***LOKAMASSUT -08 toukokuussa***

Alkoholittomia siidereitä oli pakko tulla kommentoimaan. Ainakin Kopparbergin alkottomia on mainostettu ihan raskaana olevilekkin, joten en usko niistä haittaa olevan. Itse poikaa odottaessa innoissani vapuksi muutaman ostin, mutta en saanut ensimmäistäkään alas, kun oli mielestäni niin pahaa.. :D Nyt en ole uskaltanut edes kokeilla, mehullakin pärjään :)

Oletteko muut miettineet vielä hankintoja, esim. vauvan turvakaukaloa yms? Minä olen netistä alustavasti katsellut kaukaloita ja tuplarattaita. Meillä oli pojalla ystävältäni lainassa Gracon AutoBaby kaukalo jalustalla ja en mitään negatiivistä sanottavaa voi siitä sanoa, oli todella kätevä. Mahdollisesti saadaan toisellekin se lainaan, mutta olen miettinyt jos ostaisi itselle uudemman version ko. kaukalosta, Logigo S. Tuplia olen miettinyt, jos ostaisi halvat esim. Carenan Tricar merkkiset, kun en usko meillä kovin kauaa olevan tuplille käyttöä, joten en kovin kalliita raaskisi ostaa.. Lähes kaikki muu meiltä löytyykin jo omasta takaa, joten kovin paljon ei hankittavaa ole :) ..ja onhan tässä aikaa hankkia vielä vaikka mitä! =)
 
mimmali; emmä näistä mitään ymmärrä:

Kopparberg, alkoholiton karpalo

hiilihapotettu vesi, alkoholiton omenaviini, päärynä-, omena-, seljanmarja- ja karpalotäysmehu, sokeri, glukoosi-/fruktoosisiirappi, aromiaineet, happo;sirtuunahappo, säilöntäaine E202, hapettumisenestoaine (E224, sulfiitti )

Toi on hyvää :p

jasmara: mä en tykänny siitä golden capista. Se jotenkin ei maistunu millekään muutaku niille kuplille :/
Mut jos et imelästä tykkää, niin tuo karpalo ei varmaan sit ole sun mieleen.

gibbon; mulla oli esikoisella sellanen tavallinen kaukalo ja toisella se missä on valmis jalusta. Ja se jalustallinen oli NIIIIN kätevä! Haluan sellasen nytkin. Varsinkin kun on muitakin lapsia, niin on kätevä, ei voi muuta sanoa. Olisin halunnut sen, missä voi olla 0-3-vuotiaat, mutta kävin kaupassa kattomassa sitä asennettuna niin siinähän ottaa vauvan jalat heti penkkiin kiinni! Oli kuulema ääriasennossa ja sinne jäi sellanen muutaman hassun sentin rako penkkiin. Ei siinä meidän persjalkasetkaan olis voinu kolmevuotiaaksi asti olla. Rattaita ja liinaa taidan kysyä kaverilta. Myös isompia kestovaippoja ostan kaverilta, mutta joitain alkuvaiheeseen täytyis ostaa jostain muualta. Meinasin siis kestoilla.

Mut nyt mentävä laittaan tuo lihakeitto loppuun

 
Mä en ees noita alkoholittomia juo,kun muutenkaan mitenkää en kaipaa niitä makuja mitä nyt alkoholit maistuu.pyöks.Limppari riittää mulle vallan hienosti

Mimmali - Jaksuja sulle :hug: Kyllä se vielä iloksi muuttuu...

Sain tuossa syötyy,täällä on ihan lämminpäivä ollut niin kauanko alkoi sataan vettä,joten lapset on kanssa sisällä mielellää,kukapa sateessa viihtyiskää ja tuossa tuulessa.
Kävin ostamassa lasten vaatteita ja vaaville pari vaatettta kanssa,en ole mittää kummempia ostellut ees,oottelen sinne rakenneultraan että saisin tietää kumpi tulee niin sen mukaan ostan,aivan tyttö olo mulla kyllä taas on vaan... :D

Annu & touhustiina 14+1 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja huitshapeli:
mimmali; emmä näistä mitään ymmärrä:

Kopparberg, alkoholiton karpalo

hiilihapotettu vesi, alkoholiton omenaviini, päärynä-, omena-, seljanmarja- ja karpalotäysmehu, sokeri, glukoosi-/fruktoosisiirappi, aromiaineet, happo;sirtuunahappo, säilöntäaine E202, hapettumisenestoaine (E224, sulfiitti )
Mun mielestä voit juoda.
:)
se vaan että kauheesti ei makeeta kannata raskauden aikana syödä/juoda mutta muutama alkoholiton sinne tai tänne..
 
mimmali:
Kiitos vastauksesta. Ei tuota voi kun yhden, korkeintaan 2 juoda peräkkäin muutenkaan. Ja harvoinhan sitä tulee tollastakaan otettua, mutta tuo oli niin hyvänmakusta, että sitä voisi kesähelteille varata kaappiin. Mä en tykkää mistään limsoista ja mehuistakin menee vaan appelsiinimehut (jotka näin flunssasena ottaa muuten kipeesti kurkkuun :eek: ) Ja tosiaan, kun tuo on täysin alkoholiton, niin uskallan ottaa.

Mä kysyin näistä ruoka-aineista neuvolassa ja se anto lappusen mukaan, mutta eihän tuossa mainita suunnilleen kun lautasmallista :(

Ja taas mennään..

huitshapeli ja lilliputti 14+5
 
Moi!
Huomasin juuri, että en ole listautunut vaikka tänne olen ajoittain kirjoitellut - eli voisitteko lisätä mut listaan, la 23.10., kyseessä esikoinen.
Mäkin tuossa vappuna join yhden alkoholittoman siiderin - juuri sen täysin alkoholittoman. Kyllä se aika paljon limskaa vastasi - oikastaan mikki hiiri päärynälimska on paljon parempaa! Pitipä nyt vaan ostaa...
Mäkin olin aika pettynyt huitshapeli noihin neuvolan ruokavalio-ohjeisiin. Mäkin sain sellaisen normaalia terveellistä ruokavaliota kuvaavan ohjekirjan - ihan kun en tietäisi että mikä on terveellistä tai ei. Mitään selvää listaa siitä, mikä olisi kielletty en saanut eikä edes ollut puhetta vaan ne kiellot liittyen maksalaatikoihin, ei-pastoroituun fetaan tms. olen itse löytänyt netistä...
Mulla on vatsa kasvanut kauheesti...eipä pysty enää vatsallaan oikein nukkumaan. JA NÄLKÄ ON KOVA :)
 
Kyllä mulle se lappunen ihan selvä oli,siis en nyt tiedä onko jotkut saannut jonkin erinlaisen,mutta ihan uudenversion sain ja selvitykset niissä suht ok miksi mielellää ei saisi syödä mitäkin ja sitten joistakin ne suositellut määrät yms. =)

Mä olen kyllä voinnut niin hyvin että,mistään ei kolota,mikään ei masenna,kaikesta jotenkin nautin liiankin hyvin,kummallisesti vaikuttaa tää raskaus muhun hih,mutta en valita,oikein hyvä vaan,oon oikein kikatus tuulella kokoajan ja saan kaikenlaista aikaseksikin...
Tuossa miehen kanssa suuniteltii nimiä,aikas hyvin ollaan nimistä samaa mieltä,ja sitten mietittii että mitäs sitä alkaisi nyt sitten ostelemaan,ihan ison listan sain aikaseksi hih,huom ihan niitä pakollisia,mä en ala ostaa mitää hirveitä määriä ja en ylimäärästä,oon oppinut kahden edellisen kohalla,että helposti se kaikki menee yli ja sitten tämä että ko ei kaikkee ees tarvii / ehdi ees käyttää... =)

Annu & touhustiina 14+1
 
Minäkin taas yövuorosta ehdin kirjoitella :) Tai oikeammin, näin öissä ehdin lukea kaikki muiden kirjoittamiset ja sitten tekee mieli itekin taas avata suu.

Oma napa voi hyvin, pulleasti. Ruokahalu on HYVÄ, mikä on toisaalta tuon alun pahoinvoinnin jälkeen ihanaa. Vaakalle en vaan oo uskaltanu vapun jälkeen

:ashamed: Ja pientä liikettä olen tuntenut nyt joinain iltoina. Voi olla toki hyvän keskittymisen ja mielikuvituksen ansiota myös..

Seuraava ultra olis 2 viikon päästä, sitten vielä rakenneuä toukokuun lopussa. Ei malttais odottaa. 4D-ultrasta mulle on sanonut kaksi eri lääkäriä, että ei juurikaan eroa lääketieteellisesti ajatellen hyvästä "tavallisesta"ultrasta. Siis että viat, rakenteet jne nähdään hyvin myös tavallisilla laitteilla. Enimmäkseen siis 4d:ssä käydään vanhempien toiveesta. Itse en ehkä nyt raaski tuota maksaa. Toisalta haluaisin sen dvd:n jonka sieltä saa vauvasta. Ois ihana :heart:

Vakuutuksia olen miettinyt pääni puhki. Meidän isommilla ei ole ja terveitä kyllä ovat olleetkin. Nyt vaan tuntuu, että voiko oikeasti olla kolme vähän sairastelevaa lasta? Siis että tuleekohan tälle pikkuiselle sitten kaikki korvakierteet ja allergiat.. Hui kun ei saisi näin miettiä!

Muut yötöitä tekevät, ootteko hyvin jaksanu vielä? Kuinka pitkään meinasitte yövuoroja tehdä? Mulle nyt taas on sopinut ihan hyvin. Alussa oksetti aina kun valvo :x

Juu, alkaa aamu sarastaa, voisin alkaa taas töihin. Aurinkoa ja hyvää vointia kaikille!

Tyllerö08 ja tyyris 15+0

Ai niin, tuosta tuli mieleen: mun LA siis muuttui 29.10 ja synnytyssairaala on Tays. Päivittäisitkö, kiitos.
 
Tove-81
Huomentapäivää!

Vakuutuksia emme ole vielä miettineet, mutta uskon että sellaisen otamme. Kaikki vakuutukset Pohjolasta, uskon että samalla kilpailutamme pari vakuutusfirmaa, koska haluamme kaikki samasta paikasta.

Omaan napaan mennäkseni...aamupahoinvointi jatkuu edelleen vähäisenä, pari-kolme kertaa viikossa aamulla päätyy hampaidenpesu oksenteluun ja bussimatkat (työmatkat) tuottaa "matkapahoinvointia" joka samalla laittaa vatsaa vähän löysälle...

Muuten ei sitten tunnukkaan tippaakaan raskaanaolevalta tämä fiilis. Jännittää ja pelottaa että onko siellä enää ketään. Onneksi ensi viikolla neuvola / lääkäri joka kuuntelee sydänäänet niin saa taas toivottavasti helpotusta tähän "onttoon oloon". :heart:

Tove ja muuminen 14+5
 
Huomenia.

Me ei olla mietitty mittää vakuutuksien ottoa,meillä niitä ennestäänkään ole.
Pitäs kotihommiin alkaa ja tänään ois sitten neuvola mulla joten sinne matkaan penskojen kanssa sitten =)

Tove - toivon mukaan sulla alkaa helpottaan tuo pahoinvointi aamusta,ettei siitäkää tarvitsis enää kärsii..

Annu & touhustiina 14+2

:heart:
 
FPI
Huomenta! :flower:

Ihana aurinkoinen aamu (ainakin Espoo-Helsinki akselilla)!

Tuota Kopparbergin alkoholitonta mäkin ajattelin hankkia esim juhannukseksi!

Naapuri tuossa kauppasi jo turvakaukaloa ja city-rattaita, mutta en oo yhtään vielä miettinyt minkälaiset ois hyvät... :whistle:

Jotenkin on muuttunut tuo tyttöolo poikaoloksi...toivottavasti ens viikolla sitten ultrassa näkyis, että kumpi on!

Ai niin, mies sai uuden työpaikan ja aloittaa kesäkuun alussa ja syksyn aikana sitten ois tarkoitus miehen työn mukana muuttaa Joensuuhun!! Aikamoinen muutos tästä Espoosta...tosin miedän molempien kaikki sukulaiset asuu sielläpäin ja mies kotoisin Kiteeltä. Nyt vaan mietin, että kummin ois kannattavampi tehdä, muuttaa ennen vauvan syntymää vai sen jälkeen??? Eli kummsn jaksais paremmin? Ja oisko parempi ensin muuttaa, että vauva sitten sopeutuis heti "oikeaan" kotiin? Te viisaammat, joilla on jo lapsia niin mitä tekisitte? Niin ja sitten tietysti onko kukaan Joesuun seudulta??

Eipä nyt muuta, kun aurinkoista tiistaita!! :heart:

FPI+pepe rv 19+1
 
Ihanaa kun aurinko jaksaa taas paistaa! :)

tyllerö08 Kyselit yövuoroista. Nyt olenkin kotona pojan kanssa, joten töitä en edes päivisin tee, muuta kuin silloin tällöin keikkahommaa. Poikaa kun odotin niin lopetin yövuorot melko pian kun sain tietää olevani raskaana. Olin vanhainkodilla vuodeosastolla töissä ja meillä valvottiin yksin, joten tuntui liian rankalta yksinään käännellä vanhuksia yms. Tässä raskaudessa olen muutaman yön tehnyt, keikkahommana, mutta kieltäydyin niistäkin hyvin pian, kun en kertakaikkiaan pystynyt olemaan pahoinvoinnin takia töissä. Päivisin/iltaisin voin tehdä vielä keikkaa, nyt kun pahoinvointi on hellittänyt, mutta yötyöt on minun osaltani taas hetkeksi tehty..

FBI Itsellä oli muuttotouhut ajankohtaisia ekassa raskaudessa kun ostettiin omakotitalo. Monet minulle sanoivat että odottakaa, että vauva on syntynyt, että raskausaikana muutto on liian raskasta. Itse olin kuitenkin sitä mieltä, että mahan kanssa on helpompi muuttaa, kun pienen vauvan kanssa. Niinpä me sitten muutimme kaksi viikkoa ennen laskettua-aikaa :) Poika syntyikin viikon päästä muutosta, samana päivänä (yöllä ) kun olimme saaneet kaikki tavarat paikoillee ja uusi kotimme oli valmis. Itse olin tyytyväinen tähän ratkaisuun, pääsi vauva suoraan omaan kotiin, eikä tarvinut pienen kanssa alkaa muuttoa tekemään. Olihan se raskauaikanakin rankkaa hommaa, vaikka en mitään painavia tavaroita kantanutkaan, mutta itselle ainakin helpompi vaihtoehto näin. Pääsi heti nauttimaan vauvan kanssa touhuiluista ja opettelemaan vauva-arkea, eikä tarvinut enää muuttotouhuja miettiä/suunnitella. Itse toimisin vieläkin näin päin, mutta joku toinen varmasti on toista mieltä :)

Nyt nauttimaan auringonpaisteesta pihalle! :) Kovasti pitäisi sisällä siivoillakin, kun huomenna on ystäväni tulossa lapsensa kanssa kyläilemään, mutta ei malta sisällä pysyä kun aurinko paistaa niin komeasti ulkona B) Kerkeää sitä myöhemminkin illalla siivoilemaan..

Aurinkoista päivää muillekin! =)

gibbon ja mytty 15+5
 
FPI
gibbon, kiitos vastauksesta! Luulen, että juuri noin päin niin kuin teitte on parempi eli ennen vauvan syntymää. Meillä on kaksi koiraakin niin menee niilläkin sitten aikaa sopeutua uuteen ympäristöön ja kotiin niin varmasti se on helpompi ennen synnytystä niin sitten ei ole kolmea sopeutettavaa... ;) Vaihtuiko sinulla synnytyssairaala muuton takia? Mullahan niin tulee sitten käymään niin mietin vaan, että jos käyn Espoossa neuvolat ja valmennukset ja muut, mutta ei kai niin erilaista ole eri kaupungeissa? Onko kenelläkään kokemusta Joensuun keskussairaalasta synnyksestä??

Vessassa muuten täytyy juosta nykyään useemmin, voikohan toi maha-asukki jo painaa virtsarakkoa??
 
Moikka kaikille taas vähään aikaan! Listaa on taas päivitelty, toivottavasti kaikki muistin.

Tuosta muutosta, minulle on tullu ihan hirvee kaipuu takas omalle vanhalle kotiseudulle päin. En edes haluais välttämättä samalle paikkakunnalle kunhan edes sinne päin. Mies taas ei täältä halua lähteä kun on täältä päin kotoste. Ja onhan tietty nuo vakituiset työpaikat yms muut syyt erittäin painavia perusteita tänne jääntiin =) . En tiedä voisko se olla nuo hormonit jotka niin kovasti olis vetämässä tuonne pohjanmaalle. Kaikki siellä näyttää tällä hetkellä tosi ruususelta :D .

Eilen alotin työt taas pitkästä aikaa ja illan olinki tosi kipeä. Alavatsaan särki ja vihlo. Välillä oli jopa menkkakipumaista tunnetta. Mitä mieltä olette? Onko tuo ihan normaalia kohdun venymiskipuilua, vai kannataisko minun ottaa yhteyttä neuvolaan? Seuraava käynti on ens maanantaina. Jotenki hävettää kun tuntuu että koko aika on pelkäämässä ja soittelemassa (vaikka en ole kuin kahdesti koko aikana kyselly puhelimella), ja kun sielä vielä ei ole tosissaan otettu näitä minun kipuja esim tuon selän kanssa.
Pitää vielä lisätä että nyt aamulla ei mitään tuntemuksia ole tuolla vatsalla...

Nanna + P 18+6
 
Moi kaikille!
Nanna Mä juuri meinasin samasta vaivasta tänne kirjoitella. Mä olen nimittäin nyt sairaslomalla kyseisen pulman takia. Mies ylipuhui mut soittamaan neuvolaan ja siellä täti heti määräsi mut lääkärin puheille ja sairaslomalle.. |O Oli iso yllätys ku luulin, että turhaan soitan.
No nyt kävin sitte lääkärillä ja erillaisia verikokeita otettiin. Lääkärikin epäilee mahankasvusta johtuvaa särkyä, mutta varmuuden vuoksi kuulemma kannattaa levätä.
Mun oireet on aamuisin pahimpia. Tuntuu että alamahassa (karvoituksen ja navan välissä ) kuin vyö kiristäisi. Lisäksi mullakin on sitä "menkkamaista" jomotusta nivusissa ja luissa tuolla haarojen välissä.
Huomenna tiedän ladratuloksista. Lääkäri sanoi tosin kun sydän ääniä kuunneltiin ja kohtua tunnusteltiin, että ei pienellä ainakaan mitään hätää ole siellä :heart:
Toivotaan, että tää menee meillä molemmilla ohi mahd. pian ja kaikki johtuu vaan mahan venymisestä...

nyt mulla on rv 18+2
 
Huomentapäivää!

huitshapeli: join myös tuota karpaloa ja oli tosiaan kuin limsaa jois ja melkosta makeeta, mut meni kun ei muuta ollut ;) Kopparbergillä pitäis olla myös alkoholittomana omena- ja päärynäsiideriä, mut kaupoissa saattaa olla eroja valikoimassa.

elämänperhonen: mä sain samanlaisen lapun ku Annukin eli selvästi oli lueteltu esim. kaloista, vihanneksista ja marjoista, maitotuotteista, kahvista jne. olevat rajotukset tai kiellot tms. Taitaa olla neuvoloissa eroa miten jakavat tietoa. Mulle tossa lapussa ei ollu oikeestaan mitään uutta kun kaks lasta jo on, mut esikoista odottavalle se olis varmaan tarpeelinen. :)

Tove: mulla oli myös noilla viikoilla epätodellinen olo raskauden suhteen kun ei ollu oireita. Mut kyllä se siitä muuttuu kun masu alkaa kasvaa ja ainakin kohdun tuntee mahan päältä. Varmasti neuvolassa oot taas vakuuttunu, et olet raskaana :hug:

FPI: kyllä mäkin muuttasin raskaana ollessa mieluummin ku ihan pienen vauvan kanssa. Me muutetiin esikoisen ollessa 6kk vanha Helsingistä Tampereelle, mut meillä ei ollukaan mahdollisuutta muuttaa aikasemmin. Tuo ikä olikin jo helppo kun ei ollu enää ihan pieni. Nyt oottelen päästäiskö muuttaan tästä nykysestä asunnosta vielä ennen vauvan syntymää. Kova hinku olis, mut ei noita isoja vuokra-asuntoja vapaudu niin vain, valitettavasti. :)
Varmaan sunkin kannattaa kuulostella omaa vointia ja muuttaa jos mahdollista sen verran hyvissäajoin, ettei synntytys alkais ainakaan matkalla. =)

nanna ja Nush: kuulostais teidän kivut ihan liitoskivuilta ja kohdun kasvulta. Varsinkin Nush tuo jomotus nivusissa haarojen välissä viittaa selvästi liitoskipuihin. Ei varmaankaan ole syytä huoleen, mut saatpa varmuuden kun kävit lääkärissä.

jasmara ja masuasukki 17+4
 
Mulle iski hervoton päänsärky joten peruin neuvolan,en ´vaan jaksa alkaa sinne nyt lähteen,sain ensiviikolle sitten ajan joten jos silloin ei iskis tällänen jysäri.

Nanna - Pohjanmaalla mun suku asuu melkein kaikki,mä sitten rantautunut melkeinpä ainoona tänne suuntaan hih,en kyllä enää oikeastaan siellä käy ko pappastani aika jätti niin ei mikää sinne enää veä...

Annu & touhustiina 14+2
:heart:
 
FPI - Niin muuten mäkin muuttaisin raskaana ollessa,me muutettiin ko ootin ekaa ja sitten muutettiin ko ootin jo tokaa ja vielä hoidin pikkusta,täytyy sanoa että mielummin vaaveli vatsassa... =)
Nytkin ootellaan uutta kämppää,just soitinkin toimistoon ja laitoin toivomuksia hiukan uusiksi =)
 
Jasmara Samaa tässä itsekkin olen tuumannut, mutta neuvolan täti sanoi, ettei näillä viikoilla vielä pitäisi tollaisia kipuja olla.
Mutta on tuo maha vaan kasvanu parissa viikossa niin kauheesti, että ei mikään ihme olis jos siitä johtuis jomotukset :LOL:
 
Aurinkoista päivää!

Olen alkanut heräilemään öisin vähintään kaksi kertaa. Tähän asti olen nukkunut kuin tukki... Vessassa käynnit ovat myös lisääntyneet. Luin jostain että molemmat ovat hormooneista johtuvia raskauden alkupuoliskolla. Myöhemmin kohtu alkaa painamaan virtsarakkoa ja taas juostaan vessassa :LOL:

Mulla on alkanut koskemaan istumatyö alaselkään ja mahaan käy taas se jos istun liian etukenossa. Onneksi löytyy säädettävä työpiste talosta jossa voin välillä tehdä seisaaltaan töitä.

FPI minäkin muuttaisin mielummin ennen synnytystä. Silloin ainakin itselläni on virtaa riittänyt ja vauvan syntymän jälkeen on ainakin ensimmäiset kaksikuukautta olen ollut "sumussa". Kun ei tiedä millainen nyytti sieltä syntyy...

Nanna81 ja Nush81 toivottavasti säryt menevät pian ohi ja ovat venymis kipuja. Itsellänikin on ollut aiemmissa raskauksissa niitä. Aina kannattaa kysyä.

rv 15+3
 
Kipuja,varsinkin alapäähän säteileviä kipuja on ollut ja siksi täytynyt ottaa iisimmin.
Minulla alkoi noin vuosi sitten kamala kutina,kuin syyhy tms ja se tulee kuukauden välein,on 2 vkoa ja lähtee.Sit taas kuukauden välein,on 2 vkoa ja lähtee.No luulin viime vuonna tietty että on syyhy alkuun ja hoidettiin miehen kanssa ittemme ja putsattiin talo mutta ei se sitä oo kun aina pois lähtee ja takasi tulee.

Minun alllergiaani tai mitä lie tutkinut lääkäri jäi äitiyslomalle ja pitäis vissiin ottaa puheeks seuraavalla äippäkäynnillä tää kutina kun ei se oo vauvallekaan hyvä että raavin itteni verille enkä saa nukuttua.Epäilen vahvasti ruoka-aineallergiaa. :/

Mimmali ja pikkuruinen rv 15+5
 
Täälläkin alkaa pikkuhiljaa elämä voittaa. Tänään on jotain saanut syötyä on kyllä vihoviimeinen vaiva tuo mahatauti :/

FBI Pohti muuttamista että kummin helpompi ennen synnytystä vai synnytksen jälkeen tuokin varmaan riippuu niin raskaudesta/lapsesta. Esikoisen aikana muutettiin kun poika oli reilun kuukauden ikäinen ja täytyy kyllä sanoa että yhtään niin helppoa muuttoa ei ole ollut. Poika nukkui pahvilaatikossa huoneen nurkassa ja minä sain kaikessa rauhassa tehdä muuttohommia. Välillä kävi tissillä syömässä ja kaikki tavarrat oli paikoillaan kahdessa päivässä. Tais olla jotain tuoreen äidin energisyyttä. Tietysti jos kyseessä olisi ollut koliikki lapsi ei kaikki olis ollut noin helppoa.
Yhden muuton olen hoidellut myös raskaana silloin oli ja kaksi isompaa lastakin joten minä hoitelin lähinnä niiden vahtimsen ja mies muuttamisen ja minua ärsytti hirveesti kun en päässyt osallistumaan järjestelyyn niin paljon kuin olisin halunnut ja muutenkin tuntui ettei kämppää saada koskaan asuttavaan kuntoon.
Joten molemmissa tapauksissa on puolensa, mutta jos ennen synnytystä on tarkoitus muuttaa niin sitten kannattaa muuttaa hyvissä ajoin. Vauvat kun ei aina noudata noita laskettuja aikoja ;)

pumppernikkeli ja niilo 18+6


 
Nush: onpa outo väite neuvolan tädiltä ettei rv19 voi olla kipuja. Kyllähän liitoskipuja voi olla siitä saakka kun kohtu alkaa kasvaan eli melko aikaseenkin ja nythän se kasvu vaan kiihtyy. Toisillehan kipuja ei juuri tule, mut toiset kärsii niistä helpommin ja useemmin. Hyvin yksilöllistä... Tietty jos mietityttää, niin kannattaa kysellä asiasta. :)
 
mulla näkyy tuolla olevan vaan la eli lapsi on ensimmäinen ja synnytyssairaala naistenklinikka sydänvian vuoksi. tai siis sektio se minulle on. miten te joilla lapsi tullut sektiolla, kuinka paljon aiemmin ennen la leikkaus on? käsittääkseni pari viikkoa ettei vaan lähde käynnistymään? onko leikkaushaava ollut kipeä ja arka kauan? jännittää miten sitä tulee pärjäämään kun pääsee kotiin jossa odottaa kaksi koiraa ja vauva hoidettavana kun ukolla on vain 3viikon isyysloma ja sitten takaisin armeijan harmaisiin(lykkäs inttii monta vuotta koulujen takia ja nyt on pakko lähtee, vasta tammikuussa pois :LOL: ) sairaalaankin tässä välissä oon kerinnyt joutua outojen mahakipujen takia jotka selittyivätkin sitten kovina liitoskipuina kun tyttö on 156cm ja maha kun olisi viimesillään :kieh: uskomatonta miten se vaan kasvaa ja kasvaa eikä silti räjähdä :saint: pääsinpähän ultraankin siinä samassa sitten mutten paniikiltani älynnyt kysyä kumpi tulee :headwall: no 20pvä on se virallinen ultra, siellähän sen näkee :D tais tulla epäselvä ja pitkä teksti, mut toisaalta oon itekkin koko ajan niin sekaisin näistä kaikista uusista jutuista että puheetkin sen oloisia:) onko muilla muuten mitattu jo kohdunkaulan pituutta..mulla oli 16cm.. ensi kertaan
tizma+ ötökkä 17+1
 

Yhteistyössä