***LOKAMASSUT -08 toukokuussa***

jasmara:
Minulla siis mitataan verenvirtauksia sekä kohdunsuulta (molemminpuolin) ja istukasta. Niiden pitäisi siis olla "normaalit", jos/kun kaikki on hyvin. Nyt on kuitenkin menossa sellainen isompi predo-tutkimus, jossa tutkitaan syitä raskausmyrkytykseen ja/tai sikiön pienikasvuisuuteen. siihen tutkimukseen on valittu henkilöitä, joilla on kyseisiä ongelmia ollut edellisissä raskauksissa. Kun joillakinhan nuo valitettavasti uusivat. Tutkimuksella yritettään selvittää miten ongelmia voitaisiin ennustaa ja siten ehkä myös ehkäistä.
Kohdunsuun verenvirtauksissa olevat katkokset, "blokit", on jo todettu olevan yksi ilmeisesti aika varteenotettava tekijä raskausmyrkytyksen synnyssä. Katkoksia voi olla eriasteisia, minulla oli viimeksi vain toisella puolella kakkosta, toisella ykköstä (lievempiä), mutta nyt oli siis kakkosta molemmilla... :/
Istukassa olevat katkoksethan vaikuttavat sitten taas sikiön kasvuun.

Minä olen tarkassa seurannassa, mutta ilmeisesti katkosten suhteen ei ainakaan tässä vaiheessa ole mitään tehtävissä. Mutta jos tulee muita myrkytykseen viittaavia oireita, niin ilmeisesti aika herkästi sitten laitetaan vuodelepoon ja lääkitykseen. Verenpaineet on ollut kokoajan hiukan koholla, mutta ei huolestuttavasti vielä.
Esikoisesta myrkytys oli kuitenkin niin raju, että ei sille olisi mitään voinut tehdä, vaikka olisi missä seurannassa ollut. Nyt onkin toiveissa, että jos myrkytys on tullakseen, niin tulisi edes lievempänä ja vaikka vähän myöhemmin...
 
Huomenta! Täällä aamu näyttää vilposelta, mutta toivon mukaan tuo tuosta vielä lämpenee...

Onpas meillä poikavoittoinen päivä tuo 1.10 :D !

Nanna +poju 22+0 *POKS*



Liitetäänpäs vielä päivitystä =) .
 
Nanna - ON massu kyllä kasvanut =)

Me oltiin lääkärissä ja uusi aika sitten kahen maissa mutta sinne en mene enään mukaan,saas kahtoa mitä sanovat,tutkivat nyt sydän entsyymejä vuorostaan.On tässä huoli kyllä kun ei oikein tiedä mitä odottaa...

Pöppiäinen & touhustiina 17+3 :heart:
 
Tänne ei mitään uutta kuulu. Ihanan aurinkoinen ilma ja aamupäivä oltiin kerhon retkellä poitsun kanssa. Pikkasen tuntuukin siltä että on juostu koko aamupäivä 2 vuotiaan perässä. Meillä kun on tuo kiva "karkailu vaihe" menossa ja kun retki bussiin ei mahtunut kuin muutamat kärryt niin enhän minä ison pojan kanssa viittinyt niitä sinne änkeä kun oli sylivauvjakin mukana matkassa.

Supistuksista on ollut puhetta täälläkin niitä on jokunen ollut onneksi ei vielä paljon silti vähän jännittää tuo kohdunkaulan tilanne kun edellisessä raskaudessa se paikat olivat alkaneet avautumaan vaikka mitään kovia supistuksia ei ollut ollutkaan joten en aivan täysin usko tuohon että kivuttomat supistukset ei voisi availla paikkoja. Itsellä kun ei kivuliaita supistuksia ole koskaan ollutkaan muutakuin ihan synnytyksen viime metreillä.

pumppernikkeli ja niilo 22+0
 
Aurinkoista keskiviikkoa, kyllä se siitä taas lämpenee B)

flipi: käsittääkseni korkea ph saattaa viitata virtsatietulehdukseen. Ja koska raskaana ollessa muutenkin pissattaa paljon niin pelkästään tuolla oireella sitä ei voi määrittää varmaks. Seuraavat varmaan sun tilannetta, eikö?

haniböö: kiitos tiedoista. On se kurjaa, ku jotkut joutuu raskauden aikana kärsiin kroppansa reaktioista eli noita "myrkytyksiä" tapahtuu. Toivotaan et pysyy aisoissa. :hug:

nanna: kiva masu sulla. Ite menen reilun viikon jäljessä ja mulla on tosta n. puolet vasta ;) Vieläkään ulkopuoliset ei pystyis sanoon, et oon raskaana jos en kerro.

jasmara ja masuasukki 20+5
 
Pöppiäinen: Toivotaan että kaikki on hyvin. Tiedän tunteen kun saa olla huolesta mykkyrällä toisen puolesta, omalla avollani oli sydänepäilyjä nyt keväällä ja hän oli vielä armeijassa. Samaan aikaan uutisoitiin sydänlihastulehdukseen kuolleista varusmiehistä, oli ihan kauheaa odotella tietoja... Kaikki oli kuitenkin hänellä sitten loppujen lopuksi kunnossa, toivottavasti samoin sinunkin miehelläsi.

Nanna sinulla on kyllä ihana massu =)

Omaan napaan ei ihmeempiä, kovasti Pätkä möyrii masussa...

Taralee ja Pätkä 18+5 (meniköhän tuo nyt oikein, hmmm)
 
Nanna & Taralee - Sydänsärkyä / rytmihäiriötä,alkavat laskemaan sydänlihas tulehusta tai sitten sepelvaltimoa tässä pois.. toivon mukaan kumpikin lähtisi listalta pois... hän ei pysty oikein fyysistä duunia tekemään ettei ala ottamaan rinnasta,sekä rinnus on kipee 24/7 siksi kait myös ajattelevat tuota sepelvaltimoa yms mahdollisuutta,pelottaa kyllä mutta toivon ettei oisi mitää vakavaa.Päänsärky ( kolmattapäivää jo ) tuli sitten uutena oireena joka ei lähde ees ibuxin 800 pois olleskaan,se on vihlomista siis ihan... onhan tää kieltämättä sekopäistä aikaa,vauva masussa ja miehen terveys reistailee näin pahasti ja vielä tietysti nuo kaksi pikkusta tässä... en ees uskalla ajatella pidemälle... Niin ja miehelläni on ikää nyt 42v että iänkin takia pelottaa hiukan vaikka mikää vanhus nyt ei olekkaan...
 
moi

tuli noista virtauksista mieleen et ei mulla rakenneultrassa katsottu noita istukan virtauksia tms...aikaisemmissa on kyllä jossain vaiheessa...mites teillä muilla katsottiinko? Mietin vaan kun mullakin on ollut yksi raskausmyrkytys takana.... :/

pw 21+4
 
moiksan!

onnea kaikille jotka ovat jo saaneet tietää pikkuisen sukupuolen :heart: meillä on meno rakenneultraan 10.6, joten vielä täytyy jaksaa odotella! :D vaiks mieheni veljelle ja tämän puolisolle (odottavat myös vauvaa, heillä la kaksi viikkoa meitä ennen) ei pystytty sitä tietoa kertomaan kun vauva vain esitteli pyllyään ja selkäänsä ja kun ultratätsy oli sitä yritäänyt käännellä niin oli vain kääntynyt tiukemmin selkäasentoon, joten menevät kai nyt omakustanteiseste sinne 4d-ultraan, niin saavat sitten hekin tietää mikäs edustaja siellä masussa touhuaa :LOL:

pöppiäinen82 - juuh, oot ihan oikeessa, meillä la mun mensujen mukaan 30.10 mutta ultran mukaan 1.11, eli hyvin samoilla päivillä mennään :heart: ihailin tuossa juuri nannan masukuvaa kun oma on vielä vain sellainen pömppö, jonka saa vielä löysillä paidoilla suurin piirtein piiloon, ootan vaan jo niin sellasta kunnon mammamasua :heart: vaiks se kyllä täytyy myöntää että omat housut ei vyötäröltä mahu enää normaalisti kiinni vaan tarttee jättää vetskarit puolitiehen ja soveltaa hakaneuloilla ylhäältä kiinni :LOL: yhet mammahousut sain työkaverilta ja ne on kyllä ah niin mukavat kun ei purista mistään! voimia kovasti pöppis sun miehesi sairastelun selvittelyyn, toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin ja syy ei olisi kovin vakava, iso voima :hug:

aurigonpaistetta kaikille, tää lähtee nyt raksalle ahertamaan!

~katja ja pikkuinen 17+5~
 
Kontrolliultrakuulumisia: Eilen oltiin sitten erikoislääkärin luona kontrolliultrassa sen aiemman rakenneultran vuoksi. Siellä siis näkyi vauvan päässä joku juttu ja lapsiveden määrä oli vähäistä. Ajat oli myöhässä ja sitten viimein kun huoneeseen päästiin niin lääkärille soitettiin että heti leikkaussaliin. Siinä sitten ooteltiin vielä 1½ tuntia lisää :/ Henkiseksi tueksi saapuivat sitten yllättäen minun äiti, isä ja yksi siskoistakin, kun olivat olleet samalla keskussairaalassa katsomassa tuttua leikkauksen jälkeen. Siinä sitten koko suvun kanssa ooteltiin tulevaa - oli aika huvittavaa :D

Noh, sitten viimein kun pääsimme tutkittavaksi niin lääkäri totesi, että masussa kasvaa kaunis vauva, jonka päässä ei ole mitään vikaa ja lapsivettäkin oli täysin normaalisti! :heart: Voitte varmaan uskoa miten helpottavaa oli kuulla nuo sanat! Mieskin heti rentoutui ja alkoi kyselemään sukupuolen perään. Vauvalla oli kuitenkin kantapäät niin tiiviisti pepussa kiinni ettei sinne nähnyt ollenkaan - haluaa näköjään pitää yllärinä! Nyt sitten vaan ootellaan ja eiköhän se sitten synnytyksessä selviä kumpi on tulossa, pääasia on nyt että' kaikki on kunnossa!

Lääkäri määräsi minulle kuitenkin viikon sairasloman hengenahdistusten, huimaamisen ja huonovointisuuden vuoksi. Stressistä nämä kaikki johtuu ja nyt pitäisi yrittää ottaa rauhallisesti. Ja rauhallisemmin sitten töissäkin kun sinne palaan.

Olo on kuitenkin huojentunut - loppu hyvin kaikki hyvin :D

Uimapuvuista oli ollut puhetta. Vinkkinä niille, jotka ovat hankkimassa että tilasin itse jo huhtikuussa uimapuvun H&M kuvastosta. On ihan äitiysuimapuku nimellä ja on todella hyvä! Tukee oikeasta paikkaa ja on hyvännäköinen, eikä maksanutkaan kuin muistaakseni noin 15e. Suosittelen! :wave:

Minäpäs jatkan nyt tätä "sairastelua" Allun kanssa.. :D

Adette & Allu 22+0 *poks*
 
Virtausten mittauksista,
Ei niitä ilmeisesti normaalisti juurikaan katsella, istukan virtauksia ehkä vielä katsotaan, varsinkin jos tuntuu, ettei vauva kasva kunnolla. Kohdunsuun virtauksien mittaamisesta en ollut itse ainakaan ennen edes kuullut. Minulla on noita ultrakäyntejä useampi juuri noiden virtausmittausten vuoksi eli nyt oli rakenneultra vain siinä samalla. :)
Nämä virtausten mittaamiset kuuluu tähän predo-tutkimukseen.
 
FPI
Adett e, onnea hienoista kuulumisista!! :heart:

Pöppiäinen, toivottavasti kaikki selviää hyvin eikä miehelläsi todeta mitään kummallisempaa! :hug:

haniböö, kiitos virtauksien mittaustiedoista!
 
Hitto, mua kun on supistellu pitempään ja yöllä niihin olen ruennut heräämään nykyään, tulee monesti yössä. Ei mitään kipeitä, mutta napakoita. Mitään väliä ei pysty laskemaan, nää on sellasia kestoja. Tänään on alamaha ollu aika kipee. Oon yrittäny pitää tukivyötä, mutta en oikein tiiä, pahentaako se asiaa vaan. Valkovuotoakin on tullu ihan lorisemalla :x
Neuvolassa ei oo tänään ollu ketään ja mä en nyt tiiä mitä tässä pitäs tehdä vai pitäskö mitään. Illasta kuitenkin käytävä vetämässä yks koulutuksen tapanen hommeli :|
Ei mun mielestä kuitenkaan ihan päivystysasiakaan, mutta seuraavaan neuvolaankin on 4 viikkoa. pöh.

huitshapeli 18+1 *miettii*
 
Adette ihania uutisia :hug:

Huitshapeli mulla kans kun noita supisteluja on nin eilen "lorahti" jotain ja olin et apua mitä vertako, mut oli vaan reilua valkovuotoa....onneksi vaan sitä...musta tuntuu välillä jos supistelee et toi tukivyö ei silloin tee kivaa ja saattaa helpottaa kun otan sen pois tai löysään ,muuten en kyllä enää ilman sitä voi elää =)

pw 21+4
 
Adette - Ihana juttu että kaikki on kunnossa :heart:

Täälläkin on hienosti kaikki,lääkäri katsoi ettei ainakaan mitään hälyttävää ole toistaseksi joten olen tosiiii häpsy kyllä nyt ja toivonkin että kaikki pysyykin näin.. Kiitos teille tuesta :heart:

Mä oottelen ruokaa tässä ja lapset on pihalla,mie meinaan illan ottaa rennosti,se on paikallaan nyt kyllä =)

Pöppiäinen & touhustiina 17+3 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja huitshapeli:
Hitto, mua kun on supistellu pitempään ja yöllä niihin olen ruennut heräämään nykyään, tulee monesti yössä. Ei mitään kipeitä, mutta napakoita. Mitään väliä ei pysty laskemaan, nää on sellasia kestoja. Tänään on alamaha ollu aika kipee. Oon yrittäny pitää tukivyötä, mutta en oikein tiiä, pahentaako se asiaa vaan. Valkovuotoakin on tullu ihan lorisemalla :x
Neuvolassa ei oo tänään ollu ketään ja mä en nyt tiiä mitä tässä pitäs tehdä vai pitäskö mitään. Illasta kuitenkin käytävä vetämässä yks koulutuksen tapanen hommeli :|
Ei mun mielestä kuitenkaan ihan päivystysasiakaan, mutta seuraavaan neuvolaankin on 4 viikkoa. pöh.

huitshapeli 18+1 *miettii*
Mä nyt soittaisin sinun tilanteessa mammapolille kuitenkin asiasta....

 
Nanna: Ihana maha!! =)

Adette: Hienoa että pikkuisella oli kaikki hyvin. Uskon et oot ollu aivan paniikissa ennen tota ultraa :(

Pöppiäinen: Toivottavasti miehelläs on kaikki hyvin. Toi on mun painajainen et miehelle sattus nyt jotain ku vauvaa ootan, niin varmaan sunki.

Huitshapeli: Kannattaa soittaa äippäpolille, niin mulle sanottiin neuvolassa ku sinne soitin. Meilläki ku neuvolasta on vaikee saada ketään kiinni niin suositteli et soittaa äippäpolille ku sieltä ainaki vastataan.

Mulla ei oo onneks nyt supistellu ku viimeks maanantaina. Taitaa lepo tehä hyvää =) Neiti herää aina sillon jylläämään ku ukkokulta saapuu kotiin, taitaa tulla isin tyttö :D


miimu ja milli rv 21+0
 

Yhteistyössä