***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

Neitoperho: Osaankohan tällee kirjottamalla selittää sitä SI-nivelen kotitreeniä, yritetään... Eli selinmakuulla terveenpuolen jalka suorana, kipeän puolen jalka koukussa ja molemmin käsin (sormet ristiin) polven alta kiinni, sit työnnetään polvea yläviistoon käsiä vasten 10 sekunttia (ei ihan täysillä), tää toistetaan 5 kertaa ja noita tarvii tehdä vaan kerran päivässä. Sit oon kans tehny jotain sovellettua liikettä seisten aina kivun yllätettyä kesken jonkun puuhan, en kyl tiiä kuin sallittua se on, mut helpottaa ainakin vähän pahimpaan kipuun.
 
Sf-mitasta: Mulla oli viikolla 24 tuo mitta 26cm. Ja oli siis ihan yläkäyrällä ja vissiin vähän ylikin.

Ja maksa-arvojen seurantaan jouduin. Viikko sitten alkoi kauhea kutina jokapuolella kroppaa ja kävin verikokeissa, sappihappojen arvot pitäis olla alle 6 niin mulla oli 9. Seurantaan siis jouduin. Toivottavasti ei ole noussut enää vaan olis laskenut takaisin normaalitasolle.
Huomenna olis siis verikokeet ja aina menee viikko noihin tulosten saamiseksi=/

Jazzy
 
Onnea hurrrjasti kaikille kolmen kympin poksujoille! Itselläni se odottaa vasta lokakuun loppupäässä, kamala miten pitkällä vielä! No, mähän oikeastaan kuuluisinkin tonne tammikuisiin, kun se laskettu aika vähän pompsahti eteenpäin silloin nt-ultrassa.. Toisaalta tuntuu tosi vieraalta ajatukselta, että raskaus kestäisi tammikuulle asti. Joulukuu sopisi mulle oikein hyvin synnytyskuukaudeksi. :) Vaikka tietysti mä sitten kärvistelen jossain tammikuun puolivälissä viikoilla 41+ kun oon koko raskausajan ensin pelännyt ennen aikaista synnytystä.. :D

Rintapumpun ostamista mäkin suosittelisin jo ennen synnytystä. Kätevä vehje!

Lumienkelille onnea poikalupauksesta!

Jennyli, auttaiskohan jotkut jumppaliikkeet ummetukseen jos ruokavaliolla ei lähde? Kaitpa yli viikon kestäneeseen ummetukseen vois pikkuhiljaa pyytää apteekistakin apua?

mamadread ja ihme 25+4
 
Iltaa kaikille!
Kävin tänään neuvolassa ja sain passituksen lääkärille kun valittelin tuota väsymystä. Lääkäri oli sit sitä mieltä et tän mamman työnteko saa jäädä eli kirjotti saikkua 4 viikkoa, sit alkaa vuosiloma jolta äitiyslomalle. Että näin, en pannut pahakseni. On nuo yöt olleet pelkkää heräilyä, vessakäyntejä ja painajaisia. |O
Samalla katseli vauvan mittoja, painoarvio oli tällä hetkellä 1,3 kg ja arvioi syntymäpainoksi 3,4 kg.. Hieman skeptinen olen kuitenkin noiden arvailujen suhteen, katsellaan sit marraskuun lopulla et mitä ovat synnärillä mieltä. Muutenkin huvittaa nuo mittailut, kun tällä hetkellä osa mitoista menis sen alkuperäisen lasketun ajan mukaan ja osa sit tän myöhäsemmän. Ja itse olen alusta asti ollut sitä mieltä et laskettu aika olis ennemmin lähempänä 9.12!
Positiivista oli, et vauveli oli raivotarjonnassa :) toivottavasti pysyiskin.

Sellaista omaa napaa tänään. Nyt siirryn telkkarin ääreen, toivottavasti isäntä jättäis mulle päiväksi edes jonkun tietokoneen niin pääsisin teidänkin juttuja kommentoimaan. Taustalla olen kyllä aktiivisesti, mut kännykän selaimella ei viitsi alkaa kirjottelemaan..

-Martta 28+5-
 
Anteeksi, mutta tulee nyt pelkkää omaa napaa.... Luin kyllä silmäillen kaikkien kirjoitukset läpi mutta just nyt ei ole fiilistä kommentoida juuri mihinkään. Itseasiassa mulla ei ole fiilistä yhtään mihkään, masentaa... :(

Tänään pääsin sairaalaseurannasta kotiin määrättynä täyslepoon. Aika pitäis saada kulumaan maatessa, edes istua ei saa. Sauna, seksi ja kaikki normaali toiminta on kiellettyä. Parin tunnin välein saan vähän nousta jaloittelemaan.
Supistusten estolääkityksen sain ja jo perjantaina on kontrolliaika synnärille. Tänään ultrassa kohdunsisäsuu ei ollut enempää onneksi auennut mutta parissa päivässä oli jonkun verran lyhentynyt kuitenkin. Kortsionihoitoa ei vielä ainkaan tarvitse vauvaa varten aloittaa eikä veritulpanestolääkitystäkään. Tuo supistelunestolääkitys sekä kokoaikainen makaaminen lisää veritulppa riskiä ja tukisukat pitäisi hommata. Onko vinkkejä mistä saisi suht edulliset?!
Vauva voi hyvin ja kun osastolle pääsin alkoi hän taas liikkumaan entiseen tapaan. Hassu juttu, ihan kuin vauva olisi liikkumattomuudellaan halunnut viestittää että nyt on äidin syytä käydä näytillä. :saint:
Viime viikkoiset ja aiemmat selkäsäryt ovat ilmeisesti joiltain osin liittynyt supistuksiin/kohdunsuun muutoksiin vaikka itse en kyllä ihan heti niihin osannut tai osaa vieläkään yhdistää. Mulla on niin paljon ollu joka puolella särkyjä että en kyllä hitto osaa niitä eritellä mikä liittyy supistuksiin ja mikä ei???!!! Hyvä kun osaan vieläkään edes ne supistukset tunnistaa... :headwall:
Pari viikkoa sain saikkua näin alkuun vaikka en usko että enää töihin menijäksi minusta on. Mutta käytäntönä on ilmeisesti että kirjoittavat aina parin viikon jaksoissa Kelan takia??!!!

Oma fiilis on aika sekava ja vaihtelee... Suuri huoli tietenkin on vauvasta mutta onneksi on säännöllinen kontrolli eikä nämä jutut mitenkään epätavallisia ole. Hieman pelkään myös masennusta ja ilon katoamista kaikesta kun joudun vaan makaamaan monta viikkoa vaikka tyypiltäni olen puuhailija ja kotona olisin niin halunnut laittaa kaikkea vauvaa varten valmiiksi. Välillä syytän itseäni ja kroppaani ja tunnen itseni huonommaksi ja epänaiseksi kun ensin en pystynyt raskautumaan vuosiin ja nyt en pysty vauvaani edes kantamaan... :(

Voi kun viikot kuluisivat pian ja kaikki kääntyisi hyväksi. Olen ihan väsynyt kaikkeen...

Cisu 29+1
 
Cisulle lämmin :hug: täältä

Koita jaksaa ja pysyä virkeänä. Voin vain kuvitella kuinka rankka tilanteesi on, mut muista et lepo on teidän molempien parhaaksi! :flower: Puuhastelua riittää sitten kunhan vauveli syntyy ja kaiken ei onneksi ole pakko olla valmiina, sittenkin ennättää vielä ihan hyvin..
 
Mun täytyy vähän korjailla viimeisiä viestejäni eli tarkastin just että se mun neuvola-aika onkin vasta torstaina...että voihan kökkö sentään kun olin niin menossani sinne jo huomenna ja lastenvahdinkinkin olin huomiseksi sopinut:headwall:. Ja rv31 täyttyy siis vasta torstaina eikä huomenna kuten vahingossa kirjoitin. huomenna vanhenen taas vuodella joten ei ihme että muisti pätkii ja menee sekaisin päivissä:LOL:
 
Cisulle voimia ja lämmin :hug: Muista et pystyit kuitenki raskautuun ja pystyt kyllä vauvankin kantamaan!! =) Ajattelet sen niin et keräät voimia teitä molempia varten..lepohan on vaan hyväks teille molemmille ja sen tarpeessa nyt siis ootte. Kyl mä kans väitän et sit vauvan synnyttyä saat puuhastella ihan tarpeeks ja vauva tulee viel pitään sut kiireisenä varsinkin sit ku lähtee liikkeelle =)

onnea lumi-enkeli poikalupauksesta =)

sit omaa napaa..mulla on särkeny päätä enemmän tai vähemmän lauantai aamusta lähtien..mistäköhän seki johtuu?Panadol ei tunnu auttavan, vaikka sitä vuorokauden aikana otin 2g. Yritän kuitenki välttää sen käyttöä ja otan sit vaan äärimmäisessä tuskassa sitä. Oon jo niin turtunu lievään päänsärkyyn vuosien aikana, et ne menee ilman lääkkeitäki jo..mut tää tuntuu lähinnä joltain migreeniltä tai joltain muulta. Migreenejähän mulla ei oo ollu ku pari koko raskauden aikana, sillon aika alussa kun hormonitasot nousi niin vauhdilla. Täytyy huomen kysellä lääkäriltä neuvolakäynnillä.

Mä oon kans tosi väsyny ja välillä voisin jopa sanoo et uupunu. En tiedä johtuuko päänsärky väsymyksestä vai väsymys päänsärystä vai esim. hemoglobiinista??Sekin huomenna sit selviää, ehkä. Mut en kyl koe aina olevani työkuntonen ku oon niin väsyny etten jaksa keskittyä tekemisiini. Ihan kaikkien turvallisuuden kannalta olis varmaan hyvä et saisin oikeesti levätä hetken. Tiedä sit miten paljon tää hirvee työputki vaikuttaa tähän väsymiseen..täytyy jutella huomen sen lääkärin kans. Toivottavasti se on sama ku viimeks tai muuten edes kiva, en oikein osaa/halua puhua tälläsistä asioista ihan ventovieraan kans, ku jotenki ei haluais myöntää ettei jaksa. Ymmärrättekö mitä tarkotan??

Edelleen väsynyt fanttomi & 27+5
 
Moikka! Uskalsin tulla tänne ilmiantamaan itseni, kun Jennyli tuolla masukuvapinossa toivotti tervetulleeksi... Kirjoittelen kyllä jo vauva.fi:ssä, Helistimessä ja facebookissa suljetussa ryhmässä, mutta ei kai tätä vertaistukea ole ikinä liikaa:snotty:. Lisäksi minulla on ruhtinaallisesti aikaa, sanoin itseni irti vakityöstä heti kun plussasin ja nyt olen esikoisen kanssa kotona.

Eli toista lasta odottelen, laskettuaika on 16.12, ikäeroa tulee lapsille 4v 8kk. Perheeseen kuuluu toki myös mies, jonka kanssa ollaan oltu reilu 2v yhdessä, esikoisen kanssa olinkin pari ensimmäistä vuotta totaaliyksinhuoltaja.

Raskaus on mennyt ihan mukavasti, mikäli ei lasketa tosi aikaisin alkanutta supistelua ja muita mukavia oireita jotka alkoi paljon aiemmin kuin esikoista odotellessa. Maha, tai siis sen asukaskin tuntuu jo olevan tosi alhaalla ja on varsin vilkas kaveri. Sukupuoli ei ole tiedossa.
Painoakin olen haalinut jo 16kg lisää :whistle:, mutta onneksi kaikki arvot on olleet ihan kunnossa, hB oli vain viime viikolla harmillisen matala, vain 109.

Voikaa hyvin,
Mindy81 28+5
 
Voi Cisu, paljon tsemppiä ja :hug: Muista, että muutama viikko on pieni aika usean vuoden odottelun jälkeen! Ja todellakaan et ole epänainen: sähän nimenomaan kestit kaikki rankat hoidot (mikä ei vissiin ihan helppoakaan ole), pidit toivoa yllä ja nyt pystyt kantamaan sen vauvan masussa, kun raskaana olet ja tänne asti olet päässyt ja nyt jaksat vielä kuunnella kroppaa ja sen lepotarvetta viimeisille "pakollisille viikoille". Niin kuin itsekin sanoit, niin osasit kuunnella kroppaa/vauvaa ja sen liikkeitä ja lähteä näytille ihan oikein. Eli sun kroppa on juuri täydellinen teidän vauvalle :heart:

Mitenkähän tuon rintapumpun kanssa tekisi...onko suosituksia? Manuaalinen vai sähköinen? Mikä merkki on todettu hyväksi meikäläisten keskuudessa?

Mulla on kyllä ehkä maailman oudoin suolen toiminta...yleensä tulee aika usein löysääkin ulostetta :ashamed:, myös siis ennen raskautta mutta kaikki keliakiat ja laktoosit on tutkitti ja lääkärin mukaan ei tartte olla huolissaan, kun ei ole kuitenkaan säännöllistä (esim. tietyn ruoan jälkeen) eikä toisaalta jokapäiväistäkään. Ajattelin, että rauta varman kovettaa asiaa, mutta ei oikeestaan...vauhti ja koostumus on suurin pirtein sama. Sen sijaan haju ja väri ovat muuttuneet :x No ehkä se kuuluu asiaan...?

Jazzy82 tsemppiä kutinan kanssa! Kaverilla oli pitkään ja ei vaikuttanut kivalta.

Mä oon oikeastaan aika kauhea, kun tavallaan jossakin mielen syvissä sopukoissa salaa toivoisin, että saisin jostakin (ei vakavasta ) syystä saikkua :ashamed: Työmotivaatio vähän enemmän hukassa :( Oikeasti pitäisi olla iloinen siitä, että voi ihan hyvin ja että ainakaan vielä ei ole mitään huolia tai suurempia kipuja. Oon enemmän tai vähemmän taikauskosena ihan varma, että tää vielä kääntyy mua vastaan ja että kohta asiat eivät ole enää ollenkaan hyvin - saan maistaa omaa lääkettäni :( Eli ehkä nyt vaan vaimennan ne mielen tyhmät sopukat ja sinnittelen 7 viikkoa, koska sitten alkaa piiiiitkä "loma" ja sitä varmaan riittää ihan kyllästymiseen asti, jos vielä samalla vaihtaa alaa :D Ehkä tää johtuu siitä, että kaikki on aikasemmin sanonut, että raskaana saa pienimmästäkin selkäkivusta yms. luvan löysätä kotona...niin ei nyt ole kuitenkaan sellasta näkynyt, vaan kahta pahinta pahoinvointipäivää lukuunottamatta olen ollut koko ajan töissä. Onneksi huomenna taas etänä :p Parempi työasento oman työpöydän ääressä, siis oikeasti!

Azalea ja Luru 27+3
 
heipähei taas..
ensin cisulle paljon jaksamisia,on varmana rankkaa olla tekemättä mitään mutta loppujen lopuksi aika menee varmasti tosi nopeasti :hug:

sit taas omaa napaa:
eli eilen kävin siellä ultrassa, siellä oli kaikki oikein hyvin. painoarvio oli 1.7 kg, voi kun toinen on jo iso:heart: napanuora ei ollut kaulan ympärillä ja istukka yms muut oli kunnossa:heart:
sanoi vaan että oikein hyvältä näyttää kun vyötärön ympärys menee isompana joten tarkoittaa sitä että vauva on oikein hyvin saanut ravintoa:heart: jos jatkuu kasvu samanlaisena niin meille on siis tulossa yli 4 kilonen vauva!!!!!!!joka on siis ihan järkyttävän iso siihen verrattuna että nuo kaksi lastani jotka jo juoksentelevat tuolla ulkona oli syntyessään 3205 ja 2860 :O :heart:
ainut joka pisti vähän silmään oli se lapsiveden määrä, jota siis oli vähän normaalia enemmän.. ja sitä nyt rupeavat seuraamaan joten sain viikon päähän uuden ultra ajan. mutta oon kyllä kuullut että yleensä halkio ja "liika" lapsivesi on samassa mahassa joten kait turhaan huolestun. kysyin et mitä se niinkun meinaa niin sanoi vaan että tekee yleensä äidille tosi tukalan olon ja jos sitä on liikaa niin se voi käynnistää jopa synnytyksen:O no mut koitan olla nyt hyvillä mielin kun kaikki kuitenkin oli tosi hyvin:heart:

sitten olin siellä synnytys valmennuksessa. oon ollu joensuussa synnytysvalmennuksessa vuonna 2004 ja sillon ekaa odottaessa halusin tietenkin mennä mutta se oli pettymys. nyt on pikkasen valmennukset muuttuneet! tuo oli hieno kokemus ja vaikka olen kaksi lasta synnyttänytkin niin minulle tuli paljon uutta tietoa. saatiin valita halutaanko nähdä synnytys video, no meistä kukaan ei kokenut sitä tarpeelliseksi.. sitten se kätilö selitti ja kertoi asioista varmaan kaiken.. antoi meille tilaisuuden kokeilla aqua-rakkuloita sekä ilokaasua :D samoin synnytys tuolit ja pallot kokeiltiin. se esitteli meille kaikki paikat ja oli oikeasti tosi asiantunteva.. mikä söpöintä, meille tuotiin näytille vastasyntynyt poikavauva!!:heart:

eli siis onneksi menin =)

ainut mikä jäi mietityttämään oli se että synnytyksen jälkeen lasta ei nykysin kylvetetä???? miks se ajatus on jotenkin ällö:D

jotain muutakin asiaa oli... mut en muista. miten hitossa musta on tullu näin huonomuistinen??? no kirjotan taas kunhan muistan :D

klementine ja tyttö rv 30+5:heart:
 
^ Minun käsityksen mukaan käytäntöä on vaihdettu siksi, että vauva rauhoittuu parhaiten äidin rinnalla, kun kuulee tutut sydämenlyönnit. Ja onhan se vähän "shokkihoitoa" et heti ensimmäiseksi kiikutetaan kylpemään.

Cisulle paljon jaksamista lepäilyyn, uskon että harmittaa, kun ei saa tehdä mitään valmisteluja, mutta aattele, että kaikki on vauvan parhaaksi. :hug: Ja äkkiä se aika sitten loppujen lopuksi kumminkin menee, vaikkei nyt ehkä siltä tunnukaan.

Jazzylle myös tsemppistä, toivottavasti kyse ei ole hepatoosista.

Itselle ei kummempia, paitsi poksista 30+0, wow!
 
Lillikka
Cisulle halaus ja kovasti hermoja ja rauhallista mieltä. Hyvä, että oot tiukassa seurannassa ja hyvässä hoidossa. Kyllä oma vaisto selvästi tietää!

Rintapumppua mäkin täällä tuumailen. Mulla oli esikoisen aikaan lainassa Aventin (muistaakseni) vanhan näköinen malli ja se ei kyllä oikeen pelittänyt. En sitten tiedä, sopiiko näissäkin yksi malli yhdelle ja toinen toiselle, mutta kaipa sellaiseen pitää investoida vielä tässä etukäteen. Ai voiko tosiaan rintatulehduksen saada jo nyt?!!! Iiik pitääpä olla tarkkana pukeutumisen kanssa, kun tuolla on nyt jo niin kylmä!

Klementine olipas teillä hyvä valmennus! Meitä kiellettiin kylvettämästä esikoista ennen kuin napatynkä oli lähtenyt ja pojalla olikin sitten kovin ihana rasvainen tukka sitä napaa ootellessa :LOL: Ja sitten karsta pääsi kasvamaan ihan yllättäen ja sitä olikin sitten aika paksusti, ennen kuin huomattiin :ashamed:

Täälläkin on jatkuva väsy seuralaisena. Viime yö meni ihan hyvin, mutta herättiin jo seiskalta ja jo nyt on ihan reporanka olo. Ulos on jokatapauksessa mentävä, jotta tuo pieni mies saadaan jotenkin päikkäreille. Mulla on ollut hb vielä 140 ja olen ottanu rautaa vasta aika satunnaisesti pari kertaa viikossa, Multitabsia ja kalaöljyä vetelen joka aamu, mutta väsyttää silti. Hohhoi. Eli niitä synnytyksen jälkeisiä hormoneja tässä vaan odotellaan, kun eikös niiden voimalla jakseta sitten vaikka mitä?!

Fanttomi ota nyt ihan rauhallisesti ja unohda kauheet työputket, jos vaan mitenkään voit! Ei näillä viikoilla kannata enää kerätä irtopisteitä reippaudesta ;) Tiedän kyllä täysin, mitä on olla viimeiseen asti reipas ja aina joku valopää lausuu ne maagiset "raskaus ei ole sairaus" mutta vauvan ja oman itsensä parasta on kuitenkin nyt parempi ajatella ekaksi.

Ummetusta pukkaa, joten luumuja aion syödä nyt joka päivä useita.
Suonikohjun ensiapuun ostin Hirudoidia, mutta ei se varmaan tee mitään tälle toisen pohkeen kiharalle, jos nyt ehkä vähän lieventää tota pinnallista verkostoa. Ei millään vaan viitsisi vääntäytyä tukisukkiin joka aamu.

Kohta pitää varmaan alkaa pakkaamaan sairaalakassia valmiiksi ja tehdä siskolle esikoisen käyttöohjeet siltä varalta, että tulisikin aikasempi lähtö. Esikoisen kohdalla olin ihan varma, että yliajalle menee (tuli 40+1) mutta nyt jostain syystä kummittelee takaraivossa, että jos tämä tulisikin etuajassa. Pieneltä kuulemma masuasukki tuntuu neuvolassa, eikä mulla ole mitään ennenaikaisuuden tuntemuksia, mutta kunhan nyt vaan olen saanut tällaista päähäni… Auts tänään on muuten tasan 2kk mun laskettuun aikaan!!!

Lillikka 31+2
 
Liljan, oisko teillä sopivia läheisiä jotka ostavat esimerkiksi joululahjoja? Sitähän voisi sopia, että joululahjat kerrytettäisiinkin rahana myös omassa perheessä ja ostettaisiin se pesukone. Lisäksi sen voisi ostaa Visalla, jolloin saa sen 1 kuukauden ilmaista maksuaikaa joka tapauksessa ennen kuin alkaa kertymään mitään erikoista. Tai jos sellaista ei ole, niin noilla liikkeillähän saattaa talvialeina monesti olla jokin luotto, jossa saa vaikka 3 kuukautta ilmaista maksuaikaa. Eli maksaa vaan sen sillä ajalla sitten pois, muuten se tulee tosi kalliiksi. Meillä ei ole rahaongelmia, mutta mies ostaa silti kaikki ostokset aina visalla. Sillä saa kuukauden ilmaiseksi sitä maksuaikaa plus sitten meillä vielä mies laittaa rahat suoraan menemään tuottoisammille tileille/pörssiin kuin nuo perustilit. Monen varmaan kannattais tutustua noihin eri maksukortteihin, kun ei anna kertyä sitä maksua niin ei tule korkojakaan sitten.

Klementine, minusta kans se synnytyksen jälkeinen kylvettämättömyys on vähän ällö juttu:saint: Varmaan pitää saman tien kotona sitten viimestään kylvettää, jos sitä ei sairaalassa tehdä.

Mun mielestä on jotenkin aivan mahtavaa, kun meillä on jo näitä kolmikymppisiä täällä menossa! Joskus sillon aattlei, että siihen on vieä tuhat vuotta aikaa..mutta ei sentääs:heart:

Jääräpää, oiskohan se arviointi vähän semmosta huvikseen juttua varsinkin varhemmilla viikoilla mitä tulee lapsen asentoon. Kun itse olen ymmärtänyt, että ainakin näillä mun viikoilla vielä kääntyilee..ja saattaahan ne kääntyä vielä aika lähellä synnytystäkin ikävä kyllä takas väärin päin. Mutta vois kuvitella, että nyt pikku hiljaa sitäkin kannattais seurata, varsinkin sun viikoilla jo kuitenkin.

Mulla itellä ei ole oikeen käsitystä miten päin tuolla ollaan. Välillä tuntuu, että kääntyillään jotenkin ja vähän runnomallakin, mutta noin niinkuin muuten..Pepun mielestäni tunnen, mutta voihan se olla pääkin:whistle: Maha on kans aika iso ja mulla on menny tuo sf-mitta koko ajan sen yläkäyrän yläpuolella vieläpä, mutta tasaisesti. En tiedä mikä nyt on tilanne, ois huomenna neuvola+lääkäri. Mua epäilyttää, että melko korea mitta sieltä taas saadaan. Mieskin lähinnä kutsuu mua "masuliksi" ja ties miksi. Onhan tuo aika iso ja oon huomannu, että oon aika usein toisten edessä kun en muista tota mahaa:rolleyes:

Tervetuloa Mindy:flower:

Cisu, ei se vauva tarvitse mitään ihmeellisiä härpäkkeitä. Ehtii sitä sitten vauvan synnyttyäkin ostella mitä tarvitsee, kunhan mies käy ostamassa vaippoja jne tämmöstä perusjuttua vaan:hug: Ajanvietteeksi sänkyyn en kyllä keksi muuta kuin läppärin ja lehti- sekä kirjakasat. Toivottavasti jaksat, varmasti pistää mielen matalaksi mutta toisaalta jokainen päivä vauvalla masussa on aina eteenpäin:heart: Tukisukat ostaisin apteekista, ainakin verkkosivuilla näytti olevan 14 euroa polvipituiset. Nuo ovat parempia kuin ne marketin, mutta niistäkinhän saa tukisukkia. Sitten netissä on kyllä monen hintaista, ihan yli 60 euronkin tukisukkaa. Että en tiedä missä menee se järkevä satsausraja.

Täällä kans kärsitään aika mahdottoman huonosta muistista. Luinkin tossa kirjastosta lainatusta kirjasta, että loppuraskaudessa ja imettäessä äidit pärjäsivät huonommin muistitesteissä ja myöskin viihtyivät niin sanotusti paremmin yksinkertaistenkin ja yksitoikkoisten tehtävien kanssa kuin vastaavat saman ikäiset ja samassa koulutustasossa olevat jne. Ilmeisesti tuo liittyi sitten noihin hormoniasioihin, kun tuo lasten hoito vauva-aikana kuitenkin on monesti aika rutinoitua ja yksinkertaista verrattuna monien työtehtäviin..niin kai se auttaa selviämään noista sitten henkisestikin. Tutkimus oli kyllä jo vanhempi muistaakseni 2000-luvun alusta, mutta toisaalta uskon ainakin omalla kohdalla tuon että normisti selviän paremmin eri muistitehtävistä ainakin. Nyt musta tuntuu, etten muista mitään ja mulla on koko ajan aina asiat kesken (varsinkin siivotessa). Onneksi tuo ei ole sitten pysyvää=)

-metsis 27+6 jos nyt oikeen muistan
 
Viimeksi muokattu:
Cisu ihanaa että olet päässyt sairaalasta kotiin. Jaksamisia tuohon lepäilyyn. Ehkä antavat sinulle liikkumisluvan kunhan viikkoja tulee hiukan lisää :hug:

Mindy81 Tervetuloa! :flower:

Tässä klementinelle vertailukohde; pikkukakkonen oli rv28+6 ultrassa 1600g, syntyi rv 38+1 3690g ja mulle sillon sanottiin et tulee isompi kuin vauvat yleensä ovat =) Ihan normaalikokoinen oli kuitenkin. Toivottavasti et säkään saa ihan hirmu isoa.

Toivottavasti toi kylvettämättä jättäminen on sairaalakohtaista tai jotain, must olis jotenki ällöä ellei vauvaa pestäis ollenkaa...

Tänään pääsen pitkästä aikaa tyttökavereitten kanssa kahvittelemaan Skanssiin, pojat on ollu vähän kipeitä ja itsekin olin tosi raihnanen eilen. Nukuin ihan koko päivän, nukahdin sohvalle vähän väliä ja selkää särki ihan tosissaan. Illalla sain hiukan jumpattua selkää auki ni nyt pystyy jopa istumaan...

auringonpilkku 27+5
 
Kiitos Myyris jumppavinkistä! Täytyypä testata, jos olisi apua.

Tsemppiä Piiaselle kipujen ja muuton kanssa selviämiseen!

Samoin voimia lilijanille hankalassa tilanteessa!

Mulle on myös iskenyt raskausdementia, vaikka alkuraskaudesta sen olemassa ololle naureskelin. Mutta ei kertakaikkiaan pysty enää keskittymään mihinkään! Ja aiemmin niin selkeä "naisten aivot vs. putkiaivot" -asetelmä on nyt kyllä kääntynyt meidän perheessä täysin toisinpäin, kun tuntuu, että en kertakaikkiaan pysy miehen aivoitusten perässä.

neitoperho & toukka 26+5
 
Kiitos kaikille kannustuksesta, ehkä tämä tästä... :flower:

Vauvan kokoarviosta kyselisin minäkin... Nimittäin kaksi viikkoa sitten rv 27+1 4D-ultrassa vauvani koko oli n. 36 cm ja 1025 g eli keskikokoinen lääkärin mielestä. Nyt sunnuntaina rv 28+6 vauvalla oli painoa arviolta 1200g ja lääkäri luokitteli siroksi. Vähän tuota koon muutosta keskikokoisesta pienikokoiseksi ihmettelen ja ajattelinkin sitä perjantain kontrollissa kysyä...
Nyt kiinnostaakin tietää millaisia arvioita te olette saanut??!!

Cisu 29+2
 
sitähän mun piti vielä kirjoittaa tänne :D
tää nyt on ihan tyhmä juttu mutta kuitenkin... olenko mä maailman ainoa raskaana oleva joka juo kahvia?
mua oikein hävetti eilen siellä synnytys valmennuksessa kun siellä tarjottiin kahvia/teetä,mehua ja keksejä pariin kolmeen otteeseen...

huomasin muuten että naisista olin AINUT joka joi kahvia!! join sen pari kuppia... kaikki muut otti jotenkin söpösti mehua....

ihan tyhmä juttu joo, mut rupes jotenkin hävettämään se et olin ainoa maha pystyssä siellä kahvikuppi kädessä:whistle:
 
Mä en muista mun sf-mittoja, mut normaaleja lienevät, kun ei niitä sen kummemmin ole kommentoitu. Olen vaan ymmärtänyt, että riippuu ihan mittaajastakin, minkä tuloksen saa, joten tulos on vaan suuntaa antava ja paljastaa lähinnä vaan suuret poikkeavuudet. Eihän sitä niin helppoa ole mitata. Mitään painoarviota en myöskään ole saanut eikä ole katsottu miten päin tytteli masussa on. Mut eiköhän sitä tässä vielä ehdi.

EIlen iski joku flunssapöpö ja olen kotona sairastamassa. Höh :( Rasittavaa olla kotona lojumassa muuton keskellä. Mut pakko vaan on levätä ja toipua, ettei tee mitään hallaa pikkuiselle ja itselle. No saanpahan syödä kunnon valkosipuli-chili -pastan tänään lounaaksi flunssalääkkeeksi, ei väliä vaikka haisis :) Ja toisaalta: Cisulle tsemppiä!!! Ajattele, että aikansa kutakin. Sillä motolla mä olen aina päässyt ikävien asioiden ohi. Etkä tosiaankaan ole huono äiti! Jokaisen kroppa on erilainen ja jokainen raskaus on erilainen (niin kuin jotain tietäisin, kun ekaa odotan :) ). Otat nyt vaan aikaa teille kahdelle ja päätä nauttia siitä, että saat kerätä voimia ja rauhoittua. Ehdit vielä riehua vaikka kuinka paljon elämän aikana :D
 
klementine kyllä mä juon kahvia,välillä mulla on siihen aivan älytön himo,ja tuntuu että koko ajan pitäis saada kahvia :D Hassua sinällään,että ennen raskautta lähes lopetin kahvin juonnin refluksitaudin takia,join vain muutaman kerran viikossa. Nyt sitten kärvistelen närästyksen kanssa kun en saa syödä zolttia :/ Olen kans huomannu että aika harvoin raskaana olevat juo kahvia ja yleensä oletetaan ettei juo,ja kylässäkin saa huhuilla että missäs ne mun kahvit viipyy kun toiset saaneet jo :D

Mulle tuli eilen äippäpakkaus ja heti komensin miehen hakee sitä postista :D ihania vaatteita oli,ja osan jo pessykkin.Tykkäsin tosi paljon ulkohaalarista,ne on ilmeisesti pienentäneet sen kokoa kun vertasin vuoden 2006 pukuun? Hyvä niin koska nuo on olleet kyllä aika jättiläisiä.

hara 26+6
 
Vauvan kylvettämisestä vielä: kyllä kai vauva kylvetetään, sitä ei vaan kylvetetä niin nopeasti synnytyksen jälkeen.

TYKSin sivuilta:
Olemme sitoutuneet olemaan mukana WHO:n ja Unicefin Vauvamyönteisyys -ohjelmassa. Mahdollisimman pian syntymän jälkeen vauva nostetaan äidin rinnalle ihoa vasten. Kuivaillaan vauvan kasvot, pää ja vartalo rauhallisin liikkein. Vältetään kovia otteita ja voimakkaita ääniä. Annetaan vauvan levätä. Nautitaan hetkestä. Hetken levättyään vauva alkaa hakea kielellään rintaa, löytää, alkaa imeä. Iho on vauvan tärkein rakkauden kanava. Ihokontakti on tärkeää, jotta

* vauvalle herää hamuamis- ja imemisrefleksi
* vauva saa lämmön äidin kehosta
* vauva tuntee olonsa turvalliseksi ja rauhoittuu. Hän kuulee äidin sydänäänet ja uskaltaa avata silmänsä, yhteenkuuluvuus muodostuu. Näin läheisyyden ja turvallisuuden tarpeet tyydyttyvät.
* vauva saa iholta tutun bakteerikannan
* verensokeri pysyy korkeana, kun energiankulutus on pieni

Mun mielestä kuulostaa ihan loogiselta ja fiksulta toimintatavalta, ja kaipa sen vauvan pyyhkimäällä saa aika puhtaaksi?

Klementine: kyllä mä ainakin juon kahvia ;D Aamuisin kyllä yleensä vaan, mutta ei mun mieli yleensä tehnyt kahvia iltapäivisin ees ennen raskautta. Nyt on kyllä närästys sen verran jatkuva riesa, että pitää miettiä tuon aamukahvinkin lopettamista. Se on vaan niin rakas tapa.
 
Neuvolasta kotiuduttu. Ensinnäkin pakko kirota ku neuvolan vaaka näytti 2,5kg enemmän ku kotivaaka lähtiessä!?!??!?!Olipa siinä sitten kiva sanoa se luku ku järkytyin itekki :LOL: Eli kotivaa'an mukaan painoa tullu 14kg mut neuvolan vaa'an mukaan 16,5kg. Ku lähtöpaino on siis kotivaa'alla mitattu.

Viikot 27+6 (22+1)
Hb 135 (135)
pissa puhdas (puhdas)
RR 147/96 (129/82)
syke 150 (155)
liikkeet ++ (++)
sf-mitta 26,5cm (21,5cm)
kohdunsuu kiinteä ja kiinni

Paineet siis tosi koholla ja oma syke 115, välillä leposyke 155. Sain lähetteen kilpirauhaskokeisiin noitten tykyttelyitten ja hikoilun takia. Samalla katotaan rautavarastot, jos joku selittäis tän väsymyksen.

Vauva oli nyt poikittain, ja kohdunpohja oli selkeesti matalammalla ku esim. eilen. Mut tasasesti kasvaa just yläkäyrän alapuolella. Lääkäri kirjotti mulle väsymyksen ja supistusten takia sairaslomaa 10.10 asti. Sen jälkeen ois viel 3 viikkoa töitä, jonka ajattelin yrittää selvitä, mikäli tää väsymys edes vähän helpottaa tän 1,5 viikon aikana. Hb pysyy siis itekseen ylhäällä, en oo syöny vitamiineja pariin kuukauteen. Se oli kai ainoo positiivinen asia koko käynnillä =)

Piti kai jotain muutaki kommentoida mut en muista. Pitää yrittää myöhemmin uudelleen, nyt nukkumaan.

fanttomi & 27+6
 
Viimeksi muokattu:
Vauvan kylvettämisestä...meillä tuolloin viimesyksynä se meni muistaakseni näin että kun kuopus oli syntynyt hänet mitattiin, punnittiin ja pestiin jonka jälkeen sain hänet heti vierelleni/rinnalle ja ihmeteltiin siinä kaikessa rauhassa noin tunnin verran vastasyntynyttä poikaamme, kokeiltiin ensi-imetystä jne. Olimme kaikessa rauhassa mieheni ja vauvan kanssa kolmistaan.
Kun kätilö saapui takaisin poika laitettiin kapaloon jne. Ja saimme välipalaa ja kävin suihkussa.
Varsinaista kylvetystä emme sitten osastolla tehneet vaan kotona sitten alettiin kylvettämään. Eli kyllä jonkunnäköinen pieni pesu vauvalle kyllä tehdään eikä jätetä häntä todellakaan veriseksi ja jne. synnytyksen möhnäiseksi ;)
Olen käsittänyt että nää kylvetykset jotka on poistumassa on näitä osastolla tehtäviä koska ne vie hoitohenkilökunnalta niin hirveesti aikaa?!

Cisu ihana että olet päässyt kotiin lepäämään!:hug: Toivottavasti kohdunkaulan tilanne pysyy nyt monta viikkoa nykyisellään! Touhuta todella ehdit vielä yllin kyllin (tiedän, helpompi sanoa kuin olla) mutta nyt on elettävä tätä hetkeä ja uskon että kun pääset jokusia viikkoja eteenpäin niin lepomääräyksestäkin varmaan luovutaan. Mielestäni enää rv 35 jälkeen ei synnytystä estellä?!
Meillä vauva painoi rv 26+4 955g/35cm ja keskikokoiseksi luokiteltiin. Kone antoi syntymäpainoksi 3700g mutta Henrik kyllä sanoi että varmimmat painoarviot pystytään antamaan vasta rv 30 paremmalla puolella!
Kuopus sai painoarvioksi 3.5-3.6kg ja syntyessään rv 38+ oli 3.4kg. Syntymäpaino olisi siis ollut jo miltei 4kg! Loppuraskaudessa painoa tulee vauvalle n. 250g/vko.

Täällä myös kahvinjuoja:wave: Kyllä on maistunut koko raskauden vaikka en oo mikään suurkuluttaja koskaan ollutkaan. Lisäksi mulla oli kevyt cola pitkään himona ja sitä kyllä myös join! Nyt onneksi se himo alkanut laantumaan.

Mukavia ultra ja neuvolakuulumisia:heart: Toivottavasti nyt ei kukaan saisi mitään loppuraskauden riesoja kuten hepatoosia tai raskausmyrkytystä!!

(.) Ah ihanuus, vatsa toimi!! Ja vei se mennessään varmaan 1kg painosta!:rolleyes:
Huomena tulee äitiysavustus tilille ja meitsi lähtee shoppailemaan ne ensimmäiset pienenpienet vaatteet:heart:
 
Cisu: ystävä hyvä!! Ei se ole sinun vika etkä sä ois voinu tehdä mitään toisin!!! Mä oon ymmärtäny et toisilla paikat voi lähteä aukeamaan ilman isompia supistuksia ja ei se ole mitenkään oman kehon tai itsensä vika. Ootko kyselly sun äitiltä et miten sillä on raskaudet menny.
Mul on lähisuvussa äiti jolta on jouduttu kohdunsuu raskauksien aikana (sillä kyl useita raskauksia) ompelemaan kiinni (en kyl tiedä tarkalleen et mitä tarkoittaa).

Kun vauva syntyy et tarvitse kuin kaukalon jolla vauvva tuodaan kotiin ja uutamia vaatteita kaiken muun kerkeää hommata vauvan synnyttyä. Sul on viikkoja vielä sen verran nippanappa vähän et varmasti kun viikot etenevät ja nähdään miten tilanne kehittyy ni on mahdollista että saat luvan liikkua. Ihana että vauvalla kaikki hyvin!!

Tuki sukkia saa apteekista ja instrusta mut ne tosiaan on aika tyyriitä. Niitä varten tarvitaan sun nulkan ja pohjeen (sekä reiden) ympärysmitta (voit soittaa sinne etukäteen ja kysellä onko niillä).

myös täällä on Tukisukat, lentosukat, hoitosukat, Mabs :: Tukisukat.fi
 

Yhteistyössä