Tammivauvat 2008 (2)

  • Viestiketjun aloittaja Nintsu -81
  • Ensimmäinen viesti
Nintsu -81
23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g, pää 34 cm
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52.5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.01.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.01.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
15.01. Anni83 (LA 07.01.08), rv 41+1, poika 50.5 cm, 3340 g, pää 35 cm
16.01. Ulla79 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
16.01. Mamsu (LA 13.01.08), rv 40+3, poika 51 cm, 4050 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.01.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g
20.01. Lumi80 (LA 16.01.08), rv 40+4, tyttö 51 cm, 3295 g
22.01. Huima (LA 23.01.08), rv 39+6 , tyttö 52 cm, 4350 g, pää 37 cm
24.01. Rosa (LA 23.01.08), rv 40+1, tyttö 51.5 cm, 3620 g, pää 35.4cm
25.01. Choco (LA 21.01.08), rv 40+4, tyttö 50 cm, 3325 g, pää 34 cm
03.02. op (LA 05.02.08), rv 39+5, poika 49 cm, 3070 g, pää 32 cm
05.02. Nuppu80 (LA 28.1.08) rv 41+1, tyttö 52 cm, 3550 g
05.02. Nunnu79 (LA 21.1.08) rv 42+1, tyttö 52 cm, 4150 g
10.02. Muska 78 (LA 2.2.08) rv 41+1, poika 51 cm, 3580 g, pää 35
 
~Rosa~
Mukava, kun joku viitsii aloittaa uuden ketjun!

Nuppu: Tuo on niin tuota... Mullakin oli viime viikon olikohan se perjantaina tarkoitus siivota vaumulenkin jälkeen, kun tyttö posottelee päiväuniaan, niin silloinpa ei nukuttukaan... Tai no, ulos sain hänet kuitenkin nukkumaan, mutta tuttia piti olla laittamassa suuhun sen miljoona kertaa. Vissin tiesi, että äipällä on matot ulkona...

Me käytiin aamupäivästä tänään lenkki. Nyt Piiperöinen on jälleen ulkona nukkumassa. Nukkunut jo... ööö... kohta 3,5h. Oon saanut tehtyä vaikka mitä... Ruoka on uunissa, salaatti tehty, samoin hedelmärahkaa jälkiruoaksi ja imuroituakin sain. Pyykitkin on koneessa. Aika hienosti, vaikka itse sanonkin, toisinaan kun tuntuu, ettei saa mitään tehtyä tai ainakaan valmiiksi.

Oon kyllä huomannut, että meillä tämä normaali arki on parasta tytölle. Siis ilman mitään reissaamisia ja suurempia kylästelyjä. On niin tyytyväinen. Sunnuntaina ja eilen, kun oltiin reissun päällä, niin kyllä oli illat yhtä hulabaloota. Ihan hirveetä. Toinen ei saa nukuttua kunnon päikkäreitä ja kun ollaan menossa, niin kai tuo jotenkin siitä sitten "kärsii" ja huutaa tosiaan illan. Eilenkin oli aivan yliväsynyt automatkan ja kaupunkireissun jälkeen. Nukahti sitten kuitenkin jo klo 20 jälkeen, kun oli kuunneltu yliväsyneen huutoa about 3h... Kylpy teki lopulta tehtävänsä. Tyttö nukkuikin sitten klo 5.23 asti! Tosi hyvin ja tämä aamupäivä on mennyt tosi hienosti ja päikkäritkin tuntuu taas maistuvan. Mikäli vanhat merkit pitää paikkaansa, niin iltakin menee hienosti, kun on ulkona nukutut pitkät päikyt takana.

Mulle tuli eilen neidistä kuvia. Teetin siis ihan valokuviksi. Juu... Tyttö on n. 2,5kk ja kuvia on varmaan jo 10 albumillista... Heh heh... Eipä oo viime aikoina meillä muuta kuvattukaan kuin tyttöä:D Pitäis saada ne vaan vielä sinne albumiin.

Laura81, sulla muuten puuttuu tosta meidän listasta tytön syntymämitat. Ja missäköhän luuraavat Emmu ja Huima? Ei oo kuulunut pitkään aikaan mitään...

Mutta, nyt vielä touhuilemaan jotain!

Rosa ja Piiperöinen 2,5kk
 
Laura 81
Tammivauvat 2008 (2)
23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g, pää 35 cm
24.12. Simb@ (LA 12.01.08), rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g, pää 34 cm
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g, pää 35 cm
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika 51 cm, 3680 g, pää 34 cm
01.01. Maagi08 (LA 06.01.08), rv 39+2 tyttö 50cm, 3110g
03.01. Laura 81 (LA 01.01.08), rv 40+2, tyttö 49,5 cm, 3480 g, pää 34 cm
04.01. Heppe 80 (LA 01.01.08), rv 40+3, tyttö 52.5 cm, 3405 g
05.01. Jumbojätti (LA 02.01.08), rv 40+3, poika 55 cm, 4160 g, pää 35 cm
06.01. Emmu (LA 18.01.08), rv 38+2, tyttö 48 cm, 3060 g, pää 35 cm
11.01. vm-74 (LA 13.01.08), rv 39+5, tyttö 48 cm, 2880 g, pää 34 cm
15.01. Anni83 (LA 07.01.08), rv 41+1, poika 50.5 cm, 3340 g, pää 35 cm
16.01. Ulla79 (LA 09.01.08), rv 41+0, poika 50 cm, 3800 g, pää 36 cm
16.01. Mamsu (LA 13.01.08), rv 40+3, poika 51 cm, 4050 g, pää 36 cm
17.01. Mamma? (LA 22.01.08), rv 39+2, poika 50 cm, 3680 g
20.01. Lumi80 (LA 16.01.08), rv 40+4, tyttö 51 cm, 3295 g
22.01. Huima (LA 23.01.08), rv 39+6 , tyttö 52 cm, 4350 g, pää 37 cm
24.01. Rosa (LA 23.01.08), rv 40+1, tyttö 51.5 cm, 3620 g, pää 35.4cm
25.01. Choco (LA 21.01.08), rv 40+4, tyttö 50 cm, 3325 g, pää 34 cm
03.02. op (LA 05.02.08), rv 39+5, poika 49 cm, 3070 g, pää 32 cm
05.02. Nuppu80 (LA 28.1.08) rv 41+1, tyttö 52 cm, 3550 g
05.02. Nunnu79 (LA 21.1.08) rv 42+1, tyttö 52 cm, 4150 g
10.02. Muska 78 (LA 2.2.08) rv 41+1, poika 51 cm, 3580 g, pää 35
 
Laura 81
Ohops, huomasin vasta nyt, että meillä oli puutteelliset tiedot. Kiitos Rosa! :) Rosa, tuo teidän reissujen jälkeinen yliväsymys kuulostaa niin tutulta. Muutaman viime viikon aikana olen huomannut, että tutuissa paikoissa käyminen (mummoloissa) ei enää onneksi tarkoita huutokonserttia illalla, mutta jos on jotain uutta ja vilskettä enemmän ympärillä, niin ilta on katastrofi. Ja varsinkin jos kunnon, pitkät päikkärit jää välistä.. Mutta olemme yrittäneet ajoittaa menot sillä tavalla, että unirytmi pysyisi, mutta se on joskus tosi vaikeaa, kun meidän neiti nukkuu niin pitkät päikkäri keskellä päivää (12-17, joskus jopa 12-18). Yleensä neiti on vielä kotiin tullessamme kylvetetty, se kun rentouttaa tytön unille tosi hyvin.:)

Huomenna meillä on lääkärineuvola ja samalla neiti saa ensimmäiset rokotteet (tai siis ensimmäisen piikkirokotteen, rotarixin sai kuukausi sitten). Vähän jänskättää, et miten neiti on kasvanut, kun pelkällä rintamaidolla ja viimeksi terveydenhoitaja sanoi, että ei ainakaan vielä tarvitse lisämaitoa. En tiedä tarkoittiko, että voisi kasvaa nopeampaakin, vai luinko liikaa rivien välistä.. Oliko se Tähti vai joku muu, joka ei ollut nähnyt kasvukäyriä ollenkaan ja sama on meillä! Ensimmäisellä käynnillä terkka sanoi, että keskikäyrällä pitäisi kasvaa, mutta sen jälkeen ei ole mitään puhuttu, saati nähty mitään käyriä. Niin ja olemme kuitenkin käyneet vähän tiheämpään tuo rotarixin takia.

Kuinka te muut tulette juttuun teidän neuvolantätien kanssa? Meidän neuvolantäti on periaatteessa ihan kiva ja varmasti asiansa osaava, mutta välillä minua tympäisee, kun jotain kysyy, niin vastaukset on hyvin ympäripyöreitä ja vähän siihen tyyliin, et miltä sinusta parhaimmalta tuntuu, niin tee niin.. Voi olla, että totuin äitiysneuvolassa toisenlaiseen tyyliin, kun siellä oleva terveydenhoitaja oli tosi napakka ja sanoi asiat selkeästi, eikä pyöritellyt asiaa joka kantilta.

Meillä oli viime yö ihan ihmeellinen, kun neidille piti käydä laittamassa vaikka kuinka monta kertaa tutti suuhun. Hän on nimittäin yleensä tiputtanut tutin pois, kun on nukahtanut kunnolla,eikä ole kaivannut sitä ennen seuraavaa heräämistä. En tiedä sattuiko pikkuisen mahaan vai mitä se oli, kun ei kuitenkaan kunnolla herännyt, että olisi ollut nälkä. No, ehkä ensi yö menee niin kuin yleensä..

Laura & Pikkuneiti 3kk ja melkein 1 viikko
 
Jumbojätti
Hoh hoi! Tänään käytiin isäni luona taas kylässä ja kylläpä aika meni nopeesti. Mies kävi tuhlaamassa autoon yli 200e edestä, pitää kuulemma jarrut uusia ihan kokonaan... eipä voinu samalla tilata tytölle uutta istuinta. *prkl*

Lauri on aina aamusin tosi kiukkunen. Tänään yllättäen jäi ainoana nukkumaan aamulla, pikkasen vain ims rintaa ja siihen nukahti. Nyt olen sitten antanut sitä Tuttelin Omneo korviketta ja en vielä ainakaan ole huomannut mitään vaikutusta. Velliäkin piti tänään antaa mutta unohtui...ja sen huomaa, maitoa mennyt ihan tuhottomasti.

Lauri tykkää sitterissä olessa vetää lelukaaren leluista ja erityisesti soivasta peilistä. =) Sitä aina popittelee. Lattialla sitten kova yritys päästä selältä mahalleen...toisinpäin tuon osaakin jo. Toi kääntyileminen tulee kai yleensä 4-5kk ikäisenä, mutta aika lailla vauvat on jo 3kk ikäisenä alkaneet kääntymään.

Mun veli oli testannut Yamoa kans ja kehui sitä. Saisinpa itekkin ton miehen testaamaan, mutta se ei oikein lämpene tällaisille jutuille...rattaita vaan voi työnnellä. Olikos se Op joka mietti minkä repun ostaa?? Tuli mieleen, et voithan sä ostaa Yamon ja värjätä sen mustaksi.

Nyt pitää lähtee ruokaa laittamaan..taas vähän myöhässä.

Jumbis
 
Nintsu -81
Voi vitsi että on sulonen tyttö teillä Laura!! =)

Meillä pieni mies nukkuu.. Viime yönä vetäs putkeen nukkumis enkat, eli melkein 8,5 h! Tankkasikin siihen malliin illalla että ei ihme. Eka roikku tisseillä tunnin kahteen otteeseen ja vetäs vielä perään korviketta 90 ml. Voi että mä muistan ne ajat kun poika söi n. 30 ml kerralla!! =) Mulla on jo nyt ihan hirveä ikävä tätä vauva-vaihetta, en haluais että se loppuu.. Kamalaa ajatella että tuo poika saattaa olla kohta sellanen, joka ei halua halata äitiä kun "se on niin noloo"..

Mä veikkaan Laura että teidän terkkari on tarkoittanut sitä, että vauva kasvaa aivan tarpeeksi hyvin pelkällä rintamaidolla. Meidän terkkari on tosi ihana ja hyvä, mä taas tykkään hänestä enemmän ku mun odotusajan terkkarista. Raskaus-terkkari kun oli sellanen ympäripyöreä, ei oikein koskaan vastannut mun kysymyksiin ja puhui omista reissuistaan ja kokemuksistaan ym. Ihan mukavahan tuo oli, mutta vähän vanhuuden höperö.. ;)

Rosa on ollut ahkerana tänään! Mäkin oon saanut pestyä kolme koneellista pyykkiä (ei se peseminen mitään, mutta se kuivumaan ripustaminen...) ja leivottua muffinsseja. Muffinsseista tulikin niin hyviä että ei varmaan kauaa vanhene pöydällä.. Ne on niin kauhean vähärasvaisiakin, ei niihin tullu ku 200 g voita! =) Ja päälle valkosuklaa-lime päällyste..

Nintsu + pieni mies 3 kk + 1,5 vk (tarkkaa on!)
 
vm-74
Moikka kaikille pitkästä aikaa =)
Tuntuu että nämä päivät ja viikot vain katoavat johonkin....tätä vauva-arkea =) Tänään jouduin antamaan lisämaitoa kun ei omista tullu ku yhteensä 20ml vaikka ois Ivaloon asti pumpannu tissit ni ei enempää herunu.No kai oon sit juonu liian vähän tms. mikä lie.Jospa sitä tässä yön päälle taas tulis.

Perjantaina meillä ois 3kk:n neuvola, rokotukset ym.Apteekista tuli suppoja käytyä ostamassa varulta, jos kuumetta kovin nostaa.

Meidän toisesta makkarista pitäs pikkuhiljaa alkaa tytölle huonetta laittaa.Kävin verhokangasta ostamassa; legendaarista muppet show kangasta.Meinasin kyl pers... lentää ku lopullinen hinta pitkille verhoille tuli, vähän päälle 70ekee...En todellakaan joka vuosi verhoja ostele ni tuntu kyl aika hintavilta....mutta mitäpä sitä ei ostelis omalle lapselleen =) Ovat vaalea pohjaset ja siinä sit niitä kuvioita muppeteista, käyvät ja tulevat varmasti olemaanki ympärivuoden ikkunassa.

Nii meidän tyttö sai nimekseen Milla,Kirsti,Emilia.Ristiäiset oli varmaan kuukaus sitte,mutta ku on pitäny mamaa muka jotenki niin kiireisenä ettei oo kerenny näillä sivuilla piipahtelee muuta ku pikaseen teidän muiden kuulumisia pikalukuna ottaen =)

Pitänee mennä pyykit laittaa kuivaan =) Moido!

vm-74
 
Jumbojätti
Ainiin. Kävin eilen siellä BodyShopissa ja nyt sitten hemmottelen itseäni. Tuli se 50e tuhlatua ja aika nopeesti toi summa siellä kyllä kuluu. Ostin mango vartalovoidetta ja suihkugeeliä, käsille jotain manteli tehokosteuttajaa ja kasvoille hamppukasvovoidetta. Katoin vain,että erittäin kuivalle iholle ja tota mangovartalovoidetta mulla on ollut ennenkin...ai että se tuoksuu ihanalle! Nyt on mamman kädet pehmeät ja naamakaan ei näytä hilseilevältä ja on pehmeä...ihokin tuntuu heti erilaiselta kun käytän tota mangoa. Elikkäs Bodyshopista vaan ostamaan lisää kaikkea ihanaa...=))Ja tänään sanoinkin systerille,että lahjakortteja saa ostaa lisää lahjaksi. ;)

Huh, taas vähän pumppailin rattaiden renkaisiin ilmaa. Hitto kun niissä on pyöräkumien venttiileillä ja niitä ei saa huoltsikalla pumpattua. Ihme että niitä laitetaan rattaisiin edes. Noh, kohta saa mies laittaa lisää. Mistään en löydä rattaiden renkaisiin omaa pumppua..ennen niitä tuntui tulevan vastaan joka sivulla.

Nyt salikset ja sit löhöömään. Nukahdin eilen sohvalle vaikka piti katsoa Weeds. ;)
 
Catriina
Aktiivisesti olen palstaa lukenut, mutta omat kirjoittelut on jääneet aika vähiin. Amelie nukkuu päivisin vain puolen tunnin pätkiä kolmisen, nelisen kertaa, joten siinä välissä täytyy sitten hoitaa kotiaskareita ja ehkä just ehtii lukea muutaman palstakirjoituksen.:)

Meillä mennään yhä täysimetyksellä. Olen imettänyt koko ajan makuullani (vain muutaman kerran "ulkona" istualtaan). Mulla tuli synnytyksessä sellaisia repeämiä, että istualtaan en voinut imettää reiluun pariin viikkoon, joten tyttö oppi syömään makuultaan. Nukahtaa siis tissille ja nukkuu yhä mun ja miehen välissä.

Maitomäärät mullakin vaihtelee. Joskus tosiaan tuntuu, että tissit on aivan tyhjät. Toisinaan taas täyttyvät parissa tunnissa. Luottamusta maidon tuloon kyllä on, kun tyttö on jo tuplannut syntymäpainonsa 3 kuukaudessa.

Yritän pärjätä tissimaidolla tuonne puolenvuoden ikään saakka, mutta soseita yms ajattelin kuitenkin antaa pikkuhiljaa lusikallisen päivässä jo 4 kuukautisesta asti. Amelieta jo kovasti kiinnostaa meidän syömisetkin.

Mulla äitiysneuvolaterkkari oli aivan ihana, suorastaan uskomattoman ihana. Lastenneuvolassa terkkari on ok, mutta jotenkin paljon kylmäkiskoisempi ja asiallisempi. Meillä on muutto edessä vajaan kolmen viikon päästä ja sitten vaihtuu myös neuvola.

Onko täällä muita, jotka on menossa töihin heti äippäloman päätyttyä? Mulla tällä hetkellä sellainen suunnitelma.

Catriina ja Amelie 107 päivää
 
Simba-
Kiva kun on avattu uusi ketju!

Nintsu, sun leipomiset kuulosti ihanilta! Aivan vesi herahti kielelle. Onko muutkin yhtä innokkaita leipureita? Mä oon jotenkin laiska mitä tulee leipomiseen, en oo varmaan pojan syntymän jälkeen leiponut mitään. Paitsi voileipäkakun ja täytekakun pojan ristiäisiin että sentään jotain. Ja muutaman kerran sämpylöitä.. pitäs ihan ottaa ja leipoo joku kerta jotain, sinänsä kuitenkin tykkään hääriä keittiössä ja kokeilla uusia reseptejä.

Poika meni jo nukkumaan. Meillä olikin tänään kiva päivä, käytiin kaupungilla shoppailemassa pojan kanssa ja sitten mentiin mun kaverille. Sovittiin mun kaverin kanssa, että mennään lauantaina Body Compattiin. Ihanaa. En oo käyny urheilemassa varmaan pariin vuoteen.. noloo.. mies nauroikin, että luulenko että enää ees löydän mun urheilutamineita, ne on niin hämähäkin seitissä:)

Jumbiksen Body Shop-reissu kuulosti kans ihanalta! Mä tykkään kans Bodyshopista. Ja hauskaa, että täällä on monta Tigi-faniakin:)

Meillä poika ei vieläkään kääntyile, vaikka on jo 3,5 kk. Yritys on kuitenkin kova. Kyljelleen kyllä menee, mutta ei pääse enää siitä kääntymään vaikka kuinka yrittää. Musta tuntuu, että meidän poika muutenkin kehittyy vähän hitaasti, hymytkin alko irtoilla vasta parikuisena. Ja vasta äsken oppi, miten nostetaan itsensä käsivarsien varaan jos on mahallaan.

Mä en hirveesti tykkää meidän neuvolantädistä. On se ihan ok, mutta jotenkin pelkään sitä ja sen mielipiteitä.. mulla on sama terkkari mikä oli raskausaikanakin. Alussa oli tosi ihana terkkari, mutta sitten se jäi pois ja tuli tämä nykynen tilalle. Se eka selitti kaikki jutut aina tosi tarkkaan (että tämmönen tyhmempikin pysy kärryillä..) mutta tää nykynen kertoo kaikki jutut aina tosi lyhykäisesti ja jotenkin vihasesti.. muutenkin mua harmittaa meidän neuvolasysteemi, kun tossa ihan kadun toisella puolella suunnilleen on neuvola, mutta mä en saa käydä siinä vaan mun pitää käydä tuolla neljän kilsan päässä. Just meidän kadusta alkaa uus terveysalue tms. ja siksi mun pitää mennä tonne kauemmas. Sinne pitää mennä aina autolla ja ajat pitää varata aina kahdeksaksi aamulla, että pääsen autolla ennen kun mies lähtee töihin. Vois sinne tietty mennä kävellenkin, mutta laiskana ihmisenä en jaksa.. ehkä sitten kesällä..

Jumbis, meillä aina mies pumppaa vaunujen renkaisiin ilmaa. Mä oon ihan onneton (siinäkin..). Kerran jo yks kumi hajoskin, kun olin antanu sen mennä liian tyhjäksi, onneksi mies vaihtoi senkin käden käänteessä uuteen. Onneksi on osaava mies, mä en pärjäis ilman sitä..

No niin öitä kaikille kavereille!! :)

Simba
 
op79
ohhoh, olen niin kade tollasille unille nintsu!! minä jouduin taas vissiin jonku 4 kertaa tunkeen tissiä suuhun pojalle viime yönä..vähän väsyttää joo :). kuinka teillä laura tyttö nukkuu yöllä, kun päikkärit on noin mahdottoman pitkät? meillä ei ole kauheen pitkiä päikkäreitä, ellei me olla ulkoilemassa/shoppailemssa. nyt ku on ollu ihan pyllystä kelit ja oltu koko päivä kotona, ei poika ole pahemmin nukkunu. ottaa sellasia 30 min torkkuja. ja yhdet 1,5 h unet. ja sellanen on pojan muu rytmi, et 1,5-2 h on hereillä ja sit torkahdetaan se 30 min. se yks hiukka pidempi pätkä sit nukutaan siinä 14-15 aikaan. nykysin yöunille poika sit sammuu siinä 21.30-22 aikaan. yöt menee vaihtelevasti. ai niin ja meidän poika ei harrasta mitään tankkailua, ei päivisin eikä iltasin, joten siks varmaan heräilee niin usein yöllä ja torkkuilee vaan päivällä.

käytiin tänään anopilla saunomassa..hiiret tanssii pöydillä, kun kissa on poissa. anoppi on matkoilla ja käytiin syömässä herkut pois kaapeista, nam ja nautittiin saunasta, ku ei ole omaa. poika istu kiltisti sitterissä pesuhuoneessa meidän saunomisen ajan. sit otin sen mukaan suihkuun ja tykkäs kovasti. ilmeisesti olis tahtonu jatkaa suihkuttelua, kun tuli kiukku heti, kun se ilo loppu. onneks pojan suun saa aina tukittua tissillä. loppu itku taas ku seinään. musta se on ihanan kuulosta, kun poika ääntelee sellasta tyytyväisyys pätkittäistä itkua/yskää/ääntelyä (tiiätte varmaan millasta..), kun se tajuaa, et ahaa tissi on nyt tossa mun nokan edessä ja mä saan sitä ihan just. joskus pitkitän omaksi ilokseni sitä tilannetta vähän ja nautin pojan ihanasta ääntelystä.. ilkee äiti :)

no mut nyt nukkumaan. muutes, kävin lisäämässä aikamoisen läjän kuvia..ne sisältävät myös harvinaislaatuisen kuvan, jossa pojalla on tutti suussa! siis mitä häh, onko se joskus pysyny siel :)
 
Ulla79
Onpas ihanat unet Nintsu :)
Ja jessus, kyllä sun mies vaan on hyvä kuvaaja op, taas ihana läjä kuvia :) 80 luku kuva, se harvinainen tutti suussa oli loistava. Luulis tosiaan että olisi jo kauan sitten otettu, kun toisella oikein retrokuosia päällä ja samoin tuossa peitossa :):)

Ihme touhua Simba teillä, siis voiko alue yhtäkkiä loppua, siis noin lähelle itse neuvolaa? Meinaan, että luulisi että neuvola olisi aika keskellä aluetta.. varmaan ketuttaa kun joudut noin pitkälle sitten lähtemään omaan neuvolaan :-/

Meillä on poitsun kanssa sama neuvolan täti kun aiemmin, josta olen kyllä pitänyt kovasti. Meiltä on neuvolaan n.3 kilsaa, mutta ongemana on se, ettei tien varrella (ole vielä) kevyen liikenteen väylää, ja aika paljon autoja, joten ei viitsi sitä tien viertä sitten kärryytellä kun on vähän vaaraksi.. ja sit saa pakokaasuja hengitellä.. joten autolla sinne aina pörrään.

Tekisi mieli mennä poitsun kanssa shoppailemaan, mutta olisi hyvä jos se ei olisi mikään kauppakeskus.. sillä jotenkin kun oltiin sillon jumbossa ja sisällä, niin poika ei sitten oikein nukkunutkaan hyvin. Hesaan pitäis varmaan lähteä, niin saisi oltua ulkonakin rattaiden kanssa, jolloin kaveri nukkuisi paremmin, ja sit voisi aina piipahtaa kaupoissa. Mun täytyy kyllä nyt saada muutenkin vähän lisää itseluottamusta noiden kaupunkikierrosten kanssa, kun ei ole montaa tullut tehtyä, että osaisi sitten vauvan kanssa liikkua paremmin pitemmälläkin shoppailukierroksella.. meinaan että missä imettää, vauvanhoitohuoneet ymym tutuksi. Ei olisi niin epävarma olo kuten vielä.

Joo, op, se on ihana ääntely :D semmonen tukahdettu itku.. et nyt se tisu tulee.. tekee mieli vähän itkeä, mut toisaalta ihanaa.. semmonen lutunen ääntely :) Hih.. eipä se poika varmaan pikku kiusoittelusta kärsi, oppii toisaalta kärsivälliseksi ;)

Ohoh, kello paljon, pitää mennä laittaan itteni valmiiks. Lähetän pojan kanssa taas vauvahieromaan yhden tuttavan luo siitä hierontaryhmästä. Poju nukkuu nyt ulkona, mut kaappaan hänet turvakaukaloon ja syötän sit paikan päällä niin jaksaa hieronnan läpi.

Kirjoitellaan taas!
 
Nunnu79
Huh, olipas ilta eilen. Lähin vihdoinki käymään salilla moneen kuukauteen. Kunto on ihan nollassa ja ohjaaja sano moneen kertaan, että TOSI varovasti pitää alottaa. Ihanaa kuitenki ku on tuo ohjaaja, joka tekee ohjelman, kun ite oon niin onneton noissa jutuissa. Noh, sillä aikaa tyttö oli huutanu koko ajan ja mies oli saanu sen nukahtaan just ennen ku tulin kotiin. Unta riitti puolisen tuntia ja sen jälkeen söi sentään vähän. Mut sitte sitä huutoa jatku muutaman tunnin ajan. Tyttö ei suostunu syömään tissistä ollenkaan, pullosta otti vähän. Ressukka huusi vaan pää punasena ja me kanneltiin sitä vuorotellen. Laitettiin pari tippaa cuplatonta maidon sekaan, mut ei näyttäny helpottavan. Enkä tiiä, oliko sillä lopulta mahavaivoja. Lopulta sitte nukahti, varmaan oli jo niin väsyny siinä vaiheessa. Ja unta riitti aamuun asti.

Tuommosia iltoja oli kaks sillon ku mentiin mun vanhempien luo. Aattelin sillon, että muutos varmaan teki sen. Onko muilla ollu tuollasia yhtäkkiä ja miten ootte niistä selvinneet? Täällä ollaan ihan ihmeissään, kun ei tuollasta oo ollu. Tavallisesti illat menee silleen, et vauva tankkailee suurin piirtein viidestä kymmeneen aina vähän ajan päästä ja torkkuu pieniä pätkiä sylissä. Kymmenen maissa mennään pimeään makkariin ja syötän vähän ja siihen nukahtaa.

Juu, muihin aiheisiin. Meillä on sama neuvolatäti ku sillon raskausaikanakin. Jotku jutut on ärsyttäny sillon aikasemmin, mut pääasiassa oikeen mukava ja asiansa osaava tuntuu olevan. Kysymyksiin saan yleensä aika hyvän vastauksen ja kovasti on oma itseluottamus äitinä noussu, kun terkkari on kehunu oikealla tavalla.

vm-74: Mustakin tuntuu, että vauva-aika menee ihan liian nopeesti. Kavereilla on muutaman kuukauden vanhempia vauvoja ja ne näyttää meidän tytön rinnalla tosi isoilta. On ihanaa ku oma vauva kehittyy ja kasvaa, mutta toisaalta vois pysyä vielä pienenä. Hassun ristiriitasia tuntemuksia.

Jaha, nälkä kaverilla, pitää lopettaa. Ja niin, me asutaan Tuusulassa.

Nunnu ja vauva reilut 2 kk
 
~Rosa~
Heippa!

Tyttö on taas ulkona päikkäreillä. Mies oli aamupäivän kotona, itse kävin vähän ostoksilla. Kävin katteleen tytölle sellaista leikkimattosysteemiä, pitää kuitenkin vielä verrata minkä hintaisia ovat Lastentarvikkeessa, kun Ruotsin puolella käväsin. Hain sieltä muuten Rotarixin, siis sen rotavirusrokotteenkin ja tuli maksaan yht. n. 120e, Suomen puolella maksaa n. 150e. Kannatti ajaa n. 25km rajan yli:) Rotarixin eka osa laitetaan meille perjantaina. Niin oliko kelleen tullut siitä mitään oireita?

Neiti nukkui eilen sitten ulkona kaikkiaan 5h 15 min!!! Meillä silti nukutaan yötkin minusta hyvin, toissayönä n. 8h ja viime yönä 7h. Oon huomannut, että jos tyttö saa nukuttua nuo pitkät päikkärit, niin yöunille menokin on helpompaa ja yö menee hyvin. Meillä on nyt aikalailla vakiintunut tuo, että nukkumaan menee n. klo 21 ja herää yöllä syömään kerran, n. klo 4 ja 5 välillä. Eilen vähän myöhästyttiin yöpuulle laitossa ja vähän meni känkkäränkäksi sitten nukkumaan meno, kun oli jo yliväsynyt.

Minä tykkäsin aivan hirveesti mun raskausajan terkkarista. Oli tosi ihana, vaikkakin jo n. 60v. Aivan huippu. Tosi nuorekkaan oloinenkin. Nyt on siis eri täti ja oon pyytänyt vaihtoa ihan vaan sen takia, kun joudutaan kuitenkin vaihtamaan, kun muutetaan ja kun sittenkin käydään samassa talossa neuvolassa, mutta silloin olis eri täti, niin oon pyytänyt, että jos päästäis jo hälle, niin olis kivempi kuin että vaihtaa sitten joskus myöhemmin. 3kk neuvola on lääkärineuvola ja sen jälkeen vaihdetaan. Aivan kiva niin, koska en tykkää hirveesti tästä nykyisestä. Sekoilee hirveesti. Oli mm. laittanut Piiperöisen syntymämitat väärin siihen korttiin ja muutenkin tuntuu, ettei oo niin hirveesti asioista perillä... Niin ja sekoilihan se lääkärineuvola-ajankin kanssa, kun joutui sen siirtämään vasta. Vaikka enpä kyllä tiedä yhtään millainen se uusi sitten on...

Nunnu: Oon selkeesti huomannut, että jos tyttö pääsee yliväsyneeksi, niin meillä on illat vähän vastaavia ja jos poiketaan kauheesti siitä totutusta päivärytmistä ja siis jää ne ulkona nukutut päikkärit väliin.

Mutta, nyt vielä touhuamaan jotain... Ai niin, eka käyn tsekkaan uudet kuvat, ihanaa!!!

Rosa ja Piiperöinen
 
Tähti-08
Meillä maksoi rotarix 160e... että vitsi, kylläpä ne täällä rahastaa sillä rokotteella! :( Ei tullut oireita siitä, kakka vain haisi eka kerralla siltä rokotteelta, kun tuli samana päivänä, mutta nyt toka kerralla, kun kakat tuli vasta seuraavana päivänä, niin ei haissut... ihan outo ilmiö. 3kk rokotuksistakaan ei tullut reaktioita, poitsu oli isänsä sylissä kun piikki annettiin, rääkäisi ja meni ihan punaiseksi kasvoilta, mutta itku oli parissa sekunnissa ohi =)

Kuulostaa, Rosa, aivan liian mahtavilta nuo teidät unet ja oliko se Nintsullakin ollut jokin superpätkä takana... Meillä vaan mennään niin kuin ennen ja välillä mennään vielä takapakkiakin, että heräilee niin usein yöllä, että... Viime yö oli taas sen edellisen (paremman) vanhan kaavan mukaan, että heräsi klo 2:15 ja 5:05 ja sitten vähän niin ja näin nukkui 7:30 saakka. Nukkumaan meni noin 21:45.

Neuvolan täti sanoi, että voisi 4kk iässä alkaa antamaan soseita. Perunaa ja vähitellen muitakin. Se voisi pidentää yöunia, eli pitäisi antaa esim. klo 17 tienoilla sosetta. No en tiedä vielä, ajattelin aiemmin, että noin 5kk iässä alkaisin antamaan sosetta, kun kerran maito on riittänyt hyvin. Nyt kuitenkin vielä mietiskelen, että ehkä voisi aikaistaa johonkin 4,5kk niin hyvällä tuurilla saisi itse nukuttua vähän parempia öitä ja olisi enemmän energiaa poitsun kanssa peuhuamiseen vielä ennen kuin palaan sitten töihin.

Poitsu oli reilu 7300g ja 63cm 3kk neuvolassa, pituus voi olla enemmän kun jalkaa ei saatu aivan suoraksi. Mutta siis aika reippaasti on kasvanut, vaikka neuvolan täti ei siitä mitään erityistä sanonutkaan. Sanoi vain, että minulta tulee paljon ja hyvää maitoa :) Kiitos siitä miehelleni, joka huolehtii ruuanlaitosta ja minun syömisistä... Mies ruokkii minut ja minä vauvan ;)

Mutta omituista oli, että saatiin lähete jonnekin fysioterapiaan, kun poitsu on kuulema liian jäntevä ja kannattelee päätään liian jännittyneesti käsien varassa. Pitäisi kuulema silleen jotenkin löysän rennosti höllytellä sitä päätä. Ja sitten tuli kielto ettei saa kantaa olalla eikä silleen mahan alta, että vauva on niinku mahallaan. Eipä ole koskaan tullut mieleen, että vauvaa pitäisi kantaa sylissä jollakin oikealla tavalla. Saatiin sitten opastusta, mutta en itse saa sitä oikein sujumaan.

Täytyypä käydä kattomassa niitä uusia kuvia :)
 
Nuppu80
Todella outoa että saa jotain neuvoja miten tulee vauvaa kanniskella... En oo aiemmin kuullut että voi ollakin liian jäntevä... Me kannetaan pupua usein just massullaan -> onkin ainoa takuuvarma asento mikä auttaa itkuun :)

Mä oon miettiny imettäväni ainaski 4kk, täytyy kattoo miten kiinnostunut pupu sen jälkeen on ruoasta.. Voisin 6kuukauttakin imettää mutta kattoo nyt kun tuo on vasta pari kuukautta...

Vitsi en saanut tänäänkään siivottua kun pupu nukkui taas vaan vaunulenkin ajan ja siitä kyl näkee että se on nyt sellanen kiukkunen ja unelias ollu koko ajan... Mennään pian vaunuilla kauppaan, saas nää itkeekö vaan...

Eilen illala ajattelin kokeilevani laittaa pupun omaan sänkyyn yöksi mutta kun olin imettänyt n. 2 tuntia sängyllä pupua niin mietin että en jaksa yöllä nostella montaa kertaa pinniksestä ja sitte imettää ja taas takas ku pupu kuiteski eräilee joku 3-5kertaa yössä....

nyt taas moro
 
op79
hihii..tämä vois olla vähä niinku pistokoe, että onko lukenu neuvolasta saatuja papereita (tosin kaikki ei tosiaan varmaan ole saanu samoja papruja). oon niistä lukenu, että vauva voi olla liian jäntevä tai vastaavasti liian vetelä. ja molempiin annetaan neuvoja neuvolassa, miten sellasta vauvaa tulisi "harjoittaa".

minä en oikein tiiä tosta kiinteiden alottamis iästä.. eikös nykysin suositus olis se 6 kk. mulle on ittelleni äiti ruennu syöttään marjasoseita jo 2 kk (!). mikä ikä olis sit hyvä alkaa totutteleen, en tiiä?

en muuten tajua, et miten libero voi olla niin huono vaippa. se päästää kosteuden läpi vaatteeseen ihan hetkessä.. olin kuvitellu ennen vauvaa, et se on ihan pätevä vaippamerkki.

jaaha 30 min torkku oli taas riittävä 2 tunnin valvomisen jälkeen..ihme kukkuja..
 
~Rosa~
Tyttö nukahti ja kävästiin jo miehen kanssa saunomassakin:)

Minä oon kuullut, että monesti neuvolasta kehoittavat aloittamaan kiinteät siinä 4kk, mutta se onko se nyt WHO:n vai minkä lie suositus on nykyään vissin se 6kk. Korjatkaa, jos olen väärässä. Kaveri aloitteli just lapselle kiinteät, lapsi 5kk. Mutta siis silloin, ku me on oltu vauvoja niin kai ne potut on jo syötetty viimeistään 3kk ikäisenä!

Oon tänään lukenu noita maitolaiturin sivuja, kun oon huomannut, että tosta imetyksestä on tullut mulle vähän niinkö "vankila". En pääse yli enkä ympäri siitä, että meän imetys on epäonnistunut, pielessä, metsässä, vaikeaa, tuskallista... Korvikkeita on alkanut mennä niin, että siitä haetaan jo laatikoittain. Ja oon laittanut aina miehen asialle, koska en voi niitä itse ostaa. Ajatelkaa! Mulla on tunne, että pitäis selittää kassan tädille, miksi niitä ostan. Ja että vähintäänkin narkkariksi tms. ongelmaiseksi luulisivat, kun korviketta syötän lapselleni. Musta tuntuu, että oon pettänyt lapseni ja joudun tämän vielä joskus hänelle hyvittämään jollain tavoin ja hän saa vähintäänkin kaikki maailman allergiat ja taudit ja korvatulehduskierteet vain siksi, että minä olen epäonnistunut... Ja niinkö jo edellä mainitsin, musta on tullut tämän "vankilan " myötä vähän niinkö kotihiiri, kun ne pullon lämmitykset on vaan joka paikassa niin pirun vaikeita ja pelkään sitä, kun joudun kaikille selittämään pulloruokintaa. Ja ne pienten vauvojen ystävät, joille oon tästä puhunut ja jotka imettää, niin tuntuu, että ne ei ymmärrä puoltakaan tästä mun tuskasta ja ongelmasta. Ja tuntuu niin pahalta varsinkin silloin, kun he kaivavat sen tisun esiin ja vaan tökkäävät sen lapsen suuhun. Nyt kun tarkemmin mietin, niin meidän imetys ei oo onnistunut ikinä. Tai siis musta kaikilla kuulostaa olevan tankkauksia ja pitkiä tissittelysessioita, meillä tyttö ei oo viihtynyt ikinä rinnalla kovin pitkään. Nykyäänkin, kun ne yösyönnit ainakin vielä onnistuu, niin tyttö syö tosi nopeesti, mutta kai hän saa tarpeekseen, kun kuitenkin nukahtaa ja jatkaa uniaan.

Joo, tulipahan taas purettua tuntoja... Iltapuuhiin...

-Rosa-
 
Laura 81
No niin, tänään käytiin 3kk:n lääkärineuvolassa ja neidin mitat olivat 5200 g ja 61 cm. Mittaa oli tullut kolmessa viikossa huikeat 4 cm, mutta painoa oli tullut ainoastaan 200g. Terveydenhoitaja sanoi, että tyttö on käyttänyt kaiken energiansa pituuteen, et siksi painoa on nyt tullut vähän. Joudutaan kuitenkin ensi viikon lopulla käymään painokontrollissa, kun lääkäri sanoi, että seurataan, että liittyykö tuo runsas pulauttelu painon hitaaseen nousuun.. Niin ja rokotuksia ei vielä saatu, kun neidillä on ollut viikon verran kakka vihreää (muuten on ollut kunnossa ja kakan määrä on normaali) ja lääkäri sanoi, että se on yleensä ihan normaalia rintamaidolla olevalle lapselle, mutta jos nyt sattuisi, että on joku virus, niin ei vaikuta sitten rokotuksen tehoon. En kyllä usko, että olisi joku virus ja samoin lääkäri ja terkka epäili sitä, mutta katsotaan nyt muuttuuko se viikon aikana.

Ai niin, sattui hauska väärinkäsitys lääkärillä, kun hän sanoi jostain asiasta, että sinähän tiedätkin jo tämän kun ei ole ensimmäinen. Mietin, että ymmärsinkö nyt oikein et puhutaanko lapsiluvusta, blondi kun olen.:) Hän alkoi toisen kerran sanomaan, että kun teillä on jo yksi ennestään ja silloin sanoin, et kyllä tämä on ihan ensimmäinen lapsi meille..

Tuli noista soseiden aloituksesta mieleen, kun eräs tuttava kertoi, että hänen neuvolakortissaan on kolmen kuukauden neuvolassa merkattu, että tyttö laihdutuskuurille; ainoastaan porkkanaa ja tuoremehua. Aikas hurjan kuulosta!! Tosin tästä ohjeesta on neljäkymmentä vuotta aikaa..

Nintsu; Kiitos, äiti meni ihan hämilleen...

Op; Meillä neiti nukkuu yötkin tosi hyvin, suorastaan nolottaa sanoa, kun tiedän, että kaikilla se nukkuminen ei ole helppoa. Tosiaan päikkärit nukutaan 5- 6 tuntia ja aamupäivällä ja yöunille mennään 8.30-9.30 ja ensimmäisen kerran neiti herää 6-7 aikoihin. Syö sitten ja nukkuu vielä noin yhdeksään. Viikon ajan olen huomannut, että päikkärit alkaa pikkuhiljaa varmaan lyhentymään, koska neljän tunnin jälkeen alkaa tuttiralli. (eli vartin välein käydään laittamassa tutti suuhun) Mutta, koska neiti on ollut vielä silmät kiinni ainakin puoliunessa, en ole ottanut siinä vaiheessa sisälle.

Rosa; minä sanoisin, että älä syyllistä itseäsi turhaan ja ota liikaa taakkaa imetyksestä! Ajattelisin, että on kuitenkin hyvä että olet pystynyt imettämään ja vieläkin ilmeisesti osittain imettämään. Aina se vähäinenkin antaa tarvittavia suoja -aineita. Kuitenkin vauvalle on tärkeintä, että maha on täynnä ja rakkautta ja hellyyttä saa yllin kyllin.

Joku kysyi jossain vaiheessa, että mistä päin tammimammat on, niin me olemme Seinäjoen seudulta, Etelä- Pohjanmaalta.

Ja nyt nukkumaan.. Ajattelen aina pikaisesti kirjoittaa, mutta kuinka ollakkaan olen kirjoittanut romaanin..:)

Laura ja Pikkuneiti
 
op79
ei hemmetti, miten lahjakas nukkuja on sulle laura siunaantunu :D tahtoo ja.

rosa, mulle on aikoinaan alkanu äiti juottaa 1,5 kk iässä pelkkää korviketta ja ta-daa täällä ollaan, hengissä ja omaan varsin hyvän vastustuskyvyn, enkä kanna kaunaa äidille ruokintatavastaan :) samaa sanoisin siis kuin laurakin eli pääasia, että massu on täynnä ja vauva rakkauden ympäröimä. oli se maha sitten täytetty tissistä tai pullosta. ja muutes taisinpas ihan lähi päivinä kirjoittaa, kun meidän pojalla ei ole mitään tissittelyjä pahemmin. joskus, harvoin tosin, se on pidempään tissillä, mut muuten ne on aika pikasia imasuja.. muistuupas mieleen maailman nopein kansa mainos :) nyt nukkuun.
 
Jumbojätti
heippa taas!

Käyn joka päivä lukemassa täällä, mutta nykyään ei päivisin meinaa aika riittää kirjoittamiseen. =) Iltasinkaan en enää jaksa koneellaistua vaan ennemmin löhöän sohvalla ja katselen telkkaa.

Meille on tullut selkeä rytmi nukkumisten suhteen. Kivaa! Aamulla herätään klo.8, syödään ja seurustellaan ja tehdään muut aamupuuhat. Klo.11 menee päiväunille ja nukkuu 4-5tuntia. Taas syödään ja seurustellaan jne...klo.22 menee nykyään nukkumaan ja nukkuu yön ilman syöttöä...eli eka syöttö aamuyöllä, nyt parinapäivänä klo.5.30. Sit jatketaan unia tuohon klo.8asti..toi herätyskin on meillä noin, kun tyttö yleensä meidät herättää.=) Mutta ihana kun saa nukkua tuon 22-5.30 ilman heräämistä! Tissit vaan ehtii täyttyä liikaa ja mun selkää aina öisin särkee ja ne vähän häirinnyt välillä...yleensä oon niin väsyny,et mikään ei saa mua hereille. =)
Tosiaan sitten nukkuu kaikki vaunuilut ja autoilutkin.

Eilen käytiin miehen siskon synttäreillä. Tänään sit viedään lahjaa, kun eilen saatiin kutsu niin myöhään, ettei enää ehditty lahjoja katselemaan...ehdotinkin miehelle et hakee jotain kivaa Bodyshopista.

Meillä on samaneuvolatäti ollut kokoajan. Tytön odotusaikana mulla oli eritäti, kun asuttiin eripaikassakin.(Menee asuinpaikan mukaan). Se täti oli ihan kiva, mutta ei kyllä juurikaan ottanut kantaa mihinkään, vaikka mulla alkoi olemaan selkeitä raskausmyrkytysoireitakin...lääkärihän mut aina passitti äippäpolille. Sit vauva-aikana saatiin aivan IHANA täti ja se on meillä vieläkin! En ikinä olisi uskonut neuvolasta löytyvän sellaista tätiä mikä meillä on. Hänen kanssaan on niin helppo puhua mistä vain. Vaikka hän kannattaa kiinteiden aloittamista vasta aikasintaan 4kk ikäisenä, ei ala moraalisoimaan vaikka aikasemmin aloittaisinkin...

Yritän imettää 6kk asti. Täysimetyksestä on turha haaveilla meillä, mutta kunhan saisin yösyötöt tissillä menemään siihen asti kun tarvitsee...kohta näyttää siltä, ettei sitäkään tarvitse harrastaa ja kyllä nyt aamuyöstä jaksaa jo nousta vaikka maitoakin lämmittämään. Kiinteät aloitan kunnolla 4kk ikäisenä.Velliä ollaan maisteltu,mutta taitaa vielä jäädä....

Jahs..pitää alkaa laittamaan kamoja, kun lähdetään kaupungille kaverini luokse kylään.=)

Jumbis
 
Lumi80
Kävin katsomassa teidän uudet kuvat spacessa. Tosi kivoja kuvia!

Meillä on näköjään ihan eri päivärytmi, koska mun tyttö nukkuu edelleen kolmet päiväunet! Eli puol tuntia joskus klo 10 ja klo 18 ja pari tuntia joskus klo 14-16. Ja yöllä nukkuu n. klo 20 - 7 ja herää pari kertaa syömään mutta nukahtaa heti takas. Pitäiskö mun jotenkin yrittää saada päiväunet kahteen ja sitten yhteen kertaan päivässä? Ja jos pitäis, niin voiko joku kertoa miksi? Ensikertalaisena en tiedä...

Normaaliarjesta, meillä on muuten päinvastoin kuin Rosalla. Oon huomannu että vauva nauttii tosi paljon kun tehdään jotain, joten ollaan joka päivä yritetty käydä joko kaupassa tai rannalla, jotta hän saa tuijottaa ihmisia ja erilaista ympäristöä, mistä hän selvästi tykkää. Jos ollaan vaan kotona (ja käydään kävelyllä) niin musta tuntuu jotenkin että vauvalla on tylsää, tai siis että hän on paljon iloisempi kun mennään jonnekin.

Täällä ei ole neuvolasysteemiä, mutta meidän lastenlääkäri on tosi mukava, mutta aika varovainen, siis esim. sanoi ettei itse lentäis vauvan kanssa ennen 6kk! Sanoin siihen että itse oon lentäny nuorempana (ja pysyin terveenä) ja lääkäri kyllä ymmärtää eri kantoja, mutta on itse tosi varovainen. Lääkäri on tosi mukava, mutta uskoisin että kaikki lääkärit on, koska täällä on vakuutussysteemi sellainen että voi heti vaihtaa lääkäriä jos ei ole tyytyväinen, niin kuvittelisin että potilaita kohdellaan varmaan vähän enemmän asiakkaina kuin Suomessa.

Mäkin ajattelin täysimettää puoli vuotta.

Rosa, sanoisin kans et älä ota turhia paineita. Imetät sen verran kuin pystyt. Yks lääkäri sanoi täällä että on hyvä imettää sen aikaa kun voi, vaikka olis vaan pari viikkoa, niin sekin on parempi kuin ei mitään.

Simba, mä en oo leiponu mitään pariin vuoteen, vaikka olin nuorempana tykkäsin siitä paljon. Eli et ole ainoa :)

Nunnu: Meillä kans tapahtuu tollasta yliväsyneenä eikä siihen meillä auta muu kuin kantaminen tai vauvakeinuun nukahtaminen.

Lumi
 

Yhteistyössä