***LOKAMASSUT 2008 Maaliskuussa***

ultrassa käyty siellä pienet kädet heilutteli isille ja äitille kovasti... viikkoja olikin jo 12+4 ja la on nyt 28.9.08 voi että kai sitä nyt pitää uskoa että siellä joku oikeasti on ja meille tulee syysvauva :heart: :heart: :heart:
 
Heippa
Vieläkö Mahtuu mukaan. olin ensin tuolla marraskuun puolella. mutta kävin naisten polilla ultrassa ja viikkoja olikin enemmän kuin luulin. :)
eli nyt 10+0
nyt toivon et kaikki menee hyvin, tossa oli vuotoa minkä vuoksi polilla kävin.
kaikki oli hyvin ja siellä pikkunen heilutteli käsiä :heart:
kolmas lapsi on tämä meille
ennestään meillä on 2 poikaa.
tarkkaa la en tiedä, eka neuvola ois 31.3 ja np ulrta 15.4
 
AinoAmanda
Karppana heinalatoon Voi kun ikavia uutisia! Olen tosi pahoillani puolestasi! :hug:
Jaksoja ja tervetuloa pian takaisin!

Taalla on ollut muitakin surullisia tapauksia poissaoloni aikana ja vilpittomat pahoitteluni kaikille tasapuolisesti! :hug:

Ja onnea iloisista ultrauutisista, joita nayttaa myos paljon tulleen!
=) Itse viela omaa kutsua odottelen, mutta eikohan se sielta kohtapuoleen tule.

Kivaa paasiaista kaikille!

AinoAmanda 9+4
 
onko teiltä muilta neuvolassa kyselty sikiön seerumiseuloista mä en oikein saanut selvyyttä mitä se käytännössä tarkottaa jos onkin siinä riskiryhmässä.. muutenki sain vain nuita lippulappusia ja en oikeen silti jotnekin osaa päättää menenkö siihen. vissiin se tarkoittaa vaan yhtä putkiloa verta. ja mun pitää tiistaina mennä heti loman jälkeen aamulla antamaan ne verikokeet ja samalla otetaan tuo seula jos näin tahdotaan..

ja onko näin että jos osallistuu tuohon verikokeeseen niin sitten ne mittaavat siellä seuraavassa ultrassa sen niskaturvotuksen.?

kuinkahan paljon tuo seula aiheuttaa ns vääriä hälytyksiä

nyt toivoisin kokeneemmilta /asiasta tietäviltä' jotain selvitystä tähän asiaan.
ja ihan jokainen voi kirjoittaa mielipiteensä tästä seulasta (vai mikä' ikinä olikaan virallinen nimike). linkilläkin saa heittää kunhan on suomenkielinen sivu. :D

paukkuli =)
 
Paukkuli - Meillä neuvolassa suositeltiin http://verneri.net/yleis - sivustoa ja sieltä tuo tietoa odottajalle osio. Mielestäni siellä kerrotaan kyllä hyvin seulonnoista.

Meillä ohje lapussakin lukee, että seerumiseula (eli se verinäyte) tehdään uä-tutkimuksen jälkeen. Ja ainakin esikoisen kähdalla me tehtiin niin että katsottiin uä jossa niskaturvotus oli 0.9mm ja muutoinkin kaikki ok niin se riitti meille. Samoin aijotaan toimia tämän toisenkin kohdalla. Minun mielenterveyteni ei kestä odottelua seulan tuloksista ns. turhaan... Lapsi on meille tervetullut kunhan vain ei todella vakavia kehityshäiriöitä tms ole.

Kärppä - :hug:

Uusille lämpimät tervetulo toivokset :flower:

Meillä pääsiäinen menee ihan kotona ollessa. Syödään ja ulkoillaan ja siivotaan! Oma olo on hyvä ja energiaa tuntuu piisaavan aina näin aamulla ja illalla kaadunkin sitten esikon kanssa samaan aikaan sänkyyn... :D

Iloista pääsiäistä kaikille!

Emppu & Papunen 11+6
 
Kärppä iso :hug: .
Ulpulummukkalle onnittelut kaksosista! Varmasti asiaan on totutteleminen aluksi.
Ei oikein vielä ajatus näytä kulkevan näin aamusta :LOL: , mutta yritin päivitellä listaa etusivulle.


Nanna + Pippunen rv 12+2
 
kiitti Emppu80 linkistä. jotenki tuolla oli paljon selkeämmin selitetty nuo tutkimukset entä nuissa neuvollan lappusissa. :) tuolla luki juuri niinkuin sinullakin, että ultrassa ensin ja sitten nuo seulat. mä oon kyllä käyny ultrassa mutta siellä ei mitään niskaturvotusta mitattu, kunhan katottiin onko siellä joku ja elossa. eli mulla on eka tuo seula ja sitten se ultra missä mitataan tuo niskaturvotus.

äh. ja jotenki nuissa neuvolalapuissa oli sellanen kaavio että "äiti osallistuu seulontoihin ---> np-ultra" mutta sitten jos meni siinä kaaviossa sitä' reittiä ettei osallistu niihin seuloihin niin ei ollut ollenkaan sitä ultraa siinä sitten. haluaisin kuitenki tuossa ultrassa käydä :D

oon nyt kyllä vähän neuvoton että mennäkö vai ei.. toisaalta en todella halua turhaan säikähtää jos ne riskiluvut on jotenki koholla ja silti loppujen lopuksi kaikki olis kunnossa. ku eikö ne ollu jotenki että se normaali on 1/250 se riskiluku. ja sitte jos saa luvuksi esim 1/100 niin siitä jo säikäytetään ja on ne jatkotutkimukset jos tahtoo. huom! tarkoittaako tuo (1/100=kohonnut arvo) sitä että 99% mahis saada silti terve lapsi? oonko käsittäny päin honkia? =)
 
Olen pahoillani Kärppänä heinälatoon :hug: Paljon voimia myös muille huonoja uutisia saaneille :heart:

Ihanaa lukea onnellisista ultrakuulumisista - ne jotenkin rohkaisee itseäkin, kun kaikki kovasti pelottaa ja epäilyttää.

Paukkuli, noista seulonnoista: mie olen ymmärtänyt, että sikiöseulonnat on yhteisnimitys näille tietyille vapaaehtoisille tutkimuksille eli alkuraskauden aikana tehtävälle riskiraskausseulonnalle (niskaturvotusultra ja verikoe n. rv 11-12) ja rakenneultralle n. rv 21-22.

Kaikki vaiheet on tosiaan vapaaehtoisia ja meidän äitipolin infossa lukee, että vaikka äiti ei olisi halukas osallistumaan alkuraskauden seulontoihin eli niskaturvotuksen mittaukseen ja verikokeeseen, hän voi osallistua samoilla viikoilla ultraan, jossa määritellään raskauden kesto ja sitten myöhemmin rakenneultraan viikoilla 18-20. Näin siis meillä EKKS:ssa - käytännöissä saattaa olla eroja paikkakunnittain.

geri 9+4
 
Ihanaa Pitkääperjantaita kaikille.

Mulla hiukan parempi aamu taasen vuorostaan,eilinen meni kamalassa kunnossa niin kivaa tämäkin välillä.
Mä en osallitunut tuohon seerumijuttuun olleskaan,päätin että jos tarvis niin sitten lisätutkimuksia muuten vanhoilla mennään.

päivän jatkoja

Annu & Masu-asukki 9+0 :wave:
 
Noista seulonnoista niin Oulussa ainakin meni niin että jos osallistuu tuohon veriseulaan ja ultraan niin aika varattiin viikoille 11-12 ja jos jätti tuon veriseulan välistä niin kuin itse teen niin ultra on viikoilla 12-14 joten ultraan pääsee joka tapauksessa jos siis haluaa.
Tuossa neuvolan antamassa lapussa puhuttiin vaan että seerium seula ja ultra ovat vapaaehtoisia ja tehdään viikolla 11-14, mutta neuvolan täti selosti tuon asian edellä mainitulla tavalla. Itse olen menossa ultraan viikolla 13+1
pumppernikkeli ja niilo 12+2
 
Heippa!

Ihanan aurinkoinen päivä!

Pahoitteluni, Kärppänä heinälatoon! Tosi kurja juttu :(

Mulla on nyt ollut muutaman päivän parempi olo, kun olen ottanut täyttä annosta pahoinvointilääkitystä. Olen oksentanut vaan öisin ja/tai aamuisin, muutaman kerran vuorokaudessa, kun pahimmillaan oksensin ympäri vuorokauden kymmeniä kertoja :/ Eilen käytiin jopa kahdesti kävelyllä, ja tänään sain vietyä pyykkejä pesutupaan. Tavallisia asioita, mutta minulle suuria saavutuksia!

Minä päädyin ottamaan seerumiseulan, vaikka jälkikäteen ehkä vähän harmittaakin. Vääriä hälytyksiä tulee tosi paljon; 5% odottajista ohjautuu riskiryhmään, ja todellinen kromosomipoikkeavuuden riski on parin prosentin luokkaa tuosta riskiryhmästä. Eli riskiryhmässä olevista lähes kaikki odottavat tervettä lasta. Itse olen ajatellut, että jos niskaturvotus ei olepoikkeavan suuri, en osallistu jatkotutkimuksiin vaikka verikoe sanoisi mitä.

Mielihaluista; lähinnä linjaa, että kunhan jotain saa syödyksi... Mulla on verenpaineet vähän liian alhaiset, joten ehkä pitäisi jotain suolaista välillä syödä enemmän. Makea kuitenkin uppoaa paremmin...

Mutta mukavaa pääsiäistä kaikille!

Kirsikka rv 9+1
 
Miksi tässä pinossa on noin paljon huonoja uutisia.. :(
:hug:

Täälläpäässä ummetus pahenee vain vaikka koirankin kanssa käyn lenkeillä,juon ja syön kuitupitoista. :/
Mutta se tuntuu olevan nyt pieni huoli näiden tuulimunien ja keskenmenojen keskellä. :|
Ai niin..saako odotusaikana syödä porkkanoita,n.500g päivässä?
Vai onko niissä jotain mitä ei saisi saada liikaa tms?

Muuten kaikki ok,luulisin.Pääsiäissiivousta pikkasen koitan tehdä.
Mimmali rv 9+0
 
Heippa!! Oon ollu tosi pitkään pois tästä pinosta (ei oo ollu nettiä ku on muuttohommat..)
Tosi paljon oli tullu ikäviä uutisia, pahoittelut ja voimia kaikille niitä kokeneille :heart:

Vähän omaa napaa..tässä tosiaan ollaan muutto touhuissa ja elämä on vähä koetellu meikäläisiä. Eilen jouduin kolariin(joku nainen ajo minun perään moottoritiellä ) :(
Säikähdin kyllä tosissaan,ja olinkin ouksissa päivän..niskanikamissa ruhjeita mutta ei muuta..vauva voi hyvin :heart: Auto meni lunastukseen mutta peltiähän saa uutta!
Meillä on ultra 31. päivä,ei millään malttais oottaa..
Huomenna päästään sitte oikeasti sinne uuteen kotiin,voi että on ihanaa!
Onneksi elämä osaa olla myös reilu kaiken paskan keskellä!
 
Ompas taas tekstiä tullu ku ei oo pariin päivään käyny tääl...
Jaksuja kaikille suru uutisia saaneille :hug: :hug:

Jihuu, 3 päivää vapaata töistä, tänään olin vielä aamussa mun nyt saa levät, Ihanaa! Kotiuduttu ollaan hyvin ja tuntuu et ihastun tähän taloon joka päivä lisää :heart: On oikee olo et KOTONA :)
Masu on yht`äkkiä kasvanu kovasti, töissäki tänää työkaverit kehu et on söpö maha... ihanaa ku alkaa masu tosissaa näkyä niillekin ketä ei oo edes tienny et odotan. Muutenkin on hirmu hyvä olo nyt, ei oo mitkää oireet enää pahemmi vaivannu. Lopussa sit taas :D

Hyvät pääsiäiset :wave:

Liina ja ilmari 13+6
 
ollaampas sitä tiputtu alas... :D toiselle sivulle asti.. pitänee mun tulla joutavilla löpinöillä nosteleen..

päätettiin nyt sitte miehen kanssa etten mene siihen seulaan. siihen en tiedä miten suhtautuisimme jos joskus selviäisi että lapsella olisi esimerkiksi down. mutta päätettiin ettei etukäteen ruveta nyt murehtimaan. se riski nuihin poikkeamiin on kuitenkin tällä meidän iällä niin pieni, että jos lapsella jotain poikkeavuuksia olisi, niin se on vaan uskottava että niin on tarkoitettu. ja tilanne pitäs miettiä sitten uusiksi.

positiivisellä mielellä vielä ainakin :D muuttuu aina vähä nää tunnelmat mut jospa sitä osais ottaa välillä rennosti.. :) kauhee ku toivoisin että olis jo kesä ja masu kasvais äkkiä. vois pitää kaikkia ihania äitiysvaatteita pallomasun kanssa :heart: tekis mieli jo shoppailla kaikkea mammakamppeita mutta masu vielä puuttuu :LOL:
 
Hyvää huomenta!

Niin sitä minä vaan, että tänään on 12 viikkoa täynnä :wave: Toivottavasti menisi jatkossa yhtä sujuvasti (sanoo Onerva, joka on kärsinyt kokopäiväkrapulasta plussatestistä asti :LOL: ) Kyllä tämä tästä helpottaa.


 
Huomenia täältäkin!
Siis apua - mä voin tosi huonosti. Mulla takoo sydän levossakin, rinnasta puristaa. turvottaa ihan älyttömästi ja kuvottaa samalla. On nälkä ja täyden tuntuinen olo yhtä aikaa. Kauhea ummetus. Väsyttää ja nukuttaa, mutta kuitenkin joka yö herään noin kolmen maissa ja en meinaa saada unta. Niin ja nenä on entistä pahemmin tukossa - ilma ei kulje mihinkään suuntaan. Tunnen oloni niin ei-viehättäväksi, ja en jaksa itseäni liikuttaa tai laittaa. En saa aikaiseksi mitään. KAUAN TÄTÄ KESTÄÄ VIELÄ??? :ashamed: RV 8 + 5
 
Alkuperäinen kirjoittaja elämänperhonen:
Huomenia täältäkin!
Siis apua - mä voin tosi huonosti. Mulla takoo sydän levossakin, rinnasta puristaa. turvottaa ihan älyttömästi ja kuvottaa samalla. On nälkä ja täyden tuntuinen olo yhtä aikaa. Kauhea ummetus. Väsyttää ja nukuttaa, mutta kuitenkin joka yö herään noin kolmen maissa ja en meinaa saada unta. Niin ja nenä on entistä pahemmin tukossa - ilma ei kulje mihinkään suuntaan. Tunnen oloni niin ei-viehättäväksi, ja en jaksa itseäni liikuttaa tai laittaa. En saa aikaiseksi mitään. KAUAN TÄTÄ KESTÄÄ VIELÄ??? :ashamed: RV 8 + 5
Kuulostaapa tutulta :hug: :D Kyllä sen pitäisi kohta alkaa helpottaa. Itsellä ainakin alkoi tuossa viikkojen 9 ja 10 tietämillä menemään ohi.

Viime viikot olo on ollut sen verran hyvä, että välillä tulee mietittyä onko kaikki ok. Varsinkin kun niin monelle on täällä tullut huonoja uutisia :/
Mulla ilmestyi reilu viikko sitten koko kroppa täyteen kuivia näppylöitä. Torstaina kerkesin terveyskeskukseen ja lääkäri sanoi että ovat vaan jonkun virustulehduksen aiheuttama oire. Toivottavasti nyt sitten näin,,,

Harjoitussupistuksista olisin kysynyt, että millä viikoilla teillä kellä raskauksia jo takana on yleensä alkanut? Itse en ekan ja tokan aikana huomannut yhden yhtäkään harjoitussupparia, mutta nyt olen silloin tällöin ( harvoin kuitenkin ) huomannut noitakin tulevan. Vaikka viikkoja vasta näin vähän :eek:

Rv 12+3

 
Elämänperhonen - No sulla sitten samaa kuin mullakin,nyt kyllä alkanut olemaan helpompiakin aikoja päivästä ja toivotaan että alkaisi sulla helpottamaan pikaseen.

Harmittaa kun ois niin kamalasti halunut kattoa sen eilisen illan elokuvan neloselta loppuun,mutta en sitten jaksanut ja heräsinkin yöllä tv.ee päällä.
Täytys taas saada itsensä vuorostaan suihkuun,se onkin hankalaa tällä ololla kieltämättä mutta ei auta kun yrittää.

zizilisko - Mulla ennestään 2 raskautta takana ja ei ole tuollasta mielestäni ollut,kyllä ne on<loppuvaiheessa alkanut ne supistukset,normaalisti.

Annu & Masu-asukki 9+1
 
Noista supistuksista, esikoisen odotusaikana ensimmäisen minkään sorttiset pienet supistukset tulivat aika lailla vuorokautta ennen tytön syntymää, ei siis ollut mitään harjoitussupistuksia, ja tyttö syntyi silti paria viikkoa etuajassa (kertarytinällä ;) )

Nyt on välillä tuntunut jotain sen tapaisia tuntemuksia, että olisiko jo vähän supistellut? Kyllähän kohtu supistelee jonkun verran, mutta eri asia tunteeko sitä ollenkaan...

Kirsikka rv 9+2
 
mimmali -kyseli porkkanoiden syönnistä. Sen verran on tietoa, että niissä kait sitä A-vitamiinia on, jota ei olis hyvä saada liikaa ainakaan ihan alkuraskaudesta. Liika A-vitamiini vois kuulemma aiheuttaa jotain hermoston kehittymishäiriöitä. Muistan vaan siitä, kun ite ekaa odottaessa olin alkuraskaudesta syönyt jotain tavallisia monivitamiinipillereitä, joissa oli myös A-vitamiinia, kunnes luin jostain, että siitä vois olla haittaa. Ihan paniikissa soitin johonkin lääketietokeskukseen tms., jossa sanoivat, että tuskin nyt mitään vakavaa on tapahtunut, mutta suosittelivat lopettamaan niiden syömisen.
Eli tuskin on kauheesti haittaa, mutta en ehkä ite ainakaan ihan joka päivä söis sitä 500g. Vaikka en nyt muista yhtään, mikä oli se sallittu/yli menevä A-vit. arvo. Voihan olla että vaatis esim. jonkun 20 kg syömisen päivittäin, että menis yli rajojen... :) Jos enemmän ahdistaa, niin eiköhän ne arvot jostain löydy.

Ja noista harjoitussuppareista. Joo, musta tuntuu, että mullakin on jo ehkä pari ollu. Ekasta ei ollu kans mitään koko raskausaikana ja tokasta jo olikin pitkin raskautta, ei tosin yhtään kivuliaita.

Aurinkoiset pääsiäisenjatkot kaikille :flower: :flower:

Taotao ja maha 11+6
 
Kärppänä heinälatoon: voimia :hug:

Tervetuloa uusille :flower:

zizilisko: mulla ei ole ollu kahdessa aikasemmassa raskaudessa ollenkaan harjotussupistuksia, ainoostaan silloin ku synnytys on lähteny käyntiin =)

mimmali: porkkanoiden syönnistä... Porkkanoissa on 100g:ssa retinoidimuotoista A-vitamiinia 770 mikrogrammaa. Jos syöt 500g kerralla, niin saat siis A-vitamiinia 3850 mikrogrammaa. Löysin tietoa noista rajoista. Pitkäaikaissaannin ei tulis ylittää 3000 mikrogrammaa päivässä, mut kerta-annos tulisi olla korkeintaan 7500 mikrogrammaa. Sikiölle voi olla haittaa jos tuo arvo ylittyy. Eli tästä voimme päätellä, et kerta-annoksena 500g porkkanoita on ok, mut jatkuvasti syötynä siitä on haittaa ja jo kilosta porkkanoita ylittyy kerta-annoksen suositusarvo. Varovaisuutta, suosittelen =)

Eilen kerrottiin mun vanhemmille raskaudesta. Oli melko odotettu reaktio. Isä ei sanonu mitään ja äitikin tokas,et aha :LOL: Olis tietty ollu kiva, jos olisivat olleet innossaan, mut ei kai sitä voi kaikilta vaatia :D

Omassa navassa kaikki ok, ei mainittavia oireita. ;)

jasmara ja masuasukki 12+0 (ultran mukaan 11+1)
 
Heipähei pitkästä aikaa :wave: Moni onki jo käyny np-ultrassa, meillä tämä edessä tiistaina. Niin se vaa aika kuluu, tuntuu että vastahan sitä kahta punaista viivaa tuijotettiin =) Täällä rupeaa pahoinvointi vähän helpottamaan mutta tuo väsymys ei, tänäänki nukahin leffateatteriin kesken elokuvan. Eikä ollu ees tylsä elokuva.

:hug: vauvansa menettäneille.

miimu ja tiitiäinen rv 11+4
 

Yhteistyössä