Alkumetriläiset - Vauva kainalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hertta1981
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ohhoh, Hertallahan on ollut vauhtia ja vaarallisia tilanteita synnytyksessä! Uskomattoman nopeasti kyllä kävi! Tuollaisen synnytyksen kyllä haluaisin itsekin, ettei tartteis kärvistellä avautumiskipujen kanssa pitkään. Ja vielä kerran oikein paljon onnea, hienoa että teillä mennyt kaikki hyvin! Tulehan kertomaan enemmän teidän arjesta kun ehdit, miten sitä jaksaa kahden kanssa. Ja kyllähän sitä jaksaa, jos vaan on helppo vauva, millaiselta teidänkin neiti ainakin vielä kuulostaa :)

Meillä on kans nyt siis yritys päällä, itse asiassa ensi viikon alussa pitäisi testailla jos ei menkat ole alkaneet. Mutta ei kyllä yhtään ole sellainen olo et ois tärpännyt, enkä huomannut ovistakaan. Mutta katotaan, eipä tässä mikä kiire olekaan, ihan rauhallisin mielin tässä kattellaan... Toisaalta ois kyllä ihanaa jo tietää että pääsis vuoden lopussa äippälomalle, alkaa työt jo tökkiä...

Mitäs meille... Poika on aika vipeltäjä, ei meinaa perässä pysyä jos sen päästää irti vaikka kaupassa tai pihalla. Ja pihalla se rakastaa tutkia kaikkea, viihtyy tosi hyvin eikä meinaa millään tulla sisälle. Uusia sanoja tulee joka päivä ja kovasti yrittää matkia kaikkea. Ja terveenä ollaan oltu, paria flunssaa lukuunottamatta. Tällä viikolla ostettiin pyörään sellainen lastenistuin, nyt pääsee pyörälenkillekin. Käytiin jo testaamassa ja poika oli ihan innoissaan kyydissä :)

Ihanaa että tulee kevät ja kesä! Mie jo niin odotan kesää ja lomaa!

Nyt mukavaa viikonloppua kaikille!

Noa ja P 1 v 3 kk

ONNEA HERTALLE ihan mielettömästi!

Nopea ollut synnytys tosissaan, huh!Onneksi ehditte sairaalaan:)

Mulla oli samat mietteet tytön syntymän jälkeen, että kolmas lapsi syntyis varmaan käsiin/autoon, jos sellainen joskus olis tulossa. Minäkin pelkäsin tosissani viime kerralla että synnytän autoon ja varmasti jos vedet olis mennyt autossa, olis tyttökin sinne syntynyt, sillä kun kalvot poksahti,(onneksi sairaalassa) tyttö syntyi saman tien lähes syöksynä...

Mutta hyviä vointeja teille kaikille ja jaksamista!

Pupu

Heippa kaikille pitkästä aikaa!!!

Olen käynyt lukemassa kuulumisia, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään. Nyt ajattelin ihan istua koneelle, kun tyttönen on alkuiltapäikkäreillä ja mies juhlimassa vappua.

Ensiksikin haluan kauheasti onnitella Herttaa pikkuisen tytön johdosta. Ja erppaa uudesta raskaudesta <3

Meillä alkuvuosi on kulunut sairastamisten merkeissä. S on ollut jatkuvasti kipeänä ja mitään suurempaa syytä ei ole löydetty. Kerran oli korvatulehdus, mutta muina kertoina vain joku virus, mihin ei mitään hoitoa ole ollut. Kuumetta aina lähemmäs 40 tai yli.. Nuhaa ja yskää. Montaa hoitopäivää ei huhtikuussakaan tullut. Harmittaa maksaa täydet hoitomaksut, kun hoitopäivät voi laskea yhden käden sormilla.
Hampaita on jopa 5kpl.. :D Pottailua harjoitellaan kun muistetaan, ei siis säännöllisesti. Tosin olen huomannut, että S itse on halukkaampi pottailulle... menee itse istumaan potalle, mutta ei tee sinne mitään. Sanoja ei juurikaan tule. "täällä" tulee kokoajan ja "äiti" tulee jos on joku iso hätä. Ei varmaan kerkiä opettelemaan sanoja, kun on kova vauhti päällä kokoajan. Tyhjentelee laatikoita ja kaappeja.. ja muutenkin touhuaa kaikkea mikä on kiellettyä. Kokoajan pitää olla kieltämässä toista.

Ja salaisuus löytyy wc:n roskiksesta... kaksi viivaa tikussa. shhhh

A ja S 1v3kk

Moi!

Täällä kans vietellään vappupäivän iltaa kaksin pojan kaa, joka kyllä simahti jo. Mies jäi vielä kaverille saunomaan. EIlen juhlittiin vappua pienellä kaveriporukalla, mutta minä selvinpäin, koska mullekin tuli viivat tikkuun :) Tai itse asiassa kolmeen tikkuun, kun piti varmistella kun ei ne viivat meinannut siitä vahvistua :) Mutta raskaana ollaan täälläkin, ekasta yrityksestä tärppäsi ja la olis 1.1.2011! Nyt vaan toivotaan että kaveri kestäis matkassa. Ja A:lle kans hirveesti onnea, millon sulla on laskettu aika?

Nyt lähden sohvalle karkki- ja sipsipussin kanssa ja sit aikasin nukkumaan!

Noa 5+0 ja poitsu 1 v 3 kk

Onnea Noalle myöskin.

Mulla ois LA 1-3.1... Mut luulen, et vähän myöhemmin, koska kierto on heitellyt viime kuukausina 28-36 välillä. Toivottavasti kaikki menis hyvin. En oikein vielä edes ymmärrä koko juttua. Epätodellinen fiilis. :)

Mulla kans kainalossa sipsipussi ja kaukosäädin. Onneksi on kannettava, niin voi surffailla yhtäaikaa kanavilla ja netissä. ;)

Hei täältäkin!

Hertalle vielä onnittelut tytöstä! Olipas kyllä nopeaa toimintaa siellä!

JA onnea A ja Noa!! Eli meidän ketjussa on nyt kolme raskaana :) Nopeesti kyllä teillä tärppäsi.

Meillä ei vauvoja vielä suunnitella lisää hankittavaksi lähiaikoina. Vielä tarttee vähän toipua T:stä ja katsella millaisia elämän muutoksia meille on lähivuosina tulossa. Maatilan sukupolven vaihdos on siis tulossa ja tilapäinen asunto on vielä auki ennen kuin omaa (toivottavasti) aletaan rakentaan. Miehellä kyllä kuumetta piisaa ja varmaan se jossain vaiheessa taas tarttuu minuunkin siinä määrin, että unohtaa sen vauva arjen raskauden. Voihan se olla, että toisella ei ole koliikkia tai ei ole muutenkaan niin vaativa ja temperamenttinen. Ajan kanssa nuokin ajat unohtuu, huomattu on :) Mutta vielä silti liian tuoreessa muistissa ;)

Mutta nyt katteleen rimakauhua ja rakkautta..

Mimo ja T 1 v 3 kk

Joo, mie en kans oo oikein vielä sisäistänyt koko asiaa, kun yhtään en odottanut et tässä kierrossa ois tärpännyt. Yhtään ei tuntunut siltä, eikä mitään oireita oo vieläkään. Ja mulla oli kans ovulaatio aika myöhään eli todennäköisesti la ois oikeesti muutamaa päivää myöhemmin. Testikään ei näyttänyt plussaa vielä kp 30 ja kp 32 oli ihan hailakan hailakka haamu. Siitä se sit vahvistu :) Mut päivä kerrallaan mennään, neuvola pitäis varmaan kans varata ens viikolla... On kyllä huomattavasti rennompi fiilis kun sillon ekalla kerralla kun panikoi koko ajan kaikkee mahollista.

Nyt meen ruoan tekoon, moikka!

Me ei siis olla mitenkään edes yritetty... ollaan menty, että saa tulla jos on tullakseen, enkä yhtään tiedä millon ovis olisi edes ollut. Muita oireita ei ole, kuin kuukautisten pois jäänti ja väsymys (jonka olen kyllä laittanut näiden kurjien ilmojen piikkiin).

Ja ihan sama juttu, et paljon rennompi fiilis. S:n kanssahan käytiin siellä alkuraskauden ultrassakin, mutta nyt ajattelin ettei mennä. neuvola-ajankin taisin viimeksi tilata samantien, mutta nyt ajattelin hetken katsella ja kuullostella. Mutta kai se pitää jo ensiviikolla soittaa...

Olitko muuten Mimo jo palannut takasin kouluun/töihin??

Itse taisin saada taas pienen energiapiikin työtä ajatellen, kun tiedän että kesäloman jälkeen ei tartte enää montaa kuukautta ahertaa. :D Pitää kuitenkin talous saada siihen malliin nyt, että voin jäädä pidemmäksi aikaa kotiin kakkosen syntymän jälkeen...

Voi hyvä ihme mitä uutisia täällä!!! Onnea kovasti A ja Noa! :) Ja toivottavasti kaikki menee hyvin!

Kirjotan nyt vaan pikaviestin, kun tyttö torkkuu tässä sylissä... O päiväunilla, mut äsken vänisi jotain ja piti käydä laittaa tutti suuhun. Heräyty varmaan, kun tyttö parahti itkuun. Nukku hänkin vaan puoli tuntia ja vaati taas sitten tissiä. Sitä ennen valvo ainakin 2h, joten sais nyt kyllä käydä pidemmille unille pikkuhiljaa... No nyt taas kuuluu ääntä tuolta O:n huoneesta, joten tais sen unet nyt loppua... On muuten aika taiteilua kahen näin pienen kanssa ja tästä se varmaan vaan menee vaativammaks, kun alkaa enemmän valvomaan tää vauva... Sinällään siis helppoo tää alku, kun vaan syö ja nukkuu ja ei onneks tuntikausia tissillä roiku. Kiltti vauva siis kaikinpuolin, ainaki toistaseks. Onneks mies vielä kuitenki isyyslomilla, menee töihin vasta 15. päivä. Sit iskee kyl varmaan pieni paniikki :/ Noh, kyl kaikesta selvii aina jotenkin :) On vaan opeteltava sopivat keinot, et miten hommat hoituu parhaiten ja mahdollisimman vähillä huudatuksilla :)

O hurpattaa tuolla koko ajan... Pitää isäntä hakee tuolta omista hommistaan, että nyt heräs poika :)

Palataan taas!

Hertta, O kohta 1v5kk ja tyttönen 2vk2pv

Nostellaanpas tätäkin ketjua välillä!

Moikka vaan!

Mitäs kuuluu kaikille? Miten A:lla on mennyt, onko kaikki sujunut mallikkaasti? Täällä olot alkaa jo olla aika normaalit. Mitään kovin pahoja oloja ei nyt taaskaan ollutkaan, mutta välillä kyllä väsymys ja ällötys on ollut aika kovaa. Ja ruoka kyllä maistuu vähän liiankin hyvin... Vitsit viikot on kyllä mennyt nopeesti, ensi maanantaina on jo np-ultra!!! Uskomatonta! Ja tuntuu et mahakin alkaa jo kasvaa, parit housut kiristää siihen malliin et ei voi enää käyttää. Ihanaa :) Vielä ois vajaa kolme viikkoa jaksettava puurtaa töissä, sit ois 5 viikkoa lomaa! Kyllä sitä jo odottaakin.

Meillä poitsu temmeltää entiseen malliin, kovasti tulee jo juttua. Viime viikolla oli vaan vähän kipeenä, keuhkoputkentulehdus, mutta lääkkeet on auttanut. Muuten ollaan oltu terveinä. Miehellä alkoi loma tällä viikolla, niin saavat nyt viettää aikaa miesporukassa :)

Mut tulkaahan kirjoittelee!

Noa 10+3 ja poitsu 1 v 4kk

Moi kaikille!
Kivaa Noa kun ostelit ketjun, oli kadonnut aika kauas...

Heräsin juuri, molemmat muksut vielä nukkuu. Nää on näitä viimeisiä kiireettömiä aamuja meillä, syksyllä menen töihin ja lapset perhepäivähoitoon.

Onneksi hoitaja on ennestään tuttu jo isovekkulille ja meille ja on tosi kiva, tunnollinen ja jämpti kasvattaja, ei tartte pelätä sen puolesta hoidon aloitusta.

Uskomatonta, neiti täyttää lauantaina puolitoistavuotta. Huomenna olis neuvola.

Kova vauhti on päällä edelleen, ja puhetta pulputtaa koko ajan. Oikeita sanojakin tulee mukavasti, joka päivä joku uusi.Päikkäreitä meinaa nti jättää pois, eli kun nyt vielä yöuniaan nukkuu niin voi olla kiikun kaakun nukkuuko tänään päivällä olenkaan...Pärjää kyllä kiukuten vartin torkuilla koko päivän, ihme sissi...
Mutta hoitoon mennessä alkaa aikaiset aamuheräämiset, joten sit päikkärit tulee kuvioihin taas.

Mutta meillä siis menee kivasti, ollaan saatu onneksi olla terveitäkin! Kaikin puolin haikeaa aikaa, kun tämä kotiarki pian muuttuu. pitää nauttia näistä viimeisistä ajoista täysillä!Tänään mennään lasten kaa Tivoliin, kivaa, isoveli on luvannut käyttää siskoa toukkajunassa:)

Miten Hertan arki pienten kanssa sujuu?
Entä odottajien tunnelmat?
Nooaa käyn välillä aina tuolla toisessa ketjussa kurkistelemassa,kun täällä on NIIN hiljaista:)

Kivaa kesää kaikille!

Pupu ja isoveli 5v ja pikkusisko 1.5 v!

Heipsistä!

Onpa taas ollut pitkä tauko.. Jotenkin niin laiska tulemaan tänne :/

On taas ollut kyllä niin hulina kesä kuten aikaisemmatkin. Kyllä maalla riittää kesäisin hommaa! Olen tehnyt vanhalla puolella ikkunaremppaa (kuten facen puolella on varmasti osa huomannutkin) aina silloin kun olen sinne kerennyt. Hitaasti etenee, mutta eipä oo hoppuakaan kunhan sais katon korjattua ja homeet veks.. Haaveenahan ois joskus tulevaisuudessa päästä siihen asustaan ja sitten rakennella uutta taloa.

A kyseli koulu/työ hommista niin edelleen olen kotona ollut. Varmaan saatan olla jopa siihen asti kun T täyttää 3 vuotta. Kun ei ole asuntolainaa tai muitakaan velkoja makseltavana ja ollaan totuttu kituuttaan jo opiskelu aikana niin mieluummin olen T:n kanssa kotona kuin laitan hoitoon. Toki asia voisi olla eri jos olisi hyvä työpaikka oottamassa (ja palkka) ja jos T viihtyisi hoidossa.

T on kyllä ollut vauvasta asti aika vaativa ja nykyään kiukuttelee ainakin minulle tosi paljon. Aina kun on ollut esim. mummun kanssa niin ei kuulemma ole kiukuteltu ollenkaan.. Sitten kun minä astun näköpiiriin niin kiukuttelu astuu kuvaan lähes välittömästi. Mutta onneksi on välillä hyväntuulen päiviäkin :) Ooh ja eikös 2 vuoden iässä ole joku uhmakin? Oisko tää sitten jotain esiuhmaa? :D..Hmm jota on jatkunutkin jo jonkun kuukauden.. Noo tarvitaan vain pitkää pinnaa ja lehmän hermoja ;)

Hertalle jaksuja arjen pyörittämiseen kahden kanssa!

Ja odottajille ihanaa odotusta ( kyllä itekin joskus kaipailee vauvamahaa) !

Ultra kuulumisiakin ois kiva kuulla?? :)

M ja T 1 ja puoli vuotta ( facessa taisin jo kuukausi sitten vietellä T:n puolitoista vuotisia ja sitten huomasin, että ne onkin vasta kuukauden päästä :D.. Kotona olo teettää sen, että päivät ja kuukaudet ovan välillä ihan hukassa )

Moikka!

Kiva kun mimo kävit välillä nostelemassa :)

Kesä on kyllä ollut aika hulinaa, vaikka ei mitään ihmeellistä olla tehty ja reissutkin on ollut ihan lyhyitä ja kotimaassa, mut tuntuu et aina on jotain meneillään. Ja näistä ihanista keleistä on kyllä tullut nautittua täysillä, ollaan oltu varmaan joka päivä uimassa tai veneilemässä. Mutta ihan kiva kyllä et nyt tuli nämä normaalit kesäsäät, vähän paremmin jaksaa :) Mulla ois vielä viikko lomaa, sit takas töihin. Eikä tässä olekaan enää kun jotain 4 kk ja sit alkais äippäloma :D Ihanaa, kyllä jo odotan sitä.

Olo mulla on ollut mainio, mitä nyt välillä väsyttää mut kai se väsyttäis näillä helteillä tuon vilkkaan taaperon kanssa ihan ilman raskauttakin ;) Poika nimittäin on melkoisen vilkas tapaus, koko ajan menossa eikä hetkeäkään paikallaan. Ja äidissä on kyllä koko ajan kiinni nyt kun olen ollut kotona. Ja kyllä meilläkin äidille eniten kiukutellaan, kait se kuuluu asiaan :) Mut ihanaa silti kun on saanut olla lomalla ja viettää rauhassa aikaa pojan kaa.

Np-ultrassa oli kaikki ok, seuraava oiskin parin viikon päästä. Sukupuolta ei meinata kysyä, pidetään nyt jännitys loppuun saakka :) Ja maha alkaa jo olla melkoisen iso, mammahousut ollut käytössä jo monta viikkoa. Aika rauhallisesti mennyt tämä odotus, aina ei edes muista monennella viikolla, tai muutenkaan koko asiaa :)

Kirjoitelkaahan muutkin, mie lähden nyt tekee iltapalaa kun poikakin hiljeni... Se muuten vetelee luksusyöunia, nukahtaa kasin maissa ja herää puoli kasin ja puoli ysin välillä aamulla!

Noa 18+1 ja P 1,5 vuotta

Nostellaanpas taas :)

Onkos kaikki lopettaneet palstailun kun entistä hiljaisemmaksi käy :/

Mitäs raskaana oleville kuuluu?

Miten erpalla on lähtenyt pienten arki rullaan? Ja miten Hertalla nykyään jaksellaan?

Pupustakin ois kiva kuulla :)

Täällä sulattelen "pientä" uutista. Menkat oli n. pari viikkoa melkeen myöhässä ja ostin testin joka täräytti heti plussan!! En oo merkinny päiviä minnekään niin en oikein tiedä millä viikoilla mennään.. Vauvaa on ajateltu niin, että harkitaan joulun aikaan, että mikä fiilis sitten, mutta pääsi sitten yllättään..
Alkushokista jo hieman pää selvenny, mutta tosi sekavat oli ja nyt olen aikalailla positiivisella fiiliksellä :) Takaraivossa pelko edellisestä vauva-ajasta, että jos se toistuu.. Mielialat heittelee tosi paljon, välillä ahistaa, välillä taas iloitsen, huah.. Pientä kuvotusta meinannut olla, mutta koitan syödä vähän väliä jotain. Ja väsymys on ollut kans aikamoista, mutta silti öisin nukkuu levottomasti.

Mutta ei sitten fasen puolella hiiskaustakaan!

Noa, mulla kutkuttaa jo nytten kumpi on tulossa :) Mut oishan se ihana jännittää h-hetkeen asti :)

Mimona, pikku toukka ja T 1,7 v

Vautsi vau, oikein paljon onnea mimolle!!! Hieno juttu se on, vaikka ymmärrän kyllä että tunteet heittelee laidasta laitaan. Niin mullakin teki vaikka kakkonen oli ihan haluttu ja suunniteltu juttu. Nyt vaan odottaa tosi paljon innolla, toki myös jännityksellä, tulevaa vauva-aikaa ja erityisesti äitiyslomaa :)

Niin, onhan tää palstailu aika lailla hiljentynyt, kiva kyllä olisi jos porukka kävisi silloin tällöin täälläkin. Mulla siis työt jatkuu sinne marraskuun lopulle kunnes jään äitiyslomalle ja nyt jo alkaa olla aikamoisen kypsä koko työhön. Motivaatio on ollut jo pitkään kateissa ja siihen vielä ajoittain kova väsymys päälle, niin eipä sitä mitään muuta enää jaksa/ehdi tehdä kun kotia pääsee kuin kaatua sohvalle ja ysiltä nukkumaan... Ja taas seuraavaan aamuun. No, ehkä tän jaksaa, vielä 8 viikkoa! Poika onneksi nukkuu yöt hyvin niin saa ite nukkua yöt ihan sikeesti, samoin viikonloput levätä. Muuten olo on kyllä ollut ihan hyvä, pieniä kremppoja ja kolotuksia toki on, mut nehän kuuluu asiaan. Ja ruoka maistuu, vähän liiankin hyvin ;) Sukupuolta ei tosiaan kysytty, vaikka pikkaisen ois kyllä tehnyt mieli :) Mut mieskään ei halunnut, niin antaa mennä nyt sit ihan kunnon jännityksellä loppuun saakka. Ja ehkä se hillitsee vähän myös mun vaateosteluintoa, kun nyt pitää jättää ne tyttökamat kauppaan ja pojalle ei oikeestaan mitään tartte :) Ja toisaalta se on kyllä kiva pitää jännitys synnärille saakka itekin, kun ei voi yhtään tietää kumpi on tulossa. Hieman enemmän mulla on kyllä poikaolo...

Muutenkin meillä menee poitsun kanssa tällä hetkellä tosi hyvin, vilkas mutta melko kiltti tapaus nykyään. Kova touhuamaan ja juttua tulee jo tosi paljon. Hoidossa viihtyy hirmu hyvin, ei meinais äidin tai isin mukaan lähteä millään :) Ja meinataan pitää hoitopaikka puolikkaalla sittenkin kun vauva syntyy, niin poika saa käydä siellä parina päivänä leikkimässä ja purkamassa energioita ja äitikin saa alussa keskittyä vauvaan vähän enemmän. Eikä muutenkaan viitsi luopua noin hyvästä hoitopaikasta kun sit ensi syksynä tai talvena alkais taas uuden etsiminen.

Niin, muutkin nyt kirjoittelemaan kuulumisia, jos täällä nyt ketään käy edes kurkkimassa! A:stakaan ei oo kuulunut mitään aikoihin, mites siellä masua kasvatellaan??

Noa 25+5 ja "isoveli" 1 v 8 kk

Moi!

Olipa kiva kun ketju nosteltiin!Ja onnittelut jälleen, joukossamme on siis uusia odottajia:)

Meillä syksy sujunut varsin kivasti. Lapsoset aloitti perhepäivähoitajalla elokuussa ja hyvin on kaikki sujunut. Yhtään itkua ei ole aamulla tarvinnut oven suussa kuunnella, vaan ovat sopeutunueet mukavasti. Paikkahan oli isoveljelle jo entuudestaan tuttu.

Ollaan oltu onneksi suht terveenä, yksi nuha/kuume koettu pienemmän kanssa ja isommalla parasta aikaa varmaan saman räkätaudin kylkiäisinä saatu yskä, kama yskä onkin.
Mietin jo aamulla pitäskö käydä lääkärissä, mutta en sit kuitenkaan tilannut. Käyttäisin samalla myös pienemmän korvatarkastuksessa koska nyt muutaman yön nukkunut taas levottomammin.

Meillä tyttö puhua pulpattaa koko ajan, kaikkea selostaa, useamman sanan lauseita, toki alkukonsonantit meinaa olla mitätahansa, esim supikoira on pupikoija!

Pottailu sujuu hoidossa hyvin, ollut muutaman kerran jo päivä että samalla vaipalla pärjännyt. Ite kotona heittää housunsa ja vaipan ja juoksee potalle, pissi sattuu sinne kyllä mutta kakka tulee aina housuun.Ite meinaan olla vähän laiska asian suhteen, paremmin osais jos jaksaisin aina syönnin jälkeen potalle viedä jne.

Tuttia neiti mutustaa vielä nukkumaan mennessä, muuten ei sitä juurikaan syö, toisin sanoen en anna sitä hänelle. Hampaidenpesu on lempparipuuhaa ja kun vaan sanoo sanan hammas, neiti sinkoaa vessaan!

Että ihan kivasti täällä sujuu. Itellä töissä ihan mukavaa, rankkaa tosin ja iltaisin oon kun tapettu mato ja tekee sitten illat tiukkaa kuunnella omien muksujen kiukkua kun on päivän paimentanyt vieraitten muksuja, tosin isompia.Mutta mukavaa on ollut.

Vauvakuumetta ei ole ja toivottavasti ei tulekaan.:)

Mukavaa syssyn jatkoa kaikille!

Pupu ja nti 1v 9kk sekä isoveli 5 v

Hirmusti onnea Mimolle näin myöhässä.

Onko kaikki sujunut hyvin? Milloin la?

Täällä tosiaan mahaa kasvatellaan kovasti. Kaikki mennyt mukavasti, vaikka jäinkin sairaslomalle töistä parisen viikkoa sitten. Ensi viikolla alkaa virallisesti äitiysloma. Vauva on niin ylhäällä, että painaa pahasti keuhkoihin. Ei oikein pysty olemaan muuta kuin kylkiasennossa. Noh, toivottavasti pian laskeutuu.

S on kasvanut hirmuisesti ja juttelee kokoajan. Pitkiä lauseita puhuu ja laulaa paljon. Oli hiljaksiin sen 1,5 vuotta ja kun oppi ekat sanat, niin siitä lähtikin sitten puhe kehittymään hurjaa vauhtia. Nyt alkaa olla havaittavissa mukavaa uhmaikää. Kaupassa heittäytyy jalattomaksi ja jos asiat ei suju niinkuin haluaa, niin tavarat lentelee. Syliin, kun ottaa niin yrittää läpsiä naamaan ja vetää hiuksista. Koettelee siis hermoja. Mutta toinenkin ihana puoli onneksi löytyy, halaa ja antaa pusuja paljon.

Päivärytmi on melkein täydellinen mun kannalta. Herää aamulla n. 9-10 aikoihin ja illalla nukahtaa jo 19-20 aikaan. Päiväunia ei kyllä juurikaan nuku, mutta yöunet kun on noin pitkät niin eipä sillä suurempaa väliä.

Pottailutreenit menee vähän niin ja näin. Ei oikein malta istua paikallaan. Yleensä ilmoittaa kakasta ja pissasta, kun ne jo on vaipassa.

N. kuukausi sitten vaihdettiin pinnasängystä "isojen tyttöjen" sänkyyn, että saadaan pinnasänky vauvalle. Hienosti kyllä neiti jää nukkumaan, ei tarvitse jäädä silittelemään tms. Mutta saattaa karata sängystä heti meidän sänkyyn, kun laittaa oven kiinni. (meillä siis huoneet niin, että meidän makuuhuoneeseen on kulku lastenhuoneen kautta)... eli sitä omassa sängyssä pysymistä pitäisi treenata!

S on myös pysynyt terveenä koko syksyn (koputtaa puuta)... ja varmaan kun nyt näin sanon, niin tulee heti kipeäksi. Päivähoidon lopetti syyskuun lopussa ja mummolassa oli hoidossa sen aikaa mitä itse vielä olin töissä lokakuussa. Nyt siis ollut mun kanssa kotona kokoajan.

Ja pupustiinan tytön tavoin, S:n lempparipuuhaa on hampaidenpesu. Sitä voisi tehdä monta kertaa päivässä. Itse oon myös vähän heikohko muistamaan d-vitamiinia, mut S pitää itse siitä huolen, että saa joka päivä "miinin". :)

A ja S 1v9kk ja masuasukki rv33+2

Kiitoksia :) Muuten sujunut hyvin, vaikka kaikkee "pientä" ollut melkeen kokoajan.. Pahoinvoinnit alkaa olla toivottavasti takana päin, mutta väsymys on vielä lähes koko aikasta :/. Joku päivä saattaa olla vähän pirteempi ja toisena päivänä voisin vaan nukkua. Sitten on ollut streptokki tulehdusta ja hillitöntä jalkapohjien kutinaa joka kylläkin loppui siihen kun lopetin multivitamiinin. Tällä hetkellä tulehdus on selätetty ja toivottavasti ei tuu takaisin!

Vitsit A oot jo tosi pitkällä! Loppusuora häämöttää :) Noankin viime viestistä on aikaa, että sielläkään ei enää kovin pitkään ole. Vai oliko niin että A:lla Noalla oli sama LA?

En tiiä voiko tän dementian pistää raskausajan piikkiin kun ei siinä, että se huononi ekasta niin toista kun ootetaan niin lyhenee vaan :D Tänään sain viestiä neuvolantätiltäkin kun olin unohtanut ajan, auts.. Häätyy laittaa kaapin oveen, että varmasti sit muistaa.

S:n unet kuulostaa ihan taivaallisilta :D..Mutta kyllä meilläkin ihan kivasti nukutaan. Klo. 21 menee nukkumaan ja herää 8-9 välillä (poikkeus jos ollaan kylässä niin aikasemmin) Ja nukkuu päikkärit n.2h niin saa päivälläkin kokata rauhassa ja vähän huilia. Meillä nukkuu viel pinnasängyssä, mutta kunhan löydettäs isompi kämppä niin sitten hommataan isojen poikien sänky. Saa nähä sitten miten siellä pysytään. Nätisti jää nykyään itsekseen nukkumaan, mutta miten sitten kun ei olekaan kaltereita :)

Pottailut hitaasti täälläkin sujuu. Kerran on saatu kunnon pissat pottaan ja sitä ennen vahinko liruja. Kun tuo kunnon pissa tuli niin säikähti oikein ja kehuin kyllä kovasti, että ei mitään hätää hyvä juttu, katso vau :D Mutta sen jälkeen on vaan istuskeltu ja kuivaa on ollu.. Meillä pysyy hyvin potalla kun luetaan kirjaa samalla. Häätyy juonia jotain palkintoja pissoista ja vielä kivempia kakoista ;) Oishan se helpotus jos pottailu ois ees hyvällä mallilla kun toinen tupsahtaa..

Onko odottajat ottaneet selvää tulevasta sukupuolesta? :) Meillä on vielä aikaa miettiä halutaanko tietää. Toisaalta ois kiva pitää jännityksessä, mutta en tiedä maltanko. Jos sattus olemaan tyttö niin ois vaan poikien vaatteita tarjolla. Jaksaisko niitä sitten jälkikäteen kauheena lähteä shoppaileen..ainakaan aluksi. Lievästi tyttö olo ollut itellä, mutta kroppa kummiski vaan huijaa :)

Sanoja on alkanut tulla kivasti. Jotku sanat vääntää omiksi sanoiksi..Muuma = Muumi, Appelsiini= Appasa.. Omaa kielenkäyttöä on kyllä saanu vahtia kun tuntuu olevan sellanen imuri/papukaija :) Meillä ei vielä kovin usein tule edes kahden sanan lauseita, mutta kun on alkanut sanoja sanomaan niin joka päivä tulee jotain uutta! Ollut myös aina vähän tulinen, uhmakas, että en tiedä tuleeko uhmaiästä sen erityisempää. Tavarat on lennelly jo aikaa sitten ja mieltä osotetaan jos ei mene oman kaavan mukaan.. Sitten kyllä myös osataan olla pusuhalipoikaakin :)

Hampaiden pesu on aika haastavaa, mutta ottaa nykyään pehmolelun mukaan ja sillä on oma harja kupissa jolla saa sitten lopuksi pestä pupun hampitkin ;)

Mutta nyt kokkaileen kun tais sammua jo päikkäreille :)

Mimo, T 1v9kk ja papu 13+6

Moikka!

Täälläkin kovasti mahaa kasvatellaan ja lasketaan päiviä äitiysloman alkuun. Ensi viikon ke olisi viimeinen työpäivä! Ihan hyvin olen siis voinut, mutta kyllä nyt alkaa jo tuntua vähän joka puolella kroppaa että lepoa tarttee. Viikonloput meneekin aika lailla nukkuessa/levätessä jotta jaksaa taas arkipäivät työssä. Mutta onneksi kohta helpottaa ja saa viettää enemmän aikaa poitsunkin kaa, vaikka me se hoitopaikka pidetään osa-aikasena.

Me ei siis sukupuolta olla selvitetty ja mulla on edelleen aika vahva poikaolo. Saas nähdä :) Enemmän kuitenkin jännittää se, syntyykö vauva kumpana vuonna, laskettu aika on siis 1.tammikuuta. Esikoinenhan syntyi 10 pv la:n jälkeen, niin jotenkin olen ihan asennoitunut siihen että tämäkin menee yli. Ja toivottavasti meniskin tammikuulle, olishan se lapselle kivempi olla syntynyt alkuvuodesta.

Meillä kans poika juttelee jo tosi paljon ja on myös kova poika laulamaan. Välillä sanoittaa itekin lauluja uudelleen, kuten "hämä hämä tonttu" :D Ainakin 4-sanaisia lauseita jo tulee. Hoidossa viihtyy edelleen tosi hyvin ja sieltä hän niitä lauluja paljon oppiikin. Pottailutkin sujuu ihan hyvin, säännöllisesti käydään aina ruokailujen jälkeen ja ennen ja jälkeen nukkumaanmenon, mutta pissahädästä hän ei osaa ilmoittaa. Kakka tulee enää tosi harvoin housuun. Kunhan jään kotia, niin pitää yrittää panostaa vielä enemmän tuohon kuivaksi opetteluun ja pissahädän ilmaisemiseen, kun tosi pitkään on mennyt jo tällä samalla systeemillä. Ja olishan se ihana että kohta ei olisi kuin yksi vaippahousu talossa :)

Yöunet meillä ajoittuu suurinpiirtein välille 20.30-8 ja päiväunet on parituntisia. Ihan hyvin siis nukkuu mitä nyt välillä unille käyminen on taas yhtä huutoa, jos ei äiti tai isi ole vieressä silittämässä. En tiiä mikä vaihe nyt on menossa, kun pitkään nukahti ihan itsekseen. Ja me kans ostettiin uusi lastensänky, mutta ei olla vielä sitä kotia haettu, ensi viikolla ajateltiin ottaa se käyttöön. Saahan nähdä miten käy, kun poika pääsee ite siitä pois, meneekö vaelteluksi. Mutta pinnis sit saadaan vauvalle.

Nyt pitää lähtee hakee poika hoidosta, palataanhan taas!

Ihanaa kun tulee lunta! :)

Noa rv 33+5 ja P 1v10 kk

Yhteistyössä