Huhtikuun hurmurit 2015 - Lokakuu-

19.4/Lumi-15/30/2./-

Nt-ultra takana ja kaikki hyvin. Jospa nyt alkais vihdoin ja viimein nauttimaan tästä odotuksesta. Kaikille pelonsekaisille tsemppiä. Ekassa raskaudessa en osannut paljoakaan pelätä. Oletin automaattisesti,että kaikki menee hyvin. Ja niinhän menikin. Keskenmenon jälkeen uudelleen raskautuessa pelko oli heti alusta lähtien mukana. Mutta nyt olen päättänyt,että nautin tästä loppuajasta :)

VaatteistaOmat housut ei enää mahdu eli mammahousut jo käytössä. Maha on selvästi näkyvissä ja nyt on alkanut mahan kutina. Saa alkaa jo rasvauspuuhiin. Oletteko muuten rasvailleet mahaanne nyt/aikaisemmissa raskauksissa ja jos olette niin millä? Itse käytin ekassa raskaudessa kookosöljyä ja vältin raskausarvet. En tiedä vaikuttiko rasvaus siihen.

(.) Etovaa oloa on edelleen välillä,mutta väsymys alkaa helpottamaan. Aloin syömään jo rautaa,liekö sillä vaikutusta?

Lumi-15 12+2

Sydänäänien kuuntelu: ekassa neuvolassa (rv9) terkka sanoi suoraan, ettei kannata vielä kuunnella. Ekassa ultrassa (rv12) ei myöskään kuunneltu, mutta näkyi siinä ruudulla. Seuraavassa neuvolassa (siirtyi tältä viikolta ensi viikolle) ei varmaan kuunnella, kun on keskustelu perheen voimavaroista. Seuraava onkin sitten lääkärineuvola n. viikolla 17. Siellä sydänäänet kuunnellaan ekan kerran.
Näistäkin asioista löytyy varmasti eroja eri neuvoloiden kesken. Meillä ei myöskään ole mahdollisuutta ultraan (pieni neuvola).

Vaatteet: normivaatteet vielä käytössä, mutta suosin legginsit+tunika yhdistelmiä sekä ohuita collegehousuja+pitkiä paitoja. Rintsikat oon vaihtanut isompiin. Ei siis väliä mitä päällä kunhan se ei purista :D

Puntarilla en oo tohtinut käydä. Varmaan paino on noussut muutaman kilon alusta....Mulla on aiemmistakin tullut reippaasti painoa, n. 22kg/raskaus. On tosin häipynytkin sitten hyvin imetyksen myötä :)

Maha tosiaan jo näkyy. Eipä siitä pääse yli eikä ympäri. Ei tarvitse enää asiasta kertoa, kun tämä jo näyttääkin muulta kuin syöpöttelyn seuraukselta.
Iltaisin olen varta vasten rauhoittunut hetkeksi sohvalle kuulostelemaan vatsaa ja pieniä liikkeitä on alkanut tuntua :)

Onnea kaikille hyvistä ultrauutisista :flower: Ihana kuulla, että monella on asiat hyvin. Päästään kaikki pikku hiljaa nauttimaan siitä "seesteisestä" keskiraskaudesta ;)

Viimeksi muokattu:
Sydänäänten kuuntelusta : viikolta 11 lähtien olen omalla dopllerilla kuunnellut, suosittelen hankitaa, jos haluaa välillä varmistaa kaiken olevan hyvin ja onhan se mukavaa kuunnella muutenkin :heart: Neuvolassa lääköri kuunteli 12+5 ja hyvin löytyi molemmat. Samana päivän nt-ultra, siellä syke näkyi molemmilta, mutta ei sitä varsinaisesti mainittu mitä on. Ekat sydämenlyönnit näkyi ultrassa jo viikolla 6+2 molemmilta.
Nyt odottelen niitä liikeitä, vaikka olen uudelleensynnyttäjä niin ei ole tuntunut, enkä ole huolissani, monilla tuntunut vasta 16-18 viikolla, riippuu myös istukan paikasta. Näillä minun tuplilla nyt yhteinen istukka, mutta missä se on en tiedä. Perjantaina taasen ultraan ja sitten viikonloppuna viikoksi lämpimään lomailemaan. Kyllä vatsa pullottaa jo ja äitiyshousut ollut käytössä useamman viikon. Minkähän kokoinen olen sitten loppumetreillä ? Painoa ei ole onnekisi tullut kuin 2-3 kg ja ne kaikki vatsalle. Mutta voihan tuplissa tulla tosiaan yli 20 kg...sitä en kyllä toivo. Muissa raskauksissa tullut vain 7-10 kg ja ne jäänyt jo käytännössä laitokselle, viimeistään parissa kuikaudessa imetyksen jälkeen ollut normi taas. Saas nähdä kuinka nyt käy. Otollinen aika vain nyt odottaa talvella, ei tule helleturvotuksia.

T. Paulanna ja pavut 15+0

Kevis, mä en tiedä, että eikö tota sappikivikohtausta pidetty mahdollisena, eikö siitä vaan puhuttu mulle mitään vai eikö tosiaan tultu ajatelleeksi. Kivun sijainnin puolesta lääkäri oli aivan varma, että umpparileikkaukseen mennään, mutta sitten kun ne kivut alkoikin aika yllättäenkin hellittää, niin leikkausta ei enää haluttu ruveta tekemään raskaana olevalle. Ja tietty osa tutkimustavoista oli muutenkin nyt sit poissuljettuja, ei voitu esim kuvata tuota vatsanaluetta. Infektioepäilyyn päätyivät, koska oon ollut flunssainen ennen tuota kipukohtausta ja on kuulemma mahdollista, että sama pöpö lymyilee suolistossakin. Tosin tulehdusarvot oli vain 35 korkeimmillaan, ettei sekään ehkä tunnu ihan oikealta syyltä.. Ja raskaus voi kuulemma aiheuttaa yhtä sun toista voimakasta vatsakipua hidastaessaan suolen toimintaa yms. Eli ilman diagnoosia jäätiin, mutta antibioottia saatiin kuitenkin.

Sydänääniä ei ole kuunneltu neuvolassa meillä vielä kertaakaan. Varhaisultrassa rv 7+3 sykkeet kyllä näkyi näytöllä. Dopplerilla sain hennot, hennot äänet kuulumaan rv 9+2 ja silloin ne kuului vielä ihanihan tietystä kohtaa vaimeina, kun doppleri oli juuri oikeassa kulmassa. Sen jälkeen on kuuluneet koko ajan paremmin ja paremmin, mulla taitaa olla kohtu ja istukka jotenkin otollisissa asennoissa tuota sydänäänten kuuntelua ajatellen. Tyypin sydän sykki hienosti kuitenkin tuolloin maanantain vastaisena yönä, kun päivystyksessä gyne ultraili (meidän päivystys on aluesairaalassa, jonka yhteydessä synnäri, joten pätevä gyne on yötämyöten paikalla) ja eilen kuului dopplerilla jo aavistuksen ylempää, selvästi alkaa kohtu nousta.

Vaatteita ajattelin ryhtyä etsiskelemään jo tässä vaiheessa, tuo vatsakipukohtaus ei nyt kannusta pitämään enää mitään napakoita farkkuja, jotka puristaa vatsanseutua, ties vaikka olisi osaltaan vaikuttanut koko kivun ilmaantumiseen... Kai se on leggareita opeteltava käyttämään, vaikka olen tähän päivään asti vannonut, etten sellaisia osta :D

Olen kyllä himpun kateellinen teille, jotka saatte kotidopplerilla äänet hyvin kuuluviin. Itse tosiaan sen yhden kerran sain, mutta kaikilla muilla kerroilla kuuluu vain masun muita ääniä. Ja vaikka kuinka tietää, että ei se silti mitään merkkaa, niin jännittää... Sitä rupeaa jo epäilemään, että ehkä ne kerrankin kuullut oli sittenkin oma syke, vaikka olikin korkeampi. Ihan pöhkö pää... :D No, onneksi huomenna on ultra, niin sitten ei tartte enää jännittää. Toivotaan vain, että siellä masussa nyt joku elossa touhuaa.

Meillä ei ensimmäisellä neuvolakäynnillä kuunneltu mitään ja seuraava neuvola onkin sitten vasta viikoilla 15+3. Ainoa todistusaineisto tähän mennessä masuasukin olemassaolosta on alkuraskauden ultra.

Huh kun jännittää tämä oireettomuus ja nyt tuo sydänäänten kuulumattomuus... :| Kauhiasti vaan töitä ja muuta puuhaa, niin ei ehdi stressailemaan. =)

tamariini ja maha 12+5

Heippa hei!

Paljon taas turistu kaikenlaista :)

Minäkin löysin tänään vasta ekaa kertaa kotidopplerilla nuo vauvelin sykkeet. Ihan selvät kyllä oli tällä kertaa, kuuluivat juuri häpyluun yläpuolella. Eli kai se kohtu sieltä alkaa pikkuhiljaa nousemaan :) Mulla on neuvolakorttiin merkattu noi sykkeetkin np-ultrasta ja olivat 148+ ja muistaakseni niitä kuunneltiin siellä hetken...

Pahoinvointi on jo helpottanut, mutta ei missään nimessä ihan kokonaan kadonnut. Edelleen täytyy syödä tunnin välein ja iltaällötykset piinaa. Mutta parempi fiilis alkanut jo olemaan ja olen jaksanut jotain tehdäkin! Johan tässä on kohta 7-8 viikkoa maattu kotona. Väsymys ja voimattomuus vähän painaa, tiedä sitten oisko hemppa alhaalla. Parin viikon päästä neuvola niin siellä sitten selviää, ellen soita sitä ennen. Ja tuo palelu on myös kovin tuttua :)

Hankintoja Pääsee nyt sitten pikkuhiljaa tekemään kun olot paranee. Silmäilin tuossa vauvan korikehtoa ja ehkä sellainen sunnuntaina kotiutetaan. Ei meiltä sitten puutukkaan enää kuin turvakaukalon jalusta ja jotain pikkuhärpäkkeitä. :) Ja vaunuihin pitäisi sellainen seisomalauta hankkia, aattelin nimittäin pärjätä ilman niitä tuplia. Esikoinen on n. 2,5 v kun vauvan pitäisi syntyä. Muita joilla sama ikäero tulossa?

Katselin tuota gender testiä, mutta se oli aika hinnakas (50€) joten en raaskinut ostaa :D Mulla ei kyllä ole mitään käsitystä kumpi sieltä vois olla tulossa. Mulla on poikaolo, koska pojan odottaminen nyt vaan tuntuu tutummalta kuin tytön. Toisaalta pahoinvointi, pyllyn jne. totaalinen leviäminen ja yleinen rupsahtaminen ilmeisesti viittais siihen tyttöön :LOL:

äitii88 ja mini rv 12+5

Sydänäänten kuuntelusta:
Mä pyysin itse ekalla neuvola käynnillä kokeilla kuunnella josko sieltä jo jumputus kuuluisi rv 9+5 ja ne kuului! :) MUTTA päivystyksessä viikot menikin taakse päin eli silloin neuvolassa olikin viikot vasta 8+2! Eli mulla kuului tosi aikasin.. :)

Vaatteista:
Ei mene enää entiset housut :D mammahousut on jo ollut käytössä jonkin aikaa ja sama juttu mitä vähemmän puristaa ja kiristää sen parempi :) Masu on jo aamusta selkeä pallo :D

Hankinnoista:
Meillä aikalailla kaikki löytyy valmiina kun ennestään jo poika ja kolme tyttöä :) Ehkä jotain pientä tulee sitten ihan vartavasten tälle vauvalle hommattua :)

Sukupuolesta:
Poikaa kovasti mieli toivoo mutta sama se kuitenkin on kumpi tulee :) Poikaolo jotenkin on ;) Tuon testin haluaisin mutta aika hinnakas on... :/

Mukavaa sadepäivää! :)

Sitkeäsissi & masumato 11+2

Hei vaan kaikille,

Meillä oli ultra tänään! Kaikki pikkuisella hyvin: oikein vauhdikkaasti pieni siellä sätki ja potki. Ihmeellistä, miten nopeasti sikiö muuttuu ihan ihmisen näköiseksi. Edellisen kerran varhaisultrassa toinen oli vielä katkaravun näköinen ja nyt jo pikkuisen lapsen. :heart:

Viikot ja laskettu aika muutettiin tänään viimeistä kertaa ja laskettu aika onkin nyt 18.4.

Kiitokset Kevikselle tietojen päivityksestä jo etukäteen! :)

Pikku-Katti/18.4./30/3./HYKS

Sydänäänistä: ultrassa ei kuunneltu sykkeitä. Muistaakseni sykkeen säännöllisyys jne. mahdolliset sydänvikaan viittaavat asiat tarkistetaan vasta rakenneultrassa. Neuvolassa ne tarkistetaan käsittääkseni vain siksi, että varmistetaan sikön olevan elossa, pääasiassa ei siis mahdollisten vikojen vuoksi. Korjatkaa jos olen väärässä.

Pikku-Katti 12+5

Viimeksi muokattu:
PÄIVITYS PYYNTÖ:
IKÄ 27V. unohtui mainita ekassa viestissä :)

Pikku-Katti: Onnea hyvistä ultra kuulumisista! :)
Piti vaan tulla kommentoimaan tuohon sikiön kuunteluun neuvolassa, että siis juu eihän ne mitenkään ihmeemmin siellä niitä ääniä kuuntele mutta sen verran kuitenkin että kuuntelee kuuluuko esim.lisälyöntejä ja etenkin loppuraskaudessa sykkeen tasaisuutta ym...Itselläni on kerran esikoisesta kuulunut lisälyöntejä ja siltä istumalta lääkärin kautta päivystykseen. Loppuvaiheessa taas liian nopeat sykkeet tai vastaavasti liian hitaat on merkki jostain lisätutkimusta vaativasta seikasta.
Tälläistä siis tällä kertaa :)

Sitkeäsissi & masumato 11+2

Heippa,

kiitos Sitkeäsissi, kun selvensit sydänääniasiaa. Oliko teidän esikoisen kohdalla kyse jostakin vakavammasta, vai oliko vain väärä hälytys? Toivottavasti kaikki päätyi kuitenkin onnellisesti eikä sydänvikaa tms. ollutkaan.

T:p-K

Äitii88, meillä tulee just tuo kaks ja puoli vuotta ikäeroa :) poika edellinen ja varmaan tää tulevakin..

Pikkunen on kyllä selkeesti nyt pissarakon päällä, koko ajan pissahädän tunne vaikka ihan just ois käyny. Ärsyttävän tuntosta, varsinki öisin! Turhia vessareissuja tulee vähän väliä.

Maha pullottaa mutta vielä menee omat vaatteet, housuista nappi auki.. Oon kertonu tästä yhelle siskolle, muille aattelin sitte ku kasvotusten nähää, vanhemmat asuu kauempana nii ei kovin usein nähä. Joko muut on kertonu?

Kärsiikö muut unista/painajaisista?Niin väsyttävää ko joka yö pitää herätä painajaiseen ja sitte kestää ennen ko uskaltaa taas nukahtaa..
Viikon päästä nt (np?) ultra, jee :)

Keesha 11+1

Moikka!

Lähdin kyselemään teiltä liikunnasta.

Sain vihdoin tänään itsestäni irti lähteä kuntopiiriin. Edellisestä kerrasta on karmivan pitkä aika.. Oikein harmittaa kuinka huonossa kunnossa sitä voi lihaskunnoltaan olla.
Anyway, jännitin kovasti, että mitä liikkeitä ohjaaja oli tälle kerralle kehittänyt ja yritin myös hieman netistä tutkia etukäteen, että mitkä liikkeet on kiellettyä raskaana ollessa tai alkuraskaudessa. Esimerkiksi vatsarutistukset ja prässi oli liikkeitä jotka vaihdoin lankuksi ja normikyykyksi.

Miten te muut teette salireeninne? Oletteko jättäneet jotain liikkeitä pois? Onko jotain tiettyjä liikkeitä jotka on kielletty?

------

Kertomisesta: olemme kertoneet ystävillemme ja töissä tiedetään raskaudesta. Myös molempien perheet tietävät. Mua jännittää ehkä jopa enemmän kertoa serkulleni raskaudesta, kuin omille vanhemmille. Serkkuni on minulle kuin isosisko ja ollaan tosi läheisiä. Päätin, että kerron ensi viikon ultran jälkeen hänelle.

Nyt alkaa uni painaa, ylläri! Tänään oon silti saanut siivottua ja käytyä reenamassa, joten ihan hyvä vapaapäivän saldo. Huomenna taas töihin, jes :(

Voikaa hyvin! :heart:

ttaisku 11+3

ttaisku Olen tuosta liikunnasta ja treenistä tentannut sekä synnytyslääkäriä, neuvolantätiä, nettiä, omaa pt:äni ja kouluttajiani (opiskelen itsekin pt:ksi). Pieniä eroavaisuuksia on mielipiteissä ollut, mutta luotan itse eniten lääkärin ja neuvolantädin sanaan. Liikuntaa ja salitreeniä voi omia tuntemuksiaan kuunnellen jatkaa aivan normaalisti raskauden puoliväliin saakka. Siinä vaiheessa kun masu alkaa kunnolla kasvaa, siirtyvät vatsalihakset sivuun, jonka jälkeen suoria vatsaritistuksia voi kyllä tehdä, mutta niissä ei pahemmin ole mieltä. Myös niveliään ja niiden löystymistä kannattaa kuulostella esim. kyykyissä. Selällään oloa pitkiä aikoja on syytä myös vatsan kasvaessa välttää, jotta verenkierto alaraajoihin ei häiriintyisi.

Summasummarum. Itse jatkan treeniä tällä hetkellä vielä aivan entiseen tapaan enkä vältä vielä mitään liikkeitä. Vatsaa littaavat liikkeet jätän pois heti kun ne alkavat tuntua ikäviltä, samoin suorien vatsalihasten liikkeet. Puolen välin jälkeen rupean välttämään pitkiä yhtäjaksoisia korkean sykkeen treenejä ja siirryn enempi intervallitreeniin. Ja tietty jos missään vaiheessa esiintyy suppareita tai vuotoja, niin heti takapakkia.

Tämä siis suunnitelma, mutta saa nyt nähdä miten pitkään olotilat jatkuvat näin hyvinä. *koputtaa puuta*

Viimeksi muokattu:
Mulla on jäänyt iiikunta ihan kokonaan pahoinvoinnin takia.
Mutta heti kun olo paranee, niin aloitan taas vesijuoksun ja kun pystyn tekemään ruokaa, niin aloitan vähähiilarisen ruuan. Paljon kasviksia ja mm kanaa ja kalaa. Puuro kuuluu aamuun ja täysjyvä leipä.
Eilen töissä vielä tuli tosi paha olo jos menin nopeasti. Mutta tänään aamulla oli ekan kerran nälkä, mutta ei paha olo ja puuron jälkeen ei tullut paha olo. Toivottavasti ei enteile huonoa.
Onneksi maanantaina pääsen ultraan.

Silvia ja pikkuinen 12+3

Keesha Ihan sama tilanne siis, meilläkin poika ja uskon että seuraavakin on poika... :)

Ja tuo pissahätä on kyllä pirullinen vaiva. Mulla on nyt jo pari viikkoa ollut sellanen kaava, että illalla pissalle ennen nukkumaanmenoa. Sitten ekan kolmen tunnin aikana nousen vessaan 2-3 krt. Sen jälkeen nousen yöllä vessaan vielä yleensä 2 kertaa. Ja aamulla herään kello 6 siihen että tekee ihan kipeää kun on taas pakko mennä pissalle. Sitten en saakkaan enää unta.... Juomista koitan vähentää jo illalla, mutta pahaolo pakottaa juomaan jotain sokerilitkua iltaisin ja myös öisin hörppimään vähän juotavaa joka vessareissulla. :|

Eilen oli muuten hennesin verkkokaupassa alkanut joku ale, ei siellä nyt hirmuisesti valikoimaa ollut mutta pari äitiystoppia tilasin halvalla :) vink vink! Olen siirtynyt nyt ihan kokonaan äitiys/imetysvaatteisiin, kun omat ei kertakaikkiaan mahdu tän pötsin päälle. Onkin kyllä jo huomattavasti mukavampi pukea noita mammavaatteita päälle. Hassua miten erilaisia raskaudet voi olla mahankasvun suhteen, esikosta sitä pärjäs parilla mammahousulla ja vasta ihan lopussa piti ostaa joku hehtaaripaita. Nyt ei puhettakaan että mahtuis omat päälle tässä vaiheessa.

Kertomisesta Appivanhemmat tietää, oma sisko tietää, omat vanhemmat tietää ja yksi kaverini :) Muille kavereille ja tutuille kerrotaan varmaan pikkuhiljaa, mutta eniten minua hermostuttaa kertoa mummolle! En tiedä miksi :D Lauantaina pitäisi mennä sinne kylään, ja ajattelin ulkoistaa kertomisen esikoiselle ( annan sille ultrakuvan käteen jonka saa viedä mummolle) :D

Täällä saikkuillaankin koko loppuviikko... No, ehkä ihan hyvä niin.

Kertomisesta, me on kerrottu parille läheisimmille kaverille ja mun perhe tietää myös, miehen veli perheineen samoin. Omille vanhemmilleen mies ei ole saanut kerrotuksi, mutta eivät pidä niin tiiviisti yhteyttäkään. Töissä en ole vielä kertonut, mutta maanantaisen nt-ultran jälkeen lienee jo aika kertoa, maha alkaa nimittäin näkyä... Onko muuten totta, että pitkillä ihmisillä maha pysyisi piilossa pidempään kuin meillä lyhykäisillä? Itse oon ihan tappi ja maha alkaa nyt jo näkyä.

Olot on helpottaneet ihan kertaheitolla! Kaikki pahoinvointi jäi jonnekin edelliselle raskausviikolle, tosin esim kahvi tai muut alkuraskauden ajankin tökkineet ruoka-aineet ei maistu edelleenkään. Tällä hetkellä pissahätä, turvotus ja tissikipu ja on ainoat oireet ja nehän kyllä riittää :D

Liikunta on hävettävää kyllä jäänyt täällä aikalailla pois kokonaan... Oon sentään yrittänyt venytellä ja putkirullata, että pysyisi jotenkin aineenvaihdunta liikkeellä ja lihakset jumiutumattomina, mutta lenkkeily on jäänyt ihan kokonaan. Juoksulenkkeilyyn tuskin tässä enää palaankaan, joskus ensi kesänä sitten :D Tuo vesijuoksu oli hyvä idea! Tai uiminen ylipäänsä voisi olla vaihtoehto.

Pikku-Katti No lisälyöntejä kyllä kuului ja aika reippaastikin ja jouduttiin sitten koko loppuaika juosta äitipolilla käyrillä kun niitä extra lyöntejä vaan tuli... Syy oli kuitenkin ilmeisesti vain vielä kehittymättömästä sydämestä. Vauvan syntyessä extroja ei enää tullut :) Eli kaikki oli lopulta kuitenkin hyvin :) Mutta kyllä se säikäytti...

olot on täälläkin helpottanut. Nyt on jatkuva nälkä!! Siis ihan järjetöntä! Voisin syödä ku hevonen ja nälkä vaan on ja pysyy! Sanoin jo eilen miehellekin ettei tää oo enää normaalia. Millanen merimursu olen puolenvuoden päästä tätä menoa!? Oon siis tosi hoikka muuten mut odotusaikoina painoa kertyy sellaset 20+kg/raskaus : /
Onneksi sairaalaan on suuri osa kiloista jäänyt :)
Toinen mikä on riesana tunteet! Itku on herkässä jatkuvasti ja vastaavasti pinna kireällä 24/7!

kertomisesta meillä läheiset tietävät mutta muut saavat tietää sitä mukaan kun salaisuus paljastuu...Liikaa se km kummittelee tuolla takaraivossa :( Lapset saivat v-loppuna tietää, kun meidän 5v tokas yhtäkkiä että "onko äitillä taas vauva mahassa ku sil on niin iso maha" :D Mitäs siinä muuta ku myöntämään asia :) poikaa tänne kovasti toivoisi tuo vanhin poika...katsotaan toteutuuko toive :)

Nyt ruuan laittoon :) (nälkähän se taas) :D

Sitkeäsissi & masumato rv11+3

Kuulumisia lyhyesti täältäkin. Ultrassa käytiin maanantaina. Siellä oli kuin olikin pikkuinen kasvamassa =) Kun näin tyypin siellä käsi pystyssä kuin vilkuttamassa, muistui mieleen esikoisen ultra. Molemmilla ollut ekassa ultrassa käsi samalla tavalla pystyssä :heart:

Raskaus ei kuitenkaan ole niin pitkällä kuin neuvolassa oli laskettu. Nyt siis laskettu aika siirtyi loppukuulle, kuten olin itsekin arvellut. Viikkoja ei ollut vielä tarpeeksi nt-mittausta varten, joten ultraus oli todella lyhyt ja ensi viikolla uusi käynti.

Minutkin voi nyt siirtää tuonne oikean päivän kohdalle. Voi olla, että laskettuun aikaan tulee vielä muutoksia, mutta ei ainakaan enää monen päivän heittoa!

Lumililja88/28.4./26v./2./JS

Tänään käytiin ultrassa. Aamulla jännitti ihan kauheesti ja heräsinkin huonoon oloon. Onneksi ultra-aika oli heti puoli kymmeneltä! Mun isä tuli kotiin esikoisen seuraksi ja miehellä on vapaapäivä, joten päästiin yhdessä katsomaan nappia :)
Pienellä oli kaikki hyvin, sydän sykki ja paljon oli kasvanut kuukauden aikana! Niskaturvotus oli 1,7 eli normaali. Saatiin myös ihana kuva, joka on nyt jääkaapin ovessa. Nappi vastasi viikkoja 12+6, mutta laskettua aikaa ei vaihdettu. :)

Kati ja Nappi 13+2 <3

Voimia tamariini! Ei tuota toivoisi kenellekään :(

(.) Meillä oli myös ultra tänään ja napero vastasi viikkoja täysin :)
Meinasi olla vaikeaa saada mittaus tehtyä kun napero ei millään halunnut vaihtaa asentoa. Piti käydä välissä ottamassa kanttiinista kahvia ja makeaa niin saatiin liikettä aikaan. Sitten saatiin mitattua, nt oli 0,9mm eli normaali.
Voiko tämän onnellisempi olla? Kaikki näytti niin normaalilta ja oli kehittynyt kuten pitikin. Rakenneultra on sitten joulukuun alussa :)

Kovin on ikävää, että kaikkien nt-ultrat eivät saaneet onnellista loppua... Kovasti voimia tamariini. :hug:

Meilläkin oli tänään nt-ultra. Minäkin olin aamulla hyvin hermostunut ja jännittynyt. Taisin miehellekin jotain tiuskia. Olin jo todella hermostunut siitäkin, kun ei ehditty paikalle kymmentä minuuttia ennen aikaa vaan vain viisi minuuttia. :stick: No kaikki hermoilu oli onneksi turhaa ja heti, kun ultra aloitettiin näin, että tyyppi on kasvanut. Kätilö myös heti totesi, että kovasti täällä liikutaan ja meillä mittojen ottamista vaikeuttikin kovasti kohdussa liikkunut yksilö. :) Nt oli meillä 1,8 mm ja kaikki muutenkin vaikutti normaalilta. Saimme monta ihanaa kuvaa pikkuisesta ja 4d-kuvaakin pääsimme ihastelemaan. Kovasti yritti kyllä peitellä kädellä kasvojaan, mutta saatiin ne kasvotkin näkyviin ja kuvattua kunnes jo vaihtoi toiselle kyljelle ja näytti takaraivonsa. :) Koko päivä onkin mennyt hyvin onnellisissa tunnelmissa ja jotenkin epäuskoisena tähän kaikkeen. :heart:

LA:n kanssa meillä on ollut erilaiset käsitykset neuvolan kanssa. Nyt tyypin mitta oli 59mm ja vastasi viikkoja 12+3. Oma arvioni oli, että tänään olisi 11+6 ja neuvolan arvio oli 13+1. LA:ta siis muutettiin ja on nyt 20.4.

Kertoa ajateltiin nyt ultran jälkeen viikonlopun aikana. Jännittävää, kun ei ole aavistustakaan, miten suhtautuvat. :) Raskaudesta on siis tähän mennessä minun ja mieheni lisäksi tienneet vain yksi kaverini. Vanhemmille ja kummankin sisaruksille paljastetaan raskaus siis nyt ja muut saavat tietää, kun raskaus näkyy tai kun sattuu tulemaan puheeksi.

Liikunta on minun kohdallani muuttanut muotoaan. Salikortti on lokakuun ajan tauolla, kun en väsymykseltä ja huonolta ololta olisi sinne kuitenkaan mennyt. Nyt olen sitten kävellyt ja paljon.

Omat vaatteet eivät enää mahdu. Farkut varsinkin puristavat ikävästi ja aionkin nyt käydä hankkimassa mammahousut, jotta voin pitää muutakin yllä kuin leggingsejä ja sukkahousuja. En tiedä, jaksanko uskoa, että kyseessä olisi mitään muuta kuin alkuraskauden turvotusta, mutta hieman tuo maha on pyöreämpi kuin ennen oli syy sitten, mikä tahansa.

Päivitys: LA 20.4.

nööse ja meidän tyyppi 12+3

Yhteistyössä