***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

marrari Mulla lääkärit sanoivat, että on vähän alakäyrien yläpuolella vko 32+2 (1760g), jota täällä kyllä on moni ihmetelly, ettei mitenkään pieni olis....No nyt oli 34+4 2355g, eli olis 2+2 aikana kasvannu 600grammaa...Ja enää ei kyl kukaan puhunnu pienikokoisuudesta. Toivottavasti teidänkin vauva ottaa kasvupyrähdyksen. Mutta siis voi näköjään kasvaa kovastikin parin viikon aikana, ja tietty se on aina vielä mittaajastakin kiinni.

34+6
 
Viimeksi muokattu:
Halloween huomenet! Meidän kuopus täyttää tänää 1-vuotta ja viikonloppu on ollut leipomisen ja syntymäpäiviin valmistautumisen täyteinen :heart:

Anteeksi tosiaan tämän hetkinen hiljaiseloni palstailun suhteen:ashamed: Päivittäin käyn kyllä uusimmat kuulumiset lukemassa ja elämässä teidän odotuksissanne mukana mutta kertakaikkiaan paukut ei tunnu riittävän siihen että kommentoisin tai kertoisin omia kuulumisia:ashamed:
Herkisti tosi paljon lukea että olette kaipailleet:heart:
Mä olen myös omalta osaltani viihtynyt tässä meidän pinossa ja kaikki olette todella miellyttäviä ja mukavia:hug:

Lollille vielä onnea tytöstä:heart: Ihana kuulla että kaikki on pienellä hyvin ja kyllä mä tippa linssissä luin miten teillä on ollut onni matkassa! Toivottavasti saatte pienen pian kotiinkin ja saatte aloittaa oikean vauva-arjen!

(.) Perjantaina poksui rv 32 ja torstaina mulla oli neuvola...
Rv 31+6 (rv 28+6)
Rr 124/88 (124/81) verenpaineet on siis lähtenyt hieman nousemaan
Hb Sf 30 (25.5)
Painoa +300g/vko, Yhteensä +9kg
Pissa puhdas
Vauvan sykkeet 130 (lepovaihe oli meneillään)
Liikkeet ++
Tarjonta Rt

Masussa siis kaikki hyvin, tosin tuo verenpainen nousussa! Tarjonnasta terkka ei ollut aluksi ihan varma mutta koska sykkeet kuuluivat alhaalta ja samoin hikka tuntuu ihan alhaalla, hän epäili että pää alaspäin ollaan;)
Seuraava aika olisikin ollut taas neuvolalääkäri mutta koska mulla on ollut suunnitelmissä käydä yksityisellä ultrassa niin tuo viimeinen lääkäri jää välistä!
Ultran varasin nyt sitten ma 8.11 =)

Supistuksia tulee nykyään useita päivittäin ja osittain ovat kipeitäkin. Samoin vauvan mönkiminen sattuu välillä, ainakin tuntuu kovin epämiellyttävältä. Tuntuu että vauva olisi jo aika iso...selkä ja pyllykin tuntuu kasvaneen kovasti! Vointi kuitenkin fyysisesti ihan hyvä,tai ennallaan! =)
Meidän parisuhde taas on ajautunut todella pahaan kriisiin ja tämä vie kyllä ihan hirveästi voimia:(
Meillä on ollut vaikeaa ennenkin, oikeastaan yhtä vuoristorataa koko 7-vuotta ja eron partaalla ollaan oltu ennenkin!
Musta tuntuu että meillä ei ole enää mitään muuta yhdistävää kuin lapset ja työmäärä tän suhteen eteen on niin valtaisa:(
Olen siis miltei päätökseni erosta tehnyt ja tämän tuonut julki myös neuvolassa ja perheneuvolassa. Perhetyöntekijäkin soitteli alkuviikosta!
Itse eropäätös ei niinkään ahdista tällähetkellä vaan selviytyminen arjesta lasten kanssa! Tilanne kun ei ole sitten helpoimmasta päästä 2 näin pienellä ikäerolla olevan kanssa (kuopuksella just hirvee eroahdistus päällä) ja nuo 4-vuotiaat alkaa olla aika vilkkaassa iässä vaatien kovasti virikkeitä ja fyysistä rasitustakin!
Nyt joku saattaa ajatella että miksi ihmeessä sitten olette tehneet vauvan tai miksi tällaiseen tilanteeseen on tulossa vauva?!
Mutta josko joku alkumetreiltä muistaa niin tämä vauvahan on meille täysi yllätys joka sai alkunsa imetyksestä ja minipillereistä huolimatta!
Tilannehan olisi aivan erilainen todellakin jos tätä vauvaa ei olisi tulossa...monin verroin siis helpompaa...itse vauvaa en kyllä antaisi pois mistään hinnasta enää:heart:
Näin siis täällä...päivä kerrallaan elellään ja luultavasti vauvan syntymän jälkeen ollaan sitten isojen asioiden/muutosten äärellä!
En itseasiassa edes tiedä tuleeko mies synnytykseenkään mukaan ja olen varalle pyytänyt rakasta ystävääni!

Nyt on jatkettava synttärivalmisteluja...yritän ja haluaisin palata kommentoimaan teidän muidenkin juttuja myöhemmin:heart::wave:
 
Jennyli: Hurjasti tsemppiä vaikeiden aikojen edessä:hug:
En usko että kukaan tuomitsee tai ihmettelee vauvan tuloa, koska tilanteethan voi muuttua yllättäenkin.
Mielestäni olet rohkea nainen, jos/kun jaksat/uskallat tuollaisen päätöksen tehdä.

Tämän enempää ei ehdi nyt kirjoitella, pitää lähteä tekemään kakku loppuun, kun vieraita tulee tänään=)

Jazzy
 
Lolli, kiitos synnytystarinasta.. Onni todella ollut myötä :heart:

Jennyli, voimia arkeen! Itse erosin aikanaan kun esikoinen oli 2,5v ja nuorempi 5kk. Itse olin 23v. Tiesin ja kuopusta odottaessani että ero tulee ja odotusajan kärsin kovasta stressistä. Vauvan synnyttyä kuvioon tuli väkivalta joka kohdistui minuun. Sain turpaani jopa imettäessä, kun toinen katsoi että sillä hetkellä en voi itseäni puolustaa. Osan tämän odotuksen raskausmasennuksesta pistän tuon ajan piikkiin, se oli niin ahdistavaa aikaa. Onneksi nyt on rinnalla hyvä ja rakas kumppani.. Mutta pointti oli siis se, että kaikesta selviää. Onneksi me naiset ollaan niin vahvoja eikä jäädä tuleen makaamaan:)

Omista oloista sen verran että ongelmaksi on tullut se että kovan närästyksen ansiosta vedän välillä öisin nukkuessa sappinesteet henkitorveen enkä oikeasti tiedä mitään mikä tuntuisi pahemmalla. Polte, yskökset ja yökötys sen jälkeen ovat jotain aivan käsittämätöntä eikä uni tule moneen tuntiin. Viime yönä taas pääsi käymään näin vaikka yritän nukkua pää mahdollisimman korkealla.. Lisäksi tietty 5 pissareissua ja pohkeiden kramppaaminen:( Huoh, oisin aika valmis jo synnyttämään viikoista huolimatta.. Olo on niin karsea...

Tsemppiä muille!

Piianen ja Möxis 35+4 (uä36+1)
 
Jennyli: on teil tai sinulla kyl raskas aika ja niin ku sanoit ni ei se ainakaan hirveästi helpommaksi muutu, kun vauva syntyy. Jo se että puolisolta ei saa tukea vie ihan hirveästi energiaa arjen pyörittämisestä!! 1v on todella vaativa ikä, laps on vielä pieni mut haluaisi jo tehdä hirveästi kaikkea mut ku ei onnistu. Monesti tuntuu et tämä ikä 6kk-1v+ on yks itkuisimmista. Sit taas näil isommilla tulee omat haasteensa. Meil tämä 2v8kk ikäinen on silleen vaativassa iässä kans et vaatii 100% seurantaa koko ajan (samoten ku tuo kiipeilevä pikkusisko). Kokoajan saa olla korvat höröllään ku yleensä tehdään kaikkea EI sallittua, kukuten levitetään kirjahyllyä tai kaappeja. Ja täs tilanteessa sit jos parisuhde rakoilis ni varmasti ottaa voimille.
Onko sulla isommat pojat päivisin kerhossa tai hoidossa? tai saatko sitä perhetyöntekiää sinne kotiin apuun. Sullahan on myös oikeus saada kotiin hoitaja (kunnallinen) kun sinulla on 3 alle kouluikäistä lasta (mun siskolla on kotona 2krt/vk hoitaja ku sen mies on yrittäjä ja niil yhdellä lapsella erityisongelmia, saa äiti levätä tai tehdä ihan mitä huvittaa silloin kun lapset on hoitajan kanssa).

Nyt otat asenteen, ihan sama mitä muut ajattelee mutta itseni ja lasteni takia minä saan ottaa apua vastaan sekä itseni ja lasten takia minä jatkan eteenpäin.. eläkä murehdi sitä et mitä ihmiset ajattelee kun siihen tilanteeseen syntyy vauva, ihmisethän ajattelee vaik mitä, mut annetaan nitten ajatella. Sit jos tulevat huomauttelemaan ni sanot et tämä on meidän perheen välinen asia.

Niin ja HURJAN PALJON ONNEA 1v:lle ja äidille!! :hug::flower:
 
Viimeksi muokattu:
Lillikka
Jennylille iso hali :hug: Hyvä, että sulla on läheinen ystävä, joka voi tulla mukaan synnytykseen, niin ei tarvitse miehen nenän asentoa ja motivaatiota tulkita tässä kalkkiviivoilla. Rauhallisesti nyt vaan sinne asti ja isojen ratkaisujen miettimistä sen jälkeen. Toivottavasti perhetyöntekijästä on jotain apua, käsittääkseni kodinhoitoapua on saatavilla jonkin verran viikossa, jos asiat niin hankalaksi menee. Pidä itsestäsikin huolta!

Anve Mulla sitten muljahteli eilen illalla oikea kylkikaarteen alla ikävästi :LOL: mutta tilataanpa meille nyt oikeinpäin keikkuvat vauvat samantien =)

Nyt pikkumiehen kanssa puistoon, moikka!
 
Sunnuntaita kaikille!

Lolli, teillä on tosiaan ollut onni matkassa! Uskomattoman ihanaa, että teillä on terve nyytti nyt! Kaksi-kolme viikkoa kuluu nopeasti ja sitten vaan vauva-arkea kotiin opettelemaan. :)

Jennylille voimahalit :hug: ! Raskaan tilanteen edessä olet, mutta olet vahva nainen! Varmasti kaikki menee omalla painollaan eteenpäin ja toivottavasti sulla on sukulaisia ja ystäviä, joilta voit saada apua arjen pyörittämiseen. Myöskään ei kannata unohtaa käyttää hyväksi yhteiskunnan tarjoamaa tukea ja palveluita - juuri siksihän olet veroja maksanut, että yhteiskunta voi tällaisissa tilanteissa auttaa!
Onnea teidän yksivuotiaalle! :)

Mä ajattelin uskaltautua esikoisen kanssa vähän metsään kävelemään. Multa on ollut noi pidemmät kävelyt kiellettyjä, mutta viime kontrollissa sain luvan tehdä hiljaksiin pieniä kävelylenkkejäkin. Jospa sit vaikka jaksaisi loppupäivän lepäillä. :saint:

mamadread ja ihme 30+2
 
Oli eilen illalla ihan ihmeellinen ilmiö, nimittäin mulla meni maha ihan sekaisin että oli ihan ruikulia joka on mulle todella harvinaista kun yleensä olen kovalla ja tän tuplarautakuurin aikana uloste ollut mustaa ja sellaista kiinteää:x. Mutta siis mahaa kiersi ihan mielettömästi ja tuntui joka puolella, selässä ja mahassa. Koko yö meni kipeän mahan kanssa valvoessa ja aamullakin maha vaikeroi äänekkäästi. Eikä siihen tosiaankaan auttanut taas obsidanit ja tuoremehu tyhjään mahaan:whistle: mutta otettava nekin oli. Muistelen vain lukeneeni jostain että ennen synnytystä maha voi mennä löysälle... Apua! Oli kyllä kummallista!
Tunsin myös yön aikana kummallista muljahtelua mahassa että siellä vaihdettiin taas asentoa ja nyt on oikean kylkiluun alla jotain kovempaa taas kun sattuu, toivottavasti se kuitenkin on peppu.

Tänään rv 35+3
 
Viimeksi muokattu:
Lollilla ollut kyllä suojelusenkelit mukana, onnea vielä!

Täällä alavatsa on tosi ärtsynä, istuminen on aika hankalaa ja etenkin sitten siitä nouseminen. Oikeastaan kylkimakuu on ainoa kelvollinen asento ja sekin vaavin asennosta riippuen, protesti alkaa heti jos "väärällä" kyljellä. Myös lantiossa luuliitokset natisee, välillä aika kipeestikin ottaa liikkuminen ainakin häpyluihin mut muuten olo on ok eikä ole supistellut sen kummemmin kun välttää pitempää liikkeelläoloa. No mut mitäpä sitä lomaillessa tekiskään kuin löhöilis :p

Selkeesti mahassa on käynyt tila ahtaaksi, kun liikkeet on muuttuneet kunnon potkutteluista sellaiseksi möyrinnäksi ja satunnaisiksi täsmäiskuiksi ja muutenkin on kovimmista pyörinnöistä rauhoittunut. Tätä mahaa tulee kyllä ihan varmana ikävä, on ollut niin kiva olla ME :D Viime mittauksella (rv34+6) neuvolassa SF-mitta oli 30,5, sitä ennen oli tasan 30 eli kasvu oli vähän taittunut mut ilmeisesti johtuu vaavin laskeutumisesta. Mun mielestä aika pikkanen masu vaikka koko ajan tiellä tuntuu olevankin :D

Eipä täällä omissa ympyröissä sen ihmeempiä. Kausi-influenssarokotteen ottamista oon miettiny, aiemmin en oo niihin osallistunut mut nyt vaavin kannalta aattelen asiaa vähän erilailla. Oon edelleen aika kiikun kaakun, saa nyt nähdä kuinka päätän.. Mites muut?

L-84 ja vaavi 35+4
 
Rokotuksesta juu huomenna menen sen ottamaan kun on yleinen aikuisten rokotuspäivä kun en kerran sitä viime neuvolakäynnillä saanut. Se kyllä jännittää! Siitä rokotteesta on niitä adjuvantteja poistettu jotka kuulemma niitä sivuoireita aiheutti. Mutta periaatteessa siinä on kolme rokotetta samassa eli kahta eri tyyppiä kausi-influenssaa ja sitten se sikaosuus. olen viime vuosian kyllä joka vuosi rokotteen ottanut ja se on antanut hyvän suojan joten ehdottomasti olen rokotuksen kannalla. Ainut mikä tässä nyt mietityttää on tämä raskaus eli ennen en ole raskauden aikana ko. rokotetta ottanut.
 
Jennylille oikein kunnon voimahalit :hug:! Olet tehnyt rohkean päätöksen ja varmasti lähitulevaisuus tulee olemaan rankka, mutta niinkuin muutkin ovat todenneet niin sinusta välittyy tietynlainen vahvuus, joten uskon sinun selviävän koitoksista hienosti.
Äläkä välitä muiden ajatuksista tai mielipiteistä, kyse on sinun elämästäsi ja se ei kenellekään muulle kuulu. Nokka pystyyn vaan ja ylpeästi eteenpäin! Pidä huoli itsestäsi ja lapsistasi, kyllä kaikki vielä parhain päin muuttuu, jaksa uskoa siihen! :heart:
 
Lollin perheelle paljon onnea! Ihanaa että saatiin jo ensimmäinen lumihiutale maailmaan!

Jennylille toivon myös paljon voimia vaikeaan tilanteeseen.

Omaa napaa: Enää neljä päivää töitä! Tätä on odotettu! Paljon olen jättänyt järjestelyitä ja hoidettavia asioita mammalomaan. Toivottavasti jaksaa. Kampaajankin varasin kun sitten vauvan syntymän jälkeen ei varmaan vähään aikaan pääse :)

Sellaista olisin kysellyt kun käytiin tuolla Kättärillä tutustumassa viime viikolla ja kävi ilmi että siellä on mahdollisuus vesisynnytykseen ja/tai sellaiseen Relaxbirth -laitteeseen. Onko kellään aikaisempia kokemuksia? Olisin kovin kiinnostunut näistä ja tänään jo kävin miehen kanssa läpi erilaisia asentoja avautumis- ja ponnistuvaiheeseen, kun äitiysjoogassa on opetettu ja olen lueskellut Malla Rautaparran äitiysjooga-kirjaa. Kovin jo ajatukset pyörii synnytyksessä täällä....

33+6
 
Pikahalit kaikille niitä tarvitseville! :hug:

) .) ...kele tätä oloa. Turpoan ja tuskastun vaan, kun kävely ei onnaa pistelyjen ja supistelujen takia ja flunssa ei lähde multa eikä esikolta. Miten tässä jamassa edes pystyy/jaksaa synnyttää??? Ei ollut näin hankalaa kyllä esikoisesta. Huoh.

36+jotain
 
Hitsin hitsi, olin kirjottanu pitkän litanian ja kaikki katos? tää oli jo toinen kerta tänään!
Lollin perheelle isot onnittelut pikkusesta! hurjaa että nyt on eka vauveli meijän pinoon saatu...kohta alkaakin tosi jännät paikat kun vauvoja rupeaa tupsahtelemaan ja kiva päästä lukemaan synnytystarinoita:)
Itellä on niin sellanen tunne että menee taas sen pari viikkoa yli ja sitten käynnistetään:(
Haluaisin niin kovasti kokea luonnollisen käynnistymisen ja olisi kiva nähdä kuinka pitkään kotona jaksan kipujen kanssa kärvistellä yms yms...
Jennylille voimahaleja ja rutistuksia rankan tilanteen kanssa! varmasti on raskasta, mutta nostan hattua sun rohkeudelle! ei todellakaan kannata kärvistellä suhteessa mikä ei tosissaan toimi.Onnellisuus on kumminkin melko tärkeä asia jaksamisenkin kannalta! tsemppiä paljon!
Rokotuksista oli joku kyselly: mä en aio ottaa mitään rokotuksia mitä tarjotaan!

Mimmi84+toukka Rv 33+0 (33+3)
 
se olis sitten jo marraskuu =)

uusille tervetuloa :flower:

jennylille :hug::hug:

rokotuksesta en osaa vielä sanoa, että otanko vaiko en

kadak vitsit että sä oot jo pitkällä :) pikaisia paranemisia sinne

lumi-enkeli ja aarre 32+6:heart:
 
Se olis sitten jo MARRASKUU, wau!!! =)

Jääräpää Vieläkö sulla on maha löysällä?! Nimittäin mulla kolmatta päivää mahassa kiertoa ja paskattaa usein ja välillä jopa oksettaa!!! :x Olen kans lukenut että voi enteillä synnytystä, hui... Mitenkäs muut aiemmin synnyttäneet, onko kokemusta vastaavasta?!!

Täällä poiksutaan 34+0!!! :) Ja olo alkaa olemaan pirun raskas ja malttamaton... Ihanaa kohta on meidän lumihiutaleiden vuoro :heart:
 
Hui tosiaan, se on marraskuu! :) Enää 30 päivää ja sitten alkaa meidän kuu. Uskon kyllä, että monta vauvaa syntyy jo tän kuun puolella.

Kävin aamulla hakemassa pikapikaa neuvolasta sokerienmittaus-laitteen. Huomenna sitten alan tarkkailemaan sokereita. Torstaina on sit oikea neuvola-aika.

liljan Pidetään peukkuja tosiaan, että vauva pysyy masussa sun miehen reissun ajan. Etkös sä oo sitten jo 36 viikolla kun tulee taikaisin?

Supistuksista Täällä ei vielä kivuliaita supistuksia ollenkaan. Vain harkkareita. Viime raskaudessakin ekat kivuliaat supistukset tuli vasta sitten kun synnytyksen aika koitti. Saas nähä miten nyt käy.

Isyyspakkaus Pitäisköhän munkin ottaa nyt loppukiri ja tehä joku paketti miehelle. Tein viimeksi, niin miks nyt ei. Ei vaan viiti ostaa kaikkea samaa. Ehkä ostan jotain pienemmässä mittakaavassa. Ja pojalle isoveli-paita, ehdottomasti. :)

Onnea Jennylin kuopukselle! Ja kovasti voimia sinulle parisuhde-rintamalle. Isoja asioita joudut käsittelemään. Ihanin ratkaisuhan olisi, että pääsisitte kaihertavista asioista suht yhteisymmärrykseen ja tekisitte (vaikka yhdessä asiantuntijan kanssa) jonkinlaisen suunnitelman, miten eteenpäin. Pystyttekö te viemään lapsia mummulle tai jollekin hoitoon ja kävisitte vaikka kahdestaan leffassa/syömässä tms.? Saisitte viettää hieman aikaa kaksistaan ja ehkä jopa jutellakin asioista. Tsemppiä kovasti, jos oletkin jo päätöksesi tehnyt! :hug:

mamadread Söpö masu! :heart:

jääräpää Onko masussa ollut outoja tuntemuksia tuon lauantai-iltaisen jälkeen? Et kai sä vielä meinaa lähteä synnyttämään...

Cisu Mulla meni synnytyssupistusten alkaessa vatsa löysälle ja suoli ehtikin tyhjentyä aika hyvin synnytykseen mennnessä. Mulla siis tämä tapahtui saman vuorokauden aikana synnytyksen kanssa.

Mandy ja pallero 31+3
 
Mä yllätyin huomatessani tänään että sitä tosiaan mennään jo marraskuussa =)

Täälläkin kärsitään mahakivuista ja välillä kans oksettaa!Välillä herään yölläkin siihen ja juoksujalkaa pöntölle istumaan.Eilen tuli vähän väliä paha olo ja melkein olin jo valmis oksentamaan.Mulla aina alkaa yhtäkkiä pahalla ololla,sitten tunnin parin päästä siitä tulee kauheat mahakivut ja tosiaan vessaan juostava,sitten menee ohi kunnes taas tulee muutaman tunnin päästä uudestaan.Ja vakio on että aamulla kun nousen sängystä niin kivut alkaa.Toivottavasti nyt en vielä kuitenkaan synnytä!

Jennylille paljon :hug:

Nyt esikolle ruokaa antamaan!

hara 31+4
 
Onnea Cisu poksumisista, mahtavat viikot sullakin jo! :)

Teille jotka mietitte vauvan kokoasioita, niin mä sain pikakurssin tosta painoarvion tekemisestä viime kerralla kun kävin siellä naikkarilla ja mulla oli se "opetuskäynti" (eli erikoislääkäri ohjasti kahta opiskelijaa). Painoarvio tehdään muistaakseni neljän eri mitan perusteella, joista kaksi taisi olla päästä, yksi oli mahasta ja yksi reidestä. Tavallaan arvioon vaikuttaa siis se, millaisessa asennossa vauva on mahassa eli kuinka hyviä kuvia noista paikoista saadaan mittaamista varten. Lisäksi varmaan vaikuttaa kokemuskin, että osaa mittailla just millilleen oikeista kohdista - muutaman millin heitto siitä mittauskohdasta voi kuulemma vaikuttaa useita satoja grammoja arvioon. Kone sitten laskee jonkun todennäköisimmän keskiarvon ja antaa lisäksi sellaisen "heittoarvon" että kuinka paljon suunnilleen toi painoarvio voi heittää. Esim. mulla viimeksi oli painoarvio (29+5) 1525g ja heittoarvo oli jotain n.260g eli vauva voi painaa mitä tahansa 1265g-1785g väliltä (tai siis painoi silloin). Mahan päältä tehdyn tunnustelun perusteella erikoislääkäri veikkasi painoksi 1800-2000g (!!), joten sanoi, että kyllä se vähintään sen 1525g painaa, minkä se kone antoi.
Tämän nyt siis kirjoitan siksi, että painoarviotkaan eivät ole kuin arvioita ja esim. Tesmiksellä mun mielestä oltiin niin lähellä niitä normiarvoja, että hieman erilaisella mittauksella oltais voitu saada eri tulos! Onhan noi silti tärkeitä ja on hienoa, että koneella voidaan laskea tarkasti, enempi mä koneisiin luotan kun noihin mahan päältä tunnusteluihin.

Vesisynnytystä mäkin oon jonkin verran miettinyt, mutta nyt kun on ennenaikaisuuden uhkaa sun muuta, niin pääasia on, että päästään vielä kuutisen viikkoa eteenpäin. Lisäksi naistenklinikalla on kai yksi amme, joten käsittääkseni ainakaan koko synnytys siinä ei onnistu, vaan ehkä avautumisvaihe. Kysyntää vissiin on niin paljon. Tää ei ole kyllä mitään tietoa, vaan ainoastaan mutu-tuntumaa, koska en oo tosiaan edes miettinyt noita juttuja pitkään aikaan.

Rokotetta en luultavasti ota, mutta ihan varmaa päätöstä en ole vielä tehnyt. Jotenkin mua hiukka hämää, että yhtäkkiä aletaan suosittelemaan raskaana oleville rokotuksia, koska aiemmin niitä ei ole mielellään annettu. Ihmetyttää, mistä tämä suunnanmuutos.
Itse en oo ikinä saanut mitään sivuoireita rokotuksista, mutta mietyttää vauva. Oliko se jääräpää vai kuka, jonka lapsi sai tässä syksyllä pahat sivuoireet rokotuksesta? Meidän esikoispoika sai myös 4v-rokotuksesta tosi kummallisen sivuoireen: se jalka, johon rokotus oli laitettu, turposi polvesta niin ettei poika voinut kävellä moneen päivään. Rokotuskohta muuttui ihan punaiseksi ja tulikuumaksi (kait siis tulehtui). Se oli aika pelottavaa. Pojalla ois huomenna 6v-rokotus, saa nähdä mitä tapahtuu.
Mietin siis, että entä jos vauva saa jotain sivuoireita vatsassa??

Ihanaa tosiaan, marraskuu alkoi! Mä toivon, etten poksahtais ennen joulukuuta, mutta onneksi pahimmat jännäviikot on nyt takana ja vauva alkaa olemaan ihan kivan kokoinen jo.
Jos et Jennyli jaksa päivitellä, niin mäkin voin sen homman hoitaa!

Kävin tänään työpaikalla tyhjentämässä työkaapin ja täyttämässä viimeset sairaslomahakemukset. Annoin avaimetkin pois, niin eivät häviä tänne himaan. Toiveena kuitenkin ois olla poissa kolme vuotta. Kotimatkalla pistäydyin kauppaan ostamaan vähän vauvanvaatteita.. :heart:

mamadread ja ihme 30+3
 
Viimeksi muokattu:
Mahtavaa Marraskuuta kaikille :kiss:

Jennylille paljon voimia ja jaksamista. Muista ottaa kaikki apu vastaan, mitä on saatavilla ja koeta saada itsellesi aina välillä hengähdysaikaa. Oisko sulla mitään mahdollisuuksia saada kaksoset edes parina päivänä viikossa vaikka päiväkotiin purkamaan energiaansa tai sitten se hoitaja kotiin voisi olla myös hyvä vaihtoehto. Kokemuksesta varmaan muistatkin ja tiedostat kuinka herkkänä sitä on raskauden aikana ja usein asiat saavat vielä isommat mittasuhteet kuin mitä ne ehkä oikeasti ovat. Toisen harmittomalta kuulostava lause voi aiheuttaa melkoisen maanvyöryn. Koeta löytää jotakin positiivista jokaisesta päivästä niin jaksat itse edes hieman paremmin ja koeta napata sitä aikaa vain itsellesi. Minä joskus paskoina päivinä mietin, että hyppään perjantaina auton rattiin ja "karkaan" toiselle paikkakunnalle viikonlopuksi hotelliin nukkumaan ja antaapa miehen välillä selviytyä tästä sirkuksesta itekseen, josko sitä sen jälkeen edes hieman arvostusta sais. Jotkut vaan tarvitsevat kunnon ravistelua välillä herätäkseen siitä omasta lintukodostaan ja pystyäkseen astumaan oman mukavuusalueensa ulkopuolelle auttamaan puolisoaan.

Minä olen kans kuullut tuosta vatsantyhjentymisestä itsekseen ennen synnytystä, en vain ole sitä ite koskaan kokenut. Aina olen saanut sen ihanan ruiskupläjäyksen suoleen, kun olen synnärille mennyt :x

Tesmis mulla oli viime viikolla se eka kontrollikäynti Kuutin koon takia ja viikkoja oli silloin 34+1 ja kokoarvio oli 1940g. Paino osui juuri siihen alakäyrälle, mutta lääkäri haluaa silti vielä seurata kasvua. Joten ei sinun "kirppu" aivan kirppu ole :)

Kivuista ja säryistä pakko kommentoida kun monilla tuntuu olevan todella pahoja ne, että minä en edes tiedä mitä ne kivut ovat mitä kuvailette. Mulla ei ole koskaan ollut liitoskipuja, lantion löystymisestä aiheutuneita kipuja, menkkajomotuksia tai niitä sukkapuikkokipuja. Taidan olla jotenkin erityisen onnellisessa asemassa kun en ole niitä ikinä kokenut. Onko täällä muita, jotka eivät kipuile?? Mutta paljon voimia teille jotka kärsitte näistä kivuista ja erilaisista säryistä. Osa käsittääkseni kärsii näistä koko raskausajan :(

Tänään aloitin sitten vauvan vaatteiden lajittelun ja pesurumban. Täytynee järjestellä ne samoin koon mukaan kuin kuopukselta aikoinaan. Meidän vaatehuoneet sijaitsevat yläkerrassa (missä myös makuuhuoneet), mutta vauvan hoitopiste on kodinhoitohuoneessa, missä puolestaan sitä säilytystilaa ei ole juuri ollenkaan. Kuopus oli ihan ihmeissään niistä vaatteista ja melkein joka vaatteen kohdalla kysyi, että kenen tämä on. =)

Nyt poistun takavasemmalle poksahtelemaan :wave:

Unelmahöttö ja Kuutti 35+0 :heart:
 
Huh, onpas Lollilla ollut melkoinen loppuraskaus! Onnittelut pikkuprinsessasta! :heart:

Nyt vasta whatin viestin luettuani tajusin, että mullahan on myös juhlat tulossa parin viikon päästä, eikä hajuakaan siitä, mihin mekkoon aion pusertautua! Pitäisi varmaan lähteä shoppailemaan, mutta en pysty enää juurikaan seisoskelemaan kaupoissa :ashamed: Nettikaupoista ei taida keretä tulla kotiin näin nopeasti.

Viikonloppuna iski ekaa kertaa aikastressi myös tänne. Siis että vielä niin paljon juttuja olisi tekemättä ja samalla tunne, että ei kai se nyt ihan vielä tule! Saatiinkin vihdoin mietittyä suurin osa tarvikkeista, nyt pitäisi enää hommata ne :rolleyes:

Meille tuli asuntoon nyt sitten home-epäily :( Ja 3 viikon päästä alkaa äitiysloma! Ei yhtään huvittaisi jäädä kotiin yskimään ja vaikka asia selviäisikin, sen korjaaminen kestää varmasti tosi pitkään. Ja sitten vielä pitäisi altistaa pieni lapsikin tuolle... Toistaiseksi pääsee vielä töihin hengittelemään päivällä, mutta ensi vuonna oon sitten vankina tuolla :'( Inhottavaa kun kotikaan ei ole enää paikka, jossa pystyisi rentoutumaan.

Minime: mulla on myös kipeitä supistuksia, tuntuvat alavatsassa ja joskus alaselässä. Jonkun verran kipeitä ne on ollut pitkään, mutta tuntuu kyllä viikko viikolta vain voimistuvan. Ja nyt näyttävät alkavan jo aamusta, kun yleensä kipetä supparit on liittyneet rasitukseen. Nyt on viimeiset kolme päivää kirjaimellisesti maattu kotona, mutta vielä ei näy kyllä missään. Supparit ja kivut jatkuu edelleen, rytmihäiriöt on tosin ehkä vähän vähentyneet. Viime yönä iski hirmuisen huono olo, Vähän niinkuin menkat olisi alkaneet. Oksetti ja vatsaa ja selkää särki. Supistuksia ei kuitenkaan ollut mitenkään normaalia enemmän, joten mikä lie sitten iski. Hetken ehti kyllä jo huolettaa.

Voimahalit Kadakille! Flunssaa ei ole tänne iskenyt, mutta muuten on kipuja niin paljon, että itsekin mietin, miten tässä pystyy vielä synnyttämään. Enää en oikeastaan pelkää itse synnytyksestä aiheutuvaa kipua, vaan nämä kaikki olemassaolovat vaivat yhdistettynä synnytykseen pelottaa. En pysty tällä hetkellä juurikaan seisomaan tai kävelemään noiden suonikohjujen aiheuttamien särkyjen ja liitoskipujen takia ja synnytyksessä ilmeisesti makaaminen on täysin mahdotonta (eikä ainakaan suositeltavaa). Kaikki nuo asennot, joita synnytysvalmennuksissa näytetään on ainakin tällä hetkellä täysin pois suljettuja. Ja aina puhutaan, että supistusten välissä on täysin kivuttomia hetkiä, jolloin voi levätä. Mutta jos oon juuri ollut pystyssä monta tuntia, noi muut kivut on kyllä niin kovia, että en tiedä, miten ihmeessä jaksan sen :'( Harmittaa kun kaikki omat suunnitelmat, keinot ja voimavarat synnytyksen suhteen on yhtäkkiä poispyyhkäisty ja siitä tulee vain sellainen "kaikki kipulääkkeet mulle ja heti" -kokemus.

neitoperho & toukka 31+3
 
neitoperho Käy kattomassa Espritin nettikaupasta Esprit Online-Shop Suomi Siellä sanotaan, että toimittavat 3-6 arkipäivässä ja ei postikuluja yli 24 €:n tilauksiin. Ja eikös aika monesta nettikaupasta nyt reilussa viikossa saa tilattua... Kait. Ja toinen mikä tuli vastaan on Mamaliciouksen vaatteet name it kids clothing - MAMA - The official online name it shop. Oli ainakin mekkoja. Ja toimittavat 2-4 arkipäivässä.

Turvotuksesta tulin kyselemään. Onko muilla? Ite huomasin, että kohta ei lähe sormukset sormista. Pitää varmaan vaan pistää tuo kesällä saatu ihanuus vihkisormus rasiaan loppuajaksi, vaikka ei raaskis.

Mandy ja pallero 31+3
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on rokotus otettu. Katsotaan mitä tästä seuraa...;). Voin toimia koekaniinina niin selviää onko sillä huonoja vaikutuksia;). Tuntuu ettei tuo rokote kauheen suosittu raskaana olevien keskuudessa ole. Sattui rokottajana olemaan tuttu äitiysneuvolatäti joka kuunteli samalla sydänäänet ja kokeili mahaa kun epäilin vauvan taas kääntyneen. nyt ei hänkään ihan varma ollut miten päin on mutta veikkasi että oikeinpäin.

Juu se oli mun tyttö joka sai pahat reaktiot 4vrokotteesta eikä ole edelleenkään parantunut joten kivut ovat jokaaamuöisiä ja välillä alkuyöstäkin. Viimeksi tänään allergologin kanssa puhuin puhelimessa. Kahta eri lääketta kokeiltu ja nyt lopetetaan ja katsotaan mtaas pari viikoa. Oireet viittaisi kyllä vähän refluksiin joten tähystys ehkä edessä.

Mahan löysyydestä ei ole enää ollut mahassa kiertoa eikä ripulia. Tosin ei oo ollut tarvetta mennä juurikaan vessaan kakkosasialle kun se maha tyhjentyi silloin niin perusteellisesti. Ehkä se sitten oli vain se valtava määrä ruismakaroonia jota vedin napaani ihan onnessani ketsupin kera :xmas:

Tänään rv 35+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä