HUHTImammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osa 8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!

Nyt on taas äitipolikontrollia takana ja lepoahan sieltä tuli taas viikon pätkä lisää. Pikkuisella oli kaikki kunnossa, mutta supistukset jatkuu hurjan kivuliaina. Kasvuvauhti ainakin meillä on näillä viikoilla ollut VALTAISA. Ihan vatsastakin huomaa. Kokoarvio nyt oli maha-asukille 1.5kg. Puolitoista viikkoa sitten se oli 1.1kg! Ei ihme, että paikat rutisee:)

Onneksi nyt seuranta on taas ""normaali"" 2 viikon välein. On saanut käydä niin tiheään tuolla sairaalan puolella ja aina jännittää, että onko kaikki ok.

Perhevalmennus alkaa 2 viikon päästä. Meillä on neljä kahden tunnin valmennuskertaa neuvolassa + synnytyssairaalaan tutustuminen. Lisäksi on vielä neuvolapsykologien vetämä ilta, jos siihen haluaa osallistua. Tietoa ainakin näyttää tulevan. Ihan mielenkiinnolla odotellaan miehen kanssa noita valmennuksia.

Kuinka paljon olette muuten hankkineet vaatetta varastoon? Entä ihan pientä 56cm?
Minkähänlaista haalaria tms huhtikuun vauva vielä tarvitsee?

Aurinko, minulla myös maha on ottanut mahdottoman kasvuspurtin ehkä noin viimeisen viikon aikana! Eilen kävin neuvolassa, ja terkkari sanoi heti minut nähdessään, että nyt on maha kasvanut kyllä huomattavasti. Sf-mitta oli kuitenkin yhä alakäyrällä, mutta ei ole syytä huoleen, sillä kasvu on kuitenkin ollut tasaista.

Painoa oli tullut 700 g/viikko (!) ja kysyinkin terkkarilta, että onko tämä jo vähän liikaa. Mutta hänen mukaansa asia oli ainoastaan hyvä, sillä mullahan oli painonnousu pari kertaa ihan pysähdyksissä. Joten kaikin puolin oli asiat mallillaan.

Mulla on vielä kartoittamatta, että paljonko meillä on aivan pieniä vauvan vaatteita olemassa. Siskoltani sain kaksi laatikollista vaatetta ja kaipa ne pitäisi alkaa käymään läpi. Useimmat vauvalliset ovat minulle kuitenkin sanoneet, että niitä ihan pieniä vaatteita ei kannata kovin paljon hankkia, kun vauva kasvaa kuitenkin niin vauhdilla. Mutta kai siihen vaikuttaa sekin, kuinka usein haluaa vauvan vaatteita pyykätä ja toiset vauvat ovat kovempia pulauttelemaan jne. Joten enpäs tiedä, mikä olisi sellainen sopiva määrä pieniä asuja...

Huhtimammoissahan on hiljaista, joten nostan meitä, vaikka mielessä ei ole ihmeempiä.

Katsoiko teistä kukaan viikolla 4D-dokumentin Ihmelapsi? Minä katsoin ja totesin miehelle, että olipa hyvä, että näin tuon ohjelman vasta tässä vaiheessa raskautta, enkä esim. alkuraskaudesta. Tuo dokumentti siis kertoi ennen rv 26 syntyneistä vauvoista, joista osa oli täysin terveitä ja osa syvästi vammaisia. Kyyneleet alkoi minulta valua, kun näyttivät niitä ihan pieniä vauvoja, ja kun joittenkin niistä kerrottiin kuolevan vanhempiensa syliin, kun tehohoito lopetettiin turhana.

Pistihän tuo jotenkin taas miettimään, ettei se ole mikään itsestään selvyys saada terve lapsi. Mutta vaikka sen asian tiedostaa, niin ei kai siihen silti voi oikein etukäteen varautua. Kuitenkin minä ainakin suhtaudun hyvin luottavaisesti siihen, että meidän vauva olisi terve ja parempi kai niin. Turha kai surra ja pelätä etukäteen asiaa, josta ei tiedä.

Hei!

En itse nähnyt tuota dokumenttia, mutta kuulin siitä puhuttavan töissä. Hyvä, että tässä koko ajan karttuu päiviä ja vauva kasvaa... Viime aikoina mulle on juuri noussut noita ""onkohan kaikki hyvin ja vauva terve"" -ajatuksia erityisesti uniin... Ahdistavinakin...

No, turha murehtiminen on pahasta:)
Ultrattu on pienokaista ja niissä on ainakin ollut kaikki hvyin. Luin juuri toissapäivänä äitiyspolilla mun papareita ja niissä luki, että ""erityisen liikkuvainen vauva"" : ) Ja sen kyllä tuntee! Aivan käsittämätön myllerrys koko ajan. Musta tuntuu, ettei tuo pienokainen nuku ollenkaan ja olen juuri lukenut, että rauhoittuminen ja nukkuminen ovat sikiölle tärkeitä... Hui! Jos sama meno vielä jatkuu synnytyksen jälkeen niin meiltä ei ainakaan tekeminen lopu tästä osoitteesta:)

Kotona ollaan. =) Eli Olin vain yhden yön Kättärillä. Ei mulla onneksi ole raskausajan Diabetestä =)) Tavallisessa virtsatestissä ei näkynyt mitään tällä kerralla, mutta paasto arvot olivat taas koholla. Joten joudun katsomaan, että ei tule syötyä yhdellä kertaa liika Hiilihydraatti pitoista ruokaa esim: makaronia, suklaata ym. Ja sitten ei saa olla myöskään liian pitkiä ruokailu välejä. Kuulemman minulla suurepi riski saada aikuisiän Diabetes. Nämä heittelyt yleensä perinnöllisiä kuten meikäläisenkin tapauksessa. Äidillä ja siskollakin sokerit heittäneet kovasti raskauksien aikana. Joten suosittelivat minun jatkavan samoilla ""Dietti"" linjoilla raskauden jälkeenkin. Dietti sana tuntuu hassulle, kun olen aina ollut kovin hoikka. Se piti vielä mainita, että jos mulla olisi koholla sokerit vaavin syntyessä niin olisi myös silläkin suurella toden näköisyydellä. Silloin ressukka joutuisi tiputukseen. Mutta ajatellaan nyt ensiksi positiivisesti. =) Ps. Kuinka moni on jo hankkinut vauvakirjan? Minä ostin pe. Ja mieheni liikuttui kovasti.

Mukavaa, että kaikilla on supistukset, sokerit ym hallinnassa. Itsekin huomasin eilen, että ekan kerran sitten rv 16 ei supistellut kertaakaan. Muuten se on ollut päivittäistä marraskuusta lähtien. Tyyntä myrskyn edellä, ehkä..

Vähän ollut ankea viikonloppu. Eilen kävi oikein itkettämään, kun on niin iso ja punkero olo. Nestettä on kertynyt valtavasti ja olen kuin elefantti. Olin kaupungilla käymässä ja törmäsin kaveriini, joka on nyt rv 20 paikkeilla eikä sillä näy mahaa vielä ollenkaan eikä muutenkaan huomaa, että ois edes raskaana. Se oikein lisäsi mun ankeuteen vettä myllyyn ja sanoi, että ""aina kun tuntuu, että on niin hankalaa nyt kun on raskaana, niin ajattelen vaan miltä sä näytät ja miten iso maha sulla on. Heti helpottaa ja oma olo tuntuu niin kivalta"". Kiitti..

Mä olen jotenkin pääni sisään asettanut vauvoille syntymäajan suunnilleen kuukautta ennen, mikä siis tilastollisesti on tavallista. Aika itsekästähän tää kieltämättä on, että toivoo, että syntyisivät nyt jo kuuden viikon päästä, jotta oma olo helpottuisi. Meillä on ollut kaksosvalmennusta nyt ja kaikki muut siellä on paljon pienempi mahaisia kuin minä, vaikka ovat suunnilleen samoilla viikoilla tai edelläkin. Kateeksi käy. Moni sanoi käyvänsä vielä jumpassa ja tekevänsä vaikka mitä. Oma maha on niin iso, ettei jaksa kannatella eli olla seisaallaan puolta tuntia pidempään ja pienikin rasitus supistaa niin paljon, että oon ihan motissa kotona.

Vauvat puolestaan on mekastaneet koko viikonlopun ihan yötä päivää. Joko yhdessä tai vuorotellen. Ainakin niillä siis on kaikki ihan kunnossa ja sehän on pääasia. Mies on aloittanut runojen luvun vauvoille. Aluksi se ei oikein kehdannut, kun sanoin, että niille pitää lukea eläytyen. Nyt alkaa mennä jo siltä ihan rennosti, kun huomasi etten mä naura sille. Vielä kun saisi sen laulamaan..

Auringonpaistetta elämään toi kyllä se tieto, että mies on kaksosista oikeutettu 60 päivän vanhempainvapaaseen. Eli saa pitää tuon 60 päivää samaan aikaan mun kanssa. Ajateltiin, että aloittaa vapaansa kun mä pääsen sairaalasta ja pitää samaan syssyyn talviloman ja kesäloman. Jos vauvat syntyis huhtikuun alussa esim, niin mies ois kotona elokuun alkuun saakka. On kyllä suuri helpotus. Oon ollut ihan pallo hukassa, että miten pärjään kahden pienen kanssa yksin päivät pitkät, mutta nyt ei näköjään tarvitse.

Onkos kukaan teistä perehtynyt kantoliinailuun? Mä olen kovasiti tutkaillut eri sivuja, varsinkin babyidea.fi:ä ja olen vakuuttunut liinailun hyödyistä. Ajateltiin hankkia kummallekin vauvalle liinat, vaikka maksavat aika paljon. Kuvittelisin kuitenkin, että helpottavat elämistä kun on kädet vapaina ja lupailevat, että kantoliinavauvat on rauhallisempia eivätkä itkeskele niin kovasti.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Kyllä sun kaveri sanoi kieltämättä aika tökerösti. Mutta toisaalta ehkä se saattoi osittain tarkoittaa sitä, että sen on turha valittaa pienistä kun toisella on rankempaa. Saan varmaan kaverilta kantoliinan. En tiedä edes merkkiä. Musta vaan tuntuu, että en huono selkäisenä ja pienenä immeisenä jaksa paljoa kuskata vaavia sillä keinolla.

Täällä uusi viikko pärähti taas käyntiin:)

Hyvä että kaikilla tuntuu raskaus olevan niin sanotusti hallinnassa vaikka välillä supistelut ja sokeriarvot ym. heittelee. Onko teillä muuten neuvolassa mittailtu noita sokeriarvoja, kun mulla ei ainakaan oo katsottu kertaakaan? Ainoastaan siis pissasta on määritetty glukoosi...

Tosta kantoliinasta. Mulla sellanen on tuolla kaapissa odottamassa ohjeiden kera. Sain sen vauvalehdeltä tilaajalahjaksi kun tilasin lehden joskus syksyllä. Ne ohjeet ainakin osassa sidontoja on jotenkin hankalan tuntusia, mutta voi olla että sitten onnistuukin ihan hyvin kun pääsee vauvan kanssa kokeileen. Mietityttää vaan että uskaltaako sitä loppujen lopuksi kokeilla ettei vaan sido lasta siihen jotenkin väärin ja sitten lapsi on ihan väärässä asennossa. Kummityttöäni olen joskus kantanut sellaisella rintarepulla ja sekin oli kyllä ihan kätevä systeemi.

Moi!
Voi Miukua, voin kuvitella sun olon, mutta positiivista ettei oo jäljellä enää paljoo aikaa :) ja vaavit voi hyvin. Ite olin taas yksissä häissä ja oli aika ankeeta kun tulin kipeeksi, flunssa iski. Oli kyllä kanssa niin tankki olo ku ei mikään takkikaan enää mahdu ja kaikki kaverit oli niin ruikkulaihoja..Lähettiinki sieltä jo hyvissä ajoin ku oli han tuskanen olo. Kahdeksan viikkoo vielä laskettuun aikaan.
Oon huomenna menossä lääkäriin valittaan taas näitä vaivoja. Töissä olo on aika vaivalloista, kun kaikki työasennot on huonoja masun kannalta. Kävely on vaikeeta ja seisookkaan ei pysty esim ulkovalvonnassa kauaa..Lisäksi vielä kurottelut, kyykyilyt ja nostelut.. Jotenki on ollu tosi vaikee myöntää itelleen, et ei pystykkään oleen loppuun asti (kaksi viikkoo jäljellä ä-lomaan) töissä. Heti tulee sellanen syyllinen olo, vaikkei oo tietenkää mitää syytä. Ehkä liikaaki ajattelen niitten tilannetta siellä kun tiedän, ettei sijaisia saa ja jos saa niin voi olla että tulee jolu ihan pystymetästä... Mutta pakko vaan ajatella ettei oo mun ongelma, tärkeintä on oma ja vauvan vointi. Ja niinku oma äiti sanoi niin en todellakaan saa siitä itteni loppunajamisesta mitää kruunua tai urhoollisuusmitallia.
Joku kyseli sokerimittauksista, ei oo mullakaan ku virtsanäytteestä katottu. Huomenna ja tiistaina on sitten perhevalmennus.. Saas nähdä millasta on tulossa.Ja niin täytyy tosiaan varaa aika lekuriin heti aamusta. toivon vaan ettei oo se sama idiootti lekuri joka suunnileen vaan naureskeli viimeksi kun kävin..

Moi kaikille!

Gallupiin: vatsanympärys himppua vaille metri...

4D-dokumentista; Kiitin minäkin Luojaani, että siinä näkyneet pikkuruiset olivat syntyneet viikoilla, jotka ovat jo onneksi ohi! Mutta toisaalta... Ainahan sitä voi vaikka synnytyksessä sattua jotain, vauva ei saa happea tms. ja siitä seuraa jotain ikävää. Mutta paras kun ei ajattele noin! Hyvin siellä ammattilaiset meidät ja vauvat hoitelee terveenä kotiin! :)

Käykö kukaan muuten äitiysjoogassa? Täällä lähti jokunen viikko käyntiin äitiysjoogaryhmä. Sellainen alkoi edellisen kerran jo viime kesänä, mutta ajattelin, että olin silloin vielä liian alussa. Niinpä marssin nyt odottavaisin mielin joogailemaan! Siellä sainkin tietää olevani kaikkein pidimmälle edennyt odottaja ja ohjaaja tuumasi, että olisi hyvä olla n. 20. viikolla, eikä reilulla 30. niin kuin minä... No, hyvin ollaan pärjätty muiden mukana, tehdään vaan jotkut liikkeet toisella tavalla ja levätään eri asennoissa kuin pienempimahaiset :) Toivottavasti tuolta saa apua rentoutukseen ym., niin synnytyksessä jaksaa paremmin! Hengittelemään on ainakin opittu keskittyneemmin. Saas sitten nähdä, miten tositilanteessa tulee rentoutukset tai keskittyneet hengitykset mieleen...

Hipsu, alkaako sinulla työn luonteen vuoksi äippäloma aiemmin? Kun mietin omia viikkojani; Mulla on myös kaksi viikkoa vielä lomaan. Teen tosin täysin istumatyötä, jossa ilmeisesti istutetaan viimeiseen saakka... Ymmärrän täysin tunteesi siitä, että olo on syyllinen, jos jäisi töistä aiemmin pois. Pitäisi oppia olemaan itsekkäämpi!! Minulle on sysätty seuraajani perehdytys viimeiselle kahdelle viikolle ja tuntuu, etten viitsisi edes kertyneitä kellokorttitunteja pitää pois. Mutta oikeasti, nyt kuunnellaan sisäistä ääntä ja jäämme kotiin lepäämään, jos siltä tuntuu! ;) Kohtahan meillä on h-hetki käsillä ja sen jälkeen ei välttämättä voi aina lepäillä, kun haluaisi...

Jaksamista ja auringonpaistetta kaikille ja erityisesti Miukulle + masuasukeille!

moik!
Mulla onniitä sellasia opettajien ves vapaita viis päivää pitämättä. Oikea ä-loma alkaa 7.3 mutta siis olisin jäänyt 28.2 lomalle näiden vapaiden takia. Tosin raahsin itseni tänään sinne lääkäriin ja sain loput kaksi viikkoa sairaslomaa. Kyllä helpotti! Lekuri oli ihan asiallinen (ei sama ku viimeksi). Tunnusteli mahan ja kaikki muuten ihan kunnossa vauvakin jo oli siirtynyt raivotarjontaan. Vaikka eihän sitä tiedä miten se vielä kääntyilee siellä ennen h-hetkee.
Iha hassu olo, että nyt alkoi sitten ainakinkahden vuoden vapaa :) epätodellista. Toivottavasti olokin helpottuu kun saa tehdä kaiken hitaasti ja omas rytmissä eikä tarvii ressata ja rehkii. Suosittelen, että pokkana vaan ottaan sitä saikkua ku ei tosiaan oo tarkotus itteensä rääkätä loppuun asti, jos käy liian vaikeeksi.
Mäkin katsoin sen dokkarin ja oli helpottavaa kunon jo itse näin pitkällä. Kyllä ne oli niin reppanoita ja raasuja. Just tollasia itketys ohjelmia ei kannattais kattoo.
Mites muut aiotte olla äippälomalla? Meinaatteko jo vuoden päästä töihin vai olla kauemmin kotona?

Onko teillä muilla ollut sellaisia menkkakipumaisia tuntemuksia alavatsalla? Minulla on eilen ja tänään ollut muutaman kerran vastaava tunne, ja mietin että onkohan nämä supistuksia?! Vai jotain muita kasvukipuja tai vastaavia. Niitä kivuttomia supistuksia, joissa maha kovettuu, minulla on ollut erittäin harvoin. Lähinnä joskus kävelylenkillä, kun olen innostunut huomaamatta liikkumaan liian lujaa.

Minä saan yhdeltä sukulaiselta lainaan rintarepun, mutta en älynnyt kysyä, että voiko siinä kantaa jo aivan pientä vauvaa. Jos ei, niin kantoliina tuntuu kivalta vaihtoehdolta. Saisi ehkä tehtyä jotain kotitöitäkin siinä vauva mukana.

Miuku sanoi asennoituneensa niin, että vauvat syntyvät noin kuukauden etuajassa. Minä taas kuvittelen, että meidän vaavi tulee vasta lasketun ajan jälkeen. Johtuu varmaan siitä, että siskoillani on synnytyksen menneet yli lasketun ajan ja on jouduttu osa käynnistämäänkin. Joten pidän melkein kuin toisena laskettuna aikana rv 41+5, jolloin täällä kuulemma laitetaan käynnistykseen, jos vauva ei ole syntynyt :) Se on muuten 2.5., joten voi vaikka toukovauvakin meille tulla...

moiks!
Nyt sitten voi joka päivä hengata täällä kun on kotona :)
Athene kyseli menkkamaisa tuntemuksia. Tänää heräsin sellaseen ihme aaltoilevaan vihlontaan, joka tuntui emättimessä tai kohdunsuulla kai..onneksi meni ohi kuitenki. Jonkun verran on ollu sellasia supistustyylisiä kipuja alavatsalla. Just eilen kätilö sanoi, että loppuvaihees supistukset tuntuu usein alavatsalla.

Heippa hei kaikille! Mun laskettuaika on 10.4 joten viikko 33 on menos. Raskaus on sujunut ilman suurempia ongelmia alaselkä oli välillä tosi kipeä mutta se meni ohi ja nyt vasta kolmisen päivää on ollut niitä liitos kipuja. Supistellut ei tietääkseni ole. Mammalomaan on vielä kaksi ja puoliviikkoa.

Heippa!
Mulla oli maanantaina neuvola, pissanäytteessä näkyi yksi plussa sokeria joten sain lähetteen sokerirasitustestiin. Perjantaina mennään sitten tyhjin mahoin juomaan sitä litkua...:/ Mun tietääkseni glukoosia ei testata neuvolassa muuten kuin virtsasta ellei ole erityistä syytä. Näitä syitä voivat olla esim korkea painoindeksi ennen raskautta, äkillinen painonnousu, tai jos on aiemmin synnyttänyt isoja vauvoja. Tai siis jos virtsanäytteessä näkyy sokeria.

Muuten kaikki oli ok, masukaveri alkoi kovasti potkimaan takaisin kun täti kokeili vatsan päältä asentoa ja kuunteli sykkeitä.

Olikohan se Athene joka puhui äitiysjoogasta...mä olen kanssa käynyt pari kertaa nyt joogassa, ja meille ainakin sanottiin että joogan voi aloittaa missä vaiheessa raskautta. Tietty onhan se hyödyllisempää mennä jo vähän aikaisemmin kuin ihan vikoilla viikoilla. Ja meidän joogassa on joka kerta pieni info-osio jossa on puhuttu mm. raskausajan ravinnosta, vaivoista ym, joten nyt tässä vaiheessa tuntuu vähän hassulta kuunnella mitä ravintoaineita ja vitamiineja tarvitaan....Tosin mä olen ne asiat tiennyt jo alusta lähtien kun otin selvää. Varmasti joogasta on hyötyä vasta loppuvaiheessakin, venytykset ovat hyödyllisiä ja hengitystekniikasta saattaa olla hyötyä synnytyksessä.

No sitten en ole jäänyt mistään paitsi, jos sokeria ei muuten testata:) Tuli vaan mieleen kun muistelen katselleeni tutun neuvolakorttia jostain 90-luvun loppupuolelta ja silloin vielä sokeriarvot otettiin jotenkin tarkemmin. Voi olla että oon ihan väärässä...

Tervehdys!

Piipahdin tuossa parin päivän ajan OYS:ssa supistusten takia:( Oli niin kovat kivut ,etten päässyt kotona rappusia kulkemaan. jatkoivat sairaslomaa ja vielä tutkitaan, että olisiko kiviä virtsatiehyissä, mutta onneksi pääsin jo kotiin lepäämään. Asun niin lähellä sairaalaa, että matka sinne on sitten tarvittaessa lyhyt. Osastolla oli hoidossa paljon vaikeita raskausmyrkytyksiä. Tuntui aika hurjalta, kun osa oli joutunut makaamaan (siis aivan täysin vaan makaamaan sängyssä) jo viikoilta 19 siellä! Täytyy olla tosi onnellinen, että pikkuisen reissun vain joutui heittämään, eikä kyse ollut mistään vakavammasta!

Menkkamaisia kipuja on mullakin ja tosiaan niitä supisteluita. Vauva kasvaa niin sisäänpäin, että oikealta puolelta sisäelimet on aika lytyssä:) Ultrassa katsottiin vielä tarkkaan rakenteita yms, mutta minä vaan keskityin ihastelemaan pikkuisen touhuilua mahassa! Peukalo löysi suuhun kuin vanhalta tekijältä ja välillä tulikin sitten hikka:) Oletteko muuten jo tunteneet vauvan hikottelevan?

Hyviä vointeja kaikille!

Tervehdys täältäkin taas pitkästä aikaa...

Häät saatiin kunnialla vietyä läpi, ja kaikki olivat tyytyväisiä järjestämäämme juhlaan. Viikonloppuna kestitään sitten ystäviä.

Viikko sitten oli lääkärinneuvola, paikat ovat pehmenneet, mutta kiinni, pituutta kaulalla 2cm.
Tänään olenkin sitten menossa ylimääräiseen lääkärintarkastukseen, kun eilisestä asti on repinyt vatsanpohjaa, ja välillä vihloo todella ilkeästi emättimenpohjaa. Kävelemään pystyy nippanappa kaksinkerroin kääriytyneenä. Onneksi mitään vuotoja ei ole. Tarkistavat nyt tuon kohdunsuun tilanteen uudestaan. Hiukan jännittää ja pelottaakin...tälläistä kun ei ole ollut edellisissä raskauksissa. Miehen kanssa tuossa hänen ruokatunnilla asiasta puhuttiin, kun toinenkin on luonnollisesti huolissaan tilanteen kehittymisestä, ja kyllähän tässä ollaan molemmat kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että vauva pysyisi vielä muutamankin viikon masussa.

Tälläiset kuulumiset täältä, päivitän tietoja, kunhan olen itsekin hieman viisaampi.
Mukavaa torstai päivän jatkoa huhtimammoille!

Täällä tuntuu yhdelle jos toiselle ilmenneen kaikenlaista vaivaa ja tutkimusta. Sitä kai se loppuraskaus teettää. Toivotaan tosiaan, että vauvat vielä jonkun viikkoa pysyisivät matkassa mukana. Ja Satu-tädille vielä kerran isot onnittelut!!

Neuvolakuulumisia täältäkin. Kuten tossa jo aiemmin valittelinkin, niin turvotusta piisaa. Terkkakin huomasi, että on kyllä nesteytystä riittämiin. Pissanäyte puolestaan antoi 1+ proteiineista eli nyt jänskätään onko se iskenyt raskausmyrkytyksen. Huomenna selviää. Terkka sanoi kyllä, että usein tikkutesti näyttää plussaa ja laboratoriotesti on puhdas, kun se on tarkempi. Toivotaan, ettei nyt ainakaan viikkokausiksi sairaalaan joutuisi.. Toisaalta mua on kyllä koko ajan peloteltu kaksosraskauden riskeistä niin paljon, että ennemmin yllätyn jos selviän raskauden loppuun asti kotioloissa ja menen sairaalaan vasta kun synnytys käynnistyy.

Sairaalan uhka kun leijuu ilmassa, niin kävin heti miten ostamassa itselleni pari uutta t-paitaa ja olohousut. Jotenkin se tuntui tärkeältä, kun ajattelin, että jos joudun sairaalaan, niin onpahan edes mukavat vaatteet. Sairaalalaukkukin pitää ilmeisesti pakata loppuun tänään eli lähinnä valita vauvojen kotiintulovaatteet. Muuten olenkin pistänyt kamat jo aika hyvin kasaan - ajattelin, että jos tulisi äkkilähtö, niin olisi katastrofaalinen tilanne joutua laittamaan mies pakkaajaksi, kun itse makaisi sairaalassa. Mutta toivon hyvin hartaasti, että saisin olla kotona vielä edes muutaman viikon...

Tänään taas kaksosvalmennusta ja aiheena isät eli joukkio isiä kertomassa omia kokemuksiaan. Mielenkiintoista :)

Äitipolikontrolli takana ja kylläpä mieli helpottui. kohdunkaula ei ollut lyhentynyt enempää, jäljellä vielä 3,5 cm, kun viime viimeksi oli lyhentynyt 3 cm. supistelee tosi paljon, mutta mieli rauhoittui huomattavasti kun kuuli ja näki että paikat on vielä kiinni.
painoarvio pikkumiehellä oli 1600g.

Athene mainitsit rintarepusta. Siihen ei ihan vastasyntynyttä voi laittaa. Suosittelisin kyllä mieluummin kantoliinaa. Se on ergonimisesti PALJON parempi vauvalle kuin reppu. kantorepussa vauva roikkuu jalat suoraan alaspäin, mikä on huono vauvan lonkille ja selälle. Liinassa vauvaa voi kantaa heti alusta saakka kehtosidonnassa ja hieman myöhemmin asennossa, jossa vauva on ""sammakkoasennossa, eli jalat eivät roiku suoraan alas vaan sivuolle päin. Käy katsomassa kantoliinakanavalta tai Babyidean sivuilta lisätietoa.

Itse kannoin Baby Björnin rintarepussa esikoistani (en tuolloin tiennyt repun haitoista) kunnes sain hartiani todella kipeäksi. Moni äiti on valittanut repun kipeyttäneen hartiat ja selän.
Nyt olen hankkinut kakkosta varten kantoliinan (trikoisen) ja unohdan tyystin koko repun. Jos reppu tuntuu mukavammalta, niin, 5 kk iästä alkaen Ergo-kantoreppu on tosi hyvä (voi kantaa edesä tai takana). meillä se oli ahkerassa käytössä esim. reissuissa ja kohta parivuotias viihtyy siinä hyvin edelleenkin isän selässä.

Sisko, kiitos vinkeistä. Niin vähän epäilinkin, ettei ihan pientä vauvaa voi rintareppuun laittaa. Taidanpa siis minäkin hankkia sen kantoliinan ensi alkuun.

Tänne ei kuulu mitään uutta. Vointi ihan hyvä, mutta työmotivaatio melko hukassa... ajatukset pyörii lähinnä vain vauvassa. Huomisen kun vielä jaksaisi töissä ahertaa, niin sitten pidänkin ensi viikon talvilomaa. Ihanaa!!!

Hyviä vointeja kaikille huhtimammoille!

Tulinpa kertomaan tänne sen verran kuulumisia, että juuri kun tässä pitäisi saada rauhoittua odottelemaan vaavin saapumista, niin meillä sattui vesivahinko kylppärissä. Edellinen omistaja on tehny kylppäriremontin päin honkia, joka nyt sitten puolen vuoden asumisen jälkeen paljastui meille, kun on ollut viimeisen kuukauden aikana putkitukosongelmaa. Vesi oli päässyt alakertaan asti, joten meillä menee koko kylppäri kuivatukseen ja uusiksi. Tällaista mukavaa lisästressiä tähän raskauden loppuvaiheeseen! Joten ilmeisesti ens viikolla joutuu muuttamaan jonnekin evakkoon remontin ajaksi, jossa voi mennä n. 4-6 viikkoa. Ei paljon huvittaisi muuttaa toisten nurkkiin, varsinkin raskauden näin lopussa, kun omassa olotilassa on tarpeeksi kestämistä eikä jaksais muita ihmisiä ku oman miehen. Saa nähdä mitä tästä tulee, rahallisestikin taitaa vetää aika tiukille...

Mut muuten on kaikki hyvin, vyötärönympäryksenkin tuossa eilen mittasin ja se oli 102cm. Ihan hyvin on kasvettu ns. normaaliin olotilaan verrattuna.

Lääkärintarkastuksessa tuli käytyä, ja kyllähän tuolla alakerrassa on muutosta tapahtunut viikon sisällä mukavasti.
Paikat on edelleen kiinni, mutta nyt täysin pehmenneet, ja kohdunkaulakin lyhentynyt entisestään. Vauva on survonut itsensä niin las lähtökuoppaan kuin vain mahdollista.

Lääkkeeksi sain lepoa, jota nyt pitää kirjaimellisesti noudattaa...taitaa vain olla vähän hankalaa, kun kotona pyörii vähemmän rauhallinen 3½ vuotias vesseli ;) Mutta saampahan jättää hyvällä omallatunnolla kotityöt vähemmälle. Pääasia, että vauva nyt pysyy vielä masussa.