HooKoo82 ja Ricardina, pahoittelut teille molemmille ja jaksuja!
Jenniella, kannattaa varmaan odottaa, että hedelmöittymisestä on reilusti yli 3vk ja tehdä testi aamupisusta. Mullakin digi raksutti sen 3min rv 4+3, ennen kuin näytti sen 2-3 viikkoa. Itse aattelin, että jos haluan vielä testata, niin teen sen vasta rv 5+6 aikaisintaan. Sitten luulisi oikein näyttävän, jos on näyttääkseen.
Itsekin olen pelännyt plussauksen jälkeen, kun menkkamaisia jomotuksia ilmaantui, että keskenkö tämä menee. Tällä viikolla mökkireissulla seksin jälkeen koko loppuillan ja seuraavan aamupäivän pöksyihin lorisi aluksi vetistä vaaleaa hiukan rusehtavaa valkkaria. Paniikkia meinasi iskeä, vaikka tiedän, etten voi asialle mitään, jos kesken menee.
Onneksi tänään vv on ollut normaalin väristä, eikä tarvitse joka lorauksen jälkeen tarkistaa, tuleeko verta. Luulen että seksin jälkeinen vuoto johtui kohdunsuun ärsyyntymisestä. Muutenkin joskus ilman raskauttakin seksin jälkeen vv on punertavaa. Viime syksyn gynetarkastuksessa lääkäri kirjasi, että kohdunsuulla on pieni ektopia.
Mulla keskenmenon pelkoa aiheuttaa pco, joka lisää sen riskiä. Toivon vaan, että kaikki menisi hyvin. Ultra helpottaa ainakin itsellä epävarmuutta. Tuon pcon vuoksi kierto on niin epäsäännöllinen, että kunnallisella haluavat varmistaa raskauden keston ennen ekaa neuvolakäyntiä.
Olo on ollut suht virkeä ja hyvä. Alaselkä jumii näköjään herkästi, kun marjametsässä kyykkii. Heikottaa ja huimaa myös herkemmin. Välillä taas iskee väsymys. Tisut, ne on tosi arat, kipeät ja turvonneet. Eilis iltana niskat oli tosi jumissa, kipu säteili päähän. Samalla oli heikko olo, hiukan pahaa oloakin puski. Ei auttanut kuin maata ja ottaa panadolia 1g. Melkoinen olo kyllä oli, huh! Migreeniolot tuli mieleen, mutta liekkö sitä kuitenkaan. Olo helpotti vasta kun parin tunnin pyörimisen jälkeen nukahdin.
Raskausvitamiineja en ole säännöllisesti syönyt, koska päivittäin syön 600g - 1000g hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Muutenkin hb on aina viitteiden ylärajoilla. Huomasin yo-apteekissa, että kaikissa raskausvitamiineissä on lisättynä rautaa. Sitä en vielä tarvitse, joten vitamiinilisän otan vain päivinä, kun ruokavalio ei ole niin terveellinen. Kalkki-d -vitamiinilisän otan lähes joka päivä, koska maitotuotteiden syönti jää usein liian vähäiseksi. Olen tullut siihen tulokseen, että tuskinpa sekään tekee hyvää vauvan alulle, että varmuuden vuoksi otan vielä tuhdin vitamiinilisän terveellisen ruokavalion lisäksi.
Greippimehua ei tosiaan kannata ottaa samaan aikaan lääkkeiden kanssa. Se vaikuttaa lääkeaineiden imeytymiseen ja poistumiseen elimistöstä. Greippimehun kanssa voipi käydä myös niin, että lääkeainepitoisuudet kohoavat liian korkeiksi elimistössä, vaikka olisi ottanut ihan oikean annoksen. Kannattaa siis useampi tunti pitää väliä greippimehun juonnin ja lääkkeiden oton välillä. Jostain luin juttua, että tämä sama greipin vaikutus vaikuttaisi estrogeenin hitaampaan poistumiseen elimistöstä, joka sitten edesauttaisi mm. limakalvoja. En sitten tiedä, onko tässä perää ja juttua en muista, mutta googlettamalla asiasta varmaan tietoa löytyy.
Nyt pitää lähtä syömään, kun tuo nälkä ei jaksa odottaa!