmosta...

Heipparallaa ja hyvää tätä vuotta kaikille!

Meillä ollaan oltu räkätaudissa marraskuun alusta saakka... koko ajan jotain köhää jollain likalla ja mulla. Vähän ärsyttävää... mä kun en normaalisti ole juur koskaan kipeenä. Mutta eiköhän ne tästä... olen aina sanonu että otan mielummin monta flunssaakin peräkkäin kun mahataudin. Pikkumiehellä on onneksi ollu vaan nokka vähän tukossa.

Meillä alkaa kans 62 olla vähän nafteja, 68 bodyt on hihoista vähän reilut muuten ihan hyvät. Yöt menee edelleen 2 syötöllä meilläkin, hyvin tulee maitoa. Lypsyhommiin täytyy aina välillä ruveta mutta harventunu on onneksi pakko-pakko-lypsyt :O)

Tutti on meillä käytössä. Multa ei meinaa huolia, mieheltä paljon helpommin. Öiseen aikaan ei tarvi tuttia ainakaan vielä, nukahtaa niin hyvin syötön jälkeen ilmankin.

Nyt meen katteleen iltapalat likoille ja pikkumieskin varmaan kohta heräilee illan tirsoiltaan.

Vilkutukset kaikille ja voikaahan hyvin! ÄssÄ +A melkein 3kk

Yhteistyössä