Lokakuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **Johanna**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mom meidän tytöt on ilmeisesti keskimääräisät herkempiä nuille piikeille. Molemmat ovat itkeneet kipuitkua ja kuume on noussut lähes jokaisen piikin jälkeen esikoiselle. Neuvolastain jo neuvoivat että kun lähtee kotiin piikin jälkeen niin viimeistään siinä vaihees käydä apteekista hakemas kipulääkettä vauvalle. Että vaikka muten yritänkin elää ilman turhia lääkkeenottoja niin tässä asiassa en tingi, pientä en suotta huudata! Ekan kerran rupesin epäilemään rokotusohjelman järkevyyttä kun esikoiselle laitettiin crp, tyttö oli viikon kipeänä.silloin vasta tutkin mitä muu maailma sanoo ko. rokotteesta, autismia, kuolemantapauksia ja päätin samalla että kakkoselle ei crp laiteta vaan tilaan rokotteen itse englannista, kun ongelma on nimenomaan tässä kolmen taudin yhteisrokotuksessa, eli ajattelin jättää sikotaudin pois, niin komplikaatiota ei pitäisi tulla. Mun mielestä huonosti neuvolassa kerrotaan riskeistä, muuten meilläkin mennään rokotusohjelman mukaan. äh kai tämäkin vaatisi paremman perehtymisen asioihin, mutta mun mielestä järjetöntä että vaikka riskit on suurt ja ne tiedetään niin silti mennään lääkefirmojen pllin mukaan, mun mielestä täs pitäis olla vaihtoehtona että joko crp tai sitten kaksi erillistä piikkiä eri kerroilla niinkuin se on ennenkin ollut. sekavaksi menee, joten parempi lähteä tonne tuulen pyöriteltäväksi ulkoiluttaan lapsiaan.

Hei vaan täältä Ruotsin puoleltakin. Täällä rokotusohjelma on ihan identtinen mun mielestä Suomeen verrattuna. Eli puolentoista viikon kuluttua meillekin annetaan ekat piikit. Kuumekouristeluista olen kuullut ja meillä hoitaja sanoi että olisi hyvä jos voisimme jäädä neuvolaan hetkeksi odottelemaan mahdollisia jälkireaktioita. Sitten sain myös hyvän vinkin yhdeltä kahden lapsen äidiltä. Hänen esikoinen sai kovat oireet, joten kakkoselle annettiin suppo vähän ennen rokotteen pistämistä, minkä ansiosta kakkonen säästyi oireilta kokonaan. En tiedä onko tämä suositeltavaa, mutta toimi ainakin heillä.

Me päätettiin poitsun kanssa kokeilemaan lentämistä ja tullaan Suomeen jo ensi viikolla. Jännittää hieman miten korvat reagoivat ja kuinka kovan huutomekkalan nostaa mahdollisesti. No, onneksi lento on vain 55min. Onko teistä muut vielä lentäneet vauvan kanssa? Tai kokemuksia aiemmilta kerroilta?

Meillä ei ole puhettakaan mistään säännöllisestä rytmistä vielä, mutta myöhään poika valvoo iltaisin edelleen. Nukkuu sitten päivät ;) Pitäisi yrittää kääntää rytmiä, mutta ehkä se tulee sieltä pikkuhiljaa. Uskon että levottomiin öihin vaikuttaa myös ikenien kutiaminen, joten hampaitahan sieltä on kohtapuolin odotettavissa. Kuolaa tulee kovasti ja kaikki mahdollinen kelpaa suuhun laitettavaksi. Onkos muilla jo hampaita puhjennut?

Nyt päiväkävelylle ihanaan auringonpaisteeseen!

M + poju 11vkoa 4pvää

Moikka. Oltiinpas me tiputtu taas kauas. Taitaa olla edelleen kaikilla vaihe ettei joko ole kirjoitettavaa tai ei ole aikaa :) Itse kyllä netissä roikun päivittäin, mutta tuntuu ettei mitään ihmeitä ole tapahtunut enkä ole jaksanut kirjoitella. No, nyt päätin kuulumisia taas kirjoitella :)

Meillä poika täytti 3kk vkonloppuna ja myöskin sen kunniaksi päätti kierähtää selältä vatsalle. Pari päivää se sitä harjoitteli ja sitten onnistui. Ja nyt onkin sitten niin, että joka paikassa pitää vain pyöriä eikä selällään viihdytä ollenkaan. Hienoa laittaa vaatteita ja vaippoja kun toinen vain pyörii. Muutenkin tuntuu, että hirmusesti ihan yhtäkkiä on poika kasvanut, ei vain fyysisesti mutta myös muutenkin. Kovasti seurustelee ja ottaa kontaktia ja seuraa maailman menoa. Päivät menee vauhdilla kun leikitään ja lorutellaan yhdessä :) Myöskin rytmi on aika hyvä, ainakin tällä hetkellä (pois Murphy pois!). Iltaisin aika samaan aikaan mennään nukkumaan, noin 21 ja aamulla heräillään 9-10 aikoihin.

Joko teillä on hampaita tullut? Ainakin Marianne ed. viestissään kirjoitteli niiden mahd tulosta... Meillä ei näy, mutta kuolan tulo on edelleen runsasta, samoin kädet on koko ajan suussa, mutta en tiedä onko niillä kuitenkaan yhteyttä.

Rokotuksetkin saatiin 3kk neuvolassa eikä poika huomannut piikkiä juurikaan, ei myöskään tullut isompaa oiretta siitä, onneksi.

Mitäs olette ajatelleet kiinteiden aloittamisesta? Koska aloitatte ja millä? Itse en ole vielä ajatellut kun maito riittää toistaiseksi niin hyvin. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla muiden ajatuksia aiheesta.

Nyt meen äkkiä ruoanlaittoon ennen kuin poika herää päikkäreiltä!

Hilmis ja poika 3kk

Heippa

Ei ole täälläkään ihmeellistä. Poika kasvaa kovasti ja voi hyvin. Masuvaivat on vähentynyt ehkä iän myötä. Paljon jutustelee ja on seurallinen. Meilläkin on käännytty masulleen sängyssä kun on masun takia halunnut, mutta vielä ei motivaatio riitä huvikseen kääntyilyyn. Näyttää kuitenkin osaavan jo :)

Kuolaa tulee ja nyrkit on suussa täälläkin mutta en usko että hampaista vielä olisi kyse ainakaan meillä. Tosin on mulla tuttujen lapsilla joillain tullut ekat jo kolmikuisena mut kai se on harvinaisempaa.

Mä oon ajatellu kans pysyä kiinteiden suhteen äidinmaidolla jos se edelleen riitää sen 6kk ja senkin jälkeen kiinteät tosi pienin erin aloitettuna. Jos onnistuu siis. Aattelin kyllä 4kk jlk ruveta antamaan virikkeitä maistiaisten muodossa esim kastamalla sormi hedelmäsoseeseen. Mulla niitä nytkin on kaapissa kun itse syön niin ei mene hukkaan yhden peukun kaston takia :) Mut jutut voi muuttua jos maito ei riitä tms

Meillä kans joku hatara rytmi on muovautunut, Yö mennään parilla ruoalla ja päikkäreitä kahdet joista toiset voi olla jopa 3,5 tuntia jos ollaan liikenteessä. Yöllä pisin väli on 4-5 tuntia.

Kaikki siis hienosti ja poika on erityislaatuisuudestaan uolimatta ihan linjassa kehitykseltään ikätovereihin nähden. Se on ihanaa vaikka eihän kiire mihinkään ole :)

Nyt onnistui jopa imetys kahvilassa kun se ruokailu on ollut vähän säätöä aikansa. Pullo on jo vähemmmistö ja apu on se että mulla alkaa nyt suihkutissit tasaantua ja pojalla helpompi syödä eikä hukuta kumpikaan. Hänelläkin tietty imu paranee koko ajan iän myötä.

Onko teillä jo jotain lempileluja? Täällä punainen unikoira, keinuva pehmopelle ja mobile. :) Ei kovin kauaa niitä jaksa vielä tutkia.

Voikaa hyvin :)

Mom<3 ja poika reilu 2,5kk

Marianne, taitaa nyt tulla myöhässä, mutta meillä lentäminen onnistui ainakin aivan loistavasti puolivuotiaan kanssa, lensimme itävaltaan ja lennot kaiken kaikkiaan 5-6 tuntia. Ainoat ongelmat oli kakkapyllyn pesu minikokoisessa vessassa ja nukutus täydessä koneessa, oli aivan liian paljon katteltavaa, ettei edes tisulle voinut keskittyä, nousun ja laskun ajaksi tutti tai tissi suuhun nin ei nouse paineet korvissa.

Hilmis, ei taida tulla yllätyksenä että meillä kiinteitä ryhdytään kokeilemaan WHO:n suositusten mukaisesti puolivuotiaana. Koska jos vain jotakin voin tehdä mahdollisten allergioiden ja diabeteksen ehkäisemiseksi niin siihen olen valmis. Lapsen suolisto ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt vastaanottamaan muta kuin rintamaitoa alle puolen vuoden iässä.Esikoinen aloitti kiinteät myöskin puolivuotiaana ja hyvin on kerinnyt niitä syömään. Toisekseen koen myös imettämisen PALJON helpommaksi kuin ainaisen soseiden keittämisen ja pähkäilyn että mitä tänään syötäisiin.
Mutta kukin tavallaan, meille sopii tämä rytmi ihan hyvin näin ja itse haluan uskoa nuihin tutkimuksiin jotka puoltavat lapsen pitkää imetystä. :D

Meidän neitin "lempilelu" taitaa olla tuo isosisko joka jaksaa aina pikkuista naurattaa.

Mariella ja Tiiperö 3 kk 2 viikkoa

tuli tässä mieleen että onko teidän lapset vaihtanut näin 3 kk kynnyksellä yhtäkkiä ruoka-aikojaan. itselläni on juuri tänään tasan 3 kk poika ja alkuviikosta oli rinnalla vielä 1,5-2 tunnin välein ja kerralla n. 30-50 min mutta nyt loppuviikosta on vaan 3-4 tunnin välein ja kerralla ollaan korkeintaan 30 min. tyytyväinen on kyllä jos ei tuputa, tuputtamalla saa vaan kunnon raivarin aikaan. itsellä tuntuu vaan et on rinnat ihan täynnä maitoo koko aika kun rytmi muuttu. pelkään että maidon tulo heikkenee tämän myötä. onko siis kellään kokemuksia? tuntuu hölmöltä, että koko aika kasvava lapsi yhtäkkiä vähentää syömistä..

No on ollut meillä ainakin jotain ihme menoa. Poika on nyt vajaa 3kk ja on yhtäkkiä syönyt vähemmän ja mulla tosiaan sitten parina päivänä alko olee rinnat tyhjät etenkin illalla niin että pakastimelle mentiin pumppumaitoja hakemaan. Onneksi sitä sain kiihdytettyä pumpulla takasin koska yhtäkkiä sitten halusikin iltamaitoa enemmän. Syö illalla tiheään, aamupäivisin tosi harvakseltaan. Esim aamulla kun herää niin ei välttämättä halua ruokaa ollenkaan tai vaan vähän. (riippuu toki mihin aikaan on aamyön syöttö ollut).

En tiedä mistä on kyse. Tuskin nyt ruoan tarve on vähentynyt. Ehkä sullakin on tehoimulla menty ja maidon tuotanto mahdollisesti kasvanut ja siksi tuntuu täydeltä...(?) Mut jos pelkäät että maito vähenee niin pumppaile, niin mäkin nyt teen ja lopulta niitäkin sitten juotetaan iltasin välillä... ihme touhua :)))

mom<3

Meillekin piikit laitettiin eilen ja poika on ollut unelias koko vuorokauden niiden jälkeen, syönyt kuitenkin hyvin koko ajan. Eilisen iltapäivän oli kiukkuinen mutta sekin meni ohi kun pidin häntä erityisen paljon sylissä, kanneskelin ja laulelin. Kasvua oli tullut ihan omien käyrien mukaan, pituus oli vain lisääntynyt erityisen paljon (6,310kg, 64cm ja 41,5cm), on sen kyllä huomannut jo vaatteistakin.
Suomen reissu meni oikein hyvin ja korviaan ei poika valitellut kun sai tissiä nousujen ja laskujen aikana. Tuttia tai tuttipulloa hän ei edelleenkään ota, vaikka isoäitikin hartaasti harjoitutti useita tunteja ;)
Kyselin neuvolassa kiinteiden aloittamisesta ja täällä on tapana aloittaa "makupalojen" anto 4,5kk:n tienoilla jotta lapsi on valmis 6kk:sena syömään pelkkiä kiinteitä. Imetyskin saa tietysti jatkua 6kk:nkin jälkeen mutta toimii ns. kakkosruokana.

En tiedä auttoiko tuo tunnin aikaero, mutta nyt poika on laittanut joka ilta nukkumaan 21-22 aikaan. Ennen reissua 23-24 aikaan. Vauvauintikin on ollut todella kivaa ja auttanut paljon uniongelmiin. Poika on nukkunut kuin tukki joka yö uinnin jälkeen ja nukahtanut aikaisin.

Miten teillä lapsi nukahtaa? Meillä loppui kantamiset reissun aikana kun laitoin pojan viereeni sängylle, sammuttelin valot ja olin ihan rauhassa. Siinä se aikansa touhusi, välillä ihan riehui (ei itkenyt), ja saattoi syödäkin vähän kunnes nukahti. Nyt ollaan jatkettu sitä samaa ja hyvin on auttanut. Eniten helpottaa kun olemme päässeet kantelusta eroon ja poika pystyy rauhoittumaan nyt myös paikallaan.

Toivottavasti jaksatte muutkin kirjoitella kuulumisia ja vaikka tuntuisikin ettei ole mitään kerrottavaa, niin aina meitä on täällä monia jotka lukee teidän ajatuksia ihan mielellään :)

M + poitsu 3kk 2pvää

Täältä sen verran tilanneraporttia, että meillä on kait joku ihme kasvukausi menossa. Poika söisi vaikka koko ajan ja yötkin menevät nyt "vain" 2,5-3h:n sykleissä -ennen 5-6h:n. Muutaman päivän vielä jaksan tällaista 24/7-imetysmaratoonia mut sit alan kyllä jo antamaan muuta "vahvempaa" jos ei ala rauhoittumaan entiselleen. Päiväunetkin ovat korkeintaan 30min. pitkiä. Mamma on ihan puhki ja välillä itkettää ihan kamalasti.

Voimia marianne!! Täällä on myös ollut ihme superimutusta toisina päivinä ja sitten taas ei syödä suunnilleen ollenkaan puoleen päivään ja rinnatkaan ei enää tiedä mitä tuottaa :) Joten on sitä itkua täälläkin tullut.
Kummasti hermoromahdus auttaa kun pääsee tunteet ulos niin taas jaksaa. Mutta joo, univelka on rankkaa. Toivotaan sinne paljon voimia että saat unta!!

T'äällä kaikki kuten ennenkin, poika kasvaa ja kehittyy. Hölöttää koko ajan tosi kovasti. Hellyyttävintä kuitenkin on sellainen ihana kujerrus jolla se vastaa hiljaa iltaisin äidin hyvänyöntoivotuksiin ja pusutuksiin. Se saa kyllä kyyneleet onnesta ja auttaa taas jaksamaan muutamat pieruvaivat ja muut jutut :)

Tämä ketju on vähän hiipunut. Onkohan muut kadonnut? Johannastakaan ei ole kuulunut mitään... olisi kiva kuulla.

mom<3 ja poika kohta 3kk

Heippa kaikki!

Pitkästä aikaa täällä, tai oonhan mä aina käynyt kurkkimassa jos teiltä on tullut kirjoituksia, mutta oma kirjoittelu on vähän vaikeata nykyisin kun tuo poika on niiiiiiiiin vaativa taas vaihteeksi :) Poika haluaa olla koko ajan vain sylissä ja silloin kirjoittelu on vaikeaa, surffailu onneksi onnistuu ;) Päiväunista, puolta tuntia pidemmistä, voin vain haaveilla. Joskus lenkin jälkeen poika jää nukkumaan 1-2 tunniksi, mutta usein se on vain puoli tuntia. Ja toiset päikkärit ulkona on myös 30-60 min. Eli hirmuisesti ei ns omaa aikaa jää. Illalla on myöskin turha kuvitella, että hän nukkuisi, paitsi sylissä :)

Myöskään nukkuminen ei ole enää helppoa. Unen saaminen illalla kestää, syliin nukahtaa usein, mutta kun yrittää siirtää omaan sänkyyn niin viimeistään vartin jälkeen sängystä kuuluu vaativa BÄÄ! Sitten alkaa sama rumba: tissi suuhun, nukahtaa syliin, siirto sänkyyn ja BÄÄ. Eilenkin nukahtaminen meni yli puolenyön sitten lopulta. Yöt on myös levottomia, edelleen tuo kääntyminen häiritsee selvästi poikaa ja myöskin ilmeisesti ilmavaivat. Mähän vaihdoin d-vitamiinin toiseen merkkiin enkä tiedä sopiiko tuokaan. Se viikko kun oltiin ilman vitamiinia oli selvästi helpompi pojalle. Ehkä vaihdan vielä kerran jos auttaisi...

Meillä syödään muuten myös erittäin tiuhaan. Päivällä olisi tiuhempaan tissillä kuin ennen ja iltaisin tosiaan tykkää myös tissitellä. Maitoa tulee kyllä hyvin, että onko se "taas" tehokausi menossa. Vaativaa on.

Marianne kirjoitti tihenevistä yösyönneistä. Meillähän on aina ollut tuo 2-3 tunnin rytmi, joten siihen olen tottunut, mutta ei se varmasti kaikille sovi. Varsinkin kun olet tottunut paljon pidempiin jaksoihin. Itse saan vain haaveilla :) Tosin ihan silloin tällöin poika saattaa nukkua jopa 5, joskus kuusikin tuntia :) Oma nukkumaanmenoni on viivästynyt ilta illalta kun haluan "omaa aikaa" netissä tai telkun ääressä kun poika nukahtaa eli se alkaa sitten puoliltaöin. Saa nähdä tuleeko itselleni väsy koska :)

Muuten päivät menee seurustellessa, leikkiessä ja laulaessa. Vauva on hirmu iloinen (pääsääntöisesti) ja naureskelee paljon äidin nähdessään, samoin kuin peilikuvan nähdessään :) Ihana on seurata tätä nopeata kehitystahtia :)

Onko kellään muulla jo uusi vauvakuume iskenyt? Itselläni on... :)

Hilmis ja poika 3kk 2vk

Hurlumhei!

Täällä ollaan, kiirettä vain pitää, niin aika harvakseltaan ehtii kirjoittamaan.

V täytti justiinsa 3 kk. Täysimetyksellä mennään ja V nukkuu mun vieressä. Olen vähän lupaillut miehelle, että kun se nyt lähtee kuukauden työmatkalle, niin lapsi nukkuu sitten omassa sängyssä kun hän palaa. Me kun olemme ajaneet isin yläkertaan nukkumaan, kun on niin levoton nukkuja, että ei uskalla nukkua samassa sängyssä vauvan kanssa. (ihan hirveitä nää mun lauseet, koittakaa kestää)
Että jonkinsorttista unikoulua pitäisi piakkoin pitää. Tällä viikolla V on vielä kaiken lisäksi alkanut vaatimaan, että hän saisi nukahtaa rinta suussa aina. Ja jos minä yritän hivuttautua pois sängystä, niin viimeistään viiden minuutin päästä tulee tarkistushuuto. Ja sitten on pakko mennä takaisin tutiksi.
Yritän myös seuraavan kuukauden aikana saada opetettua V:n pullolle. Meillä vanhemmilla kun on meno maaliskuussa, ja ollaan myös yötä pois kotoa. Nuk:n koliikkipullo rinnanmuotoisine tutteineen on ollut tähän mennessä se paras vaihtoehto. Siitä V on suostunut jopa imaisemaan pari kertaa.
Nuhaa kummempaa sairautta ei ole vielä saatu: kop, kop, kop.

V kääntyy selältä vatsalleen jo oikein näppärästi ja nauraa ääneen kun kutitetaan tai lauletaan korkealta. Oikein valloittava tyttö: 63 cm ja 6300 g.

Ja Hilmis, ei ole vauvakuumetta, eikä tule. Kolme riittää... :0)

Aurinkosin talviterveisin, Johanna

Ja ulkopuoliselle vielä, että meillä muuttui syöminen varmaan jo 2-3 vkoa sitten:
syödään 3-4 tunnin välein ja 2-15 min. kerrallaan. Aika pitkältä kuulostaa tuo 30-50 min. Siinä varmaan sitten vaan makustellaan loppuaika?

Hilmis: Deetipat ei ainakaan meillä aiheuta vatsavaivaa.

Heipat,
Täällä syödään nyrkkiä ja vähän jo muutakin mikä käteen sattuu. Ollaan päästy pumppauspelleilystä pelkkään tissiruokintaan mikä on ihanaa. Siis 3kk meni :) Tänään onkin meidän 3kk päivä tasan. Hirvittävästi tulee hölötystä, on välillä varsinainen papupata ja äänteet on joka päivä moninaisempia, samoin äänensävyt ja äänikorkeus. Ihana jotenkin huomata kuinka asteittain kommunikointi kehittyy. Nyt meillä jo itketäänkin ihan kiukuttelua jos joku harmittaa, sitä ei juuri tapahtunut aiemmin.
Masulle meilläkin jo päästään mutta ei oikeen riitä vielä kiinnostus tehdä sitä muuten kuin jos pierut kiertää ja haluaa helpottaa oloaan niin sitten ähertää itsensä mahalleen mutta ei oikeen huvikseen viitsi sitä tehdä vielä.
Kovasti on kasvettu ja terveitä ollaan täälläkin oltu, joskin välillä joutuu niistämään mutta se on pientä.

Hilmis: Ei ole vauvakuumetta, eikä yksinhuoltajana ole ihan heti pelkoakaan :)) Mietin jo itsekseni että miten ihmeessä äidit pärjää joilla on pieni vauva ja taapero tai useampi vielä lisäksi... :) Mutta kai se vaan on helpompaa sitten kun ei ole ensi kertaa äitinä ja kaikkea tarvitse ihmetellä. :)

Jatkan taas myöhemmin. Nyt ei helposti enää täälläkään kirjoitella kun poika on paljon hereillä ja päikkärit sisällä on aika lyhyitä. Vaunuihin nukahtaa pitkiksi ajoiksi ja silloin voi hurahtaa yli 3 tuntia mutta sisällä ei nuku yli tunnin päikkäreitä. siis täälläkin otetaan illasta omaa aikaa... kuten nyt :)

Mom<3 ja pieni ihminen 3kk

moi pitkästä aikaa, piti ketjua hakea aika kauan,oli niin alas tippunut, toivotaan että tämä kuitenkin oikea ketju.

Täällä vauva-arki sujuu hienosti. Tosin on meidän neiti oppinut myös kiukuttelemaan. Hampaita on kaksi ja ikää 5kk. soseita ollaan jo jonkin aikaa yritetty syödä, mut maha meni ihan kovaksi ja lopulta piti pienellä peräruiskeella helpottaa toisen olo. Nyt sitten toimii miten toimii, mut taas pikku hiljaa soseita syöty. pituutta neidillä 65,2cm ja painoa 7940g, joten aika tuhti tyllerö on , vaikka ei lihava kuitenkaan:) .Esikoinen jättänyt nyt päikkärit pois ja sitten ei tässä enää itselläkään onnistu päikkärit. Vauva nukkuu aamu tirsat kympin maissa ja pitkät unet sitten puolen päivän jälkeen. illalla vielä pikku unet ennen yö unia. Tissimaitoa riiittää mainiosti ja onkin sitten äidissä aikalailla kiinni. Öisin syö vielä melko useasti, kolme kertaa. Aika kuluu kuin siivillä ja vuorokaudesta tuntuu tunnit loppuvan aina kesken. Meille ei vauvakuumetta enää tule, on päätetty niin. Niinpä olen jo kaikki 56 ja 62 vaatteet myynyt kirpparilla pois. Yritän taas vähän useammin keretä kirjoittelemaan, mut kyllä tämä oma aika on aika vähissä välillä. terkuin Neepu ja tylleröt.

Hyvää ystävänpäivää kaikille!

Sivulta 5 löytyi tämä meidän hiljentynyt ketju!

Kyllä se vaan on niin, että näin kolmen lapsen äitinä:
aika on enemmän kuin kortilla.

Yritän perjantaina ehtiä kertomaan 4 kk lääkärineuvolan kuulumiset.
Muutoin menee oikein kivasti, öisin syödään edelleen 2-3 kertaa, mutta nukkumaanmenoaika on aikaistunut 20-21 välille. Muistatteko aluksi, kun meidän V meni nukkumaan siinä aamuneljältä tai -viideltä... Ihanaa, että se aika on historiaa!
Kop, kop, kop.

Yritän opettaa tyttöä pullolle, koska olemme menossa yli yön kestävälle vierailulle, minne lapsia ei oteta mukaan. Huonosti menee, pullolla vain leikitään ja kun oikea nälkä tulee, niin silloin pullo aiheuttaa raivarin. Kait tämä vaatii vain sitkeyttä?

Siinä pikaiset kuulumiset. Mitäs teille muille?

Johanna ja V, ihan pian 4 kk

Heippa kaikille ja kiitos Johannalle kun etsi ketjumme tuolta kaukaa... :)

Tosiaan ei tule enää paljoa kirjoiteltua vaikkakin netissä pyörin melkein päivittäin. Ehkä tässä ei ainakaan itselläni ole ollut nyt mitään sellaista "tapahtumaa", että tarvitsisin neuvoja tmv ja sitten ei ole tullut kirjoiteltua. Laiskuutta vain...

Tosi hienoa Johanna, että teilläkin mennään nyt ihmisten aikoihin nukkumaan ja herätäänkin vain noin vähän. Meillä nukkumaanmeno on jossain 21-22 välillä, useimmiten, eräänä iltana meni yli puolenyön, että vaihtelee toki edelleen täällä. 3-4kk väli oli meillä todella hulinaa öisin ja heräämisiä saattoi olla alle tunninkin välein. Voitte kuvitella, että tämä äiti oli hieman väsynyt. Mutta nyt kun 4kk tuli täyteen on unet taas rauhoittunut. Viime yönäkin (jos oikein muistan) yksi väli oli melkein 6h!!!!!!!!! Ja se on itselleni ihan luksusta! Ja sen kyllä huomaa kun saa nukkua, ei ole hermotkaan niin kireällä...

Poika kasvaa kovasti, edelleen mennään pelkällä rintamaidolla. Olen ajatellut tässä "lähiviikkoina" aloitella kiinteiden maistamisen, mutta katsotaan nyt. Poika on kovin seurallinen päivisin, nukkuu ulkona kahdet päiväunet, toiset unet yleensä 3-4 tuntia. Muuten on oikein kivoja päiviä, mutta joskus illat menee kitinäksi, väsymystä kaiketi. Alas on selvästi tulossa hampaita, ainakin ikenet on kovin turvoksissa mutta saa nähdä koska oikeasti puhkeavat. Kovasti ne tuntuu ainakin poikaa jo vaivaavan, koko ajan on nyrkki/nyrkit, lelut ym suussa ja ikeniä pitää hinkata kaikella. Tähän ei kaiketi voi mitään tehdä eli auttaa?!?

Onko muilla jo tullut hampaita?

Hilmis ja poika 4kk 1vk

Moi. Onko muita lokaäitejä enää kuulolla ollenkaan? Kirjoitin viimeksi hammasepäilyistä ja ajattelin kertoa, että tottahan se oli. Meillä on nyt alhaalla yksi hammas jo puhjennut, jten ei ihme jos on ollut levotonta päivällä ja yöllä. Mites muilla?

Entäs onko kiinteitä jo aloitettu? Me ollaan kokeiltu nyt perunaa ja hyvin on maistunut pojalle. Tarkoitus oli vain maistatella mutta ehkä määrää lisätään kuitenki jo koska se tosiaan maistuu niin hyvin ja lusikka menee hienosti suuhun.

Miten teillä muuten sujuu arki tällä hetkellä kun lapset on noinviiden kuukauden ikäsiä?

Hilmis ja poika 5kk

heissan vaan täältäkin. Meillä neiti täytti jo puoli vuotta ja sai ensimmäisen oikean flunssan. Nenä vuotaa, yskii ja lämpöä. Muutenkin yöt melko rauhattomia viime aikoina, ni tämä vielä lisäksi. Oikea tissitakiainen on, eikä pullo kelpaa millää. Soseita ollaan jo maisteltu ja syöty pari kuukautta, hyvin maistuvat, mut ongelma on kakan kovettuminen. vaikka luumua työnnän joka välissä, no nyt jo hivenen paremmin toimii. muuten arki sujuu kivasti ja uusia juttuja tulee joka päivä lisää. Kaksi hammasta neidillä myös on. Ja lisää olen vähän kaipaillut. Siinä nuo tärkeimmät, yritän taas paremmalla ajalla jaksaa lisää kirjoitella.

Meillä menee myös hyvin. Ihan niitä samoja juttuja kuin muillakin. Hampaita ei ole vielä näkynyt ja rintamaidolla täällä mennään vielä edelleen koska tuntuu tuo minun tuottama ruoka olevan aika tuhtia ravintoa niin ei ole kiirettä kiinteiden aloitukseen. Kyllä varman pikkuhiljaa alan maistattamaan jo jotakin kun kuulin että jotkut vauvat tarvii harjoitusta nielemiseen niin siltä varalta ettei sitten tule ongelmaa kun tarvii tosissaan niitä kiinteitä.

Muuten arki on ihan kivaa. Käydään vauvakerhoissa paljon tapaamassa muita äitejä, tavataan ystäviä ja paljon käy vieraita meilläkin mikä on piristävää. Pikkumies on oppinut paljon uusia juttuja ja on ihana nähdä kuinka viikossakin voi kehitystä tapahtua niin paljon ja jotenkin ihan yhtäkkiä tulee uusia juttuja. Kovasti riittää juttua ja peukku on suussa aika tiiviisti vaikka tuttia tarjoan usein. Edistystä on että tutti kelpaa jo illalla jos avustan vähän pitämään sitä suussa. Meillä on kivat yöunet, parilla syötöllä mennään edelleen ja siinä on ollut aika säännöllinen rytmi jo pidempään.
eipä oikeastaan muuta ihmeempää. Ihanaa tämä äitiys on vaikka raskastakin hetkittäin sekä tunnemyräkkää että väsymystä mutta mitään en pois vaihtaisi. Ja jotenkin on ihanaa kun vauva kasvaa että se koko ajan kommunikoi enemmän ja enemmän ja liikkuminen ja muu helpottaa koko ajan. Tosin ehkä tulee muita uusia juttuja jotka on vauvana helpompia kuin myöhemmin mutta verrattuna ihan ekoihin kuukausiin on niin paljon helpompaa nyt jotenkin. Paitsi se että tuo alkaa olla jo aika painava (7,5kg) joten tämän viikon hierojakäynti ei ollut mitenkään turha... en muista millon olisi ollut näin tukossa hartiat :)

Voikaa hyvin ja paljon voimahalauskia
Mom<3 ja pikku-ihmemies 4,5kk

Yhteistyössä