***LOKAMASSUT 2008 Maaliskuussa***

Heipäti hei. Täällä voidaan paksusti. Tuntuu että voisin vain syödä ja syödä ja syödä. Jacky makupalat uppoo vähän turhankin helposti ja spagettia ja jauhelihakastiketta tuli syötyä enemmän kuin isäntä ikinä söisi. Jestas. pitäisi varmaan vähän rajoittaa... :LOL:

Hiukan hermostuttaa tuleva neuvola käynti. Toivon todella että ne ultraisi sillä kerralla että saisi mielenrauhan sille, että onko masussa mikään. Toivottavasti aika kuluisi todella nopeasti torstaihin asti...

Vauva uutisista kertomista oletten pohtineet. Itse hermoilen toden teolla sitä aikaa. Jos kirppu vielä on tuolla ja kasvaa niin olen suunnitellut että pääsiäisen tienoilla voidaan siitä kertoa. Omat vanhempani ja siskoni tulevat olemaan paha paikka. Kaikilla kun on enemmän tai vähemmän sellainen käsitys että naimisissa pitää olla ennen ku lasta hankkii ja vakituinen työpaikka/ elämä muutenkin pitäisi olla ennen lasta. Kyllähän minäkin niin ajattelin ensin mutta tämä nyt ei ihan menny suunnitelmien mukaan. Järkytys tulee olemaan melkoisen suuri varmasti. Huh. Pulssi nousi heti kun ajatteli. :kieh: Sitä en oikein tiedä mitä "anoppini ja appeni" sanovat. melkein anoppi sano meidän kihlajaisissa viime syksynä että "ettehän sitten ole tekemässä minusta vielä mummoa, kun olen vielä niin nuori mummoksi (jotain 40 v)". :LOL: katellaan sitten mitä sanoo kun saa tietää.

taas syömään ja koulutehtävien pariin.
kirppu rv 7+6
 
heipä hei vaan kaikille! =) On tullu taas ruhtinaallisesti tekstiä viikonlopun jälkeen, huh! Täällä pörrätään hyvin hitaasti eteenpäin. On niin saamaton ja laiska olo sen lisäksi että koko ajan on huono olo... Huomenna pitäisi töihin eikä voisi kyllä vähempää kiinnostaa. Rankka viikko vielä tulossa :ashamed:

Tuolla syyskuun pinossa mainitsin jo että analysoimme äitini kanssa tämän pahoinvoinnin olevan osaksi psyykkistä. Eli kun mieli voi pahoin niin keho voi pahoin myös. En siis viihdy tällä paikkakunnalla jossa nyt asustelemme. Minun kotikunnassa oltiin viikonloppuna ja voin enemmän kuin paremmin! Ei merkkiäkään huonosta olosta tai oksennuksesta - kun kotiin eilen palattiin niin paha olo tuli mukana ja tänään saikin oksentaa aamupalan tiskialtaaseen :/ Pitää toivoa, että alkaisi oikeasti viihtyä täällä, josko huono olo siitä kans samalla häippäisisi :)

Tänään oli eka neuvola ja neuvolatäti oli niin ihana ihminen! Onneksi sattui sellainen hoitaja minun kohdalle. Hän siis on hoitajani läpi raskauden. Sydänääniä yritettiin kuunnella, mutta ei saatu vielä näillä viikoilla kuulumaan sillä koneella ajalta kivi ja kypärä. Ehkä sitten jo seuraavalla kerralla. Np-ultra on nyt sitten seuraavana vuorossa. Olen menossa myös verikokeisiin, joista selviää onko sikiöllä kromosomivikoja. Haluamme kuitenkin ottaa asiasta selvää, jos poikkeavuutta löytyy niin voimme valmistautua sitten asiaan jo raskausaikana.

Tällaista siis tänne :wave:

- Adette ja Allu

 
Moikka!!

Täällähän oli taas uutta juttua =) ! Hyvä niin, mukava lukea teidän muiden ajatuksia ja kokemuksia yms.

Tuosta kertomisesta... Meillä tietää jo lähisuku sekä osa ystävistä. Hyvin kaikki on ottaneet vastaan ja osa oli jo pidempään odotellukki tietoa.

Kävin tuossa muutama päivä sitte hakemassa uudet rintaliivit, oli jo pikkasen tarvettaki nimittäin minun kuppikoko oli 3 kokoa suurempi kuin ennen tätä pikkusta :eek: . Olihan tuo mies huomautellukki, että on vähä kasvettu mutta että :eek: :eek: ...

Huih, ylihuomenna on eka neuvola. Kovasti jo jännittää mitä tuleman pitää...

 
En olekaan jaksanut vähään aikaan kirjoitella. Mieliala on taas ollu laskussa... :(

Ihana lukea teidän tuntemuksianne kun olette niin pirteitä ja iloisia. Jos mä lähetän teille oireettomille tätä yökötystä, niin pistäkääs vaihtokauppana tulemaan energisyyttä ja positiivista asennetta, eiks je?? :D

Olin tänään töissä pitkästä aikaa.. Huoh. Mistä aloittaisin... ottaa niin päähän koko pulju. Olin joutunut kertomaan raskaudesta jo viimeksi kun jäin saikulle, ajattelin että on reilua kertoa totuus varsinkin kun tiedän että näitä saikkuja tulee vielä olemaan jos vaikka ja kuinka paljon.

Tähän huonovointisuuteeni ja siihen vedoten että mieheni lähtee ainakin kolmeksi viikoksi ulkomaille työn takia että laittas mulle fiksuja työvuoroja ettei tartte esimerkiksi iltavuoron jälkeen hakea lasta hoidosta kello 23 ja sitten jos seuraavaksi olis aamuvuoro niin lapsi pitäis viedä kuudeksi jo tarhaan. Eli eihän kukaan äiti jätä lapsen yöunia 4 - 5 tuntiin?? No eiköhän siellä ole suunniteltu mulle nyt sitten juuri tälläsia vuoroja... että ärsyttää..

t. Katja ja Tahvo 9 + 4
 
Raskauden kertomisesta muille Aiemmin ollaan kerrottu 12vkon täytyttyä, mutta nyt mies on kertonut äidilleen ja mummolleen jo, se ei minua haitaakaan. Omille vanhemmilleni jne. en ole kertonut ja maltan olla kertomattakin vielä... Kyllä sen sitte kerkee kertoo elleivät itse ala huomaamaan. :)
 
nannalle onnea huomiseen neuvolakäyntiin, tulehan sitten kertomaan miten meni! :heart: täälläkin päivät menee niiiin hitaasti ekaa ultraa päin, vielä tarttis jaksaa 14:sta päivään, noh, kohta enää reilu viikko :D

jenni87 - kovasti tervetuloa tänne kirjoittelemaan, meitä onkin jo vino pino lokamasuja täällä :heart:

katiapatia kaimalle kovasti jaksamista pahoinvoinnin keskelle! täältä koitetaan lähetellä sinulle energisyyttä ja hyvää oloilua!! :hug:

me ollaan jo ihan naatteja molemmat - tarttee mennä miehen kaveriksi soffalle köllimään ja tv:tä katteleen vähäksi aikaa ja sitten taitaa sänky kutsua! huomisiin muruset!

 
Minulla pyörähti myös käyntiin 10. vko eli rv9 eteenpäin nyt mennään. Ja pahoinvointi ja väsymys on todella helpottanut! Vielä viime viikolla makasin aamupäivät sohvalla toimintakyvyttömänä kun oli niin heikko olo, ettei pystynyt syömään koko päivänä mitään vaan vasta myöhään illalla. Sunnuntaina käytiin messuilla ja siellä muutaman tunnin oleskelun aikana joutui kyllä välillä istumaan alas kun tuli nopeasti heikko olo. Mutta nyt alkaa näköjään energia taas palata ja se on ihanaa :) Ja päivisinkin on voinut syödä, luksusta! Huono ja etova olo on nytkin, muttei niin huono kun aiemmin. Suklaajätski on säästynyt pakastimessa jo monta päivää, nyt se odottaa korkkausta Täydellisten naisten alkaessa :D Totta puhuen ei kyllä edes tekisi mieli mutta jospa se maistuisi hyvälle kun lusikoi nassuun :whistle:

Meillä varmaan pudotetaan penkiltä huomenna miehen vanhemmat vauvauutisen osalta. Ei tätä kauaa voi salata, kun alkaa jo näkyä.. olin messuilla sellainen pintaa myöten menevä mekko päällä ja masu näytti siltä kuin olisi jo pitemmälläkin :D
 
juu okei kiitti tiedosta nuorityttö onneks käy se elektron.

kun on tullut noloja tilanteita paikoissa missä ei käykään se electron. esim autokorjaamolla eilen. olin nostanu 60e ku ukko sano että korkeintaan sen verran maksaa öljyjen vaihto. no eiköhän se sitte maksanu 65e. noh antovat alennusta sitte onneksi. :D mutta kyllähän mua nolotti sinne mennä selittään "ööh tuota tuossa mun autossa palaa tuo öljyjen merkkivalo" autonkorjaaja siihen sitte että " no koskas on viimeksi öljyt vaihettu" mää että " mistä minä tiijän" ... ja sitte ku hommat oli hoidettu niin "65e kitoos" meikäläinen siihen että "öööö....h mulla on vaan kuuskymppiä (räpyttelee silmiään) " oli onneksi armollinen korjaaja. näytti oikein mulle että mistä katotaan että onko siellä sitä öljyä. kuulostampa aika perin naiselliselta bimpolta :D

nyt jos vielä mietitte että miks mää kävin sitte vaihattaan ne öljyt eikä tuo ukko niin se valo alko palamaan kun olin menossa kauppaan ja säikähin sitä ihan hulluna että uskallanko edes ajaa enää. ja tuo mun mies oliki juuri sopivasti töissä joten olisin joutunu ajelee vielä seuraavana aamuna töihin ja takas jos en olis sillon käyny vaihattaan niitä. :/ päätin että en kyllä enää koskaan hoida nuita autojuttuja kun ne korjaamon ukot vaan nauro mulle ja mua hävetti ihan hulluna siellä :ashamed: sai kyllä mies kuulla kunniansa kun ei ollu ajoissa vaihattanu niitä öljyjä :LOL:

kunnon stoorit tuli taas... ja enää kolme yötä siihen ultraan :) ahh nyt kai 7+1
 
Voisikohan sitä jo pikkuhiljaa siirtyä vauvakuumeen puolelta tänne...
Vieläkin on vähän epätodellinen olo, että ollaankohan sitä raskaana vai ei, mutta onhan sen jo...hmm...6 testiä todistaneet;)
Eka neuvola-aika vasta rv 10. Varmaan käyn kuitenkin yksityisellä "varmistamassa", että siel mahassa on oikeasti jotain, jo ennen ekaa neuvolaa. Milloin olette käyneet ekassa ultrassa ja mitä on näkynyt?
Mulle kans ruoka maistuu ja olo on turpea! Ihan niinku tässä oltais jo pitkälläkin raskaana...;)
Täytyy yrittää vähän rajoittaa...

Amalia81; taidettiin tuolla toisella puolella onnitella toisiamme?!

Milla+masuasukki rv 6+4
 
Kovasti voimia kaikille pahoinvoinnista kärsiville :hug:

Itsellä alkaa kanssa olo helpottamaan. Muutamaan päivään ei ole tarvinnut oksentaa! Huippua! Kuvottavaa oloa on ja hajut saa etomaan, mutta muuten jo pärjätään. Esikoisesta pahoinvointi alkoi vasta nyt näillä viikoilla. Tissit kasvaa hurjaa vauhtia... Ja tämä maha....! Hyvä ystäväni sai muutama päivä sitten tietää raskaudesta ja sanoikin huomanneensa mun kasvaneen mahan, mutta ei kehdannut sanoa mitään... :D Meillä siis kaksi minun ystävääni tietää koska ovat arvanneet. Muille kerrotaan ehkä ultran jälkeen tai aiemmin jos näikseen tulee...

Torstaina olis eka neuvola. Eli siis sitä odotellessa. Pitäkää masukeista huolta :hug:

Emppu & Papunen 9+1
 
Tove-81
Huomenta kaikille!

Ja tervetuloa uusille. Täällä ihan alussa itsekin ollaan, ensimmäinen neuvola varattu kuun puolen välin jälkeen. Siellähän eikai vielä vauvaa "varmenneta" millään tavalla? Sieltä kai sitten saan sen oikean ulta-ajan jonnekin parin viikon päähän jossa vasta ekan kerran näkisin tämän pavun?
:)

Kiitos jos ehditte vähän valoittaa asiaa.


 
Tove - Ainakin meilläpäin ekassa neuvolassa ei vauvan läsnäoloa varmenneta. Eli otetaan kokeita ja keskustellaan tulevasta. Ja samalla saa ajan np-ultraan jos teidän kunta sellaisen tarjoaa. Joissain neuvoloissa tosin on omat ultralaiteet niin silloin saattavatkin ultrata!

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=84 - Tuolta löytyy aika hyvin noista neuvolakäynneistä...

Oma olo on hyvä! Lidl appelsiini mehu pelastaa aamuni ja virkistää mukavasti! Kahvista Marza kyseli... Ei uppoa ei millään! Kylässä olen puolta kuppia väkisin yrittänyt mutta ei mee ni ei... Muten kyllä kaikkea "kiellettyä" tekeekin mieli... Kuolasin kaupassa maksakastikkeen perään... Maksamakkaraa oli pakko ostaa ja tuorejuusto tuntuu olevan pakkomielle.... :LOL:

Nyt pihalle valmistautumaan likan kanssa. Yöllä onkin melkoisesti tullut lunta!

Emppu & Papunen 9+2
 
keltsi
emilyn ja emppu80 ollaan menossa samoissa päivissä, mulla tänään 9+2. Jatkuva ällötys ja kuvotus on mun kohdalla ollu poissa jo monta päivää, ihmeellistä! Nälkä tuppaa tuntumaan herkemmin, mutta onneks ruoka maistuukin nyt jo hyvältä :)
Masu ei ole mulla kasvanut vielä yhtään, iltaisin tosin vähän turvottaa.

Marza1970 kyseli kahvinjuonnista, ja mulla on ainakin jäänyt kokonaan. Ennen raskautta join viisikin mukillista päivässä, nyt ei vaan tee mieli. Pystyn kyllä juomaan, jos joku kaataa kuppiin, ei se sinänsä ällötä.

Hyviä vointeja kaikille!

=)
 
Marza: Minäkin juon kahvia entiseen malliin. En kyllä kauheana ole koskaan sitä juonut, mutta ehkä 4-5 kuppia päivässä arvioisin. Aikaisemmassa raksaudessa en voinut juoda sitä ollenkaan. Nytkin sen pitää olla sopivan vahvuista että menee alas, ei liian vahvaa.

Uusia oli vielä tullut! Moikka Jenni87 ja Milla7 (menihän oikein)

Onko muilla tullut "hellyyden puuskia" lapsosille? Olen tässä huomannut että tuota esikoista tulee paijjattua entistäkin enemmän, jotenkin kaikki mitä se tekee, tuntuu nyt niii-in suloiselta =) Lapsi raukka saa äitistä kohta yliannostuksen.

Katiapatia: Ompa veemäinen työpaikka tai listan tekijä jos eivä ota huomioon tuommoista asiaa, vaikka olet toivonut erilailla ja hyvästä syystä. En edes kysy oletko tarpeeksi selkeästi kertonut tilanteesta, varmaan olet. Kuulostaa ihan hullulta miten lyhyeksi pitäisi unet jättää pieneltä. Käyhhän vähän rähjäämässä siellä, että hoksaavat asian! Ja katiapatia, toivotaan että kohta jo mielesi olisi virkeämpi. Jos tuo aurinko kohta alkaisi enemmän paistamaan ja valo vähän tekisi terää.

Omassa navassa täällä ei ole tapahtunut kauheita muutoksia. Mahassa tuntemuksia jotka lienee kuuluu asiaan. Tissit on kipeät lähinnä koko ajan, tosin olen huomannut että toinen on enemmän (liekkö minusta tulee tissipuoli jos toinen vain paisuu :'( ) Väsyttäisi ihan mukavasti näin joka päivä. Tänä aamuna heräsin kyllä ihmeen virkeänä. Oikeastaan oksettavaa oloa ei kovin paljon ole ollutkaan. Muutaman kerran on yökkäyttänyt pojan kakkoja siivotessa tai hampaita harjatessa. Niin ja jos ei syö tarpeeksi usein. Voimia teille kellä tuota pahoinvointia on häiriöksi asti! Uskon kyllä että on ihan hirveää se.



 
Huomenta kaikille ja tervetuloa uusille!! :)

Mulla tuo paha olo alkaa tosiaan helpottaa,alkaa jo huolestuttaa.. :eek:
Ku ensin oli niin pahana pari viikkoa että tosiaan vaan makasin sängyssä ja oksensin 24/7 ja nyt en oo oksentanu muutamaan päivään ja virtaa tosiaan on!!
Pitääki alkaa pakkailee muuttotavaroita niin mukava ku on virtaa että jaksaa..ei tarvi ukolla kaikkea tehä :)

Tänään 8+4
 
Mahtusko tänne yksi vielä mukaan??

plussattu on tammikuussa ja kolme kertaa raskaus todettu tuulimunaksi viimesellä kerralla puhuttiin jo tyhjentämisestä jne mut sain viikon vielä aikaa ja siellähän se sydän sykki ja vastasi viikkoja :heart:

Eli mun la on 6.10.2008

Täällä pahoinvointi on alkanut onneksi helpottaa mut tissit on tosi kipeet.. ja nää itkukohtaukset mitä tulee on kauheita saatan itkeä kaksikin tuntia ilman mitää syytä ja mies on ihan hämillään :/ kaipa nää tästä helpottaa..

tänään on myös eka neuvola ja viikkoja tänään 9+1 :heart:
 
Tove-81
Onnea auts ! :heart:

Omaan napaan mennäkseni, nyt alkaa nähtävästi tämä ällötys-kuvotus astumaan minunkin elämääni. Tekee vähän heikkoa tässä avokonttorissa kun välillä meinaa kunnon kuvotus iskeä. Samoinkin huimausta, rintojen pistelyä ja ilmavaivoja täällä päin! :ashamed:

Emppu80 kiitos tiedoista, näin arvelinkin. Onko muilla ollut samalla tavalla?

 
Heipähei :wave: Kauhiasti tullu tekstiä taas :eek: Onnea kaikille uusille ja ultranneille :heart:
kertomisesta mä kerroin eilen äidille kun näytin ultrakuvan ja se vaan rupes kiljumaan ja oli että peekeleen kakara kun et aikasemmin voinu kertoo :D Eli siis positiivinen vastaanotto.Muille kertominen vähän arveluttaa,mummi varmaan on ainoa kuka ei niin kauheen iloissaan asiasta ole koska mä olen vasta vuosi sitten eronnut ja muuta.Mutta eipä se muille kuulu joten aion kertoa ihan reippain mielin.Ja suurin osa varmaan vitsiä vääntää että voidaan miehen kanssa erota sitten kun lapsi täyttää vuoden kun exän kanssakin kävi niin.Se ei mielestäni ole kyllä yhtään naurun asia kun kaikki aina siitä jaksaa vitsiä vääntää :/ Mä todellakin sydämmestäni toivon että nyt ei käy taas niin :/

Eilen oltiin siellä ultrassa ja ihana pieni kulta siellä köllötteli :heart: :heart: :heart: Katoin eka että onko siellä kaksi kun näkyi yksi iso ja yksi pieni pallura.Mutta se pienempi oli jokin osa alkuraskaudesta,en nyt muista nimeä mutta normaalisti se on jo poistunut kohdusta tossa vaiheessa mutta nyt vielä oli siellä.Ei siis mitään vakavaa.Mutta kyllä oli sydän lyödä lyönnin välistä ku katoin että kaksiko siellä köllii :D Eli siis mun masun kasvu ei johdu kaksosista :D Viikkoja oli ´vasta´8+5 vaikka luulin että jo 10.Sitten tämän kuun 26.pvä on se np-ultra.
kofeiinista mä olen joskus kuullut että kofeiini vaikuttaa lapseen ainakin niin että synnyttyään nukkuu levottomasti.Mutta tuskin siinä mitään sen kummempaa on,ehkä verenpaineeseen vaikuttaa huonosti tms.Mä juon teetä kun ei tuo kahvi enää maistu :x

Nyt siivoomaan :wave:
-Laura ja MiniMatkustaja 8+6-
 


Kofeiini:

Kofeiini on lievä keskushermostostimulantti, joten muutaman kahvikupillisen aikaansaama vireystila siirtyy myös sikiöön. Suuri kahvin kulutus (4-7 kupillista päivässä ) voi todistetusti suurentaa keskenmenon ja syntymäkuolleisuuden riskiä.

Noin 300 mg tai vähemmän kofeiinia päivässä on turvallinen määrä myös raskauden aikana, mutta monet lääkärit neuvovat raskaana olevia naisia poistamaan riskin kokonaan ja välttämään kofeiinia. Jos päätät vähentää kofeiinin saantiasi, tee se vähitellen välttääksesi "vieroitusoireet" kuten päänsäryn ja väsymyksen.

(.) Meillä vuodetaan taas. :'( Huomenna ultra klo 12.20. Sitten nähdään....
 
Marza kyseli kahvinjuonnista. Ei tahdo minulle maitua, ja päätinkin yrittää vierottautua vähitellen Nyt olen juonut lähinnä vaan siksi pari kuppia päivässä, ettei tulis päänsärkyä. Mutta jos sais vähitellen kokonaan pois. Kai siinä saattaa olla joku yhteys keskenmenoriskiin, jos kovin paljon käyttää kofeiinia, niin olen ymmärtänyt.

Naurukohtaus, ihana lukea hyviä ultrakuulumisia!

Tervetuloa uusille!

Meillä oli aamulla eka neuvola. Se oli aikalailla sellanen tapaaminen kuin oli kuvitellutkin. Eli täytettiin lomakkeita, mitattiin verenpaine, paino, virtsan valkuaistesti + joku muu ja annetiin paljon esitteitä sekä dvd. Sattuipa olemaan opiskelijaharjottelija siellä, joka sen varsinaisesti hoiti th:n avustuksella. Verinäytteen suonesta joutui lopulta ottamaan se th, kun harkkari ei millään onnistunut. Vähän meni tökkimiseksi toi homma. Mutta muuten ihan ok käynti.

Vanhemmille kertominen vähän jännittää muakin. En kovin hirveästin yleensäkään juttele avoimesti omista asioistani heille paitsi peruskuulumiset ja mitä nyt kyselevät. Mutta luulen heidän vaan ilahtuvan uutisista, koska varmasti tätä on jo odotettu. Häistäkin on jo se puolitoistavuotta kulunut. Miehen siskolla on jo kolme lasta, joten appivanhemmille tämä ei niin uutta ja ihmeellistä olekaan. Varmaan ottavat ihan ilolla uutisen vastaan kuitenkin. Se vaan, että millä sanoilla tästä oikein kertoisi...No katsellaan sitten parin viikon päästä ultran jälkeen.
 
kahvista/kofeiinista mulle kyllä jo esikoista oottaessa sanottiin rajaks 3 kuppia päivässä, kun enempi voi vaikuttaa keskenmenoihin. Nyt ihan vähän aikaa sittenhän julkaistiin tutkimus, jonka mukaan kofeiini aiheutti keskenmenoja, se liittyi jotenkin siihen aineenvaihdunnan sekoittamiseen muistaakseni. Siinä tutkimuksessa suositeltiin nollalinjaa ja pakko myöntää, että siihen loppui mun kahvinjuonti. Niin paljon ne km:t kummittelee taustalla.
 

Yhteistyössä