***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

Olen tänään pessyt pesukonetta ihan sikana:whistle: kun se on jo vanha (10v) ja siihe kertynyt kummallista töhnää. Ensin mäntysuovalla ja pikkuharjalla jynssäsin ja nyt on meneillään sitruunahappopesu. Sitten vasta alan pesemään vauvan vaatteita... Ja huomenna siis se neuvola! Niitä neuvoloita kai rupee nyt sitten olemaan kahden viikon välein tästä eteenpäin ja yksi lääkärineuvola vielä. luin eilen illalla vanhasta neuvolakortista että kuopuksesta lääkäri oli kirjoittanut n. rv34 että kohdunsuu pehmentynyt mutta kiinni (syntyi kuitenkin vasta rv 40+4). Varmaan se nytkin alkaa pehmenemään jo jos ei ole vielä pehmentynyt... Tänään rv 30+6.
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin neuvolasta kotiuduttu. Kovasta selkäkivusta valittelin ja olivat heti tarjoamassa saisraslomaa, mutta yritän nyt vielä sinnitellä töissä ja teen mahdollisimman paljon etäpäiviä ja lyhyitä päiviä. Juttelin pomon kanssa ja hän sanoi että teen minkä pystyn ja lepäilen minkä tarvitsee ja jos jotain ei saa tehtyä niin delegoi muille. Meillä onneksi tällainen rento ote työntekoon periaatteella kaikki on hyvin kunhan hommat tulee hoidettua. Sain vielä työtuolille "Human tool" penkin, joka vähän auttaa korjaamaan selän asentoa.

Paino noussut aika reippaasti, jotain yli 700 g edellisestä, nyt kaiken kaikkiaan ekasta mittauksesta 9 kiloa, joten siihen täytyy kai vähän alkaa kiinnittää huomiota (=ei suklaata enää joka päivä ;-)

Tästä lähtien neuvolaa sitten kahden viikon välein. Näinkö se loppu jo alkaa häämöttämään! Vauvan asennosta ei täti osannut sanoa vaikka kuinka käänteli ja väänteli mun vatsaa. Viimeksi neuvolalääkärikäynnillä se oli perätilassa, mutta nyt arveli mahdollisesti sen kääntyneen. Syke tuon kaiken muljauttelun jälkeen eli lähemmäksi 160. Kohdunpohjan korkeus noussut 24:stä 29:ään. Ja tänään siis 29 + 2.

Cisulle toivottelen jaksamista. Ei tällaiset mistään naiseudesta tai vauvantekokyvystä ole kiinni. Otahan nyt vaan ihan rauhallisesti. Tärkeintä on saada vauva ulos terveenä.

Lopuksi, minäkin kuulisin mielelläni niitä rintapummpusuosituksia. Manuaalinen vai sähköinen?
 
rintapumpusta meillä manuaalinen AVENT ISIS...ja ihan huippu vehje suosittelen lämpimästi=)

cisu oikein paljon tsemppiä ja :hug: nyt vaan lepoa ja sit saa taas juosta paikasta toiseen kun vauva syntyy..

Mindy81 tervetuloa

onnea hyvistä neuvola/ultra kuulumisista kaikille :flower: ja onnea kaikille 30 raskausviikon saavuttaneille =)

nyt viemään lapsosia iltapesulle ja iltapalalle

lumi-enkeli ja aarre 28+1:heart:
 
Rintapumpusta: Mulla oli aluksi se Ainu/Medelan käsipumppu, mut koska jouduin pumppaamaan kaiken maidon alko se käydä tosi raskaaksi ja nopsaan, hartiat meni jumiin ja kättä pakotti, eli sit ostin tohon samaan pumppuun sen sähköosan. Olin siihen tosi tyytyväinen, näppärää kun pysty lukemaan ym. samalla kun pumppas ja tehoa pysty säätämään just sopivaks, kaikenlisäks toi oli muistaakseni aika halpa. Niin ja se käsipumppu oli sit kuitenkin hyvä olla olemassa, jos tarvi jossain kylässä tai reissussa helpottaa tissipainetta =). Toi vanha pumppu on edelleen tallessa ja sillä mennään nytkin.

Myyris 28+6
 
Huh, onpas ollut pitkä päivä. Aika menee niin pirun hitaasti... Ihana mieheni mun :heart: käväisi ruokiksellaan piristämässä mua ja toi ruokaa ja tukisukat sekä kaikkea muuta ajankulua. :)
Meillä täällä Hämeessä vauvan annetaan syntyä jo rv 32 tultua täyteen!!!!! :confused: Yllätyin siitä sillä kuvittelin sen olevan rv 34. Mutta oli miten oli, olen päättänyt sinnitellä tuonne rv 34 asti ainakin ;)

Täällä kans pesukoneessa käytettiin sitruunahappo-puhdistus ja vauvan vaatteet alkaa olemaan kohta pestyinä.

Mindy tervetuloa joukkoomme!!! :flower:

Te jotka olette tai aiotte hommata hoitopöydän niin millaisen?! Itse olen pohtinut ja miettinyt mutta ei oikein mieleistä ole tullut vastaan. Haluan pöydän jossa laatikot tai kaapit enkä niitä avomalleja jossa kaikki näkyvissä. Enkä pidä oikein niistäkään jossa hoitotaso jatkuu varsinaisen lipasto-osan taakse jättäen hoitopöydän taakse tyhjää tilaa.

Cisu 29+2
 
saz
Mulla oli viimeksi kadonnut tekstiä johonkin mun kirjotuksesta.. "Tohon Metsiksen pohdintaan noista äitiyden ja kasvattamisen haasteista..." ja loppuu siihen. Enkä muista enää mitä mä olin siihen kirjoittanut. Jokatapauksessa jaksamisesta varmaankin jotain, sitä eniten itse mietin.

Keltakaneli kertoi miettivänsä imetystyynyn hankkimista. Tässä taas makuja on monia, mutta mun kohdalla oli todella kannattava investointi! Tykkäsin tosi paljon. Se oli ihana ja tosi kätsy, vielä kun laitoksella kätilö neuvoi (kun pyysin näyttämään eri imetysasentoja tyynyn kanssa) kädestä pitäen sen tyynyn kanssa. Nyt ostin jo toisenkin tyynyn kirpparilta, ekakin on käytettynä hankittu. Niissä on irrotettava päällinen niin voi pestä tarvittaessa. 11e taisin maksaa ekasta, tokasta maksoin 5e. Mut jos et halua vielä hankkia niin koita ensin synnärillä sitä tyynyä ja päätä sit hankitko oman.

Imetysliivit suosittelen omien kokemusten nojalla hankkimaan vasta sit kun on synnyttänyt, tai ainakaan ei varmaan kannata monia liivejä ostaa etukäteen. Mulla kävi niin että etukäteen hankkimat imetysliivit olikin pienet sitten kun maito nousi rintoihin, onneksi oli vaan sellaset henkka maukan halpisliivit. Mutta tietysti se oli vähän ikävää jättää vauva heti viikon ikäisenä kotiin isin hoitoon ja lähteä etsimään sopivia imetysliivejä. Aika nopee reissu oli :) Eihän ne kaikilla varmaan niin hirveesti räjähdäkään ne tissit täyteen maitoa, mut mulla teki.

Pumpusta: mä ostin viime syksynä käytettynä sellasen ainun ihan peruspumpun muutamalla eurolla. Ajattelin et on valmiina jos tarvin mut en mee konkurssiin jos en tarvikaan. Kyllä käytin silloin tällöin enkä tarvinnut sitten parempaa. Mut jos joutuu enemmänkin pumppaamaan niin sitten varmaan kannattaa joku parempi hommata, jos olisin joka päivä monta kertaa pumpannut niin sit ei olis kyllä ihan tuo peruspumppu riittänyt. Se on kuitenkin yllättävän aikaavievää puuhaa.

Sit oon unohtanut avautua teille. Viime pe luulin et tuli pari desiä lapsivettä, soitin neuvolaan ja ne passitti TAYSiin tarkastukseen. Se oli ihan kirkasta, ei pissaa, ja tosiaan ihan päällyshousujenkin läpi tuli. No, taysissä tutkittiin ja mitään hätää ei ollut, ei ollut lapsivettä ja muutkin jutut oli kunnossa, ONNEKSI. Olin jo ihan paniikissa ja ehdin miettiä jo vaikka mitä siinä muutaman tunnin aikana. Arvio oli vaan että valkovuotoa olisi ollut, vaikka mielestäni se ei kyllä sitä ollut kun oli ihan kirkasta eikä yhtään limaista. Mutta lääkäri sanoi et valkovuoto saattaa muuttaa koostumustaan todella "omituisesti" raskauden aikana, ja pakko kai se sitä oli olla koska tosiaan lapsivesitesti näytti negaa. Sit sen jälkeen on kaksi kertaa aamulla noustessa hulahtanut housuista läpi ihan kunnolla. Aika omituista, ei mulla esikon aikana ollut vastaavaa. Ja vähän ällöäkin...

Semmosta tällä kertaa. Huomenna taas poksuu!

Saz
 
Täällä myös yksi kahvinjuoja ilmoittautuu! :wave: Aamukahvi on ihan must! Mutta nyt keskiraskauden käännyttyä paremmalle puolelle tuntuu, että pitää saada iltapäiväkahvikin. Ja joka kerta se närästää ihan julmetusti. Eli juon sen 2-3 kuppiä päivässä.

Vastasyntyneen kylvetys Poikamme syntyi reilu vuosi sitten ja ei häntä kylvetetty. Pyyhittiin vaan ja pistettiin kapaloon. Sitä ennen olin toki pitänyt häntä yöpaidan alla rintaani vasten. (Oih...) :heart: En muista ollenkaan, missä vaiheessa kylvetys lopulta oli. Meille opetettiin toisena tai kolmantena päivänä vauvan kylvetystä, mutta en muista olisko sitä ennen pesty ollenkaan.

Mindy Tervetuloa! :flower:

Cisu Ihana ylläri sun mieheltä! Luksusta. :)

Mä en oo vieläkään nähnyt mitään unia vauvaan liittyen. Kummallista. En varmaan ehdi kummemmin miettiä asioita, kun tuo poika vie kaiken ajan ja energian. Tai sit mulla vaan ei oo kummempia pelkoja tms... Tiedä häntä.

Mandy ja pallero 26+5
 
Hoitopöytä:Meillä on pojan jäljiltä ikeasta ostettu hoitopöytä/lipasto (oisko leksvik). Siinä on irrotettavana lisäosana sellanen hoitotaso-jatkoski. Halusin tollasen mitä voi sitte käyttää tavallisena lipastona, kun hoitopöytää ei enää tarvi ja tosiaan se on ollu käytössä kokoajan. Eli tyytyväinen oon hankintaan, vaik ei se ihan halvin ollu (ei kyllä kalleinkaan). Meillä on muutenkin vauvakalusteet aika pitkälti tota samaa sarjaa.

Mä juon kanssa kahvia, yleensä mukillisen aamulla ja joskus vähän vielä iltapäivällä. Joisin kyl mielellään enemmän, mut en uskalla päivittäin ylittää sitä suositusta. Vaik oliko sillä enää tässä vaiheessa raskautta mitään väliä kuin paljo sitä juo?
Sittehän taas imettäessä pitää vähän tarkkailla kahvin määrää ja saako vauva masukipuja kofeiinista. Se oli mulle viimeks tosi hankalaa, kun olin ihan ahistunu ja kaikenmaailman hormoonihuuruissa, nii en pystyny nukkumaan ja ainoa mikä piti liikkeellä ja järjissään, oli kahvi. En sillon pystyny pariin viikkoon syömäänkään oikeen mitään. Kauhulla odotan onko taas sama edessä, vaik ehkä nyt osaan suhtautua siihen paremmin, kun tiiän et se menee aikanaan ohi. Enkä ehkä stressaa yhtä turhista asiosta.

Myyris 29+0 POKS
 
Voimia Cisulle :hug:

Mulle määrättiin saitsua ainakin kaks viikkoa, sitten kontrolli, jossa päätetään jatkosta. ( lääkäri sanoi ettei voi loppuun asti kirjottaa suoraan saitsua, et täytyy nähdä tilanne välillä.) Syynä selkä- ja mahakivut, jotka on tällä viikolla koventuneet, osa kivuista johtuu lantion löystymisestä, mahakipujen syynä taas todennäköisesti supistukset. Joten nyt lääkäri käski huilata muutama päivä, siis mitään raskasta tai pitkiä matkoja ei saa kävellä, sen jälkeen voi kävelyllä käydä, mut jos supistelee täytyy lopettaa sekin. Ja jos supistukset ei lopu tästä levosta huolimatta täytyy ottaa jo aiemmin neuvolaan yhteytttä. Supistukset ei kuitenkaan ole vielä mitään muutoksia kohdunsuulla aiheuttannu...Ja sitten tää rannekanavaoireyhtymä valvottaa yöt, nyt on jo selkeesti molemmissa käsissä sama vaiva...

kyllä täälläkin juodaan kahvia, joskus puolenvälin jälkeen alkoi taas maistumaan...

30+3
 
Mail on sotkasta (en löytäny niiden sivuilta enään) hoitotaso jossa on 2 isoa laatikkoa + hoitotason alla tilaa mm. vaipoille..
mut se heivattiin nyt varastoon ja mietin et tälle seuraavalle taidan pitää pehmustetta apukeittiössä pyykkiköneenpäällä, ku siinä on vieressä vesipiste ja saan vauvan vaipat + vaatteet siihen vesipisteen päälle kaappeihin.
tämän tyylinenki systeemi vois olla ihan ok, mut jääkö matalaksi? COLOR | Color-työtason kanssa voi Color-laatikostoista ... | LASTENHUONE | Lasten pöydät, hoitotasot | ISKU Koti Oy
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kans ollu se Ainu/Medelan käsipumppu ja olen sen kanssa hyvin pärjännyt ja luulen että sillä mennään taas. En oo kauheesti tota pumppua tarvinnut kun vaan silloin ihan alussa kun maito nousee. Viimeks mul oli myös se Emman (yhden käden) käsipumppu, se oli aivan paska, se ei toiminu alkuunkaan, heitin kokeilun jälkeen kiukulla roskikseen :mad: . Ihmettelen et sellasia saa edes myydä, mitkä ei toimi : /

Cisu Ihana mies sulla :heart: :flower: Toivon/luulen ettei sun tarvii sitten vuodelevossa olla kauempaa ku rv32 tai rv34 asti, peukut pystyyn!! Joka tapauksessa: koita jaksaa!!

Saz Mul oli esikoista odottaessa valkovuoto tosi ohutta ja sitä kans lorahteli, mut oli kyl sellasta väriltään ku rasvaton maito tms. Aika :x tää kuvailu...

Ja kahvi maistuu täälläkin. Tosin iltasin närästää heti ku meen maate, ni meinaa tulla ylös. Ja viimeyönä meinas mennä hermo, klo.01.00 vielä pyörin sängyssä kun levottomat jalat valvottaa, oli sitten pakko nousta ottamaan magnesiumia että sai nukahdettua. Mulla auttaa jaloittelu levottomiin jalkoihin ja pohjekramppeihin hiukan. Onneks noita kramppeja ei ole vielä ollut kun yksi.

Tänään tasan kaksi viikkoa Ladu Gagan konserttiin ja samana päivänä toki meidän kuopuksella on 1.v synttärit, mutta vietetään niitä marraskuun alussa vasta isoveljen kanssa samaan aikaan.

Tänään meen myös ultraan SAS:aan, koko/istukkakontrolliin. Aika on vasta klo:14.10, menee iltaan ennen ku olen taas kotona kun käydään samalla asioilla. Jännittää hiukan ku vauva tuntuu mahassa kauheen suurelta, istukka en oikeen osaa murehtia vielä näillä viikoilla. Edellisellä kerrallahan istukka oli jo loppu rv38...hyvä että nyt seurataan paremmin.

Hurjan moni on jo päässy sinne kolmenkympin kerhoon!!! Onnea teille! perässä tullaan... :D

auringonpilkku rv 27+6
 
Hoitotasosta: meille piti tulla tutuilta hoitopöytä, mutta nyt oon kääntänyt kelkkani ja hankin vauvanhuoneeseen varmaan Ikean Malm-lipaston, jonka päälle sitten hommaan erillisen hoitotason. Tämä siksi, että tuo tuttujen pöytä oli semmonen, millä ei olis ollut käyttöä vauva-ajan jälkeen, ja oon useilta tutuilta kuullu, että hoitopöydän käyttöikä jää aika lyhyeksi. Mutta saa nähdä sitten. Meillä on jo yks Malm eteisessä ja tykkään siitä tosi paljon, joten uskon, että sillä on pitkä käyttöikä, vaikka muutettaiskin tmv.

Pumpusta: en vielä tiiä hankinko? Hankalaa taas, kun ei tiedä, miten paljon sellaseen kannattaa sijottaa, jos ei vaikka tarvetta suuremmin olekaan.

Imetysliiveistä: jostain bongasin sellaset laadukkaamman oloset imetysliivit, jotka venyy tarpeen mukaan, joten semmoset aattelin hankkia. Kokemuksia kellään?

Hampiainen 30+1
 
Moi taas!

Cisulle tsemppiä lepäilyyn! Ei ole hauskaa, tiedän, mutta itse kesällä kattelin leffoja, selasin ylen areenaa ja luin tosi paljon kirjoja. Kyllä se aika jotenkin kuluu.

Kylvettämisestä sen verran, että monissa euroopan maissa ei vastasyntynyttä kylvetetä ollenkaan, koska se "kina" mikä on ihon päällä suojaa herkkää ihoa ja auttaa sitä sopeutumaan ulkoilmaan. Vauvat siis vaan pyyhitään puhtaaksi. Itse aion laittaa "synnytystoivelistaan", että vauvaa ei kylvetetä ekaan pariin-kolmeen päivään, kun suvussa on ollu pienillä aika paljon iho-ongelmia, ihottumaa ym. Jos se vaikka sitä estäisi. Muutenkin tuntuu aika hurjalta shokilta pienelle, että heti ulkoilmaan päädyttyä kylvetettäisiin. Aion toivoa myös, että saadaan tutustua toisiimme rauhassa ja vasta sitten myöhemmin punnitaan ja mitataan pieni (jos siis kaikki menee hyvin, että se on mahdollista).

Neuvola oli eilen, kaikki ok. Rytmihäiriöt on alkaneet tosissaan vaivaamaan, mutta eipä niille kai mitään voi. Varmaan joka neljäs lyönti tänään ollu lisälyönti, eilen oli onneksi parempi päivä.

Tirriäinen on kääntynyt perätilaan. Onks teillä muilla sellaista kokemusta, että liikkeet tuntuu heikompina kun vauva on niin päin? Aluksi huolestuin noista liikkestä (kun niitä on muutenkin joutunut seuraamaan), mutta sit totesin että liikkuuhan se, en vaan tunne liikkeitä ollenkaan samalla lailla kuin silloin kun tirriäinen on pää alaspäin.

Meillä on töissä YT-neuvottelut, ja tosi stressaantunut ilmapiiri. Onneksi enää 5 viikkoa äitiysloman alkuun! Sijaistakaan en sitten saa, joten työt odottanee varsin pitkälti siihen kun palaan.

Mukavaa torstaita kaikille!

donter 29+5
 
Jeh, neuvolalääkäristä siirrytty työpaikalle. Ei ehkä lääkäri niin mun mieleen, kun ite oon tällanen reipas pälättäjä, niin tollanen vanha, rauhallinen ja jopa vähän epävarma tyyppi tuntuu liian hitaalta :D Kohdunsuu kiinni ja kova, mutta kaula vain 2 cm. Oho...: / Jos tulee supituksia/aikaisemmin olleita mahakipuja (en tiedä onko mulla koskaan ollut supistuksia?), niin pitää tulla lääkäriin. Ja pitää nyt tarkistaa illalla siitä yskityisen varhaisultrasta, että mikä se pituus oli silloin.

SF-mitta oli 23 cm eli vähän alakäyrän yläpuolella mennään, mutta ei sitten voinut lääkäri muistaa kirjoittaa sitä korttiin niin kuin ei sitä, liikekohdan plussiakaan...Oli oikeestaan yllätys toi SF, kun ajattelin, että mulla on jäätävä maha (kaikki niin kommentoi :) ), mutta se lääkäri sanoi, että kohtu tuntuu leveältä eli että tosi hyvä arvo. Tyttömaha :D

Positiivinen yllätys oli, että paino oli 2 kg vähemmän kuin viikko sitten kotivaa'alla (ehkä se on vähän sekaisin...) ja painoa oli siis tullut joku reilu 500 g/vko, yhteensä 8 kg alun jälkeen. Negatiivista sen sijaan vähän koholla olevat proteiinit, joten labraan pitää viedä uusi näyte tänään. Verenpaine kuitenkin tosi alhanen eli sen puolesta ei syytä huoleen. Hiivakin taisi päästä yllättämään :/ Tuntui jo eilen makuuhuonepuuhailuissa ja lääkäri näki asian, joten sitten vaan hiivapuikkoa ostamaan. No onneksi ei tästä tartte mennä labraan jonottamaan testiin, kun se nyt silmin todettiin...

Nyt tuli vaan omaa napaa...Cisulle jaksamisia sänkyyn ja ihana mies tosiaan sulla :heart: Samoin Tesmikselle tsemppiä kipujen kanssa ja koita nyt saada levättyä.

Imetysliiveistä: mä ostin kahdet kun oli Kappahlissa kaikki rintsikat 9,95, mutta isoin koko oli D80 ja mun koko ainakin nyt olisi virallisesti E75, että voi olla vähän tiukkaa sitten h-hetkellä. Tosin toiset on aika toppimalliset ilman kaaritukea, että eiköhän niin ainakin mahdu. Pitää loput sitten tosiaan synnytyksen jälkeen.

Tarjonnasta: lääkäri sanoi, että pää on alhaalla eli RT tuli korttiin, mutta kuulemma sillä on vielä tosi paljon tilaa kääntyillä.

Azalea ja Luru 27+5
 
Viimeksi muokattu:
Donter tsemppiä YT-ilmapiiriin! Itsehän olet "turvassa", mutta ei se silti kivaa ole. Aloitin täällä maaliskuun lopussa, huhtikuun puolessa välissä sain tietää olevani raskaana ja tasan samaan saumaan alkoi YT:t (muistaakseni testiä seuraava päivä). No kaikesta selvittiin ja oma työpaikka säilyi, vaikka en raskaudesta kertonutkaan, mutta ilmapiiri oli kyllä tosi huono ja negatiuivinen kesälomiin asti ja vielä elokuukin oli vähän käymistilaa...
 
Täällä oli myös neuvolalääkäri aamulla ja kaikki kunnossa! :) Kohdunsuukin oli pysynyt kiinni noista kipeistä supistuksista huolimatta. Pituus oli 3cm, eli vähän lyhentynyt, mutta kuitenkin ok. Paino oli noussut vähän aiempaa reippaammin, mutta ekasta neuvolasta lähtien sitä on kuitenkin tullut vaan 6,5kg, joten oon ihan tyytyväinen. Sf-mittakin oli taas lähempänä keskikäyrää. Proteiinit oli pikkuisen koholla, mutta koska verenpaine on edelleen matala, ei kuulemma syytä huoleen ole. Toukka on kääntynyt jo pää alaspäin ja niin päin voi kuulemma jäädäkin loppuajaksi. Se on sitten vissiin takapuoli se pallero, joka aina iltaisin työntyy mun kyljestä ulos :D

Sydänfilmiin joudun kuitenkin noiden rytmihäiriöiden takia :( Viime yönäkin oltiin taas tunnin verran hereillä, kun ei meinannut pulssi millään tasaantua. Samoin pitää seurata noita vatsa-/lantiokipuja ja suppareita ja jos pahenevat, niin sitten pitäisi jäädä kotiin huilimaan.

Imetystyynyä oon myös miettinyt, samoin rintapumppua, mutta hiukan alkaa mietityttämään, mitä kaikkea sitä kannattaakaan ostaa varmuuden vuoksi etukäteen. Jos jäävätkin sitten käyttämättä :ashamed:

Ite kuulun myös noihin kahvinjuojiin. Alussa lopetin kuvotuksen takia, mutta nopeasti se hiipi takaisin... Tosin juon vaan 2 kuppia päivässä, joten tuollaisissa klementinen kuvaamassa extra-tilanteessa hörppisin itsekin varmaan mehua.

neitoperho & toukka 26+6
 
Hampiainen, siis fiksua minustakin on ettei heti ekana aleta vauvaa kylvettelemään synnyttyä kun siinä nyt on muutakin tärkeämpää. Oon vaan lukenut, että joissain paikoissa ei kylvetetä ollenkaan koko sairaalareissun aikana (useampi päivä), mikä minusta on jo vähän ällöä kun mietin että pitäisi pukea omat vaatteetkin päälle. Toisaalta saahan noita vaatteita pestyä, että eipä sillä.

Kahvia tulee juotua nyt keskivaiheessa ja sen jälkeen, aluksi en juonut yhtään. Pitää jo vähän rajotella, että joisin vaan sen kolmisen kuppia.

Sf-mitta ois täällä 27cm ja menee taas tasasesti sitä yläkäyrän yläpuolta, paitsi että nyt taisi jopa mahtua siihen yläkäyrän sisään. Nätiksi kasvuksi lääkäri vaan totesi=) Muutenkin oli tossa neuvola ja lääkäri, hyvin oli kaikki mutta alapaine vähän koholla. Eli pitää seurata, ettei sitä raskausmyrkytystä tule kun oon vielä turvottavaa tapausta ym.

Noista puntarihommista vielä sen verran, että ite oon huomannut meidän puntarin näyttävän puoli kiloa vähemmän kuin neuvolan. Lisäksi jos laitan näin syksyllä vaatteet päälle ja olen syönyt, niin mulle tulee 1.5 kiloa lisää painoa. Tosiaan tuo neuvolan painohan on ainakin mulla tuo vaatteet päällä+aamiainen (tai ehkä enemmänkin syötynä jo), joten senkin tähden vaihtelee aika paljon siihen kotipuntarointiin. Ite käyn kotona aina aamulla sen jälkeen, kun oon käynyt vessassa. Joten ei sitä ehkä kovin huolissaan kannata olla noista punnituksista, taitaa se neuvolan puntarointi olla aina "enimmillään" paino.

Pitääpä lähteä sen kahvin keittoon tässä:saint: Oikeen kovasti kärsivällisyyttä vuodelevossa ym oleville:flower:

-metsis 28+0 poks! (Ollaanpa sitä jo pitkällä=))
 
Cisu: Voimia sulle, varmasti rankkaa toi makaaminen vain... mutta ihana mies sulla on!!!

Hoitopöytä: viimeksi meillä oli ihan vanha kirjoituspöytä käytössä, oli siis siinä päällä sellainen vaipanvaihtoalusta ja siinä oli toisella puolella kaappi ja laatikko jossa oli sit vaipat, harsot rasvat yms. No sitä pöytää ei enää ole, ja koska oon vähän nirso :ashamed: niin mies lupautui tekemään itse hoitopöydän joka on samanlainen kuin yksi jonka löysin joltain ulkomaisilta sivuilta josta tykkäsin :) Se on kyllä vielä kesken, mutta näyttää hyvältä.

Rintapumppu: Mulla on ollut kaksi erilaista käsikäyttöistä ja sain kans lainaksi sähköisen. Alussa etenkin kun meillä esikoinen ei osannut imeä ja piti imetyksen lisäks pumpata ja antaa pullosta pumpattua maitoa niin oli TOSI tarpeellinen se sähköinen. Muutenkin alussa maitoa tulee ainakin mulla (tosin nousi vasta 5. päivä synnytyksestä) niin paljn maitoa, että sitä on silloin aika raskasta pumpata käsin. Ajattelinkin lainata sellaisen taas, siis ainakin neuvolan seinällä oli joku mainos jossa sanottiin että niitä saa lainaan oliko se MLL vai joku muu joka niitä lainasi en muista. Loppuajan pärjään varmasti käsikäyttöisellä.

Painoa
on mulla tullut lähtöpainosta nyt 5kg. Ihan sopivasti. Lääkäri sanoikin että kun mulla on niin matala lähtöpaino niin saa tulla se 15kg mitä tuli viimeksikin. Joitain kuukausia sitten meni että pääsi lähtöpainoon synnytyksen jälkeen. _Toi on kyllä niin yksilöllistä että noita on mun mielestä turha tuijotella, jos vaan tietää ite että syö suht terveellisesti (vaikka mä kyllä ahmin suklaata varmaan liikaa...)

Esikoinen kiipes keittiön kaapeille... se on varsinainen pikkuapina välillä!!! paras juosta.
 
Kyl mä ainaki haluun et vauva pestään syntymisen jälkeen mahd. pian. Mua ajatus ainaki ällöttää et vauva on sotkunen. Eka voi pyyhkiä enimmät pois mut sit mahdollisimman nopeesti pesulle. Mä en luultavasti pysty keskittyyn siihen vauvaan jos se on ihan ryönänen.

nyt oli pakko käydä kurkkimassa fb:stä kavereiden kuvia synnytysreissulta ja kyl kaikilla näyttäs olevan kuva jossa hoitaja pesee vauvaa juoksevan veden alla.

Hoitopöytää meille ei tuu ku ei mahdu. Kylppäriin laitan tason päälle hoitoalustan ja sen alla on laatikot johon saa vaipat ja muuta tarvittavaa. Eka suunnittelin laittavani lisäks hoitotason pinniksen päälle mut aateltiin nyt eka kokeilla kuitenki näin. Jos ois tilaa ni sit ostettas viel erillinen hoitopöytä pinniksen läheisyyteen.

fanttomi & 28+0 POKS :heart:
 
se vielä noista rintapumpuista, että muistan ite nähneeni niitä käytettyinä (nehän voi desinfioida sitten ja ostaa uudet pullot) tosi halvalla tyyliin 10€ mutta en ostanut ennen lapsen syntymää. sitten kun sitä tarvitsikin niin piti pulittaa koko hinta uudesta, niin mun mielestä jos vaan suostuu käytettyä käyttämään niin kannattaa ostaa etukäteen ihan hinnan takia, muutenhan sen saa äkkiä kaupastakin. Imetystyynyä taas en tarvinnut ikinä enkä ajatellut nytkään hankkia.
 
fanttomi Ei meidän vauva ainakaan jäänyt ryönäiseksi, vaikka vaan pyyhittiin. Ihan puhtaan näköiseksi tuli. :) Ajatus tuosta pyyhkimisestä ei ehkä ole ihana, mutta lopputulos oli hyvä. :)

Hoitopöytä Ostin huuto.netistä käytetyn hyväkuntoisen Sievä kalusteen Pikkupuu-hoitopöydän, josta saa myöhemmin lipaston. Jämäkkä ja ja vaikuttaa hyvälle. Siev Sisuste Oy

Rintapumppu Viimeksi mulla oli kaverilta lainassa käsikäyttöinen ja ostin sitten myös oman. Kannattaa ottaa alkuun lainaan joltakin jos saa! Ostaa sitten oman, jos näkee tarpeelliseksi Nyt saan serkulta sähkökäyttöisen lainaan. Googlettamalla tuli vastaan, että synnäriltäkin sais vuokralle rintapumppuja.

Imetysliivit OSTAKAA EHDOTTOMASTI CARRIWELLIT! Venyvät rinnan kasvaessa. Tästä linkistä löytyy mittataulukkokin. Pienten Parhaaksi - Carriwell Seamless Nursing Bra, Saumattomat luukkuimetysliivit Mulla on noita kolmet enkä muita käyttäiskään imetysaikana. Menin ostamaan Lindexiltä viimeksi sellaiset oikein topatut. Ihan surkeat! Pari kaveria on sanonut samaa. Ne painaa ihan järkyttävästi rintojen sivulle kainaloiden viereen ja tuloksena on aina tulipunaiset painaumat. Niitä on vaan ollut mukavampi pitää tiukkojen paitojen kanssa, ettei liivisuojat paista läpi.

Jotain piti kertoakin... Niin, mulla on tullut semmoinen olo, että onkohan mulla tosi vähän lapsivettä. En kyllä oikeasti tiedä edes miltä se tuntuu.. Mutta tämä lapsonen tuntuu niin selvästi masun läpi kun liikkuu ja potkut on megatujauksia. Voiko lapsiveden määrään itse vaikuttaa? Mä en tahdo muistaa päiväsaikaan juoda vettä kuin ihan silloin tällöin vähän.

Musta tuntuu, että sitten kun raskaus kääntyy 3-kympin puolelle, niin ollaan jo lähellä. :) Jännää! Sit alkaa loppukiri. :)

Oon salaa kateellinen teille kaikille, jotka pääsette lääkärineuvolaan. Meidän neuvolassa on vaan se alkuraskauden lääkärikäynti ja se on siinä.

Mandy ja pallero 26+6 (Oho, enää 10 viikkoa, niin vauva on täysiaikainen)
 
Azalea kiitos tsempityksestä! Tosiaan en oo omasta työpaikasta huolissaan, mutta oon tykännyt tästä työyhteisöstä tosi paljon ja harmittaa kun se hajoaa + ihmiset on stressaantuneita. Eikä tietysti tiedä mikä on tilanne sitten kun palaan työmäärän, oman työn ym suhteen (toimenkuvia kuulemma muutetaan). Mutta jospa tää asia sitten äippäloman aikana rauhoittuisi täällä, ja voihan sitä jäädä hoitovapaalle jos tuntuu ettei halua heti palata.

Mandy81 pahoittelen henkilökohtaista kysymystä, mutta mikä sun kuppikoko on? Haluaisin jotkut tuollaiset joustavat, mutta ainakin ne mitä kokeilin (ei olleet nuo) ei asettuneet yhtään hyvin pienellä ympärysmitalla ja isolla kuppikoolla. Olisko nuo paremmat? Mulla on tällä hetkellä 75F, toivottavasti ei enää kasva raskausaikana!
 

Yhteistyössä