Lokakuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **Johanna**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka taas... Ollaan oltu reissussa enkä ole päässyt nettiin käymään pariin päivään.

Heh, ei auta ees olla kirjoittamatta kun meillä valvotaan siltikin ;) Viime yönä poika päätti sitten valvoa jo KOLMEEN asti!!! Meillä ei siis huudettu vatsaa eikä muutenkaan itkiua ollut vaan vauveli vaan halusi selvästi valvoa. Katseli sylissä pirteänä kuin peipponen, välillä makoili sängyssään rauhassa mutta silmät suurina auki! Että näin... Kohta meillä varmaan valvotaan jo koko yö ja nukutaan päivällä?!? PPP kirjoitteli joku päivä myös samasta "vaivasta" ja Johannallakin on sama tilanne, joten kohtalotovereita löytyy...:)

Kuinka usein teillä muuten syödään? Meillä on päivällä edelleen ihan samanlaista kuin ennenkin eli ehkä parin tunnin välein syödään. Mutta kuten eilenkin illalla poika halusi olla koko ajan tissillä, siis ihan oikeasti koko ajan. Tutti ei kelvannut kuten ei ennenkään vaan tissiä sen olla piti. Välillä tietty pulauttikin kun varmasti tuli syötyä liikaa. En ymmärrä :)

Ensi yötä jännitän kuinka myöhään meillä taas menee. Nyt poika on nukkunut iltaunia jo puolitoista tuntia?!? No, täytyy ajatella ettei tämä ikuisuuksia kestä vaan jossakin vaiheessa rytmit ovat taas normaalit... :)

Muuten, Helsingin Stockmannilla oli jonkinlaisia termoslaukkuja tuttipulloille! En katsonut tarkemmin, mutta jonkinlainen termarilaukku se siis oli eikä hintakaan tainnut olla suuren suuri. En enää muista kuka tällaista kaipasi, mutta tuli mieleen...

Jaha, nyt poika sit heräsi (puol kasi illalla). Kerron huomenna moneen meillä valvottiin ;)

Tsemppiä kaikille!

Hilmis ja poika 8 vk

Mariella: No varmaan on etua tuossa mielessä mitä kerroit tuosta imetyksestä. Aika hienoa että sulla maito on riittänyt kun jostain luin että raskaus saattaa pysäyttää maidontulon. Kai sitten joku hormonaalinen juttu. Siksi lähinnä kyselinkin :)

Johanna ja PPP: Toivottavasti olette unta saanut!

Meillä tuli nyt sitten ekaa kertaa se tilanne että miten yksinhuoltaja tarvitsee apua ja tukiverkkoja. Toissayönä yhtäkkiä kuume nousi ja horkka päällä oli vähän surkea hoitaa vauvaa. Onneksi tuli mummi apuun ja hoiti yösyöttöjä maidolla jota pumppasin pulloon niin että sain itse pidempiä unia jotta voisin toipua. Se onneksi auttoi ja yhden yön apu riitti niin että taas mennään ja voidaan ihan hyvin. Mutta kyllä se muistutti siitä että on syytä olla kiitollinen ja nöyrä siitä että on ihmisiä ja apua ympärillä ja saatavilla :)

Eipä meillä muuta, poika on nukkunut nyt pitempiä pätkiä päivälläkin mutta syö hyvin ja on seurallinen hereillä ja kaikki vaipantäytteet näyttää normaaleilta joten olisikohan kyseessä jokin kasvupyrähdys tai muu että on vaan enemmän unentarvetta. Toki iso apu oli minulle että olen itse voinut levätä myös että varmasti paranen. Ei vauvalla ole mitään oireita että olisi mitään tautia kuten ei näytä minullakaan olevan muuta oiretta kuin vähän pääkipuja ehkä poskionteloista joten olen nenäkannua käyttänyt ahkerasti.

Meillä tulee huomenna 6vkoa. Ääntely on lisääntynyt entisestä ja poika on tosi paljon kiinnotunempi nyt kaikista värikkäistä ja liikkuvistakin jutuista. Selvästi on alkanut seurustelemaan uudella tavalla kuin aiemmin.

Voikaa kaikki hyvin
Mom ja pikku-prinssi

Ei kai sulla ole rinta- tai kohtutulehdusta? Aina kun imettää niin nopeat kuumeen nousut on pelottavia. Ja vaikkei imettäisikään niin kohtutulehdus tekee myös nopean kuumeen nousun.

Alkuperäinen kirjoittaja ???.:
Ei kai sulla ole rinta- tai kohtutulehdusta? Aina kun imettää niin nopeat kuumeen nousut on pelottavia. Ja vaikkei imettäisikään niin kohtutulehdus tekee myös nopean kuumeen nousun.

Joo sitä itsekin tarkkailin. Kohtutulehdus ei voi olla, ei ole kipuja mahassa eikä enää mitään vuotoja ja leikkaushaavakin on siisti. Rintatulehdus on mahdollinen, kaalikääröt ja lämpimät hauteet oli käytössä mutta aristus on hellittänyt nyt niistäkin. Voi olla että siitä. Pääasia että lähtee. Rinnat on ollut haasteelliset koko ajan... :) Kiitos kun mainitsit, kävin vielä tarkistamassa erikseen molempien oireet varmuuden vuoksi :)

Hilmis: joo löyty vaan keskustelupalstoilta mut siitä muistin mitä sairaalassa kerrottiin eli vatsassa kipuja, koviakin ja vuoto joka haisee ja siitä ei kuulemma voi erehtyä. :)

hei vaan täältäkin!

Sain juuri pojan nukahtamaan hetkeksi. Meillä muuten nämä päiväsajan unet ovat aina aika lyhyitä (max.30min) ja poika syö parin tunnin välein. Tietysti jos lähdetään vaunureissulle niin sitten nukkuu pitempään. Tänäänkin on niin surkea ilma ettei tuonne koiraakaan laittaisi ulos.
Illat menee täälläkin "taistellessa". Syö joka tunti ja nukahtaa muutamaksi minuutiksi kunnes herää pirteänä seurustelemaan ennen kuin seuraava raivokohtaus tulee nälän takia. Tätä rataa mennään 3-5 tuntiin joka ilta eikä siihen auta mitkään hyssyttelyt, kävelyt tai lauleskelut ;) Mutta palkintona jaksamisesta on yleensä aika hyvät yöunet. Nekin vaihtelevat mutta yleensä ovat noin 5h ja syömisen jälkeen poika nukahtaa samantien.
En tiedä uskallanko mainita (vedoten Murphyn lakiin) mutta kaksi yötä sitten poika nukkui 8h putkeen ja viime yönä ennätykselliset 9h!! Itse tietysti herään katsomaan että onhan sillä kaikki ok, mutta siellähän se vain nukkua posottaa.

En tiedä pitäisikö minun pumpata silloin yöllä kun herään, sillä aamulla rinnat ovat kuin meloonit ja kovat kuin kookospähkinät. Mitä mieltä olette tästä?

Nyt pitää mennä, poju heräs taas 30min. päiväunilta.

M 6vkoa 6 pvää

Pikaisesti Mariannelle. Meillä neiti on myös jättänyt yösyönnit pari-kolme viikkoa sitten pois. Joskus satunnaisesti herää 4-5 maissa syömään yöllä mutta yleensä nukkuu noin seitsemään 8:n tunnin unien jälkeen. Itse olen käynyt pumppaamassa kerran yössä, koska se yöimetys pitää parhaiten maidontuotantoa yllä. Eli suosittelen sullekin jos teidän vauva alkaa ihan säännöllisesti nukkumaan noin pitkiä öitä. Itse en ihan joka yö käy pumppaamassa, riippuu vähän kuinka on itse väsynyt ja joskushan typy itekin herää syömään, mutta olen yrittänyt aika monena yönä viikosta kuitenkin pumpata öisin. Ja olen siis kerran yössä pumpannut yöaikaan. Ja senpä takia kun sitä könyää ylös joka tapauksessa pumpulle, niin minulle ainakin olisi ihan sama vaikka neiti söisikin kerran yössä. Mutta valivali, ennemmin näin kuin jatkuva heräily tissille yöaikaan :)

Nyt ei ehdi pidemmästi. Kiirusta on pitänyt mutta yritän viikonloppuna vähän päivitellä tietoja.

Viikonloppuja!

PPP + typy 6vkoa +5 päivää

Jaaha. En ole katkera, enkä mitään. Mutta että 8 tunnin yöunet!!?
Mä itken kateellisia kyyneliä täällä... Sikäli, että meillä on rytmi niin hakusessa, että viime yönä valvottiin puoli viiteen. Voin kertoa, että aika epätoivoinen olo alkoi olemaan jo siinä kolmen aikaan. Miten mä saan sen alkuperäisen rytmin takaisin??

Sitten taas päivällä hän nukkui klo 11-14, söi ja nukahti uudelleen, klo 16 söi ja nukahti uudelleen ja klo 17 heräsi, ja nyt on edelleen hereillä: jee!

Koska kyllähän se nyt vaikuttaa siltä, että hänellä on yö kun meillä on päivä.
Pitääkin kysellä tuolla yleisesti, että onko kenelläkään kokemusta vastaavasta..

Johanna

Heissan pitkästä aikaa. Ei tunnu aika riittävän enää tänne kirjoitteluun, lukemassa käyn silti melko usein muiden juttuja. Täällä arki rullaa yllättävän hienosti kahden pienen kanssa. Vauva täytti jo 3kk ja kannattelee jo päätä hienosi, hymyilee, jokeltelee ja kääntyi jopa parina päivänä mahalta selälleen, mutta sitten taas unohti sen taidon. Nukkuu melko hyvin, 22 tai 23- 08, syö kerran tai kaks yöllä. Tiedän tuon tunteen mitä moni tässä ketjussa kirjoitteli, ku yöt kannetaan ja kannetaan, eikä unesta tietoakaan, esikoinen oli juuri sellainen, nukahti kyllä enne puoltayötä mutta sitten taas kolmesta viiteen kannettiin. Kyllä on väsyttävää. Mutta onneksi tämä toinen huomattavasti helpompi tapaus, ainakin toistaiseksi. Päivällä nukkuu aamutorkut tunnin verran ja sit yleensä samaan aikaan ku sisko nukkuu päikkärit, ni nukkuu 3-4 tuntia, joten hyvin olen itsekin saanut päikkäreitä nukuttua. Mut kyllä tämäkin sellainen sylivauva on. sylissä viihtyis niiin hyvin, mut muualaa ei. Vieressä nukkuukin yöt. Maitoa riittää hyvin tisseissä ja kuukauden päästä päästään jo pottua maistelemaan. Ekan rokotuksen sai myös viikolla ja siitä seurasi iltapäivällä parin tunnin hysteerinen itku. Mut supolla meni sekin melko hienosti ohi. Kovasti on tyttö kasvanut muutenkin 3kk 6510g ja 59cm . Alkaa jo 62 vaatteet jäämään pieneksi. Joulupukkia täällä kovasti odotellaan ja minä tykkään joulusta muutenkin kovin. Piparitalo tuossa viittävaille valmis ja koti koristeltu jouluun. En tiiä mistä tätä energiaa pursuaa, mut hyvä näin. Todennäköisesti joku tilapäinen häiriö :) Hyvää joulun odotusta kaikille ja tsemppiä pienten kanssa.

T. Neepu ja Neidit 2v3kk ja 3kk

Ja täällä taas!

Tilanteet tämän ikäisen kanssa voi vissiin muuttua ihan päivästä toiseen.
Eilen mentiin yöunille yhdeltä ja nukuttiin aamuyhdeksään; tosi syötiin siinä välissä 4 kertaa. Mutta siis ei valvottu puoli viiteen! Mä voin oikein hyvin mennä nukkumaan vaikka klo 01, klo 02:kin tuntuu ihan ruhtinaalliselta! =0)

Tyttö on nyt aivan valloittavassa iässä muutoin: hymyilee ja jokeltelee kaikille ja kaikelle. Äiti saa ehkä ne valloittavimmat hymyt ja jutut, mutta asiaa riittää muillekin.

Kiva kun Neepu kävit kirjoittelemassa; sähän oot tämän ketjun ns. edelläkävijä. Aika kuluu niin nopeasti, että pian jo tämä muukin porukka saa alkaa maistelemaan soseita.. Itse aion aloittaa maistelut kun tyttö on n. 3 kk.

Mukavaa sunnuntaita kaikille ja Idols-iltaa!

Johanna ja V 6 vkoa 4 pvää

Moi kaikille!

Onnittelut Johannalle hyvin menneestä yöstä! Varmaan tuntui voittajalta kun tyttö nukkui noin hyvin. Ja kiva kuulla Neepunkin kuulumisia.

Täällä ei oikein mitään uutta auringon alla. Paitsi, että perjantaina tyttö sai rotavirusrokotteen. Mitään sivuoireita ei onneksi ole ainakaan vielä näkynyt. Oletteko te muut aikeissa ottaa kyseisen rokotteen?

Ai niin, onhan täällä sellaista uutta, että reilu viikko ollaan taisteltu rintaraivareitten kanssa. Eilen oli kaikista pahin päivä. Välillä itki äitikin lapsen kanssa, että miksi ei tissi kelpaa. Tänään nyt on jo sujunut paremmin. Tosin iltaa kohti ne raivarit ovat tähänkin asti lisääntyneet, että ans kattoo nyt miten käy. Mutta voi että ne on turhauttavia ja niihin itsekin suhtautuu yllättävän tunteella. Tuntuu, että on maailman huonoin äiti kun lapsi ei rintaa huoli vaikka järjellä tajuaa, että siitä ei ole kyse. Silti on paha mieli. Toivottavasti syönti alkaisi jo sujua, sillä se on aika uuvuttavaa kun etukäteen jo jännittää, että kuinkahan kauan tässä nyt tapellaan. Onko teillä muilla kokemusta moisesta? Ja jos on niin löytyiskö kikka kolmosia miten tilanne helpottuisi?

Muuten elämä on kuitenkin aika leppoisaa. Tyttö nukkuu yönsä hyvin. Joskus satunnaisesti valvotaan ilta-aikaan vähän myöhempään. Masuvaivatkin ovat helpottaneet kovasti sen jälkeen kun alettiin syömään Disflatyliä. Itkuisat illat ovat siis kääntyneet jokelteleviksi illoiksi. Paitsi ruokinnan osalta.... Mutta jospa siihenkin muutos saataisiin.

Eipä tämän kummempia. Sunnuntain jatkoja kaikille.

PPP + typy 7 viikkoa

Heippa taas! Tosi hienoa Johanna, että teillä on taas löydetty yö. Toivottavasti jatkossakin vauveli nukkuu samalla tavalla :) Meillä oli viime yönä valvomista yhteen asti ja edellisenä yönä nukkumana mentiin jo ennen kahtatoista jotta nyt taas näyttää hyvältä.

Rotavirusrokote on meillä ainakin tarkoitus ottaa seuraavalla kerralla kun neuvolaan mennään. Toivottavasti se auttaa eikä rajua vatsatautia sitten tulisi.

PPP: meillähän on noita rintaraivareita yleensä vain iltaisin, joskus satunnaisesti päivälläkin. Mitään "aina auttavaa" keinoa en ole löytänyt, mutta yleensä teen niin, että kun raivari alkaa niin vaihdan tissiä ja jos sekin kiukuttaa niin kokeilen uudestaan sitä ekaa jne jne. Joskus tuntuu, että saan käännellä poikaa 20 kertaa ennen kuin kelpaa. Tosin tässä välissä yleensä hetken heijaan tai kävelen ja rauhoittelen poikaa ennen kuin tarjoan uudestaan. Joskus kelpaa ja joskus ei... heh, olipa auttavainen ohje :) Mutta tosiaan toi rinnan vaihtaminen auttaa ainakin joskus, taisin lukea tästä jostain imetyssivuilta...

Rintaraivarit tuntuu tosiaan pahalta niinkuin PPP kirjoitti. Vaikka kuinka tietää, että maitoa riittää ja äidissä ei sinänsä ole vikaa niin silti tissin hylkiminen tuntuu tosi pahalta. Tuttu tunne :)

Tuntuu muuten uskomattomalta, että kohta sitä saa aloittaa jo kiinteiden maistelut. Meillä poika siis nyt 8 viikkoa ja jos 4-kuisena aloittaa niin eihän siihen ole kuin toinen mokoma :)

Heippa kaikille,
Kiva että Johanna on saanut taas hyvän yön :)
Täällä on ollut säpinää mutta ei muuten oikeastaan mitään uutta. Poika on ollut virkeä. Masuvaivoja ilmaantui eilen pitkästä aikaa meillekin ja jatkui piereskely koko päivän mutta onneksi nyt näyttää hellittäneen ja poika meni juuri yöunille. En uskalla siitä ja öistä sen enempää mainitakaan... murphyn lain vuoksi :)

Itse en uskalla jättää kokonaan yösyöttöä taakse ensinnäkin kun rinnat pakkaantuu ja toiseksi kun meillä ei sitten meinaa päivä riittää että saisi ahdettua tarpeeksi sapuskaa. Huomenna on neuvola että sitten jos paino edelleen on noussut hyvin niin ehkä voin lopettaa koko maitomäärien tarkkailun. Sinällään tarkkailu on auttanut kyllä siinä että ei tule ylläriraivareita nälän vuoksi. Poika kyllä herää yöllä itse jos en herätä mutta välillä jos herään niin nappaan unikäärön syliin ja syötän pikkumäärän maitoa ja takaisin peittopaketti sänkyyn. Otan siis koko peittokäärön niin ettei herää kunnolla vaan syö vaan. Sitten ei tule niin vihaista nälkäistä herätystä myöhemmin. Mutta kai ne voi kohta lopettaa ja antaa sen vain nukkua jos nukuttaa.

Vieläkö teillä tulee joka vaippaan kakat? Kun jostain luin että se tasaantuu mutta meillä on edelleen tosi tiheää tuo suoliston toiminta. Mimtä ne jutut on että jotkut vauvat kakkii kerran viikossa....? Ei meillä ainakaan, kun olisi edes vaikka pari kolme kertaa päivässä :)

Eipä muita juttuja, eikä uutta joten palailen huomenna neuvolakuulumisin jos ennätän.

Hyviä unia ja vointeja
Mom ja poika 6vkoa 2 pv

Heips.

Saatiin jopa pari hyvää yötä, viime yönä oltiin taas hereillä kolmeen. Mutta se on paljon parempi kuin se aamuviisi. =0)

Mom, meillä ei tule kakka joka vaippaan, tällä hetkellä varmaan kakataan jättikakat joka toinen päivä. Näin on ollut jo useamman viikon ajan.

Imettäminen on taas vähän hankaloitunut. Tyttö riuhtoo rinnalla lähes joka syötöllä, syö vähän, irroittaa, riuhtoo ja sitten taas syö. Syötöt ovat kyllä lyhentyneet alun 30-45 minuutista sinne 10 minuutin pintaan. Mutta nyt ollaan ilmeisesti elämässä jotain tiheän imun kautta, kun välillä syödään tunnin, joskus jopa puolen tunnin välein.

Uusi juttu on myös se, että ollessaan olkapäällä, imeskelee nyrkkiään. Ja kun laitan sänkyyn, niin sitä nänniä haetaan ahkerasti. Ja näin siis vaikka olisi vatsa takuuvarmasti täynnä.

No nyt hän heräilee, pitää mennä, että ehditään lenkille ennen kuin Kakkonen tulee tarhasta.

Johanna ja V 6 vkoa 6 pvää

Heippa hei. On tää nukkuminen sitten ihme juttu, Johannalla on taas valvottu yötä myöten ja meillä taas menty nukkumaan jo KYMMENELTÄ illalla! Ei näistä ota selvää :) meillä tosiaan nukuttiin ihan ihmeen hyvä yö, mutta nyt taas päivä on ollut ihan mahdoton. Huutoa ja itkua, kitinää ja valitusta koko ajan vaikka tekisi mitä. Nukkua ei suostuta kuin 10 minuutin pätkissä ja sitten tietysti väsyttää ja huudattaa jne jne... En tiedä kumpi on mieluisampaa, illan/alkuyön valvomiset ja päivällä kiltisti olo vai sitten toisin päin ;) On se hyvä ettei kahta samanlaista päivää ole, heheh.

Mom: meillä kyllä kakitaan useita kertoja päivässä, ei nyt ihan joka vaipassa mutta monessa. En tiedä kenellä niitä kerran vkossa kakkaavia vauvoja oikein on ;)

Tuntuuko teistäkin että vauvanne kasvaa silmissä? Itse ainakin välillä katselen ihmeissäni poikaa että missä se pikkuvauva oikein on kun näyttää jo niiiiiiiin isolta pojalta :)

Johanna: meillä on ollut myös tänään tota imetyksen hankaluutat. Nälkä on, mutta imetään vain hetki ja sitten kiukutellaan ja vähän ajan päästä sama uudestaan. Samoin nyrkkiä syödään ja hamuillaan myös sängyn laitoja. Hassuja nämä pienet :)

Meillä kuulostaa aivan samalta. vauva söisi jatkuvasti ja minä pöllö sitten annan ruokaa ja sitten se on pulauttanut niitä pois kun on syönyt liikaa. Nyrkkiä syödään meilläkin ja sormia. Välillä jopa pitää tissillä tauon ja tunkee nyrkin suuhun :)
Eilen oli neuvola ja painoa on tullut nyt niin reippaasti että meillä loppui maitokirjanpito enkä aio enää milliäkään laskea :) Pituutta on vähän keskiarvoa vähemmän mutta painon kanssa linjassa. Hyvin on kasvettu.

Meillä on superyö takana. Poika nukahti yöunille ehka joskus 23 ja nukkui puoli viiteen. Sitten syötiin reippaasti ja silloin ei heti meinannut nukkua - ei kyllä itkenytkään. Syliin sen sain sitten nukkumaan taas ja sitten syötiin seuraavan kerran 9.40. Se oli luxusta, koska sitä edellisenä yönä nukuin noin kaksi tuntia ja olin ihan lopussa. Tuli eilen itkukin joka asiasta kun oli niin väsynyt :) ONneksi viime yö korjasi ja tänä aamuna on täällä pirteä ja iloinen äiti ja poika.

Iloa päivään!
Mom ja poika 6vkoa 5pv

Hienoa Mom, että olet saanut nukkua noin hyvin. Kateellisena mietin koska meillä mahdetaan nukkua noin hyvin. Onhan meillä se yksi 4-5 tunnin pätkä aina yössä ja se on jo tosi hienoa, mutta kun yleensä se loppuyö meneekin sitten lyhyissä pätkissä... Tosin viime yönä ollaan molemmat nukuttu 12 tuntia, siis syöttöjä ehkä 4-5 siinä ajassa. Mutta nukuttu kuitenkin, jipii.

Superyötä seuraa superpäivä mutta vihdoin pieni suostui päikkäreille :)
Piti vielä sanoa että murphyn laki tosiaan toimii taas koska kyselin tuosta kakkavaippamäärästä ja meillä sitten vaihdeltiin pelkkiä pissejä koko aamupäivä - ekaa kertaa näin :) Melkein jo huolestui että mikäs nyt sitten on...

Hilmis: No hienoa että olette kuitenkin nukkunut vaikkakin pätkissä. Kyllä minullakin yöllä menee extra aikaa sitten tyhjentää täysiä rintoja.
Mietiskelit sitä kasvua... sama tunne täälläkin. Etenkin kun meillä perätilavauvalle tyypilliseen tapaan oli ekan kuukauden jalat kippuralla sikiöasennossa niin tuntui tosi pitkältä pojalta kun päätti vihdoin ojentaa ne alaspäin. Mutta ollaanhan me jo 6cm yli syntymäpituuden.

Syöttöväleistä ja pitkistä yöunista muuten tuli tietoa neuvolakäynnillä että jo viidenkin tunnin väli saattaa joillakin naisilla laukaista hormoonit siten että alkaa kuukautiset. Rupesi oikeen jännittämään, että mitenhän se on itsellä kun juuri on päässyt eroon jälkivuotohässäkästä niin mielellään kyllä kuukautisia odottelen ja piiiiiitkäään :)

Voikaa kaikki hyvin
t.mom<3 ja kuorsaava pikkumies (tämä vauva oikeast kuorsaa, onko kohtalotovereita...? hih)

Mom: mulle ei sanottu neuvolassa mitään tuosta imetys-kuukautis -jutusta vaikka ihmettelin kun ne oikeat kuukautiset jo tulivat (8 vkoa synnytyksestä). Totesivat vain, että joillakin tulee ja joillakin ei ;) Meillähän on nyt ollut hieman pidempiä välejä öisin, tai siis yksi väli on pidempi ja samoin päivällä on kuitenkin pidemmät välit kuin esim 4 vkoa sitten... Tai sitten mä vain kuulun niihin, joilla imetys ei pidä menkkoja poissa... :( Mutta saa nähdä tuleeko näiden jälkeen vielä menkat vai jääkö ne sitten taas pois niin kuin joillakin on käynyt...

Vai kuorsataan teillä, meillä se on lähinnä raskasta tuhinaa jos ylipäänsä ääntä kuuluu. Välillä poika on niin hiljaa että ihan oikeasti on pakko katsoa hengittääkö se ylipäänsä (jaa miten niin ylihuolestunut äiti, heh) ;)

Tänään poika on ollut taas levottomampi eikä nukkunut ulkonakaan kuin tunnin. No, kävästiin vielä pikaisesti kaupassa ja nukahti taas. Heräsi melko pian kun jätin vaunut ulos, siirsin ne sisälle ja ennen kuin ehdin riisua poikaa se olikin uudestaan unessa. Siellä se nytten nukkuu, vaatteet päällä vaunuissa (avasin sentäs vähän haalaria), nyt jo yli tunnin nukkunut. Ihanaa!!! Herännee kun kuuma tulee... :)

Heippa ja iltaa.

Voi vitsi, että jännittää taas, että millainen yö on tulossa, kun tyttö veti tuossa juuri pienet "päikkärit" klo 15-20... Ja mies oli juuri tuolloin pois kotoa, että en sitten voinut mennä nukkumaan, kun Kakkonen oli kanssani. Huoh. Eihän se tietenkään mene välttämättä niin, että jos päivällä nukutaan niin yöllä kukutaan: mutta jotenkin sitä niin ajattelee.

Viime yönä valvottiin taas neljään. Oikeastaan tyttö ei nukkunut kuin muutaman kerran 20-30 min. pätkiä klo 19 jälkeen. Ihan uskomatonta, miten jaksoikin valvoa. Mutta siis sitten tänään on nukuttu moneen otteeseen. Pitäkää peukut pystyssä!!!

Yöllä oli taas epätoivoinen olo yhdessä vaiheessa, ja kokeilin jopa pulloa, että jos valvookin nälkäänsä. No eihän hän sitten syönyt kuin yhden imaisun siitä pullosta, eli ei ollut nälkäinen. Ja pituus ja paino kulkee yläkäyrillä, joten en usko, että on nälästä kysymys. Rytmi vain on kertakaikkiaan hakusessa.

No juu, nyt Greyn anatomia ja nukkumaan (mies pitää vauvaa pari tuntia, että jaksan taas yövuoron). Mies on aamulla kakkosen kanssa, niin minä nukun sitten siihen asti kuin vauva nukkuu. Kolmonen on onneksi jo niin vanha, että hoitaa aamuhommat itsenäisesti ja lähtee kouluunkin itse (11 v.)

Pitkiä yöunia kaikille!

Johanna ja V 7 vkoa

Mulla sitten tullut jo kahdet kuukautiset synnytyksen jälkeen, ja olisiko tuo meidän Tiiperö nyt 10 vkoa?! Että näin se mennee, erilailla erinaisilla, kaverini joutui odottelemaan kuukautisia 1,5 vuotta, siihen saakka siis kun jätti viimeisenkin syöttökerran pois.

Mom, meillä tosiaan esikoinen saattoi pitää viikonkin taukoa tisumaidosta raskausaikana, siksi tuntuikin vähän hölmöltä antaa hänen aloittaa uudestaan. Mutta kun tuntui olevan hänelle niin tärkeää, ison murheen tullessa saada rintaa. Aamuisin meillä kovin tinkaus saada rintaa, mutta nyt jotenkin hänen hampaansa hiertävät niin pahasti etten mielelläni enää anna. Mutta nyt kun pikkusisko ei aiheuta niin suurta mustasukkaisuutta enää niin kai voisin häntä pikkuhiljaa vieroittaakin. Luulen vähän etten tätä Tiiperöä ihan niin pitkään imetä, ainakin nyt tuntuu ahdistavalta ajatus että vielä kahdenkin vuoden päästä joku olisi tisua pyytämässä. mutta katsotaan sitä sitten...

Muuten ei mitään ihmeellistä raportoitavaa, kakka tulee kerran päivässä tai kahdessa ja on aivan vihreää ja ryynimäistä ???? Nukutaan vaihtelevasti, yleensä yöllä jo 4-6 tuntia putkeen, mut nyt kyllä imutellut usein jopa 6 kertaa yössäkin!

tämmöistä täällä, iloista joulunalus aikaa!
Mariellä ja Tiiperö 2 kk ja 12 päivää

Hilmis: Joo kyllä mäkin tarkistelen hengitystä silloin jos ei kuorsaa - kuten juuri äsken :D Ja monesti vaunulenkillä kun vilkasee harson taakse ja siellä on liikkumaton sikeässä unessa oleva vauva niin olen sortunut useankin kerran vähän kokeilemaan sormella poskesta että reagoi :) Taitaa olla kaikkien äitien juttu koska monet ystävät ovat tunnustaneet tehneensä ihan samaa... Mutta öisin on monesti helppoa jos kuorsaa niin tietää että hengittää heh :))
Mulla on sama tapa että jätän vaunuihin nukkumaan. Avaan vaan lämpöpussin vetskarin ja annan jatkaa unia. Monesti tuuletan samalla hyvin koko kämpän kun vauva on lämpöisessä vaunuissa vielä.

Mariella: No minusta jokaisen on hyvä toimia oman tuntuman mukaan ja se on varmasti oikea ratkaisu, tuntuipa hassulta tai ei :) Aika uskomatonta että sulla ei oo maidon tulo loppunut jos on raskauden lisäksi ollut vielä taukojakin imetyksessä. Mutta kaikella tarkoituksensa joten ehkäpä teidän esikolle on ollut tarkoitus päästä rinnalle ainakin lohduttaumaan ja hakemaan hellyyttä. Se on varmasti iso asia lopettaa rintailu molemmille joten miksi tehdä siitä isoa numeroa jos voi lopettaa hiljalleenkin.

Tänään olen pohtinut tota vvv juttua mistä joku tuolla kirjottaa. Olen lukenut siitä aiemminkin, eli tosta vaipattomasta vauvasta ja kuivaksi opettelusta. Meillä poika nimittäin tykkää pissiä kun vaipan saa pois joten olisi kai luonnollista että nostaa se silloin lavuaarin tai potan päälle. Oma mummoni kertoi että riiputti vauvojaan ämpärin päällä aina syötön jälkeen ja ne oppi piankin tekemään juuri sillon tarpeensa. Näin siis 40-luvulla - miksei 2000 luvullakin... No, katsotaan jaksanko tutustua aiheeseen. Ainakin se herätti ajatuksia :)

Nyt menen itsekin peiton alle vaikka vaan lueksimaan kirjaa kun poika nukahti. minulla on kehitykseen ja kasvuun liittyviä kirjoja ja voitte kuvitella että niitä lukiessa efekti on sama kuin lääkärikirjassa että oireet löytyy aina itseltä kun jotain lukee niin sama noissa lapsen kehitys ja tunnekirjoissakin... täytyy pitää järki kädessä tai herkkänä hetkenä kuvittelee kaikki tunnehäiriöt jo 7 viikkoiselle :))))

Johannalle erityisesti lähetän unihiekkaa pienelle ja voimia äidille! Ja toki muillekin!

T.Mom<3 ja poika 6vko 6pv

Heippa!

Unihiekka tuli viime yöksi, kiitosta vaan! Edellisyönä valvottiin taas klo 01-04, mutta viime yönä neiti nukahti puoliltaöin ja nukkuu edelleen! Toki tässä välissä on syöty, muistaakseni klo 01, 03, 04.30 ja 07, mutta silti! Älkää kertoko Murphylle!!
Voitte varmaan kuvitella, että miten energinen olo mulla on kun parin viikon valvomisten jälkeen saakin nukkua yöllä!

Eilen leivottiin ykkösen ja kakkosen kanssa piparit, tänään pitäisi aloittaa joulusiivousta. Muutoin otan tämän joulun aika rennosti: tämä joulu on nyt tälläinen joulu ja ensi vuonna sitten taas erilainen.

Naapurista kerrottiin, että heidän yösyömisensä ja muut yöhulinat päättyivät siihen kun poika alkoi syömään velliä. Mietityttää väkisinkin, että saako tyttö vatsaansa täyteen, kun syö noin usein öisinkin. Iltaisinkin syö tunnin välein. No, mennään neuvolaan tammikuun alussa, sieltä saa sitten tiedon kasvusta. Silmämääräisesti on pitkä ja tarpeeksi pyöreä tyttö, 62 cm bodyt alkaa olemaan liian lyhyitä!

Jeps, nyt huutonettiin ostamaan tytölle vaatepakettia.
Johanna

Hyvä että unihiekkalähetys meni Johannalle perille!
Taisi tulla unihiekkaa vähän tännekin päähän koska vauva nukkui illalla paljon ja mietin että saanko yöunille. No hyvin se nukahti kapaloon kun juttelin sille hiljaa satuja kun se makasi kainalossa. Siihen nukahdin itsekin ja ajattelin että vauva kyllä herää parin tunnin päästä vaatimaan ruokaa. Eipä herännyt. Äiti heräsi kyllä jo vähän huolissaan että se nukkuu. Sitten jatkoin unia ja lopulta herätin viiden jälkeen syömään vähän. Nukahti uudelleen ja herätin yhdeksältä. Olin jo huolissaan että onko se kunnossa mutta lämpötila ok, syö hyvin, oli aamulla pirteä ja hymyile leveästi, vaipantäytteet on kuten ennenkin. Ainoa mikä on niin vähän nuhaa muttei pahasti koska ei oikein saa imuroitua mitään ja toinen silmä rähmii vähän reippaammin mutta kun sekään ei ole turvonnut eikä punanen niin olen toistaiseksi vaan putsannut tiuhaan. Missähän vaiheessa tuollaista on syytä näyttää lääkärille?
En tiedä onko hyviin yöuniin syynä ollut tuo minun kainalossa nukkuminen. Usein otan vasta aamuyöstä sen syötöllä viereeni mutta nyt nukkui koko yön ja todella sikeästi. Lisäksi huomasin että nukkui rauhallisemmin ja hengitti tasaisemmin ja paremmin vaikka omassa sängyssä pääty on korotettu (meillä on rohiseva vauva ja ahdas nokka että räkäisyyttä ollut alusta asti ilman flunssaa). Voiko tuo vierihoito olla noin tehokasta...??? Sama homma päivisin että nukkuu mieluusti ja torkkuu sylissä mutta ei muualla. Syliin nukahtaa melkein heti jos sillä muuten on masu täynnä ja vaippa puhdas. Nyt se nukkuu päikkäreitä ihan omassa sängyssä mutta nukahti kainaloon ensin.

Tällaista siis täällä, huolensa kullakkin. Toisilla vauva valvoo ja toinen miettii miksi se nukkuu :) Meillä unisuus voi olla siitäkin että vauvalla todettiin downin oireyhtymä synnytyslaitoksella. En siitä ole kirjoittanut koska nythän vauvani ei poikkea millään tavalla muistakaan vauvoista ja niitä muita asioita ehtii pähkimään sitten kun aika on - siis sitten kun kehityksessä alkaa näkymään viivettä.

Nyt menen jatkamaan kokkailua että saan ruoan valmiiksi ennenkuin tuo herää. Murphyn laki toimii myös niin että kun ruoka on valmis, vaatii vauva ruokaa niin että äiti ei saa lämmintä ateriaa vaan sitten kylmettyneet sapuskat. Mutta positiivista on se että välillä ehtii kokata :)
Huomenna tulee mummi hoitamaan että pääsen jouluostoksille. Kaikki on hankkimatta ja pitäisi kirjottaa lista mitä ostaa. Ennen sitä haahuili kaupoissa rauhakseen ja moneen otteeseen mutta nyt onkin osattava kertaheitolla tietää mitä ostaa ja mistä, että saa tehokkaasti homman hoidettua! Ihan uutta minulle :))

Voikaa hyvin!
Mom<3 ja poika 7vko 1pv

Yhteistyössä