Tammivauvat 2008 (2)

  • Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti
Jumbojätti
Tultiin lintsiltä äsken ja kivaa oli. Hurjassa kurussa vaan minä sain putouksen niskaani...vähän oli uitetunkoiran olo kun kotiin lähettiin.;9

Eilen kävin ylppärijulien jälkeen vielä terassilla parilla serkun kanssa,kun anoppi katsoi lapsia...ja jussin jälkeen päästään miehen kans kaksin Riihimäki Rockkiin.=)

Nyt ruokaa ja anoppikin kylässä
 
Simba-
Kone edelleen jumittaa, mutta jee nyt taas pääsin tänne. Pystyn kyllä lukemaan teidän juttuja, mutta en voi ite kirjottaa. No jospa mies ensiviikolla tyhjentäs koneen, niin josko tää taas toimis paremmin. Spaceen en edelleenkään pääse.

Me oltiin kans eilen yo-juhlissa tuolla varsinais-Suomessa. Ihan hyvin meni muuten, mutta poika huusi koko matkan kun ajeltiin takaspäin. 2,5 tuntia.. ei kelvannut oikeen mikään, paitsi lopulta tissi, sitten kaikki oli taas hyvin.

Teidän tapaaminen vaan lähenee. Hauskaa tapaamista!

Jumbis, onpa teillä kivan kuuloisia suunnitelmia! Naimisiin vaan:) Voittehan te mennä ihan vaan maistraatissakin, jos ei jaksa mitään isompia juhlia järjestää. Tai toki kirkossakin, eihän ne kirkkohäät mitään mahtipontisia juhlia edellytä:)

Jumbis, mikä kengänkoko sulla on? Mulla on 40 ja mun mielestä on vaan kiva, kun on näin iso jalka. Alennusmyynneistäkin on helppo löytää kenkiä kun kaikki yleiset koot menee heti ja sitten jää vaan kaikki isot jäljelle..

Op, mulla vähän sama juttu ettei soseitten aloitus niin kiinnosta. Imetys on niin ylihelppoa, että siksi imetän mielelläni mahd pitkään. Ja hyvin tuntuu maidolla tulevan kylläiseksi, viime yönäkin poika nukkui yhden peräti 4,5 tunnin pätkän, jee.

Mulla kans lähtee tukkaa ihan tupoittain. Leipoessakin on pakko käyttää sellasta suihkumyssyä, sillä muuten on kaikki täynnä hiuksia. Ennen riitti pelkkä tiukka ponnari, mutta ei enää. En tajua miten mulla on hiuksia enää päässä ollenkaan, kun sitä niin paljon lähtee. Sellanen leivontamyssy os kyl hyvä, mut en tiedä mistä niitä löytäs. Suihkumyssy ajaa saman asian, vaik oonkin kieltämättä vähän huvittava näky se päässä ruokaa laittaessani.

Olipa muuten kiva kuulla, että Nintsulla on menny yöt paremmin soseiden aloituksen myötä. Mä en ole senkään takia pitäny kiirettä niitten soseitten kanssa, kun aika moni sanoo, ettei niillä ole vaikutusta yöuniin. Vaikka viime yönä olikin se pitempi pätkä, niin edelleen on sillon tällön öitä jolloin poju heräilee useinkin. Eli jospa sitten soseitten myötä meillä saataisiin nauttia useemminkin noista pitkistä pätkistä. Päivisin poju syö nykyään 2-4 tunnin välein.

Laura, kiitti talokehuista! Me ollaan asuttu täällä vasta reilu vuosi, muutettiin maaliskuussa 2007. Se on kyllä kieltämättä kivaa vanhoissa taloissa, että piha on jo valmis eikä tartte nurmikkoa, pensaita ym. istutella. Meillä on omenapuita, marjapensaita ja mansikkamaa edellisten asukkaitten jäljiltä. Ite ei oo paljon tarvinnu pihaa laitella. Kasvimaan oon kyl laittanu, saa nähä tuleeko sieltä mitään.

Palailemisiin!
 
Jumbojätti
Simba: Mulla on kengänkoko 41-43 riippuen mallista.Tällähetkellä Airwalkin kengät,kokoa 42. Juhlakengät näyttää kyl tosi hölmöiltä mun isossa jalassa.
Ei pidete kiirettä naimisiinmenon kanssa...rauhassa mietitään asiaa.

Mä oon käsittänyt soseiden suhteen näin: 6kk ikäisenä vauva tarvii jo kunnolla lisäruokaa,eli pelkkä maito ei riitä. Eli just tyyliin heti purkkia purkin perään...eikä riitä alkumaistelut. Siksi me aloiteltiin ajoissa,että ehdin tutustuttaa uusiin makuihin ja katsoa miten käy...

nyt on 2päivää syöty aamulla kaurapuuroa ja ei ainakaan vielä ole itkenyt siitä mitään. Sai tänään myös parsakaalia ja söi heti kauheet läjät...

Huh,on ihan vässy olo. Poika nukkuukin ja tyttö taas tuijottaa muumeja ja pilkkii samalla. Pitäs mennä hetkeksi pötköttämään...

Mullakin lähtee hiuksia. Pitäs alkaa kokkihattua/-huivia pitämään kun leipoo tms.
 
Nuppu80
Moikka!
Vitsit että ollut kyl loistavat ilmat nyt viime päivinä. Jatkuispa vielä pitkään :) Oon vaan kyl vielä pikkasen onneton ton pupun pukemisessa... Mä en aivan pelkillä sisävaatteilla oo uskaltanut laittaa ulos vaikka melkein tuntuis riittävän. Mitä te muut ootte pukenut vauvoille esim vaunuihin ja pidättekö siel vällyjä yms?

TUltiin just kaverin mökiltä ja oli kyllä lystiä. Pupulle unet maittoi ja antoi meidän mennä miehen kaa kaksin saunaan kun nukkui! Siis eka kerta pupun syntymän jälkeen, oli tosi jännää :) Ryyppäsin jopa kaks ykkösolutta ja tällä kertaa ei noussut päähän.. Pelattiin mölkkyä ja pölistiin kunnes pupu heräs ekalle syötölle klo 00.30 mikä olikin sopiva aika munkin mennä maaten..

Op, kyllä ne hiukset takasin kasvaa :) Ja aina voi ostaa jotain lisukkeita niin näyttää tuuheammalta.. vaikka ei kyl taida nyt paljoo lohduttaa..

Unet on päivisin pupulla vielä melko hakusessa... Pupu ottaa monet pikku-unet niin enpä tiiä pitäiskö sitä yrittää pitää valveilla pidempiä aikoja jos nukkuis pidempään sitte.. Periaatteessa mua ei kyl kiinnosta sorkkia tota unirytmiä lainkaan ku toinen on vielä niin pieni :/

Nojoo, nyt nuuduttaa, takas telsun ääreen :)
 
op79
nuppu, meillä on pojulla ollu pelkkää t-paitaa ja farkkuja eilen päällä. sukkiakaan ei ollu, ku ei ne pysy jalassa. tänään oli vaunuissa kollegehousut, t-paita ja kollege paita, ku olikin vähä varjoisaa, mut ei sukkia, koska ne ei edelleenkään pysy jalassa :) ei ole siis vällyjä päällä, vain vartalon alla.

ja meilläkin nukutaan vaan 30 minsan päikkäreitä. paitsi tänään ihmeen kaupalla poju nukku pari tuntia. otti vissiin koville eiliset juhlat. nukkui aamullakin melkein 10.30 asti. meillä poju ainakin nukahtaa, jos väsyttää, et ei sitä onnistu pitää hereillä sillai, et tulis pidemmät unet. monesti olen yrittäny autossa pitää pojua hereillä, jos koti on ihan lähellä..mut ei ku nukuttaa, niin sit nukuttaa eikä millään pysy hereillä :)

no nyt asuntoa miettimään, josko vois olla potentiaalinen koti kyseessä..
 
op79
ai niin tosta ruoasta vielä.. musta kyl tuntuu, et sekin on aika yksilöllistä et kuinka paljon 6 kk ikänen vauva tarttee kiinteetä ruokaa. mun on nimittäin jotenkin vaikee kuvitella, et välttämättä tapahtus sillai, et tarttis purkkia purkin perään antaa. mut katsotaan vaan, et olenko sit parin kk päästä helisemässä, kun ei mikään ruokamäärä riitä :) meillä poika on niin pienikin, eri asia olis varmaan isomman jässikän kans, joka tartteis enempi ruokaa. nooh..hassua kyl ajatella, et joku päivä kun laittaa ittelleen pottuja, vois liiskata pojallekkin vähän ja maistattaa.. mut jos neuvolassa kaikki on ok ja ei mitään estettä, niin jatkan kyllä varmaan täysimetystä mahdollisimman pitkään, kuten simbakin. tai saas nähä.. :D
 
Tähti-08
Meillä on nyt yo-reissut takanapäin, tultiin just äsken kotiin... huh, meilläkin paluumatka oli loppuajasta aika karmea, kun poitsu ei suostunu tissille, vaikka yritin varmaan 15 kertaa ja ihan lopusta vaan sitten huusi suoraa huutoa... vasta kotona suostui sitten syömään tissistä ja piti olla maaten sängyllä. Meilläkin poitsu oli tosi hyvin juhlissa, monta tuntia jaksoi ihmetellä ihmisiä =)

Täällä on ollut puhetta syömisistä. Meillä mennään kyllä varmaan ihan "päin honkia" noiden suositusten suhteen... poitsu aloitti jo eka päivän jälkeen syömään noin 0,5-1dl kerralla. Kaikki uudet maut on uponnu, peruna, bataatti, kukkakaali, parsakaali, maissi ja porkkana tähän mennessä. Sitten niissä hedelmäsoseissa ei ole mielestäni oikeastaan mitään totuttelua, kun ne on makeita niin uppoaa kyllä vaikka olis maha ihan täynnä, ainakin näin meillä ;-) Nyt on mennyt persikka, luumu, mango ja ruusunmarja - ollaan käytetty vain niitä bonan/semperin sokeroimattomia.

Meillä ei vaan nuo kiinteät ole vaikuttaneet yöuniin mitenkään :( eli ei nukuta yhtään sen pidempiä pätkiä kuin ennenkään. Sen vain olen huomannut, että päivisin haluaa tissiä harvemmin ja en oikein itse meinaa siihen tottua. Poitsu ei muuten suostu soseiden jälkeen ottamaan tissiä ja mua vähän huolettaa, että saako tarpeeksi nyt maitoa... mutta aamulla, yöllä ja ennen nukkumaan menoa ottaa kyllä tissiä.

Meillä siis ruokarytmi on tällainen:
klo 8-10 puuroa 0,75dl+ hedelmäsose 0,25dl
klo 12-15 vihannessose 1dl+ hedelmäsose 0,5dl
klo 17-21 vihannessose 1dl+ hedelmäsose 0,5dl
Meillä siis vaihtelee tosi paljon lounaan ja iltaruuan ajankohta, mennään ihan poitsun rytmien mukaan ja annetaan, kun näyttäisi olevan ruuan aika. Nyt olen kyllä ajatellut vähän pienentää noita annoksia että puuroa olis 0,5dl ja vihannessoseita vaan 0,5-0,75dl ja se "jälkkärisose" olis sitten myös enemmänkin 0,25dl... kun pelottaa, että syö liikaa kiinteitä ja liian vähän maitoa... ensi viikolla voisi alkaa kanaa ja paistijauhelihaakin sekoittamaan ruokiin, mutta en tiedä vielä, että miten sen tekisin... pelkät vihannessoseet on niin paljon helpompia!

Olikohan muuten Nintsu niin, että sinä käytit niitä kaupan vihannessoseita? Ja teillä oli ne yöunet pidentyneet?? Kun niissä kaupan soseissahan on öljyä, niin sehän saattaa pitää nälkää vähän paremmin, kun kotimössöt, joihin ei ole lisätty öljyä... hmmm... pitäisköhän alkaa laittamaan tippa jotakin öljyä soseiden sekaan...

Mutta nyt pitäisi pikaisesti päästä sänkyyn, kun ei tiedä, että kuinka pian taas on ensimmäinen herätys.

Tähti ja poitsu 5kk + 2 pvä
 
Tähti-08
Meinasi unohtua Nupun pukemisasia. Mä oon aika varovainen ja laitan yleensä mieluummin vähän enemmän, mutta viime viikolla kun oli kunnon "hellettä" niin yhdellä lenkillä jouduin vähentämään poitsun vaatteita niin, että lopulta oli enää pitkähihainen body ja sukat jalassa ja pitelin vain harsoa kopan päällä auringonsuojana.

Mutta normaalisti noin + 10-15 C laitan gollegepaidan, hatun ja pakkauksen toppatöppöset sisävaatteiden päälle tai sitten sellasen kevyen ulkopuvun tai takin. Välillä on pieni puuvillaviltti vaunuissa, jonka saa helposti pois, jos on liian kuuma. Eli jotenkin näin, mutta ensi viikolla varmaan mennään jo hellepuvulla, kun näyttää yli 20 astetta...

Öitä!
 
Nunnu79
HUH, meinaspa mulla mennä tapaaminen ihan ohi. Olin koko ajan aatellu että se on tiistaina ja kalenteriki mulla on ollu hukassa monta päivää. Eilen illalla sit aloin miettiin et millonkahan oli seuraava neuvola ja kesti aika kauan löytää se kalenteri. Onneks löysin ja huomasin et tavataanki tänään. Ei näköjään mitkään asiat pysy päässä enää ilman tuota kalenteria..

Nyt oon taas "kartalla". Kävin kaupassa ennen ku mies lähti töihin ja alan kokkaileen ihan kohta ku oon syöttäny vauvan.

Eilen Hyrylässä oli Montturock. Päivällä käytiin kavereiden kans kuunteleen lastenmusiikkia ja illalla pääsin ihan yksin kattoon Popedan keikkaa. Jee. =) Se alko tosin 45 min myöhässä ja Pate oli hieman huojuvassa kunnossa, mutta kaiken kaikkiaan ihan hauskaa oli. Naapureitten kans jammailin siinä. Ja miehellä oli menny tytön kans ihan hyvin. Oli tosin vielä hereillä ku tulin kotiin ysiltä, mut mies välttämättä halus ite nukuttaa sen loppuun. Mulla siis täysin vapaailta. Meillä on kans menny vähä silleen, et ku ollaan kaikki kotona niin mulla on oikestaan päävastuu tytöstä, mut eilisilta oli siis poikkeus.

Mut jutustellaan lisää tänään, lähen syöttään tytön. =)
 
Nuppu80
Nunnu, eiku huomenna vasta :) Eiks huomenna oo 3.6?

Mä kokeilen nyt ekaa kertaa tota äippäpakkauksen kestovaippa :) On kyl pikkasen liian pieni mutta aattelin että ei sen niin väliä kotona nyt ku eka kerta kyseessä... Millä sen harson saa kiinni? solmitaanko ne päät? Mä käänsin nyt vaan niinku "sisään" muttei kyl tukevaa tullu tosta, tosin kuori on niin pikkunen että kai pitää paikoillaan... Melkoisen kokoinen möntti tuosta kyllä tuli mutta pyllylle pehmustetta :)

No mä kyl pidän sitten melko paljon varmaan pupulla päällä :/ se onkin ollut aika kuuman tuntunen ja koko ajan tissillä niin tätä menoa varmaan saan jonku nestevajeen sille... Mutta toisaalta en tahtois kylmettääkään toista.. kyllä se tästä.

Mä taidan olla melko samoilla linjoilla Op:n ja Simban kaa tossa kiinteiden alottamisessa ku tää rinta tuntuu nyt taas niin helpolta :) Kumitkaan ei oo ollu käytössä moneen päivään ollenkaan ja raivoja ei oo ollu (nyt kun tän sanon nii tietty alkaa raivoomaan taas pian, täytyy koputtaa puuta *kop-kop*).. Jotenkin tuntuu että maitoa kyllä tulee riittävästi ja vaikka pupu olis tunnin välein tissillä niin ei häiritse kun se oli alkuun jo sellanen, mutta siis ei oo kyl ollut ku parin-kolmen tunnin välein nyt tissillä mikä on aika unelmaa.. Mutta tällä hetkellä tuntuu että ollaan molemmat tyytyväisiä näin, katsotaan vielä paljon pupu painaa mutta tuskin vielä tässä kuussa kiinteillään..

Pupun alkuisen verikakan jälkeen musta tuntuu että tuolla on melko herkkä masu niin senkään vuoksi en viitsi kiirehtiä kiinteiden aloittamista... Mä oon ymmärtänyt että kaiken kaikkiaan ensimmäisen vuoden, maito olis vauvan pääruokaa ja kiinteitä otettais silleen maistelun kannalta jos niin kaikille osapuolille sopii... En usko että on mikään pakko vielä syödä jotain tarkkoja määriä puolvuotiaana vaan yksilöllisesti miten menee... Voin olla kyl väärässäkin :)

Nyt tuo pikkupupu taas nukkuu vaik herättiin vasta 8.30 :) leikkiminen lelukaaren alla taitaa olla niin uuvuttavaa... Ja mulla taas kasa pyykkiä -sekin uuvuttaa..
 
Nunnu79
No niin, en siis ollu vieläkään ajan tasalla. Mitäköhän tästä mun kesästä tulee jos vielä hellettä paljon, niin sit en ainakaan pysy kärryillä missään asioissa. Huh. Eikä oo näköjään omiin kalenterimerkintöihinkään luottamista.

Kiitos, Nuppu. =) HUOMENNA siis nähdään! Olenpa nyt ainaki hyvissä ajoin varustautunu =D
 
Laura 81
Olen ihan ihmeissäni täällä, kun neiti nukkuu vielä yöuniaan!! Yhdesti on syönyt puoli seitsemän aikaan ja siitä asti posottanut unta. Taisi olla aika rankka viikonloppu, kun oltiin lauantaina yo- juhlissa ja tosi paljon neiti tykkäs olla siellä, mutta väsyhän siellä tuli, kun ei malttanu millään nukkua päikkäreitä. Eilinen päivä meni sitten enemmän ja vähemmän pommiin. Se meni kyllä senkin vuoksi pommiin, kun neiti oli kolme päivää kakkaamatta, ja teki sitä eilisen päivän. Meillä nuo kiinteät on hidastanu mahan toimintaa ihan kunnolla. Ennenhän tyttö kakkasi 4-7 kertaa päivässä, joka oli aivan liikaa, mutta nyt ollaan sitten toisessa äärilaidassa. Ei koskaan kohillaan..

On muuten tosi vaikea tietää mitä pukee vauvalle ulos päälle! Eilen oltiin vielä pitkillä päikkäreillä ulkona aamupäivästä sisävatteet, pipo ja äitiyspakkauksen ohkasemmat tumput ja sukat. Iltapäivällä neidillä ei ollut kuin sukkikset, body ja ohkanen lakki, mutta oli ihan hikinen, kun otin vaunuista pois. Olisi ollut järkevämpää yrittää nukuttaa sisällä, ulkona oli 26 (!!!) astetta lämmintä. Tänään onneksi (tai kuinka sen nyt ottaa..) ollaan taas tutussa ilmassa, äsken oli vain 14 astetta lämmintä.

Op ja Simba; minua tökki myös aloittaa nuo kiinteät tässä vaiheessa, olisin halunnut täysimettää kuuteen kuukauteen saakka, mutta lääkäri oli sitä mieltä. että aloittaa. Mutta olen ihan positiivisesti yllättynyt, kuinka helppoa se on alkutakkuilun jälkeen ollut. Ja meillä on myös nuo syöttövälit pidentynyt jonkun verran.

Jahas, nyt heräillään. On jo aikakin..:)
 
vm-74
Heipsan!
Täällä menny yöt ihan päin honkia.Tyttö heräilly puolen tunnin tai tunnin välein tissille...oon ollu aivan et mikä maa mikä valuutta! Ja itekki aivan poikki.*Tod.näk.tissimaito ei enää riitä, tai sitä ei sit tuu.Joten siirryin tutteliin.Ja kiinteätkin jo aloteltiin niin kummasti on muuttunu viime päivinä yötkin.Tyttö nyt 4,5kk.

Nyt vaan itse olen aikamoisesa flunssassa.Mies oli viimeviikon ja tietysti tarttui minuun mokoma tauti.Saa nähdä säästyiskö tyttö tältä.Vielä ei olla sairasteltu mitään.

Meillä nuo päiväunet on erilaisia joka päivä.Mutta niitä on ainaki 3-4 päivän aikana tosta 30min-3tuntiin, vaihdellen.

Nyt pitänee nuhanenän siirtyä vaipan vaihtoon...ainakin ähinä ja tuhina oli sellainen että jotain on saattanu tulla =)
 
Jumbojätti
Mä oon pitäny pojalla päällä lyhythihaista bodya, huppari, sukat ja jotkut housut.Päässä tietenkin pipo.Jos tuntuu kauhen kuumalta vaunuissa,otan hupparin pois. Hikisenä on poika siellä vaunuissa kuitenkin ollut.

Ote Nestlen Ruokaa lapselle kirjasta:
Aloita soseiden maistelu viimeistään 6kk ikäisenä. koska äidinmaito antaa edelleen tarvittavan ravinnon D-vitaaminia lukuunottamatta,teillä on runsaasti aikaa kokeilla muita ruokia ja harjoitella niiden kanssa.
Ota aluksi yksi asia kerrallaan.Lapsi ei kaipaa vielä suurta vaihtelua ruokaansa.Kokeile siis yhtä ruoka-ainetta kerrallaan ja tarjoa sitä lapselle muutaman päivän ajan,ennen kuin aloitat seuraavan maistelun.

taulukossa: >6kk kaikille kiinteitä lisäruokia,soseaterioita:
-peruna,kasvikset,marjat,hedelmät,liha tai kala,puuro

Soitti lääkärikin aamulla röntgenkuvista ja luupiikki on. Kahdessa kohassa näkyy tulehdusta ja toivoikin,että helpottais lääkkeillä ja pohajllisella...ei haluaisi mulle edelleenkään pistää kortisonipiikkejä. Noh,onhan toi jalka paljon parempi lääkkeidne takia.

Täytyy alkaa kattelemaan miehen siskolle junakortteja...

Palataan taas!
 
Tähti-08
Laura, aika hauska, että teillä on kiinteät hidastaneet mahan toimintaa... meillä se taas sai mahan toimimaan vilkkaammin ;-) Oli aika ärsyttävää alkaan vaihtamaan kakkavaippoja monta kertaa päivässä yhtäkkiä, kun olin tottunut siihen 1-2 kertaa VIIKOSSA. Eka viikolla kun annettiin kiinteitä niin kakkaa tuli useamman kerran päivässä (jopa 4-5, meille se on TOSI paljon), mutta nyt taitaa alkaa tasautua ja tulee noin kerran päivässä.

Niin ja minäkin olisin halunnut jatkaa täysimetystä pitempään, kun mielestäni maito on riittänyt hyvin, mutta neuvolasta sitä tuputettiin ja lääkärikin suositteli, niin aloitettiin ja yksi syy vielä oli se toivomus, että yöunet parantuisi, kun olen ollut niin poikki niiden jatkuvien heräilyjen takia... Eilen muuten annettiin kaupan maissisosetta 0,5dl klo 21.00 (+hedelmäsosetta 0,5dl) ja poitsu nukkui 22.30-05.00!!!! 6,5h putkeen =)))) Pitäisköhän ottaa tuollainen iltapala joka päivä ;-)))

Nyt pitää mennä tekemään rästihommia, kun poitsu nukahti aamu-unille!
 
Ulla79
Ohoh Jumbis, eli luupiikki se sit oli :( Mut nyt ainaskin tiedät et mikä jalkaan tekee sen säryn ja osaa sit lääkitäkin oikein. toivotaan että pian helpottaisi!

Me rantauduttiin kans turusta lauantai illalla, reissu meni tosi hyvin. Vaikka täältä onkin pitkä matka sinne, niin hyvin poju jakso :)) Nukku aika lyhyen aikaa, noin puol tuntia ja loput oli hereillä, sain viihdytellä leluilla ym. Vasta ihan lopussa tarjosin tissiä kun oli jo niin levoton, ja rauhoittui siihen, mut me oltiinkin jo melkein perillä. Takaisin tullessa heräs kerran, syötin taas lennossa ja nukahti sit taas, sain laitettua takas turvaistuimeen. Hyvä fiilis jäi reissusta. Punkkarin posket sai paljon kehuja!! Ruoka-aikaan oltu selkeesti kotosalla. Oli huvittavaa, kun olin osan vieraista nähny viime vuonna, serkun vanhemman veljen lakkiaisissa, ja nyt tänä vuonna uudestaan sit nuoremman.. niin ihmettelivät, että kenes pikku poikavaavi se täällä pyörii ja hämmästelivät kun sainoin et mun! Viime vuonna ei masu näkyny, ja nyt sit olin jo melkein 5kk vauvan kanssa mukana :D Kaikkea sitä vuodessa tapahtuukaan!

Nuppu, meillä poju nukkuu aika usein sisävaatteet päällä. Joskus on kevyt haalari päällä, mut näillä helteillä mitä nyt on ollut, niin poju paistuisi sinne vaunuihin. On muutenkin aika kuumakalle, eli hikoilee kyl helposti. Meillä sit pikkunen viltti tai ihan harso siinä päällä, ei sen kummempaa. Pipoa ei olla käytetty kun viileillä ilmoilla, nyt ostin ruskovillaisen myssyn, joten viittii käyttää sit vähän helpommin, kun noi puuvillaiset on nopeasti ihan hikiset pojun päässä. Ja kaveri kyllä herää helposti jos on liian kuuma. Mut vauvat on erilaisia, joillekin pitää pukea selkeesti enemmän päälle kun toiselle.

Hyvä kuulla etten ole ainoa joka tappelee noiden päiväunien kanssa. Sillä toisaan, puolen tunnin, ihan max tunnin (joskus) unia poju nyt vetelee. En saa millään nukkuun pitempään. Selkeästi on rytmittymässä niin että jaksaa olla hereillä puolitoista tuntia - kaks tuntia ja sit pitää päästä simahtamaan, edes hetkeksi. Aiemmin valvoi pitempään ja nukkui pitempään. On huomannut kanssa, että uniin vaikuttaa nyt se, että kaikki ulkomaailma kiinnostaa ihan älyttömästi! Siis ei varmaan vaan malta nukkua kun pitäis koko ajan nähdä ja kokea uutta. Eiköhän noi päikkärit varmaan jossain vaiheessa sit taas pitene, kun poju malttaa paremmin..

Meillä on kaks yötä nukuttu taas hyvin, eli kerran herännyt 4 jälkeen syömään :)) Ja sit 7-8 välillä herätys. Aika luksusta! Kun koko viime viikko meni ihan ketuille, heräs tunnin, kahden välein. Mahakin on nyt vihdoin vähän rauhoittunu, annoin vähän ummetuslääkettä, että pehmenis toi massa suolessa, ja johan rupes pierua pukkaan ja poika tyytyväinen. Kakannut ei oo kyllä vieläkään aikoihin, mut hyvä että ilma nyt ainakin kulkee..

No, nyt on sen verran huutoa lattialla, et pitää mennä. Meillä muuten on alettu peruuttamaan. Äskenkin kun katsoin, oli jo peruuttanut kokonaan leikkimatolta lattialle.

Palaillaan pian, nyt tulee käskyä!
 
~Rosa~
Heipparallaa!

Pitkästä aikaa pääsin elleihin ja täällähän oli tapahtunut vaikka ja kuinka! Ei siinä, etten olisi päässyt silleen, et ellit ei olis toiminut, on vaan ollut niin kiirettä. Tai itseasiassa kaikki alkoi, kun loppuviikosta nappasin mesestä koneelle viruksen ja sitä sitten puhdistelin, kun kone oli ihan juntturassa ja lopulta innostuin siivoamaan koko koneen ja siis asentelin käyttöjärjestelmää myöten koko koneen uudestaan. Viikonloppu oli niin kiireinen, etten ehtinyt koko konetta avatakaan. Lauantaina aamupäivästä ajettiin kaupungille, laitettiin neiti vaunuihin ja lähettiin kyseleen keittiön kodinkoneista tarjouksia. Meni tosi hienosti, oli vissin niin tylsää, että päätti nukkua liki koko ajan. Vasta Lastentarvikkeessa aurinkolasiostoksilla oli hereillä. Ostettiin pinkit Baby Banzit. Miten teillä vauvat antaa lasien olla päässä? Lauantai-iltapäivänä menimme sitten yo-juhliin, onneksi olivat n. 5km päässä. Meilläkin juhlat meni hienosti, neiti vaan ihmetteli kaikkia puhuttelijoita, joita kyllä riitti:) Eilinen meni elokuun hääparin kansa palaveeratessa (olen siis kaaso) ja mun äidin synttärikahveilla (täytti kyllä jo lauantaina, muttei silloin ehditty käydä) käytiin neidin kanssa, kun mies oli iltavuorossa (aloitti muuten tänään kesäloman!)

Tuo pukeminen on kyllä niin vaikeeta! Mullakin on yleensä ehkä vähän liikaa päällä, mutta minusta parempi niin, kuin liian vähän. Lauantaina, kun oli lämmin, oli päivällä kaupunkireissulla body, sukkikset ja puuvillaiset haalarihousut sekä velour-takki. Oli hikinen... Juhlissa oli sitten vaan body, mekko ja sukkikset. Eilen, kun reissattiin, oli body, sukkikset, haalarihousut ja neuletakki -> liikaa... Autossa matkatessa meillä tyttö on aina ihan hikinen, vaikka olis kuinka vähän päällä. Turvakaukalo on niin tiivis ja hiostava.

Meillä oli VM-74 ihan samanlaista, siis yöherätykset alkoi olla aika tiuhaan (vaikkei ihan nopin tiuhaan...), niin aloitin tytöllä vellit. Edelleen menee vaan n. puolet ja puolet korviketta ja velliä. Syödään maissivelliä ja peruna-porkkana velliä. Riisivellin aattelin ottaa mukaan kohta myös. Neuvolasta sanottiin, että kiinteitä voi aloitella, mutta en ole vielä kiirehtinyt (tyttö nyt vähän vajaa 4,5kk). Nyt noilla velleillä mennään niin, että syö illalla ennen nukkumaanmenoa n. klo 19.30, nukahtaa ja tankkaa vielä n. klo 22 ja sitten yöllä n. klo 3 ja herää klo 6.30. Eli kerran yössä syö, kun tuolloin kympiltä olen vielä hereillä ja siis ihan hyvä, kun siinä tankkaa.

Meillä nuo vellit vaikutti kakkaamiseen. Kun alkuunhan meillä kakka tuli kerran viikossa. Tuossa jossain vaiheessa vähän helpotti ja alkoi tulla n. 3-4 päivän välein. Vellien aloituksen jälkeen alkoi tulla joka päivä (yleensä aina aamulla), MUTTA nyt olen ihan ihmeissäni, kun kakka on tullut viimeksi torstaita vasten yöllä! Eli nyt on jo yli 4vrk viimeisestä kakasta... Ei neiti mahaa moitiskele, mutta mulla alkaa jo huolestuttaa. Ja sen tietää, kun se seuraavan kerran tulee, niin mitkään vaipat ei sitä pidättele...!

Nuppu: Juu, on totta, että kestoista tulee vähän tuhdimpi paketti pienen pyllylle, mutta ei se liene hidasta. MEillä ainakin käytetään kestoja paljon. Oikeestaan aina kotona. Just laskin ja Liberon se 5-8kg paketti (siinä on n. 60 vaippaa) kesti meillä 3 viikkoa. Eli meillä menee tolleen keskiarvollisesti n. 2-3 kertistä päivässä, loput kestoja. Aina yöllä ja päikkäreillä ulkona on kertis, samoin, jos ollaan liikenteessä jossain. Pidän parhaimpina kestoina mun itsetekemiä taskuvaippoja, joissa kuivaliinana coolmaxia ja kuorena PUL:ia. Väiliin sitten frotee tai bambucollege imut. Toimii! Eikä ole ikinä ollut vaippaihottumaa (muutako silloin ihan alussa ja ne tuli Muumi-vaipoista).

Mutta meilläkin nyt alkaa kitinä kuulua lattian rajasta ja johan tässä vissin koko ellien palsta tulikin täytettyä...

Rosa ja Piiperöinen 4kk + 1vko

 
Muska78
Hui, vähänkö ehdin jo säikähtää että missasin meidän piknikin! Onneksi vasta huomenna.

Tän päivän Hesarissa on muuten juttu netissä kirjoittelevien Heinämammojen tapaamisesta... tuntuu olevan tosiaan aika ajankohtainen juttuidea ;)

Meillä kanssa täysimetyksellä mennään ja ei ole kiirettä kiinteisiin. Tosin Kassu onkin vasta viikon päästä sen 4 kk. Päivisin syödään kyllä usein, toi Nintsun mainitsema 11 kertaa 12 tunnin aikana vois hyvin olla meiltä. Mutta yöt menee kuitenkin ihan kivasti: 2-3 heräämistä, eka pätkä 4-6 tuntia ja sitten 2-3 h pätkiä. Tuntuu jotenkin epätodelliselta että tuolle voisi kohta antaa jo muuutakin kuin maitoa...

En kyllä aio kuitenkaan täysimettää yli puolivuotiaaksi, koska sehän sitten taas lisää sitä allergiariskiä. Mutta tosiaan täytyy ottaa huomioon tuo maistelu/totutteluperiodi, että eihän sitä ihan hetkessä siirrytä pelkästä maidosta kiinteisiin aterioihin. Ensi viikolla on neuvola, niin katsotaan nyt mitä siellä sanotaan.

Oltiin kaverin 30-vuotissynttäreillä lauantaina, ja onnistuttiin herättämään pahennusta siinä sivussa. Päivänsankari oli nimittäin ravintolassa syömässä eikä ehtinytkään kotiin sovituksi ajaksi, jolloin oltiin Kalliossa "heitteillä" klo 21 illalla... No, pari kaveria oli siinä bissellä lähellä, niin päätettiin mennä sinne. Baarimikolle se oli ok, ja ajattelin, että miksi ei, eihän siellä saa polttaa sisällä ja oli ihan siisti paikka.
Mutta eipä ehditty kauaa siinä istua, kun poke tuli ilmoittamaan, että joku asiakas oli sitä mieltä että pienten vauvojen kuuluu olla kotona nukkumassa tähän aikaan ja "heitti" meidät ulos.

Tuli vähän huonot fiilikset, mutta tajusin sitten jälkikäteen, että pahaltahan se tietenkin näytti. En vain tullut asiaa ajatelleeksi siltä kantilta. No, kokemusta rikkaampana...
 
Ulla79
Laitan pian lisää tekstiä, piti vaan nopeasti hehkuttaa et pojun ummetus on loppu :))))) Ja niin kun Rosa sano.. tavaraa sit tulee ja oli ihan kun aikuisen tavaraa osa!! Ei ihme et on ollut pojulla hankalaa olla. No söi sit, simahti, ja nyt nukkunu jo ulkona yli tunnin :O

Eli jos se oli sit päikkäreidenkin lyhyyden osasyy.. no saa nähdä, tunti on jo hyvä meillä! Lähen nyt koiraa viemään, eli jos poju nukkuis vielä toisenkin kun kärryt liikkuu..

Se on moro
 
Simba-
Jaahas, melkeen kaikki muutkin on siis ollu lauantaina yo-juhlissa. Meidän takasin tulo matka kuulosti samanlaiselta kuin Tähdelläkin, poika vaan huusi eikä mikään kelvannut. Ei edes tissi, ei vaan malttanut sitäkään syödä. Pysähdyttiin jonnekin korpeen vaihtamaan vaippaakin, mutta ei ollu apua siitäkään, itku vaan jatkui. Lopulta sain syötettyä niin, että poika istui turvakaukalossa ja itse istuin kans takapenkillä siinä keskellä, vedin turvavyötä sen verran että sain tissin pojan suuhun ja siitä poika sitten söi. Ei kovin ergonominen asento äidille, mutta näin saatiin pojan maha täyteen ja loppumatka menikin sitten hyvin. Että onnistuu se imettäminen liikkuvassa autossakin..

Niin ja rankat oli juhlat ilmeisesti meilläkin, koska poika sammui yöunille eilen jo klo 18. Nukuttiin aamuysiin asti.

Meilläkin on välilä hankaluuksia tissin huolimisen suhteen. Poika ei vaan malta syödä, kun on niin paljon muutakin mielenkiintosta katseltavaa. Tää tuli huomattua myös esim. siellä baby biossa. Poika vähän väliä halus vilkuilla valkokangasta. Melkeen helpommin saan nykyään syötettyä niin, että imetän makuullani. Se on ainut asento, missä poika ei ikinä venkoile tai pure.

Mä haluisin kans kokeilla noita kestoja, mutta kuulostaa liian monimutkaiselta meikäläiselle. Mikä imu, mikä kuivaliina, mikä kuori??? Mä oon ihan pihalla. Meillä poika on alkanu kakkailee kans ihan jatkuvasti, ennen kakka tuli vaan kerran pari viikossa, nykyään joka päivä monta kertaa, välillä jopa puolen tunnin välein. Joutuu koko ajan vaihtaa vaippaa ja se tulee aika kalliiksi. Kesto olis kätevä, mutta tuntuu että siihen pitäs perehtyä ihan kunnolla ja tehdä vaikka mitä alkuhankintoja. Miksei ole kehitelty sellasia helppokäytöisiä kestoja, tuntuu että kynnys niitten kokeilemiseen on kauhean suuri kun ne kuulostaakin niin monimutkaisilta.

Jos ollaan menty vaunuilee niin oon laittanu pojalle päälle vaan bodyn ja housut. Meilläkään ei sukat pysy yhtään jalassa, joten ihan turhaa niitä edes laittaa. Monesti tulee kuitenkin, jos on vähänkään viileempi ilma, käytettyä sitä äitiyspakkauksen kevytvanupukua, koska poika yleensä rauhoittuu kun saa semmosen pehmeen paketin ympärilleen. Tohon meidän terassille ei paista, joten pojalla ei ole kuuma vaikka nukkuis se puku päällään.

Ai Rosa osasit ihan itse poistaa sen viruksen? Mä oon aivan käsi tän koneen kans, meillekin sit ilmeisesti tuli virus mesen kautta (se joku valokuvahässäkkä, jonka mies tunnusti avanneensa) ja kone on sen jälkeen ollu ihan juntturassa. Mies lupas tyhjentää koneen tänään, tuo samalla töistä jonkun viruksenpoisto-ohjelman tms. joten eiköhän meidänkin kone ala taas tästä pelittää. Mun mies on tietotekniikka-alalla, joten se aina hoitaa meidän perheessä nää tietokoneasiat. Mä osaan käyttää suurinpiirtein vaan nettiä ja sähköpostia. Kaikki muu on hepreaa.

Olipa muuten Muskalla ikävä episodi lauantai-iltana:( Uskon kyllä, että tuli tuosta ikävät fiilikset.

Ulla, meillä muuten kans on alettu peruuttamaan! Ihmettelin tänä aamuna kun poika oli siirtyny leikkimatolta lattialle, ja kun tarkemmin aloin seuraamaan niin siinähän se peruutti koko ajan taakse päin. Niin ne vaan kehittyy:)

No niin heippa taas, palaillaan
 
~Rosa~
Terve taas!

Tässä oonkin saanut mukavasti puuhailtua, kun neiti alkoi silloin viimeksi kirjoitellessani kitistä, niin laitoinkin sen heti kohta ulos ja nukkuu edelleen. Tulikin viikonloppuna aika huonosti nukuttua päikkäreitä, niin taitaa siksi nukuttaa:) Lauantaina nukkui siellä kodinkoneostokierroksella ja eilen vaan automatkan (n. 30min...) Varmaan vaatettakin on nyt sopivasti (se äp:n raitabody + puolipotkarit ja velour potkupuku + lakki ja ohuet tumput. Ei peittoa, ei edes sitä vaunun omaa) Sain tuossa pestyä meidän jääkaapin. Oli kaikenlaista roisketta ja murusta! Ihme, että sekin niin likaantuu, vaikka lähes kaikki on paketeissa/pusseissa, mutta niin ne vaan ruokakaapitkin likaantuu! Tuossa vasta myös aloittelin tytön vaatekaapin järkkäystä -> pienet pois, sopivat tilalle. Nyt tässä vaan kahvitaukoa viettelen...

Nauroin Simba tuota sun tissittelyä autossa:))) Kröhöm, niinpä olen minäkin vähän niinkö tietokonealan koulun käynyt (kuten Simba miehesi) ja saman p**kan linkin menin napsauttaan auki. Siitä tulee virus... Älkää aukasko sitä!!! Kyllä oon muutaman päivän kironnu ja hakannu päätä seinään... Aivanko ei olis sata miljoonaa kertaa kuullu, että älä ukaise linkkjeä, joiden sisältöä et tiedä ja kuinka käy...??? Oli vaan niin houkutteleva... seli seli...

Simba: Mullekin alkuun tuo kestojen viidakko oli ihan HIRRRRVEEEEEEE! Mutta äkkiä ne sanastot ja muut oppi tajuumaan. Eli imu on se, joka imee sen pissan (materiaaleista hyviä mm. bambu, hamppu ja frotee). Kuivaliina on se, joka tulee ihoa vasten ja pitää sen lapsen ihon kuivana (mm. mikrofleece ja ns. coolmax). Kuori on sitten se, joka pitää sen pissan siellä kuoren sisällä, ettei vaatteet kastu (PUL). Tuolla kestovaippainfoko se nyt on vai mikä... on hyvää tietoa noista. Kannattaa kokeilla, kestoiluun voi jopa "hurahtaa"... Siitä on tullut mulle vähän niinkö harrastus, taas on kolme vaippaa leikattuna, sais vaan aikaiseksi ommella ne. Ja siis musta taskuvaipat on kätevimmät. Siinä on se kuivaliina ja kuori. Sitten siellä on aukko, josta sinne väliin voi laittaa sen verran imua, kuin tuntuu tarpeelliselta. Ja jos omistaa ompelukoneen ja vähänkään ompelutaitoja, niin helppoja ovat itse tehdä! Ja paljon halvemmaksikin tulee uin ostovaipat. Minusta hyvä kaava (toki jollekin toiselle lapselle jokin muu kaava on parempi) on Suuri Käsityökerholehdessä 1/2008 ja tosi selkeät ohjeet. Netistäkin kyllä löytyy... Ja yhden vaipan pituuden verran kun ostaa kangasta, niin siitä tulee n. 3-4 vaippaa. Ainoa tuon kaavan huono puoli on minusta se, että olen jo yhden kaverinkin kanssa jutellut, että ne kilomäärät ei kyllä täsmää! M-koko pitäisi käydä oliko 6-10kg ja L-koko 10-15kg, niin kyllä meillä alkaa kohta jo olla pieniä M-vaipat, tosin L:n kun tein, se oli vielä vähän iso, mutta luultavasti n. 8kg-> se L on hyvä!Ja nyt ne vaipat, mitkä oon leikannut, niin pikkuisen muuttelin sitä kaavaa noiden tarralepareiden osalta.

Nyt loppu kahvi, joten täytyy mennä vähäksi aikaa vielä jatkamaan, jos ne päikkärit jatkuis vielä vähän aikaa...

Rosa taas...
 
Nuppu80
Simba, meilläkin muu maailma kiinnostaa niin paljon ettei meinaa pupu malttaa tissitellä jos ollaan muualla kun kotona :) Jännittää pikkasen huominen piknik että tuleeko pupulle iso nälkä vai suostuuko syömään.... Babybiossa kans pää käänty kankaalle ja sitte taas pari imua ja sitte kankaalle pää ja pari imua..... Ja tosiaan rintaraivareitten jälkeen ollaan oltu asentorajoitteisia eli makuulla onnistuu parhaiten :) Tuota autossa imettämistä tarttee kyllä kokeilla, kuulosti kyllä aivan huipulta!

Rosa, tuolla tavoin mäkin ajattelin että vois alkaa kestoilla eli kotona ja sitten kun poistuu kodista nii kertikset käyttöön ettei tartte alkaa pissaharsoja kanniskella. Äitee lupas kutoa pupulle Ruskovillan hahtuvalangasta vaippapöksyt niin pääsen kokeilee niitä :) Tuo on siis aivan liian pieni tuo äippäpakkauksen vaippa! Käytätkö muuten harsoja lainkaan imuna vai noita froteita ja muita?

Ulla, meillä sam juttu, 1,5-2 tuntia hereillä, sitten kitinää sen verran että tarttee nukuttaa.... Oikeestaan meiän päivät on mennyt nyt silleen että herää-syö-hengailee-kitisee-nukkuu ja sama alkaa alusta... Tuo kierto kestää sellasen 3 tuntia josta nukkuu sen about tunnin... Eli päikkärit ei kyl aina asetu samalle kellonajalle päivittäin..

Niin ja vaunuissa ei enää viihdytä niinkuin ennen :( ei se mitään, saavatpa muut ihmiset osansa pupun kiljumisesta ja itkuista =D
 
Nintsu -81
Nonni, nyt on parvekkeet avattu ja neuvolat käyty.. Parvekkeen avajaiset meni ok, otin muutaman siiderin ja kaks lasia viiniä baarissa, oltiin takaisin meillä klo 0.30, poika heräs ekaa kertaa klo 4 jolloin annoin pullosta mun pumppaamaa maitoa. Klo 6.30 uskalsin jo imettää. Ei ollu oikeastaan krapulaa, mutta eihän toi määräkään päätä huimaa. Ääni oli käheä ja koiran kanssa ulkoillessa hengästytti kauheasti (poltin muutaman tupakan illan aikana).

5 kk neuvola oli tänään, pituutta oli tullut tosi vähän.. eli nyt 62 cm, ois vaan 1,8 cm tullut edellisestä kerrasta! Oli kyllä eri täti mittaamassa, se sanoikin että voi olla heidän "käsialat" erilaiset. Painoa pojalla on 6810 g, eli hyvin! Pituus menee -2 käyrällä ja paino +2.. Rokotuksen sai ja näytti alkuun että päästään tällä kertaa vähemmällä.. Poika heräs päikkäreiltä vähän ennen kuutta ja kiljui ihan suoraa kiljuntaa n. 40 min, jonka aikana hätäänty koira, mies ja minä. Huomasin, että aina kun poika koukisti / suoristi jalkaa, alkoi huuto. Eli pistoskohta on jälleen kipeä. Nyt Para-supon turvin nukkuu tuolla, saa nähdä kävikö jo yöunille (en kerennyt laittamaan yökkäriä, enkä antamaan iltavelliä).

Joo, me annetaan Tähti kaupan purkki-ruokaa, mutta enpä usko että ne päivän ruoat vaikuttaa kauheesti yöhön.. Päikkärit on selkiytyneet ja pidentyneet, yöunet on sen vellin /puuron ansiosta hyvät. Uskomattomalta tuntui kun neuvolassa sanoivat että nyt voi alottaa lihatkin jo! Siis broileri / kala-linjaa..

Tosi tylsä toi Muskan juttu, ei sitten ne ihmiset kehdanneet tulla teille sanomaan suoraan? Olisit voinut samantien "oikoa" niitä..

No mutta huomiseen, täytyy ottaa kamera mukaan jotta saadaan kuvia spaceen!!

Nintsu + pieni mies jolla kipeä reisi 5 kk
 
op79
siis minä imetän aina autolla matkustettaessa sillai. harmillista on vaan se, et istuinta ei saa laitettua miehen penkin taa ja siks aina joudun imettää samasta tissistä ja joskus se varmaan imee tyhjääkin.. mut se on kätsyä. ei kitise poika autossa ja ei tartte pysähtyä, jos on nälkä. tajusin ton autossa syöttämisen vappuna, ku poika ei millään meinannu hiljentyä. ja sitä on harrastettu siitä lähtien :)

vitsi ku torstaille ja keskiviikolle luvattiin niin lämmintä ja huomenna on sit alle 20 ja ehkäpä pilviäkin.. sai nunnu munkin sydämen hyppään kurkkuun, ku säikähdin, et missasin huomisen :)

tänään on sit nukuttu kunnolla. poika heräs mun ja miehen puheeseen aamulla klo 8. ei noustu vielä, makoilin pojan kaa ja tarjosin maitoo. sit se nukahti vielä uudestaan ja nukuttiin klo 11.30 asti. nyt se on nukkunu (olin myös unten mailla) viidestä asti eli kohta 3 h..ruokaa annoin kyl välissä, mut vaipu taas uneen. mitenkähän noi yöunet sit... mut en viitti herättää, ku saan kerrankin olla "vapaalla".. no siinä maha missä painitaan. johan kiekuu sängystä :D
 
Jumbojätti
Mä kestoilen minkä muistan. Nyt kun kaksi vielä vaipassa olevaa,helposti tulee laitettua kerttis päälle. En vain osaa nyt päättää mikä vaippasysteemi sitten kuitenkin on paras meille. ostinhan äskettäin sen läjän tasku-ja sisävaippoja. Villahousuita mun mielestä parhaimmat on merinovillasta,ei hahtuvasta(tuntuu et hahtuva aiheuttaa ihottumaa).

Ajattelin lähteä talviturkin heittämään torstaina. perjantaina meneekin aika täysin kämpän kuntoon laittamisessa ja muutenkin vipinää kaiken tekemisessä...ja voi luoja että masentaa jo valmiiksi! Taas yksin joudun kaiken tekemään...tai pikkusisko tulee perjantaina yöksi,mutta ihan 100%varmaa ei toikaan ole.

Tein tuossa vinoja/keksivatsalihaksia ja hitto miten huonossa kunnossa sitä onkaan. Jakoin tehdä jokaista 10 kerrallaan. Samalla vähän selkälihaksia vahvistelin...Niskat on niin jumissa,että se haittas vähän "kuntoilua". Pakko saada tmä löysä mahanahka pois...

Oon aika hassubn näköinen,kun oon ihan ruskee yläkropasta,mutta jalat on ihan valkoiset vielä. Täytyy mennä joku päivä takapihalle ottamaan jaloille aurinkoa.;)

Nyt taas mentävä...hauskaa tapaamista teille! Ensikerralla toivottavasti me ollaan kanssa mukana!
 

Yhteistyössä