Huhtikuun hurmurit 2015

mulla oli vähän samanlainen kissaepisodi, katti oli kyyhöttänyt jossain talon alla ja seuraavana päivänä vasta luikahti kotiin.

Joo, baarissa ja päivällä meneekin hyvin kun voin tosiaan ottaa omat juomat mutta sitten ollaan menossa saunomaan missä jääkaappi on valmiiks täytetty juomilla. Mut eipä se niin vaarallista ole vaikka paljastuukin, ei oikeastaan ole minun tuttuja siitä porukasta muu kukn morsian ja ystäväni tietää kyllä :)
 
10.4. / Tyydeli / 41v. / 2. / NKL? / ?

Josko mä sitten kuitenkin liittyisin porukkaan mukaan, kun kuitenkin käyn lukemassa juttujanne koko ajan. :)
Mietin vielä, josko mä ehdottaisin neuvolaan menkkojen aluksi 2.7. kun silloin alkoi tuhruttaa, vai 4.7. kun silloin alkoi vuoto.... Siksi tuo on niin epävarma vielä tuo LA. Mutta mentänee tuolla 10.4. nyt ainakin alkuun.

Olen tänä vuonna raskaana jo kolmatta kertaa. Eli aiemmat kaksi ovat keskeytyneet. Toinen tammikuussa spontaanisti rv7+0 ja toinen np ultrassa todettuna, rv11. Tosin tiesin jo itse sisimmissäni sen. Tällöin mentiin sitten kaavinnan kautta, kun lääkkeellinen tyhjennys ei riittänyt. Ja kun ikää on jo +40, niin ovat keskenmenot ymmärrettäviä, tosin ei todellakaan toivottuja. Vielä riittää uskoa, josko NYT mentäisiin loppuun asti. Siis mennään!!
Ja jos ei, niin mielessäni toivon, että olen niin vahva, että tähän saa yritykset jäädä. Ts. Kolmas kerta toden sanokoon!!

Ja tiukille meni senkin puolesta, että esikoinen täyttää 18.4. 3v. Ottaisin mielelläni ne paremmat äitiyspäivärahat... vaikka ei tässä hommassa ole rahalla mitään tekemistä. Keikkailua aion tehdä syksyn mittaan, tyttö aloittaa päiväkodin osa-aikaisesti.
Niin, tiukille meni. 10-8 päivää aiemmin on tämän toisen LA. Ja sehän riittää! :)

Ensimmäinen raskaus meni tosi hyvin, vaikka silloinkin olin jo 39v.
Nyt rinnat oireilee, turvottaa ja kipuilee. Nännipiha alkanut muuttumaan. Kaamea, ei tosiaankaan mikään pikkunälkä hyökkäilee vähän väliä. Huimausta, ylös noustessa. Välillä vähän etoo, mutta pahoinvointia ei ollut esikoisestakaan. Valkovuotoa vähän, ja menkkoista /menkkakivuista ei tietoakaan. Eli toistaiseksi kaikki hyvin, raskaana niin kauan kun toisin todistetaan!! :)

Onnellista odotuksen aikaa meille kaikille!! Pysyköön murheet kaukana!

Tyydeli ja 4+0 Poks! :)
 
Oireena oon kans huomannut sen, että ärsyynnyn paljon tavallista helpommin, ja jokapuolella tuntuu olevan raskaana olevia naisia ja juttuja raskaudesta ja vauvoista.

Meille molemmille tämä on ensimmäinen, joten juteltavaa ja pohdittavaa riittää. Onko jollakulla tullut vastaan hyvää linkkiä/sivustoa/kirjaa, josta mies voisi lueskella raskaudesta? (esim. silleen insinöörihenkisesti - naista väsyttää nyt tosi paljon -> tee enemmän kotitöitä :D )

Neuvola on varattuna 25.8., mutta onko "kaikki" menossa varhaisultraan yksityiselle? Olis kiva päästä kuulemaan sydänäänet ja saamaan varmistuksen, että alkio on oikeassa paikassa. Onko se muuten vasta lääkärintarkastuksessa rv 12-16 (hki)?

- Kevis
 
Kevis, mä sain neuvolan kautta varhaisultraan ajan kun ei oo tietoa oikein kuukautiskierrosta missä mennään, tokas vaan puhelimes et varataan ensimmäinen neuvolakäynti vasta vu:n jälkeen kun viikot selviää :) !
 
Selvis nyt se kissaepisodi, mies tuli töistä niin kissa oli tullut trampoliinin alle syömään yöllä saalistamaansa lintua :D Mies vaan oli että eihän tää nyt ollu niin hankalaa. Ei niin, kunhan koko päivä pyörittiin lapsien kanssa metsässä ettimässä kissaa... Harjasin ja pesin sen kun turkissa kipitteli punkkeja :X ei oikein tykänny siitä hommasta :D

Nukuinpa just pikku kakkosen aikaset päiväunet :D Väsyttää ihan älyttömästi koko ajan. En muistanu että tässä voi väsyä näin paljon, varsinkaan alussa.

Kevätkaihonkukka neuvolasta sai ainakin aiemmissa raskauksissani paksun kirjan/vihkon, jossa oli kääntöpuolella lyhyesti selitettynä tulevalle isälle viikko viikolta kaikki mitä silloin tapahtuu, naiselle oli monipuolisemmin :) Sitä meidän isimies on lueskellut molemmissa raskauksissa :)
 
En minäkään käsin oo koirilta nyppiny, nykyään on vaan nuo kissat ja en varmaan sais irti jos joku olis iholle asti päässy, voi olla aika kova tahtojen taisto :D

Tällä alueella on kauheasti punkkeja, viime syksynä esikoiselta otettiin 2 ja tälle kesälle saldona onneksi vain 1. Hommaan sille jonkun punkkipannan kun on ainut kehen on tarttunu! Jokohan se kohta tais rokotteen niitä tauteja vastaan? Kun niitä jaetaan vaan ahvenanmaalla ja muissa rannnikkokaupungeissa joissa esiintyy punkkeja. Paljonkohan olis tuollaselle reilu 3v että antavat varmuuden vuoksi?
 
Heissan kaikille, täällä olis ryhmäänne pyrkimässä uusi toivottavasti huhtikuun hurmurin äippä :)
Olen 33-vuotias, kolmatta lasta odotan. Miehelle ja minulle tämä on ensimmäinen (ja viimeinen) yhteinen. MInulla tytöt ekaluokalle ja kolmannelle menevät ja miehellä poika 4 v. joka meillä joka toinen vkloppu.

Meillä tilanne sellainen, että minulla on kätilön opinnot kesken, ja jätänkin ne nyt joksikin aikaa, koska olen saanut vuodeksi töitä. Alkoi olla niin tiukkaa rahasta että tämä oli ainoa hyvä ratkaisu. No, en kerkiä nyt sitten töissä ihan vuotta olla, mutta se ei haittaa :) Onneksi tuleva pomoni tietää meidän lapsihaaveesta ja palkkasi minut silti.

Kierukka poistettiin toukokuussa, tämä hurmuri tärppäsi siis kolmannesta yrityskierrosta. Esikoinen tärppäs aikanaan ekasta ja kakkonen kolmannesta. MIkäänhän ei etenkään tässä alussa ole niin varmaa kuin epävarmuus, mutta haluan iloita tästä raskaudesta niin kauan kun voin. Jos jotain sattuu, sitten eletään se tilanne.

Mä oon vähän tässä ihmeissäni kun en muista yhtään miten noiden edellisten muksujen raskausaikana että millon alko mitkäkin oireet.. Kummastakaan en kärsinyt pahoinvoinnista, etomista oli kyllä ja sitä että piti syödä HETI jos nälkä alkoi tuntua tai yökötti kovasti. Onko täällä monilla jo alkanut oireet heti siinä kun menkkojen ois pitänyt alkaa tai ennen? MUlla nyt menossa 4+0 ja oikeestaan ei muita oireita kuin iltaisin vatsa turvottaa ja ilmaa riittää. Hyvällä mielikuvituksella ehkä etoi tänään hiukan mut meni ohi kun söi. Rinnat oli kipeet oviksesta saakka ja nännit kipeytyi toissapäivänä mutta eilen rintaoireet katos. Plussat testissä kuitenkin vahvistuu vaan.. Mutta en oo siis tuntenut mitään nippailuja tai oikein muutakaan vatsassa, aika normaali olo vielä.

Tässä minun tietoni vielä listaa varten:

10.4./Sandelma/33/3/K-HKS tai HYS/?

Synnytyssairaalasta en oo ihan varma, asun lähempänä hyvinkäätä mutta kuulun kantahämeen piiriin. Aiemmat oon synnyttänyt K-HKS:ssä mutta osittain jäänyt sellanen paha maku suuhun niinsanotusti.. mutta kahtotaan nyt.
 
Tervetuloa taas uusille ja toivotellaan heti ihanaa odotusta kaikille!

Jmia sama homma... täällä on kanssa alkaneet megaväsymykset. Ekan lapsen kohdalla se oli vielä suht ok, kun vois jättää asiat tekemättä kotona kun ei jaksanut, mutta nyt on hiukan eri kun tuo puoltoistavuotias pyörii jaloissa. Noh, onneks ei oo mitään pöntön halailuja (ainakaan vielä) ja mies toki auttaa vaik ainahan se vois auttaa vielä vähän enemmän :)

Samaa mieltä tuosta varhaisultrasta. Se jotenki antaa levollisemman olon alkuodotukseen jos siellä on kaikki hyvin. Vaikka mitään takeita ei sen jälkeen olekaan niin jotenki se varmuus et siel on joku ja vielä oikeessa paikassa antaa rauhaa.

Ootteko muuten alottaneet jo raskaus-multivitat / jotkut foolihappolisät? Neuvolaan soittaessa terkka sano että muistathan alottaa heti. Täytyy siis lähteä apteekkiin huomenna... Luulis kyllä että kesän ravinnosta sais aika hyvin parhaillaan kaikkea kun on tuoreita kasviksia ja marjoja tarjolla.

Kesäistä viikonloppua kaikille!

Elsinen & "Elsi" rv5+0
 
Täytyy sinne varhaisultraan tosiaan mennä. Saa sykkeen näkemisellä mielenrauhan hetkeksi ennen np.tä. Ja saa tietää sen, että on oikeassa paikassa. Viime keskenmenossa vähän harmittelin, että annoin mennä np-ultraan asti. Kävin kyllä varhaisultrassa rv7, mutta kaikki oireilu loppui viikko pari sen jälkeen.

Joku sanoi menevänsä Femedaan Brunolle, muistanko lukeneeni oikein?! Onko Bruno yhtä edullinen, kuin Olavi, joka ei laskuta varsinaisesta ultraamisesta mitään... (käynti noin 80€). Mä en enää haluaisi mennä Olaville, mutta en tiedä pääkaupunkiseudulta muita noin edullisia. Eikä täällä saa varhaisultraa neuvolasta noin vain, ilman pätevää syytä.

Oireilu alkoi pikku hiljaa ovulaation jälkeen. Tissikivut, rintojen turvotus, "maitoakin" tuli. Pieni ja ajoittainen etominen ja huimaus alkanut nyt lähempänä plussausta. Samoin järkyttävä NÄLKÄ!

Raskausvitamiinit
on mennyt jo kk tolkulla, kun on ollut noita raskauksiakin... Mutta kesäisinhän on useasti niin hyvä ruokavalio, että tuskin siitä on kenellekään ollut haittaa, jos ei ole aloittanut foolihappoa ennen plussaa. Nyt sitten vaan kipin kapin apteekkiin!

Ens viikolla reissuun. Sen jälkeen tilailen neuvolan ja ultran. Ja reissussa joutuu sitten taas alkaa miettiä, mitä suuhunsa laittaa... fetajuustot, vuohenjuustot, tuorejuustot... Nyyh! : /

Tyydeli ja 4+0
 
Uusille tervetuloa! <3

mä en oo sen digilla plussaamisen jälkeen tehnyt uutta r-testia. No, tänään sitten tein uuden digin ja nyt alko pelottaa kamalasti. Pitkään mietti ja lopulta näyttöön tuli sama "raskaana 2-3".. Luulin että se ois ollut jo ehdottomasti 3+
Eikai auta kun vaan odotella joitain päiviä ja tehdä uusi.
 
En minäkään oo testannu enää sen varman plussan jälkeen, enkä testaa :) Miten täällä kaikki on näin panikoivia? Esikoisenkin odottajat? Sen ymmärtää jos taustalla on keskenmeno(ja) niin silloin huolettaisi, mutta ihan normaaleja raskaudenalkuja ja te menette maksamaan yksityisille siitä että näette muutamaa viikkoa aiemmin pienen pisteen kohdussa jolla saattaa hyvällä tuurilla olla niillä viikoilla selkeä syke.. Eikös ne jo sillä ekalla neuvolakerralla ainakin yritä etsiä sykettä?

Aiemmissa raskauksissa ei tullut edes mieleen, että vauva olisi väärässä kohdassa tai siellä ei olisikaan mitään, onko se tää foorumi joka saa naiset ajattelemaan näin?? :)

Anteeksi avautuminen, mutta ihmettelen suuresti :D

Ja tänään yökötti jo aamusta, mietin jo että lähden vessaan yökkimään. Pääkin ollut koko aamun kipeä, varmaan johtuu siitä kun pidetään öisinkin ikkunaa auki ja just vaihdoin allergialääkkeet setiriziniin, koska se on ainut raskaana oleville suositeltava aine..

Jmia ja minimäkäräinen rv5+0 :rolleyes:
 
Mä en meinannut mennä varhaisultraan enkä käynyt esikoisestakaan. Mulla ei neuvolassa edes yritetty etsiä sykettä, vaan varmuuden raskauteen sain vasta np-ultrassa rv 11! Siihen asti kyllä oli ihan olo, et onkohan siellä mitään, jos onkin tuulimuna tms. Nyt mietin et menisinkö, mutta en taida raaskia maksaa..

Me ei olla kertottu oikeestaan vielä kenellekään. Tuntuu vielä niin epätodelliselta tämä että olisin mukamas nyt jo näin helposti raskaana. Ja oireita ei oo paitsi väsymys ja ruokahaluttomuus mut voi ihan johtua näistä keleistäkin. Menkkakivun tyyppiset kipuilutkin on vähentyneet.
 
Ehkä se on tää palstojen lukeminen, mikä saa pohtimaan varhaisultraa ja vaikka mitä, ja kun itellä on jo ikää (ja tietää sen nostavan riskejä), eikä yhtään kokemusta raskausjutuista. Mutta luulen, että maltamme odottaa, kiitos Jmia ja Marena "tolkun äänistä" :) .

Raskaaksi tuleminen kävi yllättävän helposti, ekasta kokonaisesta kierrosta kierukan poiston jälkeen. Olin varautunut, että menisi kauemmin, vaikka kyllä silloin jo edellisten kuukautisten aikaan olin pettynyt. Melkein tuntuu epäreilun helpolta, kun lukee monien vuosikausien yrittämisestä.

Foolihappolisän aloitin jo kierukan poiston jälkeen, ja nyt otan myös D-vitamiinia, kun neuvola-aikaa varatessani täti sieltä suositteli sitäkin. Lisäksi join sitä kuuluisaa greippimehua joka aamu lasillisen kuukautisista asti, ja juon vieläkin. Greipissä on luontaisesti foolihappoa, mutta lähinnä otin kokeiluun, kun vauvakuumeilu-pinkkoja lukiessani siihen törmäsin. Ja heti tepsi! :D (greippi estää monien lääkkeiden imeytymistä, ettei kannata ottaa ihan samaan aikaan).

Me ei olla vielä kerrottu kenellekään (neuvolatätiä ja hammaslääkäriä lukuunottamatta), mutta tänään ehkä paljastun, kun siskoni tulee tänne istumaan iltaa. Toisaalta tekis mieli julistaa koko maailmalle, toisaalta taas pitää vielä ihan yhteisenä salaisuutena, ehtiihän sitä sitten myöhemmin kertomaan. Vanhemmilleni tämä olisi ensimmäinen lapsenlapsi, joten sekoamista ja hössötystä on odotettavissa... Sitten ultran jälkeen!

Tänään ei etonut niin paljoa kuin eilen, olisko toi pikkasen viileempi sää helpottavana? Ja ilmeisesti varsinaiset pahoinvoinnit vasta alkaa kohtapuoliin?

Kevis + itu 5+2
 
Olet oikeassa Jmia, panikointi ja stressailu ei varmasti auta ketään. Ja pyydän anteeksi, jos jotakuta omilla kertomuksillani yllytin. Muistutan, että olen yli nelkyt, ja se olkoon puolustukseni. :)
Mutta jos varhaisultralla rauhan saa, niin sinne vaan. Asian vatvominen palstoilla kun ei kuitenkaan mitään auta. Itse olen kokenut, että se on pieni raha mielenrauhasta.

Olen pahoillani, Ricardina.
 
Ricardina :hug: pahoittelut.

Näin juuri mininkin mielestä, varhaisultra on jokaisen oma asia, ei sitä sen enempää tarvii kenenkään ihmetellä kuka menee ja miksi menee tai miksi ei mene. Uskon että omat taustat / kokemukset vaikuttaa varmasti.
Turhaa on tietysti pelätä aina pahinta, se kun ei auta. Mutta huomaan myös, että se on asia joka on tullut itselleni ainakin iän myötä.

Meilläkään ei ekassa neuvolassa kuunnella vielä sydänääniä.

ja jippii, nyt on raskausvitamiinit hommattu.

Elsinen & "Elsi" rv5+1
 
Pahoittelut Ricardinalle! :(

Ja itse ymmärrän kyllä miksi ihmiset käyvät varhaisultrassa, ihmettelin suuresti esikoisen kohdalla, että vasta np-ultrassa sai vastauksen onko oikeasti raskaana vai ei, se on kuitenkin pitkä aika. Lähipiirissä on paljon käynyt keskenmenoja ja yhdellä jouduttiin poistamaan toinen munasarja, kun olikin kohdunulkoinen. Että kaikkea voi sattua ja jos ultra yhtään stressiä helpottaa niin tottakai! Itse olen sen verran pihi tai jotain, etten taida mennä. Vaikka mieli ehkä tekisikin! :D
 
Viimeksi muokattu:
HooKoo82 ja Ricardina, pahoittelut teille molemmille ja jaksuja!

Jenniella, kannattaa varmaan odottaa, että hedelmöittymisestä on reilusti yli 3vk ja tehdä testi aamupisusta. Mullakin digi raksutti sen 3min rv 4+3, ennen kuin näytti sen 2-3 viikkoa. Itse aattelin, että jos haluan vielä testata, niin teen sen vasta rv 5+6 aikaisintaan. Sitten luulisi oikein näyttävän, jos on näyttääkseen.

Itsekin olen pelännyt plussauksen jälkeen, kun menkkamaisia jomotuksia ilmaantui, että keskenkö tämä menee. Tällä viikolla mökkireissulla seksin jälkeen koko loppuillan ja seuraavan aamupäivän pöksyihin lorisi aluksi vetistä vaaleaa hiukan rusehtavaa valkkaria. Paniikkia meinasi iskeä, vaikka tiedän, etten voi asialle mitään, jos kesken menee.

Onneksi tänään vv on ollut normaalin väristä, eikä tarvitse joka lorauksen jälkeen tarkistaa, tuleeko verta. Luulen että seksin jälkeinen vuoto johtui kohdunsuun ärsyyntymisestä. Muutenkin joskus ilman raskauttakin seksin jälkeen vv on punertavaa. Viime syksyn gynetarkastuksessa lääkäri kirjasi, että kohdunsuulla on pieni ektopia.

Mulla keskenmenon pelkoa aiheuttaa pco, joka lisää sen riskiä. Toivon vaan, että kaikki menisi hyvin. Ultra helpottaa ainakin itsellä epävarmuutta. Tuon pcon vuoksi kierto on niin epäsäännöllinen, että kunnallisella haluavat varmistaa raskauden keston ennen ekaa neuvolakäyntiä.

Olo on ollut suht virkeä ja hyvä. Alaselkä jumii näköjään herkästi, kun marjametsässä kyykkii. Heikottaa ja huimaa myös herkemmin. Välillä taas iskee väsymys. Tisut, ne on tosi arat, kipeät ja turvonneet. Eilis iltana niskat oli tosi jumissa, kipu säteili päähän. Samalla oli heikko olo, hiukan pahaa oloakin puski. Ei auttanut kuin maata ja ottaa panadolia 1g. Melkoinen olo kyllä oli, huh! Migreeniolot tuli mieleen, mutta liekkö sitä kuitenkaan. Olo helpotti vasta kun parin tunnin pyörimisen jälkeen nukahdin.

Raskausvitamiineja en ole säännöllisesti syönyt, koska päivittäin syön 600g - 1000g hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Muutenkin hb on aina viitteiden ylärajoilla. Huomasin yo-apteekissa, että kaikissa raskausvitamiineissä on lisättynä rautaa. Sitä en vielä tarvitse, joten vitamiinilisän otan vain päivinä, kun ruokavalio ei ole niin terveellinen. Kalkki-d -vitamiinilisän otan lähes joka päivä, koska maitotuotteiden syönti jää usein liian vähäiseksi. Olen tullut siihen tulokseen, että tuskinpa sekään tekee hyvää vauvan alulle, että varmuuden vuoksi otan vielä tuhdin vitamiinilisän terveellisen ruokavalion lisäksi.

Greippimehua ei tosiaan kannata ottaa samaan aikaan lääkkeiden kanssa. Se vaikuttaa lääkeaineiden imeytymiseen ja poistumiseen elimistöstä. Greippimehun kanssa voipi käydä myös niin, että lääkeainepitoisuudet kohoavat liian korkeiksi elimistössä, vaikka olisi ottanut ihan oikean annoksen. Kannattaa siis useampi tunti pitää väliä greippimehun juonnin ja lääkkeiden oton välillä. Jostain luin juttua, että tämä sama greipin vaikutus vaikuttaisi estrogeenin hitaampaan poistumiseen elimistöstä, joka sitten edesauttaisi mm. limakalvoja. En sitten tiedä, onko tässä perää ja juttua en muista, mutta googlettamalla asiasta varmaan tietoa löytyy.

Nyt pitää lähtä syömään, kun tuo nälkä ei jaksa odottaa! ;)
 
Mä en oo nyt syönyt ite raskausvitamiineja, ainoastaan B-vitamiineja koska oon kuullut et B6 vitamiini ehkäisis pahoinvointia :D !

Oltiin eileen mökillä ja tänään kotiuduttiin, tuli käppäiltyä pojan kanssa aika paljon ja mun häpyliitokset alkaa nyt jo !!? kipuilemaan samalla tavalla kun viimeksi vasta alkoi rv 24 :/ ! Apua oikeesti jos nää ei hellitä :/.
 
Hei!

Voisin tulla seuraanne :) LA olen laskenut oviksesta, mutta neuvola saattaa olla kierron mukaan eri mieltä. Yritän nyt kuitenkin omissa ajatuksissani ainakin mennä tällä päivällä! 9.4./mabebe/29/2./TYKS /

Meillä esikoinen täytti kesällä 2,5 vuotta ja todettiin että seuraava saisi tulla. Toisesta kierrosta nappasi kiinni, joten nopeasti tämä toinenkin tarttui mukaan (esikoinen tuli ensimmäisestä).

oireista: väsymystä, nälkää/ei nälkää. Esikoista odottaessa jouduin päivän aikana miettimään useasti että mikä ruoka oksettaa vähiten. Tämä sama efekti toistuu jälleen. Ruokakaupassa olen sentään voinut käydä, esikoisesta se ei alussa onnistunut, koska kaikki sai aikaan etovan olon.

ar-ultra: menemme raskausviikolla 7+0.

neuvola: en ole vielä varannut. Luulisin että varaan sen niin että ensimmäinen käynti on ar-ultran jälkeen.

mabebe ja 4+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä